Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Sierpień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
Google+

Wpisy z tagiem: zjednoczone emiraty arabskie

poniedziałek, 16 marca 2015
Dreamlinery u innych przewoźników

W dziale Lotnictwo jakiś czas temu sporo miejsca poświęciłem Dreamlinerowi, czyli Boeingowi 787. Na ten temat pisałem np. w styczniu 2013. Tu link. Wówczas zajmowałem się tylko maszynami PLL LOT. Teraz zapraszam na krótki przegląd ostatnich informacji na temat tych ciekawych samolotów w barwach innych przewoźników. Zaczynam od Nowej Zelandii.

Na początku stycznia 2015 Boeing poinformował o dostarczeniu tamtejszemu przewoźnikowi Air New Zealand dwóch zamówionych dodatkowo Dreamlinerów. To modele 787-9. Koszt tych maszyn to 514 milionów dolarów (po cenach katalogowych). Na chwilę obecną linie Air New Zealand posiadają trzy takie samoloty. Pierwszy (ZK-NZE) przekazano w lipcu 2014. Dwie kolejne, najnowsze maszyny dostarczano odpowiednio we wrześniu (ZK-NZF) i grudniu (ZK-NZG). Na tym jednak nie koniec Dreamlinerowych zakupów. Przewoźnik ten zamówił już kolejnych 9 egzemplarzy, zatem łącznie będzie posiadać ich aż 12. Dla Boeinga Air New Zealand jest wyjątkowym partnerem, bo to właśnie te linie jako pierwsze zamówiły model 787-9. Jest on dłuższy od 787-8 (taki typ eksploatuje chociażby LOT) o 6 metrów i zabiera o 40 pasażerów więcej. Ma także pojemniejsze zbiorniki paliwa, co daje większy zasięg, o 830 km. Zakup najnowszych 787 na pewno przyczynił się do przyznania Air New Zealand tytułu Linii Lotniczej Roku w plebiscycie organizowanym przez portal Airlineratings.com. To już drugie z rzędu zwycięstwo tego przewoźnika.

 

Boeing 787-9 Dreamliner, ZK-NZG, Air New Zealand

Boeing 787-9 Dreamliner linii Air New Zealand w trakcie jednego z testowych startów. To maszyna o rejestracji ZK-NZG. Listopad 2014.

 

Boeing 787-9 Dreamliner, ZK-NZE, Air New Zealand

Pierwszy Boeing 787-9 dostarczony do klienta, czyli ZK-NZE z Air New Zealand. Uroczyste przekazanie. 9 lipca 2014.

 

31 grudnia 2014 pierwszego Boeinga 787-8 dostarczono marokańskim liniom Royal Air Maroc. Maszyna o rejestracji CN-RGB wystartowała z amerykańskiego Everett i pokonując 8867 kilometrów wylądowała w Casablance. Royal Air Maroc to pierwszy przewoźnik z rejonu Morza Śródziemnego, który eksploatuje Dreamlinera.

 

Linie Royal Air Maroc założono w roku 1957. Obecnie posiadają 47 samolotów, wśród których dominującą większość stanowią Boeingi. Głównie model 737 (aż 37 egzemplarzy). Większe maszyny są reprezentowane przez cztery 767 i jednego 747. Przewoźnik obsługuje połączenia wewnątrz Maroka oraz ponad 50 relacji na terenie Afryki, Europy, Azji i Ameryki Północnej.

 

Boeing 787-8 Dreamliner, CN-RGB, Royal Air Maroc

Pierwszy Dreamliner w rejonie Morza Śródziemnego, czyli Boeing 787-8 o rejestracji CN-RGB.

 

Teraz przenieśmy się do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Pod koniec 2014 roku linie Etihad Airways odebrały swojego pierwszego Dreamlinera. To model 787-9, który został oznaczony rejestracją A6-BLA. Maszyna wyróżnia się charakterystycznym, nowym malowaniem nazwanym „Oblicza Abu Dhabi”. Kolory nawiązują do pustynnego krajobrazu kraju, a całość wyglądu jest zainspirowana kulturą, islamskim wzornictwem i motywami architektury Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Opisywany samolot to pierwszy z aż 71 Dreamlinerów zamówionych przez Etihad Airways. Łącznie ma być 41 egzemplarzy modelu 787-9 i 30 większego 787-10 (pierwsze dostarczenia 787-10 do klientów są planowane dopiero na 2018 rok). Warto jeszcze dodać, że Etihad Airways to pierwszy przewoźnik z rejonu Bliskiego Wschodu, który eksploatuje Boeinga 787-9.

 

Boeing 787-9 Dreamliner, A6-BLA, Etihad Airways

Boeing 787-9 Dreamliner, A6-BLA, Etihad Airways

Pierwszy na Bliskim Wschodzie i pierwszy z 71 Dreamlinerów dla linii Etihad Airways. Boeing 787-9 o rejestracji A6-BLA w malowaniu „Facets of Abu Dhabi”.

 

AZAL Azerbaijan Airlines to narodowy przewoźnik lotniczy z Azerbejdżanu, który 23 grudnia 2014 odebrał swojego pierwszego Dreamlinera. Model 787-8 o rejestracji N1789B, obecnie z oznaczeniem VP-BBR. To jednocześnie pierwszy Dreamliner dostarczony liniom lotniczym z siedzibą na terenie Wspólnoty Niepodległych Państw. Linie AZAL funkcjonują od 1992 roku, a ich flota liczy około 30 samolotów. Latają one w ponad 20 relacjach, np. do Pekinu, Moskwy, Nowosybirska, Londynu, Mińska, Tbilisi, Wiednia, Tel Awiwu, czy Nowego Jorku.

 

Boeing 787-8 Dreamliner, VP-BBR, AZAL Azerbaijan Airlines

Pierwszy Dreamliner na terenie Wspólnoty Niepodległych Państw. Tu jeszcze z pierwotną rejestracją N1789B.

 

17 grudnia 2014 to data dostarczenia pierwszego Dreamlinera do Ameryki Łacińskiej. Wówczas Boeing 787-8 trafił do linii Avianca z Kolumbii. To maszyna o rejestracji N780AV. Jej stałym zadaniem jest obsługa długodystansowych lotów z Bogoty, np. do Nowego Jorku. Radar lotniczy podaje, że w styczniu 2015 pierwszy kolumbijski Dreamliner latał także do Santiago (Chile) i Cartageny (Kolumbia). Wnętrze N780AV zostało skonfigurowane do przewozu 222 pasażerów w klasie ekonomicznej i 28 w biznesowej. Aerovías del Continente Americano Avianca istnieje już od 1919 roku. Flota tego przewoźnika liczy około 100 samolotów, które latają do 24 miejscowości w Kolumbii i 98 na terenie Ameryki Południowej i Północnej oraz Europy.

 

Boeing 787-8 Dreamliner, N780AV, Avianca

Pierwszy Dreamliner w Ameryce Łacińskiej, czyli N780AV w barwach kolumbijskich linii Avianca.

 

Boeing 787-9 Dreamliner, United Airlines

Kolejny Boeing 787-9 dla linii United Airlines. Zdjęcie z listopada 2014. Montaż końcowy na terenie zakładu w North Charleston. Ten przewoźnik ma już kilkanaście Dreamlinerów, ale przeważa krótsza wersja 787-8.

 

Do tematu Dreamlinerów w barwach różnych linii lotniczych niedługo powrócę.

 

 Blog Transportowy na Twitterze

Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 16 sierpnia 2014
777 do Dubaju

W dziale Lotnictwo najwięcej wpisów dotyczy lotniska w podkrakowskich Balicach. To do tego portu mam najbliżej, więc właśnie tam najczęściej spędzam „samolotowy czas”. Niestety na Krakow Airport nie lądują regularnie wszystkie typy samolotów. Najbardziej brakuje tych największych. Aby móc je oglądać i fotografować konieczna jest wizyta na innym lotnisku. Największą do niedawna pasażerską maszynę świata, czyli Boeinga 747 „upolowałem” aż w Turcji (o tym już niedługo). Na nieco mniejszy, ale również konkretnych rozmiarów samolot wybrałem się bliżej, do Warszawy. Mowa o Boeingu 777.

Mój wyjazd do stolicy zbiegł się z przylotem najsłynniejszego Boeinga 747, czyli Air Force One, którym 3 czerwca 2014 przyleciał prezydent Barack Obama. Jednak nie lotnictwo było głównym celem wyjazdu, więc tę piękną, niebiesko-białą maszynę musiałem sobie odpuścić. Kiedy trafiłem na Okęcie, słynny gość z USA stał odstawiony na boku lotniska i nie było go widać z górki przy al. Krakowskiej. Szkoda. Bez przeszkód mogłem jednak podziwiać samolot udający się do Dubaju. Był to Boeing 777. Dokładniej 777-21H o rejestracji A6-EME, czyli własność Emirates Airline ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Maszyna już pełnoletnia, rocznik 1996. Od nowości u tego przewoźnika.

Tak 18-letni 777 prezentował się na warszawskim lotnisku. Już zabrał pasażerów lotu EK 180 Warszawa – Dubaj i wycofuje od rękawa:

 

Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 

Już w trakcie kołowania. Samolot niesamowicie wyglądał przejeżdżając obok innych, mniejszych maszyn, jak np. Boeinga 737 kanadyjskich linii Canjet wynajętego przez LOT do obsługi czarterów (to C-FYQN lub C-FYQO):

 

Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 

Start. Szkoda, że nie byłem bliżej, ale i tak wrażenia bezcenne:

 

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 

Tak A6-EME prezentował się w ruchu:

 

 

Jak podaje Flightradar24.com, 3 czerwca A6-EME wykonał swój pierwszy lot do i z Warszawy (pierwszy w czerwcu 2014, wcześniej pojawiał się już w polskiej stolicy). Tę samą trasę obsługiwał także przez dwa kolejne dni, a następnie latał z Dubaju do takich miejscowości jak: Kozhikode (Indie), Ćennaj (Chennai, także Indie, aż 4,6 miliona mieszkańców), Thiruvananthapuram (Indie), Doha (Katar), Koczin (Cochin, Indie), Hajdarabad (Hyderabad, Indie), Amman (Jordania) i Peszawar (Pakistan). Jego stałym przydziałem są więc kierunki azjatyckie, głównie Indie.

Linie lotnicze Emirates obecnie eksploatują aż 222 samoloty (za portalem Planespotters.net). Średnia ich wieku to 6,3 lat. Dominującym modelem jest właśnie prezentowany Boeing 777. Przewoźnik posiada aż 137 egzemplarzy. Maszyna, którą fotografowałem w Warszawie jest jedną z najstarszych we flocie Emirates. Starszy od niej jest tylko inny Boeing 777, o rejestracji A6-EMD. Różnica wieku wynosi jeden miesiąc. Innych już pełnoletnich maszyn przewoźnik nie posiada, choć są juz egzemplarze 17-letnie. Boeing 777 cieszy się zaufaniem władz Emirates. Zamówionych jest kolejnych pięć egzemplarzy (stan na czerwiec 2014).

 

 Boeing 777-31H(ER), A6-ECZ Emirates Airline

Jeden z nowszych Boeingów 777, dokładniej obecnie 4-letni 777-31H(ER) o rejestracji A6-ECZ. Na zdjęciu jako „nówka”, 14.03.2010.

 

Na drugim miejscu biorąc pod uwagę ilość egzemplarzy we flocie jest największy samolot pasażerski świata, Airbus A380. Emirates posiadają aż 48 egzemplarzy, a kolejne 11 jest już zamówionych. Żaden inny przewoźnik na świecie nie posiada aż tylu maszyn tego typu.

 

Airbus A380-861, A6-EDA Emirates Airline

Jeden z 48 egzemplarzy największych samolotów pasażerskich świata należących do linii Emirates. Airbus A380-861 nr A6-EDA z 2007 roku. 9.07.2008.

 

Airbus A380-861, A6-EEM Emirates Airline

Kolejny gigant. A6-EEM z 2013 roku.

 

 Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

Blog Transportowy na Facebooku

wtorek, 22 lutego 2011
Solaris zaprasza do Dubaju

Dubaj – największe miasto Zjednoczonych Emiratów Arabskich, stolica emiratu. Liczy około 1,5 mln mieszkańców. Miasto jest uznawane za bardzo bezpieczne, nowoczesne i zadbane. Największa atrakcja turystyczna nad Zatoką Perską, słynąca chociażby z wielu niezwykłych budowli. Wśród nich można wymienić na przykład jedyny na świecie siedmiogwiazdkowy hotel Burj Al Arab o charakterystycznym kształcie żagla, czy Palm Island – największy na świecie zespół trzech sztucznych wysp. Miasto niezwykłe, a w nim ponad 200 polskich autobusów. Więcej o nich oraz zaproszenie na kongres UITP w poniższej informacji nadesłanej przez Solarisa.

W dniach 10-14 kwietnia na 59. Światowym Kongresie i Wystawie UITP w Dubaju, firma Solaris zaprezentuje swoją ofertę dla kołowego i szynowego transportu publicznego.

Solaris w Światowym Kongresie UITP odbywającym się co dwa lata, weźmie udział już po raz piąty. Tym razem przedstawiciele międzynarodowej branży transportu publicznego spotkają się w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Na swoim stoisku firma z podpoznańskiego Bolechowa zaprezentuje jeden z 225 autobusów, które od 2007 roku są eksploatowane przez przedsiębiorstwo RTA zarządzające transportem zbiorowym w Dubaju. Ponadto podczas prezentacji i prelekcji spółka przedstawi swoją innowacyjną ofertę w zakresie pojazdów hybrydowych i elektrycznych, a także tramwajów Solaris Tramino.

 Solaris Urbino 18 w Dubaju

UITP to Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Publicznego z siedzibą w Brukseli, które zrzesza przewoźników publicznych i prywatnych, instytuty naukowe, oraz producentów i podmioty świadczące usługi dla transportu zbiorowego. W chwili obecnej UITP zrzesza blisko 3500 podmiotów z 92 krajów. Jednym z najnowszych projektów UITP jest program podwojenia udziału transportu zbiorowego w światowym transporcie pasażerskim do roku 2025.

Tekst i fot. Solaris.

Strona internetowa RTA Dubaj.