Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Czerwiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Google+

Wpisy z tagiem: Star

niedziela, 23 kwietnia 2017
SilesiaKOMUNIKACJA 2016 – historyczne autobusy

W ostatniej części relacji z targów SilesiaKOMUNIKACJA 2016 w Sosnowcu (tu link) zapowiedziałem prezentację historycznego taboru pasażerskiego, zaprezentowanego w ramach projektu Autobus Czerwony, realizowanego przez firmę M Event.

Łącznie pokazano cztery autobusy. Był także historyczny tabor ciężarowy, ale to już temat na inny wpis.

Wśród zabytkowych autobusów przeważały Jelcze. Zacznę od modelu M-11. To własność PKM Sosnowiec. Przewoźnika, który stopniowo zwiększa swoją kolekcję historycznego taboru. Pojazdy te regularnie są prezentowane na targach w Sosnowcu.

Jelcz M-11 #2349 to rocznik 1988. Do roku 1991 jako własność komunikacyjnego kolosa – WPK Katowice. Po jego rozpadzie eksploatowany przez PKM Sosnowiec. W roku 2013 oficjalnie zaprezentowany po przeprowadzonej restauracji do stanu pierwotnego. Tu warto dodać, że pracownicy PKM Sosnowiec mieli trudne zadanie, bo autobus ten dość mocno odbiegał od wersji fabrycznej – poddano go modernizacji, w trakcie której zaingerowano w jego wygląd zewnętrzny, zmieniając np. ścianę przednią. Efekt końcowy piękny.

 

Jelcz M-11, PKM Sosnowiec

Jelcz M-11, PKM Sosnowiec

Jelcz M-11 #2349 z PKM Sosnowiec. Autobus odrestaurowany do stanu z początkowego okresu eksploatacji, z charakterystycznym logotypem WPK Katowice.

 

Jelcz M-11, PKM Sosnowiec

Jelcz M-11, PKM Sosnowiec

Wnętrze Jelcza M-11.

 

Jelcz M-11, PKM Sosnowiec

Stanowisko pracy kierowcy w Jelczu M-11.

 

Drugi z prezentowanych przez PKM Sosnowiec historycznych autobusów to Jelcz 120M o numerze 010. Pojazd premierowo pokazany na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2016. To rocznik 1993, od nowości eksploatowany przez PKM Sosnowiec. W roku 2004 przeprowadzono naprawę główną Jelcza, którą wykonano w Biskupicach, w tamtejszym Zakładzie Naprawy Autobusów. Pojazd został zmodernizowany, otrzymując nowszy silnik, plastikowe siedzenia i elektroniczne tablice kierunkowe.

W 2015 roku zakończono restaurację pojazdu. Prace, podobnie jak w przypadku Jelcza M-11, były przeprowadzane w warsztatach PKM Sosnowiec.

 

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Jelcz 120M #010. Jak w latach 90-tych.

 

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Wnętrze zachowanego Jelcza 120M.

 

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec  Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Zewnętrzne detale Jelcza 120M.

 

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Stanowisko pracy kierowcy w Jelczu 120M.

 

Firma M Event sprowadziła do Sosnowca także dwa „ogórki”. Pierwszy z nich to Jelcz 043 DAL. Rocznik 1975. Jako fabrycznie nowy pojazd trafił do PKS Bielsko-Biała. Po 9 latach eksploatacji i trzech naprawach głównych, w 1984 roku zasilił tabor Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej z okolic Pszczyny. Jak podaje na swojej stronie jego obecny właściciel, Grzegorz Harmata, Jelcz ten później znalazł zatrudnienie w jednym z klubów sportowych w rejonie Żywca, aby ostatecznie zostać polowym magazynem. Uratowany w 2007 roku, stopniowo remontowany wracał do lat świetności. W 2015 roku restaurację zakończono. Autobus został nazwany „Beskidzkim Ogórkiem”.

 

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

„Beskidzki Ogórek”, czyli Jelcz 043, który swą pracę przewozową rozpoczął w PKS Bielsko-Biała.

 

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Wnętrze Jelcza 043.

 

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Obok Jelcza 043 ustawiono archiwalne zdjęcia prezentujące wcześniejsze losy pojazdu, np. jego holowanie przez Stara 200 lub pełnienie funkcji szopy na siano.

 

 Bilet autobusowy

Na zwiedzających wnętrze Jelcze 043 czekała także oryginalna torba na bilety PKS. Korzystali z nich kierowcy mający do dyspozycji różne rodzaje bloczków. W tym przypadku bilety są jednocześnie reklamą - na odwrocie umieszczono kontakt do właściciela pojazdu.


Obok „Beskidzkiego Ogórka” ustawiono inny „obły” autobus . To Škoda 706 RTO CAR. Rocznik 1970. Obecnie własność Kazimierza Karasiewicza z miejscowości Prądy (gmina Koszęcin, powiat lubliniecki). Wcześniej ten ciekawy pojazd był eksploatowany przez PKS Nowy Sącz, który sprowadził go do Polski. Do tematu tego autobusu powrócę w czasie późniejszym.



Škoda 706 RTO CAR, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Škoda 706 RTO CAR, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Škoda 706 RTO CAR, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Škoda 706 RTO CAR stylizowana na pojazd czechosłowackiego odpowiednika polskiego PKS-u: ČSAD. W tym przypadku z fikcyjnego oddziału Koszęcin Prądy.

 

Kolejna możliwość zobaczenia wystawy historycznego taboru przygotowanej przez firmę M Event już za kilka dni. W trakcie targów SilesiaKOMUNIKACJA 2017, które odbędą się 26 i 27 kwietnia 2017.

 

Wpisy poświęcone ciężarówkom

czwartek, 15 września 2016
ŚDM – woda do picia

Wracam do tematu Światowych Dni Młodzieży w Krakowie. Dokładniej do materiału o wojskowych pojazdach na Rynku Głównym (link do wpisu). Pośród nich stała jeszcze jedna ciekawa ciężarówka. Obok Sukiennic i Wieży Ratuszowej.

Był to Star S2000, a dokładnie model 14.225. Własność krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji. Pojazd to cysterna, która przywiozła wodę pitną dla pielgrzymów.

 

Star S2000, MPWiK Kraków

Star S2000, MPWiK Kraków

 Star S2000, MPWiK Kraków

 Star 14.225 cysterna na krakowskim rynku. 26.07.2016.

 

Stary z serii S2000 powstawały w Starachowicach w latach 2000 – 2004. Były one identyczne z rodziną ciężarówek MAN L2000.

 

Blog Transportowy na Google +

Tagi: man Star
19:54, lukaszwoblog , ciężarówki
Link Dodaj komentarz »
środa, 27 lipca 2016
Pielgrzymi i wojsko – Rynek Główny

Kolorowo i bardzo międzynarodowo. Trwają Światowe Dni Młodzieży, a w związku z tym cały Kraków został dosłownie opanowany przez pielgrzymów. Są wszędzie, nawet w dzielnicach znacznie oddalonych od centrum miasta. Jednak najwięcej jest ich w rejonie Rynku Głównego. To wszakże obowiązkowy punkt wizyty.

We wtorek 26 lipca 2016 na pielgrzymów i inne osoby odwiedzające Rynek Główny czekała dość nietypowa atrakcja. Pojazdy wojskowe. Ich obecność była związana z działaniami armii w tamtym miejscu – pomoc pielgrzymom.

Przyznam, że nie spodziewałem się takiej ekspozycji. Najbardziej ucieszył mnie widok ciężarówki marki Jelcz. Obecnie pojazdy te powstają wyłącznie na zamówienia wojskowe. Oczywiście od razu zabrałem się za robienie zdjęć, choć z tym był dość spory problem w postaci tysięcy pielgrzymów.

 

Światowe Dni Młodzieży Kraków

Tłumy, tłumy i jeszcze raz tłumy. Nawet nie widać pojazdów, które mają być utrwalone na zdjęciach.

 

Jednak mimo obecności tak wielu osób, udało mi się sfotografować ten ciekawy tabor. O powodzeniu decydowały dosłownie kilkusekundowe przerwy w przemieszczaniu się pielgrzymów, na które niestety trzeba było dość długo czekać.

 

Star 944, Wojsko Polskie

Star 944, Wojsko Polskie

Wojskowy Star 944 na płycie Rynku Głównego w Krakowie. 26.07.2016. Ten model produkowano w latach 2000 - 2006. Jaki ma ładunek? Prawdopodobnie jest to agregat.

 

Iveco Eurocargo, Wojsko Polskie

Iveco Eurocargo, a w tle Sukiennice.

 

Jelcz 442.32, Wojsko Polskie

Jelcz 442.32, Wojsko Polskie

Jelcz 442.32, czyli moim zdaniem najciekawszy pojazd ciężarowy zaprezentowany na rynku. Obok Sukiennice i Wieża Ratuszowa.

 

 Jelcz 442 i Iveco Eurocargo, Wojsko Polskie

Jelcz 442 i Iveco Eurocargo, wspólne ujęcie z Wieżą Ratuszową w tle.

 

 Rosomak - wóz ewakuacji medycznej, Wojsko Polskie

Rosomak - wóz ewakuacji medycznej, Wojsko Polskie

 Rosomak - wóz ewakuacji medycznej, Wojsko Polskie

Kołowy transporter opancerzony Rosomak - wóz ewakuacji medycznej. Bardzo niecodzienny gość na Rynku Głównym.

 

Czy to ekspozycja jednorazowa, czy stała na cały czas trwania ŚDM – niestety nie wiem.

 

Blog Transportowy na Twitterze

piątek, 02 stycznia 2015
Star wieżowy

Remont ulicy Mogilskiej i al. Jana Pawła II w Krakowie był doskonałą okazją do fotografowania biorących w nim udział ciekawych pojazdów. W dziale Ciężarówki pisałem już o dźwigu Praga (link). Teraz prezentuję produkt krajowy, czyli Stara 200 z Grupy Kapitałowej ZUE SA.

Ten oznaczony numerem taborowym 491 samochód wieżowy pojawił się na placu budowy bezpośrednio po wstrzymaniu ruchu tramwajowego. Był wykorzystywany do demontażu sieci elektrycznej. Prace te odbywały się dość wolno, dzięki czemu można było dokładnie obejrzeć i udokumentować pojazd w trakcie realizacji działań, do których został stworzony – podniesiona wieża, przemieszczanie się po torowisku. Filmowałem i fotografowałem go w rejonie przystanków „Wieczysta”. 1.02.2014.

Star 200, samochód wieżowy, ZUE Kraków

 Star 200, samochód wieżowy, ZUE Kraków

 Star 200, samochód wieżowy, ZUE Kraków

Star 200, samochód wieżowy, ZUE Kraków

 Star 200, samochód wieżowy, ZUE Kraków

 Star 200, samochód wieżowy, ZUE Kraków

 

Nagrałem także krótki film:

 

 

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

Blog Transportowy na Facebooku 

Tagi: Star
19:38, lukaszwoblog , ciężarówki
Link Dodaj komentarz »
środa, 14 sierpnia 2013
Star i Nysa

W maju 2013 zamieściłem wpis o Jelczu i Starze stojących na terenie wojskowym przy al. Słowackiego w Krakowie (link). Były w nim wykonane jeszcze w styczniu zdjęcia. Star dość szybko zniknął z placu, natomiast Jelcz 325 stał tam jeszcze przez kilka miesięcy. Później na placu zrobiło się pusto – do lipca 2013. Wtedy znów pojawiło się coś ciekawego. Śliczna Nysa 522 (jeszcze na czarnych tablicach), wyglądający na niedawno odświeżonego Star 266 z bliżej nieokreśloną zabudową i Lublin.

Wszystkie pojazdy miały wstawione za szyby kartki z tekstem: „Pojazd do AMW”, czyli do Agencji Mienia Wojskowego. Czekały zatem na nowych właścicieli. W trakcie pisania tego tekstu (sierpień 2013) plac przy al. Słowackiego już był pusty. Warto jeszcze dodać, że według Google Maps teren ten należy do 3. Regionalnej Bazy Logistycznej Wojska Polskiego.

 

Nysa 522 Wojsko Polskie

 Nysa 522. 6.07.2013.

 

Star 266 i Lublin, Wojsko Polskie

 Star 266 i Lublin. 6.07.2013.

 

Wpis o wojskowych MAN-ach.

 

Blog Transportowy na Twitterze

 Blog Transportowy na Facebooku

Tagi: Nysa Star
21:00, lukaszwoblog , ciężarówki
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 14 maja 2013
Wojskowy Jelcz i Star

Niedawno pisałem o taborowych zmianach w wojsku, czyli o dostawach nowych ciężarówek marki MAN. Stare pojazdy stopniowo wycofuje się, ale nadal jest ich całkiem sporo. W styczniu 2013 udało mi się sfotografować dwa historyczne już egzemplarze. Oba stały na terenie wojskowym przy al. Słowackiego w Krakowie.  Były tak ustawione, że zrobienie im zdjęcia z ogólnodostępnego chodnika nie było żadnym problemem. Utrudnieniem niestety okazała się pogoda, czyli sypiący śnieg.

Poniżej zdjęcia oplandekowanego Jelcza 325. Ze stojąca obok przyczepą najprawdopodobniej tworzy zestaw. Co najważniejsze, ta piękna ciężarówka wygląda na czynną. Tak prezentowała się 12 stycznia:

 

 Jelcz 325

 Jelcz 325

 

Ze względu na sypiący śnieg „sesję” powtórzyłem 19 stycznia:

 

Jelcz 325

 Jelcz 325

 Jelcz 325

 

Przy płocie stał też Star 266 z zabudową, której przeznaczenia niestety nie ustaliłem. Ten egzemplarz wyglądał na wycofany z eksploatacji, najprawdopodobniej wystawiony na sprzedaż przez Agencję Mienia Wojskowego (za szybą jakaś kartka, jakby z opisem pojazdu). Tego typu zabudowy z zewnątrz wyglądają podobnie, a ich przeznaczenie jest bardzo zróżnicowane. Niedawno na stronach www wspomnianej Agencji Mienia Wojskowego oglądałem np. Stara, którego paka była polową salą operacyjną. Ściany rozsuwa się na boki, zyskując w ten sposób całkiem sporą powierzchnię do przeprowadzania zabiegów. Poniżej Star 266 niezidentyfikowanego przeznaczenia sfotografowany dnia 12 stycznia 2013:

 

Star 266

 

 Blog Transportowy na Facebooku

Tagi: Jelcz Star
20:35, lukaszwoblog , ciężarówki
Link Dodaj komentarz »
sobota, 05 stycznia 2013
Wojskowe MAN-y

Tabor samochodowy polskiego wojska zawsze kojarzył mi się z pięknymi, doskonale zachowanymi starymi ciężarówkami, głównie marki Star. Takich klasyków armia ma jeszcze sporo, ale stopniowo to się zmienia.

Star 200

 Star 200

Wojskowy Star 200 jedzie ul. Morską w Darłowie. 8.06.2012.

Jak podaje MAN Truck & Bus Polska (informacja prasowa z 12 grudnia), dostarczono już 38 pojazdów marki MAN, które zostały zamówione przez Ministerstwo Obrony Narodowej RP. To efekt wygranych wspólnie z Reihnmetal Military Vehicles dwóch przetargów. Dnia 5 września 2012 r. podpisano zamówienie na 30 ciężarówek MAN TGM 26.340 6x4 BB (wywrotki z zabudową firmy Altech) oraz 8 MAN TGM 26.290 6x2 - 4 BL ze specjalistyczną zabudową (polewaczko – zmywarki). Te ostatnie trafią do wojskowych portów lotniczych, gdzie będą wykorzystywane do utrzymywania właściwego stanu płyty lotniska. Wszystkie zostały wyposażone w rozkładane ramiona o długości 25 metrów, dzięki którym w krótszym czasie uda się opracować więcej powierzonego terenu. Zabudowy te wykonała firma Dobrowolski z miejscowości Wschowa.

 MAN TGM 26.290 6x2 - 4 BL

 MAN TGM 26.290 6x2 - 4 BL

MAN-y TGM 26.290 6x2 - 4 BL będą polewały płyty wojskowych lotnisk.

„Niezmiernie się cieszymy, że Ministerstwo Obrony Narodowej zdecydowało się na zakup pojazdów marki MAN. To dobry wybór. Nasze pojazdy są doskonale przygotowane do pracy w każdych  warunkach i znane ze swojej niezawodności. Jesteśmy przekonani, że dobrze będą służyć Wojsku Polskiemu” – tak powiedział Janusz Ciżyński, dyrektor działu Business Center Key Account w MAN, odpowiedzialny również za pojazdy militarne.

Warto jeszcze przypomnieć, że przez 19 lat działalności na polskim rynku, MAN wielokrotnie dostarczał ciężarówki dla MON-u. Były to takie pojazdy jak np. Star 1466, 266M, 12.225, 14.225, 1444.

 MAN TGM 26.340 6x4 BB

MAN TGM 26.340 6x4 BB

 Nowe wojskowe wywrotki MAN TGM 26.340 6x4 BB.

 

 Blog Transportowy na Facebooku

Tagi: man Star
20:43, lukaszwoblog , ciężarówki
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 15 grudnia 2011
Star podnośnik

Dział „Ciężarówki” ostatnio został zdominowany przez informacje prasowe. Czas więc to zmienić, dodając coś swojego. Będzie trochę historycznie, choć we współczesnych realiach. Po Polsce wciąż jeszcze jeździ wiele ciężarówek z okresu PRL-u, co bardzo mnie cieszy i gdy tylko nadarzy się okazja, staram się je fotografować. Czasami pewne zdjęcia to efekt przypadku, inne są następstwem zaplanowanej sesji, bo dany „eksponat” stale parkuje w tym samym miejscu. Dziś ten drugi przypadek, choć na koniec wpisu powrócę do tego pierwszego. Zatem zapraszam do Krakowa, w okolicę al. Pokoju. Swoje stałe miejsce postoju ma tam Star 28 podnośnik. Pojazd niedawno przeszedł remont. To dobrze, bo jest szansa, że jeszcze trochę pojeździ. Źle, bo ma dość dziwne kolory. Oto on:

 Star 28

Star 28

Star 28

Star 28

Mam także zdjęcie tego pojazdu wykonane przed remontem. Niestety jakościowo jest takie sobie, bo byłem wówczas bez aparatu. Zatem mamy kwiecień 2008 roku:

 Star 28

Na Starze jest podany adres www – niestety taka strona nie istnieje. W reklamie na pojeździe jego właściciel pisze, że ma także dźwigi. Przy al. Pokoju ich niestety nie było, a szkoda, bo może to też takie ciekawe historyki. Takie pojazdy (czyli historyki), ale z innych firm nadjechały dosłownie po chwili i zupełnie niespodziewanie. Najpierw Star 200 hakowiec z krakowskiego MPO, przy którym aparat trochę mi wariował i nie utrwaliłem go zbyt dobrze:

 Star 200 hakowiec z MPO

Tuż za nim nadjechała dość egzotyczna w Polsce zabudowa, czyli Kamaz (jaki to typ?) dźwig:

 Kamaz dźwig

Przepalone niebo i szeroki kąt, ale Kamaz utrwalony. Tak wyglądał jego bok:

Kamaz dźwig

 


 Star 28

Na zakończenie jeszcze trochę historii. Samochód Star 28 był produkowany w latach 1968 – 1989. Tak więc fotografowany podnośnik może mieć najmniej 22 lata. Równolegle, lecz nieco krócej (1968 – 1983) powstawał Star 29. Pojazd identyczny, ale napędzany silnikiem benzynowym (typu S47 o mocy 105 KM). W Starze 28 silnik diesla (typu S530A o mocy 100 KM). Modele te były z założenia elementem pośrednim (ładny mi element pośredni, który powstawał tyle lat) pomiędzy Starami 25 i 27, a nowocześniejszym Starem 200. Co ciekawe, kabina modelu 28 i 29 powstała we współpracy z francuską firmą Chausson. Na ówczesne (1968 r.) realia była bardzo nowoczesna, zapewniając np. takie luksusy jak „regulowanie położenia koła kierowniczego”, czy możliwość zainstalowania radia.

 Blog Transportowy na Facebooku