Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Październik 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Google+

Wpisy z tagiem: ogórek

czwartek, 03 sierpnia 2017
Autobusowy 22 lipca

W sobotę, 22 lipca 2017 na ulice stolicy Małopolski po raz drugi wyjechały historyczne autobusy, kursujące w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Obsługiwały one specjalną linię nr 423 w relacji Szpital Żeromskiego – Zachemskiego (powrót Klasztorna, Sieroszewskiego) – Jana Pawła II – Bulwarowa – Orkana – Struga – Wojciechowskiego – Mościckiego – Obrońców Krzyża – Mikołajczyka – Dunikowskiego – Andersa – Wiślicka – Jancarza – Mistrzejowice. To skrócona wersja stałej linii 123 łączącej pętle Mistrzejowice i Mały Płaszów.

Do jej obsługi wyznaczono trzy historyczne autobusy. Kursowały one od godziny 10:55 (pierwszy kurs realizowano z Mistrzejowic) do 18:58 (koniec także w Mistrzejowicach), ze stałą częstotliwością co 30 minut.

Bez wątpienia „gwiazdą” linii 423 była tegoroczna nowość, Ikarus 620. Oznaczono go numerem taborowym 118. Autobus przez krakowskie MPK premierowo zaprezentowany w czerwcu 2017, w trakcie parady z okazji 90-lecia komunikacji autobusowej. Jak podaje strona internetowa Krakowskiej Linii Muzealnej, do przeprowadzonej przez MPK rekonstrukcji tego niezwykłego pojazdu posłużyły dwa wraki Ikarusów 620. Autobusy tego typu obsługiwały krakowską komunikację miejską w latach 60-tych ubiegłego wieku.

 

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620 #118 wjeżdża na przystanek „Struga”. Kierunek Szpital Żeromskiego. 22.07.2017.

 

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Kilka minut postoju na pętli Szpital Żeromskiego. Doskonała okazja do obfotografowania tego niezwykłego i jedynego takiego w Polsce autobusu.

 

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Widok na wnętrze Ikarusa 620. Jego elementem charakterystycznym jest brak przejścia z części pasażerskiej do kabiny kierowcy. Niestety we wnętrzu pięknego klasyka zawsze ktoś był, więc nie udało mi się uniknąć niechcianego sfotografowania przypadkowych pasażerów. W części tylnej specjalne miejsce dla konduktora. Postój na pętli Mistrzejowice.

 

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620 na przystanku „Wiślicka” przy ul. Wiślickiej. Końcowy odcinek kursu - pętla Mistrzejowice już blisko.

 

Ikarus 620, MPK Kraków

Na pętli Mistrzejowice historyczny tabor pozował do zdjęć obok przegubowych Solarisów obsługujących czasową linię 716 z Mistrzejowic do Placu Centralnego. Tu obok Ikarusa 620 prezentuje się Urbino 18 #BR713.

  

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Na pętli Mistrzejowice Ikarus 620 oczekuje na kolejny kurs na linii 423. Rozkładowy postój trwał ponad 20 minut, więc piękny pojazd można było dokładnie obejrzeć.

 

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620, MPK Kraków

Ikarus 620 rozpoczyna swój drugi tego dnia kurs do Szpitala Żeromskiego. Odjazd z pętli Mistrzejowice.

 

Pięknego Ikarusa 620 obsługującego linię specjalną 423 utrwaliłem także dynamicznie. Poniżej #118 odjeżdżający z przystanku „Wiślicka” na ul. Wiślickiej. Następna scena to widok na wypełnione pasażerami wnętrze. Nagrałem je w trakcie jazdy, tuż za końcówką Szpital Żeromskiego. Dzwonek, który słychać to nie dźwięk wydawany przez Ikarusa, ale sygnał telefonu jednej z osób obsługujących Krakowską Linię Muzealną. Na koniec zobaczycie odjazd #118 z pętli Mistrzejowice.

 

 

Linię nr 423 obsługiwał również inny, ale znacznie młodszy Ikarus. To przedstawiciel modelu 260, oznaczony jako #45151. Pisałem o nim tutaj 

 

 Ikarus 260

 Ikarus 260

Ikarus 260 #45151 na ul. Wiślickiej. Kierunek Szpital Żeromskiego.



Ikarus 260

Na przystanku „Wiślicka” przy al. Bora-Komorowskiego.

 

Trzeci zabytek kursujący 22 lipca po Nowej Hucie to Jelcz 272 MEX #341. Autobus z największym stażem w obsłudze różnych krakowskich tras muzealnych. W Blogu Transportowym pojawiający się już także kilka razy (przykładowy link).

 

Jelcz 272 MEX, MPK Kraków

Jelcz 272 MEX, MPK Kraków

Jelcz 272 MEX na pętli Mistrzejowice. Przejazd z przystanku dla wysiadających na początkowy. 

 

Ikarusa 260 i Jelcza 272 MEX w trakcie obsługi linii specjalnej 423 także udokumentowałem dynamicznie. Poniżej film przedstawiający #45151 na ul. Wiślickiej, przejazd w stronę szpitala. Potem zobaczycie „ogórka” wjeżdżającego na pętlę Mistrzejowice i po wysadzeniu pasażerów podstawiającego się na przystanek początkowy.



 

22 lipca 2017 po Nowej Hucie kursowała także specjalna linia tramwajowa obsługiwana taborem historycznym. Tu link do wpisu na jej temat.

  

Blog Transportowy na Twitterze

niedziela, 23 kwietnia 2017
SilesiaKOMUNIKACJA 2016 – historyczne autobusy

W ostatniej części relacji z targów SilesiaKOMUNIKACJA 2016 w Sosnowcu (tu link) zapowiedziałem prezentację historycznego taboru pasażerskiego, zaprezentowanego w ramach projektu Autobus Czerwony, realizowanego przez firmę M Event.

Łącznie pokazano cztery autobusy. Był także historyczny tabor ciężarowy, ale to już temat na inny wpis.

Wśród zabytkowych autobusów przeważały Jelcze. Zacznę od modelu M-11. To własność PKM Sosnowiec. Przewoźnika, który stopniowo zwiększa swoją kolekcję historycznego taboru. Pojazdy te regularnie są prezentowane na targach w Sosnowcu.

Jelcz M-11 #2349 to rocznik 1988. Do roku 1991 jako własność komunikacyjnego kolosa – WPK Katowice. Po jego rozpadzie eksploatowany przez PKM Sosnowiec. W roku 2013 oficjalnie zaprezentowany po przeprowadzonej restauracji do stanu pierwotnego. Tu warto dodać, że pracownicy PKM Sosnowiec mieli trudne zadanie, bo autobus ten dość mocno odbiegał od wersji fabrycznej – poddano go modernizacji, w trakcie której zaingerowano w jego wygląd zewnętrzny, zmieniając np. ścianę przednią. Efekt końcowy piękny.

 

Jelcz M-11, PKM Sosnowiec

Jelcz M-11, PKM Sosnowiec

Jelcz M-11 #2349 z PKM Sosnowiec. Autobus odrestaurowany do stanu z początkowego okresu eksploatacji, z charakterystycznym logotypem WPK Katowice.

 

Jelcz M-11, PKM Sosnowiec

Jelcz M-11, PKM Sosnowiec

Wnętrze Jelcza M-11.

 

Jelcz M-11, PKM Sosnowiec

Stanowisko pracy kierowcy w Jelczu M-11.

 

Drugi z prezentowanych przez PKM Sosnowiec historycznych autobusów to Jelcz 120M o numerze 010. Pojazd premierowo pokazany na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2016. To rocznik 1993, od nowości eksploatowany przez PKM Sosnowiec. W roku 2004 przeprowadzono naprawę główną Jelcza, którą wykonano w Biskupicach, w tamtejszym Zakładzie Naprawy Autobusów. Pojazd został zmodernizowany, otrzymując nowszy silnik, plastikowe siedzenia i elektroniczne tablice kierunkowe.

W 2015 roku zakończono restaurację pojazdu. Prace, podobnie jak w przypadku Jelcza M-11, były przeprowadzane w warsztatach PKM Sosnowiec.

 

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Jelcz 120M #010. Jak w latach 90-tych.

 

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Wnętrze zachowanego Jelcza 120M.

 

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec  Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Zewnętrzne detale Jelcza 120M.

 

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Stanowisko pracy kierowcy w Jelczu 120M.

 

Firma M Event sprowadziła do Sosnowca także dwa „ogórki”. Pierwszy z nich to Jelcz 043 DAL. Rocznik 1975. Jako fabrycznie nowy pojazd trafił do PKS Bielsko-Biała. Po 9 latach eksploatacji i trzech naprawach głównych, w 1984 roku zasilił tabor Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej z okolic Pszczyny. Jak podaje na swojej stronie jego obecny właściciel, Grzegorz Harmata, Jelcz ten później znalazł zatrudnienie w jednym z klubów sportowych w rejonie Żywca, aby ostatecznie zostać polowym magazynem. Uratowany w 2007 roku, stopniowo remontowany wracał do lat świetności. W 2015 roku restaurację zakończono. Autobus został nazwany „Beskidzkim Ogórkiem”.

 

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

„Beskidzki Ogórek”, czyli Jelcz 043, który swą pracę przewozową rozpoczął w PKS Bielsko-Biała.

 

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Wnętrze Jelcza 043.

 

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Obok Jelcza 043 ustawiono archiwalne zdjęcia prezentujące wcześniejsze losy pojazdu, np. jego holowanie przez Stara 200 lub pełnienie funkcji szopy na siano.

 

 Bilet autobusowy

Na zwiedzających wnętrze Jelcze 043 czekała także oryginalna torba na bilety PKS. Korzystali z nich kierowcy mający do dyspozycji różne rodzaje bloczków. W tym przypadku bilety są jednocześnie reklamą - na odwrocie umieszczono kontakt do właściciela pojazdu.


Obok „Beskidzkiego Ogórka” ustawiono inny „obły” autobus . To Škoda 706 RTO CAR. Rocznik 1970. Obecnie własność Kazimierza Karasiewicza z miejscowości Prądy (gmina Koszęcin, powiat lubliniecki). Wcześniej ten ciekawy pojazd był eksploatowany przez PKS Nowy Sącz, który sprowadził go do Polski. Do tematu tego autobusu powrócę w czasie późniejszym.



Škoda 706 RTO CAR, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Škoda 706 RTO CAR, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Škoda 706 RTO CAR, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Škoda 706 RTO CAR stylizowana na pojazd czechosłowackiego odpowiednika polskiego PKS-u: ČSAD. W tym przypadku z fikcyjnego oddziału Koszęcin Prądy.

 

Kolejna możliwość zobaczenia wystawy historycznego taboru przygotowanej przez firmę M Event już za kilka dni. W trakcie targów SilesiaKOMUNIKACJA 2017, które odbędą się 26 i 27 kwietnia 2017.

 

Wpisy poświęcone ciężarówkom

sobota, 18 lutego 2017
Transportowe gadżety

Tym razem w Blogu Transportowym dość nietypowy temat. Gadżety transportowe. Dokładniej kubki, koszulki i inne produkty ze zdjęciami pojazdów. Doskonałe np. na prezent, także dla siebie.

Od połowy lutego 2017 funkcjonuje sklep internetowy sygnowany logiem Bloga Transportowego. Prowadzi go firma zewnętrzna, natomiast produkty, a dokładniej ich opracowanie graficzne są mojego autorstwa.

Obecnie w sklepie tym dostępnych jest 10 artykułów. Wszystkie „autobusowe”. Stopniowo będzie ich więcej, pojawią się także produkty związane z innymi działami bloga.

 

Gadżety transportowe - Blog Transportowy

Strona główna sklepu z gadżetami transportowymi sygnowanego logiem Bloga Transportowego. Przykładowe trzy produkty. Poduszka z Jelczem 272 MEX z przyczepą PO1 oraz koszulka i kubek z czarno-białym zdjęciem Ikarusa 280 i Scani OmniCity Artic wykonanym obok dawnego dworca PKS w Krakowie.

 

Asortyment sklepu to przede wszystkim kubki i koszulki. Są także inne gadżety, np. poduszki, czy podkładki pod komputerowe myszki.

 

Gadżety transportowe - Blog Transportowy

Jeden z elementów oferty sklepu. Kubek z czarno-białym zdjęciem Ikarusa 280 i Scani OmniCity Artic.



Produktów stopniowo będzie przybywać, więc warto co jakiś czas zaglądać na stronę sklepu. Tu bezpośredni link.



Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo 

czwartek, 21 kwietnia 2016
SilesiaKOMUNIKACJA 2016

W dniach 20 i 21 kwietnia 2016 w Sosnowcu odbyła się kolejna, ósma edycja Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA. Wydarzeniu temu towarzyszyły także trzy inne imprezy targowe, czyli Salon Wyposażenia Warsztatów Samochodowych MotoSerwis Expo 2016, Targi Branży Pocztowej i Kurierskiej SILPOSTEX 2016 oraz Targi Logistyki, Magazynowania i Transportu LOGISTEX 2016. Cała ekspozycja została połączona w jedną całość, bez szczególnego rozdzielania tematycznego poszczególnych stoisk.

Największą i najbardziej charakterystyczną częścią wystawy były zgromadzone w hali pojazdy. Przeważały autobusy, choć nie zabrakło także i ciężarówek. Zwiedzających szczególnie przyciągała ekspozycja taboru historycznego. To zasługa firmy M Event, która realizując projekt o nazwie „Autobus Czerwony” sprowadziła do Sosnowca przepiękne pojazdy sprzed lat. Niektóre goszczące tam już w trakcie wcześniejszych edycji targów, inne pojawiające się premierowo. Pierwszego dnia można także było odbyć przejażdżkę historycznym „ogórkiem” (szczegóły wycieczki).

Ustawione w hali stoiska prezentowały przeróżną ofertę. Były tam np. czasopisma branżowe, części do pojazdów, systemy informacji pasażerskiej. Przykładowo tematykę filtrów cząstek stałych można było dokładniej poznać na stoisku firmy Euro-Vat Consulting, o której w lutym 2014 pisałem w Blogu Transportowym (link). Natomiast o Śląskiej Karcie Usług Publicznych z chęcią informowano na ekspozycji KZK GOP (Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego). Bardzo ciekawy, jednocześnie innowacyjny system do kontroli jakości komunikacji miejskiej prezentowała mało znana, wrocławska firma IT Consulting. Rozwiązanie to bardzo zainteresowało mnie. Zwróciły na nie uwagę także inne osoby, bo przyznano mu targowe wyróżnienie. Do tego tematu powrócę w jednym z kolejnych wpisów.

 

Solaris Urbino 18 LE CNG i Mercedes-Benz Sprinter, PKM Tychy

Fragment ekspozycji PKM Tychy. Solaris Urbino 18 LE CNG i miejski Mercedes-Benz Sprinter, a dokładniej produkt firmy Auto-CUBY.

 

Europart, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

KZK GOP, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Przykładowe stoiska. Europart i KZK GOP.

 

Jelcz 043, Škoda 706 RTO, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Część wystawy przygotowanej przez firmę M Event. Jelcz 043 i Škoda 706 RTO.

 

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Najmniejszy tabor autobusowy oferowała firma Mercus. Zabudowy Mercedes-Benz Sprinter.

 

Stopniowo zaprezentuję wszystkie pokazane w trakcie targów SilesiaKOMUNIKACJA 2016 autobusy oraz inne pojazdy. Zaczynam od krótkiej relacji filmowej. Tabor niestety wyłącznie w wersji statycznej:

 

 

Dodatkową atrakcję dla odwiedzających targi przygotowała straż pożarna. Obok terenów wystawienniczych odbywały się ćwiczenia, których główną „gwiazdą” była drabina Magirus. Natomiast na parkingu czekała ukryta atrakcja dla fanów starszych osobówek: niebieska Łada 1500s. Było także coś dla miłośników tuningu, czyli „bajkowy” Renault Master.

Ogólnie imprezę uważam za udaną. Nie spodziewałem się większej niż zawsze ekspozycji (czyli standardowo niepełna hala), nie liczyłem także na zdecydowany przyrost liczby wystawców. Taki już urok tych targów. Małych, ale jedynych takich w tym rejonie Polski. Mam nadzieję, że w przyszłym roku SilesiaKOMUNIKACJA znów odbędzie się.

 

Zamów bezpłatny newsletter

wtorek, 15 marca 2016
Blog Transportowy na YouTube – już ponad 900 subskrypcji

W czerwcu 2014 zamieściłem wpis o filmowej wersji Bloga Transportowego, czyli o kanale Lukaszwo w serwisie YouTube (tu link). Powracam do tematu.

Z nieukrywaną przyjemnością informuję, że od tamtego czasu ilość subskrybentów zwiększyła się niemal dwukrotnie i przekroczyła już wartość 910 subskrypcji.

Nadal najpopularniejszym filmem na kanale Lukaszwo jest materiał o autobusie Irizar PB 6x2 (ponad 460 tysięcy wyświetleń), a drugie miejsce wciąż piastuje Autosan H9-21 ex PKS Nowy Sącz wjeżdżający do potoku (ponad 120 tysięcy wyświetleń). Nagrania te zamieściłem we wspomnianym wpisie. Teraz zapraszam do obejrzenia zdobywcy trzeciego miejsca. W zasadzie do ponownego obejrzenia, bo film ten już prezentowałem w Blogu Transportowym (link). To materiał ze specjalnego przejazdu Jelczem 272 MEX z przyczepą PO1 z MPK Kraków. Obecnie ponad 113 tysięcy wyświetleń. 12.10.2013:

 

 

Na kanale Lukaszwo jest już dostępnych ponad 370 filmów. Tramwaje, autobusy, trolejbusy, pociągi i inne środki transportu. Raz w tygodniu dodaję kolejny materiał. Czasami krótki, kilkudziesięciosekundowy, innym razem dłuższy, kilkuminutowy reportaż.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

Screen strony prezentującej najnowsze filmy na kanale Lukaszwo.

 

Na kanale Lukaszwo dostępne są różne playlisty: Popularne filmy, Autobusy, Tramwaje, Pociągi, Samoloty, Trolejbusy, Ciężarówki i Metro. Poniżej kilka przykładowych filmów z różnych kategorii. Zaczynam od Ciężarówek. Będzie głośno – alarmowy przejazd trzech wozów straży pożarnej przez ul. Szewską we Wrocławiu. Wszystkie z JRG-1 PSP we Wrocławiu. Mercedes Atego 1329AF nr 301[D21], Iveco Magirus 150E27 nr 301[D]51 i Mercedes Atego 1325F nr 301[D]22. 30.06.2012:

 

 

Śnieżyca w Oświęcimiu. Przez skrzyżowanie ulic Dąbrowskiego i Śniadeckiego przejeżdża Jelcz 120M #44, a później dwa DAB-y 1200B (#57 i #67). 28.12.2010:

 

 

Jednym z kolejowych filmów jest materiał o lokomotywie Pesa Gama Marathon 111Ed-001z pociągiem TLK Norwid (Gdynia Główna - Warszawa Centralna - Kraków Główny) na stacji końcowej. Po wysadzeniu pasażerów skład odjeżdża do Krakowa Płaszowa. To testy tego elektrowozu przeprowadzane przez PKP Intercity. 2.03.2013:

 

 

Zachęcam do subskrybowania kanału Lukaszwo.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

niedziela, 06 grudnia 2015
Te linie oddał Mobilis

W Blogu Transportowym już kilka razy pisałem o nowym kontrakcie firmy Mobilis na obsługę wybranych linii komunikacji miejskiej w Krakowie (przykładowy link). Do tematu powracam, ale nie w kontekście tras przejętych od MPK Kraków, a oddanych temu przewoźnikowi. Dokładnie chodzi o dwie przyspieszone linie aglomeracyjne, czyli 301 (Dworzec Płaszów – Wieliczka – Niepołomice Dworzec) i 304 (Dworzec Główny Zachód – Wieliczka).

Od 1 sierpnia 2014 ich obsługę rozpoczął miejski przewoźnik, czyli MPK. Zamiast żółtych Irisbusów Citelis 12M lub sporadycznie MAZ-a 203, kursują na nich biało-granatowe Solarisy Urbino 12 z zajezdni Płaszów.

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 z zajezdni Płaszów (tu #PU966) to obecnie standardowa obsługa linii 304. Autobus właśnie rozpoczyna kolejny kurs do Wieliczki. Ulica Pawia, 2.11.2014.

 

Poniżej zdjęcia żółtego taboru firmy Mobilis obsługującego linie 301 i 304.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Irisbus Citelis 12M do 31 lipca 2014 był podstawowym typem autobusu obsługującym linię 304. Jej pierwotna trasa przebiegała obok Wawelu i przez ul. Krakowską i Kalwaryjską. Na zdjęciu pojazd #MI956 dojeżdżający ul. Krakowską do mostu Piłsudskiego. 21.04.2012.

 

 Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Także ul. Krakowska, ale już inny Irisbus. To #MI954. 21.04.2012.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Przez most Piłsudskiego przejeżdża Irisbus #MI965. Kierunek Dworzec Główny Zachód (Galeria). 21.04.2012. 

 

Scania CN113CLL, MPK Kraków i Irisbus Citelis 12M, Mobilis - Niepołomice

Jako linia 301 autobusy firmy Mobilis kursowały do Niepołomic (od 28 grudnia 2010). Tu na przystanku „Niepołomice Rynek” Irisbus Citelis 12M #MI965, a obok realizująca przejazd specjalny Scania CN113CLL #PS047 z MPK Kraków. 26.04.2014.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Powyższy #MI965 na przystanku „Teatr Bagatela” przy ul. Dunajewskiego. Linia 304, kierunek Wieliczka. 1.03.2014.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Citelis #MI961 przejeżdża pod Wawelem. Kierunek Wieliczka. 17.04.2010.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Irisbus #MI958 jako linia 304 w stronę Wieliczki jedzie objazdem. Autobus z al. Mickiewicza skręca w ul. Piłsudskiego, aby na ul. Straszewskiego wrócić na stałą trasę, zmierzając pod Wawel. Budynek po prawej to Muzeum Narodowe. 4.07.2010.

 

 Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Niektóre Irisbusy posiadały reklamy. Były to jednak dość sporadyczne przypadki. Autobus #MI961 w kierunku Wieliczki dojeżdża do mostu Dębnickiego. To obecnie obowiązująca trasa linii 304. Pierwotna jej wersja (przedstawiona także na powyższych zdjęciach) wiodła pod Wawelem i przez most Piłsudskiego. 11.05.2013.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Ulica Kurniki. Irisbus Citelis 12M #MI953 właśnie rozpoczyna kolejny kurs do Wieliczki. Obok nietypowy gość w tym miejscu, czyli zabytkowy Jelcz 021 z MPK Kraków, przejazd specjalny na linii 105. 2.09.2012.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Citelis #MI957 jako linia 301 na przystanku „Niepołomice Rynek”. Za około dwie minuty dojedzie do pobliskiej pętli Niepołomice Dworzec. 20.01.2011.

 

Irisbus Citelis 12M, Mobilis

Irisbus #MI962 na linii 301 odjeżdża z przystanku „Niepołomice Rynek”. Kierunek Dworzec Płaszów. 4.10.2011.

 

 MAZ 203, Mobilis

Na liniach 301 i 304 oprócz Irisbusów Citelis 12M pojawiały się także dwa MAZ-y 203 wypożyczone przez Mobilisa od firmy Warbus. Tu egzemplarz #MM989 z 2008 roku na ul. Basztowej. 10.05.2014. Autobus obecnie obsługuje komunikację miejska w Gdańsku, miał też swój epizod w Elblągu.

 

 MAZ 203, Mobilis

MAZ 203, Mobilis

Drugi z MAZ-ów 203, czyli #MM988. Także rocznik 2008, który z Krakowa trafił do Ełku. Przystanek końcowo-początkowy Dworzec Główny Zachód przy ul. Kurniki. 20.04.2013.

 

 Solaris Urbino 18, Mobilis

Solaris Urbino 18, Mobilis

W okresie 1 listopada na linii 304 pojawiał się tabor klasy mega. W tym przypadku Solaris Urbino 18 #MR907. Przystanek końcowo-początkowy Dworzec Główny Zachód na ul. Kurniki. 1.11.2012. Autobus po zakończeniu obsługi krakowskich linii trafił do firmy Transkom z miejscowości Koziegłowy koło Poznania.

 

Solbus SM12, Mobilis 

Solbus SM12, Mobilis

W roku 2011 w taborze Mobilisu pojawiły się dwa Solbusy SM12. Wypożyczone z firmy Warbus pełniły funkcję autobusów rezerwowych, często pojawiając się np. na linii 301. Tu autobus #MS988 na przystanku „Niepołomice Rynek”. Rocznik 2008, obecnie kursujący po Gdańsku. Za szybą tablica o treści „Autobus rezerwowy”. 8.02.2011.

 

Pod koniec obsługi linii nr 301 i 304 przez firmę Mobilis nakręciłem dwa krótkie filmy na przystanku „Niepołomice Rynek” (na trasie 301). Poniżej całość zmontowana w jeden materiał. Jego pierwsza część to podstawowa obsługa tej linii, czyli Irisbus Citelis 12M, w tym przypadku #MI957 (31 lipca 2014). Druga to jeden z dwóch MAZ-ów 203, #MM989 (30 lipca 2014):

 

 

Do tematu firmy Mobilis na liniach 301 i 304 jeszcze powrócę.

 

Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 20 kwietnia 2015
Błękitny Ikarus

Niedawno pisałem o historycznym Ikarusie 280.57 z Kędzierzyna-Koźla. Tu link. Teraz zapraszam do Krakowa, na spotkanie z tamtejszym węgierskim przegubowcem. Nie jest to jednak prezentowany już wiele razy w Blogu Transportowym autobus #DK260 (przykładowe linki: pierwszydrugi), ale zupełnie inny pojazd.

To Ikarus 280.26 sprowadzony z Siedlec. Rocznik 1988. Jak podaje portal Phototrans.eu, autobus początkowo był eksploatowany przez PKS Siedlce. W roku 1992 trafił do MPK Siedlce, gdzie otrzymał numer taborowy 015. U tego przewoźnika pracował prawie do końca 2012 roku. Wówczas niebieski autobus został odkupiony przez MPK Kraków. W Internecie znajdziemy informacje, że miał on być przeznaczony na części do wspomnianego #DK260. Później czekała go kasacja. Na szczęście tak się nie stało. Stan techniczny niebieskiego przegubowca był na tyle dobry, że pozostawiono go. Został rezerwowym Ikarusem. Pomalowany na śliczny błękitny kolor (bardzo podoba mi się takie malowanie) i oznaczony numerem ZV280 (niewidocznym na pojeździe) po raz pierwszy liniowo woził mieszkańców Krakowa 18 maja 2014, w trakcie Nocy Muzeów. Później pojawiał się razem z innymi historycznymi pojazdami jako obsługa Krakowskiej Linii Muzealnej.

Błękitny Ikarus kursował po Krakowie np. 15 sierpnia 2014. Wówczas wraz z dwoma innymi autobusami obsługiwał dodatkową linię C w relacji Nowy Bieżanów Południe – Rynek Główny. Był to jedyny dzień, w którym udało mi się „upolować” to piękne auto. Za najlepsze miejsce do wykonywania zdjęć uznałem Rynek Główny. Pod względem zabudowy i historyczności był to wybór jak najbardziej słuszny. Wątpliwości budziły jednak czynniki przeszkadzające – ludzie. Prawdziwe morze ludzi. To przecież najbardziej zatłoczone miejsce w mieście. Zrobienie zdjęcia stojącego na płycie rynku pojazdu bez kogoś w kadrze graniczyło z cudem. Przy okazji mogłem więc przetestować swoją cierpliwość. W końcu udało się.

 

Ikarus 280, Kraków Rynek Główny

Morze ludzi na Rynku Głównym i Ikarus niczym wyspa. Obok pojazdu historyczny słupek przystankowy.

 

Ikarus 280, Kraków Rynek Główny

Ikarus 280, Kraków Rynek Główny

Ikarus 280, Kraków Rynek Główny

Wykonanie zdjęcia bez ludzi zasłaniających autobus niemal graniczyło z cudem.

 

Ikarus 280, Kraków Rynek Główny

Ikarus 280, Kraków Rynek Główny

Przystanek końcowo-początkowy Rynek Główny usytuowano obok kościoła Mariackiego.

 

Tablica kierunkowa

Tablica kierunkowa linii C w bocznej szybie Ikarusa. Uważny obserwator dostrzeże wcześniejsze napisy, czyli oznakowanie linii 502, którą historyczny przegubowiec obsługiwał 29 czerwca 2014. Za oknem fragment Sukiennic.

 

Innym ciekawym krakowskim miejscem, w którym autobusy nie goszczą regularnie jest ul. Dominikańska. Bruk, historyczna zabudowa. Plener idealny. To właśnie tamtędy pojazdy linii C przemieszczały się do i z Rynku Głównego. Tam urządziłem sobie dłuższą sesję fotograficzno-filmową. Oprócz Ikarusa dokumentowałem także dwa pozostałe autobusy obsługujące tego dnia muzealną trasę: Jelcz 021 i San H01B. Niestety mocne słońce połączone z licznymi cieniami nie ułatwiało fotografowania.

 

Ikarus 280, Kraków ul. Dominikańska

Błękitny Ikarus na bruku ul. Dominikańskiej. Kierunek Nowy Bieżanów Południe.

 

San H01B, Kraków ul. Dominikańska

San H01B, Kraków ul. Dominikańska

San H01B, Kraków ul. Dominikańska

San H01B, czyli najmniejszy autobus obsługujący linię C.

 

Jelcz 021, Kraków ul. Dominikańska

Jelcz 021, Kraków ul. Dominikańska

Jelcz 021, Kraków ul. Dominikańska

Linię C obsługiwał także Jelcz 021. Tu w trakcie przejazdu w stronę pętli Rynek Główny.

 

Tak autobusy prezentowały się w ruchu. Ulica Dominikańska:

 

 

W roku 2014 linia muzealna gościła na Rynku Głównym także we wrześniu. Wówczas była to jednak trasa obsługiwana najmniejszym taborem. Do tego tematu powrócę w jednym z kolejnych wpisów.

 

 Wpisy poświęcone autobusom

Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 22 grudnia 2013
Ogórkowy ślub

Sobota to dzień ślubów. Urzędy stanu cywilnego, kościoły – wszędzie tam zobaczymy pary młode i wiozące je pojazdy. Niekiedy młodzi jadą bardzo ciekawymi samochodami, np. opisywaną w blogu Czajką.

Na śluby przybywa czasem całkiem spora ilość gości. Często młodzi małżonkowie zapewniają im transport, niekiedy bardzo oryginalny. Tak zrobili Magda i Karol, którzy pobierali się 7 września 2013 na warszawskim Krakowskim Przedmieściu, tuż przy Pałacu Prezydenckim (więc pewnie ceremonia miała miejsce w kościele seminaryjnym). Swoich gości postanowili przewieźć historycznymi autobusami. Wybrali dwa Jelcze 043. Pojazdy należą do różnych właścicieli.

Niebieski „ogórek” o rejestracji WJ 61Y został podstawiony przez warszawski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej. To rocznik 1974. Początkowo był on własnością MZK Warszawa, wykorzystywany do przewozów socjalnych. Po przekształceniach w strukturach stołecznego przewoźnika (rok 1994) należał do Miejskich Zakładów Autobusowych (MZA), a od 1996 r. do Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Warszawie. W styczniu 1999 został odkupiony przez klub i następnie odrestaurowany.

 

Jelcz 043, Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie

 Jelcz 043, Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie

 

Drugi z pojazdów to prywatna własność pana Tomasza Skrzelińskiego, pasjonata dawnej motoryzacji. „Ogórek” został wyprodukowany w roku 1985 (tak podaje galeria TWB) i teraz udaje autobus Orbisu.

 

Jelcz 043, Tomasz Skrzeliński

 Jelcz 043, Tomasz Skrzeliński

 Jelcz 043, Tomasz Skrzeliński

 

Jelcze 043 budziły ogromne zainteresowanie wśród licznych w tej części Warszawy przechodniów, turystów. Co chwilę ktoś zatrzymywał się i je fotografował. Była także okazja do obejrzenia autobusów w ruchu. Ta dynamiczna prezentacja nie należała do najkrótszych, bo pojazdy teren przy kościele opuszczały dość wolno - wycofywały w główną część ul. Krakowskie Przedmieście. Tak to wyglądało. Niestety kończyło mi się miejsce na karcie, więc musiałem maksymalnie skrócić czas nagrania:

 

 

 

 W trakcie tych manewrów zrobiłem także kilka zdjęć:

 

Jelcz 043, Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie

Jelcz 043, Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie

 Jelcz 043, Tomasz Skrzeliński

 

Warto jeszcze dodać, że niebieski „ogórek” tworzy zestaw z przyczepą P01 z 1976 roku. Czasami jeździ z nią po Polsce. Przykładowo w czerwcu 2008 roku pojazdy uczestniczyły w 15. Trakerskim Spotkaniu w Krakowie, czyli w wielkim zlocie ciężarówek, w którym biorą udział także historyczne autobusy.

 

 Jelcz 043 + przyczepa P01, Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie

Warszawski Jelcz 043 z przyczepą P01. Wizyta w Krakowie, 14 czerwca 2008.

 

Ślub Magdy i Karola okazał się także atrakcją dla fanów mniejszej motoryzacji. Pojazdem nowożeńców był Mikrus, którego zdjęcia przedstawię w dziale Osobówki.

 

Blog Transportowy na Twitterze

 Blog Transportowy na Facebooku

środa, 27 listopada 2013
Wycieczka MEX-em i odmieniony Ikarus

W sobotę 12 października 2013 r. Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych zorganizował specjalny przejazd należącym do MPK Kraków zestawem: Jelcz 272 MEX + przyczepa P01. Głównym powodem była wypadająca w grudniu 50-ta rocznica wprowadzenia do eksploatacji w Krakowie miejskich „ogórków”.  Piękne, czerwone pojazdy pozowały do zdjęć na terenie miasta oraz poza nim, np. w Ojcowskim Parku Narodowym. Pogoda dopisała, co w połączeniu ze złotą polską jesienią owocowało pięknymi fotografiami.

Poniżej kilka zdjęć z tej bardzo udanej imprezy. Pełna relacja w Blogu Transportowym pojawi się dopiero za jakiś czas. Wcześniej zamieszczę materiały z pożegnania MAN-a SG242, a w dziale Tramwaje z imprezy wagonem GT6.

 

Jelcz 272 MEX + P01, MPK Kraków

 Ojców - Ojcowski Park Narodowy. Zestaw pozuje obok ogólnodostępnego parkingu. Dalszy przejazd wymagał specjalnego zezwolenia.

 

Jelcz 272 MEX + P01, MPK Kraków

 Ulica Ojcowska - Ojcowski Park Narodowy. Trasa zamknięta dla ogólnego ruchu samochodowego. Jelcze wspinają się serpentyną między Ojcowem, a drogą nr 94.

 

Jelcz 272 MEX + P01, MPK Kraków

 Fotostop pomiędzy Karniowicami, a Bolechowicami.

 

W trakcie imprezy powstał krótki materiał filmowy:

 

 

Pozostając w temacie podwawelskich zabytków, wracam do Krakowskiej Linii Muzealnej. O kursujących na niej Jelczu 021 i Ikarusie 280 pisałem już tutaj. Autobusy te obsługiwały historyczną linię także 22 września, kończąc „zabytkowy sezon 2013”. Była to trasa oznaczona symbolem „D”, w relacji: Osiedle Kurdwanów – Nowosądecka – Wielicka – Starowiślna – Rondo Grzegórzeckie – Rondo Czyżyńskie – Plac Centralny. Na moją szczególną uwagę zasłużył Ikarus #DK260, który przeszedł małą metamorfozę. Został bardziej „uhistoryczniony”, czyli otrzymał dawny numer taborowy: 34260. Zmianę tę wprowadzono już w lipcu, ale niestety wcześniej nie udało mi się Ikarusa sfotografować.

 

Ikarus 280.26, MPK Kraków

 Ikarus 280.26 z numerem 34260, czyli dotychczasowy DK260. Linia D w stronę pętli Osiedle Kurdwanów. Ul. Starowiślna.

 

 Jelcz 021, MPK Kraków

 Chwilę po przejeździe Ikarusa w przeciwną stronę (czyli do Placu Centralnego) pojechał Jelcz 021.

 

Przejazd odmienionego krakowskiego Ikarusa oraz niezmienionego Jelcza 021 na poniższym filmie. Ulica Starowiślna:

 

 

 

 Blog Transportowy na Google +

  Blog Transportowy na Facebooku 

wtorek, 16 lipca 2013
Krakowskie zabytki znów na linii

Rozpoczęły się wakacje i w wielu polskich miastach uruchomiono linie obsługiwane taborem zabytkowym. Tak zrobiono także w Krakowie. Standardowo powstała linia 0 dla tramwajów. Krakowskie historyczne autobusy zazwyczaj pojawiały się w wybrane wakacyjne dni na zwykłych liniach. Tak było np. 22 lipca (linia 132) i 2 września 2012 (linia 105/405), o czym pisałem tutaj.

W tym roku odstąpiono od tej zasady, tworząc oddzielne linie dla zabytków. Powstały aż cztery przyspieszone trasy oznaczane literami, czyli nawiązujące do dawnych linii pospiesznych: A, B, C i E. Każda z nich kursuje innego dnia. Sezon rozpoczęto linią B, która została uruchomiona 30 czerwca. Kolejne pojawią się na ulicach miasta 21 lipca (linia A: Rynek GłównyKombinat), 15 sierpnia (linia C: AzoryNowy Bieżanów Południe) i 31 sierpnia (linia E: Rondo GrunwaldzkieMistrzejowice).

Rozpoczynająca sezon linia B kursowała na trasie Cracovia Stadion – Piłsudskiego – Basztowa – Lubicz – Rondo Mogilskie – Brodowicza – Pilotów – Młyńska – Rondo Barei – Dobrego Pasterza – Andersa – Plac Centralny – Solidarności – Kombinat. Do jej obsługi wyznaczono trzy autobusy. Pierwszą brygadę obsługiwał przegubowy „ogórek”, czyli Jelcz 021 #549. Za nim jechał Ikarus 280 #DK260, a jako trzeci kursował Jelcz 272 MEX #341.

Niestety nie miałem zbyt dużo czasu na zajęcie się historycznymi pojazdami, ale udało mi się dwa z nich „upolować” na ul. Dobrego Pasterza. To jelcz 021 i Ikarus, które wykonują pierwsze kursy w stronę Kombinatu. Jelcz z przystanku Cracovia Stadion wyruszył o 11:15, a Ikarus o 12:00. Poniżej zdjęcia i film z przejazdu.

 

Jelcz 021 z MPK Kraków

 Jelcz 021 z MPK Kraków

 Ikarus 280.26 z MPK Kraków

 Ikarus 280.26 z MPK Kraków

 

 

Zamów newsletter 

 

Wpisy poświęcone autobusom

 
1 , 2