Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Czerwiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Google+

Wpisy z tagiem: Embraer

środa, 24 czerwca 2015
Embraer z KLM na krakowskim lotnisku

W poniedziałek 18 maja 2015 na lotnisku w podkrakowskich Balicach zainaugurowano  obsługiwane przez holenderskie linie KLM połączenie Amsterdam – Kraków. Trochę wcześniej, 1 maja swój debiut miały linie British Airways z relacją do Londynu Heathrow, a 6 maja do Balic powrócił szwajcarski przewoźnik Swiss International Air Lines z lotami do Zurychu. Pojawiły się zatem trzy nowe powody, dla których warto fotograficzno-filmowo odwiedzić ten port lotniczy. Najciekawiej oczywiście było w trakcie pierwszych lądowań, kiedy to samoloty witano salutem wodnym. Niestety wtedy nie udało mi się tam trafić.

Na „fotograficzne łowy” wybrałem się dopiero w niedzielę 31 maja 2015. Niestety nie mogłem sobie pozwolić na dokumentowanie maszyn wszystkich nowych przewoźników. Na początek wybrałem więc niebiesko-białe barwy KLM Royal Dutch Airlines. Samolot linii KLM Cityhopper (wyodrębniony z KLM przewoźnik obsługujący połączenia krótkodystansowe) rejsy do Krakowa realizuje codziennie, o stałych godzinach. Rozkładowy przylot na 16:20, a odlot o 16:55. Stały przydział to Embraer ERJ-190. Jak podaje portal Planespotters.net, takich maszyn KLM Cityhopper ma aż 28. W okresie od 6 czerwca do 24 października 2015 rozkład lotów zakłada małą odmianę, czyli obsługę lotu Fokkerem F70. To jednak tylko w soboty.

Maszyna, którą udokumentowałem to Embraer ERJ-190 o rejestracji PH-EZD. Samolot rozpoczyna lot nr KL1996 do Amsterdamu. Wspomniany portal Planespotters.net podaje, że do przewoźnika trafił on w roku 2009. Jego stałym lotniskiem jest Amsterdam, skąd pod koniec maja 2015 latał do takich miejscowości jak np. Nicea (Francja), Zurych (Szwajcaria), Newcastle (Wielka Brytania), Bordo (Francja), Oslo (Norwegia), Praga (Czechy), czy Zagrzeb (Chorwacja).

 

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Holenderski Embraer ERJ-190 w trakcie kołowania.

 

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

 Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

PH-EZD startuje.

 

Tak PH-EZD prezentował się w ruchu:

 

 

Przed niebiesko-białym Embraerem z Holandii startowała maszyna linii Lufthansa. Był to Airbus A319-100 o rejestracji D-AILW. Rocznik 1998. Samolot z około 10 minutowym opóźnieniem rozpoczynał lot nr LH1625 do Monachium. Według radaru lotniczego (Flightradar24) maszyna ta rozpoczęła loty po dłuższej przerwie, którą zakończyła 28 maja, lecąc do Oslo, a później do Londynu. Niestety miałem bardzo słaby akumulator w aparacie, więc powstały tylko zdjęcia.

 

Airbus A319-100 i Embraer ERJ-190, Lufthansa i KLM, Krakow Airport

Wspólne kołowanie - Airbus A319-100 i Embraer ERJ-190.

 

Airbus A319-100 i Embraer ERJ-190, Lufthansa i KLM, Krakow Airport

Airbus A319-100, D-AILW, Lufthansa, Krakow Airport

Airbus z Lufthansy rozpędza się na pasie startowym.


Po odlocie Lufthansy Embraer z KLM nie mógł od razu wystartować. Czekał jeszcze na lądujący samolot LOT-u. Był to Embraer ERJ-175 nr SP-LIK. Rocznik 2009. Obsługiwał on lot nr LO 3923 z Warszawy.

 

Embraer ERJ-175, SP-LIK, LOT

Embraer ERJ-175, SP-LIK, LOT

Embraer ERJ-175, SP-LIK, LOT

LOT z Warszawy ląduje w podkrakowskich Balicach.

 

 Wpisy poświęcone autobusom

Blog Transportowy na Facebooku

20:57, lukaszwoblog , lotnictwo
Link Dodaj komentarz »
sobota, 07 lutego 2015
Długie kołowanie

Na terenie lotniska w podkrakowskich Balicach już od dłuższego czasu trwają prace modernizacyjne. Ma to także wpływ na ruch korzystających z niego samolotów. Dokładnie chodzi mi o kołowanie. Przez kilka miesięcy drugiej połowy 2014 roku nie było możliwe bezpośrednie przejechanie z płyty postojowej na początek pasa startowego. Maszyny musiały jeździć „objazdem” znacznie wydłużającym czas przejazdu. Kołujące samoloty zawsze potrzebowały około minuty, dwóch na wykonanie tego manewru. Wydłużona trasa powodowała, że taki przejazd trwał nawet około 10 minut i był swoistą prezentacja danej maszyny, która przemieszczała się w różnych kierunkach, a na koniec wykonywała widowiskowy obrót.

Zapraszam do obejrzenia dwóch „objazdowych” samolotów. Na początek gość z Niemiec, czyli maszyna o rejestracji D-AEBS. To Embraer ERJ-195LR (ERJ-190-200 LR) należący do linii Lufthansa CityLine (umieszczony na boku napis Lufthansa Regional to wspólna nazwa krótkodystansowych połączeń realizowanych przez trzech przewoźników lotniczych: Lufthansa CityLine, Air Dolomiti i Eurowings). Niestety roku produkcji nie ustaliłem (moje ulubione źródło, czyli Planespotters.net milczy na ten temat). Samolot wyrusza w podróż do Monachium. 19 października 2014, godzina 16:40.

 

Embraer ERJ-195LR (ERJ-190-200 LR), D-AEBS, Lufthansa CityLine, Krakow Airport

 Embraer ERJ-195LR (ERJ-190-200 LR), D-AEBS, Lufthansa CityLine, Krakow Airport

 Embraer ERJ-195LR (ERJ-190-200 LR), D-AEBS, Lufthansa CityLine, Krakow Airport

Embraer ERJ-195LR (ERJ-190-200 LR), D-AEBS, Lufthansa CityLine, Krakow Airport

 Embraer o rejestracji D-AEBS w trakcie „objazdowego” kołowania.

 

Embraer ERJ-195LR (ERJ-190-200 LR), D-AEBS, Lufthansa CityLine, Krakow Airport

 Embraer ERJ-195LR (ERJ-190-200 LR), D-AEBS, Lufthansa CityLine, Krakow Airport

 Embraer ERJ-195LR (ERJ-190-200 LR), D-AEBS, Lufthansa CityLine, Krakow Airport

 Embraer ERJ-195LR (ERJ-190-200 LR), D-AEBS, Lufthansa CityLine, Krakow Airport

Już na pasie startowym. Teraz D-AEBS przemieszcza się „pod prąd”. Na końcu (początku) obróci się i znów pokona ten odcinek, ale już z o wiele większą prędkością.

 

 Embraer ERJ-195LR (ERJ-190-200 LR), D-AEBS, Lufthansa CityLine, Krakow Airport

Embraer ERJ-195LR (ERJ-190-200 LR), D-AEBS, Lufthansa CityLine, Krakow Airport

 W końcu maszyna startuje.

 

 Embraer ERJ-195LR (ERJ-190-200 LR), D-AEBS, Lufthansa CityLine, Krakow Airport

Embraer ERJ-195LR (ERJ-190-200 LR), D-AEBS, Lufthansa CityLine, Krakow Airport

Już w powietrzu.


Według radaru lotniczego maszyna ma stały przydział do Monachium. Lata stamtąd do innych portów w Niemczech (np. Drezno, Bremen) i do pobliskich krajów (w styczniu 2014 Embraer ten lądował np. w Warszawie, Gdańsku, Goteborgu, Belgradzie, Wiedniu i Tuluzie). Tak prezentował się w ruchu. Blisko 6 minut wydłużonego kołowania i odlot:

 

 

 

Drugą z prezentowanych maszyn utrwaliłem trochę wcześniej, 14 września 2014. To Bombardier Dash 8 Q400 (De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8) austriackich linii Austrian Airlines, należących do holdingu Lufthansa. Maszyna w swój pierwszy lot wystartowała w maju 1999. Jej rejestracja to OE-LGB. Na poniższych zdjęciach z wydłużonego kołowania w trakcie obsługi lotu Kraków – Wiedeń (po godzinie 15).

 

Bombardier Dash 8 Q400 (De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8), OE-LGB, Austrian Airlines, Krakow Airport

 Bombardier Dash 8 Q400 (De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8), OE-LGB, Austrian Airlines, Krakow Airport

Bombardier Dash 8 Q400 (De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8), OE-LGB, Austrian Airlines, Krakow Airport

 Bombardier już jest na pasie startowym. Teraz przemieszcza się „pod prąd”.

 

Bombardier Dash 8 Q400 (De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8), OE-LGB, Austrian Airlines, Krakow Airport

Jeszcze tylko obrót i można startować.

 

Bombardier Dash 8 Q400 (De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8), OE-LGB, Austrian Airlines, Krakow Airport

OE-LGB w trakcie startu do Wiednia.

 

Obecnie linie Austrian Airlines eksploatują 15 samolotów De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8. Natomiast cała aktywna flota tego austriackiego przewoźnika liczy aż 77 maszyn. Nie wszystkie tak małe, jak prezentowany OE-LGB. Jest np. pięć Boeingów 777 i sześć 767.

Tak OE-LGB prezentował się w ruchu. W tym przypadku nagrywałem tylko końcową część kołowania:

 

 

Stałym zadaniem OE-LGB jest obsługa lotów z i do Wiednia. Oprócz Krakowa w ostatnim czasie samolot lądował np. w Pradze, Lipsku, Bolonii, Frankfurcie i Zagrzebiu. Maszyna obsługuje także loty wewnętrzne na terenie Austrii, do Salzburga, Linzu i Innsbrucku.

W Blogu Transportowym De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 pojawiał się już wcześniej. Pisałem o tych maszynach w barwach linii Nok Air (link), Eurolot (link) i Olympic Air (link). Natomiast Embraer ERJ-195LR (ERJ-190-200 LR) gości tu po raz pierwszy.

 

 Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

Blog Transportowy na Facebooku

środa, 16 kwietnia 2014
Israel Air Force, Enter Air i inne

Co roku w Oświęcimiu odbywa się Marsz Żywych. To organizowana przez izraelskie ministerstwo oświaty forma edukacji młodzieży. Osoby maszerujące wyrażają w ten sposób swoją pamięć o ofiarach nazistów. W związku z tym do Polski przylatuje dość sporo obywateli Izraela, co skutkuje zwiększonym ruchem lotniczym. Na lotnisku w podkrakowskich Balicach pojawiają się wtedy dość ciekawe samoloty, np. Boeing 747.

W roku 2013 Marsz Żywych odbył się w poniedziałek 8 kwietnia. Dzień wcześniej przejeżdżałem obok Krakow Airport. Już wtedy w części wojskowej lotniska stała maszyna z Izraela, należąca do tamtejszej armii. Widocznie Mosad przyleciał wcześniej i zabezpieczał teren. Samolot ten to Boeing 707-3L6C. Cały biały, jedynie z naniesionym numerem 272. Boeing 707 to samolot dalekiego zasięgu produkowany w latach 1958 –1979, a w wersjach wojskowych do roku 1994. Zatem w najmłodszym przypadku ma 19 lat. Obecnie szacuje się, że w ruchu pozostało około 150 maszyn tego typu (łącznie powstało ich blisko 900 egzemplarzy), głównie wojskowych. Tak wyglądał izraelski 707:

 

Boeing 707-3L6C Israel Air Force, Krakow Airport

 Boeing 707-3L6C Israel Air Force, Krakow Airport

 

Obok Boeinga 707 z Izraela stały maszyny polskiej armii.  Np. CASA C-295M nr 013:

 

CASA C-295M nr 013

 

Sfotografowałem także inną CASĘ C-295M, nr 014:

 

CASA C-295M nr 014

 

I jeszcze nr 024:

 

CASA C-295M nr 024

 

Była też Bryza, czyli PZL M28B nr 0221:

 

PZL M28B Bryza nr 0221

 

Generalnie w części wojskowej panowała cisza i spokój. Nic się nie działo. Natomiast na lotnisku pasażerskim był dość duży ruch. Oprócz zwykłych rejsów właśnie odlot miał jeden z czarterów. Niestety nie wiem dokąd. Biało-niebieska maszyna należąca do linii Enter Air. To Boeing 737-4Q8 o rejestracji SP-ENB. Rocznik 1994. Pierwotnie latał dla linii Turkish Airlines. W roku 2000 trafił do Asiana Airlines z Korei Południowej, a 10 lat później do Enter Air, czyli polskiego przewoźnika czarterowego. Tak prezentował się w czasie kołowania i odlotu:

 

Boeing 737-4Q8 nr SP-ENB, Enter Air, Krakow Airport

 Boeing 737-4Q8 nr SP-ENB, Enter Air, Krakow Airport

 Boeing 737-4Q8 nr SP-ENB, Enter Air, Krakow Airport   Boeing 737-4Q8 nr SP-ENB, Enter Air, Krakow Airport

 Boeing 737-4Q8 nr SP-ENB, Enter Air, Krakow Airport   Boeing 737-4Q8 nr SP-ENB, Enter Air, Krakow Airport

 Boeing 737-4Q8 nr SP-ENB, Enter Air, Krakow Airport

 

SP-ENB w wersji ruchomej:

 

 

Linie Enter Air powstały w 2009 roku, a inauguracyjny przelot odbył się w roku 2010, z Warszawy do Tunezji. To największy przewoźnik czarterowy w Polsce oraz drugi co do wielkości w naszym regionie. Obecnie Enter Air posiada 13 samolotów, których średnia wieku wynosi 17 lat. Wszystkie to Boeingi 737, w wersji 400 i 800. Najstarszy to ponad 22-letni SP-ENF z 1992 roku (Boeing 737-4C9), który swoje pierwsze loty wykonywał dla linii Luxair z Luksemburga. Najmłodszy samolot to ponad 13-letni SP-ENX z 2001 roku (Boeing 737-8Q8). Początkowo latał w barwach linii Sun Country Airlines z USA.

Oprócz maszyny Enter Air startował także samolot Polskich Linii Lotniczych LOT. Był to Embraer ERJ-170SE (ERJ-170-100 SE) o rejestracji SP-LDI. To rocznik 2005, od początku w barwach LOT-u. Jak podaje serwis Planespotters.net, LOT posiada aż 22 Embraery ERJ-170. Jest to więc najliczniej reprezentowany model w taborze przewoźnika.

 

Embraer ERJ-170SE nr SP-LDI, Polskie Linie Lotnicze LOT, Krakow Airport  

 Embraer ERJ-170SE nr SP-LDI, Polskie Linie Lotnicze LOT, Krakow Airport   Embraer ERJ-170SE nr SP-LDI, Polskie Linie Lotnicze LOT, Krakow Airport

 Embraer ERJ-170SE nr SP-LDI, Polskie Linie Lotnicze LOT, Krakow Airport

 

I SP-LDI w wersji ruchomej:

 

 

Jak zawsze na Krakow Airport przeważają samoloty przewoźników EasyJet i Ryanair. W trakcie mego krótkiego zatrzymania przy lotnisku lądowała maszyna tych drugich linii. To Boeing 737-8AS(WL) o rejestracji EI-EKL, rocznik 2010:

 

Boeing 737-8AS(WL) nr EI-EKL, Ryanair, Krakow Airport

 Boeing 737-8AS(WL) nr EI-EKL, Ryanair, Krakow Airport   Boeing 737-8AS(WL) nr EI-EKL, Ryanair, Krakow Airport

 

Tak EI-EKL prezentował się w ruchu:

 

 

Na płycie stały dwa mniejsze samoloty. Ich pasażerowie przypuszczalnie przybyli właśnie na Marsz Żywych. To maszyny o rejestracjach N36GV i N18WF. Pierwsza z nich, czyli N36GV to należący do prywatnego właściciela Gulfstream G-V (GLF5). Rocznik 2002. Gulfstream jest samolotem produkcji amerykańskiej. Natomiast N18WF to Bombardier BD-700-1A10 Global Express, rocznik 2006. Należy on do przewoźnika o nazwie Westfield Aviation z siedzibą w Nowym Jorku. Firma ta wynajmuje małe samoloty. Na maszynie widnieje flaga Australii, ale na stronie internetowej Westfield Aviation nie ma podanego adresu do jakiegoś oddziału w tym kraju. Oficjalnie samolot jest z USA. Przypuszczalnie obie maszyny przyleciały właśnie stamtąd:

 

Bombardier BD-700-1A10 Global Express nr N18WF i Gulfstream G-V (GLF5) nr N36GV, Krakow Airport   Bombardier BD-700-1A10 Global Express nr N18WF, Krakow Airport

 

 

Blog Transportowy na Google +

 Blog Transportowy na Facebooku 

środa, 11 grudnia 2013
Muszka w Balicach

Ostatnio w dziale Lotnictwo rozpisywałem się o dość wiekowym Boeingu linii Jet2.com. Pół godziny po nim z lotniska w podkrakowskich Balicach odlatywał inny ciekawy samolot. W tym wypadku nie chodzi mi jednak o wiek, lecz o oryginalne, charakterystyczne malowanie. To Embraer ERJ-190LR (ERJ-190-100 LR) linii Air Berlin o rejestracji D-ARJF, rocznik 2011. Maszyna jest srebrna, z namalowaną z przodu muchą. To malowanie firmowe austriackiego przewoźnika Niki, którego własnością samolot był przez dwa lata. Maszyna w marcu 2013 trafiła do Air Berlin, gdzie malowania nie zmieniono (wprowadzono jedynie nową rejestrację, wcześniejsza to OE-IHF). Niki jest firmą zależną niemieckiego Air Berlin, więc może dlatego zrezygnowano z dodatkowych kosztów przemalowywania.

Flota Air Berlin liczy obecnie 124 samoloty. Przeważają Boeingi 737, których jest aż 50 egzemplarzy. Opisywana „muszka” to jedyny przedstawiciel Embraera w taborze przewoźnika. Sfotografowałem ją 31 lipca 2013. Obsługiwała wówczas rejs AB8901 Kraków – Berlin Tegel. Poniżej zdjęcia i film z kołowania i startu.

 

Embraer ERJ-190LR (ERJ-190-100 LR) Air Berlin, D-ARJF

Embraer ERJ-190LR (ERJ-190-100 LR) Air Berlin, D-ARJF

 Embraer ERJ-190LR (ERJ-190-100 LR) Air Berlin, D-ARJF

 

 

 

Na krakowskim lotnisku panuje dość duży ruch, na który wpływ maja także nie latające zgodnie z rozkładem jazdy samoloty. Kiedy czekałem na „muszkę” lądowały np. dwie małe maszyny wojskowe, czyli „Bryzy”. Polskie PZL M28B. Jako pierwszy przyleciał samolot nr 0224:

 

PZL M28B Bryza, Krakow Airport

 

Drugi to nr 0219:

 

 PZL M28B Bryza, Krakow Airport

 

Lądowania „Bryz” na chwilę zatrzymały kołującego Boeinga 737-8AS(WL) nr EI-EBM linii Ryanair. To rocznik 2009, od nowości u tego przewoźnika. Maszyna leciała do Dortmundu. Tak wyglądało kołowanie i start. 31 lipca 2013:

 

Boeing 737-8AS(WL) nr EI-EBM, Ryanair, Krakow Airport

 Boeing 737-8AS(WL) nr EI-EBM, Ryanair, Krakow Airport

 

 

 Blog Transportowy na Google +

 Blog Transportowy na Facebooku

19:46, lukaszwoblog , lotnictwo
Link Dodaj komentarz »