Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Sierpień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
Google+

Wpisy z tagiem: Mobilis

niedziela, 06 grudnia 2015
Te linie oddał Mobilis

W Blogu Transportowym już kilka razy pisałem o nowym kontrakcie firmy Mobilis na obsługę wybranych linii komunikacji miejskiej w Krakowie (przykładowy link). Do tematu powracam, ale nie w kontekście tras przejętych od MPK Kraków, a oddanych temu przewoźnikowi. Dokładnie chodzi o dwie przyspieszone linie aglomeracyjne, czyli 301 (Dworzec Płaszów – Wieliczka – Niepołomice Dworzec) i 304 (Dworzec Główny Zachód – Wieliczka).

Od 1 sierpnia 2014 ich obsługę rozpoczął miejski przewoźnik, czyli MPK. Zamiast żółtych Irisbusów Citelis 12M lub sporadycznie MAZ-a 203, kursują na nich biało-granatowe Solarisy Urbino 12 z zajezdni Płaszów.

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 z zajezdni Płaszów (tu #PU966) to obecnie standardowa obsługa linii 304. Autobus właśnie rozpoczyna kolejny kurs do Wieliczki. Ulica Pawia, 2.11.2014.

 

Poniżej zdjęcia żółtego taboru firmy Mobilis obsługującego linie 301 i 304.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Irisbus Citelis 12M do 31 lipca 2014 był podstawowym typem autobusu obsługującym linię 304. Jej pierwotna trasa przebiegała obok Wawelu i przez ul. Krakowską i Kalwaryjską. Na zdjęciu pojazd #MI956 dojeżdżający ul. Krakowską do mostu Piłsudskiego. 21.04.2012.

 

 Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Także ul. Krakowska, ale już inny Irisbus. To #MI954. 21.04.2012.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Przez most Piłsudskiego przejeżdża Irisbus #MI965. Kierunek Dworzec Główny Zachód (Galeria). 21.04.2012. 

 

Scania CN113CLL, MPK Kraków i Irisbus Citelis 12M, Mobilis - Niepołomice

Jako linia 301 autobusy firmy Mobilis kursowały do Niepołomic (od 28 grudnia 2010). Tu na przystanku „Niepołomice Rynek” Irisbus Citelis 12M #MI965, a obok realizująca przejazd specjalny Scania CN113CLL #PS047 z MPK Kraków. 26.04.2014.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Powyższy #MI965 na przystanku „Teatr Bagatela” przy ul. Dunajewskiego. Linia 304, kierunek Wieliczka. 1.03.2014.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Citelis #MI961 przejeżdża pod Wawelem. Kierunek Wieliczka. 17.04.2010.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Irisbus #MI958 jako linia 304 w stronę Wieliczki jedzie objazdem. Autobus z al. Mickiewicza skręca w ul. Piłsudskiego, aby na ul. Straszewskiego wrócić na stałą trasę, zmierzając pod Wawel. Budynek po prawej to Muzeum Narodowe. 4.07.2010.

 

 Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Niektóre Irisbusy posiadały reklamy. Były to jednak dość sporadyczne przypadki. Autobus #MI961 w kierunku Wieliczki dojeżdża do mostu Dębnickiego. To obecnie obowiązująca trasa linii 304. Pierwotna jej wersja (przedstawiona także na powyższych zdjęciach) wiodła pod Wawelem i przez most Piłsudskiego. 11.05.2013.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Ulica Kurniki. Irisbus Citelis 12M #MI953 właśnie rozpoczyna kolejny kurs do Wieliczki. Obok nietypowy gość w tym miejscu, czyli zabytkowy Jelcz 021 z MPK Kraków, przejazd specjalny na linii 105. 2.09.2012.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Citelis #MI957 jako linia 301 na przystanku „Niepołomice Rynek”. Za około dwie minuty dojedzie do pobliskiej pętli Niepołomice Dworzec. 20.01.2011.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Irisbus #MI962 na linii 301 odjeżdża z przystanku „Niepołomice Rynek”. Kierunek Dworzec Płaszów. 4.10.2011.

 

 MAZ 203, Mobilis

Na liniach 301 i 304 oprócz Irisbusów Citelis 12M pojawiały się także dwa MAZ-y 203 wypożyczone przez Mobilisa od firmy Warbus. Tu egzemplarz #MM989 z 2008 roku na ul. Basztowej. 10.05.2014. Autobus obecnie obsługuje komunikację miejska w Gdańsku, miał też swój epizod w Elblągu.

 

 MAZ 203, Mobilis

MAZ 203, Mobilis

Drugi z MAZ-ów 203, czyli #MM988. Także rocznik 2008, który z Krakowa trafił do Ełku. Przystanek końcowo-początkowy Dworzec Główny Zachód przy ul. Kurniki. 20.04.2013.

 

 Solaris Urbino 18, Mobilis

Solaris Urbino 18, Mobilis

W okresie 1 listopada na linii 304 pojawiał się tabor klasy mega. W tym przypadku Solaris Urbino 18 #MR907. Przystanek końcowo-początkowy Dworzec Główny Zachód na ul. Kurniki. 1.11.2012. Autobus po zakończeniu obsługi krakowskich linii trafił do firmy Transkom z miejscowości Koziegłowy koło Poznania.

 

Solbus SM12, Mobilis 

Solbus SM12, Mobilis

W roku 2011 w taborze Mobilisu pojawiły się dwa Solbusy SM12. Wypożyczone z firmy Warbus pełniły funkcję autobusów rezerwowych, często pojawiając się np. na linii 301. Tu autobus #MS988 na przystanku „Niepołomice Rynek”. Rocznik 2008, obecnie kursujący po Gdańsku. Za szybą tablica o treści „Autobus rezerwowy”. 8.02.2011.

 

Pod koniec obsługi linii nr 301 i 304 przez firmę Mobilis nakręciłem dwa krótkie filmy na przystanku „Niepołomice Rynek” (na trasie 301). Poniżej całość zmontowana w jeden materiał. Jego pierwsza część to podstawowa obsługa tej linii, czyli Irisbus Citelis 12M, w tym przypadku #MI957 (31 lipca 2014). Druga to jeden z dwóch MAZ-ów 203, #MM989 (30 lipca 2014):

 

 

Do tematu firmy Mobilis na liniach 301 i 304 jeszcze powrócę.

 

Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 19 października 2014
Tymczasowe Citaro w Mobilisie

Wracam jeszcze do tematu nowego kontraktu firmy Mobilis w Krakowie. Oprócz opisanych w tym wpisie (link) autobusów, na linie wyjeżdża jeszcze jeden pojazd. To Mercedes Citaro G drugiej generacji. Pojazd, o którym nie było mowy w żadnych informacjach dotyczących taboru przeznaczonego dla Krakowa.

Ponieważ ten tajemniczy przegubowiec jest na niemieckich tablicach rejestracyjnych, można stwierdzić, że to autobus testowy. Jednak zdziwienie może budzić krakowskie malowanie (zgodne z Księgą Identyfikacji...) oraz kolejny numer taborowy autobusów klasy mega: MC336. Kluczem do rozwiązania zagadki jest wydarzenie z czerwca 2014. Wówczas w Słowenii doszło do karambolu, w trakcie którego zniszczone zostały aż cztery jadące z Turcji Mercedesy Conecto G dla Krakowa (z zamówionej partii 38 egzemplarzy). Opisywane Citaro G to więc czasowe zastępstwo za jeden ze zniszczonych pojazdów.

Citaro #MC336 ma jednak małą „wadę”. To egzemplarz trójdrzwiowy, a nie cztero. Zatem zgodnie z wymogami przetargu nie może być wysyłany do obsługi linii przegubowych. Taki paradoks. Zastępuje pojazd klasy mega, ale nie może wykonywać jego zadań przewozowych. Dlatego biało-niebieskie Citaro zobaczymy na liniach obsługiwanych przez tabor maxi (np. 142, 153), co jest swoistą ciekawostką i w sumie jedyną okazją do pojawienia się na nich przegubowca.

 

Mercedes Citaro G, Mobilis Kraków

Mercedes Citaro G, Mobilis Kraków

Testowo-zastępczy Mercedes Citaro G #MC336 jako linia 142 na pętli Czyżyny Dworzec. Krótki postój przed podjechaniem na przystanek początkowy. 4.09.2014.

 

Mercedes Citaro G, Mobilis Kraków

Na przystanku końcowym pętli Czyżyny Dworzec. Przegubowce pojawiały się już na linii 142, jednak tylko w okresie 1 listopada i przed skróceniem relacji do Czyżyn (pierwotnie do Prądnika Czerwonego). Miało to związek z obsługą dwóch dużych cmentarzy. 4.09.2014.

 

Mercedes Citaro G, Mobilis Kraków

Wnętrze Citaro G #MC336. Sytem informacji pasażerskiej jak w pozostałym krakowskim taborze Mobilisa. Od innych autobusów odróżnia go tapicerka siedzeń. 4.09.2014.

 

 Mercedes Citaro G, Mobilis Kraków

Tablice kierunkowe zazwyczaj umieszczane są u góry. Przyczepa nowego Citaro to ciekawy wyjątek od tej zasady.

 

 Mercedes Citaro G, Mobilis Kraków

Rondo Kocmyrzowskie, Citaro jako linia 142 do pętli Osiedle Na Stoku. 4.09.2014.

 

Mercedes Citaro G, Mobilis Kraków

 Tak #MC336 prezentuje się od tyłu. Linia 142, kierunek Osiedle Na Stoku. Przystanek „Rondo Kocmyrzowskie”. 4.09.2014.

 

 Blog Transportowy na Google +

  Blog Transportowy na Facebooku

20:27, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
środa, 01 października 2014
Mobilis po nowemu w Krakowie

W piątek 1 sierpnia 2014 firma Mobilis rozpoczęła realizację nowego, 10-letniego kontraktu na obsługę wybranych linii komunikacji miejskiej w Krakowie. Tu link do wcześniejszego tekstu na temat tego przetargu. Przypomnę, że zgodnie z ustaleniami, Mobilis powinien obsługiwać linie nr: 102, 120, 138, 142, 152, 159, 168, 178, 182, 352, 482 i 502. Ostatecznie wprowadzono jednak drobne zmiany. MPK Kraków pozostało na liniach 168, 182 i 482, natomiast oddało trasy nr 109 (Cracovia Stadion – Bielany), 153 (Osiedle Piastów – Lesisko) i 193 (Czyżyny Dworzec – Wieczysta).

Nowy kontrakt to nowe autobusy w nowych barwach, zgodnych z Księgą Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie (więcej na ten temat pod tym linkiem). Łącznie przedstawiciele dwóch marek i trzech modeli. AMZ CS10LF, AMZ CS12LF i Mercedes Conecto G. W sumie aż 67 nowych autobusów. Najliczniejsza grupa to przegubowce (38 egzemplarzy), na drugim miejscu klasyfikują się 12-metrowe AMZ-ty (24 sztuki), a na końcu najmniejsze pojazdy, czyli CS10LF, tylko 5 egzemplarzy.

 

AMZ CS12LF, Mobilis

 AMZ CS12LF #MZ018 jako linia 138. Przystanek początkowy na pętli Kombinat. 1.09.2014.

 

 Mercedes Conecto G, Mobilis

Mercedes Conecto G #MC302 jako linia 152 w stronę Olszanicy. Aleja Focha, 2.08.2014.

 

AMZ CS12LF, Mobilis

AMZ CS12LF #MZ009 skręca z al. Bora-Komorowskiego w ul. Wiślicką. To po trasie linii 159, ale autobus nie obsługiwał jej. Najprawdopodobniej był to jakiś przejazd zamknięty. 27.08.2014.

 

Mercedes Conecto G, Mobilis

Mercedes Conecto G #MC323 jako linia 502 objeżdża plac Centralny. To przejazd bez pasażerów pomiędzy przystankiem końcowym i początkowym pętli Plac Centralny. Obecnie ten odcinek jest nieprzejezdny - trwa remont kapitalny. 1.08.2014, czyli pierwszy dzień obsługi nowych linii przez Mobilisa.

 

AMZ CS12LF, Mobilis

AMZ CS12LF #MZ008 na pętli Czyżyny Dworzec. Na wyświetlaczu niepoprawny kierunek, bo autobus jest już podstawiony jako kurs do końcówki Osiedle Na Stoku. 31.08.2014.

 

 Mercedes Conecto G, Mobilis

Na pętli Cracovia Stadion stoi Mercedes Conecto G #MC317. Linia 502 do Placu Centralnego im. R. Reagana - tak brzmi pełna nazwa tej końcówki. Jej długość jest sporym utrudnieniem, bo np. nie mieści się w całości na wyświetlaczach i znacznie wydłuża głosowe zapowiedzi tego przystanku. To „udogodnienie” stosowane jest dopiero od jakiegoś czasu. Wcześniej było prościej - tylko Plac Centralny. Zdjęcie wykonałem drugiego dnia realizacji nowego kontraktu, czyli 2.08.2014. Panował wtedy wielki upał, a wydajna klimatyzacja nowego Conecto dawała upragniony chłód.

 

AMZ CS12LF, Mobilis

AMZ CS12LF, Mobilis

Na pętli Bielany na powrotny kurs linii 109 oczekuje AMZ CS12LF #MZ017. Końcówka o dość lotniczym charakterze - obok stoi wojskowy samolot. 3.08.2014.

 

Mercedes Conecto G - wnętrze, Mobilis

Wnętrze Mercedesa Conecto G #MC320. Linia 152. Postój na przystanku początkowym pętli Aleja Przyjaźni. Jeszcze dzień wcześniej linię tę obsługiwały wyłącznie żółte Solarisy Urbino 18. 1.08.2014.

 

Mercedes Conecto G - wnętrze, Mobilis

 Taką tapicerkę siedzeń ma najnowszy krakowski tabor Mobilisa. Tu Conecto G #MC320. 1.08.2014.

 

AMZ CS12LF, Mobilis

 W bocznej części pętli Czyżyny Dworzec na kolejny kurs jako linia 142 czeka AMZ CS12LF #MZ021. 9.09.2014.

 

Solaris Urbinetto 10 i AMZ CS12LF, Mobilis

Warto jeszcze przypomnieć, że po Krakowie nadal jeździ stary tabor Mobilisa. Wprawdzie realizujące poprzedni kontrakt żółte Solarisy, Irisbusy i MAZ-y już zniknęły z ulic miasta, ale nadal pozostały na nich sprowadzone z Warszawy Solarisy Urbinetto 10. Pierwotnie kursujące na czasowej linii 704 do Ronda Mogilskiego, teraz obsługujące dwie inne linie zastępcze: 714 i 774. Na zdjęciu autobusy o numerach A309 i A319 jako linia 714 (Czyżyny Dworzec - Ofiar Dąbia), a za nimi AMZ CS12LF #MZ021 na 142. Pętla Czyżyny Dworzec, 9.09.2014.

 

Wszystkie autobusy Mobilisa zostały wyposażone w nowy rodzaj automatów biletowych. Są one mniejsze, niż te stosowane wcześniej. Jest to związane z rezygnacją z operacji gotówkowych. W tych urządzeniach zapłacimy tylko kartą.

 

 Automat biletowy Mera-Systemy Grodzisk Mazowiecki, Mobilis Kraków

Takie automaty biletowe zamontowano w nowych autobusach Mobilisa. Producent to firma Mera-Systemy z Grodziska Mazowieckiego. Brak możliwości płacenia gotówką początkowo był sporym zaskoczeniem dla wielu pasażerów.

 

Nowy tabor został wyposażony w system dynamicznej informacji pasażerskiej wyprodukowany przez Zakład Elektroniczny SiMS z Bydgoszczy. Jego elementy to między innymi kasowniki, tablice kierunkowe i umieszczone pod sufitem monitory oraz urządzenia związane z zapowiedziami głosowymi. Zauważalną dla przeciętnego pasażera nowością jest wyświetlanie szacunkowego czasu przejazdu do wszystkich kolejnych przystanków. Tej opcji nie było wcześniej w krakowskich pojazdach.

 

Kasownik, system dynamicznej informacji pasażerskiej, Zakład Elektroniczny SiMS Bydgoszcz

Kasowniki firmy SiMS dodatkowo pokazują także wszystkie przystanki na trasie oraz czas, w którym autobus do nich dojedzie. Wystarczy nacisnąć przycisk Info.

 

Tablica kierunkowa, system dynamicznej informacji pasażerskiej, Zakład Elektroniczny SiMS Bydgoszcz

Wewnętrzna tablica kierunkowa na bieżąco podaje położenie autobusu oraz czas pozostały na dotarcie do poszczególnych przystanków. Rozwiązanie szczególnie przydatne osobom, które nie znają miasta.

 

Mercedes Conecto G - wnętrze, Mobilis

Mercedes Conecto G - wnętrze, Mobilis

Przykładowe rozmieszczenie monitorów, kasowników i automatu biletowego we wnętrzu Mercedesa Conecto G.

 

Film przedstawiający najnowszy tabor Mobilisa w Krakowie zamieściłem już wcześniej. Tu link.

  

 Blog Transportowy na Google +

Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 01 sierpnia 2014
Pierwszy dzień nowego kontraktu

Od 1 sierpnia 2014 (piątek) Mobilis realizuje w Krakowie nowy, 10-letni kontrakt. Temat ten szerzej omówię w późniejszym czasie. Teraz zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu pokazującego najnowsze krakowskie autobusy w ruchu. To Mercedesy Conecto G i AMZ CS12LF, które nagrałem w Nowej Hucie.

 

Mercedes Conecto G Euro-6, Mobilis

Mercedes Conecto G #MC320 na pętli Aleja Przyjaźni. 1.08.2014.

 

AMZ CS12LF Euro-6, Mobilis

AMZ CS12LF #MZ011 przejeżdża obok pętli Aleja Przyjaźni. 1.08.2014.

 

Początek filmu to rejon przystanków Kombinat. Na linii 142 jedzie City Smile #MZ005. Potem przenosimy się na Plac Centralny. Tam jako linia 502 zawracają Mercedesy Conecto G #MC326 i #MC323. W pobliżu znajduje się pętla Aleja Przyjaźni. Korzysta z niej między innymi linia 152, która jeszcze dzień wcześniej była obsługiwana żółtymi Solarisami Urbino 18 (także z Mobilisa). Mercedes #MC321 jedzie uliczką osiedlową łączącą al. Przyjaźni z Andersa. Obok pętli przejeżdżają AMZ #MZ011 i MZ019. Potem zobaczycie Mercedesa #MC320 dojeżdżającego do końcówki Aleja Przyjaźni i odjeżdżającego pokazaną wcześniej uliczką. Ostatnia scena to #MC311, który rusza z przystanku „Os. Zgody”. Warto zwrócić uwagę na bardzo wolno wyświetlający się przedni napis:

 

 

 

Zamów newsletter 

 Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 16 lutego 2014
Urbinetto w Krakowie

1 lutego 2014 roku (sobota) rozpoczął się remont ulicy Mogilskiej w Krakowie. O inwestycji tej było już dość głośno od dawna. Głównie w związku z przesuwaniem terminu jej rozpoczęcia. Prace remontowe wiążą się  z wstrzymaniem ruchu tramwajowego i zorganizowaniem komunikacji zastępczej. W Krakowie standardowo linie zastępcze obsługiwane są przegubowymi autobusami należącymi do MPK. Tym razem zdecydowano się jednak na inne rozwiązane. Komunikację zastępczą miał zorganizować wykonawca remontu, czyli firma Budimex (w blogu pojawiła się jako właściciel dźwigu pana Kotka z popularnego serialu – tu o tym pisałem). Była więc szansa, że w mieście pojawią się przegubowce sprowadzone z innych miast, może jakieś modele nigdy w Krakowie nieeksploatowane.

Im było bliżej remontu, tym więcej szczegółów ujawniano. Okazało się np., że autobusy zastępcze będą należały do firmy Mobilis. Pojawiła się zatem szansa na zbieraninę przegubowców z różnych oddziałów tego przewoźnika, np. Solarisy Urbino 18 kursujące po Warszawie. Pod koniec stycznia było już wiadomo, że tramwaje nie zostaną zastąpione taborem przegubowym. Nie pojadą za nie nawet 12-metrowe autobusy. Zdecydowano, że tramwaje w ciągu Rondo Mogilskie – Mogilska – Jana Pawła II – Rondo Czyżyńskie zostaną zastąpione małymi, 10-metrowymi pojazdami. Przyznam, że był to dla mnie wielki szok. Jadące co kilka minut tramwaje (np. składy 3x105Na) zostaną zastąpione małymi autobusikami. To przedziwne rozwiązanie zostało zaakceptowane przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.

Co to za 10-metrowe autobusy? To Solarisy Urbinetto 10. Rok produkcji 2003. Ponad 50 egzemplarzy kursowało po Warszawie w latach 2003 – 2013. Dokładnie do końca maja. Wówczas dla Mobilisu skończył się 10-lertni kontrakt na obsługę 50 brygad takim właśnie taborem. Od tamtego czasu niektóre pojazdy zmieniły właściciela, trafiając np. do Płocka, czy Olkusza. Inne odstawione czekały na lepsze czasy. Kto by w czerwcu 2013 przypuszczał, że ich następnym zadaniem przewozowym będzie wcielanie się w rolę krakowskich tramwajów.

Do Krakowa przyjechało 16 egzemplarzy Urbinetto. Wszystkie w warszawskim, żółto-czerwonym malowaniu, z naklejonymi tamtejszymi numerami taborowymi. Od 1 lutego małe Solarisy rozpoczęły obsługę zastępczej trasy nr 704 w relacji: Rondo Mogilskie – Mogilska – Jana Pawła II – Rondo Czyżyńskie. W soboty i święta kursują co 8 minut, a w dni robocze nawet co 5 minut. Osobiście korzystałem z linii 704 w dwa pierwsze dni jej funkcjonowania i wszystko odbywało się płynnie, sprawnie. Remontowana ul. Mogilska mimo zwężenia do jednego pasa (w każdą stronę) była przejezdna (bez korków), a Urbinetta nie były zatłoczone. Owszem, na odcinku Wieczysta – Rondo Mogilskie jeździły pełne, ale nie były to sytuacje ekstremalne. Zmieniło się to w dzień roboczy, o czym regularnie informowały lokalne media. Ratunkiem miało być zwiększenie częstotliwości kursów aż o 80 dziennie (po 40 w każdą stronę), co osiągnięto przez skrócenie postoju autobusów na przystankach końcowych (zdarzało się, że na końcowo-początkowym przystanku Rondo Czyżyńskie stały aż cztery Urbinetta). Zmieniony rozkład jazdy zaczął obowiązywać od 6 lutego. Dzięki tym zmianom Urbinetta w godzinach szczytu kursują nawet co 3 minuty. Obecnie w Małopolsce są ferie, trwają sesje egzaminacyjne. Wielki test dla małych autobusów będzie więc dopiero 17 lutego. Od tego dnia pasażerów zdecydowanie przybędzie.

 

Solaris Urbinetto 10, Mobilis

Solarisy Urbinetto 10 #A341 i A348 jako linia 704. Przystanek końcowo-początkowy Rondo Czyżyńskie. W soboty i święta stały tam dwa pojazdy, a w dzień roboczy nawet cztery. 1.02.2014.

 

 Solaris Urbinetto 10, Mobilis

Urbinetto #A341 raz jeszcze, miejsce także to samo, ale 4 godziny wcześniej. Wtedy było jeszcze dość pochmurno, nieprzyjemnie. Przed nim #A334. 1.02.2014.

 

 Solaris Urbinetto 10, Mobilis

 Napis Urbinetto na Solarisie #A341.

 

Solaris Urbinetto 10, Mobilis   Solaris Urbinetto 10, Mobilis

Solaris Urbinetto 10 #A334 właśnie rozpoczął kolejny kurs w stronę końcówki Rondo Mogilskie. 1.02.2014.

 

 Solaris Urbinetto 10, Mobilis   Solaris Urbinetto 10, Mobilis

„Spełnianie marzeń” - napis na reklamie. Gdyby autobusy były istotami żywymi, warszawskie Urbinetto tak właśnie mogłyby powiedzieć. Marzenia spełnione - nadal jeżdżą. Aleja Jana Pawła II, Solaris #A324 zbliża się do końcówki Rondo Czyżyńskie. 1.02.2014.

 

Solaris Urbinetto 10, Mobilis   Solaris Urbinetto 10, Mobilis

Solaris Urbinetto 10 #A348 na przystanku „Wieczysta”. 1.02.2014.

 

Solaris Urbinetto 10, Mobilis

Na przystanek „Wieczysta” wjeżdża Urbinetto #A327. 1.02.2014.

 

Solaris Urbinetto 10, Mobilis   Solaris Urbinetto 10, Mobilis

Solaris Urbinetto #A341. Przystanek „Czyżyny”, obsługa pasażerów i odjazd. 1.02.2014.

 

Solaris Urbinetto 10, Mobilis

Solaris Urbinetto 10 #A348 przed przystankiem „Czyżyny”, 1.02.2014.

 

 Solaris Urbinetto 10, Mobilis

Rondo Mogilskie, Urbinetto #A327 dojeżdża do przystanku końcowo-początkowego. 1.02.2014.

 

Solaris Urbinetto 10, Mobilis

Również na Rondzie Mogilskim oczekiwały jednocześnie dwa autobusy. Były to jednak tylko chwilowe sytuacje, bo pierwszy pojazd zaraz odjeżdżał. 1.02.2014.

 

 Auwärter Teamstar i Solaris Urbinetto 10

Rondo Mogilskie. Przystanek, na którym teraz kończy i zaczyna trasę linia 704 nie był wcześniej wykorzystywany przez komunikację miejską. Korzystały z niego tylko autobusy pozostałych przewoźników. Pierwszego dnia remontu kierowcy z innych firm byli więc bardzo zdziwieni blokującymi zatokę Urbinettami. Tu Auwärter Teamstar z MAT-BUS-a w relacji do Pińczowa. 1.02.2014.

 

Solaris Urbinetto 10, Mobilis

Urbinetto #A322 rozpoczął kolejny kurs z Ronda Czyżyńskiego. Dość dużo tam zakazów wjazdu. 1.02.2014.

 

Solaris Urbinetto 10 i Mercedes-Benz T1

 Rondo Czyżyńskie. Urbinetto #A327. Na tym przystanku zatrzymuje się wielu prywatnych przewoźników kończących kursy na pobliskim dworcu autobusowym. Niektórzy eksploatują jeszcze kultowe Mercedesy T1, których widok w obsłudze regularnych przewozów pasażerskich obecnie jest coraz rzadszy. Ten egzemplarz należy do firmy Małopolanin. 1.02.2014.

 

Solaris Urbinetto 10, Mobilis

Niebieski autobus na przystanku „Rondo Czyżyńskie” zdecydowanie nie pasuje do reszty. Tu dominują żółto-czerwone barwy warszawskie. Urbinetta #A348 i A327, a za nimi Jelcz M081MB3 #BH388 na linii 113. 1.02.2014.

 

Mimo upływu 10 lat Urbinetto z zewnątrz prezentują się całkiem dobrze (no chyba, że zaczniemy się im dość intensywnie przyglądać). Zdanie zmienimy po wejściu do środka. Widać w nim już niestety, że to nie fabryczna nówka, ale mocno zużyty tabor. W pewien jednak sposób na negatywny odbiór pojazdów wpływa zwykłe niedbalstwo. Autobusy nie są aż tak zniszczone, są po prostu brudne. Sufit, rejon nad oknami – to wszystko mogłoby wyglądać inaczej.

Oprócz linii 704 po wyłączonym z ruchu tramwajowego odcinku kursują trzy inne trasy. To linia 128, która na czas remontu przejeżdża przez ul. Mogilską i Meissnera oraz czasowe 724 i 744, które są wydłużonymi wersjami zawieszonych 124 i 424. Jadą one taką samą trasą (Czyżyny Dworzec – Rondo Czyżyńskie – Jana Pawła II – Rondo Młyńskie – Pilotów – Łukasiewicza [Grochowska powrót] – Beliny-Prażmowskiego – Lubicz – Piłsudskiego – Cracovia Stadion), z tą różnicą, że 724 przejeżdża przez ul. Ułanów, a 744 przez Meissnera.

 

Solarisy Urbino 12 i Urbinetto 10

Aleja Jana Pawła II, odcinek za rondem. Solaris Urbino 12 #BU903 na linii 724 za chwilę dojedzie do pętli Czyżyny Dworzec. Jadący za nim Solaris Urbinetto 10 #A322 na 704 dopiero rozpoczął podróż do Ronda Mogilskiego. 1.02.2014.

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Aleja Jana Pawła II. przystanek „Czyżyny”. Solaris Urbino 12 #BU889 jako czasowa linia 744. 1.02.2014.

 

Solarisy Urbino 12 i Urbinetto 10

„Rondo Czyżyńskie”, Solaris Urbino 12 #BU889 jako linia 744 już odjeżdża, a Urbinetto 10 #A348 jeszcze poczeka kilka minut. 1.02.2014.

 

Solarisy Urbinetto 10 i Urbino 12

Rondo Mogilskie. W zatoce tylko jeden Mobilis, więc Urbino 12 #PU929 może bez problemów obsłużyć przystanek. Kiedy stoją tu 3 lub 4 Urbinetto, jest to dość problematyczne. 1.02.2014.

 

Pierwszego dnia funkcjonowania linii 704 nakręciłem także poniższy film.

 

 

Blog Transportowy na Facebooku

 Zamów newsletter

poniedziałek, 18 listopada 2013
Mercedes Conecto G na testach w Krakowie

Mobilis jeszcze nie zdecydował, jakie przegubowe autobusy będą obsługiwały krakowską komunikację miejską. Wciąż rozważanych jest kilka modeli. Na testach w grodzie Kraka był już długi SOR, później pojawiła się przegubowa Scania CityWide. Od 16 listopada do końca miesiąca Mobilis sprawdza kolejny autobus. To zaprezentowany premierowo na targach TransExpo 2013 w Kielcach Mercedes Conecto G spełniający normę Euro-6. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych testerów, jest użytkowany na liniach 152 i 178.

 

Mercedes Conecto G, TransExpo 2013

 Mercedes Conecto G, TransExpo 2013

Jeżdżący obecnie po Krakowie egzemplarz był premierowo pokazany pod koniec września 2013 w Kielcach.

 

Blog Transportowy na Google +

 Blog Transportowy na Facebooku

21:27, lukaszwoblog , autobusy
Link Komentarze (1) »
sobota, 09 listopada 2013
AMZ będzie jeździć po Krakowie

W lipcu pisałem, że Mobilis wygrał przetarg na obsługę wybranych linii autobusowych w Krakowie od sierpnia 2014 roku. Oficjalne podpisanie umowy odbyło się w czwartek, 7 listopada 2013.  Wydarzeniu temu towarzyszył elektryczny autobus AMZ City Smile CS10E. Produkt producenta z Kutna nie pojawił się przypadkowo. Jak podają krakowskie media, podjęto już decyzję o wyborze dostawcy autobusów 10 i 12-metrowych. Jak nietrudno się domyśleć, będzie nim właśnie firma AMZ.

Od sierpnia 2014 na krakowskich drogach możemy się więc spodziewać spalinowych modeli CS10LF i CS12LF. Decyzja dotycząca wyboru dostawcy taboru przegubowego jeszcze nie zapadła, ale ponoć ma to nastąpić w najbliższym czasie.

 

AMZ City Smile CS10E, TransExpo 2012

AMZ City Smile CS10E, czyli elektryczny pojazd który został zaprezentowany z okazji podpisania umowy. Tu w trakcie targów TransExpo 2012 w Kielcach.

 

AMZ City Smile CS10E, TransExpo 2012

Wnętrze powyższego AMZ City Smile CS10E, TransExpo 2012.

 

AMZ City Smile CS12LF, TransExpo 2013

AMZ City Smile CS12LF, TransExpo 2013. Od 1 sierpnia 2014 r. takimi nietypowymi autobusami można będzie podróżować po Krakowie, np. na linii 182.

 

AMZ City Smile CS12LF, TransExpo 2011

AMZ City Smile CS12LF, TransExpo 2011. Widok na drugi, bardzo oryginalny bok. Pierwsze liniowe przejazdy tak nietypowych autobusów po mieście na pewno będą szokowały Krakowian. TransExpo 2011 to pierwsze targi w Polsce, na których AMZ pokazał swój najnowszy produkt, czyli autobus City Smile.

 

AMZ City Smile CS12LF, TransExpo 2011

AMZ City Smile CS12LF - wnętrze premierowego egzemplarza zaprezentowanego w trakcie kieleckich targów TransExpo 2011.

 

AMZ City Smile CS12LF, TransExpo 2012

AMZ City Smile CS12LF, TransExpo 2012. Od premiery w roku 2011 na zakup tego modelu autobusu nie zdecydowało się zbyt wielu przewoźników. 12-metrowe City Smaile zobaczymy np. w Kutnie (MZK Kutno), czy w Sopocie - własność firmy Warbus, do której należy także powyższy egzemplarz. Jest on w barwach Kolei Mazowieckich, na zlecenie których dowoził pasażerów ze stacji do portu lotniczego w Modlinie.

 

W związku z podpisaniem umowy, Mobilis przedstawił swoją propozycję wprowadzenia do krakowskiej komunikacji autobusów elektrycznych. Jak podał portal Gazeta.pl, chodzi o linie 100/101 lub 134, których przetarg nie dotyczył. Według prezesa firmy Mobilis, Eugeniusza Szymonika (za Gazeta.pl) są one odpowiednie, bo to trasy o małym natężeniu ruchu. Co do linii 100 (Salwator – Kopiec Kościuszki) i 101 (Most Grunwaldzki – Kopiec Kościuszki) zgadzam się, że ruch tam nie jest największy (trasy obsługiwane naprzemiennie jednym Jelczem M081MB3), ale o linii 134 (Cracovia Stadion – ZOO) zdecydowanie nie można tego powiedzieć. W wakacyjne weekendy linia kursuje co 10 minut, a obsługujące ją Jelcze M121MB są przeładowane.

 

Jelcz M121MB, MPK Kraków

Według prezesa firmy Mobilis linię 134 mogłyby obsługiwać małe AMZ City Smile CS10E. Obecnie standardem na tej trasie są Jelcze M121MB. Na zdjęciu wóz nr DJ684 z 2002 roku w trakcie obsługi przystanku przy ul. 28 lipca 1943. 15.07.2012.

 

Bagażnik rowerowy na Jelczu M121MB, MPK Kraków

Autobusy linii 134 są dodatkowo wyposażone w bagażniki rowerowe. Jelcz DJ680 wjeżdża w ul. Leśną. Przed nim dość stromy podjazd i liczne zakręty, czyli ciekawa krakowska serpentyna. 15.07.2012.

 

Blog Transportowy na Facebooku

 Blog Transportowy na Google +

17:46, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 30 września 2013
Solaris z Białegostoku jednak jeździ

Na początku sierpnia 2013 pisałem o krakowskim oddziale firmy Mobilis. Tekst zakończyłem pewną niewiadomą dotyczącą wypożyczonego z Białegostoku Solarisa o numerze MR912. Sprawa już się wyjaśniła. Autobus nadal jest w Krakowie i obsługuje komunikację miejską. Widziałem go 9 września. Obsługiwał wówczas linię 178. Tak prezentował się  wyjeżdżając z ul. Stella-Sawickiego w Wiślicką (screen filmu):

 

Solaris Urbino 18 #MR912 z Białegostoku, Mobilis Kraków

 

Krótka wersja ruchoma:

 

 

Następną brygadę linii 178 miała obsługiwać testowana przez Mobilisa Scania CityWide. Niestety nie przyjechała. Zastąpił ją Irisbus.

 

Blog Transportowy na Facebooku

 Blog Transportowy na Twitterze

22:10, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
piątek, 09 sierpnia 2013
Długi SOR i podmiana Solarisa – Mobilis

Na długo przed ogłoszeniem wyników przetargu na obsługę pakietu linii komunikacyjnych w Krakowie, tamtejszy oddział firmy Mobilis testował dość nietypowy autobus przegubowy. Nietypowy, bo wyjątkowo długi. Dokładnie mający 18,75 metra długości, czyli tyle, ile maksymalnie może mieć eksploatowany w Polsce autobus. To SOR NB18 City.

Pojazd ten przyjechał do Krakowa z Bratysławy, gdzie kursował z czasowym numerem taborowym 1859. Nie jest to własność bratysławskiego przewoźnika, tylko autobus zastępczy (dlatego ma czeską rejestrację) na czas serwisowania tamtejszych NB18. Rocznik 2012.

Krakowskie testy odbywały się od 14 do 23 maja 2013 r. SOR przede wszystkim kursował na linii 152, czyli z pętli Aleja Przyjaźni do Olszanicy. Trasę tę obsługują Solarisy Urbino 18. Na jeden dzień (sobota 18 maja) długi przegubowiec trafił na linię 178 (Mistrzejowice – Pod Fortem). Po testach autobus wrócił do Bratysławy. Ponieważ pojazd okazał się bardzo ekonomiczny, można przypuszczać, że model ten zostanie zakupiony do obsługi przetargowych linii w 2014 roku. Są to jednak tylko moje prywatne przypuszczenia, których nie poparł żaden oficjalny komunikat – czas pokaże, czy miałem rację. Długi autobus bez zarzutu sprawował się nawet w bardzo ciasnych miejscach – ostre zakręty nie były dla niego żadnym problemem.

 

SOR NB18 City

 SOR NB18 City

Testowy SOR NB18 City w trakcie obsługi linii 152. Pętla Aleja Przyjaźni.

 

 SOR NB18 City

Testowy SOR NB18 City w trakcie obsługi linii 152. Odjazd z pętli Aleja Przyjaźni.

 

 SOR NB18 City - wnętrze

SOR NB18 City - wnętrze   SOR NB18 City - wnętrze

 Wnętrze SOR-a NB18 City.

 

SOR NB18 City - piktogramy

Według naklejonych nad przednią szybą piktogramów, testowany SOR NB18 City został przystosowany do przewozu jednego wózka inwalidzkiego, 106 stojących pasażerów i 44 na miejscach siedzących.

 

SOR NB18 City na testach w Krakowie

 SOR NB18 City na testach w Krakowie   SOR NB18 City na testach w Krakowie

Jako linia 178 na ulicy Nowohuckiej. Screeny z filmu.

 

Poniżej mój film przedstawiający NB18 w trakcie krakowskich testów. Pętla Aleja Przyjaźni, czyli linia 152 i ulica Nowohucka, czyli linia 178.

 

 

Autobusu SOR NB18 nie eksploatuje w Polsce żaden przewoźnik. Jeszcze niedawno w kraju nad Wisłą nie użytkowano nawet innych niestandardowych przegubowców o długości 18,75 m. Dopiero w tym roku sprzedano Solarisa Urbino 18,75. To wersja testowa, która trafiła do Szczecina. Długiego SOR-a można było już jednak oglądać w Polsce. Zaprezentowano go np. w trakcie targów TransExpo 2011 w Kielcach.

 

SOR NB18 City

SOR NB18 City zaprezentowany w trakcie targów TransExpo 2011 w Kielcach. Egzemplarz przeznaczony dla miejskiego przewoźnika z Pragi. Jego numer taborowy to 6711.

 

Solaris Urbino 18,75

 Solaris Urbino 18,75

Na targach TransExpo 2012 w Kielcach zaprezentowano najdłuższego polskiego przegubowca, czyli Solarisa Urbino 18,75. Teraz jest to własność Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”.

 

Jeszcze przed testami długiego SOR-a, w krakowskim Mobilisie zaszła drobna zmiana. Wypożyczony z Białegostoku biało-zielony Solaris Urbino 18 #MR911 (więcej na ten temat pisałem tutaj) został zastąpiony innym autobusem, który otrzymał ten sam numer taborowy. To także Solaris Urbino 18, ale nowszy (2005 r.), klimatyzowany i o bardzo bogatym życiorysie. Pierwotnie kursował po szwajcarskiej Lozannie, a w 2010 roku trafił do Polski. Jako własność firmy remontowej BTS z miejscowości Wyględy był autobusem zastępczym. Przez to można go było zobaczyć na ulicach wielu miast, np. Warszawy, Olsztyna i Płocka.

 

Solaris Urbino 18 z firmy BTS Wyględy

 Solaris Urbino 18 z firmy BTS Wyględy   Solaris Urbino 18 z firmy BTS Wyględy

Solaris Urbino 18 z firmy BTS Wyględy. Na przełomie lat 2010/2011 autobus był eksploatowany przez PKM Tychy. Tu w trakcie obsługi linii 75, okolice dworca kolejowego. 27.12.2010.

 

 Solaris Urbino 18 z firmy BTS w Krakowie

 Ten sam Solaris już w Krakowie, jako linia 178. Przystanek na ul. Nowohuckiej. 18.05.2013.

Na temat drugiego białostockiego Solarisa (MR912) w Internecie krążą różne informacje. Jedne źródła podają, że autobus już wrócił do właściciela, inne że nadal jest w Krakowie. Jeżeli ta druga opcja jest poprawna, to ze względu na brak klimatyzacji pojazd musi być rezerwą.

 

 Blog Transportowy na Twitterze

22:00, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
sobota, 27 lipca 2013
Mobilis zostaje w Krakowie

Znane są już wyniki przetargu na obsługę kilkunastu linii komunikacji miejskiej w Krakowie. Wybrano najtańszą ofertę, jednocześnie spełniającą wszystkie wymagania. Jak na swojej stronie podaje Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, wygrał oferent nr 2, czyli Mobilis Sp. z o.o. z Izabelina.

Firma ta obecnie obsługuje cztery krakowskie linie autobusowe: 152, 178, 301 i 304 oraz sezonową 352 (wydłużona wersja 152). Zgodnie z założeniami przetargu, w okresie od 1 sierpnia 2014 do 31 lipca 2024 roku pojazdy zwycięzcy będą obsługiwać znacznie większą ilość tras niż dotychczas. Będą to linie: 102 (Krowodrza Górka – Zakamycze), 120 (Krowodrza Górka – Bronowice Małe), 138 (Kombinat – Azory), 142 (Osiedle Na Stoku – Czyżyny Dworzec), 152 (Aleja Przyjaźni – Olszanica), 159 (Osiedle Piastów – Cichy Kącik), 168 (Krowodrza Górka – Radzikowskiego Osiedle), 178 (Mistrzejowice – Pod Fortem), 182 (Osiedle Na Stoku – Dworzec Główny Wschód), 352 (Aleja Przyjaźni – Kryspinów, linia aglomeracyjna przyspieszona, sezonowa, kursująca tylko w dni słoneczne), 482 (Dworzec Główny Wschód – Mistrzejowice) i 502 (Plac Centralny – Cracovia Stadion, linia przyspieszona).

Nigdzie nie natrafiłem na informacje dotyczące tras aglomeracyjnych 301 (Dworzec Płaszów – Niepołomice Dworzec, przez Wieliczkę) i 304 (Dworzec Główny Zachód – Wieliczka). Czyżby więc od sierpnia 2014 roku miały się na nich pojawić autobusy MPK?

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis Kraków 

Należący do firmy Mobilis Irisbus Citelis 12M #MI964 jako linia 304. Ze względu na prace torowe w rejonie przystanków „Teatr Bagatela”, autobus jedzie zmienioną trasą przez ul. Piłsudskiego. Obecnie tędy przebiega stała trasa tej linii. 8.05.2010. Teraz obsługujące komunikację miejską w Krakowie autobusy firmy Mobilis są żółte. Od 1 sierpnia 2014 nie będzie juz takiej możliwości. W warunkach przetargu określono, jak nowy tabor ma być malowany – obowiązkowe są barwy miejskie, a nie dowolne wariacje kolorystyczne.

 

Zamów newsletter

18:47, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »