Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Czerwiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Google+

Wpisy z tagiem: EN71

wtorek, 09 sierpnia 2016
ŚDM – pociągi (2)

Wracam do relacji z Krakowa Płaszowa - 29 lipca 2016, czyli w trakcie Światowych Dni Młodzieży. Tu link do pierwszego wpisu na ten temat. 

W trakcie mojego pobytu, ze stacji tej korzystały także pociągi Kolei Małopolskich, w relacjach Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Lotnisko, Kraków Lotnisko – Wieliczka Rynek-Kopalnia oraz dodatkowych – skróconych: Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Płaszów i Kraków Płaszów – Wieliczka Rynek-Kopalnia. Zestawiano je z różnych jednostek w trakcji podwójnej, np. EN99 + EN64.

Frekwencja była niekiedy bardzo duża i pasażerowie wsiadający w Płaszowie mieli poważny problem ze zmieszczeniem się. Tak było np. z pociągiem Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Lotnisko, złożonym z EN99-001 i EN64-002.

 

EN64-002, Koleje Małopolskie

EN64-002, Koleje Małopolskie

Pociąg Kolei Małopolskich w relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko złożony z EN99-001 i EN64-002. Przyjechał pełny, a zamierza do niego wsiąść dość spora grupa pielgrzymów.

 

Koleje Małopolskie

Koleje Małopolskie

Przy każdych drzwiach zgromadziła się spora grupka pielgrzymów. 

 

EN99-001+EN64-002, Koleje Małopolskie

Wsiadanie trwało dość długo, ale w końcu udało się. Po kilku minutach przepełniony skład EN99-001 + EN64-002 może ruszać w dalszą podróż. Obok przechodzi kolejna grupa pielgrzymów.

 

EN99-001+EN64-002, Koleje Małopolskie

Skład EN99-001 + EN64-002 odjeżdża z Krakowa Płaszowa. Na czas ŚDM dozwolone zostało korzystanie z naziemnego przejścia miedzy peronami.

 

ED72, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Skład ED72-002 + ED72-013 już bez napisu „Kraków Płaszczów”.  


Kiedy skład EN99-001 + EN64-002 odjeżdżał, stojące przy tym samym peronie ED72 zmieniły relację na powrotną: Kraków Płaszów – Wadowice. Odjazd o 13:16.

 

ED72, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Jednostki ED72-013 i ED72-002 gotowe do wyruszenia w drogę powrotną do Wadowic.

 

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Skład trzech EN71 w barwach województwa dolnośląskiego (#1038+????+970) przed podstawieniem się jako dodatkowy pociąg regio z Krakowa Płaszowa do Zakopanego.

 

Dwie minuty po nim odjeżdżał inny specjalny regio na ŚDM. Tarnów – Kraków Główny. Tworzyły go ezt EN71-016 i EN71-015. Pierwsza jednostka w nowym „tygryskowym” malowaniu Przewozów Regionalnych. Druga w dotychczasowym szaro-czarno-czerwonym. Skład idealnie pokazywał więc różnice między jedną, a drugą wersją barw. Przyznam, że ta „tygryskowa” bardzo podoba mi się. Nie przepadam natomiast za układem kolorów prezentowanym przez EN71-015.

 

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Skład EN71-016 + EN71-015 z Tarnowa do Krakowa Głównego powoli wjeżdża na wypełniony pielgrzymami peron.

 

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

„Tygrysek” z Tarnowa w trakcie postoju na stacji Kraków Płaszów.

 

EN77, Koleje Małopolskie

Dodatkowy pociąg Kolei Małopolskich w relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Płaszów kończy bieg. Tworzą go jednostki EN77-002 i EN77-003.

 

EN77, Koleje Małopolskie

Bezpośrednio po przyjeździe nastąpiła zmiana kierunku jazdy i skład EN77-003 + EN77-002 był już gotowy do drogi jako pociąg nr 33255 relacji Kraków Płaszów - Wieliczka Rynek-Kopalnia.

 

 EN64-003+EN99-003, Koleje Małopolskie

EN64-003+EN99-003, Koleje Małopolskie

Złożony z jednostek EN64-003 i EN99-003 pociąg osobowy Kolei Małopolskich relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko w trakcie wjazdu i postoju w Krakowie Płaszowie.

 

Na koniec podstawił się InterCity 31112 „Korczak” relacji Kraków Płaszów (13:32) – Kraków Główny (13:38/47) – Tomaszów Mazowiecki (15:52/53) – Warszawa Centralna (17:16/18:05) – Siedlce (19:13/14) – Biała Podlaska (20:00/01) – Terespol (20:27). Tworzyły go jednostki ED74-014 i ED74-008 z lat 2007 i 2008. Temat tych ezt co jakiś czas pojawia się w mediach, ponieważ część z nich jest odstawiona i niszczeje, czekając na remont, który raczej nie nastąpi w najbliższym czasie. W dodatku z komfortu (a raczej jego braku) oferowanego przez jednostki serii ED74 pasażerowie nie są zbyt zadowoleni.

 

ED74, PKP Intercity

ED74, PKP Intercity

 ED74-014 + ED74-008 jako InterCity 31112 „Korczak” w trakcie wjazdu na stację początkową i postoju na niej. Górą jedzie inny produkt firmy PESA, czyli tramwaj „Krakowiak”.

 

W trakcie tego krótkiego pobytu na stacji Kraków Płaszów nagrałem także materiał filmowy. Zobaczycie w nim głównie przedstawione na powyższych zdjęciach pojazdy. Na początek odjazd dolnośląskich jednostek EN57-905 + EN57-1446 + EN57-1103. Później pojawia się EN99-003 + EN64-003 jako pociąg Kolei Małopolskich w relacji Kraków Lotnisko – Wieliczka Rynek-Kopalnia. Kolejna scena to odjazd EN71-021 + EN71-022 do Rzeszowa. W kadrze pojawia się także manewrująca EU07-085. Ostrzegając dźwiękowo na wypełniony pielgrzymami peron wjeżdża EN99-001 + EN64-002. Zobaczycie także odjazd tego składu.

Dalszy ciąg filmu to wjazd i odjazd „tygryska”, czyli EN71-016 i EN71-015 z Tarnowa do Krakowa Głównego. Później odjeżdżają ED72-013 i ED72-002 do Wadowic. Następnie podstawiają się ED74-014 i ED74-008 do Terespola. Potem zobaczycie odjazd EN64-006 + EN99-004 jako osobowy Kolei Małopolskich ze stacji Kraków Lotnisko do Wieliczki Rynku-Kopalni. Na koniec w przeciwnej relacji pojedzie EN64-003 z EN99-003.

 

 

Na temat ŚDM w Krakowie jeszcze zamieszczę kilka wpisów. Nie będzie jednak już materiałów kolejowych.

 

Blog Transportowy na Google +

sobota, 30 lipca 2016
ŚDM – pociągi

W związku ze Światowymi Dniami Młodzieży do Krakowa przyjechało wiele dodatkowych pociągów, a te na stałe umieszczone w rozkładzie jazdy zostały odpowiednio wzmocnione. Na małopolskich torach zrobiło się więc bardzo ciekawie. Było np. podwójne Pendolino, EU07 z PKP Cargo ze składem pięciu wagonów piętrowych, czy pojazdy przewoźników regionalnych, np. Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Osobiście kolejowe ŚDM dokumentowałem w piątek, 29 lipca 2016, na terenie stacji Kraków Płaszów. Poniżej mały fotoreportaż.

Mimo, że Dni Młodzieży wówczas już trwały, nadal do miasta docierali kolejni pielgrzymi. Przywiózł ich np. pociąg dodatkowy Przewozów Regionalnych relacji Lublin – Puławy – Radom – Skarżysko-Kamienna – Kielce – Sędziszów – Kraków Płaszów. Jego zestawienie było bardzo ciekawe, bo tworzyły go aż trzy jednostki EN57. W przypadku ŚDM to standardowy zestaw. Tu jednak w malowaniu województwa dolnośląskiego, czyli rejonu przez który pociąg ten nie przejeżdżał. Były to jednostki o numerach 905 (rocznik 1972), 1446 (rocznik 1981) i 1103 (rocznik 1976).

 

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Pociąg dodatkowy Lublin - Kraków Płaszów złożony z trzech jednostek EN57 (905+1446+1103) w malowaniu województwa dolnośląskiego. Dekoracja przedniej szyby informuje, z jakiej okazji go uruchomiono.

 

 EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Składy złożone z trzech jednostek EN57 to codzienność Światowych Dni Młodzieży. Po prawej dolnośląskie EN57 (905+1446+1103), które przyjechały z Lublina. Po lewej potrójniaki szykujące się do odjazdu w relacji Kraków Płaszów - Zakopane. Pierwsze pojadą ezt w szaro-czarno-czerwonym malowaniu (jako pierwszy na zdjęciu EN57-1074 z 1975 roku). Później w stronę Tatr wyruszą jednostki w barwach dolnośląskich. Oznaczeń środkowej nie znam. Od strony budynku dworcowego stoi EN57-1038 (rocznik 1975), a od fotografującego EN57-970 (rocznik 1973).

 

Wcześniej z Lublina dotarł tu inny pociąg Przewozów Regionalnych złożony z trzech jednostek, tym razem zmodernizowanych, w biało-niebieskich barwach województwa lubelskiego. Były to EN57AL-3006 + dwa inne EN57AL, których numerów nie ustaliłem.

 

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

EN57AL-3006 + dwa inne EN57AL w barwach województwa lubelskiego odpoczywają za peronami stacji Kraków Płaszów.

 

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Obok EN57AL z województwa lubelskiego stał przybysz ze świętokrzyskiego, czyli ED72A-004 (rocznik 1994, modernizacja w 2011 r.). Nie wiem, jakie inne jednostki były do niego doczepione.

 

Około godziny 13:00 do Krakowa Płaszowa przyjechał dodatkowy pociąg regio z Wadowic. Zestawiono go z jednostek ED72-002 (rocznik 1994) i ED72-013 (rocznik 1995). W tym składzie na szczególną uwagę zasługiwała treść podawana na elektronicznym wyświetlaczu: Kraków Płaszczów. Literówka, która stworzyła nową stację.

 

ED72, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

ED72-002 i ED72-013 dotarły do „Krakowa Płaszczowa”.

 

Kiedy ED72 do „Krakowa Płaszczowa” opuszczali pasażerowie, na sąsiednim peronie stał już kolejny dodatkowy pociąg Przewozów Regionalnych na ŚDM. Regio nr 33157 relacji Kraków Główny (12:44) – Bochnia (13:34/37) – Tarnów (14:17/20) – Rzeszów Główny (15:49). Tworzyły go EN71-021 + EN71-022.

 

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Dodatkowe regio do Rzeszowa Głównego w postaci dwóch EN71 rusza ze stacji Kraków Płaszów.

 

Dalszy ciąg relacji z „Krakowa Płaszczowa” w następnym kolejowym wpisie. Tu link.


Kalendarz imprez komunikacyjnych

Tagi: ED72 EN57 EN71 EZT
11:54, lukaszwoblog , kolej
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 09 czerwca 2016
Ekotrade, czyli zakaz fotografowania

Ponieważ minął już miesiąc od publikacji materiału o działaniach pracownika firmy Ekotrade na terenie peronów stacji Oświęcim, powracam do sprawy. Tu link do wpisu.

Nie dostałem jeszcze wszystkich odpowiedzi, więc do czasu ich uzyskania oraz zakończenia wszczętych postępowań nie będę zamieszczał treści które już są w moim posiadaniu. Nie ulega jednak wątpliwości, że będzie to materiał bardzo ciekawy i warty przekazania jak największej liczbie osób, do czego już teraz zachęcam Was drodzy Czytelnicy.

Smutny jest fakt, że tego typu wpisy muszą powstawać. Od tylu lat w Polsce można fotografować infrastrukturę kolejową, a okazuje się, że osoby, które powinny być o tym poinformowane już w pierwszym dniu pracy, nie mają nawet najmniejszego pojęcia, co można, czego nie. Nawet nie wiedzą na jakiej podstawie podejmują działania, bo jak powiedział pan XX z firmy Ekotrade, on „ma taką grubą książkę, w której jest to wszystko napisane" i że możemy to sobie sami znaleźć. Ręce opadają, słów brak. W dodatku człowiek ten próbował uciec. Ochroniarz, który przekracza swoje uprawnienia i ucieka na wieść o mającym przybyć patrolu policji. W późniejszej rozmowie podkreślał on, że jest licencjonowanym ochroniarzem.

 

EN71-010, Przewozy Regionalne, stacja Oświęcim

Stacja Oświęcim, czyli miejsce nieprzyjazne osobom, które w jakikolwiek sposób zainteresują się taborem, czy elementami infrastruktury kolejowej. Firma Ekotrade czuwa, aby skutecznie im to z głowy wybić. Po zdarzeniu z maja 2016 zastanawiam się, jakim cudem zrobiłem to zdjęcie i nie dopadł mnie ochroniarz XX. Na fotografii EN71-010 (rocznik 1976) jako regio nr 34408/9 relacji Tarnów - Kraków Główny - Trzebinia - Oświęcim. Pociąg właśnie skończył bieg. 14.01.2015.

 

Dzień przed tym niechcianym kontaktem z firmą Ekotrade miałem zupełnie inne przeżycie. W czeskiej Ostrawie poszukiwała mnie ochrona. Dlaczego? Bo w trakcie fotografowania infrastruktury kolejowej zgubiłem kartę pamięci do aparatu. Ludzie ci zadali sobie naprawdę sporo trudu by mnie znaleźć i oddać moją własność, o stracie której jeszcze wtedy nie wiedziałem. Różnica niesamowita.

 

Blog Transportowy na Facebooku

Tagi: EN71 EZT
21:22, lukaszwoblog , kolej
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 23 lipca 2015
Koleje Małopolskie

14 grudnia 2014 zaczął obowiązywać nowy kolejowy rozkład jazdy. Zasłynął on przede wszystkim inauguracją ogólnodostępnych kursów pociągów Pendolino. Dla mieszkańców Krakowa i okolicy dzień ten był ważny także z innego powodu. Wówczas działalność przewozową rozpoczął nowy przewoźnik. To Koleje Małopolskie. Zgodnie z założeniami spółka ta miała stopniowo przejmować od Przewozów Regionalnych obsługę kolejowych połączeń na terenie województwa małopolskiego. Jako pierwsza została przekazana trasa Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia.

 

EN64-003, Koleje Małopolskie, Wieliczka Rynek-Kopalnia

EN64-003, Koleje Małopolskie, Wieliczka Rynek-Kopalnia

EN64-003, Koleje Małopolskie, Wieliczka Rynek-Kopalnia

Pociąg osobowy Kolei Małopolskich na stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia. EN64-003 oczekuje na odjazd do Krakowa Głównego. 20.12.2014.


Koleje Małopolskie wprowadziły 30 minutowy takt odjazdów. Taka częstotliwość obowiązuje w dni robocze oraz w soboty, tu jednak tylko do godziny 14, później oraz w niedziele i święta odjazdy co godzinę. Taki rozkład jazdy jest bardzo korzystny dla pasażerów. Wcześniej, czyli do 13 grudnia 2014 do Wieliczki pociągi docierały o wiele rzadziej, np. raz na godzinę lub w jeszcze większym odstępie czasu. Rozkładowo pokonanie całej trasy zajmuje 21 minut.


Koleje Małopolskie - rozkład jazdy

Koleje Małopolskie - rozkład jazdy

Zdjęcia rozkładu jazdy Kolei Małopolskich. Takie bezpłatne broszurki pasażerowie otrzymywali  w początkowym okresie funkcjonowania nowego przewoźnika.

 

Nowy przewoźnik wprowadził dość atrakcyjną ofertę biletową. Dostępne są bilety czasowe ważne przez 2 godziny (za 3 zł) i 6 godzin (za 5,60 zł). To rozwiązanie bardzo dobre chociażby dla turystów, którzy przy tej drugiej opcji zdążą np. zwiedzić kopalnię soli i na ten sam bilet wrócić. Przykładowo jednorazowy bilet autobusowy z Krakowa do Wieliczki kosztuje 4 zł (bilet normalny), a 5 zł za opcję ważną przez godzinę od skasowania. Oczywiście od podanych cen obowiązują ulgi ustawowe. Są także bilety miesięczne.

Na szczególną uwagę zasługuje bilet wspólny 70-minutowy. W cenie 5,40 zł za normalny lub 2,70 zł za ulgowy można przez godzinę i 10 minut podróżować pociągami Kolei Małopolskich oraz wszystkimi środkami Komunikacji Miejskiej w Krakowie, także na liniach aglomeracyjnych.

 

Koleje Małopolskie - bilet czasowy

Przykładowy bilet na pociąg Kolei Małopolskich. Zakupiony w automacie firmy Avista. Ważny na całej trasie przez 2 godziny. Odbyłem na nim podróż do i z Wieliczki.

 

Koleje Małopolskie eksploatują wyłącznie nowy tabor. Zatem z linii do Wieliczki bezpowrotnie zniknęły wiekowe już jednostki EN57 i EN71, zastąpione teraz przez pojazdy serii EN64 i EN99. To produkty bydgoskiej firmy PESA, oferowane pod nazwą Acatus Plus. Trójczłonowe EN64 i dwuczłonowe EN99 (te ostatnie czasowo zostały udostępnione Przewozom Regionalnym – zbyt mała pojemność na trasę do Wieliczki).

 

 EN71-002, Przewozy Regionalne, stacja Oświęcim

EN71-024, Przewozy Regionalne, stacja Oświęcim

Z linii do Wieliczki Rynku-Kopalnii zniknęły już całkowicie stare pojazdy. Przed przejęciem tej trasy przez Koleje Małopolskie ezt serii EN57 i EN71 obsługiwały ją regularnie, także w wydłużonych relacjach do Oświęcimia, gdzie wykonałem powyższe zdjęcia. Na górnym EN71-002 po zakończonym kursie z Wieliczki zjeżdża na miejscowe tory odstawcze (31.05.2014). Na dolnym EN71-024 przed odjazdem jako regio Oświęcim - Wieliczka Rynek-Kopalnia (28.12.2013).

 

EN77-004, Przewozy Regionalne, stacja Oświęcim

Nim powstały Koleje Małopolskie, do Wieliczki także jeździły nowe pojazdy. Tu EN77-004 jako regio Oświęcim - Wieliczka Rynek-Kopalnia podstawiony na stacji początkowej. 28.12.2013.

 

EN64-003, Przewozy Regionalne, Kraków Główny

EN64-003, Przewozy Regionalne, Kraków Główny  EN64-003 tablica kierunkowa, Przewozy Regionalne, Kraków Główny

Nim Koleje Małopolskie rozpoczęły działalność przewozową, już dostarczony nowy tabor był eksploatowany przez Przewozy Regionalne. Tu EN64-003 jako pociąg regio nr 33309 relacji Kraków Główny - Wieliczka Rynek-Kopalnia. Stacja początkowa. 23.11.2014.

 

Ponieważ inauguracja działalności Kolei Małopolskich była bardzo nagłaśniana przez lokalne media, w początkowym okresie ich funkcjonowania sporą grupę pasażerów stanowiły osoby jadące z ciekawości, chcące zobaczyć, jak funkcjonuje to połączenie, a przy okazji odbyć podróż nowym taborem. Często były to rodzinne atrakcje, będące jednocześnie dla wielu dzieci pierwszym w życiu przejazdem pociągiem.  

Poniżej kilka zdjęć dokumentujących Koleje Małopolskie obsługujące relację Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia.

 

EN64-002, Koleje Małopolskie, Wieliczka Park

EN64-002 jako pociąg osobowy Kolei Małopolskich relacji Kraków Główny - Wieliczka Rynek-Kopalnia opuszcza stację Wieliczka Park. Cel przejazdu jest tuż obok - to zdjęcie zrobiłem z peronu przystanku końcowego. 20.12.2014.

 

EN64-002, Koleje Małopolskie, Wieliczka Rynek-Kopalnia

EN64-002 przed celem podróży - Wieliczka Rynek-Kopalnia. 20.12.2014.

 

EN64-002, Koleje Małopolskie, Wieliczka Rynek-Kopalnia

EN64-002, Koleje Małopolskie, Wieliczka Rynek-Kopalnia

EN64-002, Koleje Małopolskie, Wieliczka Rynek-Kopalnia

Wieliczka Rynek-Kopalnia, EN64-002 kończy kolejny kurs z Krakowa Głównego. Na następnych zdjęciach już w trakcie postoju, ale jeszcze przed zmianą kierunku jazdy. 20.12.2014.

 

 EN64-004, Koleje Małopolskie, Kraków Płaszów

EN64-004 odjeżdża do Wieliczki ze stacji Kraków Płaszów. W tle budowana estakada tramwajowa. 21.02.2015.

 

EN64-003, wnętrze

EN64-003, wnętrze  EN64-003, wnętrze

EN64-003, wnętrze  EN64-003, wnętrze

Wnętrze EN64-003.

 

Koleje Małopolskie w wersji dynamicznej. Jednostki EN64-002 i EN64-003 nagrane na stacjach Kraków Główny, Wieliczka Rynek-Kopalnia i Kraków Płaszów. Materiał powstał 20.12.2014 za wyjątkiem ostatniej sceny, którą nakręciłem 21.02.2015:

 

 

Od 1 września 2015 pociągi Kolei Małopolskich rozpoczną obsługę nowej relacji, do lotniska w podkrakowskich Balicach.

  

 Blog Transportowy na Twitterze

Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 26 czerwca 2015
Przewozy Regionalne przejmowane przez ARP

W czwartek 25 czerwca 2015 dotarła do mnie krótka, ale bardzo ciekawa informacja prasowa przesłana przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Dotyczy ona Przewozów Regionalnych. To jej pełna treść:

Agencja Rozwoju Przemysłu SA podpisała z Marszałkami Województw oraz Przewozami Regionalnymi sp. z o.o. umowę wspólników. Jeśli wszystkie jej warunki zostaną spełnione, to jesienią ARP stanie się większościowym udziałowcem Przewozów Regionalnych.

- Podpisana umowa to szansa na restrukturyzację Przewozów Regionalnych. Jednak aby proces naprawy spółki przyniósł oczekiwane rezultaty potrzebna jest dobra współpraca i zaangażowanie wszystkich partnerów, a także konsekwentna realizacja założonego harmonogramu projektu – powiedział Marek Szczepański, wiceprezes ARP SA.

Umowa określa szczegółowe warunki objęcia udziałów przez ARP. Są to m.in. przygotowanie przez Przewozy Regionalne planu restrukturyzacji spółki, otrzymanie przez ARP środków z budżetu na dokapitalizowanie spółki, a także wejście w życie zmiany ustawy o Funduszu Kolejowym przedłużającej jego funkcjonowanie do końca 2020 roku.

Po spełnieniu wszystkich warunków ARP obejmie większościowe udziały i dokapitalizuje PR kwotą co najmniej 770 mln zł. Środki te zostaną w większości przekazane na pokrycie przeterminowanych zobowiązań i umożliwią rozpoczęcie procesu restrukturyzacji PR.

 

 SA103-003, Przewozy Regionalne, Kędzierzyn-Koźle

SA103-003 jako pociąg regio 64626 spółki Przewozy Regionalne na stacji Kędzierzyn-Koźle Zachodnie. Jego relacja to Brzeg - Nysa - Kędzierzyn-Koźle - Gliwice. Przejazd całą trasą wynosi ponad 3 godziny. 14.06.2015.

 

EN71-010, Przewozy Regionalne, Oświęcim

EN71-010 jako regio relacji Tarnów - Kraków Główny - Trzebinia - Oświęcim na stacji końcowej, chwilę po wjeździe. 14.01.2015.

 

EN71-030, Przewozy Regionalne, Kraków Główny

EN71-030 z Przewozów Regionalnych jako interREGIO „Galicja” relacji Kraków Główny - Międzylesie. Jednostka w malowaniu województwa dolnośląskiego. Stacja początkowa, 29.11.2014.

 

Warto jeszcze dodać, czym jest Agencja Rozwoju Przemysłu. To spółka Skarbu Państwa. Od początku swojej działalności (1990 rok) odpowiada na najważniejsze potrzeby polskiej gospodarki. W okresie transformacji ARP SA uratowała tysiące miejsc pracy, unowocześniając duże i średnie przedsiębiorstwa. Jak podaje biuro prasowe spółki, obecnie strategia ARP SA opiera się na trzech równorzędnych filarach: innowacjach, restrukturyzacji i inwestycjach. Agencja aktywnie wspiera rozwój innowacyjnej gospodarki np. poprzez spółkę ARP Venture i Platformę Transferu Technologii. Udziela również pożyczek przedsiębiorcom (na zasadach komercyjnych). Portfel spółek ARP SA obejmuje m.in. przedsiębiorstwa produkcyjne działające w sektorach: budowlanym, energetycznym, elektromaszynowym, a także w obszarze wzornictwa przemysłowego czy innowacji. ARP S.A. zarządza dwiema specjalnymi strefami ekonomicznymi: SSE EURO-PARK MIELEC oraz TSSE EURO-PARK WISŁOSAN. Siedziba główna ARP SA znajduje się w Warszawie, a jej oddziały w Katowicach, Mielcu oraz Tarnobrzegu.

 

 Kalendarz imprez komunikacyjnych

Blog Transportowy na Facebooku

20:32, lukaszwoblog , kolej
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 31 stycznia 2012
Puchar Świata Zakopane 2012 i ciekawostki kolejowe

Puchar Świata w skokach narciarskich Zakopane 2012 już za nami. Jak podawały media, tegoroczna edycja cieszyła się znacznie mniejszą popularnością niż wcześniejsze. Powód tego spadku zainteresowania to brak Adama Małysza, który jak magnes przyciągał publiczność. Mimo tego ruch w stronę Zakopanego był wzmożony, także kolejowo. Puchar Świata to zawsze więcej podróżnych, co postanowili wykorzystać jeżdżący do Zakopanego szynowi przewoźnicy. Na szczególną uwagę zasługuje tu spółka PKP Intercity. Uruchomiła ona ekspres „Tatry” złożony aż z 14 wagonów. Jak na polskie realia to rzadki widok, zwłaszcza w relacji do Zakopanego. Informacje o tym niecodziennym wydarzeniu krążyły po Internecie na około tydzień przed przejazdem, więc można było spokojnie zaplanować spotkanie z tym niezwykłym pociągiem.

Jego jedyny kurs wyznaczono na sobotę 21 stycznia. Za najlepsze miejsce do oglądania i filmowania tego składu uznałem stację Kraków Płaszów. To tam wspomniany ekspres jest dzielony na dwa osobne pociągi. Wymagają tego parametry linii do Zakopanego.

Na stację Kraków Płaszów trafiłem około godziny 10:20. Wówczas przy peronie drugim stał pociąg TLK „Kossak” relacji Przemyśl Główny (5:45) – Szczecin Główny (22:13), prowadzony przez EU07-540. Zrobiłem zdjęcia i pospiesznie przeszedłem na peron trzeci, gdzie właśnie wjeżdżała inna atrakcja Pucharu Świata.

 EU07-540 na stacji Kraków Płaszów

 

Ta atrakcja to interREGIO „Gubałówka” (Warszawa Wschodnia 6:38 – Zakopane 13:26), które niczym tradycyjny „bursiarz” jechało przed długim ekspresem „Tatry”. W związku z Pucharem Świata pociąg wzmocniono do dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych. Były to ED72-011 i EN71-001. Niestety trochę się spóźniłem i nie zdążyłem przejść na koniec peronu. Tym razem nie robiłem zdjęć, tylko kręciłem pojedyncze filmiki, które zlepione w całość można zobaczyć na końcu wpisu.

ED72-011+EN71-001 jako interREGIO

Ekspres „Tatry” relacji Warszawa Wschodnia (7:23) – Zakopane (13:46) na stację Kraków Płaszów miał wjechać o 10:38. Spóźnił się o około 5 minut. W tym czasie wciąż coś się działo i powstawały kolejne minuty filmu. Np. EU07-227 wracała luzem ze stacji Kraków Główny.

EU07-227 luzem wraca z Krakowa Głównego

InterREGIO „Gubałówka” zmieniło kierunek jazdy i teraz EN71-001 prowadziło cieszący się sporą frekwencją pociąg.

 EN71-001+ED72-011 jako interREGIO

W końcu nadjechał „gwóźdź programu”: ekspres „Tatry”. Łącznie 14 wagonów prowadzonych przez dwie lokomotywy: EP09-043+EP09-001.

 EP09-043+EP09-001 z ex

„Epoki” odjechały, a skład podzielono na dwie części. Dotychczasowy koniec pociągu w związku ze zmianą kierunku jazdy stał się teraz początkiem, do którego podczepiła się niebieska EU07-306. To ta lokomotywa poprowadzi Ex „Tatry” (nr 1313) do Zakopanego. Na haku ma jednak już tylko osiem wagonów. Do pozostałych sześciu po odjeździe pierwszej części pociągu podstawiła się EU07-516. Ekspres „Tatry bis” (nr 3345) był więc gotowy do drogi.

EU07-516 z Ex

Poniżej 16 minutowy reportaż z tego, co działo się na stacji Kraków Płaszów pomiędzy godziną 10, a 11. Główny punkt to oczywiście wjazd ex „Tatry”. Pod filmem szczegółowy opis tego, co na nim widać. Jakość HD, więc warto kliknąć właściwy rozmiar.

Oto, co się dzieje na filmie:
- ED72-011+EN71-001 wjeżdżają na peron trzeci jako interREGIO "Gubałówka" relacji Warszawa Wschodnia (6:38) - Zakopane (13:26).
- EU07-516 przejeżdża luzem. Lokomotywa poprowadzi Ex "Tatry bis", czyli drugą część rozłączonego składu Ex "Tatry".
- EU07-227 wraca luzem ze stacji Kraków Główny.
- IR "Gubałówka" odjeżdża do Zakopanego. Jest godzina 10:31. W stronę Krakowa Głównego jedzie EN71-005 jako regio nr 18 relacji Tarnów (8:56) - Kraków Główny (10:38).
- EU07-540 odjeżdża z pociągiem TLK "Kossak" relacji Przemyśl Główny (5:45) - Szczecin Główny (22:13).
- EN71-008 na pusto jedzie do Krakowa Głównego. Tam o 11:21 rozpocznie podróż jako pociąg regio nr 66131 do Krynicy (17:05).
- EN57-2061 na pusto przyjechał z Krakowa Głównego, tam ezt dotarł jako regio nr 4326/27 relacji Katowice (8:17) - Kraków Główny (10:35).
- EU07-306 manewruje. Lokomotywa poprowadzi ex "Tatry" na odcinku Kraków Płaszów (10:48) - Zakopane (13:46). Na stację wjeżdża EN57-867 jako regio nr 217 relacji Kraków Główny (10:40) - Wieliczka (11:04).
- główny punkt programu, czyli EP09-043+EP09-001 z 14 wagonami pociągu ex "Tatry" relacji Warszawa Wschodnia (7:23) - Zakopane (13:46).
- Ex "Tatry" zmienia kierunek jazdy i dzieli się na dwa pociągi: Ex "Tatry" i Ex "Tatry bis". Do składu podjeżdża EU07-306.
- EN71-005 na pusto wjeżdża na peron trzeci. To powrót ze stacji Kraków Główny, gdzie pociąg dotarł jako pokazany wcześniej regio z Tarnowa. Teraz zjedzie do tutejszej "szopy" Przewozów Regionalnych.
- EP09-001+EP09-043 zjeżdżają pod nastawnię.
- EP07-330 z pociągiem TLK "Bieszczady" relacji Wrocław Główny (5:19) - Przemyśl Główny (15:34).
- EU07-306 rusza z ex "Tatry". Równolegle w stronę Krakowa Głównego rusza ET22 ze składem interREGIO "Matejko" relacji Kraków Główny (11:30) - Warszawa Wschodnia (14:52).
- EU07-516 odjeżdża z ex "Tatry bis".

 

Na koniec jeszcze kilka słów o lokomotywie EP09. Stacja Kraków Płaszów to ostatnio swoisty matecznik tej serii pojazdów. Kiedy czekałem na ekspres „Tatry”, na stacji stało aż pięć odstawionych takich lokomotyw. Cztery ustawione razem przed peronami i jedna (EP09-045) za peronem drugim, wraz z kilkoma EU07. „Tatry” zostały przyprowadzone przez kolejne dwie „epoki”, a lekko po godzinie 11 na stację luzem przyjechała EP09-008. Było więc łącznie aż osiem takich pojazdów.

 EP09-008 na stacji Kraków Płaszów