Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Czerwiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Google+

Wpisy z tagiem: 102N

sobota, 12 października 2013
Trójskład wagonów N

W styczniu 2012 r. zamieściłem wpis o komunikacji miejskiej w Krakowie w latach 1960 – 1992. Był on oparty na archiwalnych materiałach filmowych, które przedstawiały także trójskłady serii N, dokładnie 4N+4ND+4ND (lub zmodernizowane, czyli zmienione w jednokierunkowe i z zamontowanymi automatycznymi drzwiami N+ND+ND).  Taki widok to już historia. Historię jednak często odtwarza się po latach.  Historyczny tabor szynowy regularnie wraca na krakowskie ulice. Najczęściej ma to miejsce w okresie wakacyjnym. Wówczas kursuje Krakowska Linia Muzealna, czyli trasa nr 0. Tak było także w wakacje 2013. W niedziele i święta zabytkowe tramwaje kursowały w dwóch relacjach. Krótsza do Cichego Kącika i dłuższa do Kopca Wandy. Punkt początkowy ten sam, czyli Muzeum Inżynierii Miejskiej.

 

Konstal 102N #203 z MPK Kraków

Konstal 102N #203 bez pasażerów cofa ulicą Wawrzyńca do końcowo-początkowego przystanku Muzeum Inżynierii Miejskiej. 14.07.2013.

 

W tym roku funkcjonowanie linii 0 wydłużono aż do 22 września. Nastąpił wówczas finał Krakowskiej Linii Muzealnej, w trakcie którego można było podziwiać wspomniany trójskład wagonów Konstal N. Widok rewelacyjny. Pociąg tramwajowy zestawiono z wagonu silnikowego N #20 (rocznik 1954, ex Warszawa, zmodernizowany: jednokierunkowy, automatyczne drzwi) i dwóch doczepnych ND, czyli #511 (rocznik 1952, jednokierunkowy, automatyczne drzwi, jak podaje fotogaleria TWB – został przerobiony z wagonu silnikowego N) i #538 (dwukierunkowy, drzwi otwierane ręcznie). Coś przepięknego.

 

Konstal N+ND+ND #20+511+538, MPK Kraków

 Historyczny trójskład przed kursem do Nowej Huty. Ulica Wawrzyńca, przystanek początkowy Muzeum Inżynierii Miejskiej. 22.09.2013.

 

Konstal N+ND+ND #20+511+538, MPK Kraków

 Konstal N+ND+ND #20+511+538, MPK Kraków

Enki na przystanku „Poczta Główna”. 22.09.2013.

 

Konstal ND #511, MPK Kraków

Środkowa część składu, czyli Konstal ND #511.

 

Konstal ND #538, MPK Kraków

Ostatni wagon, czyli Konstal ND #538.

  

Tak trójskład prezentował się w ruchu. Przystanek „Poczta Główna” na ul. Starowiślnej i dalej przejazd w stronę pl. Wszystkich Świętych:

 

 

Jeszcze drugie ujęcie, za które dziękuję mojej żonie, która dzielnie towarzyszyła mi w niedzielnym „polowaniu na zabytki” (były także historyczne autobusy):

 

 

 

Blog Transportowy na Facebooku 

Blog Transportowy na Google +

19:42, lukaszwoblog , tramwaje
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 19 stycznia 2012
MPK Kraków dawno temu

W połowie grudnia na Youtubie pojawił się bardzo ciekawy, historyczny film. Jego treść to krakowskie tramwaje w okresie 1960 – 1992, tak przynajmniej głosi tytuł. Autor DaveSpencer32 (na tym kanale prezentowane są różne filmy transportowe, także historyczne). Czas akcji to jednak zdecydowanie lata 80-te (i koniec 70-tych), bo głównymi bohaterami są wagony typu N, a te z ruchu liniowego wycofano w 1988 roku. Dość licznie pojawiają się też 105N, więc lata 60-te zdecydowanie wykluczam.

Film trwa 6 minut i 28 sekund, w trakcie których odbywamy niezwykłą podróż w czasie. Na początek kilkusekundowy widok na jakąś pętlę ze 102Na i 105N. Niestety nie wiem, gdzie to jest – może kojarzycie duży budynek w tle? Potem przenosimy się na Rondo Mogilskie. Z ul. Lubicz w al. Powstania Warszawskiego właśnie skręca skład 4N+4ND na linii 11. Niestety jakość nagrania nie pozwoliła na odczytanie numerów taborowych.

 Skład 4N+4ND z MPK Kraków

Kolejna scena to wagon 102Na, który wyjeżdżając z ul. Lubicz przepuszcza niebieskiego Jelcza 043 z PKS na linii pospiesznej (pięknie widać bagażnik dachowy). Potem na 15 jedzie następny skład 4N+4ND.

Jelcz 043

Konstal 102Na z MPK Kraków

Skład 4N+4ND z MPK Kraków

Skład 4N+4ND z MPK Kraków

Mija pierwsza minuta filmu i przenosimy się na skrzyżowanie ul. Gertrudy z Dominikańską. Od strony Placu Wszystkich Świętych właśnie zjeżdża skład 4N+4ND na linii 2.

 Skład 4N+4ND z MPK Kraków

Kolejne ujęcie to swoista rewelacja, czyli trójskład: 4N+4ND+4ND. Niestety scena ta jest bardzo krótka, przerwana przez autobus jugosłowiańskiej marki TAM, którego przód widać przez chwilę. Tramwaj obsługiwał linię nr 8.

Pozostajemy na tym samym skrzyżowaniu, ale już z widokiem na Pocztę Główną. Po lewej ciekawa budka – pochodzący z lat 50-tych tzw. "gołębnik", czyli punkt, z którego sterowano ruchem tramwajów. W stronę poczty pojechały dwie „stopiątki”, a w przeciwnym kierunku rusza 4N+4ND na linii 19.

 Skład 4N+4ND z MPK Kraków

Około minuty i 40 sekund przenosimy się na przystanek „Plac Wszystkich Świętych”. Z ul. Franciszkańskiej właśnie wyjeżdża 4N+4ND na linii 1, a za nim trójskład 4N+4ND+4ND na ósemce. Cudo.

Potem (to już przy filharmonii) pojawia się wagon 4N nr 127 na linii 18. Ma jakąś ordynarną czerwoną tablicę (może zmiana trasy?). Potem jedzie trójskład 4N+4ND+4ND na linii 8, za którym rusza 4N+4ND na linii 21. Obecna nowohucka trasa miała kiedyś relację: Salwator – Krowodrza Górka.

Wagony typu N w rejonie przystanku

Około drugiej minuty i 40 sekund DaveSpencer32 prezentuje nam widok z hotelu Cracovia, w którym zapewne nocował. Mamy więc al. 3 Maja i kolejne N-ki. Pojawiają się też Jelcze „ogórki”, które niestety autor skutecznie bojkotował.

Potem (ok. 3’29) przenosimy się nie wiem gdzie – może ul. Podwale. Jest trójskład N-ek. Potem kolejne wagony tego typu. I ul. Basztowa obok Barbakanu. Tam np. przejeżdża trójskład 105N na linii 4, czyli jak dziś. Na linii 8 (i tu już mi coś nie pasuje, bo przecież wcześniej widzieliśmy linię 8 na Pl. Wszystkich Świętych, ale film powstawał w różnym okresie, więc mogły być zmiany trasy) 4N+4ND+4ND. Przeanalizowałem jednak nagranie i historię linii 8 i zdecydowanie uważam, że to trasa nr 5, co zresztą widać na poniższym screenie.

Skład 4N+4ND+4ND na linii 5

Potem oglądamy składy 105N i 4N+4ND+4ND nr 517 na linii 8.

Wagon 4ND #517

Inny N-kowy trójskład mija się z autobusem Jelcz 080.

 Skład 4N+4ND+4ND na linii nr 8

Jest też 3x105Na na linii 12 – ówczesna trasa to Bronowice Nowe – Cmentarz Rakowicki. Ostatni wagon trójskładu linii nr 4 to 480 (widoczny około 6’20). Końcówka filmu to rejon ul. Podchorążych.

Zatem miłego oglądania. Jak dla mnie rewelacja, szkoda tylko, że tak krótko.

 Blog Transportowy na Facebooku