Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Czerwiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Google+

Wpisy z tagiem: BYD

wtorek, 29 marca 2016
Pierwszy krakowski autobus elektryczny

Na temat kursujących po Krakowie autobusów elektrycznych w Blogu Transportowym pisałem już wiele razy (przykładowy link). Omawiane pojazdy były testowane przez miejskiego przewoźnika, który planował zakup elektrobusów w późniejszym czasie. Jeden z nich już jest własnością MPK. W styczniu 2016 przedsiębiorstwo to stało się posiadaczem Solarisa Urbino 12 electric. Nie był to jednak fabrycznie nowy elektrobus, tylko pojazd używany. Dokładnie to jeżdżący wcześniej po Krakowie autobus o tymczasowym numerze taborowym DK602, rocznik 2012 (dodatkowe informacje na jego temat pod powyższym linkiem).

Ze stolicy Małopolski Solaris ten w roku 2015 wyruszył na testy do innych miast, przy okazji tracąc krakowskie barwy – stał się brązowy. Był np. w Polkowicach, Ostródzie, Białymstoku. Wtedy zastąpił go inny Urbino 12 electric, oznaczony jako #DK608 (tu link do wpisu o nim). Do Krakowa powrócił w nowej kolorystyce – niebieski, z grafiką wyraźnie informującą, że to pojazd elektryczny. Ma także inny, już stały numer taborowy DE071. Jak wcześniej obsługuje linię 154, na której towarzyszą mu trzy inne „elektryki”, czyli testowane dwa BYD-y eBus 12 #DK609 i #DK610 oraz AMZ CS10E #DK601, a także zastępcze autobusy spalinowe.

 

Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Pierwszy należący do MPK Kraków autobus elektryczny, czyli Solaris Urbino 12 electric #DE071. Przystanek początkowy linii 154 na ul. Kurniki oraz w trakcie wjazdu w ul. Pawią. 26.03.2016.

 

Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Tak #DE071 prezentował się wcześniej (wtedy jako #DK602). Postój na ul. Kurniki, 5.08.2014.

 

AMZ CS10E, Kraków

Od samego początku istnienia krakowskiej linii elektrycznej, czyli od 29.04.2014 kursuje na niej AMZ CS10E oznaczony numerem DK601. Tu na przystanku początkowym przy ul. Kurniki. 16.01.2016.

 

BYD eBus 12, Kraków

Obecnie na linii 154 kursują także dwa chińskie BYD-y. Tu autobus #DK609 w trakcie przejazdu technicznego na pętlę Prądnik Biały. Autobus skręca z ul. Opolskiej w stronę ul. Pleszowskiej. 3.09.2015.

 

Jelcz M081MB3, MPK Kraków

Niestety nadal na z założenia wyłącznie „elektrycznej” linii 154 pojawia się tabor spalinowy. Tu Jelcz M081MB3 #BH391. Pętla Prądnik Biały. 26.01.2016.

 

Warto jeszcze dodać, że opisywany #DE071 to pierwszy z wielu autobusów elektrycznych, które zasilą tabor krakowskiego MPK. W połowie marca 2016 przewoźnik ogłosił przetarg na dostawę 20 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich zasilanych energią elektryczną. W tym 17 autobusów standardowych i 3 przegubowe. Złożone oferty zostaną otwarte 25 kwietnia. Natomiast jeszcze w 2015 roku rozstrzygnięto przetarg na 4 fabrycznie nowe elektrobusy. Wygrał go Solaris. Oczywiste jest więc, że „elektryczne” będą kolejne po linii 154 trasy. W związku z tym na terenie miasta powstaną nowe stacje ładowania autobusów, np. w rejonie końcówki Wieczysta, co pozwala przypuszczać, że elektrobusy zagoszczą także na trasach nr 124 (Osiedle Podwawelskie - Wieczysta) i 424 (Osiedle Podwawelskie - Ugorek).

 

Blog Transportowy na Twitterze

sobota, 15 sierpnia 2015
BYD ponownie w Krakowie

W lipcu 2015 na krakowskie ulice powróciła chińska marka BYD. O testach takiego autobusu pisałem w 2013 roku (tu link). Tym razem do stolicy Małopolski trafiły aż dwa egzemplarze. Dwudrzwiowy i trójdrzwiowy, oba to modele eBus 12, wcześniej występujące pod nazwą K9. Jak wszystkie dotychczasowe elektryczne autobusy jeżdżące po Krakowie, również i te pojazdy są testerami. Tu warto dodać, że na pierwsze własne elektrobusy Krakowowi przyjdzie jeszcze poczekać. Ogłoszony w kwietniu 2015 przetarg na 4 takie pojazdy (+1 jako dodatkowa opcja) został unieważniony 6 lipca 2015. Przewoźnik podał, że „nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu”.

BYD-y zostały skierowane do obsługi „elektrycznej” linii 154. Tu artykuł na jej temat. Pojazdy oznaczono kolejnymi numerami taborowymi nadawanymi testowanym elektrobusom, czyli DK609 i DK610. Oprócz chińskich testerów na 154 zobaczymy także obsługujące ją od początku tego „ekologicznego eksperymentu” wozy nr DK601 (AMZ CS10E) i DK604 (Rampini Alé EL) oraz pojazd, o którym nie pisałem w Blogu Transportowym, czyli DK608, Solaris Urbino 12 electric. Zastąpił on niebieskiego Solarisa #DK602, który na początku 2015 roku opuścił Kraków i trafił na testy do innych miast, np. do Zielonej Góry i Polkowic.

 

BYD eBus 12, MPK Kraków

BYD eBus 12, MPK Kraków

Dwudrzwiowy BYD eBus 12 otrzymał numer DK609. Tu na przystanku początkowym pętli Dworzec Główny Zachód.

 

BYD eBus 12, MPK Kraków  BYD eBus 12, MPK Kraków

Wnętrze BYD-a #DK609 i logotyp z nazwą modelu.

 

BYD eBus 12, MPK Kraków

BYD eBus 12, MPK Kraków

BYD #DK609 rozpoczyna kolejny kurs na Prądnik Biały. 26.07.2015.

 

 BYD eBus 12, MPK Kraków

BYD eBus 12, MPK Kraków

Drugi, trójdrzwiowy BYD został oznaczony jako DK610. Pętla Dworzec Główny Zachód, oczekiwanie na kolejny kurs. W tle Solaris Urbino 12 #PU960 na linii 304. 26 lipca 2015.

 

 BYD eBus 12 i Solaris Urbino 12, MPK Kraków

BYD eBus 12 #DK609 i Solaris Urbino 12 #BU888 na linii 130. 26.07.2015.

 

 AMZ CS10E, MPK Kraków

Jeden z pierwszych kursujących regularnie po Krakowie elektrycznych autobusów, czyli AMZ CS10E #DK601 nadal obsługuje linię 154. Na zdjęciu w trakcie dość nietypowego zadania - eksponat z okazji Dni Ziemi na al. Róż. Autobus od kilku miesięcy jest oklejony logotypami promującymi 140 lat Komunikacji Miejskiej w Krakowie (link). 25.04.2015. 

 

 Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 electric #DK608 zastąpił innego „elektrycznego jamnika”, czyli autobus #DK602. Pętla Dworzec Główny Zachód. 25.04.2015.

 

Solaris Urbino 12 i Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Diesel i elektryczny obok siebie, czyli Solaris Urbino 12 #PU959 i Solaris Urbino 12 electric #DK608 na ul. Kurniki. 25.07.2015.

 

 Rampini Alé EL, MPK Kraków

Rampini Alé EL #DK604 nadal dzielnie jeździ po Krakowie. Ulica Pawia, 26.07.2015.

 

Rampini Alé EL i BYD eBus 12, MPK Kraków

Rampini Alé EL #DK604 i BYD eBus 12 #DK610 na ul. Kurniki. Pierwszy za chwilę rozpocznie kolejny kurs, drugi właśnie wrócił z Prądnika Białego. 26.07.2015.

 

Mercedesy Sprintery i Rampini Alé EL

Przystanek „Dworzec Główny Zachód” na ul. Pawiej jest często zajmowany przez busy. Tu dwie generacje Mercedesów Sprinterów (pierwszy do Myślenic, drugi do Bochni z przesiadką na Brzesko), za którymi w zatoce zmieścił się jeszcze Rampini Alé EL. 26.07.2015.

 

 Autosan Sancity M09LE, MPK Kraków

Mimo sprowadzenia do Krakowa dwóch BYD-ów, na linii 154 nadal pojawiają się tradycyjne Diesle. W tym przypadku to Autosan Sancity M09LE #DA112. Ulica Kurniki, 25.07.2015.

 

Elektryczne autobusy w ruchu. Pierwsza scena to BYD eBus 12 #DK609 odjeżdżający z pętli Dworzec Główny Zachód. Potem zobaczycie Solarisa Urbino 12 electric #DK608 na chwilę przesłoniętego przez obsługującego prywatną linię turystyczną MAN-a SD202 (rocznik 1987). Autobus kończy kolejny kurs z Prądnika Białego, a po wysadzeniu pasażerów na ul. Kurniki zjeżdża na przerwę. Bohaterem końcowej części filmu jest Rampini Alé EL. Jak w przypadku Solarisa, elektrobus kończy kurs i zjeżdża na przerwę do pobliskiej zatoki.

 

 

 

 

 Blog Transportowy na Google +

Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 05 maja 2014
Solaris składa odwołanie

„Elektryczna saga warszawska” trwa. W dziale Autobusy kontynuuję relację dotyczącą pierwszego polskiego przetargu na dostawę autobusów elektrycznych. Dzisiaj (5 maja 2014) Solaris opublikował kolejne oświadczenie. Oto jego pełna treść:

 

Dzisiaj Solaris Bus & Coach SA złożyła do Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od czynności wyboru przez Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie oferty na dostawę 10 autobusów elektrycznych.

W postępowaniu przetargowym na dostawę 10 autobusów elektrycznych dla MZA w Warszawie wpłynęły dwie oferty. Cena w ofercie  firmy Solaris za jeden autobus elektryczny wynosi 1.780.000 złotych netto, natomiast cena ze jeden autobus produkcji chińskiej zaoferowany przez Konkurenta wynosi 1.266.369,67 mln złotych netto.

Tym samym Solaris na podstawie artykułu 89 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych z dn. 29 stycznia 2004 roku, kieruje do Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie ze względu na rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.

Spółka w złożonym odwołaniu wnioskuje o odrzucenie oferty Konkurenta i tym samym o wybór oferty na autobusy elektryczne marki Solaris.

 

Poniżej przykładowy Solaris Urbino 12 electric, czyli model zaoferowany dla Warszawy:

 Solaris Urbino 12 electric

 

 Wpisy poświęcone autobusom

 Blog Transportowy na Facebooku

czwartek, 01 maja 2014
BYD odpowiedział

Na oświadczenie Solarisa (tu link) bardzo szybko zareagował BYD, a dokładniej Arkadiusz Miętkiewicz, prezes zarządu Automotive Europe Corporation Sp. z o.o., przedstawiciel BYD w Polsce. Opublikował on LIST DO „SOLARIS-ian”. Oto jego treść:

Szanowni Konkurenci, nie podążajcie tą drogą, nie deprecjonujcie, nie obrażajcie, nie insynuujcie! Nie popełniajcie błędów, które mogą przykryć cieniem naszą rywalizację w wyścigu o dostarczenie Warszawie autobusów elektrycznych. Przez kilka miesięcy nasze firmy przedkładały MZA dokumenty świadczące o walorach produktów. W efekcie wygrał lepszy. Od jesieni nasz eBus będzie woził warszawiaków po Trakcie Królewskim.

Cieszymy się, że Wasze, choć pojedyncze, autobusy elektryczne jeżdżą już w Niemczech, Austrii i Szwecji. Nasze autobusy elektryczne, liczone tysiącami, jeżdżą m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Holandii, we Włoszech, Izraelu, Turcji, Malezji i Chinach. Cieszymy się również, że wyprodukowaliście jedenaście tysięcy autobusów. My wyprodukowaliśmy różnych pojazdów… miliony. Jesteśmy ponadto światowym liderem produkcji akumulatorów, co w omawianej dziedzinie jest bardzo istotne, jeśli nie najważniejsze.

Cieszy nas również, że - co podnosicie w swoim oświadczeniu - podobnie jak my, ze szczególną troską podchodzicie do wydatkowania „grosza” publicznego. Dziwna to jednak troska, skoro za ten sam przedmiot przetargu życzycie sobie ponad 6 milionów zł więcej, co czyni Waszą ofertę droższą dla Warszawy o 42%(sic!). Twierdzicie, że kryteria przetargu (90% cena) faworyzują produkty o niskiej jakości a jednocześnie bierzecie udział i wygrywacie przetargi w których jedynym (100%) kryterium jest cena. Zarzucacie nam dumping, przykrywając tym swoje wysokie koszty i ogromne marże, czyniąc pokrętnie z niższej ceny zarzut a nie atut. Ceny produktów BYD są optymalne, a ich jakość – potwierdzają to lata praktyki na wszystkich kontynentach i 25 milionów kilometrów przejechanych eBusami – jest najwyższa z możliwych.

„SOLARIS-ianie”, możecie wyrażać swoje oburzenie - czyńcie to jednak z uwagą! Wszelkie insynuacje, szkalowanie, podawanie nieprawdziwych danych czy wreszcie oszczerstwa, spotkają się z naszym stanowczym odporem, co w efekcie może skończyć się nieprzyjemnym dla Was sporem sądowym. Jesteśmy koncernem globalnym, zatrudniamy przeszło 150 tysięcy osób na całym świecie. Nasi akcjonariusze, a należy do nich m.in. Warren Buffett, nałożyli na zarząd obowiązek twardego i rzetelnego stawania w szranki z tymi, którzy poprzez oszczerstwa deprecjonują rangę firmy. Gratulujemy Wam zwycięstw w licznych przetargach, w tym jednym z ostatnich na dostarczenie 85 pojazdów do Mediolanu. Mamy nadzieję, że i Wy zdołacie wznieść się ponad swoje słabości i pogratulujcie nam jako zwycięzcom przetargu na dostarczenie autobusów elektrycznych dla Warszawy.

Przykładowe BYD-y:

 

BYD K9 (eBus 12), Izrael, Tel Aviv

BYD K9 (występujący także pod nazwą eBus 12) w Izraelu, dokładnie w Tel Avivie. Screen ze strony YouTube.

 

BYD K9 (eBus 12), Holandia, Schiermonnikoog

BYD-y K9 (eBus 12) w Holandii, dokładnie na wyspie Schiermonnikoog. Screen ze strony YouTube.

 

 Blog Transportowy na Twitterze

Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 28 kwietnia 2014
Solaris – oświadczenie

Jest już odpowiedź Solarisa na decyzję MZA w sprawie wyboru producenta autobusów elektrycznych (tu o tym pisałem). Poniżej pełna treść oświadczenia opublikowanego w poniedziałek, 28 kwietnia 2014.

 

Firma Solaris wyraża oburzenie z powodu decyzji Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie i wyboru oferty na autobusy elektryczne chińskiej produkcji. Polski producent uważa, iż jest to działania na niekorzyść polskich podatników i polskiej gospodarki, a w szczególności na niekorzyść mieszkańców Warszawy. Dlatego firma planuje skierowanie do Krajowej Izby Odwoławczej odwołania z powodu rażąco niskiej ceny produktu chińskiego.

Firma Solaris jest przekonania o tym, iż mieszkańcy Warszawy zasługują na produkt nowoczesny i dobry jakościowo, który cieszy się uznaniem w całej Europie. Do tej pory MZA Warszawa w swoim taborze posiadały autobusy wyprodukowane w Polsce lub na kontynencie europejskim. Ich producenci w uczciwej walce konkurencyjnej wygrywali ogłaszane przetargi.

Tym razem MZA Warszawa ogłosiły przetarg na dostawę autobusów elektrycznych, w którym głównym kryterium była niska cena, aż 90% przyznawanych punktów. Takie warunki przetargu preferują produkty tanie o niskiej jakości. W skrajnych przypadkach mogą prowadzić do cen dumpingowych.

Jakość to gwarancja bezpieczeństwa, która ma swoją cenę. To co najtańsze, nie zawsze jest dobre. Doświadczenia pokazują, że kupując to co najtańsze płacisz dwa razy. Jak wygląda budowa tanich chińskich autostrad już się przekonaliśmy tuż przed Euro 2012. Czy teraz chcemy, aby po tych chińskich autostradach jeździły chińskie autobusy? Czy, aby na pewno, powinniśmy wydawać publiczne pieniądze pochodzące z budżetu miasta już nie tylko poza naszym krajem, ale także poza naszym kontynentem?

Firma Solaris istnieje od 1996 roku. Od tego momentu polski producent wyprodukował łącznie ponad 11.000 pojazdów znanych i cenionych w całej Europie.  W swojej ofercie Solaris posiada autobusy elektryczne od roku 2011. Pojazdy bateryjne tej marki były wielokrotnie nagradzane za swoje innowacyjne rozwiązania zarówno w Polsce jak i zagranicą, m.in. w Niemczech.

Autobusy elektryczne marki Solaris zostały do tej pory zakupione między innymi przez przewoźników w Brunszwiku, Dusseldorfie, Hamburgu w Niemczech czy w Klagenfurcie w Austrii oraz w Vasteras w Szwecji. Są to kraje, które przykładają niezwykłą wagę do jakości kupowanych produktów, ich trwałości i bezpieczeństwa.

Tymczasem w przetargu warszawskim prowadzonym przez MZA, mimo znacznie korzystniejszych parametrów technicznych, polskie autobusy firmy Solaris, z powodu preferowania niskiej ceny, nie miały szans konkurować z autobusem wyprodukowanym w Chinach, który naszym zdaniem został dodatkowo zaoferowany w rażąco niskiej cenie.

W przetargu warszawskim autobus marki Solaris w porównaniu ze swoim chińskim konkurentem oferuje między innymi:

- niższe aż o 30% zużycie energii elektrycznej i tym samym niższe koszty eksploatacji

- lepsze rozwiązania w zakresie poszycia autobusu

- lżejsze baterie i tym samym większą pojemność pasażerską autobusu

Mimo przyznanej przez MZA wyższej punktacji w parametrach technicznych dla firmy Solaris, przetarg został skonstruowany przez MZA w taki sposób, iż chiński produkt wygrał niską ceną. Zdaniem firmy Solaris, rażąco niską ceną, dlatego polski producent kieruje odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.

Firma Solaris, którą Solange Olszewska wraz z mężem Krzysztofem stworzyła 18 lat temu, zatrudnia obecnie blisko 2500 osób w Polsce oraz kilkuset pracowników poza granicami kraju. Produkty Solarisa są sprzedawane zarówno na rynku krajowym, jak również za granicą. W ciągu blisko dwudziestu lat funkcjonowania firmy, dzięki płaceniu podatków PIT, CIT czy VAT oraz z tytułu innych opłat, Solaris zasilił polski system finansowy kwotą kilku miliardów złotych. Pracownicy firmy Solaris mieszkają i płacą podatki w Polsce. Ze współpracy z fabryką dodatkowo utrzymuje się kilkanaście tysięcy osób w całym kraju. Cała produkcja i centrum badawczo-rozwojowe Solarisa także ulokowane są w Polsce. Wszystkie patenty i know-how są tworzone w naszym kraju przez polskich inżynierów. 

Ten niebezpieczny, warszawski precedens jest zagrożeniem nie tylko dla firmy Solaris i miejsc pracy dla osób, które zatrudnia. To także zagrożenie dla całej polskiej gospodarki, która jak nigdy wcześniej ma dziś szansę na dalszy rozwój. Poprzez takie przetargi szybko jednak z roli wytwórców wysoko zaawansowanych technologicznie dóbr, Polska i Polacy staną się konsumentami produktów o niskiej cenie i wątpliwej jakości. Czy tego naprawdę chcemy?

 

Oświadczenie Solarisa wzbogacam zdjęciami autobusu Urbino 12 electric, czyli modelu zgłoszonego do omawianego przetargu.

 

Solaris Urbino 12 electric

 Solaris Urbino 12 electric

 

Zamów newsletter

 Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 26 kwietnia 2014
Elektryczny przetarg rozstrzygnięty

Znane są już wyniki przetargu na dostawę 10 elektrycznych autobusów dla Miejskich Zakładów Autobusowych z Warszawy. Na ten temat pisałem już tutaj.

25 kwietnia 2014 przewoźnik ogłosił, że za najkorzystniejszą uznał ofertę firmy BYD Europe BV z Holandii. Cena oferty to 15.576.346,94 zł. W przetargu wzięło udział tylko dwóch producentów: wspomniany chiński BYD oraz polski Solaris. Zwycięzca w podsumowaniu ogólnym zdobył 95,60 punktów. Natomiast Solaris otrzymał ich 71,35. Przegrany producent zaproponował kwotę 21.894.000,00 zł.

 

BYD K9

Trójdrzwiowy BYD K9, czyli zwycięzca warszawskiego przetargu. Materiały prasowe firmy BYD.

 

BYD K9

BYD K9 w trakcie zimowych testów w Budapeszcie.

 

BYD K9, Targi TransExpo 2013

Ten sam trójdrzwiowy BYD K9, który był testowany w Budapeszcie został zaprezentowany w trakcie kieleckich targów TransExpo 2013.

 

BYD K9 wnętrze, Targi TransExpo 2013

Wnętrze trójdrzwiowego BYD-a K9. Targi TransExpo 2013 w Kielcach. Czy taki będzie układ siedzeń w wersji dla Warszawy?

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

 Blog Transportowy na Facebooku

Tagi: BYD
20:14, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
sobota, 01 marca 2014
Warszawski przetarg na autobusy elektryczne

W lipcu 2013 pisałem o elektrycznym autobusie BYD K9 testowanym w Krakowie (link). Tamten wpis zakończyłem informacją, że MPK Kraków zamierza kupić autobusy elektryczne. Po kilku miesiącach okazało się jednak, że to nie stolica Małopolski będzie pierwszym miastem w Polsce posiadającym takie pojazdy. Na początku lutego 2014 na stronie internetowej Miejskich Zakładów Autobusowych z Warszawy opublikowano ogłoszenie o bardzo ciekawym przetargu. Obejmuje on dostawę „10 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich klasy MAXI, z napędem elektrycznym.”  Długość pojazdu w przedziale 11,8 – 12,1m. Troje drzwi w układzie: 2-2-2. Autobusy mają być całkowicie niskopodłogowe i przystosowane do ładowania w systemie PLUG-IN. Konstrukcja zamawianych pojazdów musi dawać możliwość późniejszego zamontowania dodatkowego systemu szybkiego ładowania za pomocą pantografu i ładowarki o mocy 200 kW. Pojazdy muszą być wyposażone w klimatyzację kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej.

Nowe autobusy mają być dostarczone w terminie 175 dni od daty udzielenia zamówienia. Warunkiem przystąpienia do przetargu jest posiadanie 3 letniego doświadczenia (nie określono dokładnie w czym – tylko produkcja autobusów, czy może produkcja autobusów elektrycznych), a jeżeli takiego nie ma, to poświadczenie sprzedaży autobusów na kwotę łączną 15 milionów złotych. Termin składania ofert to 18 marca 2014, godzina 10:30. Ich otwarcie nastąpi pół godziny później, o 11:00.

 

BYD K9, Busworld Kortrijk 2013

Swoją ofertę na pewno złoży chiński BYD. Elektryczne autobusy tego producenta jeżdżą już po Europie, np. są eksploatowane w Holandii. Na zdjęciu BYD K9 w wersji niezgodnej z warunkami przetargu, czyli tylko z dwojgiem drzwi. Kortrijk, Belgia, parking przy terenie wystawowym targów Busworld 2013.

 

Eurabus 2.0, Busworld Kortrijk 2013

Eurabus z modelem 2.0 najprawdopodobniej nie wystartuje w przetargu. Pojazd dopiero 31 stycznia otrzymał europejską homologację. Busworld Kortrijk 2013.

 

 Solaris Urbino 12 electric, TransExpo 2013

 Solaris Urbino 12 electric, TransExpo 2013   Solaris Urbino 12 electric, TransExpo 2013

Solaris Urbino 12 electric już posiada wymagany w późniejszym okresie eksploatacji pantograf. Targi TransExpo 2013.

 

 Filtry Cząstek Stałych FAP/DPF Euro-Vat Consulting

 Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 07 lipca 2013
BYD K9 w Krakowie

Kilka dni temu zamieściłem wpis poświęcony elektrycznemu autobusowi BYD K9. Teraz wracam do tego ciekawego tematu. Tym razem będzie więcej o jego jazdach po Krakowie i trochę prywatnych odczuć.

Pierwsze dni testów BYD spędził na liniach 116 i 109, czyli takich, których trasa przebiega głównie po obrzeżach miasta. W sobotę 29 czerwca przydzielono go do obsługi typowo miejskiej linii. Była to trasa nr 124 (Wieczysta – Rondo Grunwaldzkie). Obsługuje ją tabor przegubowy, ale w wakacyjne weekendy zastępują go pojazdy 12-metrowe. Na „chińskiego elektryka” postanowiłem „zapolować” tuż przed końcówką Wieczysta. Tak prezentował się na al. Jana Pawła II:

 

BYD K9 w Krakowie

 

Tak na końcówce Wieczysta:

 

BYD K9 na testach w Krakowie

 BYD K9 na testach w Krakowie

 BYD K9 na testach w Krakowie

Przed elektrycznym autobusem linii 124 stoi Solaris Urbino 12 #BU886 na linii 193.

 

Logo BYD Auto   Logo Build Your Dreams

 Napisy na ścianie tylnej pojazdu. Drugi z nich wyjaśnia znaczenie nazwy BYD.

 

BYD K9 na testach w Krakowie

Pierwsze drzwi, czyli widok na kabinę kierowcy.

 

BYD K9 - tabliczka znamionowa

BYD K9 - tabliczka znamionowa.

 

BYD K9 - wnętrze

Widok na przednią część wnętrza. Krakowskie MPK przygotowało dla pasażerów specjalne ankiety na temat testowanego pojazdu.

 

Jako pasażer przejechałem K9 prawie całą trasę, czyli do Mostu Grunwaldzkiego. Przyznam, że autobus ten zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Już na dzień dobry spodziewałem się nieprzyjemnego zapachu tandetnego chińskiego plastiku, którym kiedyś przywitała mnie premierowa Scania Touring. W K9 tego nie było. Kolejne pozytywne odczucia zaczęły się w trakcie jazdy. Poszczególne elementy wnętrza nie trzeszczały, nie telepały się na wszystkie strony, jak to w niektórych nowych autobusach bywa. Owszem, czasami coś wydało niechciany dźwięk, ale to nie wina producenta, tylko fatalnego stanu krakowskich dróg.

 

BYD K9 na testach w Krakowie

 BYD K9 na testach w Krakowie

BYD wyrusza w podróż powrotną - ulica Bułhaka, czyli tuż za pętlą Rondo Grunwaldzkie.

 

 BYD K9 na testach w Krakowie

BYD odjeżdża z przystanku Most Grunwaldzki.

 

Poniżej film nakręcony 29 czerwca. Pierwszy fragment to przejazd przez al. Jana Pawła II i skręt w ul. Meissnera. Drugi został nakręcony na ul. Bułhaka.

 

 

Następnego dnia (niedziela 30 czerwca) elektryczny autobus kursował na linii 173 (Azory – Nowy Bieżanów Południe). Ta trasa w dni robocze także jest obsługiwana taborem przegubowym (o ile nic się nie zmieniło na wakacje, to w soboty również), a w niedziele króluje na niej tabor 12-metrowy. Poniżej BYD w trakcie przejazdu ul. Conrada.

 

BYD K9 na testach w Krakowie

 

Załączam także drugi film z krakowskich testów BYD K9. Jego pierwszy fragment to przejazd pojazdu przez ul. Conrada na linii 173 - 30.06.2013. Dwa kolejne nakręciłem dzień wcześniej, w trakcie obsługi linii 124. Wnętrze pojazdu po odjeździe z pętli Wieczysta i przejazd ul. Basztową w rejonie Barbakanu.

 

 

 

Warto jeszcze dodać, że MPK Kraków zamierza kupić elektryczne autobusy. Czas pokaże, czy będą to chińskie K9.

 

 Zamów newsletter

19:53, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
sobota, 29 czerwca 2013
BYD K9, czyli elektryczny autobus z Chin

Na łamach Bloga Transportowego już kilka razy pojawiał się temat pojazdów elektrycznych. Publikowałem materiały o Solarisie Urbino electric (link 1, link 2), był także tekst o elektrycznej ciężarówce Renault Maxity Electric (link). Ten wpis poświęcę dość egzotycznej marce BYD, a dokładniej modelowi K9. To chiński miejski autobus elektryczny. Pojazd charakteryzujący się bardzo dużym zasięgiem i zyskujący uznanie coraz większej grupy przewoźników.

 

BYD K9

BYD K9

 BYD K9 w Warszawie.

 

BYD K9 trafił także do Polski. W dniach 7 – 18 czerwca 2013 był eksploatowany w stolicy przez Miejskie Zakłady Autobusowe. Na stałe przydzielono go do linii 222 w relacji Spartańska – Bielańska. Poniżej film zamieszczony na kanale polskiego przedstawiciela marki BYD. K9 na linii 222.

 

 

 

Po zakończeniu warszawskich testów „elektryk” wyruszył w podróż do Krakowa. Dokładnie 19 czerwca, o godzinie 23:00 BYD K9 wyjechał z bazy MZA przy ul. Włościańskiej, aby około 4:45 przekroczyć bramę zajezdni Wola Duchacka krakowskiego MPK. Przejazd ten został uznany za historyczny. Jak podaje polski przedstawiciel producenta, pojazd ustanowił wówczas rekord zasięgu elektrycznego autobusu w jeździe po drogach publicznych Europy. Pokonał 310 kilometrów, zużywając tylko 69% baterii. Mógłby zatem jechać jeszcze dalej, korzystając z pozostałych 31%. Jest to sukces na skalę światową.

 

BYD K9 i Mercedesy Citaro G

BYD K9 pośród Mercedesów Citaro G z MPK Kraków. Zajezdnia Wola Duchacka. BYD ma otablicowanie linii 116.

 

Na testy w Krakowie wybrano pięć linii: 109, 116, 124, 163 i 173. Początkowo BYD od rana do około godziny 14 kursował na linii 116 (Czerwone Maki – Narvik), a później, do około godziny 17 pracował na linii 109 (Cracovia Stadion – Bielany).

 

BYD K9 - ładowanie autobusu elektrycznego

Tak wygląda ładowanie baterii elektrycznego autobusu. Do ich pełnego naładowania potrzeba jedynie 3 godzin pobytu w zajezdni.

 

Dane techniczne testowanego w Polsce autobusu BYD K9:

 

Liczba osi - dwie

Liczba kół - cztery (tylna oś na bliźniakach)

 

Rozstaw osi – 5950 mm

Długość – 12000 mm

Szerokość – 2550 mm

Wysokość – 3360 mm

 

Masa pojazdu gotowego do jazdy – 13875 kg

Dopuszczalna masa całkowita – 18000 kg

Maksymalny nacisk na oś przednią – 7100 kg

Maksymalny nacisk na oś tylną – 11500 kg

 

Masa samych baterii - 3 tony (rozmieszczone równomiernie w autobusie - przednia oś, tylna oś, dach)

 

Silniki - 2 silniki elektryczne

Moc silników - 2 x 75 kW (95 KM) [nominalna] 2 x 90 kW (122 KM) [maksymalna]

Moment obrotowy – 1100 Nm (2 x 550 Nm)

Napędzana oś - tylna

Prędkość maksymalna - 70 km/h

 

Zawieszenie - pneumatyczne regulowane z możliwością opuszczenia tylko prawej strony

Ogumienie - 275/70 R22,5

Index nośności - przód 147, tył 142

Index prędkości - F

Rozmiar kół - 22,5 x 8,25

 

Liczba miejsc w autobusie - 24 siedzących + kierowca i 36 stojących (wartości te mogą być modyfikowane)

 

Max. poziom hałasu podczas jazdy - 76 dB 

 

Emisja CO2 – zerowa

 

Ilość drzwi - 2 pary (występuje również wersja z 3 parami drzwi)

 

Zastosowane baterie - litowo-żelazowo-fosforowe (Li-Fe-Po4)

Żywotność*

  • po 2000 pełnych cyklach - 85% wydajności
  • po 4000 pełnych cyklach - 75% wydajności
  • po 9500 pełnych cyklach - 70,7% wydajności

 

Konstrukcja celowa – możliwa wymiana poszczególnych celi lub bloków baterii.

 

Europejscy poddostawcy części - np. ZF, Wabco, Knorr Bremse

Zasięg autobusu w pełnym obciążeniu w mieście przy włączonej klimatyzacji – 250 km

Zasięg autobusu poza miastem przy jeździe z jednostajną prędkością – 350 - 400 km

 

Pojemność baterii - 600 Ah

Sprawność baterii – 324 kWh (średnia konsumpcja energii na testach w Warszawie 128 kWh na 100 km – koszt ok. 50 zł /100km)

 

Czas ładowania ładowarką o mocy 2 x 30 kW - 5 godzin

*Dane pochodzą z dzienników serwisowych 500 autobusów jeżdżących w Chinach, które przejechały łącznie ponad 17 milionów km.

 

Autobus może być wyposażony również w panele słoneczne dodatkowo doładowujące akumulatory ale testowana w Polsce wersja nie posiada tej opcji. Autobus może być opcjonalnie wyposażony w ogrzewanie postojowe.

 

BYD K9 wnętrze

 BYD K9 - wnętrze

Wnętrze testowego BYD K9.

 

Poniżej dwa filmy prezentujące BYD K9. Pierwszy o eksploatacji w Chinach, drugi o testach w Budapeszcie. Pojazdy te różnią się od polskiego testera.

 

 

 

 

Wkrótce kolejny wpis na temat BYD K9 – o testach w Krakowie.

 Blog Transportowy na Facebooku