Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Nowy adres, pod którym publikowane są najnowsze wpisy to: www.blogtransportowy.eu.
| < Grudzień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Google+

Wpisy z tagiem: Ikarus

niedziela, 01 października 2017
Na YouTube już od 10 lat

W sobotę, 30 września 2017, minęło 10 lat od dnia, w którym założyłem swój kanał na YouTube. Nazwałem go „Lukaszwo”. To obecnie filmowa część Bloga Transportowego.

Kanał Lukaszwo regularnie zyskuje widzów – subskrybentów. Największy wzrost ich liczby obserwuję w ciągu kilku ostatnich lat. Obecnie jest ich już 1250 (w ubiegłym roku była to wartość ok. 900 – tu link). 

Widzowie mają do dyspozycji ponad 400 filmów prezentujących różne pojazdy. Autobusy, tramwaje, pociągi, trolejbusy i inne. Nagrywane w Polsce oraz w różnych rejonach świata, najczęściej w Europie. Najnowsze materiały jakości Full HD, ewentualnie HD. Na razie nie planuję przejścia na 4K.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

Ostatnio dodane filmy - kanał Lukaszwo, czyli Blog Transportowy na YouTube.

 

Niektóre z filmów prezentowanych na kanale Lukaszwo przestały być ogólnodostępne. Ze względu na ich jakość. To moje pierwsze nagrania, realizowane bardzo słabym sprzętem – telefonem komórkowym. Wówczas, 10 lat temu komórki nie nagrywały zbyt dobrze. Jednakże wartość większości tych nagrań jest już mocno historyczna. To powód, dla którego warto je przypomnieć.

Zaczynam od 40 sekundowego nagrania prezentującego dwa krakowskie Autosany H6-20. Dwudrzwiowego #BA120 i jednodrzwiowego #BA104. Pojazdy obsługują linię 161, która wówczas łączyła pętle Pleszów i Wolica Most (obecnie jest to linia okrężna). To właśnie ta druga końcówka jest „miejscem akcji”. Wjeżdża tam #BA120. Potem odjeżdża #BA104 – ten autobus udokumentowałem tylko wewnątrz. Nagranie powstało w 2006 lub 2007 roku. Opublikowałem je w styczniu 2008.

 

 

Inny fatalny jakościowo film to materiał z przejazdu autobusem Heuliez GX187 z PKSiS Oświęcim SA (o rejestracji KOS 2G13). Przegubowiec ten obsługiwał wówczas kurs w relacji Oświęcim Muzeum - Osiek Dom Ludowy. Nagranie realizowałem gdzieś na końcowym odcinku trasy, w lutym 2008. 

 

 

Początkowo na kanale Lukaszwo można było obejrzeć także materiał nagrany 6 czerwca 2008 w czeskiej Opawie – trolejbusy, np. Škoda 14Tr. To część pierwsza:

 

 

Część druga:

 

 

Dość tych bardzo słabych jakościowo nagrań. Pora na HD, ale również zamieszczone na kanale Lukaszwo jako materiał niepubliczny. To ze względu na problemy z ostrością i zbyt późne rozpoczęcie nagrywania. Bohaterem filmu jest dawno wycofany z eksploatacji Ikarus 280 #304 z MZK Kędzierzyn-Koźle. Przegubowiec ten obsługując linię nr 1 w relacji Azoty – Koźle Koszary odjeżdża z przystanku przy dworcu autobusowym w Koźlu. 30 grudnia 2009.

 

 

W dziesiątą rocznicę utworzenia mojego kanału na YouTube wprowadziłem minimalną zmianę jego nazwy. Dodałem informację o tym, jakie treści są na nim prezentowane. Tak więc obecnie wersja filmowa Bloga Transportowego nazywa się: „Lukaszwo - Transport Movies”.

 

 Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

piątek, 29 września 2017
Krakowski debiut Jelcza M-11

Niedawno opublikowałem materiał poświęcony Krakowskiej Linii Muzealnej, dokładnie autobusom obsługującym trasę specjalną nr 423 w dniu 22 lipca 2017 (tu link). Wówczas swoistą „gwiazdą” był Ikarus 620. Ponad dwa miesiące później na linii zadebiutował inny historyczny autobus.

To Jelcz M-11. Przedstawiciel modelu, który krakowską komunikację miejską obsługiwał w latach 1987 – 2001. Ten najnowszy element pokaźnej kolekcji historycznego taboru należącej do MPK SA po raz pierwszy został publicznie zaprezentowany w niedzielę, 24 września 2017. Wówczas ostatni raz w sezonie 2017 na ulice stolicy Małopolski wyruszyła Krakowska Linia Muzealna. Był to jej finał, a w związku z tym uruchomiono nie tylko linię tramwajową (jak co niedzielę linię 0), lecz także mikrobusową (oznaczoną symbolem „M”, obsługiwaną przez Nysy N59M i 522, w relacji Muzeum Inżynierii Miejskiej – Mały Rynek) i autobusową nr 198.

Na tej ostatniej pojawiło się najwięcej pojazdów, w tym opisywany Jelcz M-11. Były także trzy Ikarusy (260 i dwa 280) i Jelcz 272 MEX. Kursowały one pomiędzy pętlami Dworzec Płaszów i Aleja Przyjaźni, z częstotliwością co około 30 minut.

Kursy Ikarusów oraz zabudowanego na podwoziu Ikarusa Jelcza M-11 związane były także z przypadającą na 24 września 2017 dziesiątą rocznicą ostatniego liniowego kursu przedstawiciela tej węgierskiej marki po Krakowie. Uczestniczyłem w tamtym przejeździe (na linii 179) i przyznam, że nie spodziewałem się, że to już 10 lat. Rety, jak ten czas szybko ucieka.

Jelcz M-11 został oznaczony jako #12240. To numer symboliczny, bo nie jest on oryginalnym krakowskim „migiem”. Ten autobus MPK odkupiło od innego przewoźnika. To dawna własność Zakładu Komunikacji Miejskiej w Sochaczewie. Rocznik 1988.

Najnowszy krakowski zabytek był także prezentowany statycznie. Pomiędzy godzinami 12 i 14 „mig” nie obsługiwał linii 198. Stał wówczas na pętli Aleja Przyjaźni, a jego wnętrze udostępniono do oglądania.

 

Jelcz M-11, MPK Kraków

Jelcz M-11, MPK Kraków

Jelcz M-11, MPK Kraków

Jelcz M-11, MPK Kraków

Jelcz M-11, MPK Kraków

Jelcz M-11, MPK Kraków

Tak Jelcz M-11 z MPK Kraków prezentował się w trakcie postoju na pętli Aleja Przyjaźni. 24.09.2017.

 

Jelcz M-11, MPK Kraków

Jelcz M-11, MPK Kraków

Wnętrze krakowskiego Jelcza M-11.

 

Jelcz M-11, MPK Kraków

Stanowisko pracy kierowcy w Jelczu M-11.

 

Jelcz M-11, MPK Kraków

Detale Jelcza #12240. Autobusy z zajezdni Bieńczyce były przez lata ozdabiane takimi grafikami. Obok nazwa modelu (M-11) i przycisk awaryjnego otwierania drzwi.

 

Ikarus 260

Ikarus 260

Kiedy fotografowałem Jelcza M-11, na pętli Aleja Przyjaźni pojawił się także inny pomalowany w ten sam sposób autobus historyczny - Ikarus 260 #45151.


Jelcz #12240 prezentuje jeden z kilku wzorów malowania tego typu taboru. Przyznam, że spodziewałem się innych barw – opcji dwukolorowej, kremowo-jasnoniebieskiej. To jednak kwestia gustu. Brawa dla osób, dzięki którym sprawny Jelcz M-11 znowu jest w Krakowie.

 

Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 25 września 2017
Autobus z autobusami

W czerwcu 2017 w Krakowie obchodzono 90-lecie komunikacji autobusowej. Z tej okazji odbyła się specjalna parada przez ulice miasta, w której wzięły udział najstarsze i najnowsze pojazdy. Celem nagłośnienia tego wyjątkowego jubileuszu, po stolicy Małopolski kursował specjalny, historyczny skład tramwajowy (tu link). Pojawił się także liniowy autobus oklejony okolicznościową reklamą.

To bohater niniejszego wpisu. Solaris Urbino 18 z MPK Kraków. Dokładnie egzemplarz przydzielony do zajezdni Bieńczyce, oznaczony jako BR734. Rocznik 2006.

Boki tego przegubowca stały się swoistą galerią prezentującą zdjęcia krakowskich autobusów. Udało mi się go udokumentować w sobotę, 22 lipca 2017. Niestety tylko od strony pozbawionej drzwi.

Na pierwszym członie pojazdu pokazano tabor historyczny, zaczynając od najstarszego zachowanego autobusu (jednocześnie najstarszego czynnego autobusu w Polsce) – niebieski Rugby Express L z 1929 roku. Obok niego zobaczymy mikrobus Nysa N59M #28 z 1959 roku, dalej San H01B #86 i Ikarus 280 #34260.

Drugi człon, czyli przyczepa to zdjęcia najnowszego taboru. Same Solarisy. Hybrydowy, najnowszej generacji oraz dwa elektryczne.

Przeciwny bok opisywanego pojazdu to już znacznie mniej zdjęć – ze względu na ograniczoną przez drzwi powierzchnię. Pokazano na nim takie pojazdy jak: Rugby, Ikarus, Nysa i Solaris.

 

Solaris Urbino 18, MPK Kraków

Solaris Urbino 18, MPK Kraków

Autobus z autobusami, czyli Solaris Urbino 18 #BR734 oklejony okolicznościową reklamą.

 

Solaris Urbino 18, MPK Kraków

Solaris Urbino 18, MPK Kraków

Autobusowe szczegóły oklejonego Solarisa.

 

Solarisa #BR734 udokumentowałem w trakcie postoju na pętli Mistrzejowice przy ul. Jancarza. Obsługiwał on wówczas czasową linię 716 z Mistrzejowic do Placu Centralnego.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

czwartek, 03 sierpnia 2017
Autobusowy 22 lipca

W sobotę, 22 lipca 2017 na ulice stolicy Małopolski po raz drugi wyjechały historyczne autobusy, kursujące w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Obsługiwały one specjalną linię nr 423 w relacji Szpital Żeromskiego – Zachemskiego (powrót Klasztorna, Sieroszewskiego) – Jana Pawła II – Bulwarowa – Orkana – Struga – Wojciechowskiego – Mościckiego – Obrońców Krzyża – Mikołajczyka – Dunikowskiego – Andersa – Wiślicka – Jancarza – Mistrzejowice. To skrócona wersja stałej linii 123 łączącej pętle Mistrzejowice i Mały Płaszów.

Do jej obsługi wyznaczono trzy historyczne autobusy. Kursowały one od godziny 10:55 (pierwszy kurs realizowano z Mistrzejowic) do 18:58 (koniec także w Mistrzejowicach), ze stałą częstotliwością co 30 minut.

Bez wątpienia „gwiazdą” linii 423 była tegoroczna nowość, Ikarus 620. Oznaczono go numerem taborowym 118. Autobus przez krakowskie MPK premierowo zaprezentowany w czerwcu 2017, w trakcie parady z okazji 90-lecia komunikacji autobusowej. Jak podaje strona internetowa Krakowskiej Linii Muzealnej, do przeprowadzonej przez MPK rekonstrukcji tego niezwykłego pojazdu posłużyły dwa wraki Ikarusów 620. Autobusy tego typu obsługiwały krakowską komunikację miejską w latach 60-tych ubiegłego wieku.

 

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620 #118 wjeżdża na przystanek „Struga”. Kierunek Szpital Żeromskiego. 22.07.2017.

 

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Kilka minut postoju na pętli Szpital Żeromskiego. Doskonała okazja do obfotografowania tego niezwykłego i jedynego takiego w Polsce autobusu.

 

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Widok na wnętrze Ikarusa 620. Jego elementem charakterystycznym jest brak przejścia z części pasażerskiej do kabiny kierowcy. Niestety we wnętrzu pięknego klasyka zawsze ktoś był, więc nie udało mi się uniknąć niechcianego sfotografowania przypadkowych pasażerów. W części tylnej specjalne miejsce dla konduktora. Postój na pętli Mistrzejowice.

 

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620 na przystanku „Wiślicka” przy ul. Wiślickiej. Końcowy odcinek kursu - pętla Mistrzejowice już blisko.

 

Ikarus 620, MPK Kraków

Na pętli Mistrzejowice historyczny tabor pozował do zdjęć obok przegubowych Solarisów obsługujących czasową linię 716 z Mistrzejowic do Placu Centralnego. Tu obok Ikarusa 620 prezentuje się Urbino 18 #BR713.

  

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Na pętli Mistrzejowice Ikarus 620 oczekuje na kolejny kurs na linii 423. Rozkładowy postój trwał ponad 20 minut, więc piękny pojazd można było dokładnie obejrzeć.

 

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620 rozpoczyna swój drugi tego dnia kurs do Szpitala Żeromskiego. Odjazd z pętli Mistrzejowice.

 

Pięknego Ikarusa 620 obsługującego linię specjalną 423 utrwaliłem także dynamicznie. Poniżej #118 odjeżdżający z przystanku „Wiślicka” na ul. Wiślickiej. Następna scena to widok na wypełnione pasażerami wnętrze. Nagrałem je w trakcie jazdy, tuż za końcówką Szpital Żeromskiego. Dzwonek, który słychać to nie dźwięk wydawany przez Ikarusa, ale sygnał telefonu jednej z osób obsługujących Krakowską Linię Muzealną. Na koniec zobaczycie odjazd #118 z pętli Mistrzejowice.

 

 

Linię nr 423 obsługiwał również inny, ale znacznie młodszy Ikarus. To przedstawiciel modelu 260, oznaczony jako #45151. Pisałem o nim tutaj 

 

 Ikarus 260

 Ikarus 260

Ikarus 260 #45151 na ul. Wiślickiej. Kierunek Szpital Żeromskiego.



Ikarus 260

Na przystanku „Wiślicka” przy al. Bora-Komorowskiego.

 

Trzeci zabytek kursujący 22 lipca po Nowej Hucie to Jelcz 272 MEX #341. Autobus z największym stażem w obsłudze różnych krakowskich tras muzealnych. W Blogu Transportowym pojawiający się już także kilka razy (przykładowy link).

 

Jelcz 272 MEX, MPK Kraków

Jelcz 272 MEX, MPK Kraków

Jelcz 272 MEX na pętli Mistrzejowice. Przejazd z przystanku dla wysiadających na początkowy. 

 

Ikarusa 260 i Jelcza 272 MEX w trakcie obsługi linii specjalnej 423 także udokumentowałem dynamicznie. Poniżej film przedstawiający #45151 na ul. Wiślickiej, przejazd w stronę szpitala. Potem zobaczycie „ogórka” wjeżdżającego na pętlę Mistrzejowice i po wysadzeniu pasażerów podstawiającego się na przystanek początkowy.



 

22 lipca 2017 po Nowej Hucie kursowała także specjalna linia tramwajowa obsługiwana taborem historycznym. Tu link do wpisu na jej temat.

  

Blog Transportowy na Twitterze

sobota, 18 lutego 2017
Transportowe gadżety

Tym razem w Blogu Transportowym dość nietypowy temat. Gadżety transportowe. Dokładniej kubki, koszulki i inne produkty ze zdjęciami pojazdów. Doskonałe np. na prezent, także dla siebie.

Od połowy lutego 2017 funkcjonuje sklep internetowy sygnowany logiem Bloga Transportowego. Prowadzi go firma zewnętrzna, natomiast produkty, a dokładniej ich opracowanie graficzne są mojego autorstwa.

Obecnie w sklepie tym dostępnych jest 10 artykułów. Wszystkie „autobusowe”. Stopniowo będzie ich więcej, pojawią się także produkty związane z innymi działami bloga.

 

Gadżety transportowe - Blog Transportowy

Strona główna sklepu z gadżetami transportowymi sygnowanego logiem Bloga Transportowego. Przykładowe trzy produkty. Poduszka z Jelczem 272 MEX z przyczepą PO1 oraz koszulka i kubek z czarno-białym zdjęciem Ikarusa 280 i Scani OmniCity Artic wykonanym obok dawnego dworca PKS w Krakowie.

 

Asortyment sklepu to przede wszystkim kubki i koszulki. Są także inne gadżety, np. poduszki, czy podkładki pod komputerowe myszki.

 

Gadżety transportowe - Blog Transportowy

Jeden z elementów oferty sklepu. Kubek z czarno-białym zdjęciem Ikarusa 280 i Scani OmniCity Artic.



Produktów stopniowo będzie przybywać, więc warto co jakiś czas zaglądać na stronę sklepu. Tu bezpośredni link.



Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo 

czwartek, 08 grudnia 2016
Ikarusy na TransExpo 2016 (2)

Wracam do tematu autobusów Ikarus zaprezentowanych w Kielcach, w trakcie TransExpo 2016. Przedstawiłem już 50% tej ekspozycji, czyli dwa pojazdy serii 400 (link), teraz pora na drugą połowę - dwa egzemplarze serii 200. To modele 280.70E i 260.59E.

Ikarus 280.70E to rocznik 1995. Od nowości eksploatowany przez MPK Łódź (pod różnymi numerami taborowymi: 2552, 3552 i na koniec 1552). W 2016 roku zmienił właściciela, trafiając do MZK Koszalin. Żółto-czerwony przegubowiec został tam przemalowany w obecne barwy oraz otrzymał nowy, koszaliński numer: 1107. Wcześniej, w latach 1990 – 2004 tak oznaczony był Ikarus 280.26, który później został sprzedany do PKM Bytom. „Nowego” przegubowca przewoźnik nabył z przeznaczeniem na pojazd historyczny. Nie odpowiada on jednak koszalińskim realiom, gdyż taki model Ikarusa w mieście tym nie był eksploatowany. Dobrze jednak, że kolejny Ikarus został uratowany.

Pojazd ten ma na sobie napisy WPKM, czyli skrót od Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, które istniało w latach 1977 – 1992. W jego skład wchodziły oddziały w Koszalinie, Szczecinku, Kołobrzegu i Białogardzie. Moim zdaniem najciekawszym epizodem w historii WPKM Koszalin była komunikacja miejska w Darłowie. Dokładnie jedna, nienumerowana linia, która w sezonie letnim obsługiwała relację Darłówko Strona Zachodnia – Darłowo – Darłówko Strona Wschodnia. W związku z tym z Koszalina na cały okres wakacji, a czasami jeszcze przed ich rozpoczęciem był delegowany jeden autobus, który garażował na terenie darłowskiej bazy PKS. W latach 80-tych standardowo był to Jelcz PR-110. Pamiętam, że przez jeden rok (1990, może 1991) trasę tę obsługiwał Ikarus 280. Chyba był to jedyny przegubowiec, który kursował po tym mieście. Może za jakiś czas trochę powspominam i napiszę więcej o komunikacji miejskiej w Darłowie, z której miałem okazję wiele razy korzystać.

 

Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016

Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016

Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016

Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016

Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016

Historyczny przegubowiec z Koszalina, czyli Ikarus 280.70E.

 

Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016

Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016

Ikarus 280.70E, MZK Koszalin, TransExpo 2016

Wnętrze koszalińskiego Ikarusa.

 

W Kielcach zaprezentowano także Ikarusa 260.59E z PKM Czechowice-Dziedzice. Rocznik 1997, zmontowany w Mikołowie ze sprowadzonych z Węgier elementów. Według źródeł internetowych, jest to ostatni fabrycznie nowy (w tym przypadku powstały w ramach montażu przemysłowego) Ikarus serii 200 sprzedany w Polsce. Jak poinformowano mnie w PKM Czechowice-Dziedzice,  autobus ten ma być zachowany jako historyczny. Obecnie jest nadal eksploatowany, ale już tylko pełniąc funkcję taboru rezerwowego.

 

Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016

Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016

Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016

Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016

Przyszły zabytek, czyli Ikarus 260.59E z PKM Czechowice-Dziedzice. 

 

Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016

Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016

Wnętrze Ikarusa z Czechowic-Dziedzic.

 

Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016

Stanowisko pracy kierowcy krótkiego Ikarusa.

 

Kasownik R&G Mielec

Detal wnętrza Ikarusa 260, czyli kasownik R&G Mielec. Na nim charakterystyczna naklejka, której treść wynika z faktu, że autobusy PKM Czechowice-Dziedzice jeżdżą także do Bielska-Białej i korzystają z tych samych przystanków, co tamtejsze MZK.

 

Ikarus 260.59E, PKM Czechowice-Dziedzice, TransExpo 2016

„Potykacz” ze zdjęciami i dodatkowymi informacjami o czechowickim Ikarusie, obok którego stał ustawiony.

 

III Wystawie Zabytkowe Autobusy towarzyszyły także prelekcje poświęcone Ikarusom. Warto było choć na chwilę przysiąść i posłuchać różnych historii na temat tych węgierskich pojazdów.

Oprócz pięknych Ikarusów w hali D pokazano także różne historyczne eksponaty. Np. słynny kasownik Krak, czy tablice kierunkowe używane w autobusach PKS Kielce.

 

Kasownik Krak

Kasownik Krak

Kultowy kasownik Krak.

 

Tablice kierunkowe

Tablice kierunkowe

Historyczne już tablice kierunkowe PKS Kielce.

 

Tablice kierunkowe

Tablice kierunkowe PKS Kłodzko.

 

Ikarusy utrwaliłem także na nagraniu filmowym. Prezentowałem je już w jednym ze wcześniejszych wpisów, ale dla tych pięknych pojazdów warto zobaczyć ten materiał ponownie.

 

 

Następnym razem zaprezentuję ekspozycję firmy SOR. Tu link.

 

Zamów bezpłatny newsletter

Tagi: Ikarus
21:42, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 28 listopada 2016
Ikarusy na TransExpo 2016

Prezentację autobusów wystawionych w trakcie kieleckich targów TransExpo 2016 zakończyłem na elektrycznym Solarisie (link). Teraz pora na trochę historii, czyli Ikarusy.

Pojazdy te były ekspozycją III Wystawy Zabytkowe Autobusy, która w 2016 roku odbyła się pod hasłem „Autobusy IKARUS z montażu przemysłowego prowadzonego przez IGKM w latach 1993 – 1998”. Łącznie pokazano cztery egzemplarze. Zaczynam od najmniejszego z nich.

To Ikarus 405.01 z 1994 roku. Pojazd oznaczony numerem taborowym 6454 rozpoczął swą „karierę transportową” w warszawskich Miejskich Zakładach Autobusowych. Jego głównym zadaniem była obsługa prestiżowej linii Airport-City łączącej centrum Warszawy z lotniskiem. Autobusik w 2002 roku wyjechał do Bydgoszczy, do tamtejszego Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy. Wzbogacił wówczas bogatą kolekcję taboru, która niestety padła ofiarą złomiarzy. Dla części historycznych pojazdów zakończyło się to kasacją. Na szczęście #6454 został uratowany. Jego zdjęcie z Bydgoszczy jest dostępne pod tym linkiem.

W 2011 roku mały Ikarus zmienił właściciela i powrócił do Warszawy, do tamtejszego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej, wzbogacając jego ciekawą kolekcję autobusów. Jak podaje KMKM na swojej stronie internetowej, remont #6454 rozpoczął się na początku 2013 roku i po trzech latach został zakończony. W jego trakcie celowo nie ingerowano we wnętrze Ikarusa, pozostawiając je w stanie z roku 2001. Premiera odrestaurowanego pojazdu miała miejsce w trakcie targów TransExpo 2016.

 

Ikarus 405, TransExpo 2016

Ikarus 405, TransExpo 2016

Ikarus 405, TransExpo 2016

Ikarus 405, TransExpo 2016

Ikarus 405.01 z warszawskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Najmniejszy przedstawiciel zaprezentowanego historycznego taboru.

 

Ikarus 405, TransExpo 2016

Ikarus 405, TransExpo 2016

Wnętrze warszawskiego Ikarusa 405.

 

Ikarus 405, TransExpo 2016

Ikarus 405. Stanowisko pracy kierowcy.

 

Ikarus 405, TransExpo 2016

Ikarus 405. Tabliczka znamionowa.

 

Ikarus 405, TransExpo 2016

„Potykacz”, czyli tablica z informacjami na temat Ikarusa 405 wraz ze zdjęciami prezentującymi jego remont. Ustawiono ją obok autobusu.

 

Drugim przedstawicielem serii 400 pokazanym w Kielcach był biało-zielony Ikarus 435.05D. Rocznik 1993, który z przywiezionych z Węgier elementów został zmontowany w Polsce, w Biskupicach, w tamtejszym Zakładzie Naprawy Autobusów. Przegubowiec trafił do MPK Poznań, gdzie został nazwany „białą damą”, gdyż kolorystycznie odbiegał od innych pojazdów miejskiego przewoźnika. Ostatnie lata eksploatacji w stolicy Wielkopolski to kursy na liniach nocnych. W 2013 roku Ikarus zmienił właściciela. Jak prezentowany powyżej Ikarus 405, trafił do Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej z Warszawy.

 

Ikarus 435, TransExpo 2016

Ikarus 435, TransExpo 2016

Ikarus 435, TransExpo 2016

Ikarus 435 w poznańskim, choć jednak bardziej moskiewskim malowaniu, czyli po prostu „biała dama”.


Ikarus 435, TransExpo 2016

Ikarus 435, TransExpo 2016

Ikarus 435, TransExpo 2016

Ikarus 435, TransExpo 2016

Wnętrze Ikarusa 435.

 

Ikarus 435, TransExpo 2016 

Ikarus 435, TransExpo 2016

Detale wnętrza, czyli dwie generacje kasowników i przycisk „na żądanie”, a na dolnym zdjęciu obudowa znad drzwi.

 

Ikarus 435, TransExpo 2016

Tablica kierunkowa umieszczona w Ikarusie 435. Prezentacja modeli Ikarusów kursujących po Warszawie wraz z latami ich eksploatacji.

 

Pozostałe dwa Ikarusy zaprezentowane w Kielcach to przedstawiciele serii 200. Przegubowiec i solówka. Materiał o nich w następnym autobusowym wpisie. Tu link.

 

Blog Transportowy na Twitterze

Tagi: Ikarus
20:14, lukaszwoblog , autobusy
Link Komentarze (1) »
środa, 12 października 2016
TransExpo 2016

W dniach 11 – 13 października 2016 w Kielcach odbyła się kolejna, już trzynasta edycja Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TransExpo. Pierwsza po dwuletniej przerwie związanej z wprowadzeniem nowej częstotliwości targów. Pierwotnie organizowanych corocznie, teraz odbywających się w cyklu dwuletnim, na przemian z belgijskim Busworldem.

TransExpo 2016 towarzyszyły także inne imprezy wystawiennicze, czyli Salon Turbosprężarek TURBO-EXPO, Targi Polska Pomoc Drogowa HOL-EXPO, VI Salon Wyposażenia Stacji Kontroli Pojazdów MOTO-TECH, APAE - II Międzynarodowe Targi Części i Akcesoriów Samochodowych oraz RTE – II Międzynarodowe Targi Opon i Gumy.

Większość ekspozycji zgromadzono w halach wystawienniczych, choć na zewnątrz także prezentowano różne pojazdy, głównie pomoce drogowe. Wyjątkowo „pod chmurką” znalazł się także jeden z Solarisów, nowy Urbino 12 CNG, który ze względu na konieczność wcześniejszego opuszczenia Kielc nie był prezentowany na stoisku podpoznańskiego producenta.

Targom towarzyszyły także różne konferencje. Przykładowo drugiego dnia rozważano tematykę nowoczesnych magazynów energii dla autobusów elektrycznych wykorzystujących ogniwo litowo-jonowe.

 

Mercedes-Benz Conecto, TransExpo 2016

Mercedes-Benz Conecto w najnowszej wersji.

 

Ikarusy, TransExpo 2016

Pośród targowej ekspozycji nie zabrakło taboru historycznego. Tym razem były to Ikarusy.

 

Solaris Urbino 12 CNG, TransExpo 2016

Solaris Urbino 12 CNG ustawiony na terenie zewnętrznym.

 

Stopniowo będę zamieszczał materiały z TransExpo 2016. Zaczynam od filmowej relacji z ekspozycji historycznej. Była to III Wystawa Zabytkowe Autobusy, w tym roku odbywająca się pod hasłem „Autobusy IKARUS z montażu przemysłowego prowadzonego przez IGKM w latach 1993 – 1998”.

Na nagraniu zobaczycie wszystkie cztery zaprezentowane Ikarusy. Były to modele: 435.05D z warszawskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej, 280.70E z MZK Koszalin, 260.59E z PKM Czechowice-Dziedzice oraz 405.01, także z warszawskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej.

 

 

Szczegóły dotyczące tej ciekawej, historycznej ekspozycji już wkrótce. Wcześniej jednak Solaris, od którego rozpocznę dokładną relację z TransExpo 2016. Tu link.

 

Wpisy poświęcone autobusom

czwartek, 25 sierpnia 2016
Ikarusem 260 po Kędzierzynie-Koźlu

Niedawno pisałem o przegubowym Ikarusie z Budapesztu (link). Bohaterem tego wpisu jest inny przedstawiciel tej kultowej marki. Tym razem krótszy i eksploatowany w Polsce.

To Ikarus 260.73A z MZK Kędzierzyn-Koźle. Rocznik 1994, zakupiony w 1995 roku i oznaczony numerem taborowym 208. Wówczas przewoźnik numerację 2xx stosował dla krótkich Ikarusów. I tak #201 – 203 posiadały używane, odkupione po remoncie kapitalnym wykonanym w Lublinie Ikarusy 260.04, kolejne #204 – 207 przydzielono nabytym w 1994 roku Ikarusom 415. Dalsze oznaczenia wzwyż od roku 1997 nadawano Ikarusom 412 (od #209 do #222).

Obecnie z przedstawicieli numeracji 2xx pozostały tylko dwa pojazdy. Opisywany #208 i remontowany #204.

Do Ikarusa #208 przydzielono na stałe dwóch kierowców i rozpoczął on regularne kursowanie po mieście. Obsługiwał wszystkie linie, choć jego obecność na trasach kursujących tylko w godzinach szczytu była jedynie epizodami (np. linia nr 8, czy 14), bo na nich przede wszystkim pojawiał się „szczytowy tabor”. Gdzieś w swoich zapiskach posiadam wykazy autobusów jeżdżących tylko w szczycie, więc pewnie powstanie oddzielny wpis na ten temat. To jednak w późniejszym czasie. Wracając do #208, po kilku latach normalnej eksploatacji, wprowadzono pewne zmiany. Zmienili się eksploatujący go kierowcy i przydzielono go do obsługi tylko jednej linii. Kursującej w dni robocze trasy nr 4 łączącej dworce kolejowe w Koźlu i Kędzierzynie przez ul. Łukasiewicza (obok bazy paliw CPN – ten rejon obecnie nie jest obsługiwany komunikacją miejską), Koźle Port, Kłodnicę i Żabieniec. Tu warto dodać, że linia nr 4 była jedyną w mieście, którą obsługiwał cały czas ten sam pojazd, z tymi samymi kierowcami. Przed wprowadzeniem na nią opisywanego Ikarusa (w 1998 roku), na stałe kursował na niej Jelcz M-11 #418, a wcześniej krótki epizod miał inny „mig”, #415. Po godzinie 22:00 autobus wykonujący zadania linii 4 obsługiwał dodatkowy kurs linii 14 spod Spółdzielni Inparco do Koźla PKS, bez obsługi osiedla Żabieniec. Niestety nie pamiętam, czy z Koźla wracał liniowo, czy był to już przejazd na pusto do zajezdni.

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Przez dość długi czas #208 woził na sobie reklamę lokalnej firmy budowlanej MEC (tak samo oklejone były także Ikarusy 415 #205 i 207). Tu jeszcze przed kilkuletnim rozpoczęciem obsługi linii nr 4, czyli jako trasa nr 2 w stronę pętli Rogi Stocznia. Ulica Szymanowskiego, 17.04.1998.

 

Z wyłącznej obsługi linii 4 Ikarus #208 został wycofany około roku 2002. Niestety nie wiem, jakie było jego późniejsze wykorzystanie, czyli czy przydzielono mu dwóch kierowców, czy może tylko z jednym kursował w dni robocze, w godzinach szczytu. Obecnie jest eksploatowany właśnie w ten drugi sposób. Co ciekawe, na stałe ma go przypisanego kierowca, który lata temu jeździł innym kultowym kędzierzyńskim autobusem. Był to #169, ostatni Jelcz PR-110 w mieście. To jednak temat na inny artykuł.

Mimo wielu prób nie udawało mi się „upolować” #208. W końcu, 1 lipca 2016 stało się. Powstały zdjęcia i dokumentacja filmowa tego ciekawego pojazdu. Obsługiwał on wówczas linię nr 2 (Osiedle Piastów – Rogi Stocznia), także wydłużony wariant przez osiedle Żabieniec. Kiedy autobus ten na stałe był przydzielony do linii 4, trasa nr 2 miała tylko jeden kurs wariantowy przez Żabieniec, po godzinie 21 z Rogów. Teraz w dzień roboczy jest ich kilka.

Poniżej mały fotoreportaż z kursowania już ponad 20-letniego Ikarusa. 1 lipca 2016.

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Ikarus #208 na ul. Szymanowskiego. Kierunek Rogi Stocznia. To miejsce, w którym autobus ten utrwaliłem na powyższym zdjęciu, z 1998 roku. Warto zwrócić uwagę na tylną szybę, której powierzchnia została optycznie zmniejszona (zamalowana, zaklejona?) i wydzielono w niej świetlik na tablicę liniową. 

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Coraz bliżej pętli Rogi Stocznia - ul. Główna. W tle wiadukt, jaki tworzy linia kolejowa z Kędzierzyna do Nysy.

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Postój na pętli Rogi Stocznia. Za kilka minut, o 16:36 Ikarus rozpocznie kurs powrotny linii nr 2 na os. Piastów. To wariant przez Żabieniec. Pokonanie całej trasy (w tym objazd przez obwodnicę) zajmie mu prawie godzinę - rozkładowo do celu dotrze na 17:24.  


Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Wnętrze 208 w trakcie postoju na pętli Rogi Stocznia. Warto zwrócić uwagę, na charakterystyczne kasowniki firmy R&G z lat 90-tych.

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Tabliczki umieszczone w 208 wraz z „pachnącą saszetką do szafy”.

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Minęła 16:36. Ikarus właśnie ruszył z pętli Rogi Stocznia i wjeżdża na wał przeciwpowodziowy, który powstał po pamiętnej powodzi z 1997 roku.

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

W trakcie zjazdu z wału i jazdy w stronę osiedla Rogi. To ulica Stoczniowców. Klimaty bardzo niemiejskie, będące ciekawą scenerią dla miejskiego autobusu. 

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Na łączniku pomiędzy ul. Kozielską, a obwodnicą Kędzierzyna. To wciąż ten sam kurs, który wyruszył z Rogów o 16:36 (jest godzina 17:12).

 

Tak #208 prezentował się w ruchu. Dźwięk silnika bezcenny. Nagrania realizowane na ul. Szymanowskiego, kierunek Rogi. Potem przeniesiemy się na ul. Łukasiewicza obok parkingu przy Odrze (autobus nadal realizuje ten sam kurs, co wcześniej), a następnie na dalszy odcinek trasy, na ul. Główną, za wiaduktem kolejowym (wciąż to ten sam kurs). Jeszcze kilka lat temu znajdowało się tam wielkie złomowisko, a przez jezdnię przechodziły tory łączące jego dwie części. Było to jedyne miejsce, w którym autobusy MZK Kędzierzyn-Koźle przejeżdżały przez tory (w innych lokalizacjach jedynie pod lub nad nimi, wiaduktami).

Dalsza część filmu to już kurs powrotny linii 2 w relacji Rogi Stocznia – Osiedle Piastów, wariant wydłużony, przez osiedle Żabieniec, czyli możliwie najdłuższa forma podróżowania pomiędzy Koźlem, a Kędzierzynem. Najpierw #208 nagrałem bezpośrednio za pętlą, w trakcie jazdy przez wał przeciwpowodziowy. Na koniec Ikarus przejedzie przez tzw. łącznik do obwodnicy z ul. Kozielskiej. To trasa objazdowa ze względu na przebudowę al. Jana Pawła II za wiaduktem kolejowym.

 

 

Nie mam 100% pewności, ale Kędzierzyn-Koźle to już chyba ostatnie miasto w Polsce, po którym liniowo kursuje Ikarus 260.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

środa, 06 lipca 2016
Volánbusz Budapeszt – Ikarus na dworcu

Autobusów Ikarus na polskich ulicach jest już coraz mniej. Kiedyś bardzo liczne praktycznie w każdej części kraju, obecnie kursujące liniowo jedynie w kilku rejonach. W tym wpisie zapraszam do ojczyzny Ikarusa, czyli na Węgry. Tam też ich systematycznie ubywa (choć na szczęście ostatnio także i przybywa, bo pojazdy tej marki znów są produkowane), ale nadal jest ich dość sporo. W Budapeszcie obsługują komunikację miejską oraz linie podmiejskie. Te drugie w ramach przewozów realizowanych przez odpowiednik polskiego PKS-u, czyli przewoźnika o nazwie Volánbusz Budapeszt.

Firma ta eksploatuje dość sporo Ikarusów. Pomalowanych w żółte barwy zakładowe. W trakcie mojego pobytu w Budapeszcie (maj 2015) sfotografowanie ich nie było żadnym problemem. Stały zaparkowane na dworcach podmiejskich (np. na Autóbuszállomás Budapest Árpád híd). Niestety nie miałem czasu na zajęcie się nimi. Ikarusową pamiątkę od Volánbusz Budapeszt udało mi się jednak zdobyć. Na dworcu autobusowym Népliget utrwaliłem pięknego przegubowca.

To model nieznany w Polsce, ale bardzo podobny do serii 280. Nic dziwnego, bo to jej modernizacja, objawiająca się głównie liftingiem ścian czołowych. Nazwano go C80. Pojazdy te produkowano w latach 1998 – 2003, w kilku podtypach.

Omawiany Ikarus C80.30M to pojazd o rejestracji FLR-779. Stał on odstawiony w świąteczne, pierwszomajowe popołudnie przy jednym ze stanowisk dworca Népliget, na który dotarłem autobusem z Krakowa (link do opisu tego przejazdu). Pięknie pozował do zdjęć, ale niestety od strony bez drzwi, które miały ciekawy układ 2-0-2-2.

 

Ikarus C80.30M, Volánbusz Budapeszt

Ikarus C80.30M, Volánbusz Budapeszt

Ikarus C80.30M z Volánbusz Budapeszt. 1.05.2015.

 

Za Ikarusem C80 stał inny ciekawy pojazd. Neoplan N4020, także z Volánbusz Budapeszt. Autobus miał wstawioną tablicę kierunkową linii 635 do miejscowości Ocsa. Pokonanie całej trasy Budapeszt, Népliget aut. pu. - Ócsa, Akácos u. zajmie mu 47 minut, w trakcie których przejedzie 30 kilometrów. Pojazd ten jest w całości klimatyzowany.

 

Ikarus C80.30M i Neoplan N4020, Volánbusz Budapeszt

Ikarus C80.30M i Neoplan N4020 z Volánbusz Budapeszt. 1.05.2015.

 

Neoplan N4020, Volánbusz Budapeszt

Neoplan N4020 jako kurs do miejscowości Ócsa. 1.05.2015.

 

Moje drugie spotkanie z Ikarusem C80 nastąpiło w dniu (a w zasadzie w nocy) powrotu do Polski. Stał w tym samym miejscu na dworcu  Népliget i jak się później okazało był to ten sam egzemplarz, czyli o rejestracji FLR-779. Tym razem na klapkowej tablicy kierunkowej miał podaną relację. Linia nr 631 do Alsónémedi, ócsai elág. Czas przejazdu całej trasy to 42 minuty, odległość 23 km.

 

Ikarus C80.30M, Volánbusz Budapeszt

Ikarus C80.30M, Volánbusz Budapeszt

Ikarus C80.30M w oznakowaniu linii 631 do Alsónémedi. Przegubowiec w trasę wyruszy dopiero następnego dnia. 3.05.2015.

 

Volánbusz Budapeszt podaje na swojej stronie internetowej, że posiada następujące modele Ikarusów (niestety bez wyszczególnienia, ile egzemplarzy): C56.42 V2, C56.42 H6, C56.22 V4, 260.32, 260.39, 280.02, 280.03, 280.10, 280.17, 280.30M, 280.54, 280.54A, C80.30A, C80.30M, 350.04, 350.08, 386, E94.60, E94F, E94G, 395.12, 395.16, E95.04, E95.04M, 395.50 RÁBA, 396.27, E97 Scania, E98.01, E99.00 RÁBA, 415.26, 415.27B, 415.27H, 415.29, 435.10, 435.14A, 435.14B i 438. Bez wątpienia jest ich dość sporo. Pośród tej typologii znajdziemy także pojazdy dalekobieżne, czyli Ikarusy wyruszają również w dłuższe, międzymiastowe trasy.

 

Blog Transportowy na Facebooku

 
1 , 2 , 3 , 4