Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Czerwiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Google+

Wpisy z tagiem: Iveco

wtorek, 03 stycznia 2017
Kamaz i Iveco z Oświęcimia

W tym wpisie zapraszam do Oświęcimia. W rejon dawnego dworca autobusowego PKS. Na temat znajdujących się na jego terenie pojazdów pisałem już wiele razy, także o ciężarówkach (link). 

Bohaterami tego materiału są dwa pojazdy utrwalone w pobliżu dworca. Jeden stary, drugi nowy. Zaczynam od tego pierwszego.

To wywrotka Kamaz 55111 z oświęcimskimi tablicami rejestracyjnymi (KOS 96EL). Pojazd brał udział w prowadzonych w tym rejonie pracach budowlanych i przy okazji pięknie pozował na tle wybarwiających się w jesienne barwy drzew.

Kamazy 55111 powstawały w latach 1987 – 2012. Niestety nie udało mi się ustalić, kiedy ten egzemplarz został wyprodukowany.

 

Kamaz 55111

Kamaz 55111

Kamaz 55111.

 

Obok Kamaza przejeżdżał gość z Włoch, czyli Iveco EcoStralis 460. Własność założonej w 1980 roku firmy Canil, która specjalizuje się w transporcie płynnych produktów chemicznych. Jej główna siedziba mieści się w miejscowości Bessica, w pobliżu Wenecji. Oddział jest także zlokalizowany na Słowacji, w Bratysławie.

Dopiero w trakcie obróbki zdjęcia odkryłem, że Iveco nie jest na włoskich tablicach rejestracyjnych. To pojazd ze słowackiego oddziału.

Tablica ADR umieszczona na naczepie informuje, że przewożony materiał ma działanie żrące. To stopiony bezwodnik maleinowy. Bezbarwna, przezroczysta ciecz o drażniącym, ostrym zapachu. Jej zastosowanie to np. produkcja farb i lakierów, tworzyw sztucznych, środków grzybobójczych.

Przy okazji warto zwrócić uwagę na to, jak naczepa dymi. Na zdjęciu nie widać tego aż tak bardzo. Przejazd takiego „kopcącego” zestawu robił wrażenie. Na szczęście nie był to efekt rozszczelnionej naczepy, bo pewnie kontakt z takimi oparami zakończyłby się dla mnie niezbyt przyjemnie (możliwe np. poważne podrażnienie błon śluzowych i oczu). Po prostu różnica temperatur, a w związku z tym intensywne parowanie.

 

Iveco EcoStralis 460

Iveco EcoStralis 460.

 

W okolice dawnego dworca PKSiS Oświęcim SA znów zaproszę za jakiś czas. Powyższe zdjęcia wykonałem 10 października 2016.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

Tagi: Iveco kamaz
22:07, lukaszwoblog , ciężarówki
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 09 października 2016
Iveco na Ivecu

Ponownie zapraszam na największą włoską wyspę, a jednocześnie największą wyspę Morza Śródziemnego. Wcześniejszy wpis poświęcony Sycylii, a dokładniej sfotografowanemu w jej stolicy (Palermo) „maluchowi” zamieściłem tutaj. Relacje z tamtego miasta pojawią się w Blogu Transportowym jeszcze wiele razy. Teraz jednak przeniesiemy się do oddalonego o 67 km Cefalu (włoski: Cefalù). To przepiękna, średniowieczna, nadmorska miejscowość. Bardzo popularna wśród turystów.

Cefalu to jednak nie tylko śliczne stare miasto. Są tam także trochę zwyklejsze rejony, ale dla przybysza z Europy Środkowej także bardzo ciekawe, chociażby ze względu na roślinność, np. liczne palmy. Na takim przedmieściu, na terenie należącym do dość sporego hotelu Santa Lucia e le Sabbie d'Oro stało zaparkowane Iveco Turbostar. To już dość historyczny model ciężarówki, który był produkowany w latach 1984 – 1993. Dokładnie to model 190-38.

Ładunek ciężarówki to inne Iveco. Pojazd mniejszy i nowszy, czyli model Eurocargo 120E18. Całość pięknie pozowała na tle okolicznych gór, których na Sycylii nie brakuje, bo pokrywają większość jej powierzchni.

 

Iveco Turbostar, Iveco Eurocargo

 Iveco Turbostar, Iveco Eurocargo

 Iveco Turbostar, Iveco Eurocargo

 

Na  kilku drzewach w rejonie ciężarówek widać ślady spalenizny. Niektóre wzgórza w tle są pozbawione roślinności. To pozostałość po wielkich pożarach, które w czerwcu 2016 pustoszyły Sycylię, a szczególnie okolicę Cefalu. Prezentowane zdjęcia wykonałem 9 września 2016.

 

Zamów bezpłatny newsletter

Tagi: Iveco Włochy
17:58, lukaszwoblog , ciężarówki
Link Komentarze (3) »
środa, 27 lipca 2016
Pielgrzymi i wojsko – Rynek Główny

Kolorowo i bardzo międzynarodowo. Trwają Światowe Dni Młodzieży, a w związku z tym cały Kraków został dosłownie opanowany przez pielgrzymów. Są wszędzie, nawet w dzielnicach znacznie oddalonych od centrum miasta. Jednak najwięcej jest ich w rejonie Rynku Głównego. To wszakże obowiązkowy punkt wizyty.

We wtorek 26 lipca 2016 na pielgrzymów i inne osoby odwiedzające Rynek Główny czekała dość nietypowa atrakcja. Pojazdy wojskowe. Ich obecność była związana z działaniami armii w tamtym miejscu – pomoc pielgrzymom.

Przyznam, że nie spodziewałem się takiej ekspozycji. Najbardziej ucieszył mnie widok ciężarówki marki Jelcz. Obecnie pojazdy te powstają wyłącznie na zamówienia wojskowe. Oczywiście od razu zabrałem się za robienie zdjęć, choć z tym był dość spory problem w postaci tysięcy pielgrzymów.

 

Światowe Dni Młodzieży Kraków

Tłumy, tłumy i jeszcze raz tłumy. Nawet nie widać pojazdów, które mają być utrwalone na zdjęciach.

 

Jednak mimo obecności tak wielu osób, udało mi się sfotografować ten ciekawy tabor. O powodzeniu decydowały dosłownie kilkusekundowe przerwy w przemieszczaniu się pielgrzymów, na które niestety trzeba było dość długo czekać.

 

Star 944, Wojsko Polskie

Star 944, Wojsko Polskie

Wojskowy Star 944 na płycie Rynku Głównego w Krakowie. 26.07.2016. Ten model produkowano w latach 2000 - 2006. Jaki ma ładunek? Prawdopodobnie jest to agregat.

 

Iveco Eurocargo, Wojsko Polskie

Iveco Eurocargo, a w tle Sukiennice.

 

Jelcz 442.32, Wojsko Polskie

Jelcz 442.32, Wojsko Polskie

Jelcz 442.32, czyli moim zdaniem najciekawszy pojazd ciężarowy zaprezentowany na rynku. Obok Sukiennice i Wieża Ratuszowa.

 

 Jelcz 442 i Iveco Eurocargo, Wojsko Polskie

Jelcz 442 i Iveco Eurocargo, wspólne ujęcie z Wieżą Ratuszową w tle.

 

 Rosomak - wóz ewakuacji medycznej, Wojsko Polskie

Rosomak - wóz ewakuacji medycznej, Wojsko Polskie

 Rosomak - wóz ewakuacji medycznej, Wojsko Polskie

Kołowy transporter opancerzony Rosomak - wóz ewakuacji medycznej. Bardzo niecodzienny gość na Rynku Głównym.

 

Czy to ekspozycja jednorazowa, czy stała na cały czas trwania ŚDM – niestety nie wiem.

 

Blog Transportowy na Twitterze

wtorek, 15 marca 2016
Blog Transportowy na YouTube – już ponad 900 subskrypcji

W czerwcu 2014 zamieściłem wpis o filmowej wersji Bloga Transportowego, czyli o kanale Lukaszwo w serwisie YouTube (tu link). Powracam do tematu.

Z nieukrywaną przyjemnością informuję, że od tamtego czasu ilość subskrybentów zwiększyła się niemal dwukrotnie i przekroczyła już wartość 910 subskrypcji.

Nadal najpopularniejszym filmem na kanale Lukaszwo jest materiał o autobusie Irizar PB 6x2 (ponad 460 tysięcy wyświetleń), a drugie miejsce wciąż piastuje Autosan H9-21 ex PKS Nowy Sącz wjeżdżający do potoku (ponad 120 tysięcy wyświetleń). Nagrania te zamieściłem we wspomnianym wpisie. Teraz zapraszam do obejrzenia zdobywcy trzeciego miejsca. W zasadzie do ponownego obejrzenia, bo film ten już prezentowałem w Blogu Transportowym (link). To materiał ze specjalnego przejazdu Jelczem 272 MEX z przyczepą PO1 z MPK Kraków. Obecnie ponad 113 tysięcy wyświetleń. 12.10.2013:

 

 

Na kanale Lukaszwo jest już dostępnych ponad 370 filmów. Tramwaje, autobusy, trolejbusy, pociągi i inne środki transportu. Raz w tygodniu dodaję kolejny materiał. Czasami krótki, kilkudziesięciosekundowy, innym razem dłuższy, kilkuminutowy reportaż.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

Screen strony prezentującej najnowsze filmy na kanale Lukaszwo.

 

Na kanale Lukaszwo dostępne są różne playlisty: Popularne filmy, Autobusy, Tramwaje, Pociągi, Samoloty, Trolejbusy, Ciężarówki i Metro. Poniżej kilka przykładowych filmów z różnych kategorii. Zaczynam od Ciężarówek. Będzie głośno – alarmowy przejazd trzech wozów straży pożarnej przez ul. Szewską we Wrocławiu. Wszystkie z JRG-1 PSP we Wrocławiu. Mercedes Atego 1329AF nr 301[D21], Iveco Magirus 150E27 nr 301[D]51 i Mercedes Atego 1325F nr 301[D]22. 30.06.2012:

 

 

Śnieżyca w Oświęcimiu. Przez skrzyżowanie ulic Dąbrowskiego i Śniadeckiego przejeżdża Jelcz 120M #44, a później dwa DAB-y 1200B (#57 i #67). 28.12.2010:

 

 

Jednym z kolejowych filmów jest materiał o lokomotywie Pesa Gama Marathon 111Ed-001z pociągiem TLK Norwid (Gdynia Główna - Warszawa Centralna - Kraków Główny) na stacji końcowej. Po wysadzeniu pasażerów skład odjeżdża do Krakowa Płaszowa. To testy tego elektrowozu przeprowadzane przez PKP Intercity. 2.03.2013:

 

 

Zachęcam do subskrybowania kanału Lukaszwo.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

piątek, 29 stycznia 2016
Kilka zdjęć z dworca autobusowego w Oświęcimiu

Temat PKSiS Oświęcim SA w Blogu Transportowym pojawiał się wielokrotnie, np. w tym wpisie o Heuliezie – link. W piątek 13 lutego 2015 Sąd Rejonowy dla Krakowa Śródmieścia wydał decyzję o ogłoszeniu upadłości tego przewoźnika. Po weekendzie syndyk zajął całe mienie firmy. Autobusy nie wyjechały w trasy. Zakończyła się historia kolejnego PKS-u. W zasadzie kilku PKS-ów, bo oświęcimska firma przejęła wcześniej PKS Kraków i PKS Nowy Sącz. Wielki „twór na glinianych nogach” padł. Autobusy zniknęły z pełniącego funkcję zajezdni oświęcimskiego dworca, a ich miejsce zajęły parkujące tam ciężarówki.

W tym wpisie prezentuję kilka już historycznych zdjęć, które wykonałem 21 listopada 2014 w Oświęcimiu. Dworzec autobusowy PKSiS Oświęcim SA, czyli ówczesnej firmy Trans-Vobis. Plac pełen autobusów.

 

Iveco TurboDaily, PKSiS Oświęcim SA

Obok budynku dworca stało Iveco TurboDaily 45-12 o rejestracji KOS 06648. To rocznik 1995. Autobus wcześniej miał zamontowany dodatkowy bagażnik na ścianie tylnej (link).

 

Kapena City, Irizar InterCentury, PKSiS Oświęcim SA

Sprowadzona z Nowego Sącza Kapena City 7,5 (#KN 40805) z roku 1998, pierwotnie w MZK Koszalin, a przed nią Irizar InterCentury (#KOS 24GF) z roku 2001.

 

Mercedes Citaro G, Renault R312, Jelcz 120M, PKSiS Oświęcim SA

Sprowadzony z PKS Kraków Mercedes Citaro G (rocznik 2001) po upadku oświęcimskiego przewoźnika trafił do PKM Świerklaniec i obecnie przemalowany na biało-czerwono obsługuje komunikację miejską. Obok przegubowca stoi Renault R312 o rejestracji KOS 2G10, rocznik 1991, ex Grenoble, Francja. Jelcz 120M o numerach BOC 1850 jest z 1997 roku, od nowości w Oświęcimiu.

 

 Renault R312, PKSiS Oświęcim SA

Renault R312 o rejestracji KOS 2G11. Rocznik 1991, w Oświęcimiu od 2006 roku. Za szybą tablica „Turystyczny”. 

 

Autosan H9-21, Jelcz 120M, PKSiS Oświęcim SA

Piękne okazy polskiej produkcji, czyli Autosan H9-21.41 z logo Škody (BLZ 5701) i Jelcz 120M (BOC 1851). Pierwszy to rocznik 1994, a drugi 1997. Autosan pod koniec maja 2015 brał udział w ćwiczeniach służb ratunkowych w miejscowości Włosienica pod Oświęcimiem, w trakcie których niestety został zniszczony, tu link do screenu materiału z Gazety Krakowskiej.

 

Autobusy na dworcu PKSiS Oświęcim SA

Ogólny widok na autobusy stojące na terenie dworca. Od lewej: Autosan H9-21, Jelcz 120M, Heuliez GX187, Renault R312, MAN SL283, Carrier Fast Scoler, MAN SL283, MAN SL283, Renault R312, Setra S215 UL, Mercedes Citaro G, Renault R312 i Jelcz 120M. Takiego zdjęcia już nie da się powtórzyć.

 

 Solbus C10,5, PKS Kłodzko

Na oświęcimskim dworcu autobusowym pojawiały się także pojazdy innych przewoźników. Tu uchwycony w trakcie wjazdu na plac manewrowy Solbus C10,5 z PKS Kłodzko (DKL 26WU), rocznik 2006. To kurs pospieszny relacji Kudowa Zdrój (6:15) - Polanica Zdrój (6:48) - Kłodzko (7:05) - Nysa (8:15) - Niemodlin (8:50) - Opole (9:35) - Strzelce Opolskie (10:14) - Bytom (11:45) - Katowice (12:05) - Oświęcim DA (12:55) - Kęty (13:15) - Andrychów (13:30) - Wadowice (13:50) - Sucha Beskidzka (14:19) - Nowy Targ (15:21) - Zakopane (15:50).

 

Autobusy PKSiS Oświęcim pojawią się w Blogu Transportowym jeszcze wiele razy. Szkoda, że będą to już tylko wpisy wspomnieniowe.

 

Zamów bezpłatny newsletter

piątek, 03 lipca 2015
Ciężarówkowo do Budapesztu

Niedawno opisywałem swój przejazd do Budapesztu. Link. Wówczas był to materiał autobusowy. Teraz skupię się na ciężarówkach. Jak już wspomniałem, na terenie Słowacji było dość sporo starych, kultowych już pojazdów rodem z Czechosłowacji. Najciekawsze z nich to moim zdaniem Škody serii 706 w różnych zabudowach. Niekiedy były to stojące przy drodze wraki, innym razem w pełni sprawne egzemplarze. Sfotografowałem dwa takie pojazdy, ale nie jestem z tych zdjęć zbyt zadowolony, choć i tak cieszę się, że cokolwiek wyszło, bo przecież „polowałem” z jadącego autobusu. W obu przypadkach były to szambiarki (fekálna cisterna), dokładniej model 706 MTSP 27 produkowany w zakładach Liaz. Napęd 4x4. Pojazdy te były wytwarzane na potrzeby rolnictwa. Produkcję rozpoczęto w roku 1979, a zakończono najprawdopodobniej pod koniec lat 80-tych.

 

Liaz 706 MTSP 27 fekálna cisterna

Liaz 706 MTSP 27 fekálna cisterna wraz z ciągnikiem rolniczym na poboczu trasy E77. Miejscowość Dudince w pobliżu węgierskiej granicy (dokładnie 17 km od niej). 1.05.2015.

 

Liaz 706 MTSP 27 fekálna cisterna

Inny Liaz 706 MTSP 27. Byłoby piękne ujęcie. Niestety zrobiłem zdjęcie dokładnie wtedy, gdy w kadrze pojawił się płot. Szkoda. Taki niezwykły pojazd. Ta fekálna cisterna stała 15 minut jazdy przed uchwyconą na wcześniejszym zdjęciu.

 

Inna kultowa czechosłowacka ciężarówka, obok której przejeżdżał nasz autobus to Tatra 148. W tym przypadku z zabudową dźwigu. Pojazd uchwycony gdzieś przed miejscowością Trstená (po polsku Trzciana). Ten model Tatry produkowano w latach 1972 - 1982.

 

Tatra 148

Tatra 148. Tablica rejestracyjna zaczynająca się literami RK wskazuje na powiat Różomberk (okres Ružomberok).

 

Autokarowa podróż do Budapesztu zaowocowała także dwoma zdjęciami Liaza 110. Ta ciężarówka była produkowana w latach 1984 – 1994). Jeszcze przy granicy z Polską utrwaliłem wersję skrzyniową, a już w głębi Słowacji polewaczkę. Przypominam, że większy materiał o polewaczkach Liaz zamieściłem w Blogu Transportowym w lutym 2012. Tu link

 

Liaz 110

Liaz 110 skrzyniowy.

 

Liaz 110

Liaz 110 polewaczka.

 

Powyższy Liaz polewaczka stał na końcu remontowanego odcinka trasy E77. To jej górski fragment pomiędzy miejscowościami Liptovská Osada, a Donovaly. Sfotografowałem tam także dość ciekawy sprzęt drogowców. Kilka jadących jedna za drugą maszyn wyglądało iście kosmicznie.

 

Maszyny drogowe

Maszyny drogowe

Maszyny drogowe

Iście kosmiczny widok, czyli asfaltowanie po słowacku.

 

Maszyny drogowe

Na dalszym fragmencie asfaltowanego odcinka widok był już standardowy - walce.

 

Maszyny drogowe

Nieco wcześniej, czyli przed iście kosmicznym sprzętem stała taka maszyna i wywrotka Tatra 815.

 

Już po wjechaniu do Węgier, blisko słowackiej granicy mijaliśmy piękną Pragę V3S. Niestety stał przy niej znak B-20 „Stop”, który lekko przysłaniając historyczny pojazd także znalazł się na poniższym zdjęciu. Ciężarówka ta miała węgierską rejestrację, a na masce napis po słowacku. Ewidentnie pochodziła z demobilu słowackiej armii.

 

Praga V3S

Praga V3S.

 

Mój przejazd do Budapesztu nie obfitował tylko w stare, ex czechosłowackie ciężarówki. Było także sporo nowszych pojazdów.

 

Mercedes-Benz Actros

Słowacki Mercedes-Benz Actros odpoczywa na poboczu trasy E77 w rejonie polskiej granicy.

 

Volvo FM12

Volvo FM12

Na prezentowanym powyżej remontowanym odcinku trasy stało Volvo FM12.

 

Iveco New Daily straż pożarna

W rejonie miejscowości Twardoszyn mijaliśmy się z dwoma pojazdami słowackiej straży pożarnej. Pierwszy to Iveco New Daily, czyli zdobywca tytułu „Van of the Year 2015”.

 

Renault Premium i Irisbus Crossway 10,6

Renault Premium i Irisbus Crossway 10,6 mijają się przed słowacką miejscowością Krivá.

 

 Scania 124G 400

Scania 124G 400 na słowackim odcinku E77 przy granicy z Polską.

 

Iveco Stralis 430

Iveco Stralis 430 na rosyjskich tablicach rejestracyjnych. Parking na słowackiej stacji paliw, w rejonie granicy z Węgrami. Zestaw zarejestrowany jest w Moskwie.

 

 Blog Transportowy na Google +

 Blog Transportowy na Facebooku

środa, 26 listopada 2014
Elektryczny SOR w Krakowie

 

Blog Transportowy ma już 5 lat. 11 listopada 2009 - 11 listopada 2014

 

Škoda Perun, o której pisałem w sierpniu 2014 (link) zbyt długo nie była najnowszym elektrobusem testowanym przez krakowskie MPK. Jako ostatni do tego grona dołączył czeski SOR EBN10,5. Przy okazji do Wiednia powrócił jeden z dwóch autobusów Rampini. Tak więc krakowski elektryczny tabor autobusowy nadal liczy pięć pojazdów: AMZ CS10E, Solaris Urbino 12 electric, Škoda Perun, Rampini Alé EL (#DK604) i opisywany SOR EBN10,5.

Elektryczny SOR rozpoczął obsługę linii 154 już w wakacje 2014. Autobus jest oklejony śnieżną, zimową reklamą zapraszającą do Tatrzańskiej Łomnicy. To słowacka miejscowość, w której ma siedzibę Tatranské dopravné družstvo, czyli firma, od której wypożyczono testowany pojazd. Jego długość wynosi 10 370 mm. Jak podaje producent, jest to skrócona wersja modelu BN12, w którym zmniejszono tylny zwis. Część z niską podłogą pozostała niezmieniona. Tak powstały elektrobus wyróżnia się dość oryginalnym układem drzwi: 1-2/2-0. Zamontowano w nim silnik TAM 1049 Pragoimex o mocy 120 kW. Zasięg modelu EBN10,5 producent szacuje na 110 – 160 km. Potem konieczne jest ładowanie baterii, które może przebiegać w dwojaki sposób. Powolny, czyli przez 8 godzin (natężenie prądu 32 ampery), w czasie których w warunkach zimowych cały czas może być włączone ogrzewanie wnętrza pojazdu lub szybki (aż 250 amperów), czyli tylko godzina jest potrzebna do pełnego naładowania. Testowany w Krakowie autobus jest przystosowany do przewozu 85 pasażerów, w tym 66 stojących i 25 siedzących (6 na miejscach rozkładanych). Producent oferuje także wersję przeznaczoną tylko dla 72 pasażerów (44 stojących i 30 siedzących, w tym dwa miejsca rozkładane) i posiadającą inny układ drzwi: 1-2-0. Od niedawna w ofercie znajdziemy także najmniejszy elektrobus, model EBN8. Kto wie, może za jakiś czas także pojawi się w Krakowie.

 

SOR EBN10,5, Kraków

 SOR EBN10,5, Kraków

 SOR EBN10,5, Kraków

SOR EBN10,5, Kraków

 W Krakowie SOR EBN10,5 otrzymał numer DK606. Autobus stoi na ul. Kurniki, czyli na pętli Dworzec Główny Zachód. Przerwa przed kolejnym kursem na Prądnik Biały.

 

SOR EBN10,5 - wnętrze, Kraków

 SOR EBN10,5 - wnętrze, Kraków

 Wnętrze SOR-a EBN10,5.

 

SOR EBN10,5 - wnętrze, wyświetlacz wewnętrzny  SOR EBN10,5 - wnętrze, wyświetlacz wewnętrzny

Zamontowany w przedniej części pojazdu ekran wyświetla informacje o autobusie.

 

SOR EBN10,5 - tabliczka znamionowa

Tabliczka znamionowa testowanego SOR-a.

 

SOR EBN10,5, Kraków

SOR EBN10,5, Kraków

Ulica Kurniki. SOR rozpoczyna kolejny kurs do Prądnika Białego.

 

Krótki film prezentujący odjazd #DK606 z pętli Dworzec Główny Zachód, czyli wjazd z ul. Kurniki w Pawią:

 

 

Na rynku dostępnych jest jeszcze kilka elektrobusów. Być może i one za jakiś czas trafią na testy do Polski. Poniżej przykłady.

 

SOR EBN11

 SOR EBN11 to trzeci elektryczny autobus w ofercie czeskiego producenta. Najnowszy produkt, którego premiera odbyła się na targach IAA 2014 w Hanowerze. Można go było obejrzeć także w Polsce - na zdjęciu model EBN11 w trakcie targów TransExpo 2014 w Kielcach.

 

 Van Hool A308 Electric, #5598 De Lijn

Van Hool A308 Electric w barwach De Lijn - belgijskiego państwowego przewoźnika.

 

VDL Citea SLF-120 Electric

VDL Citea SLF-120 Electric.

 

Ebusco YTP-1

Holenderski autobus Ebusco YTP-1.

 

Iveco Ellisup

Iveco Ellisup, czyli elektryczny pojazd przyszłości zaprezentowany po raz pierwszy w październiku 2013 na targach Busworld Kortrijk.

 

 Zamów bezpłatny newsletter

 Blog Transportowy na Facebooku

18:59, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 30 października 2014
Truck i Van of the Year 2015

W Blogu Transportowym pisałem już o zwycięzcy konkursu „Bus of the Year 2015”, czyli o MAN-ie Lion’s City GL CNG (tu link). Uroczyste wręczenie pucharu potwierdzającego zdobycie tego tytułu odbyło się w trakcie specjalnej gali towarzyszącej wrześniowym targom IAA w Hanowerze. Wówczas ogłoszono także wyniki dwóch innych konkursów.

Tytuł „Truck of the Year 2015” przyznano ciężarówce, którą prezentowałem już wiele razy. To Renault Trucks T. Pojazd ten otrzymał łącznie 129 punktów, co dało mu 48 punktów przewagi nad najwyżej ocenionym rywalem. Złożone z 25 międzynarodowych dziennikarzy jury uznało takie zalety nowego Renaulta jak: nowatorstwo technologiczne, wygoda i bezpieczeństwo, osiągi w trakcie jazdy, oszczędność paliwa, ekologię i całkowity koszt posiadania pojazdu.

Renault Trucks T łączy zalety poprzednich modeli - filarów marki z najnowszymi innowacjami technologicznymi w świecie transportu drogowego” - podkreślił Gianenrico Griffini, prezes kapituły Jury Trucks of the Year (ITOY). „Rezultat, to jedna z najbardziej znaczących premier w ostatnich latach”.

Nagroda „Truck of the Year” jest przyznawana od roku 1977. Jej pierwszym zdobywcą został Seddon Atkinson 200. Tytuł „Ciężarówki roku 2014” otrzymało Volvo FH.

 

Renault Trucks T, Truck of the Year 2015

Renault Trucks T, zdobywca tytułu „Truck of the Year 2015”. Przykładowy egzemplarz zaprezentowany w trakcie zlotu Master Truck w Polskiej Nowej Wsi pod Opolem. 18.07.2014.

 

Natomiast tytuł „Van of the Year 2015” trafił do firmy Iveco za najnowszy model popularnej rodziny Daily. New Daily zwyciężył przewagą 17 punktów nad najwyżej ocenionym konkurentem. Historia nagrody „Van of the Year” jest znacznie krótsza, niż trofeum ciężarówkowego. Po raz pierwszy przyznano ją dopiero w 1992 roku. Wówczas zwycięzcą został Volkswagen T4. Tytuł „Vana roku 2014” otrzymał Ford Transit Connect.

 

Iveco New Daily, Van of the Year 2015

Iveco New Daily, zdobywca tytułu „Van of the Year 2015”. Przykładowy egzemplarz sfotografowany na jednej ze stacji paliw przy drodze nr 7 za Kielcami. 9.10.2014.

 

 Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

 Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 26 stycznia 2013
Scania i Kapena w Oświęcimiu

Na początku grudnia 2012 pisałem o oświęcimskim PKS-ie. Wówczas zająłem się Mercedesem Citaro G przeniesionym z Krakowa. Wymiana taborowa nadal trwa, więc wracam do tego przewoźnika. Pod koniec grudnia znów odwiedziłem oświęcimski dworzec autobusowy, na którym oprócz wspomnianego Mercedesa stały dwie kolejne nowości. Z oddziału w Krakowie (czyli dawny PKS Kraków) przyjechała Scania CN113CLL, a z Nowego Sącza (dawny PKS Nowy Sącz) Kapena City. Takie modele autobusów nie były jeszcze eksploatowane w Oświęcimiu i okolicy.

 

Scania CN113CLL i Kapena City w Oświęcimiu

Na dworcu autobusowym stoją dwa „najnowsze” oświęcimskie pojazdy: Scania CN113CLL z Krakowa i Kapena City z Nowego Sącza. 26.12.2012.

 

Ten mniejszy pojazd, czyli Kapena to rocznik 1998. Autobus jako fabrycznie nowy trafił do MZK Koszalin. Tam np. jeździł jako sezonowy pojazd dodatkowy na trasie do Mielna. Obsługiwał też linię nr 7 do Sianowa. Oznaczono go numerem taborowym 1166. W 2008 roku Kapena zmieniła właściciela, znad morza trafiając w góry, do PKS Nowy Sącz. Niestety nie udało mi się ustalić, jakie zadania przewidziano dla niej w Oświęcimiu, ale najprawdopodobniej to prace wyznaczone dla innych małych pojazdów, np. linia B w Bieruniu.

 

 Kapena City w Oświęcimiu

Kapena City na oświęcimskim dworcu autobusowym.

 

Iveco Daily z PKSiS Oświęcim

Iveco Daily (KOS 06164), dawna baza PKS przy ul. Więźniów Oświęcimia (6.03.2011). Najprawdopodobniej Kapena będzie wykonywała te same zadania, co inne najmniejsze pojazdy przewoźnika.

 

Niskowejściowa Scania CN113CLL to rocznik 1994. Pierwotnie eksploatowana w Danii, a w 2004 roku kupiona przez PKS Kraków razem z innymi przedstawicielkami tego modelu. Miały być wykorzystywane do obsługi krakowskiej komunikacji miejskiej, której fragment władze miasta zamierzały powierzyć innemu niż MPK przewoźnikowi. W przypadku PKS-u jednak nic z tego nie wyszło. Pierwotnie żółty autobus przemalowano na biało-czerwono. To barwy pojazdów obsługujących bezpłatne linie dowozowe do marketów Carrefour. PKS regularnie wygrywał przetargi na ich obsługę, którą jednak zapewniał innymi autobusami – Mercedesami O405N. Pojazdy były przypisane do konkretnego sklepu, którego nazwa widniała na ich bokach (np. Carrefour Czyżyny). W razie awarii do akcji wkraczała nasza bohaterka, która jako pojazd rezerwowy nie miała nazwy konkretnego sklepu. W takim malowaniu Scania trafiła do Oświęcimia.

 

Scania CN113CLL w Oświęcimiu

Scania CN113CLL (KR 3875M) na oświęcimskim dworcu autobusowym.

 

Scania CN113CLL z PKS Kraków

Opisywana Scania jako autobus rezerwowy obsługujący bezpłatną linię okrężną C2 dowożącą klientów do krakowskiego Centrum Handlowego Czyżyny. Zastąpiła Mercedesa O405N. Taki sam pojazd stoi za nią - na linii C1. Warto zwrócić uwagę na „profesjonalnie” wykonaną tablicę kierunkową. 5.04.2009.

 

 Scania CN113CLL z PKS Kraków

Postój na parkingu Centrum Handlowego Czyżyny. 27.09.2009.

 

W piątek 27 grudnia 2012 Scania obsługiwała kurs Oświęcim Muzeum (11:05, dni robocze i soboty) – Osiek Dom Ludowy. Niestety dostrzegłem ją w ostatniej chwili, więc zrobiłem tylko dostępne pod tym linkiem nieudane zdjęcie. Autobus odjeżdża spod dworca PKP w Oświęcimiu.

 

Mercedes O405N z PKS Kraków

Mercedesy O405N to stały PKS-owy przydział na darmowe linie do krakowskich Carrefourów. Tu na ul. Witosa, linia o nazwie „Jaś" do Centrum Handlowego Zakopianka. Krakowski PKS dość długo utrzymywał się jako jedyny przewoźnik obsługujący tę sieć sklepów. Kilka lat temu przegrał jednak przetarg na dowozy do Carrefoura w Czyżynach.

 

Blog Transportowy na Facebooku 

 

sobota, 24 grudnia 2011
PKSiS Oświęcim na dworcu

Jeszcze niedawno oświęcimski PKS dość poważnie rozważał likwidację dworca autobusowego przy ul. Chemików. Stopniowo wycofywano z niego poszczególne relacje (np. Kraków), a na budynku dworcowym pojawił się baner informujący o jego sprzedaży (to w 2007 roku). Chętnych jednak nie było. Udało się jednak sprzedać coś innego, czyli całą bazę PKSiS Oświęcim przy ul. Więźniów Oświęcimia. Sprawa ta była dość głośna, bo chodziło o bardzo dużą kwotę, za którą teren ten nabyło Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau (17 milionów złotych, a cała firma została sprzedana w 2006 roku przez ministerstwo tylko za jeden milion zł - jak podała „Gazeta Krakowska” z 18.03.2010). Sprawą zainteresowało się nawet Centralne Biuro Antykorupcyjne. Wszystko wyjaśniono (chyba?) i od kwietnia 2011 roku rozpoczęły się prace rozbiórkowe dawnych transportowych zabudowań. Pozostawiono jedynie obiekty historyczne, czyli pozostałości dawnego obozu koncentracyjnego.

Dawna baza przy ul. Więźniów Oświęcimia, 24.04.2011:

Pegaso 6424 i koparki na terenie dawnej zajezdni PKSiS Oświęcim SA

Weekendowa przerwa w pracach rozbiórkowych. Obok sprzętu budowlanego stoi czerwone Pegaso 6424 (KOS 99XG). Dalej przerobiony Autosan H10-11 (BOA 2174) i czarny Auwärter Clubstar (KOS 06647).

Kraz 255, Irizar InterCentury, Jelcz 120M, Autosan H9-21 i Jelcz T120

Autobusom towarzyszy wojskowy Kraz 255, za którym stoi jedyny oświęcimski Irizar InterCentury (KOS 24GF), dalej Jelcz 120M, Autosan H9-21, Jelcz T120 (BOF 2300) i prawie niewidoczny biało-niebieski MAN SL283 (KOS 45ES).

Jelcz 120M, Renault R312 i Heuliez GX187

Pozostałość po wyburzonej hali, a obok Jelcz 120M i dalej fragmenty Renaulta R312 i Heulieza GX187.

Ostatecznie przewoźnik wyprowadził się z bazy w czerwcu br. Wtedy dobrodziejstwem okazał się wcześniejszy brak zainteresowania terenem dworca przy ul. Chemików – to właśnie tam przeniesiono autobusy. PKSiS Oświęcim nie jest już wszakże tak wielką firmą jak jeszcze chociażby w latach 90-tych, więc posiadany tabor zmieścił się na terenie dworca. Pusty do tej pory plac zapełnił się. Dało to możliwość szybkiej lustracji tego, co jeszcze jeździ. Dla mnie niespodzianką było odkrycie, że nadal istnieje mała Setra S209 H z 1982 roku. Niestety indywidualnego zdjęcia jej nie zrobiłem.

 Na dworcu PKSiS Oświęcim

Plac postojowy oświęcimskiego dworca jest teraz zapełniony autobusami. Od prawej stoją: Autosan H9-21 (BLZ 5983), Iveco Daily (KOS 06164), Jelcz 120M (BLW 6991), dwa Heuliezy GX187 (KOS 2G13 i KOS 3G14), zmodernizowany (oszpecony) Autosan H10-10 (KOS J974), Setra S209 H (KOS U413), Irizar InterCentury i dwa MAN-y SL283.

Na dworcu PKSiS Oświęcim

Plac postojowy - widok z drugiej strony.

Solbus C10,5 z PKS Kłodzko

Pośród oświęcimskich autobusów pojawiają się także nieliczni goście z innych miast. Tu Solbus C10,5 z PKS Kłodzko jako pospieszny Kudowa Zdrój - Nysa - Katowice - Zakopane. Od 2 stycznia 2012 trasa skrócona do relacji Kłodzko - Katowice.

Na parking wykorzystano nawet od dawna nieużywane przystanki dla wysiadających w bocznej części placu. Stoi tam jeszcze niestety już bardzo zniszczony słupek przystankowy PKS.

Autosan H10-11, Pegaso 6424 i MAN SL283 na dawnych przystankach dla wysiadających oświęcimskiego dworca

Na dawnych przystankach dla wysiadających teraz parkują autobusy. Tu Autosan H10-11, MAN SL283 i Pegaso 6424 (na podwoziu Mercedes O405).

Pegaso 6424 (podwozie Mercedes O405)

Niedawno czerwony Pegaso 6424 zyskał nowe, biało-zielone malowanie.

Oryginalny słupek przystanku PKS

Oryginalny słupek z logo PKS (kliknij, aby powiększyć). Jeszcze niedawno te już kultowe znaczki były przyczepione na każdym stanowisku oświęcimskiego dworca.

 Iveco TurboDaily z PKSiS Oświęcim SA

Przy dawnych stanowiskach dla wysiadających zaparkowały najmniejsze pojazdy przewoźnika, czyli Iveco TurboDaily (na pojeździe widać jeszcze stary adres siedziby) i Iveco Daily (KOS 07392).

Warsztaty ponoć znajdują się przy ul. Kolbego. Osobiście nie udało mi się tego potwierdzić.

Blog Transportowy na Facebooku