Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Październik 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Google+

Wpisy z tagiem: 102N

sobota, 12 sierpnia 2017
Tramwajowy 22 lipca

Pisałem już o specjalnej linii autobusowej jeżdżącej po krakowskiej Nowej Hucie w dniu 22 lipca 2017, obsługiwanej taborem zabytkowym (tu link). Wówczas historyczne pojazdy kursowały również po szynach. Wyłącznie dla nich powstała linia okrężna nr 28. Jej trasa to: Kombinat (przystanek od strony Pleszowa) – al. Solidarności – al. Andersa – Kocmyrzowska – Łowińskiego – Ujastek – Kombinat – Kopiec Wandy - Kombinat (przystanek od strony Pleszowa).

Ponieważ tego dnia pomiędzy Kombinatem, a Kopcem Wandy nie kursowały inne linie tramwajowe, przystanek Kombinat był także miejscem postoju wagonów oczekujących na odjazd.

Linia 28 rozkładowo funkcjonowała w godzinach 11:10 (pierwszy odjazd) – 16:44 (zakończenie ostatniego kółka), ze stałą częstotliwością co 20 minut. Na przemian obsługiwały ją trzy wagony. Jako pierwszy jechał MAN GT6 #187. Rocznik 1965, w Krakowie od 2004 roku. Jego charakterystyczne, zielono-kremowe malowanie to barwy taborowe niemieckiej Norymbergii, z której został sprowadzony.

W pierwszym przejeździe linii 28 brała udział przedstawicielka lokalnej stacji radiowej, która przeprowadzała wywiady z pasażerami.

 

GT6, MPK Kraków

GT6 #187 przed rozpoczęciem pierwszego kursu linii 28 podstawia się na przystanek Kombinat (od strony Pleszowa). Odjazd o godzinie 11:10. 22.07.2017.

 

GT6, MPK Kraków

Początkowo-końcowy przystanek Kombinat. Jeszcze 4 minuty i GT6 wyruszy w pierwszy kurs linii 28.

 

GT6, MPK Kraków

GT6, MPK Kraków

GT6, MPK Kraków

Tak prezentowało się wnętrze GT6.

 

GT6, MPK Kraków

MAN GT6 #187 na przystanku Kombinat po drugiej stronie al. Solidarności. Jeszcze tylko przejazd przez pętlę Kopiec Wandy i wagon skończy pierwszy kurs linii 28 na prezentowanym powyżej przystanku. Rozkładowy czas pokonania całej trasy to 34 minuty.

 

 GT6, MPK Kraków

GT6 odjeżdża z przystanku „Wańkowicza” przy ul. Kocmyrzowskiej.



Po GT6 w trasę wyruszał Konstal 102N #203. Rocznik 1969.

 

Konstal 102N, MPK Kraków

Konstal 102N #203 na al. Solidarności, przed przystankiem „Struga”.

 

Konstal 102N, MPK Kraków

Konstal 102N, MPK Kraków

Konstal 102N, MPK Kraków

Wnętrze wagonu #203.

 

Konstal 102N, MPK Kraków

Konstal 102N #203 w trakcie przerwy na przystanku początkowo-końcowym Kombinat od strony pętli Kopiec Wandy. Przed nim inna obsługa linii 28, czyli wagon GT6 #187, który za kilka minut rozpocznie kolejny przejazd po Nowej Hucie.

 

GT6, MPK Kraków

GT6, MPK Kraków

Przystanek Kombinat. MAN GT6 przed rozpoczęciem kolejnego kursu linii 28, a za nim Konstal 102N, który właśnie go zakończył.

 

Jako trzecia obsługa linii 28 jeździł Konstal 102Na #210. Rocznik 1970, który w tym roku powrócił do obsługi Krakowskiej Linii Muzealnej (ostatnio pisałem o nim tutaj).

 

Konstal 102Na, MPK Kraków

Konstal 102Na, MPK Kraków

Konstal 102Na #210 na przystanku Kombinat oraz w trakcie odjazdu w kierunku pętli Kopiec Wandy. Przejazd bez pasażerów - wyjazd z pobliskiej zajezdni Nowa Huta przed rozpoczęciem obsługi linii specjalnej nr 28.

 

W sobotę, 22 lipca 2017 nagrałem także poniższy krótki materiał filmowy. Zobaczycie na nim wagon GT6, który od strony Kopca Wandy wjeżdża na przystanek „Kombinat”, podstawiając się na pierwszy kurs linii 28. Druga scena to także #187, który pokonuje końcowy odcinek pierwszego kursu, odjeżdżając spod przystanku „Kombinat” (od strony Wzgórz Krzesławickich) w kierunku Kopca Wandy. Na tym samym odcinku przejeżdża także Konstal 102Na #210.

Potem przeniesiemy się na al. Solidarności. Do przystanku „Struga” dojeżdża Konstal 102N #203. Nagrałem także jego wnętrze, prezentowane pomiędzy przystankami „Plac Centralny” i „Osiedle Zgody”. Ostatnia scena to ponownie MAN GT6, tym razem odjeżdżający z przystanku „Wańkowicza” przy ul. Kocmyrzowskiej.

 



Następnego dnia, w niedzielę 23 lipca 2017 zabytkowe tramwaje również kursowały po Krakowie. Była to cotygodniowa obsługa linii 0.

 

Wpisy poświęcone kolei

wtorek, 04 lipca 2017
Krakowski Konstal 102Na już po remoncie

25 czerwca 2017 kolejny sezon rozpoczęła Krakowska Linia Muzealna. Wówczas na ulice stolicy Małopolski wyruszyły zabytkowe tramwaje i autobusy. Te pierwsze będą pojawiać się regularnie w wakacyjne niedziele i święta (także we wrześniu), a te drugie tylko w kilka wybranych dni. Do obsługi historycznych tras wyznaczono tabor znany już z wcześniejszych lat oraz pojawiający się premierowo.

Jeden z pojazdów powrócił do obsługi linii po dłuższej przerwie. To wagon Konstal 102Na #210. Rocznik 1970. Była to jego premiera liniowa po przeprowadzonym remoncie, związanym także z pewnymi zmianami dotyczącymi dostosowania do historycznych realiów (np. likwidacja guzików do otwierania drzwi przez pasażerów).

 

Konstal 102Na, MPK Kraków

Konstal 102Na, MPK Kraków

Przez dłuższy czas Konstal 102Na #210 nie wyjeżdżał na miasto. W trakcie dnia otwartego z okazji 50-lecia zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie wyglądał bardzo źle. 28.11.2015.

 

„Stodwójka” ponowne rozpoczęła obsługę muzealnej linii 0 w niedzielę, 2 lipca 2017. Trasa ta kursuje w dwóch relacjach: do Cichego Kącika i do Kopca Wandy. Początek w obu wariantach na przystanku „Dajwór” przy ul. św. Wawrzyńca. Wagon #210 jeździł do tej drugiej pętli. Razem z żoną udokumentowaliśmy go w trakcie realizacji pierwszego zadania, czyli o 11:30. Zgodnie z rozkładem jazdy do Kopca Wandy miał on dotrzeć na godzinę 12:09. Niestety pogoda nie była wakacyjna – deszcz i dość chłodny wiatr.



Konstal 102Na, MPK Kraków

Konstal 102Na, MPK Kraków

Konstal #210 na ul. św. Wawrzyńca, przed rozpoczęciem pierwszego kursu do Kopca Wandy. 2.07.2017.

 

Konstal 102Na, MPK Kraków

Kierunkowskaz już miga - „stodwójka” rusza do Nowej Huty, a w tle pojawia się skład obsługujący relację do Cichego Kącika.

 

Konstal 102Na, MPK Kraków

Konstal 102Na, MPK Kraków

Konstal 102Na, MPK Kraków

Konstal 102Na, MPK Kraków

Błyszczący świeżym lakierem przegubowiec wyjeżdża z ul. św. Wawrzyńca w Starowiślną.

 

Dziesięć minut później, o 11:40 pierwszy kurs rozpoczynała linia 0 w wariancie do Cichego Kącika. Był to skład SN2+PN2 #87+530 z 1938 roku. Planowany przyjazd na przystanek końcowy o godzinie 12:03.

 

SN2+PN2, MPK Kraków

SN2+PN2, MPK Kraków

Drugi tego dnia muzealny tramwaj, czyli Sanok SN2+PN2. Przystanek początkowy linii nr 0 na ul. św. Wawrzyńca. 2.07.2017.

 

SN2+PN2, MPK Kraków

SN2+PN2, MPK Kraków

Linia 0 do Cichego Kącika właśnie rozpoczęła pierwszy kurs.

 

Tak historyczne wagony 2 lipca 2017 prezentowały się w ruchu. Nagrałem je w trakcie odjazdu z przystanku początkowego „Dajwór” na ul. św. Wawrzyńca. Jako pierwszy jedzie „wielki powrót”, czyli #210, później rusza #87+530.

 

 

Niestety w związku z problemami technicznymi prezentowane tramwaje nie obsłużyły wszystkich przewidzianych dla nich kursów linii 0. Musiały zostać zastąpione innymi historycznymi pojazdami.

 

Wpisy poświęcone ciężarówkom

sobota, 12 października 2013
Trójskład wagonów N

W styczniu 2012 r. zamieściłem wpis o komunikacji miejskiej w Krakowie w latach 1960 – 1992. Był on oparty na archiwalnych materiałach filmowych, które przedstawiały także trójskłady serii N, dokładnie 4N+4ND+4ND (lub zmodernizowane, czyli zmienione w jednokierunkowe i z zamontowanymi automatycznymi drzwiami N+ND+ND).  Taki widok to już historia. Historię jednak często odtwarza się po latach.  Historyczny tabor szynowy regularnie wraca na krakowskie ulice. Najczęściej ma to miejsce w okresie wakacyjnym. Wówczas kursuje Krakowska Linia Muzealna, czyli trasa nr 0. Tak było także w wakacje 2013. W niedziele i święta zabytkowe tramwaje kursowały w dwóch relacjach. Krótsza do Cichego Kącika i dłuższa do Kopca Wandy. Punkt początkowy ten sam, czyli Muzeum Inżynierii Miejskiej.

 

Konstal 102N #203 z MPK Kraków

Konstal 102N #203 bez pasażerów cofa ulicą Wawrzyńca do końcowo-początkowego przystanku Muzeum Inżynierii Miejskiej. 14.07.2013.

 

W tym roku funkcjonowanie linii 0 wydłużono aż do 22 września. Nastąpił wówczas finał Krakowskiej Linii Muzealnej, w trakcie którego można było podziwiać wspomniany trójskład wagonów Konstal N. Widok rewelacyjny. Pociąg tramwajowy zestawiono z wagonu silnikowego N #20 (rocznik 1954, ex Warszawa, zmodernizowany: jednokierunkowy, automatyczne drzwi) i dwóch doczepnych ND, czyli #511 (rocznik 1952, jednokierunkowy, automatyczne drzwi, jak podaje fotogaleria TWB – został przerobiony z wagonu silnikowego N) i #538 (dwukierunkowy, drzwi otwierane ręcznie). Coś przepięknego.

 

Konstal N+ND+ND #20+511+538, MPK Kraków

 Historyczny trójskład przed kursem do Nowej Huty. Ulica Wawrzyńca, przystanek początkowy Muzeum Inżynierii Miejskiej. 22.09.2013.

 

Konstal N+ND+ND #20+511+538, MPK Kraków

 Konstal N+ND+ND #20+511+538, MPK Kraków

Enki na przystanku „Poczta Główna”. 22.09.2013.

 

Konstal ND #511, MPK Kraków

Środkowa część składu, czyli Konstal ND #511.

 

Konstal ND #538, MPK Kraków

Ostatni wagon, czyli Konstal ND #538.

  

Tak trójskład prezentował się w ruchu. Przystanek „Poczta Główna” na ul. Starowiślnej i dalej przejazd w stronę pl. Wszystkich Świętych:

 

 

Jeszcze drugie ujęcie, za które dziękuję mojej żonie, która dzielnie towarzyszyła mi w niedzielnym „polowaniu na zabytki” (były także historyczne autobusy):

 

 

 

Blog Transportowy na Facebooku 

Blog Transportowy na Google +

19:42, lukaszwoblog , tramwaje
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 19 stycznia 2012
MPK Kraków dawno temu

W połowie grudnia na Youtubie pojawił się bardzo ciekawy, historyczny film. Jego treść to krakowskie tramwaje w okresie 1960 – 1992, tak przynajmniej głosi tytuł. Autor DaveSpencer32 (na tym kanale prezentowane są różne filmy transportowe, także historyczne). Czas akcji to jednak zdecydowanie lata 80-te (i koniec 70-tych), bo głównymi bohaterami są wagony typu N, a te z ruchu liniowego wycofano w 1988 roku. Dość licznie pojawiają się też 105N, więc lata 60-te zdecydowanie wykluczam.

Film trwa 6 minut i 28 sekund, w trakcie których odbywamy niezwykłą podróż w czasie. Na początek kilkusekundowy widok na jakąś pętlę ze 102Na i 105N. Niestety nie wiem, gdzie to jest – może kojarzycie duży budynek w tle? Potem przenosimy się na Rondo Mogilskie. Z ul. Lubicz w al. Powstania Warszawskiego właśnie skręca skład 4N+4ND na linii 11. Niestety jakość nagrania nie pozwoliła na odczytanie numerów taborowych.

 Skład 4N+4ND z MPK Kraków

Kolejna scena to wagon 102Na, który wyjeżdżając z ul. Lubicz przepuszcza niebieskiego Jelcza 043 z PKS na linii pospiesznej (pięknie widać bagażnik dachowy). Potem na 15 jedzie następny skład 4N+4ND.

Jelcz 043

Konstal 102Na z MPK Kraków

Skład 4N+4ND z MPK Kraków

Skład 4N+4ND z MPK Kraków

Mija pierwsza minuta filmu i przenosimy się na skrzyżowanie ul. Gertrudy z Dominikańską. Od strony Placu Wszystkich Świętych właśnie zjeżdża skład 4N+4ND na linii 2.

 Skład 4N+4ND z MPK Kraków

Kolejne ujęcie to swoista rewelacja, czyli trójskład: 4N+4ND+4ND. Niestety scena ta jest bardzo krótka, przerwana przez autobus jugosłowiańskiej marki TAM, którego przód widać przez chwilę. Tramwaj obsługiwał linię nr 8.

Pozostajemy na tym samym skrzyżowaniu, ale już z widokiem na Pocztę Główną. Po lewej ciekawa budka – pochodzący z lat 50-tych tzw. "gołębnik", czyli punkt, z którego sterowano ruchem tramwajów. W stronę poczty pojechały dwie „stopiątki”, a w przeciwnym kierunku rusza 4N+4ND na linii 19.

 Skład 4N+4ND z MPK Kraków

Około minuty i 40 sekund przenosimy się na przystanek „Plac Wszystkich Świętych”. Z ul. Franciszkańskiej właśnie wyjeżdża 4N+4ND na linii 1, a za nim trójskład 4N+4ND+4ND na ósemce. Cudo.

Potem (to już przy filharmonii) pojawia się wagon 4N nr 127 na linii 18. Ma jakąś ordynarną czerwoną tablicę (może zmiana trasy?). Potem jedzie trójskład 4N+4ND+4ND na linii 8, za którym rusza 4N+4ND na linii 21. Obecna nowohucka trasa miała kiedyś relację: Salwator – Krowodrza Górka.

Wagony typu N w rejonie przystanku

Około drugiej minuty i 40 sekund DaveSpencer32 prezentuje nam widok z hotelu Cracovia, w którym zapewne nocował. Mamy więc al. 3 Maja i kolejne N-ki. Pojawiają się też Jelcze „ogórki”, które niestety autor skutecznie bojkotował.

Potem (ok. 3’29) przenosimy się nie wiem gdzie – może ul. Podwale. Jest trójskład N-ek. Potem kolejne wagony tego typu. I ul. Basztowa obok Barbakanu. Tam np. przejeżdża trójskład 105N na linii 4, czyli jak dziś. Na linii 8 (i tu już mi coś nie pasuje, bo przecież wcześniej widzieliśmy linię 8 na Pl. Wszystkich Świętych, ale film powstawał w różnym okresie, więc mogły być zmiany trasy) 4N+4ND+4ND. Przeanalizowałem jednak nagranie i historię linii 8 i zdecydowanie uważam, że to trasa nr 5, co zresztą widać na poniższym screenie.

Skład 4N+4ND+4ND na linii 5

Potem oglądamy składy 105N i 4N+4ND+4ND nr 517 na linii 8.

Wagon 4ND #517

Inny N-kowy trójskład mija się z autobusem Jelcz 080.

 Skład 4N+4ND+4ND na linii nr 8

Jest też 3x105Na na linii 12 – ówczesna trasa to Bronowice Nowe – Cmentarz Rakowicki. Ostatni wagon trójskładu linii nr 4 to 480 (widoczny około 6’20). Końcówka filmu to rejon ul. Podchorążych.

Zatem miłego oglądania. Jak dla mnie rewelacja, szkoda tylko, że tak krótko.

 Blog Transportowy na Facebooku