Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Nowy adres, pod którym publikowane są najnowsze wpisy to: www.blogtransportowy.eu.
| < Grudzień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Google+

Wpisy z tagiem: Wielka Brytania

wtorek, 31 października 2017
Leyland Titan PD3 w Krakowie

Po Krakowie codziennie kursuje kilka piętrowych autobusów. Obsługują one regularne linie turystyczne. Ich już dość słuszny wiek jest wielką atrakcją dla miłośników starszego taboru, a jednocześnie powodem niezadowolenia wielu osób, które w stolicy Małopolski widziałyby tylko najnowszy, ekologiczny tabor. Tymi pojazdami zajmę się jednak dopiero za jakiś czas (np. MAN SD202). Teraz pora na znacznie starszego piętrusa.

To Leyland Titan PD3 o żółtej rejestracji KR 45H. Rocznik 1962. Przez wiele miesięcy można było oglądać go przy ul. św. Wawrzyńca. Pełnił tam funkcję zdecydowanie odmienną od transportowej. Był restauracją o nazwie Big Red Bustaurant. To niestety oznaczało dość znaczną ingerencję w jego wnętrze. Na zewnątrz na szczęście w większym stopniu pozostał oryginalny. Nawet zachował się dawny numer taborowy 893, którym Leyland był oznaczony u brytyjskiego przewoźnika o nazwie Yorkshire Woollen.

Na stronie flickr.com znalazłem zdjęcie prezentujące ten ciekawy autobus jeszcze w Wielkiej Brytanii. Wykonane w 2013 roku w miejscowości Kingston upon Hull. Było to zaproszenie na ostatnią przejażdżkę tym pojazdem po tamtejszej okolicy. Takie pożegnanie przed rejsem do Niemiec (do Cuxhaven), a potem jazdą do Polski, gdzie stał się wspomnianą restauracją.

 

Leyland Titan PD3

Leyland Titan PD3 #893. Jeszcze w Wielkiej Brytanii. Screen strony www.flickr.com/photos/48950471@N02/9019026876.

 

W Krakowie omawianego piętrusa fotografowałem cztery razy. Pierwszy, jednocześnie będący moim odkryciem tego autobusu miał miejsce 22 lutego 2015. Restauracja Big Red działała wówczas pełną parą. Zajęte były miejsca w autobusie (kuchnia na dole, a stoliki na górze) oraz dodatkowe ustawione obok niego.

 

Leyland Titan PD3

Leyland Titan PD3

Big Red Bustaurant na placu przy ul. św. Wawrzyńca. Klientów nie brakowało. 22.02.2015.

 

Leyland Titan PD3

Leyland Titan PD3   Leyland Titan PD3

Leyland Titan PD3

Kilka detali pięknego Leylanda.

 

Druga sesja fotograficzna miała miejsce 20 marca 2015. Wówczas udokumentowałem prace przy silniku piętrowego oldtimera.

 

Leyland Titan PD3

Leyland Titan PD3

Prace przy silniku restauracyjnego Leylanda. 20.03.2015.

 

Leyland Titan PD3

Zbliżenie na silnik Leylanda #893.

 

Po raz trzeci Leylanda Titana PD3 dokumentowałem 12 lipca 2015. Wówczas restauracja Big Red Bustaurant była ustawiona inaczej. Bliżej ulicy i przodem w przeciwną stronę niż wcześniej. Zmieniono także napisy na filmach kierunkowych.

 

Leyland Titan PD3

Leyland Titan PD3

Piętrus ustawiony bliżej ul. św. Wawrzyńca i przodem w kierunku ul. Starowiślnej. 12.07.2015.

 

Ostatnie fotki wykonałem 3 lutego 2016, około 10:30. O tej porze klientów jeszcze nie było.

 

Leyland Titan PD3

Leyland Titan PD3

Ustawiony jak ostatnio. 3.02.2016.

 

Obecnie Leyland Titan PD3 przy ul. św. Wawrzyńca w Krakowie to już historia. Na oficjalnym facebookowym profilu restauracji zamieszczono informację, że Big Red Bustaurant już nie działa.

Niedziela 27 listopada 2016 była ostatnim dniem funkcjonowania tej oryginalnej restauracji. Piętrus odjechał, a jego miejsce zajęły inne „jedzeniowe pojazdy”.

Dokąd Leyland trafił? Niestety nie ustaliłem tego.




 

Uzupełnienie:

Kilka dni po opublikowaniu powyższego materiału, odezwał się jeden z czytelników bloga, podając obecną lokalizację piętrowego Leylanda. Nadal jest on restauracją. Jednak nie w Polsce. Nawet nie w Europie. Piętrus #893 trafił do USA, do miejscowości Marshall (stan Wirginia, w rejonie Waszyngtonu).

W Internecie jest dostępnych kilka zdjęć tego autobusu zrobionych już na terenie USA. Leylandem zainteresowała się nawet lokalna gazeta Fauquier Times (screen fragmentu artykułu poniżej).

 

Leyland Titan PD3

Screen strony Fauquier Times - artykuł o Leylandzie sprowadzonym z Polski. Pojawiają się w nim pewne nieścisłości, np. informacja, że był pomarańczowy, a dopiero teraz staje się czerwony. W dalszej części tekstu napisano, że malowanie to efekt uboczny rejsu do USA - uszkodzenia spowodowane wodą morską. Artykuł jednak wyraźnie podaje, że to dawny Big Red Bustaurant z Krakowa.

 

Aktualne zdjęcia Leylanda można zobaczyć na Facebooku - Johnny Monarch's.

 

Blog Transportowy na Facebooku

Ten wpis już został przeniesiony pod nowy adres - link.

wtorek, 22 maja 2012
21 EcoCity CNG dla Arrivy

Gazowe wieści od MAN-a:

Pierwszych 21 miejskich autobusów MAN EcoCity napędzanych gazem ziemnym trafi do firmy Arriva w Wielkiej Brytanii.

Firma Arriva jest pierwszym przedsiębiorstwem komunikacyjnym wprowadzającym do swojej floty nowy model ekologicznego autobusu EcoCity, który może być napędzany gazem ziemnym CNG lub biogazem. MAN dostarczy nowe autobusy na brytyjski rynek w wersji niskopodłogowej lub Low-Entry przystosowanej do ruchu lewostronnego.

MAN EcoCity

Autobusy będą obsługiwać liniowe połączenia w miejscowości Runcorn położonej na wschód od Liverpoolu oraz w Darlington w północno-wschodniej Anglii. Spółka Arriva należy do niemieckich kolei Deutsche Bahn i jest jedną z największych firm transportowych w Europie. Przewozi rocznie ponad 1,5 miliarda pasażerów w dwunastu krajach, zatrudniając 47.500 pracowników.

 „Jesteśmy zadowoleni z pierwszego zlecenia na nowe autobusy miejskie dostosowane specjalnie do warunków drogowych w Wielkiej Brytanii. Autobusy napędzane gazem ziemnym i biogazem stanowią bezpieczną i przyszłościową technologię dla transportu miejskiego", podkreśla Tony Griffiths, Dyrektor ds. sprzedaży autobusów w firmie MAN Truck & Bus UK Ltd.

Mike Cooper, Dyrektor zarządzający pionu UK Bus w firmie Arriva wyjaśnia: „Autobusy na gaz ziemny firmy MAN zostały zakupione w ramach programu inwestycyjnego firmy Arriva mającego na celu dalszą poprawę bilansu środowiskowego floty autobusów. Obok zwiększania floty autobusów hybrydowych i organizowania dla naszych kierowców treningów ekologicznej jazdy, autobusy te przyczyniają się do poprawy zrównoważonego rozwoju transportu autobusowego obsługiwanego przez firmę Arriva – także w interesie naszych pasażerów.“

Napęd na gaz ziemny pozwala na redukcję kosztów eksploatacji nawet o 30 procent. Autobusy mogą być też napędzane biogazem. Dzięki stosowaniu paliwa odnawialnego transport osobowy jest w znacznym stopniu neutralny pod względem emisji CO2. Firma MAN oprócz napędu hybrydowego z silnikiem wysokoprężnym oferuje także technologię na biogaz – jest to kolejna alternatywa dla operatorów autobusów miejskich przyczyniająca się do redukcji emisji CO2 i poszanowania paliw kopalnych.

MAN EcoCity

Zabudowa autobusów posiada lekką konstrukcję aluminiową wzmocnioną z przodu i z tyłu stalowym szkieletem. Autobus ma długość 12 metrów i oferuje 40 miejsc siedzących (+ dwa fotele składane). Silnik MAN E2876 EEV o pojemności 12,8 litrów i mocy 272 KM zapewnia niezależny napęd. Cztery zbiorniki gazu ziemnego o pojemności 1.176 litrów gwarantują odpowiedni zasięg.

Ważną rolę na rynku w Wielkiej Brytanii odgrywa infrastruktura w zakresie zaopatrzenia w gaz ziemny. W tym celu firma MAN przystąpiła do partnerskiej współpracy z konsorcjum „Gas Bus Alliance“ (GBA). GBA instaluje dystrybutory i systemy uzdatniania gazu, najczęściej na terenie zajezdni operatora autobusów, a na życzenie inwestora przejmuje także ich finansowanie, eksploatację i konserwację. Uzdatnienie gazu jest kluczowym czynnikiem z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji, gdyż jakość gazu w Wielkiej Brytanii jest zmienna, zaś procentowa zawartość biogazu dostarczana do sieci znacznie wzrasta.

Tekst i fot. MAN - informacja prasowa.

Blog Transportowy na Facebooku

wtorek, 15 lutego 2011
Wodorowe autobusy w Londynie

Ostatnio bardzo często w mediach jest poruszany temat autobusów hybrydowych. Nawet ja w Blogu Transportowym zamieszczałem niedawno wpis temu poświęcony – o MAN-ie. Sprawa innych źródeł czystej energii jest niestety pomijana. Tymczasem po Londynie kursują autobusy marki Wright, które są napędzane wodorem. Jest ich wprawdzie tylko pięć, ale to przecież dopiero początek. Więcej na ten temat w poniższej informacji prasowej:

Pięć autobusów w Londynie napędzanych paliwem wodorowym Air Products

Od grudnia 2010 roku w Londynie na stałe działa stacja paliwa wodorowego Air Products. Firma Air Products dostarczyła stację Londyńskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacji Miejskiej (Transport for London), które dzięki niej zaopatruje w wodór pięć autobusów napędzanych tym paliwem. Autobusy kursujące pomiędzy Covent Garden a Tower Hill tworzą jedną z największych w Europie flot autobusowych napędzanych paliwem wodorowym.

 Wright Pulsar Hydrogen Bus

„Otwarcie stacji paliwa wodorowego w Londynie to ekscytujący krok naprzód w rozwoju infrastruktury transportowej opierającej się na wodorze. Londyńczycy mogą dojechać autobusem napędzanym wodorem do pracy i przekonać się, że technologia wodorowa jest bezpieczna, czysta i wysoce efektywna w zmniejszaniu emisji spalin” – powiedział Ian Williamson, dyrektor Air Products ds. Systemów Energii Wodorowej oraz Prezes Europejskiego Stowarzyszenia Wodoru.

 Wright Pulsar Hydrogen Bus

Firma Air Products dostarcza wodór do stacji paliwa w Londynie za pomocą opracowanego przez siebie pojazdu. Dwufazowa cysterna wodorowa pozwala na zaopatrywanie stacji w wodór w postaci płynnej lub w formie gazu pod wysokim ciśnieniem. Dzięki temu stacja nie musi posiadać możliwości sprężania wodoru, co pozwala wyeliminować wysoki koszt tego procesu z łańcucha dostaw paliwa wodorowego. Pierwsza tego typu stacja paliwa wodorowego w Europie przyczyniła się do rozwijania przez Air Products w Wielkiej Brytanii nisko kosztowej sieci paliwowej opartej na wodorze.

 Wright Pulsar Hydrogen Bus

Tekst i fot. Air Products.