Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Czerwiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Google+

Wpisy z tagiem: Solaris

sobota, 03 czerwca 2017
MAN Lion’s City CNG na testach w Krakowie

Krakowskie MPK co jakiś czas testuje różne autobusy. Rok 2017 ma być pod tym względem szczególnie obfity, co przewoźnik podał na swojej stronie internetowej. Zgodnie z tą zapowiedzią, po Krakowie jeździły już dwa demonstracyjne pojazdy. Każdy marki MAN. W kwietniu model Lion’s City, a w maju jego gazowa wersja, czyli Lion’s City CNG. Tym pierwszym niestety nie miałem okazji podróżować, ani go fotografować. Na szczęście testów gazowca nie przegapiłem.

MAN Lion’s City CNG był testowany dość długo, bo ponad dwa tygodnie. Jak podało MPK, był to okres od 5 do 22 maja 2017. Na ten czas przydzielono mu numer taborowy DM710. Podstawowym zadaniem testera była obsługa linii 503 łączącej pętle Nowy Bieżanów Południe – Górka Narodowa Wschód. Najprawdopodobniej na inne trasy nie wyjeżdżał.

Trafiłem na niego w sobotę, 13 maja. Dzień niestety niezbyt przyjemny – deszczowy. Sesję fotograficzną zaplanowałem na końcówce Górka Narodowa Wschód, ale korki na mieście spowodowały dość spore opóźnienie, a zatem postoju na pętli nie było. Realizacja zdjęć przeniosła się więc do Bieżanowa, a w związku z tym we wnętrzu gazowca spędziłem znacznie więcej czasu, niż planowałem. Jazda była przyjemna, wygodna, więc autobus oceniam pozytywnie. Tu jednak należy dodać, że nie było tłoku i całą drogę siedziałem. Klimatyzacja nie była włączona, ale ze względu na brak otwieralnych okien, przy odrobinę wyższej temperaturze jej użycie byłoby konieczne.

Jak na testowy pojazd reagowali pasażerowie? Warto przytoczyć dwie sytuacje. Pierwsza to starsze małżeństwo, które usiadło w części tylnej. W pewnym momencie usłyszałem taki komentarz: „Co za inżynier to zaprojektował. Chyba był pijany”. Dość dosadne stwierdzenie, które dotyczyło jednego z siedzeń zamontowanego znacznie wyżej niż sąsiednie. Wyglądało to dość dziwnie i na pewno zajęcie go lub opuszczenie nie było zbyt łatwe, szczególnie w trakcie jazdy i przy pełnym napełnieniu pojazdu.

Druga sytuacja to dwójka około 7-letnich chłopców, którzy razem z babcią wsiadali do MAN-a na ul. Wielickiej. Byli tak szczęśliwi, z możliwości przejażdżki testerem, że w trakcie wjazdu pojazdu na przystanek skakali z radości. Później, w trakcie jazdy cały czas tłumaczyli babci, jak niezwykły jest ten autobus.

 

MAN Lion’s City CNG

MAN Lion’s City CNG

MAN Lion’s City CNG

MAN Lion’s City CNG na pętli Nowy Bieżanów Południe. Silnik zgaszony - żadna informacja pasażerska nie jest podawana. Słyszałem, jak kierowca testera tłumaczył innemu prowadzącemu, że po wyjęciu kluczyka wszystko gaśnie.

 

MAN Lion’s City CNG

MAN Lion’s City CNG

MAN Lion’s City CNG

Wnętrze testowanego gazowca.

 

MAN Lion’s City CNG

Kontrowersyjne miejsca siedzące.  

 

Solaris Urbino 18, MPK Kraków

W trakcie dokumentowanego przeze mnie postoju gazowego MAN-a na pętli Nowy Bieżanów Południe, pojawiały się tam autobusy należące do MPK Kraków, obsługujące linię 173 z końcówki Azory. Tu Solaris Urbino 18 o numerze DR768, rocznik 2013.

 

MAN Lion’s City CNG

MAN Lion’s City CNG

Porównanie testowanego Lion'sa i Solarisa Urbino 18.

 

MAN Lion’s City CNG

Po odjeździe Solarisa jego miejsce zajął Mercedes Citaro G #DC519. Rocznik 2009.

 

MAN Lion’s City CNG

Kluczyk w stacyjce - wyświetlacze działają. Za chwilę zostanie podana relacja do Górki Narodowej Wschód.

 

MAN Lion’s City CNG

MAN Lion’s City CNG odjeżdża z przystanku „Prokocim Szpital” na ul. Wielickiej. Kierunek Górka Narodowa Wschód.



Warto jeszcze przypomnieć, że we flocie krakowskiego MPK marka MAN występuje dosłownie w śladowych ilościach. Kursują jeszcze ostatni przedstawiciele modelu NG313.

 

MAN NG313, MPK Kraków

Jedyne autobusy marki MAN we flocie MPK Kraków to przedstawiciele modelu NG313. Kilka ostatnich sztuk. Na zdjęciu autobus nr BM701 z 2001 roku w trakcie obsługi linii 139 w kierunku pętli Mydlniki. Przystanek „Os. Jagiellońskie” przy ul. Obrońców Krzyża, 30.05.2017.

 

Solowe autobusy marki MAN także jeżdżą liniowo po Krakowie. Dwaj przedstawiciele modelu NL263 obsługują bezpłatne linie do Centrum Handlowego Czyżyny. To własność firmy Małopolanin.

 

 Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 11 marca 2017
Solaris do nauki jazdy

Jak podał Solaris, pod koniec 2016 roku do Lipska, do tamtejszego przewoźnika Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) GmbH trafiło 12 egzemplarzy modelu Urbino 18. W wersji najnowszej, czyli czwartej generacji.

Wyposażono je między innymi w system monitoringu, klimatyzację, oświetlenie wnętrza pojazdu wykonane w technologii LED oraz rozbudowany system informacji pasażerskiej z dużymi 18,5” monitorami.

Udogodnienia dla prowadzących najnowsze lipskie Solarisy to np. podgrzewany i wentylowany fotel czy szafka na rzeczy osobiste.

Dodatkowo LVB zakupiło dwa kolejne Solarisy Urbino 18, które zostały dostarczone do Lipska na początku lutego 2017. To wyjątkowe pojazdy, bo przeznaczone do szkolenia przyszłych kierowców autobusów. Jak pisze producent, są to Urbino bliźniacze pod względem konfiguracji do 12 Solarisów opisanych powyżej. Ich cechą charakterystyczną jest demontowany podest z fotelem przeznaczonym dla instruktora, którego miejsce montażu znajduje się w obszarze pierwszych drzwi. Urbino mogą być zatem wykorzystywane także w codziennym ruchu pasażerskim, będąc uzupełnieniem dla pozostałej części floty LVB.

Solaris podaje jeszcze, że: „Komfort pracy instruktora również w chłodne dni gwarantują dodatkowe dysze nawiewowe ogrzewania zabudowane w części pionowej parapetu. Dbając o bezpieczeństwo kursanta oraz innych uczestników ruchu, instruktor będzie miał do swojej dyspozycji pedały przyspieszenia i hamulca oraz kontrolki działania kierunkowskazów. Pomocnicze lusterka zewnętrzne natomiast zapewniają widok taki sam, jaki za kierownicą pojazdu ma uczeń. Całość uzupełniona jest przez system monitoringu składający się z kamer zewnętrznych w narożniku dachowym oraz dwóch monitorów 7” pokazujących obie strony pojazdu”.

 

Solaris Urbino 18, Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) GmbH

Jeden z dwóch najnowszych Solarisów Urbino 18 dla Lipska, czyli Fahrschule (nauka jazdy). Autobus oznaczono numerem taborowym 14173. Obok niego dostarczony do Leipziger Verkehrsbetriebe w 2016 roku „zwykły” Urbino 18 o numerze 14163.

 

Solaris Urbino 18, Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) GmbH

Stanowisko pracy kierowcy i instruktora jazdy w jednym z dwóch dostarczonych w lutym 2017 do LVB Solarisów Urbino 18.

 

Wszystkie 14 najnowszych lipskich Solarisów Urbino 18 napędzanych jest spełniającym normę emisji spalin Euro-6 silnikiem DAF/Paccar MX-11 240 H1 o mocy 240 kW. Jest on wyposażony w tak zwaną funkcję „zimnego startu” ułatwiającą rozruch nawet przy bardzo niskich temperaturach zewnętrznych. Skrzynia biegów Voith DIWA.6, a osie produkcji firmy ZF.

Współpraca Solarisa z LVB trwa od 2004 roku. Od jej rozpoczęcia do Lipska trafiły już łącznie 123 autobusy w różnych wersjach, od najmniejszych Urbino 8,6, po przegubowe Urbino Hybrid. W grudniu 2016 dostarczono pierwszy tramwaj Tramino – jako realizację umowy ramowej zawartej w marcu 2015, obejmującej dostawę nawet do 41 wagonów.

 

Blog Transportowy na Google +

09:23, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
sobota, 14 stycznia 2017
Jest nowe, ale najstarszy tabor nadal w ruchu

W Krakowie regularnie przybywa nowego taboru autobusowego. Ostatnio np. rozpoczęła się eksploatacja dwunastu Solarisów Urbino 18 Hybrid zakupionych przez MPK. Ich prezentacja odbyła się 13 grudnia 2016 na pętli Czyżyny Dworzec. Następnie przegubowce rozpoczęły pracę liniową. Można je zobaczyć np. na trasach nr 139 (Mydlniki – Kombinat), 172 (Bronowice Małe – Aleja Przyjaźni), czy 501 (Chełmońskiego Osiedle – Bulwarowa).

Wszystkie hybrydy przydzielono do zajezdni Bieńczyce i oznaczono od numeru BH072 do BH083. Nowe Solarisy dołączyły do hybrydowego przegubowca, który jest własnością MPK Kraków od 2014 roku. To także Solaris Urbino 18 Hybrid. Do przewoźnika nie trafił on jednak jako fabrycznie nowy. To dawny egzemplarz testowy, rocznik 2010. Pierwotnie oznaczony jako #BH611, a obecnie przenumerowany na BH071.

 

Solaris Urbino 18 Hybrid, MPK Kraków

Solaris Urbino 18 Hybrid, MPK Kraków

Jeden z 12 nowych Solarisów Urbino 18 Hybrid, czyli #BH074. Postój i odjazd z przystanku „Politechnika” przy ul. Pawiej jako przyspieszona linia 501 w stronę pętli Chełmońskiego Osiedle. 23.12.2016.

 

Solaris Urbino 18 Hybrid, MPK Kraków 

Solaris Urbino 18 Hybrid, MPK Kraków

Pierwsza krakowska hybryda, czyli Solaris Urbino 18 Hybrid #BH611, obecnie pod oznaczeniem #BH071. Przystanek „Arka” przy ul. Obrońców Krzyża. Linia 139 w kierunku pętli Mydlniki. 13.07.2015.

 

Przydzielenie kilkunastu nowych autobusów do zajezdni Bieńczyce musiało wiązać się z likwidacją starszego taboru. Już od dłuższego czasu najbardziej zagrożone wycofaniem z ruchu były przypisane do tamtejszej bazy MAN-y NG313. Dziesięć sztuk z 2001 roku, oznaczone jako BM701 – BM710. Wszystkie wytrwały do 2016 roku. Pierwszy został zlikwidowany MAN #BM710. Jeszcze przed dostawą hybrydowych Solarisów, a „żywot” swój zakończył w dość spektakularny sposób – zdetonowano w nim ładunek wybuchowy. Był to eksperyment związany ze sprawą próby zamachu bombowego na autobus miejski we Wrocławiu. Obecnie w ruchu pozostała już tylko połowa NG313. Pojazdy te obsługują np. linię 139.

 

MAN NG313, MPK Kraków

Chłodny jesienny poranek. MAN NG313 #BM703 jako linia 139 w stronę pętli Kombinat. Przystanek „Os. Jagiellońskie” przy ul. Obrońców Krzyża. 8.11.2016.

 

MAN NG313, MPK Kraków

Pierwszy z wycofanych krakowskich MAN-ów NG313, czyli #BM710. Autobus po eksperymentalnej detonacji ładunku wybuchowego. Screen z portalu Onet.pl.

 

Spektakularny zakup aż 60 Solarisów Urbino 12 najnowszej generacji przez MPK Kraków (link) nie wyeliminował w całości najstarszego taboru z zajezdni, do których nowe pojazdy trafiły. To Jelcze M121MB z Woli Duchackiej (tam przydzielono 40 egzemplarzy najnowszych Solarisów) i krótkie Scanie (CN113CLL i OmniCity) z Płaszowa (tam przekazano 20 sztuk). Są to już ostatnie egzemplarze tych pojazdów, których pierwotnie jeździło po Krakowie kilkadziesiąt (Jelcze M121MB, Scanie CN113CLL).

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 #DU323 na pętli Borek Fałęcki. Przystanek dla wysiadających. Autobus właśnie zakończył kurs jako podmiejska linia 214 z miejscowości Grabówki. Ten model dość skutecznie wyeliminował z krakowskich ulic Jelcze M121MB i Scanie CN113CLL. Przez wiele lat były to autobusy charakterystyczne dla tej pętli. 13.12.2016.

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Jeden z 20 najnowszych Solarisów Urbino 12 przydzielonych do zajezdni Płaszów, czyli pojazd #PU989. Jako linia 124 do pętli o dość długiej nazwie TAURON Arena Kraków Wieczysta wjeżdża na przystanek „Cmentarz Rakowicki” przy al. Beliny-Prażmowskiego. 3.01.2017.

 

Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL #PS035. Rocznik 1997. Łącznie było ich aż 69 egzemplarzy. Pozostało tylko kilkanaście. Autobus obsługując linię 123 właśnie opuścił przystanek „Arka” przy ul. Obrońców Krzyża. Jego nazwa pochodzi od widocznego w tle kościoła Arka Pana. 8.12.2016.

 

 Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL #PS069. Rocznik 1999. Wraz z innym taborem autobus stoi odstawiony (na czas pomiędzy godzinami szczytu) przy nieużywanych liniowo peronach pętli Mistrzejowice. Pojazd ten przez wiele lat był eksploatowany jako autobus rezerwowy, a w związku z tym pojawiał się także na tych liniach, które nie były obsługiwane przez zajezdnię Płaszów. 23.12.2016.

 

Scania OmniCity Artic, Scania CL113CLL, MPK Kraków

Scania OmniCity Artic, MPK Kraków

Obok powyższej Scanii #PS069 stoi Scania OmniCity Artic #PE188 z 2001 roku. Jedna z pierwotnie 15 egzemplarzy. Nadal jest ich 13, ale najprawdopodobniej jeszcze w tym roku zmieni się to. 23.12.2016.

 

Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL, Autosan M09LE, MPK Kraków

Scanie CN113CLL na godziny szczytu oczekują także w innych miejscach - tu pętla Łagiewniki i dwa pojazdy. To #PS056 (rocznik 1998), a za nią pokazana wcześniej #PS069. Obok Autosan M09LE #DA113 (rocznik 2010) na linii 133. 25.10.2016.

 

Autosan M09LE, MPK Kraków

Autosan M09LE #DA113 był jeszcze niedawno najnowszym przedstawicielem tego modelu we flocie MPK Kraków. Warto także dodać, że to dawny egzemplarz testowy, który do przewoźnika trafił w 2011 roku. W czwartek 12.01.2017 na pętli Osiedle Podwawelskie odbyła się prezentacja kolejnych 15 sztuk Autosana M09LE, które oznaczono jako #DA114 - DA128.

 

Jelcz M081MB3, MPK Kraków

 Jelcz M081MB3 #DH380 z 2005 roku. Przystanek końcowo-początkowy linii 409 na pętli Przegorzały UJ. 25.09.2016. Jest dość prawdopodobne, że zakup 15 nowych Autosanów M09LE wiąże się z likwidacją pewnej ilości Jelczy M081MB3, ale biorąc pod uwagę ich obecną liczebność (blisko 50 egzemplarzy), raczej jeszcze na długo pozostaną one na krakowskich ulicach. 

 

 Scania OmniCity, MPK Kraków

Najstarszy krakowski tabor pozostający w ruchu to także Scanie OmniCity. Jest ich już tylko 5 egzemplarzy. Tu #PS151 z 2000 roku. Postój na pętli Mistrzejowice. Za Scanią Solaris Urbino 12 #BU818 z 2004 roku. 29.12.2016.

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Najnowsze Solarisy Urbino 12 z zajezdni Wola Duchacka szybko przejęły zadania wykonywane wcześniej przez Jelcze M121MB. Ostatnim bastionem tych wycofywanych pojazdów była linia 134 do pętli ZOO. Na trasę tę w sezonie letnim wysyłano wyłącznie autobusy z zamontowanymi bagażnikami rowerowymi, czyli właśnie Jelcze. Takie urządzenia również umieszczono na najnowszych Urbino, które także rozpoczęły obsługę trasy nr 134. Na zdjęciu wyposażony w bagażnik rowerowy Solaris #DU306. Pętla Cracovia Stadion przy ul. Kałuży, a w tle hotel Cracovia. 25.09.2016.

 

 Jelcz M121MB, MPK Kraków

Zabrane z linii 134 Jelcze M121MB znalazły zatrudnienie np. na trasie nr 124. To była chyba już ostatnia okazja do zobaczenia tych pojazdów w centrum miasta. Pozostało ich tylko kilkanaście egzemplarzy (z pierwotnie 78). Na zdjęciu Jelcz M121MB o najwyższym numerze taborowym, czyli DJ686 z 2002 roku. Kurs linii 124 do pętli TAURON Arena Kraków Wieczysta. Ulica Lubicz, 25.09.2016.

 

Jelcz M121MB, Solaris Urbino 12, Mercedes Citaro, MPK Kraków

Na pętli Borek Fałęcki. Przedstawiciel ostatnich Jelczy M121MB, czyli #DJ669 (rocznik 2000) jako linia 451 do końcówki Judyma Szkoła. Obok niego najnowszy Solaris Urbino 12 #DU332 na podmiejskiej trasie nr 245 do Skawiny, a na końcu Mercedes Citaro #DO214 (rocznik 2011) obsługujący podmiejską linię 265 do miejscowości Konary. 13.12.2016.

 

14 grudnia 2016 przedstawiciele MPK Kraków i Solarisa podpisali umowę na dostawę aż 77 przegubowców. Na ulicach stolicy Małopolski mają się one pojawić już w 2017 roku. To oczywiście będzie związane z wycofywaniem kolejnych starszych pojazdów. Można zatem wnioskować, że z linii znikną Scanie OmniCity Artic i wciąż jeszcze bardzo liczne przegubowe Jelcze, których jest ponad 50 egzemplarzy.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

sobota, 05 listopada 2016
Bus of the Year 2017, czyli elektryczne Solarisy na TransExpo 2016

Wracam do relacji z TransExpo 2016 (link do wcześniejszego materiału). Pora na prezentację ostatniego z Solarisów, czyli największej gwiazdy, zdobywcy tytułu „Bus of the Year 2017”. To Solaris Urbino 12 electric, którego premiera miała miejsce jesienią 2015 roku,  w trakcie targów Busworld w Kortrijk.

Wystawiony w Kielcach elektryczny Solaris posiada baterie o pojemności 240 kWh, które zostały podzielone na 6 pakietów. Każdy z nich po 40 kWh. Baterie o pojemności 160 kWh umieszczono z tyłu pojazdu, a pozostałych 80 kWh zainstalowano na dachu, nad pierwszą osią.

Ładowanie odbywa się przy użyciu umieszczonego na dachu pantografu, a także przez tradycyjne złącze plug-in. Ta pierwsza opcja, o mocy do 450 kW zapewnia szybkie doładowanie baterii na trasie. Z kolei „kabel z wtyczką” to pełne uzupełnienie energii w trakcie dłuższego postoju elektrobusu w zajezdni, np. w czasie nocnej przerwy.

 

Solaris Urbino 12 electric

Solaris Urbino 12 electric

Bus of the Year 2017, czyli Solaris Urbino 12 electric prezentowany na stoisku producenta. 11.10.2016.

 

Solaris Urbino 12 electric

 Zbliżenie na dach Autobusu Roku 2017.

 

Solaris Urbino 12 electric

Solaris Urbino 12 electric

Wnętrze Solarisa Urbino 12 electric. Materiały producenta.

 

Jak podaje producent, „w 12-metrowym elektrycznym Solarisie została zamontowana innowacyjna oś elektryczna, w którą wbudowane są dwa niezależne silniki elektryczne o maksymalnej mocy 2 x 125 kW. Rozwiązanie to pozwala na lepsze wykorzystanie wnętrza pojazdu, a także obniża jego masę. Najwyższej klasy osprzęt elektryczny oraz oś elektryczna zapewniają cichą, płynną i pozbawioną drgań jazdę, przez co autobus doskonale sprawdza się w warunkach miejskich, również przy dużej liczbie stojących pasażerów”.

 

Solaris Urbino 12 electric

Solaris Urbino 12 electric

Solaris Urbino 12 electric

Solaris Urbino 12 electric na zdjęciach producenta.

 

Pierwszego dnia TransExpo 2016 Solaris zorganizował konferencję prasową. Frekwencja jak zawsze była spora, tym razem nawet można stwierdzić, że zbyt duża – wiele osób miało problem z zajęciem miejsc stojących. Dominował temat autobusów elektrycznych, także w kontekście obchodzonego 20-lecia firmy. Słowa „Diesel umarł, niech żyje elektryczność” wypowiedziane 10 lat wcześniej przez właściciela Solarisa, Krzysztofa Olszewskiego, były wielokrotnie powtarzane. Wówczas, w 2006 roku, nikt nie przypuszczał, że autobusy elektryczne odniosą taki sukces. Jego potwierdzeniem było podpisanie umowy na 20 elektrobusów dla Krakowa (17 solowych, 12-metrowych i 3 przegubowce, o przetargu na nie pisałem tutaj). Rangę wydarzenia podkreślał fakt przyjazdu do Kielc Tadeusza Trzmiela, I Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa ds. Inwestycji i Infrastruktury, który także opatrzył swoim podpisem ten dokument. Obecny był również Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

 

Solaris - konferencja prasowa, TransExpo 2016

Konferencja prasowa Solarisa w trakcie TransExpo 2016. Od lewej strony: Zbigniew Palenica (członek zarządu firmy Solaris), Andreas Strecker (prezes zarządu firmy Solaris), Dariusz Michalak (wiceprezes zarządu firmy Solaris), Solange Olszewska (właścicielka Solarisa), Tadeusz Trzmiel (wiceprezydent Krakowa) i Rafał Świerczyński (prezes MPK Kraków).

 

 Solaris Urbino 12 electric

Wizualizacja elektrycznych Solarisów dla Krakowa zaprezentowana w trakcie konferencji prasowej. Układ barw od razu wywołał poruszenie wśród osób obecnych na sali, ponieważ nie jest zgodny z obowiązującą Księgą Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie.

 

Warto jeszcze dodać, że po Krakowie już kursują 4 fabrycznie nowe elektrobusy Solarisa, czyli przedstawiciele modelu Urbino 8,9 LE electric, które od 2 września 2016 rozpoczęły obsługę „elektrycznej” linii 154.

 

Solaris Urbino 8,9 LE electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 8,9 LE electric #DE604 z MPK Kraków. Autobus w trakcie przerwy w obsłudze linii 154 ładuje baterie na przeznaczonym do tego celu stanowisku przy ul. Pawiej. Wcześniej doładowywały się tu sprowadzone z Wiednia Rampini Alé EL. 18.09.2016.

 

Jak podał w materiałach prasowych Solaris, w najbliższym czasie planowane są premiery kolejnych przegubowych modeli nowej generacji: bateryjne nowe Urbino 18 electric oraz gazowe Urbino 18 CNG. W dalszej kolejności zaprezentowane zostaną trolejbusy nowej generacji. W trakcie wspomnianej konferencji prasowej padło pytanie, kiedy można spodziewać się premiery nowej generacji Urbino 15, zadane przez fana „deskorolek”, kierowcę DP Ostrawa, który na co dzień prowadzi taki autobus. Odpowiedzią nie był on zbyt ucieszony – obecnie Solaris nie planuje poszerzania rodziny nowych Urbino o pojazdy 15-metrowe.

W dalszej części relacji z TransExpo 2016 trochę historii, czyli Ikarusy. Tu link.

 

Blog Transportowy na Facebooku 

Tagi: Solaris
20:21, lukaszwoblog , autobusy
Link Komentarze (1) »
poniedziałek, 31 października 2016
InterUrbino ruszają do Włoch

Na początku 2016 roku Solaris zdobył zamówienie na dostawę 300 autobusów międzymiastowych InterUrbino do firmy Cotral. Wykonuje ona przewozy międzymiastowe w regionie Lacjum w środkowej części Włoch. Dodatkowo zapis umowy zawierał możliwość opcjonalnego zwiększenia dostaw o 20%, czyli do 360 pojazdów. Jak podaje producent, jeżeli Cotral wykorzysta tę opcję, wtedy będzie to największe jednorazowe zamówienie w historii Solarisa. Obecnie na miejscu pierwszym jest dostawa 320 autobusów dla Aten zrealizowana w 2009 roku.

Dostawy zamówionych InterUrbino 12 już się rozpoczęły. Pierwsze egzemplarze wyruszyły do Włoch w połowie października. Do końca 2016 roku do firmy Cotral dotrze łącznie 60 autobusów. Pozostałych 240 sztuk zostanie dostarczonych w latach 2017 - 2018.

 

Solaris InterUrbino

Solaris InterUrbino

Pierwszy z 300 (a może i z 360) Solarisów InterUrbino dla firmy Cotral. Pojazd otrzymał numer taborowy 6001.

 

Przeznaczone dla  firmy Cotral InterUrbino 12 są napędzane silnikami DAF MX-11 o mocy 240 kW, spełniającymi normę emisji spalin Euro-6. Wszystkie autobusy zostaną wyposażone w składający się z 5 kamer nowoczesny system monitoringu. Umożliwi on obserwację wnętrza, drugich drzwi oraz rejonu za pojazdem. Jak podaje Solaris, omawiane pojazdy „będą posiadały system liczenia pasażerów oraz system zapowiedzi głosowej. Łącznie 53 pasażerów będzie mogło podróżować na wygodnych fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami. Dodatkowo w autobusie przewidziano 16 miejsc dla stojących podróżnych. Komfortowe warunki, nawet w najgorętsze dni, zapewni wydajna klimatyzacja. Większe bagaże będą przewożone w lukach o objętości 5,2 m3, które zamontowano pod podłogą pojazdu, podręczne przedmioty podróżujący będą mogli umieścić na półkach nad siedzeniami”.

Pierwszy z dostarczonych Solarisów InterUrbino 12 został skierowany w rejon objęty sierpniowym trzęsieniem ziemi – do miejscowości Amatrice. W swój inauguracyjny kurs wyruszył on w środę 19 października 2016. Dokładnie o 18:25 obsłużył trasę Rzym Tiburtina – Rieti FS.

 

Dworzec autobusowy Rzym Tiburtina

Dworzec autobusowy Rzym Tiburtina. To z tego miejsca pierwszy z dostarczonych w październiku Solarisów InterUrbino wyruszył w inaugurujący eksploatację kurs do miejscowości Rieti. Fot. Google Street View, czerwiec 2015.

 

Dworzec autobusowy Rzym Tiburtina

Dworzec autobusowy Rzym Tiburtina. Plac postojowy z którego korzystają autobusy firmy Cotral. W jej taborze znajdują się także pojazdy piętrowe - tu Neoplan N4426/3 z 2007 roku, numer taborowy 0025. Fot. Google Street View, czerwiec 2016.

 

Neoplan N4426/3, Cotral

Neoplan N4426/3, Cotral

Zbliżenie na Neoplana N4426/3. Na wyświetlaczu relacja Rieti - Rzym, czyli trasa, na której już pojawiają się nowe InterUrbino. Fot. Google Street View, czerwiec 2016.

 

Warto także przypomnieć, że jeszcze przed realizacją opisywanego kontraktu Solaris dostarczył do Włoch już 60 egzemplarzy modelu InterUrbino. Łącznie po słonecznej Italii jeździ ponad 600 Solarisów.


 

Wpisy poświęcone ciężarówkom

piątek, 21 października 2016
Kolejne Solarisy – TransExpo 2016

We wcześniejszym wpisie o kieleckich targach TransExpo 2016 prezentowałem nowego Solarisa Urbino 12 CNG (tu link). Jako jedyny był on ustawiony na terenie zewnętrznym. Pozostałe trzy autobusy pokazano na stoisku producenta wewnątrz hali E. W tym materiale omówię dwa z nich.

Zaczynam od Solarisa Urbino 10,5. To obecnie najkrótszy przedstawiciel nowej generacji Urbino, którego długość wynosi dokładnie tyle, ile podaje jego nazwa, czyli 10,5 m. Został on zbudowany w oparciu o moduły pojazdu 12-metrowego, w którym o 1,5 m skrócono przestrzeń pomiędzy pierwszymi drzwiami, a drugą osią. Jak podaje producent, podkreślając ważność takiego rozwiązania dla przewoźników, w tym autobusie zastosowano w większości te same elementy poszycia bocznego co w wersji 12-metrowej. Zmiana konstrukcji na krótszą wymogła zmniejszenie rozstawu osi z 5900 mm do 4450 mm, dzięki czemu autobus jest bardziej zwrotny.

Dzięki swoim niewielkim rozmiarom i właściwościom skrętnym Solaris Urbino 10,5 jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla ciasnych i wąskich uliczek starówek wielu europejskich miast. Przód i tył pojazdu pozostały niezmienione.

 

Solaris Urbino 10,5, TransExpo 2016

 Solaris Urbino 10,5, TransExpo 2016

 Solaris Urbino 10,5, TransExpo 2016

Najmniejszy z najnowszych Solarisów, czyli Urbino 10,5. Ekspozycja w hali E.

 

Solaris Urbino 10,5, TransExpo 2016

Solaris Urbino 10,5, TransExpo 2016

Wnętrze Urbino 10,5.

 

W przedstawionym na TransExpo 2016 egzemplarzu zamontowano pionowo silnik Cummins ISB6.7E6C o mocy 209 kW. Tak, jak w przypadku spalinowego Urbino 12, Solaris oferuje tu także jednostkę napędową DAF MX11 o mocach 210 i 240 kW. Silniki te spełniają normę emisji spalin Euro-6. Napęd jest przekazywany na tylną oś ZF AV 132 poprzez automatyczną przekładnię ZF 6AP. Producent daje również możliwość wyboru skrzyni biegów Voith DIWA.6.

Nowy Solaris Urbino 10,5 o układzie drzwi 2-2-2 przewiezie 23 pasażerów na miejscach siedzących, w tym 8 dostępnych z niskiej podłogi (niestety producent nie podaje ilości miejsc stojących). Przy zastosowaniu rozwiązania 2-2-0 liczba miejsc siedzących wzrasta do 29. Jak podkreślił Solaris: „Całkowicie niskopodłogowy autobus oferuje gamę rozwiązań w zakresie rozmieszczenia drzwi, co z powodzeniem pozwala dostosować go do specyfiki ruchu miejskiego w danym mieście. Stosunkowo duża pojemność powoduje też, że mimo swoich 10 metrów, nowy model Urbino poradzi sobie na trasach o większym obłożeniu”.

Bez zmian w porównaniu z wersją 12-metrową pozostała kabina kierowcy. Również we wnętrzu małego Urbino wykorzystano sprawdzone, zwiększające komfort podróży rozwiązania, jak np. ekologiczne oświetlenie LED, wydajna klimatyzacja czy umieszczone w poręczach porty USB.

 

Solaris Urbino 10,5, TransExpo 2016

Solaris Urbino 10,5, TransExpo 2016

Solaris Urbino 10,5 na zdjęciach producenta.

 

Obok Urbino 10,5 ustawiono nowego Solarisa Urbino 12 Hybrid. Jest on wyposażony w szeregowy system HybriDrive amerykańskiego producenta BAE Systems. W rozwiązaniu tym główną rolę odgrywa silnik elektryczny, zasilany energią elektryczną z tzw. magazynu energii. Ten zaś ładowany jest przez generator prądu napędzany silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM). Ekologiczny, w części elektryczny napęd wpływa na obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

 

Solaris Urbino 12 Hybrid, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 Hybrid, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 Hybrid. Ekspozycja w hali E.

 

Solaris Urbino 12 Hybrid, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 Hybrid, TransExpo 2016

Wnętrze Solarisa Urbino 12 Hybrid. Materiały producenta.

 

W prezentowanym hybrydowym Urbino 12 Solaris oferuje opcjonalnie możliwość zamontowania systemu Stop-and-Go, który całkowicie wyłącza pracę silnika spalinowego w trakcie postoju na przystanku oraz umożliwia opuszczenie go w trybie bezemisyjnym. Oprócz tego istnieje możliwość wyposażenia autobusu w system Arrive-and-Go, który dodatkowo wyłącza pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku.

Rozwiązania te powodują, że nowa hybryda Solarisa funkcjonalnością upodabnia się do autobusu elektrycznego i według przeprowadzonych testów jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwala również na znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrach miast.

 

Solaris Urbino 12 Hybrid, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 Hybrid, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 Hybrid, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 Hybrid na zdjęciach producenta.

 

Oto, co jeszcze producent podaje na temat prezentowanej hybrydy: „Nowy Urbino 12 Hybrid odznacza się znakomitymi parametrami jezdnymi, w szczególności cechuje go energiczne, a przy tym płynne przyspieszenie. Jedną z głównych cech napędu jest to, że podczas hamowania odzyskiwana jest energia kinetyczna, po czym zamieniana i gromadzona jest w postaci energii elektrycznej w magazynie energii, umieszczonym na dachu autobusu. Sposób rozlokowania elementów systemu hybrydowego – w wieży silnika oraz na dachu pojazdu – nie wpływa na liczbę miejsc pasażerskich w pojeździe. Oferowane układy siedzeń w nowej hybrydzie Solarisa są takie same jak w Urbino 12 z konwencjonalnym napędem z silnikiem firmy Cummins”.

W następnej części relacji z TransExpo 2016 gwiazda, czyli zdobywca tytułu „Bus of the Year 2017”. Tu link.

 

Zamów bezpłatny newsletter

Tagi: Solaris
21:21, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
sobota, 15 października 2016
TransExpo 2016, Solaris

Stałym uczestnikiem kieleckich targów TransExpo jest Solaris. Od lat ma on swoje wyznaczone miejsce w hali E. Układ stoiska pozostaje niezmienny, czyli ustawione obok siebie pojazdy, a za nimi stoliki dla gości i zaplecze. Cechą charakterystyczną tej ekspozycji jest to, że praktycznie przez cały czas trwania targów jest ona oblegana przez zwiedzających. To oczywiście znacznie utrudnia oglądanie, a tym bardziej fotografowanie prezentowanych autobusów. Jak na ironię, to właśnie na stoisku Solarisa są dobre warunki do fotografowania taboru, bo pojazdy stoją w pewnym oddaleniu od siebie i nie są zasłaniane przez różne, powiedzmy dekoracyjne dodatki. W kolejnych wpisach pokażę stoiska innych firm, na których autobusy wydają się zbędnym dodatkiem zamaskowanym np. roślinami doniczkowymi lub elementami konstrukcji.

W roku 2016 Solaris zaprezentował cztery autobusy. Wszystkie najnowszej generacji. Trzy na wspomnianym stoisku w hali E oraz wyjątkowo jeden na terenie zewnętrznym. Dlaczego go tam ustawiono? Powód zdradzono w trakcie konferencji prasowej w pierwszym dniu TransExpo. Pojazd musiał wcześniej opuścić Kielce, ponieważ udawał się na inne targi. Autobus ten to Solaris Urbino 12 CNG. Był to jego premierowy pokaz.

 

Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 CNG prezentowany na terenie zewnętrznym. Na szybie nad tylnym kołem logotyp informujący o 20-leciu Solarisa. 

 

Jak podaje producent, premierowe 12-metrowe Urbino CNG wykorzystuje zalety Solarisa nowej generacji, takie jak lekka konstrukcja, nowoczesny układ jezdny czy przestronna przestrzeń pasażerska. Jego jednostka napędowa to sprawdzony silnik marki Cummins ISLG o mocy 320 KM, spełniający normę Euro-6, sprzężony ze skrzynią biegów Voith DIWA.6. Nowość stanowi technologia montażu butli z gazem ziemnym. Pięć kompozytowych zbiorników jest umieszczonych na dachu autobusu wzdłuż, a nie poprzecznie, jak we wcześniejszej wersji Urbino. Dodatkowo nowa technologia budowy pojemników pozwala na zmniejszenie masy pojazdu nawet o 80 kilogramów (w zależności od konfiguracji).

Dzięki umieszczeniu zbiorników gazowych wzdłuż autobusu, zredukowano także liczbę zaworów butli. Prezentowany na TransExpo egzemplarz posiadał zbiorniki z gazem o pojemności 1575 l. Oferowane są także butle o powiększonej pojemności 1875 litrów lub mniejsze o pojemności 1260 litrów. Montuje się je zgodnie z potrzebami zainteresowanych pojazdem przewoźników.

 

Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016

Wnętrze gazowego Urbino.

 

Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 CNG na zdjęciach producenta.

 

W Solarisie Urbino 12 CNG nowej generacji zawór tankowania gazu jest umiejscowiony w tym samym miejscu co wlew paliwa w jego spalinowym odpowiedniku. Dlatego układ wnętrza w porównaniu z wersją Diesel nie uległ zmianie.

Prezentowany autobus posiada między innymi oświetlenie LED, wydajną klimatyzację, czy ładowarki USB. Znajdują się w nim 33 miejsca siedzące, a 16 z nich jest dostępnych z poziomu niskiej podłogi.

W dalszej relacji z TransExpo 2016 pozostanę w temacie Solarisa, który w trakcie targów celebrował 20-lecie istnienia firmy. Tu link.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

Tagi: Solaris
08:23, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
środa, 12 października 2016
TransExpo 2016

W dniach 11 – 13 października 2016 w Kielcach odbyła się kolejna, już trzynasta edycja Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TransExpo. Pierwsza po dwuletniej przerwie związanej z wprowadzeniem nowej częstotliwości targów. Pierwotnie organizowanych corocznie, teraz odbywających się w cyklu dwuletnim, na przemian z belgijskim Busworldem.

TransExpo 2016 towarzyszyły także inne imprezy wystawiennicze, czyli Salon Turbosprężarek TURBO-EXPO, Targi Polska Pomoc Drogowa HOL-EXPO, VI Salon Wyposażenia Stacji Kontroli Pojazdów MOTO-TECH, APAE - II Międzynarodowe Targi Części i Akcesoriów Samochodowych oraz RTE – II Międzynarodowe Targi Opon i Gumy.

Większość ekspozycji zgromadzono w halach wystawienniczych, choć na zewnątrz także prezentowano różne pojazdy, głównie pomoce drogowe. Wyjątkowo „pod chmurką” znalazł się także jeden z Solarisów, nowy Urbino 12 CNG, który ze względu na konieczność wcześniejszego opuszczenia Kielc nie był prezentowany na stoisku podpoznańskiego producenta.

Targom towarzyszyły także różne konferencje. Przykładowo drugiego dnia rozważano tematykę nowoczesnych magazynów energii dla autobusów elektrycznych wykorzystujących ogniwo litowo-jonowe.

 

Mercedes-Benz Conecto, TransExpo 2016

Mercedes-Benz Conecto w najnowszej wersji.

 

Ikarusy, TransExpo 2016

Pośród targowej ekspozycji nie zabrakło taboru historycznego. Tym razem były to Ikarusy.

 

Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 CNG ustawiony na terenie zewnętrznym.

 

Stopniowo będę zamieszczał materiały z TransExpo 2016. Zaczynam od filmowej relacji z ekspozycji historycznej. Była to III Wystawa Zabytkowe Autobusy, w tym roku odbywająca się pod hasłem „Autobusy IKARUS z montażu przemysłowego prowadzonego przez IGKM w latach 1993 – 1998”.

Na nagraniu zobaczycie wszystkie cztery zaprezentowane Ikarusy. Były to modele: 435.05D z warszawskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej, 280.70E z MZK Koszalin, 260.59E z PKM Czechowice-Dziedzice oraz 405.01, także z warszawskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej.

 

 

Szczegóły dotyczące tej ciekawej, historycznej ekspozycji już wkrótce. Wcześniej jednak Solaris, od którego rozpocznę dokładną relację z TransExpo 2016. Tu link.

 

Wpisy poświęcone autobusom

wtorek, 20 września 2016
Solaris i Stadler razem

We wtorek 20 września 2016 firmy Solaris i Stadler poinformowały o rozpoczęciu partnerskiej współpracy w zakresie lekkich pojazdów szynowych. Dość szokujące, jednocześnie bardzo ciekawe.

Przedsiębiorstwa będą działać na rynku jako konsorcjum. Po raz pierwszy oficjalnie połączą siły składając wspólną ofertę w przetargu na dostawę tramwajów dla Krakowa. Stadler i Solaris będą także razem uczestniczyć w kolejnych postępowaniach przetargowych na dostawy tramwajów na rynku polskim, a także na innych rynkach europejskich.

 

Solaris Tramino, Kraków

Przykładowa oferta firmy Solaris - tramwaj Tramino. Egzemplarz testowany w Krakowie. Pętla Wzgórza Krzesławickie, 28.02.2015.

 

Stadler Variobahn, Bergen

Przykładowa oferta firmy Stadler. Tramwaj Variobahn dla miasta Bergen.

 

Pierwszy wspólny przetarg Solarisa i Stadlera to  dostawa „nie więcej niż 50 fabrycznie nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych o długości minimum 32 m, maksimum 35 m każdy, wraz z wyposażeniem i narzędziami specjalnymi oraz usługami i dostawami powiązanymi” (za stroną internetową MPK Kraków). Termin składania ofert to 10 października 2016, do godziny 11:30.

W opisie przedmiotu zamówienia znajdziemy między innymi zapis, że jego pierwsza część obejmuje wyprodukowanie i dostawę 35 sztuk wagonów tramwajowych. Kolejne części zamówienia mogą obejmować wyprodukowanie i dostawy pozostałych nie więcej niż 15 sztuk wagonów tramwajowych. Nie dopuszcza się oferowania rozwiązań prototypowych, niesprawdzonych w seryjnej produkcji.

Na szczególną uwagę zasługuje punkt piąty, który podaje, że: „Wszystkie oferowane wagony tramwajowe muszą być tego samego typu, długości, skonstruowane w ten sam sposób, według tej samej dokumentacji technicznej, przez tego samego producenta”. Ciekawe zatem (zakładając, że konsorcjum Solaris-Stadler wygrałoby), który z producentów dostarczyłby do Krakowa swoje produkty – Solaris, czy Stadler?

Pierwsza część zamówienia (czyli dostawa 35 wagonów) ma być zrealizowana do 30 miesięcy od zawarcia umowy realizacyjnej. Kolejne części zamówienia (czyli dostawa maksymalnie 15 wagonów) będą realizowane na podstawie oddzielnych umów, przy czym ostatnia z nich może być zawarta najpóźniej 31 października 2021.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

Tagi: Solaris
20:15, lukaszwoblog , tramwaje
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 25 lipca 2016
ŚDM - Solarisy z Kielc

W Krakowie właśnie rozpoczynają się Światowe Dni Młodzieży. Wprawdzie właściwe uroczystości zaczynają się dopiero 26 lipca, ale już kilka dni wcześniej na ulicach miasta można było zaobserwować wzmożony ruch autobusów. Przykładowo w sobotę i niedzielę komunikacja miejska kursowała zgodnie z rozkładami jazdy dni roboczych.

Transportowemu tematowi ŚDM na pewno poświęcę więcej miejsca, a teraz na szybko dodaję ciekawostkę z poniedziałku 25 lipca 2016. Są nią dwa Solarisy Urbino 18 z MPK Kielce. Autobusy nr 248 i 258, roczniki 2013.

Autobusy te będą obsługiwały podmiejską trasę dla pielgrzymów, która nie jest włączona do sieci krakowskiej komunikacji miejskiej. Jej relacja to Proszowice – Kraków (pętla Czyżyny Dworzec).

 

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solarisy z MPK Kielce w Krakowie. Pętla Czyżyny Dworzec. 25.07.2016.

 

Solaris Urbino 18, MPK Kielce i Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Krakowski Solaris Urbino 12 #BU897 (linia 212) pozuje na tle kieleckich Urbino 18. Pętla Czyżyny Dworzec, 25.07.2016.

 

„Autobusowe szaleństwo” związane z ŚDM zaczyna się 26 lipca. Wówczas autobusy, które przywiozą pielgrzymów do Krakowa będą ustawiane na czasowych parkingach zlokalizowanych na drogach dwujezdniowych. Ruszą także specjalne linie komunikacji miejskiej.

 

Blog Transportowy na Facebooku

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 10