Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Sierpień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
Google+

Wpisy z tagiem: Lxd2

poniedziałek, 24 czerwca 2013
Wąskotorówka w Jędrzejowie

W styczniu 2013 zachwycałem się Osoblažką, czyli czynną kolejką wąskotorową z Czech, leżącą tuż przy granicy z Polską. Tu link.

Teraz zapraszam do Jędrzejowa. Tamtejsza kolej wąskotorowa w porównaniu z Osoblažką była ogromna. Rozbudowana i długa sieć kończąca się prawie w Krakowie – w leżącym niedaleko stolicy Małopolski Kocmyrzowie. Niestety używam czasu przeszłego bo to już tylko historia. Mała Osoblažka jeździ nadal, a wielka kolejka z Jędrzejowa to już tylko sezonowa atrakcja turystyczna, której część szlaków dawno przestała istnieć. Smutne to, ale dobrze, że choć w takiej postaci jeszcze działa.

Początki jędrzejowskiej kolejki sięgają okresu pierwszej wojny światowej, gdy armia austriacka budowała pierwsze fragmenty toru. Szerokość 600 mm, czylli jak na Osoblažce. Pierwszy odcinek linii z Jędrzejowa był otwarty już w lutym 1915 roku. Potem powstawały kolejne elementy, tworząc wielką sieć Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej. Stacje końcowe znajdowały się w takich miejscowościach jak: Kocmyrzów (koło Krakowa), Charsznica, Szczucin (koło Tarnowa), Koprzywnica (koło Tarnobrzegu), Iwaniska i Jędrzejów. Bardziej znane miejsca na trasie JKD to np. Pińczów, Staszów, Miechów i Kazimierza Wielka. Na przełomie lat 1950/1951 rozpoczęto zmienianie rozstawu szyn. Zwiększono go do 750 mm.

W Internecie znajdziemy sporo informacji na temat JKD. Od tych technicznych, do wspomnień pracowników. Mnie szczególnie zainteresowały słowa Mieczysława Suchojada (były pracownik kolejki), który pisze np. o tym, że do końca lat 70-tych na Jędrzejowskiej KD funkcjonowała najdłuższa wąskotorowa trasa pasażerska w Polsce. Było to 137 kilometrów, które w 7 godzin i 57 minut pokonywał pociąg osobowy relacji Jędrzejów - Szczucin. Skład wił się jadąc niezliczoną ilością łuków. Rozkładem jazdy kolejki zajmę się dokładniej w kolejnym wpisie na ten temat. Będzie to „cegła” 1981/1982.

Niestety wykorzystywana zarówno w ruchu towarowym, jak i pasażerskim sieć JKD w pewnym momencie zaczęła chylić się ku upadkowi. Już w roku 1987 zawieszono przewozy pasażerskie, pozostawiając jedynie sezonowy ruch turystyczny. W roku 1993 zawieszono przewozy towarowe (dokładnie 1 lutego).

Nadal jednak uruchamiano sezonowe pociągi turystyczne. Niestety kursowały one tylko po małym fragmencie JKD. Pamiętny rok 2001 oznaczał likwidację również i tej ostatniej gałęzi działalności – wówczas decyzją odgórną PKP zawiesiło kursowanie wszystkich kolejek wąskotorowych. Jędrzejowska Kolej Dojazdowa zamarła.

Na szczęście chociaż jej część udało się uratować. Działaniem lokalnych samorządów w roku 2002 przywrócono ruch turystyczny. Jego obsługą zajmuje się Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa „Ciuchcia Expres Ponidzie” Sp. z o.o., czyli firma operująca na fragmencie dawnej JKD. Co roku obowiązuje ten sam niedzielny rozkład jazdy, czyli Jędrzejów Wąski (10:00) – Umianowice (11:14 – 11:16) – Pińczów (11:50). Odległość 30 km. Jeżeli zbierze się grupka minimum 15 osób, w 9 km drogę do Umianowic wyruszy pociąg nr 2: Pińczów (12:05) – Umianowice (12:35 / 13:50) – Pińczów (14:20). Stały pociąg powrotny wyrusza z Pińczowa o 14:35, potem dłuższy postój w Umianowicach (15:05 – 16:45) i na 18:00 w Jędrzejowie. Jak podaje internetowa strona przewoźnika, posiada on pięć lokomotyw spalinowych i jeden parowóz. Diesle reprezentowane są przez Lyd1, Lyd2 i trzy Lxd2 (nr 258, 332 i 333), a para i węgiel przez Px48-1724. Niestety parowóz nie jest sprawny.

Do Jędrzejowa trafiłem 9 stycznia 2012 r. Pierwotnie głównym celem było fotografowanie autobusów upadającego PKS Jędrzejów. Jednak nie mogłem przy tej okazji odmówić sobie zwiedzenia stacji Jędrzejów Wąski. Niestety na żaden jadący pociąg nie mogłem liczyć, bo zima to martwy sezon na dawnej JKD. Ogólnie stacja zrobiła na mnie dość przygnębiające wrażenie. Widać, że kiedyś był to wielki obiekt, a teraz popada w ruinę. Zgromadzony tabor stoi pod chmurką i niestety niszczeje (z ostatniego wagonu korzystali miejscowi menele, którzy widząc człowieka z aparatem poszli sobie). Poniżej mały fotoreportaż ze stacji Jędrzejów Wąski.

 

Stacja Jędrzejów Wąski

Stacja Jędrzejów Wąski   Stacja Jędrzejów Wąski

Widok ogólny na stację Jędrzejów Wąski. Jeden z torów zajmowały odstawione wagony towarowe. Na początku kolumny dwa pługi odśnieżne.

 

Tabor na stacji Jędrzejów Wąski

 Tabor na stacji Jędrzejów Wąski

 Tabor na stacji Jędrzejów Wąski   Tabor na stacji Jędrzejów Wąski

 Tabor na stacji Jędrzejów Wąski   Tabor na stacji Jędrzejów Wąski

Dwa pługi odśnieżne ustawiono na początku kolumny taboru.

 

Tabor na stacji Jędrzejów Wąski   Tabor zgromadzony na stacji Jędrzejów Wąski

Transporter do przewozu wagonów normalnotorowych (seria Tddyyhp) oraz wózki na dłużycę (seria Sldh).

 

Tabor na stacji Jędrzejów Wąski   Tabor na stacji Jędrzejów Wąski

Za wózkami na dłużycę stały dwa wagony kryte. Warto zwrócić uwagę na koła tego drugiego - szprychowe.

 

 Tabor na stacji Jędrzejów Wąski

Wagon platforma serii Px   Tabor na stacji Jędrzejów Wąski

Pierwszą kolumnę wagonów kończy platforma serii Px. Rok produkcji 1920.

 

Tabor na stacji Jędrzejów Wąski 

Wąskotorowa cysterna - Jędrzejów Wąski   Wąskotorowa cysterna - Jędrzejów Wąski

 Drugą kolumnę wagonów rozpoczynają cysterny.

 

Cysterna serii Rdxh z budką hamulcowego

Druga cysterna. Seria Rdxh z budką hamulcowego, przeznaczona do przewozu melasy.

 

 Wagon kryty serii Kddxh

Za cysternami stał wagon kryty serii Kddxh. Za nim dwie węglarki. Niestety nie zrobiłem im zdjęć. Wagony te można zobaczyć na poniższym filmie.

 

Tabor na stacji Jędrzejów Wąski   Tabor na stacji Jędrzejów Wąski

 Tabor na stacji Jędrzejów Wąski   Tabor na stacji Jędrzejów Wąski

 Tabor na stacji Jędrzejów Wąski   Tabor na stacji Jędrzejów Wąski

Za węglarkami stały jeszcze trzy wagony kryte i kolejna węglarka, ale o niższych burtach.

 

Wąskotorowe wózki na stacji Jędrzejów Wąski   Wąskotorowe wózki na stacji Jędrzejów Wąski

Na jednym z bocznych, zarośniętych torów stały same wózki. 

 

Transporter wąskotorowy   Transporter wąskotorowy

 Transporter wąskotorowy   Stacja Jędrzejów Wąski

Obok odstawionych wózków stał dość dziwny wagon. Niby zwykły transporter wagonów normalnotorowych, ale na końcu miał nietypowy element, chyba wyciągarkę.  

 

Stacja Jędrzejów Wąski   Stacja Jędrzejów Wąski

Czynne torowisko na stacji Jędrzejów Wąski. Widok w stronę Pińczowa.

 

Stacja Jędrzejów Wąski   Stacja Jędrzejów Wąski

Po prawej stronie stacji (patrząc w kierunku Pińczowa) zlokalizowano warsztaty kolejowe. Widoczny wagon był na zagrodzonym, zamkniętym terenie.

 

Ozdobna furtka na stacji Jędrzejów Wąski

Ozdobna furtka z 1961 roku. Za nią dawne warsztaty kolejowe.

 

Lokomotywa Lxd2-333

Po przeciwnej stronie do warsztatów kolejowych, w zamkniętym budynku umieszczono lokomotywy i wagony pasażerskie. Niestety obiekt ten przeszkadzał miejscowym wandalom, którzy powybijali niektóre okna. Przez jedną z rozbitych szyb sfotografowałem fragment lokomotywy Lxd2-333.

 

Pudło wagonu letniego

Pudło wagonu letniego

Jedynym pozostawionym na zewnątrz elementem taboru pasażerskiego było to pudło wagonu letniego.

 

Platforma z budką hamulcowego   Wąskotorowa platforma z budką hamulcowego

 Wąskotorowa platforma z budką hamulcowego i zbiornikiem   Wąskotorowa platforma z budką hamulcowego i zbiornikiem

Na torze równoległym do lokomotywowni ustawiono dwie platformy, każda z budką hamulcowego, a jedna dodadkowo ze zbiornikiem.

 

Stacja Jędrzejów Wąski

Część stacji zajmują teraz garaże. Tym torem raczej już nic nie pojedzie.

 

Stacja Jędrzejów Wąski   Stacja Jędrzejów Wąski

Stacja Jędrzejów Wąski

Rozjazdy na początku stacji. Kiedyś tędy wjeżdżały pociągi jadące z Jędrzejowa Wąskotorowego Osobowego, położonego przy linii normalnotorowej. To właśnie tam zaczynała się JKD. Teraz odcinek Jędrzejów Wąskotorowy Osobowy - Jędrzejów Wąski nie jest przejezdny (tory pozostały jedynie w niektórych miejscach).

 

Stacja Jędrzejów Wąski

Tędy już żaden pociąg nie pojedzie. Widok w stronę dawnej stacji Jędrzejów Wąskotorowy Osobowy.

 

Pozostałość linii wąskotorowej

Tory łączące Jędrzejów Wąski z Jędrzejowem Wąskotorowym Osobowym pozostały jeszcze w niektórych miejscach. Można je zobaczyć np. na zdjęciach w Google Street View. Tu przy ul. Mieszka I, lipiec 2012.

 

Rozkład jazdy Jędrzejowskiej kolei Dojazdowej

Rozkład jazdy wiszący na budynku dworcowym.

 

Nagrałem także krótki film:

 

 

W roku 1992 JKD posiadała 20 lokomotyw spalinowych. W tym 19 serii Lxd2 i jedną Lxd1. Stacjonowały one w trzech lokomotywowniach: Jędrzejów, Bogoria i Kazimierza Wielka. Wówczas na stanie kolejki było także 414 różnych wagonów towarowych i 5 wagonów osobowych. Te dane zawiera „Raport o stanie Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej 1992 rok”.

 

Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1981 - 1982

 Blog Transportowy na Facebooku

wtorek, 27 września 2011
Czas Honoru i „rumun”

„Czas Honoru” to popularny serial wojenny emitowany przez kanał drugi Telewizji Polskiej. Doczekał się on już czwartego sezonu, którego premierowe odcinki pokazywane są w niedzielne wieczory. Przyznam, że bardzo lubię go oglądać, choć wcześniejsze sezony bardziej przypadły mi do gustu. Mam wrażenie, że ten najnowszy powstawał dość szybko i bez zwracania uwagi na szczegóły historyczne. Niestety widać to dość często, w różnych odcinkach. Pewnych elementów tła, czy garderoby aktorów w okresie drugiej wojny światowej nie było. Ba nawet kilkanaście lat po wojnie te rzeczy jeszcze nie istniały. Często były to jednak drobne elementy, na które nie każdy zwrócił uwagę. Jednak w ostatnim, 43 odcinku twórców filmu poniosła fantazja. Bohaterowie w jednej ze scen rozmawiają, a w tle stoi doskonale widoczny wąskotorowy „rumun”, czyli lokomotywa oznaczona w Polsce jako Lxd2 (fabrycznie L45H). Produkowano ją w latach 1964 – 1987 w rumuńskich zakładach FAUR z Bukaresztu.

Akcja wspomnianego odcinka toczy się w 1944 roku, więc pierwszy egzemplarz powstał 20 lat później. Na poniższym zdjęciu obraz, jaki było widać za plecami rozmawiających bohaterów – ściana czołowa „rumuna”. W tym przypadku to jednak inna lokomotywa, czyli Lxd2 przerobiona na pług rotacyjny i stacjonująca na terenie Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach.

 Lokomotywa Lxd2 odstawiona na terenie Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach

Tu link do wspomnianego odcinka. "Rumun" jest dobrze pokazany około 26 minuty. Niestety przed projekcją filmu Iplex funduje nam dość sporo reklam.

20:14, lukaszwoblog , kolej
Link Dodaj komentarz »