Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Sierpień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
Google+

Wpisy z tagiem: Chiny

piątek, 12 czerwca 2015
Dreamlinery u innych przewoźników (2)

Wracam do opublikowanego w marcu materiału poświęconego Dreamlinerom różnych przewoźników. Tu link. Tym razem porcja trochę starszych informacji.

Zaczynam od linii Virgin Atlantic Airways. Ten brytyjski przewoźnik swojego pierwszego Dreamlinera odebrał na początku października 2014. Dokładnie był to Boeing 787-9. Samolot otrzymał rejestrację G-VNEW oraz imię Birthday Girl. To jednocześnie pierwszy 787-9 zakupiony przez europejskie linie lotnicze. Pierwotnie maszyna była przeznaczona do obsługi relacji Londyn Heathrow – Boston. Po kilku miesiącach eksploatacji nadal jest to jej podstawowe zadanie, choć często wykonuje także loty do Nowego Jorku.

 

Boeing 787-9, G-VNEW, Virgin Atlantic Airways

Pierwszy europejski Boeing 787-9, czyli G-VNEW linii Virgin Atlantic Airways.

 

29 sierpnia 2014 dostarczenie pierwszego Dreamlinera świętowały chińskie linie lotnicze Xiamen Airlines. To maszyna typu 787-8, którą oznaczono jako B-2768. To już trzeci chiński przewoźnik, który posiada Dreamlinera. Według zapowiedzi Che Shangluna, prezesa linii Xiamen Airlines, samolot ten miał obsługiwać długodystansowe połączenia do Europy, Ameryki Północnej i Australii. Przypuszczalnie tak było. Obecnie linie te mają już łącznie cztery takie maszyny, więc bohater tego tekstu lata już na krótszych trasach. Przykładowo pod koniec kwietnia 2015 maszyna nr B-2768 wykonywała loty wyłącznie nad terytorium Chin, lądując tylko w trzech miastach: Pekin, Xiamen i Fuzhou. Podstawowym typem samolotu tego przewoźnika jest Boeing 737, w ilości ponad 100 egzemplarzy.

 

Boeing 787-8, B-2768, Xiamen Airlines

Pierwszy Dreamliner linii Xiamen Airlines w trakcie lotu testowego.

 

27 sierpnia 2014 jordańskie linie Royal Jordanian odebrały swojego pierwszego Boeinga 787-8. Maszyna ta została oznaczona rejestracją JY-BAA i otrzymała imię Prince Hussein bin Abdullah. W ten sposób Royal Jordanian stały się drugim przewoźnikiem lotniczym z Bliskiego Wschodu eksploatującym Dreamlinera. Obecnie do JY-BAA dołączyły już cztery kolejne maszyny tego typu. Samoloty mają swoją bazę w Ammanie, skąd latają do takich miast jak np. Montreal (Kanada), Chicago (USA), Riyadh (Arabia Saudyjska), Medyna (Arabia Saudyjska), Nowy Jork (USA), Bangkok (Tajlandia), czy Dubaj (Zjednoczone Emiraty Arabskie).

 

Boeing 787-8, JY-BAA, Royal Jordanian

Pierwszy Boeing 787-8 dla linii Royal Jordanian jeszcze przed odbiorem w USA. 26.08.2014.

 

Japońskie linie All Nippon Airways (ANA) swojego pierwszego Boeinga 787-9 odebrały 29 lipca 2014. To maszyna o rejestracji JA830A. Samolot ten dołączył do swych mniejszych braci, czyli przedstawicieli modelu 787-8. W ten sposób linie ANA stały się pierwszym na świecie przewoźnikiem jednocześnie eksploatującym dwie wersje Dreamlinerów, krótszą i dłuższą. Obecnie linie ANA posiadają blisko 200 samolotów, w tym aż 35 Boeingów serii 787. Opisywana maszyna nr JA830A ostatnio wykonuje loty wyłącznie po terytorium Japonii. Jej stała relacja to Tokio – Fukuoka i rzadziej Tokio – Osaka.

 

Boeing 787-9, JA830A, All Nippon Airways (ANA)

Pierwszy 787-9 linii All Nippon Airways, czyli nr JA830A.

 

Osoby udające się na wakacje do ciepłych krajów, szczególnie do Turcji na pewno zwróciły uwagę, że na tamtejszych lotniskach jest bardzo dużo samolotów z logo TUI (Touristik Union International). Nie ma się jednak czemu dziwić, bo wszakże TUI Travel to największa grupa turystyczna na świecie. Należy do niej np. holenderski przewoźnik o nazwie Arke. Ma on tylko 9 samolotów, a wśród nich już trzy Dreamlinery. Wszystkie to model 787-8. Pierwszy z nich, oznaczony rejestracją PH-TFK, na  macierzystym lotnisku Schiphol w Amsterdamie premierowo wylądował 5 czerwca 2014. Był to jednocześnie pierwszy Dreamliner holenderskiego przewoźnika lotniczego. Ostatnio opisywany samolot latał do takich wakacyjno-urlopowych miejscowości jak: Punta Cana (Dominikana), Oranjestad (Aruba - terytorium zależne Holandii), Willemstad (Curaçao - terytorium zależne Holandii), Cancun (Meksyk), Holguin (Kuba), Montego Bay (Jamajka), czy Antalya (Turcja).

 

Boeing 787-8, PH-TFK, Arke

Pierwszy holenderski Dreamliner, czyli maszyna o rejestracji PH-TFK. Na zdjęciu w trakcie lotów testowych. Maj 2014.

 

Pierwszy Dreamliner kanadyjskiego przewoźnika to maszyna o rejestracji C-GHPQ. Ten Boeing 787-8 należy do linii Air Canada. Samolot odebrano w połowie maja 2014. Potem do floty dołączały kolejne maszyny tego typu. Obecnie wszystkich egzemplarzy jest osiem, każda to 787-8. Pierwotnym zadaniem C-GHPQ była obsługa lotów w relacji Toronto – Tel Awiw. Obecnie jego macierzystym portem jest Vancouver, z którego lata do Tokio, Seulu i Szanghaju.

 

Boeing 787-8, C-GHPQ, Air Canada

Pierwszy Dreamliner w Kanadzie, czyli C-GHPQ. Loty testowe.

 

Na tym kończę prezentację różnych Dreamlinerów. Temat ten jeszcze powróci, wcześniej jednak inne materiały lotnicze.

 

 Kalendarz imprez komunikacyjnych

Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 06 kwietnia 2014
King Longiem do Mielca

King Long to duży producent autobusów z Chin. Działa on od roku 1988, a jego siedziba mieści się w miejscowości Xiamen. King Long współpracuje między innymi z takimi znanymi firmami jak: MAN, ZF, Cummins, Nissan i Hino. Jego pojazdy stopniowo trafiają do coraz większej liczby krajów, również europejskich. W trakcie targów Busworld 2013 w belgijskim Kortrijk uroczyście przekazano kluczyki do 40-tysięcznego wyeksportowanego King Longa. Autobus ten został kupiony przez przewoźnika z Francji.

Marka ta występuje  także w Polsce, choć to bez wątpienia wyjątkowa rzadkość. Autobus King Long XMQ6900Y jest eksploatowany przez firmę Markpol z Chorzelowa pod Mielcem. Przewoźnik ten obsługuje lokalne linie Mielec – Babule i Mielec – Żarówka oraz dalekobieżną, pospieszną Mielec – Kraków. Na swojej stronie internetowej podaje także dwie relacje międzynarodowe, do hiszpańskiego Madrytu i francuskiej Tuluzy.

Wspomnianego King Longa sfotografowałem 18 stycznia 2014. Pojazd wyjeżdżał z dolnej płyty MDA w Krakowie (dawny Regionalny Dworzec Autobusowy, a teraz Małopolskie Dworce Autobusowe). Właśnie zakończył kurs z Mielca przez Nową Dębę, Kolbuszową i Szczucin. Przypuszczalnie przewoźnik nie kupił go jako fabrycznie nowy pojazd, ale jako używkę np. z Francji lub Niemiec.

 

King Long XMQ6900Y, Markpol

 King Long XMQ6900Y, Markpol

 

Model XMQ6900 nadal znajduje się w ofercie producenta. Poniżej egzemplarz zaprezentowany w trakcie targów Busworld Kortrijk 2013. Autobus nie był częścią głównej ekspozycji King Longa. Wraz z pojazdami innych producentów stał w rejonie wejścia do hal wystawienniczych.

 

King Long XMQ6900, Busworld Kortrijk 2013

King Long XMQ6900, Busworld Kortrijk 2013

 

Blog Transportowy na Twitterze

 Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 29 czerwca 2013
BYD K9, czyli elektryczny autobus z Chin

Na łamach Bloga Transportowego już kilka razy pojawiał się temat pojazdów elektrycznych. Publikowałem materiały o Solarisie Urbino electric (link 1, link 2), był także tekst o elektrycznej ciężarówce Renault Maxity Electric (link). Ten wpis poświęcę dość egzotycznej marce BYD, a dokładniej modelowi K9. To chiński miejski autobus elektryczny. Pojazd charakteryzujący się bardzo dużym zasięgiem i zyskujący uznanie coraz większej grupy przewoźników.

 

BYD K9

BYD K9

 BYD K9 w Warszawie.

 

BYD K9 trafił także do Polski. W dniach 7 – 18 czerwca 2013 był eksploatowany w stolicy przez Miejskie Zakłady Autobusowe. Na stałe przydzielono go do linii 222 w relacji Spartańska – Bielańska. Poniżej film zamieszczony na kanale polskiego przedstawiciela marki BYD. K9 na linii 222.

 

 

 

Po zakończeniu warszawskich testów „elektryk” wyruszył w podróż do Krakowa. Dokładnie 19 czerwca, o godzinie 23:00 BYD K9 wyjechał z bazy MZA przy ul. Włościańskiej, aby około 4:45 przekroczyć bramę zajezdni Wola Duchacka krakowskiego MPK. Przejazd ten został uznany za historyczny. Jak podaje polski przedstawiciel producenta, pojazd ustanowił wówczas rekord zasięgu elektrycznego autobusu w jeździe po drogach publicznych Europy. Pokonał 310 kilometrów, zużywając tylko 69% baterii. Mógłby zatem jechać jeszcze dalej, korzystając z pozostałych 31%. Jest to sukces na skalę światową.

 

BYD K9 i Mercedesy Citaro G

BYD K9 pośród Mercedesów Citaro G z MPK Kraków. Zajezdnia Wola Duchacka. BYD ma otablicowanie linii 116.

 

Na testy w Krakowie wybrano pięć linii: 109, 116, 124, 163 i 173. Początkowo BYD od rana do około godziny 14 kursował na linii 116 (Czerwone Maki – Narvik), a później, do około godziny 17 pracował na linii 109 (Cracovia Stadion – Bielany).

 

BYD K9 - ładowanie autobusu elektrycznego

Tak wygląda ładowanie baterii elektrycznego autobusu. Do ich pełnego naładowania potrzeba jedynie 3 godzin pobytu w zajezdni.

 

Dane techniczne testowanego w Polsce autobusu BYD K9:

 

Liczba osi - dwie

Liczba kół - cztery (tylna oś na bliźniakach)

 

Rozstaw osi – 5950 mm

Długość – 12000 mm

Szerokość – 2550 mm

Wysokość – 3360 mm

 

Masa pojazdu gotowego do jazdy – 13875 kg

Dopuszczalna masa całkowita – 18000 kg

Maksymalny nacisk na oś przednią – 7100 kg

Maksymalny nacisk na oś tylną – 11500 kg

 

Masa samych baterii - 3 tony (rozmieszczone równomiernie w autobusie - przednia oś, tylna oś, dach)

 

Silniki - 2 silniki elektryczne

Moc silników - 2 x 75 kW (95 KM) [nominalna] 2 x 90 kW (122 KM) [maksymalna]

Moment obrotowy – 1100 Nm (2 x 550 Nm)

Napędzana oś - tylna

Prędkość maksymalna - 70 km/h

 

Zawieszenie - pneumatyczne regulowane z możliwością opuszczenia tylko prawej strony

Ogumienie - 275/70 R22,5

Index nośności - przód 147, tył 142

Index prędkości - F

Rozmiar kół - 22,5 x 8,25

 

Liczba miejsc w autobusie - 24 siedzących + kierowca i 36 stojących (wartości te mogą być modyfikowane)

 

Max. poziom hałasu podczas jazdy - 76 dB 

 

Emisja CO2 – zerowa

 

Ilość drzwi - 2 pary (występuje również wersja z 3 parami drzwi)

 

Zastosowane baterie - litowo-żelazowo-fosforowe (Li-Fe-Po4)

Żywotność*

  • po 2000 pełnych cyklach - 85% wydajności
  • po 4000 pełnych cyklach - 75% wydajności
  • po 9500 pełnych cyklach - 70,7% wydajności

 

Konstrukcja celowa – możliwa wymiana poszczególnych celi lub bloków baterii.

 

Europejscy poddostawcy części - np. ZF, Wabco, Knorr Bremse

Zasięg autobusu w pełnym obciążeniu w mieście przy włączonej klimatyzacji – 250 km

Zasięg autobusu poza miastem przy jeździe z jednostajną prędkością – 350 - 400 km

 

Pojemność baterii - 600 Ah

Sprawność baterii – 324 kWh (średnia konsumpcja energii na testach w Warszawie 128 kWh na 100 km – koszt ok. 50 zł /100km)

 

Czas ładowania ładowarką o mocy 2 x 30 kW - 5 godzin

*Dane pochodzą z dzienników serwisowych 500 autobusów jeżdżących w Chinach, które przejechały łącznie ponad 17 milionów km.

 

Autobus może być wyposażony również w panele słoneczne dodatkowo doładowujące akumulatory ale testowana w Polsce wersja nie posiada tej opcji. Autobus może być opcjonalnie wyposażony w ogrzewanie postojowe.

 

BYD K9 wnętrze

 BYD K9 - wnętrze

Wnętrze testowego BYD K9.

 

Poniżej dwa filmy prezentujące BYD K9. Pierwszy o eksploatacji w Chinach, drugi o testach w Budapeszcie. Pojazdy te różnią się od polskiego testera.

 

 

 

 

Wkrótce kolejny wpis na temat BYD K9 – o testach w Krakowie.

 Blog Transportowy na Facebooku

czwartek, 21 kwietnia 2011
SITRAK - nowa ciężarówka

Ciekawe wieści napłynęły od firmy MAN Truck & Bus AG. Dotyczą nowej ciężarówki o nazwie SITRAK. Szczegóły w poniższej informacji prasowej.

SITRAK – nowa marka pojazdów ciężarowych firm MAN i Sinotruk

  • SITRAK T7H jest pierwszym produktem dla krajów rozwijających się Azji i Afryki
  • Uruchomienie produkcji w grudniu 2011 , rozpoczęcie sprzedaży w pierwszej połowie 2012 roku
  • Planowany sprzedaż na poziomie: 200 000 sztuk do 2018 roku

Na targach „Auto Szanghaj 2011” Chunji Ma, prezes rady nadzorczej firmy Sinotruk, oraz dr Georg Pachta-Reyhofen, prezes zarządu firmy MAN SE, zaprezentowali nową, wspólną markę pojazdów ciężarowych przeznaczoną na rynek Chin oraz innych rozwijających się rynków w Azji, na Bliskim Wschodzie, w Afryce i Wspólnocie Niepodległych Państw.

 SITRAK T7H

Międzynarodową nazwą marki jest SITRAK, ale na rodzimym, chińskim rynku nowe pojazdy ciężarowe będą sprzedawane pod nazwą Shandeka (汕德卡). Logo marki będą trzy dopasowane liście miłorzębu, który jest w Azji symbolem wytrwałości i sił witalnych. Nazwy marek mają symbolizować udaną współpracę pomiędzy firmami MAN i Sinotruk. Podczas gdy sprzedaż w Chinach będzie odbywać się wyłącznie poprzez firmę Sinotruk, rynki eksportowe obsługiwać będą istniejące sieci sprzedaży obu firm. Firma MAN, jako bezpośredni udziałowiec firmy Sinotruk, będzie także partycypował w zysku ze sprzedaży w Chinach. Do 2018 roku przedsiębiorstwa liczą na roczną sprzedaż na poziomie 200 000 pojazdów ciężarowych marki SITRAK, w tym 160 000 na rynek chiński.

Na wspólnym stoisku podczas targów w Szanghaju firmy Sinotruk i MAN zaprezentowały model SITRAK T7H – pierwszy produkt nowej marki. Pojazd ciężarowy klasy ciężkiej T7H łączy w sobie technologię firmy MAN z komponentami firmy Sinotruk. Uruchomienie produkcji modelu T7H zaplanowano na grudzień 2011 r. w chińskim zakładzie zlokalizowanym w Jinan. Klienci z Chin będą mogli zamawiać nowe samochody ciężarowe już w pierwszej połowie 2012 roku; eksport rozpocznie się przypuszczalnie w drugiej połowie 2012 r.

 SITRAK T7H

Współpraca firm Sinotruk i MAN jest dwupłaszczyznowa: w ramach udostępnienia kapitału oraz transferu technologii i know-how w zakresie zarządzania. W 2009 roku firma MAN zainwestowała w firmę Sinotruk 560 millionów euro i posiada 25% udziałów plus jedną akcję tej chińskiej spółki produkującej pojazdy ciężarowe. Transfer technologii i know-how w zakresie zarządzania odbywa się na podstawie podpisanej przez obie strony umowy o przekazaniu licencji na technologie.

Już w 1983 roku firma MAN podpisała z przedsiębiorstwem Heavy Duty Truck Corporation (obecnie Sinotruk) umowę partnerską, dotyczącą budowy pojazdów ciężarowych Steyr i licencji na nie. Firmy Sinotruk i MAN łączy zatem długoletnia współpraca, której najważniejszym filarem jest zaufanie.

Firmy Sinotruk i MAN w krótkim czasie stworzyły wspólnie nową markę pojazdów ciężarowych. Prezentujemy ją dziś na targach motoryzacyjnych w Szanghaju. Ten dzień jest kamieniem milowym w historii firmy Sinotruk, ponieważ w przyszłości będziemy mogli zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze chińskie samochody ciężarowe marki SITRAK – powiedział Chunji Ma, prezes rady nadzorczej firmy Sinotruk.

Prezes zarządu firmy MAN dr Georg Pachta-Reyhofen dodaje: „Pojazdem marki SITRAK uzupełniamy naszą strategię dotyczącą krajów BRIC o istotny element. Pojazdy ciężarowe klasy ciężkiej „made in China” idealnie wpisują się w portfolio produktów i rynków zbytu firmy MAN. Dzięki doskonałej współpracy z firmą Sinotruk stawiamy dziś kolejny ważny krok w kierunku globalnej ekspansji firmy”.

Firma Sinotruk jest jednym z największych producentów pojazdów ciężarowych na świecie i należy do nielicznej grupy przedsiębiorstw w Chinach, które mogą poszczycić się ponad pięćdziesięcioletnią historią. Firma cieszy się w Chinach renomą specjalisty przede wszystkim w sektorze pojazdów ciężkich, jednak w ostatnim czasie poszerzyła swoją produkcję o lekkie pojazdy użytkowe i maszyny budowlane. W 2010 roku grupa osiągnęła obrót w wysokości 8,1 mld € i sprzedała około 200 000 samochodów ciężarowych, notując wzrost o 60% w stosunku do roku poprzedniego.

 Tekst i fot. MAN - informacja prasowa.