Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Październik 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Google+

Wpisy z tagiem: SU42

środa, 27 lipca 2011
Stacja Jesenik

Wracam do moich zachwytów nad kolejami czeskimi ĆD. Ostatnio opisywałem ruch na stacji Opava Vychod. Teraz zapraszam do miejscowości Jesenik. Relacja jest już trochę „przeterminowana”, bo dotyczy dnia 6 sierpnia 2010 r. Wówczas można było dojechać tam pociągami pasażerskimi z Polski – z Opola Głównego przez Nysę i Głuchołazy. Niestety nowy rozkład na 2011 rok zlikwidował to ciekawe połączenie. Owszem, z Głuchołaz dojedziemy pociągiem do Czech, ale do Głuchołaz nie dotrzemy polskim pociągiem. Stacja Głuchołazy to swoista enklawa kolei ĆD, które prowadzą tam intensywny transgraniczny ruch pasażerski. Pociągi co około godzinę. Na historycznym już zdjęciu SU42-516 z osobowym nr 99023/2 relacji Opole Główne (16:23) – Nysa – Głuchołazy – Jesenik (19:24). Stacja początkowa dnia 8.02.2007.

 SU42-516 na stacji Opole Główne

Wracam jednak do Jesenika. Na tamtejszy dworzec dotarłem około godziny 13:10. Duży budynek dworca był właśnie w trakcie remontu. Wspaniale – mała miejscowość (około 12 tys. mieszkańców), a nawet tu dba się o obiekty kolejowe. Miałem szczęście, bo właśnie na stacji trwała „godzina szczytu”. Od strony Polski stał podstawiony skład: 843.029-0 + wagon serii Btn nr 505429-29002-4 + 80-29217-4. To pociąg R885 relacji Jesenik (13:34) – Głuchołazy – Krnov – Opava Vychod – Ostrava Svinov (16:04).

 Wagon motorowy 843.029-0 na stacji Jesenik

Ciekawy przykład informacji pasażerskiej - kartka umieszczona w szybie drzwi:

Kartka z informacją o relacji pociągu

 Wagon serii Btn

80-29217-4 na stacji Jesenik

Nie zdążyłem dobrze obfotografować składu, a już na stację wjeżdżał pociąg z Olomouca, czyli biało-niebieski (nowe malowanie ĆD) wagon motorowy 843.019-1 z doczepnym serii Btn nr 505429-29023-0. Całość to Sp1701 relacji Olomouc Hl. N. (10:56) - Jindřichov na Moravě (12:18) – Jesenik (13:13).

 843.019-1 na stacji Jesenik

 Wagon serii Btn

Od strony Polski usłyszałem ryk syreny. Super – jeszcze coś jedzie. Była to bardzo miła niespodzianka, czyli niespodziewany towarowy (może i planowy, ale dla mnie niespodziewany). Prowadząca go spalinówka to 751.119-9, dalej węglarki i brankard. Super.

 Lokomotywa 751.119-9 przejeżdża przez stację Jesenik

Lokomotywa 751.119-9 przejeżdża przez stację Jesenik

Lokomotywa 751.119-9 ze składem towarowym odjeżdża ze stacji Jesenik

Towarowy odjechał, a na zwolniony szlak po kilku minutach wyruszył vlak do Ostravy Svinov. Niebieski wagon motorowy manewrował po stacji. Niestety cały czas padało.

Na stacji Jesenik stał jeszcze inny pojazd. Mały wagon motorowy 810.055-4.  Prawdopodobnie oczekiwał na kurs do Zlatych Hor.

 Wagon motorowy 810.055-4 na stacji Jesenik

Do Zlatych Hor również dotarłem, nawet przejeżdżając obok dworca, na którym czekało sporo pasażerów, więc zaraz coś (czytaj seria 810) miało wjechać. Nie chciałem jednak znów kolejowo męczyć żony (i tak bardzo transportowo wyrozumiałej), więc stację krańcową Zlate Hory odpuściłem sobie.

piątek, 16 lipca 2010
Kolejowa katastrofa

Kilka dni temu dość głośno było na temat wypadku kolejowego na linii Słupsk – Szczecinek. Wydarzenie to miało miejsce we wtorek, 13 lipca, po godzinie 9:00. Brały w nim udział dwa pociągi, czyli 89523 relacji Szczecinek – Słupsk i opóźniony ok. 15 minut 89522 relacji Słupsk – Szczecinek. Składy zderzyły się czołowo na szlaku w rejonie stacji Korzybie. Pociągi były obsługiwane przez Przewozy Regionalne, każdy złożony z dwóch leciwych, piętrowych wagonów serii Bhp, w charakterystycznym żółto-niebieskim malowaniu. Jeden z nich (niestety nie ustaliłem który) był prowadzony przez żółte SU42-524, a drugi przez czerwone SU42-523. Lokomotywy wbiły się w siebie, a wagony złamały się. To wszystko przy prędkości około 60 km/h. Na szczęście nikt nie zginął, choć były osoby w stanie bardzo ciężkim.

Na miejscu wypadku nie byłem, a w swoim życiu nawet nigdy nie zaliczyłem linii Szczecinek – Słupsk. Jednak ze względu na ogromny sentyment do trakcji spalinowej i pewne wspomnienia z dzieciństwa szlak ten jest mi bardzo bliski, więc sprawie katastrofy poświęcę trochę więcej miejsca, korzystając z zasobów Internetu. Na początek www.rmf24.pl, gdzie bardzo szybko zamieszczono dość spory fotoreportaż autorstwa Łukasza Chyrka. To tylko jego fragment:

Wbite w siebie „polsaty”:

SU42-524  

Uszkodzone wnętrze jednego z wagonów:

Zniszczone wnętrze wagonu Bhp

Złamany wagon. Jakiś czas temu czytałem, że ZNT-ki nie chcą już remontować wagonów Bhp, bo są strasznie przegnite. Czy to efekt takiego stanu:

Zniszczony wagon serii Bhp

 

 

Cały fotoreportaż dostępny pod tym linkiem:

http://www.rmf24.pl/foto/polska/zdjecie,iId,201494,iSort,1,iTime,1

 

Obszerniejsza informacja o wypadku na stronie Interii:

http://polskalokalna.pl/wiadomosci/pomorskie/news/pomorskie-czolowe-zderzenie-dwoch-pociagow,1505498

Tam też obszerna fotorelacja (17 zdjęć):

http://polskalokalna.pl/galerie/galeria/zderzenie-pociagow-kolo-slupska/zdjecie/duze,1298832,1

Na koniec jeszcze dwa linki z materiałami filmowymi. Najpierw Gazeta Wyborcza:

http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,35612,8134765,Czolowe_zderzenie_pociagow_23_km_od_Slupska.html

 I TVN24:

http://www.tvn24.pl/2356620,28377,0,0,1,wideo.html

Na koniec jeszcze jeden link, który pokazuje, jak wiekowy, a jednocześnie bardzo historyczny i atrakcyjny transportowo był jeden ze składów:

http://rail.phototrans.eu/14,48423,0.html

 

Tagi: SU42 wagony
18:54, lukaszwoblog , kolej
Link Dodaj komentarz »