Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Czerwiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Google+

Wpisy z tagiem: DAB

środa, 13 lipca 2016
DAB z Żywca w Oświęcimiu

Powracam do tematu autobusów marki DAB kursujących po Oświęcimiu (przykładowy wcześniejszy tekst o tych duńskich autobusach). Pojazdy te mają się tam całkiem dobrze, a co ciekawe, wciąż ich przybywa.

Przekonałem się o tym osobiście 9 lipca 2016, spacerując ulicą Stanisławy Leszczyńskiej, przy której mieści się zajezdnia MZK Oświęcim. W bocznej uliczce wewnętrznej stał odstawiony przybysz z Żywca. Dokładniej DAB 1200B. Rocznik 1993. Jako fabrycznie nowy został zakupiony przez MZK Żywiec i oznaczony numerem taborowym 325.

Przez ponad 20 lat kursował po Żywcu, a w czerwcu 2016 został sprzedany do Oświęcimia. Jak podają źródła internetowe, jego nowy numer taborowy to 21.

 

DAB 1200B, MZK Oświęcim

Dawny żywiecki DAB 1200B #325 na terenie zajezdni MZK Oświęcim. Za nim ostatni dwudrzwiowy Autosan H6-20, czyli #40. Jeden z trzech takich. 9.07.2016.

 

DAB #325 nie jest jedynym pojazdem tej marki odkupionym z Żywca przez oświęcimskiego przewoźnika. W czerwcu 2016 do zajezdni przy ul. Leszczyńskiej dotarł także DAB 1200B #359. Rocznik 1994, ale w Polsce dopiero od 2005 roku. Wcześniej obsługiwał komunikację miejską w Kopenhadze. Jego nowy numer taborowy to 20.

Do Oświęcimia trafiły także używane DAB-y z PKM Gliwice. W roku 2015 tabor MZK wzbogacił się o cztery egzemplarze, to obecne numery 15, 16, 17 i 19.

Niestety ex gliwickich DAB-ów w Oświęcimiu nie udało mi się sfotografować. W trakcie spaceru przez ul. Leszczyńskiej utrwaliłem tylko inne, „miejscowe” autobusy tej marki.

 

DAB 1800B, MZK Oświęcim

Tuż przy bramie wyjazdowej z zajezdni, obok myjni stoją najciekawsze oświęcimskie DAB-y, czyli dwa przegubowce typu 1800B. To #58 (rocznik 1990, w Oświęcimiu od 2006 roku) i #66 (rocznik 1993, w Oświęcimiu od 2007). Obok nich Autosan H7-20 #54 (rocznik 2003, od nowości w MZK). 9.07.2016.

 

Solaris Urbino 8,9 LE i DAB 1200B, MZK Oświęcim

Przedstawiciel najmłodszego taboru MZK Oświęcim, czyli Solaris Urbino 8,9 LE #82 (rocznik 2011) w towarzystwie większego i starszego kolegi: DAB 1200B #74 (rocznik 1997, w Oświęcimiu od 2009 roku).

 

DAB 1200B, MZK Oświęcim

DAB-y 1200B odstawione na terenie zajezdni. Na końcu weteran, czyli model 6-3-TL11/3 #18 z 1982 roku. Nadal czynny.

 

Zatem ogólnie rzecz ujmując, Oświęcim to prawdziwe DAB-owe eldorado.

 Zamów bezpłatny newsletter

18:38, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 15 marca 2016
Blog Transportowy na YouTube – już ponad 900 subskrypcji

W czerwcu 2014 zamieściłem wpis o filmowej wersji Bloga Transportowego, czyli o kanale Lukaszwo w serwisie YouTube (tu link). Powracam do tematu.

Z nieukrywaną przyjemnością informuję, że od tamtego czasu ilość subskrybentów zwiększyła się niemal dwukrotnie i przekroczyła już wartość 910 subskrypcji.

Nadal najpopularniejszym filmem na kanale Lukaszwo jest materiał o autobusie Irizar PB 6x2 (ponad 460 tysięcy wyświetleń), a drugie miejsce wciąż piastuje Autosan H9-21 ex PKS Nowy Sącz wjeżdżający do potoku (ponad 120 tysięcy wyświetleń). Nagrania te zamieściłem we wspomnianym wpisie. Teraz zapraszam do obejrzenia zdobywcy trzeciego miejsca. W zasadzie do ponownego obejrzenia, bo film ten już prezentowałem w Blogu Transportowym (link). To materiał ze specjalnego przejazdu Jelczem 272 MEX z przyczepą PO1 z MPK Kraków. Obecnie ponad 113 tysięcy wyświetleń. 12.10.2013:

 

 

Na kanale Lukaszwo jest już dostępnych ponad 370 filmów. Tramwaje, autobusy, trolejbusy, pociągi i inne środki transportu. Raz w tygodniu dodaję kolejny materiał. Czasami krótki, kilkudziesięciosekundowy, innym razem dłuższy, kilkuminutowy reportaż.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

Screen strony prezentującej najnowsze filmy na kanale Lukaszwo.

 

Na kanale Lukaszwo dostępne są różne playlisty: Popularne filmy, Autobusy, Tramwaje, Pociągi, Samoloty, Trolejbusy, Ciężarówki i Metro. Poniżej kilka przykładowych filmów z różnych kategorii. Zaczynam od Ciężarówek. Będzie głośno – alarmowy przejazd trzech wozów straży pożarnej przez ul. Szewską we Wrocławiu. Wszystkie z JRG-1 PSP we Wrocławiu. Mercedes Atego 1329AF nr 301[D21], Iveco Magirus 150E27 nr 301[D]51 i Mercedes Atego 1325F nr 301[D]22. 30.06.2012:

 

 

Śnieżyca w Oświęcimiu. Przez skrzyżowanie ulic Dąbrowskiego i Śniadeckiego przejeżdża Jelcz 120M #44, a później dwa DAB-y 1200B (#57 i #67). 28.12.2010:

 

 

Jednym z kolejowych filmów jest materiał o lokomotywie Pesa Gama Marathon 111Ed-001z pociągiem TLK Norwid (Gdynia Główna - Warszawa Centralna - Kraków Główny) na stacji końcowej. Po wysadzeniu pasażerów skład odjeżdża do Krakowa Płaszowa. To testy tego elektrowozu przeprowadzane przez PKP Intercity. 2.03.2013:

 

 

Zachęcam do subskrybowania kanału Lukaszwo.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

środa, 29 kwietnia 2015
Impreza 33-letnim DAB-em

W sobotę 18 kwietnia 2015 odbył się przejazd specjalny 33-letnim autobusem duńskiej marki DAB. To przedstawiciel serii 6 typ 3 (6-3-TL11/3). Rocznik 1982. Własność MZK Oświęcim. Do przewoźnika tego trafił w roku 1991, otrzymując numer taborowy 18. Mimo dość zaawansowanego wieku pojazd ten nadal jest eksploatowany liniowo. W najbliższym czasie planowane jest jednak wycofanie go ze służby, więc impreza miała charakter pożegnalny. Mam jednak nadzieję, że nie przed kasacją, że weteran ostatecznie trafi do hobbisty-kolekcjonera lub jakiegoś transportowego muzeum.

Trasa kilkugodzinnego przejazdu wiodła po sieci MZK Oświęcim. DAB weteran woził uczestników przede wszystkim po okolicznych miejscowościach, takich jak np. Brzeszcze, Harmęże, Brzezinka, czy Zaborze. Liczne fotostopy dawały możliwość wykonania ciekawych zdjęć, często także innym środkom transportu. Szczegółową relację z tego przejazdu zamieszczę za jakiś czas. Teraz publikuję tylko krótki zwiastun i nakręcony wówczas film.

 

DAB serii 6 typ 3 (6-3-TL11/3), MZK Oświęcim

Jawiszowice, ul. Olszyny. DAB w Oznakowaniu linii 29 zmierza w stronę pętli Kaniówek. Trasa ta jest obsługiwana tylko w dni robocze.

 

DAB serii 6 typ 3 (6-3-TL11/3), MZK Oświęcim

Następny fotostop w Jawiszowicach, ul. Janowiec. W tle jeden z kilku okolicznych stawów. Warto zwrócić uwagę na świecące się charakterystyczne zielone lampki na ścianie przedniej pojazdu. Niestety nie mam pojęcia, jakie było oryginalnie ich przeznaczenie.

 

DAB serii 6 typ 3 (6-3-TL11/3), MZK Oświęcim

Na pętli Harmęże. Kończy tu trasę linia 17. Wprawdzie jest ona całotygodniowa, ale ilość kursów jest niestety dość skromna. Co ciekawe, jeszcze po roku 2000 obsługiwały ją także przegubowce.

 

DAB serii 6 typ 3 (6-3-TL11/3), MZK Oświęcim

Brzezinka. Krótki fotostop przy bramie byłego obozu koncentracyjnego. Prostopadle do drogi, na której stoi autobus przebiega trasa linii 17.

 

DAB serii 6 typ 3 (6-3-TL11/3), MZK Oświęcim

Pętla Zaborze. Korzysta z niej linia nr 20.

 

Krótki film prezentujący DAB-a #18 w trakcie tego specjalnego przejazdu:

 

 

 Kalendarz imprez komunikacyjnych

 Blog Transportowy na Facebooku

Tagi: DAB impreza
22:16, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 18 stycznia 2015
Sprawdź autobus

Pod koniec czerwca 2014 polskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych uruchomiło bezpłatną usługę o nazwie Bezpieczny Autobus. Dzięki niej można sprawdzić, czy dany pojazd ma aktualne badania techniczne, jest ubezpieczony i czy z jakiś powodów nie został wycofany z ruchu (np. decyzją policji). Wystarczy wejść na stronę internetową (tu link) i wpisać numer rejestracyjny autobusu. Wówczas wyświetli się raport podający markę i model pojazdu, jego rok produkcji oraz dane dotyczące ubezpieczenia oraz ważności przeglądu technicznego. Podane są także podstawowe informacje o sprawdzanym autobusie: ilość miejsc, masa. W niektórych przypadkach wyświetli się także ostatni zarejestrowany stan licznika.

Bezpieczny Autobus powstał z myślą o rodzicach wysyłających swoje dzieci na wakacyjne wyjazdy. Nakręcono nawet specjalny animowany film, który zachęca do korzystania z tej nowej usługi. Można go oglądać w serwisie YouTube (tu link). Opinie o tym obrazie są jednak bardzo negatywne, a dzieci po obejrzeniu materiału niejednokrotnie reagowały przerażeniem, płaczem. Nie dziwię się. W końcu główny bohater filmu, stary, zniszczony autobus ginie, a scena śmierci to nie jest element humorystyczny.

Uruchamiając usługę Bezpieczny Autobus ministerstwo zrobiło ogromny prezent wszystkim miłośnikom autobusów. Otwarto ogromną bazę danych, obejmującą także pojazdy dawno wycofane z eksploatacji. Nie ma już teraz żadnego problemu z dokładnym określeniem, z którego roku jest dany autobus, czy kiedy go wyrejestrowano, przeznaczając do demontażu. Nieco gorzej jest z dokładnym ustaleniem typu. Dane zapisane w dowodach rejestracyjnych (i zgromadzone w bazie danych, z której korzysta usługa) nie zawsze pokrywają się ze stanem faktycznym. Np. zamiast hiszpańskiej marki Castrosua zobaczymy informację, że to Scania, bo takie autobus ma podwozie.

Poniżej kilka przykładowych autobusów i to, co na ich temat podaje opisywana strona ministerstwa.

 

Sunsundegui Sideral 2000, PKS Chełm

 

Ciekawy hiszpański autobus. Przedstawicieli tego modelu trochę jeździ po Polsce, co nie zmienia  faktu, że to bardzo oryginalny pojazd: ze względu na markę oraz wygląd. To Sunsundegui Sideral 2000. Własność PKS-u Chełm. Okolica ówczesnego Regionalnego Dworca Autobusowego w Krakowie, oczekiwanie na kurs pospieszny Kraków – Chełm przez Sandomierz i Lublin. 30.01.2010. Strona ministerstwa podaje, że to autobus turystyczny Volvo B12, czyli podwozie, na którym powstał ten pojazd. O marce Sunsundegui nie ma żadnej wzmianki. Na pasażera istotniejsza jest informacja o aktualnym badaniu technicznym (obecnie ważnym do 30.09.2015) i ważnej polisie OC. Rok produkcji 2002. Za opisywanym pojazdem Autosan Solina z PKS Myślenice (wówczas już PKS Grupa). Obecnie przewoźnik nie istnieje, a Soliny trafiły do różnych firm, np. do Małopolanina, który przejął trasy po słynnym CB (linie np. do Koszyc i Nowego Brzeska). Screen raportu.

 

Scania CN113CLB, CB Dobiesławice

 

To zdjęcie miało być tylko moją prywatną dokumentacją istnienia takiego autobusu. Wykonane pospiesznie, w ostatniej chwili wyjętym aparatem. Teraz ma już wielką wartość historyczną. Ta Scania CN113CLB należała do wspomnianej powyżej firmy CB z miejscowości Dobiesławice. Przewoźnik  obsługiwał kilka podmiejskich linii z Krakowa (np. do Chobotu przez Niepołomice), a w jego taborze przeważały starsze Scanie sprowadzone jako używane ze Skandynawii. To rocznik 1988. Autobus odjeżdża z przystanku „Plac Centralny” w Krakowie, realizując poranny kurs Czyżyny Dworzec – Gawłówek przez ul. Igołomską, Nowe Brzesko i Groblę. 26.08.2008. Od dobrych kilku lat autobus nie istnieje. CB swoje Scanie złomowało na terenie krakowskiej bazy przy ul. Łowińskiego. Najwidoczniej nie dopełniono wszystkich formalności, bo Bezpieczny Autobus podaje, że pojazd nadal jest zarejestrowany. Nie ma jednak ważnego badania oraz polisy OC. Dowód rejestracyjny wydano 20.12.2007. Screen raportu.

 

Scania CN113ALB, CB Dobiesławice

 

Jeszcze jeden autobus słynnej firmy CB. Tym razem przegubowiec. Linia Czyżyny Dworzec – Koszyce miała takie obłożenie, że konieczne było wykorzystywanie taboru mega. Kurs do Krakowa przed godziną 7:00 obsługiwały dwa jadące razem przegubowce. Tu Scania CN113ALB w wersji lokalnej (drzwi w układzie: 1-1-1-0), rocznik 1992. Na zdjęciu przystanek początkowy. Był wówczas wielki upał, a autobus nie miał otwieralnych okien. Nawiewy działały, ale i tak jazda nim była dość ekstremalnym przeżyciem (wysiadłem na krótko przed zrobieniem zdjęcia). 29.06.2009. Według bazy ministerstwa, pojazd nadal jest zarejestrowany, ale bez ważnego przeglądu i polisy OC. W rzeczywistości autobus złomowano w bazie przy ul. Łowińskiego. Screen raportu.

 

Irizar Century, PKS Zielona Góra

 

Irizar Century z roku 1997. Własność PKS Zielona Góra. Autobus podstawiony na górnej płycie ówczesnego RDA w Krakowie, jako kurs pospieszny z Zakopanego do Zielonej Góry. 18.01.2009. Baza ministerstwa podaje, że 15 lipca 2014 (wówczas wykonałem screen) nie miał on już ważnej polisy OC, a badania techniczne kończyły mu się 23 lipca 2014. Screen raportu. Pojazd nadal jest eksploatowany. Nowe badania techniczne wykonano 12 sierpnia i obowiązują do 12 lutego 2015.

 

DAB serii 6, PKS Namysłów

 

DAB serii 6 z roku 1981 (PKS Namysłów), a obok Autosan A1010T, rocznik 2003 (PKS Nysa). Jak podają źródła internetowe, ten piękny duński klasyk przestał istnieć już w roku 2010. Strona Bezpieczny Autobus twierdzi, że jest on nadal zarejestrowany, ale nie ma ważnego badania technicznego i ubezpieczenia. Autosan nadal istnieje, ma OC i przegląd (ważny do 18.06.2015), a na liczniku ponad 103 tys. pokonanych kilometrów, czyli dość mało jak na 2003 rocznik. Zdjęcie powstało na dworcu autobusowym w Opolu, 22.01.2009. Screen raportu (raport z lipca 2014). Warto jeszcze dodać, że raport podaje dość ciekawą masę własną DAB-a: 0 kg.

 

Ikarus 260.04, MZK Kędzierzyn-Koźle

 

W bazie znajdują się także autobusy skasowane dawno temu. Przykładem jest Ikarus 260.04 #201 z MZK Kędzierzyn-Koźle. Rocznik 1983, u przewoźnika od roku 1992 (odkupiony od Lubelskich Zakładów Naprawy Samochodów, gdzie przeszedł remont kapitalny). Na stronie Bezpieczny Autobus podano informację, że Ikarusa wyrejestrowano 3.04.1997 i zezłomowano. Nie jest to jednak data fizycznej likwidacji. Pojazd jeszcze jakiś czas stał na stanowisku kasacyjnym. Powyższe zdjęcie pochodzi z tygodnika ukazującego się w Kędzierzynie-Koźlu w połowie lat 90-tych („Jest Nasza Gazeta”). Wówczas kierowcy MZK protestowali, stąd dodatkowa tablica za przednią szybą. Kurs linii nr 5 w stronę pętli Pogorzelec, wtedy najprawdopodobniej zlokalizowanej jeszcze na ul. Żwirki i Wigury. Przystanek przy dworcu PKP w Kędzierzynie. Screen raportu.


Ikarus 280.26, MZK Kędzierzyn-Koźle

 

Inny historyczny już pojazd MZK Kędzierzyn-Koźle. Ikarus 280.26 #309 z 1985 roku. Pojazd obsługując linię nr 2 jedzie ul. Szymanowskiego w stronę pętli Rogi Stocznia. Około roku 1996. Widoczna na przyczepie reklama Opla była wówczas przyklejona na wielu autobusach kędzierzyńskiego przewoźnika. Opisywana baza podaje, iż przegubowiec został wyrejestrowany 24.05.2000 i złomowany. Screen raportu.


Renault Messenger

 

Bezpieczny Autobus to także źródło wiedzy o najmniejszym taborze. Tu dość nietypowy pojazd w polskim transporcie pasażerskim, czyli Renault Messenger z 1993 roku. Własność prywatnego przewoźnika kursującego po Zakopanem. Końcowy przystanek na Gubałówce. 2.03.2009. Screen raportu

 

 Blog Transportowy na Google +

Blog Transportowy na Facebooku

wtorek, 14 stycznia 2014
W Oświęcimiu nadal sporo DAB-ów

W roku 2011 tabor MZK Oświęcim powiększył się o nieeksploatowaną wcześniej markę. Korzystając z funduszy unijnych nabyto Solarisy. Pięć egzemplarzy modelu Urbino 10 i cztery Urbino 8,9 LE. Nowe nabytki nie zagroziły jednak marce najbardziej charakterystycznej dla Oświęcimia. Mające już swoje lata wysokopodłogowe DAB-y nadal są eksploatowane i mają się całkiem dobrze. Jako miłośnika autobusów bardzo mnie to cieszy, bo przecież marka DAB już od dawna jest komunikacyjnym symbolem Oświęcimia.

Czasami kilka egzemplarzy tego symbolu miasta pojawia się jednocześnie w danym miejscu. Taką sytuację miałem np. w piątek 27 grudnia 2013, przy oświęcimskim dworcu kolejowym. W ciągu pięciu minut zjawiły się tam cztery DAB-y 1200B, a trzy z nich odjechały jeden za drugim.

Najpierw przyjechał autobus nr 12 jako linia 27 relacji Zakłady Chemiczne – Jawiszowice Kółko. To rocznik 1985, w Oświęcimiu od 1993 roku. Według rozkładu jazdy do pętli dotrze za ponad 20 minut:

 

DAB 1200B, MZK Oświęcim

 DAB 1200B, MZK Oświęcim

 

Potem na przystanek przyjechał zaczynający tu trasę DAB 1200B #10, jako linia 20 do Zaborza. To także rocznik 1985, od 1993 r. w MZK Oświęcim. Do Zaborza dotrze po 22 minutach rozkładowej jazdy. Warto zwrócić uwagę na niebieski odcień światła doświetlającego przednią tablicę kierunkową. Za DAB-em Solaris Urbino 10 #78 na linii 10:

 

DAB 1200B, MZK Oświęcim

 

Za #10 ustawił się #59. To już młodszy egzemplarz. Rocznik 1992, a w MZK Oświęcim od 2006 roku. Autobus rozpoczyna obsługę linii 43 do miejscowości Stawy Monowskie. Dotrze tam po 31 rozkładowych minutach. Za #59 zatrzymał się DAB #71. To prawie nówka – rocznik 1997, w Oświęcimiu od 2009 roku. Wykonuje wariantowy kurs linii 1 w relacji Zakłady Chemiczne – Osiedle Zasole Pętla, gdzie dotrze już po 2 minutach:

 

 DAB 1200B, MZK Oświęcim

 

DAB-y #10, 59 i 71 ruszyły jednocześnie, co wyglądało bardzo ciekawie:

 

 DAB 1200B, MZK Oświęcim

 DAB 1200B, MZK Oświęcim

 DAB 1200B, MZK Oświęcim

 

Film z odjazdu trzech DAB-ów:

 

 

Blog Transportowy na Facebooku

 Blog Transportowy na Google +

Tagi: DAB
18:50, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
piątek, 15 listopada 2013
Loga Arrivy już na autobusach

W czerwcu pisałem o przejęciu spółki Veolia Transport Central Europe przez Arrivę. Ślady tego wydarzenia już od dłuższego czasu są widoczne na autobusach Veolii - pojazdy dodatkowo ozdobiono małymi logami Arrivy. Przypuszczalnie najnowsze nabytki (lub remontowane, odmalowywane egzemplarze) będą już całe w nowym oznakowaniu. Poniżej kilka zdjęć autobusów Veolii, dokładnie oddziału z Kędzierzyna-Koźla.

 

Arriva, zajezdnia w Kędzierzynie-Koźlu, DAB, Autosan, Jelcz

Autobusy na terenie zajezdni w Kędzierzynie-Koźlu. Poniżej zbliżenia na poszczególne pojazdy. Wszystkie mają naklejone loga Arrivy. 28.09.2013.

 

DAB 1200B, Arriva Kędzierzyn-Koźle

 DAB 1200B. Zdjęty zderzak utrudnia identyfikację pojazdu. Naklejki na szybie i rozmieszczenie napisu DAB świadczą, że to OPR 21GS, czyli dawny OK 09540. Autobus trafił do Kędzierzyna jeszcze, gdy tamtejszy PKS był samodzielną firmą. Na tablicy kierunkowej napis Århus, czyli nazwa drugiego co do wielkości duńskiego miasta, w którym pierwotnie autobus ten garażował. Od 1 stycznia 2011 nie obowiązuje widoczna na pojeździe pisownia nazwy miejscowości - teraz jedyna poprawna forma to Aarhus.

 

Jelcz 120M, Arriva Kędzierzyn-Koźle

 Jelcz 120M o rejestracji OK 21611. To rocznik 2001 o przeszłości związanej z Warszawą. W latach 2001 - 2004 obsługiwał komunikację miejską w stolicy. Był wówczas oznaczony jako A201. Kiedy w Warszawie zabrakło pracy dla Jelczy 120M, Connex część z nich sprzedał (np. do Radomia, Raciborza), a pozostałe egzemplarze przeniósł do innych oddziałów - pięć trafiło do Kędzierzyna. Pod lewą wycieraczką wyraźny ślad dawnego, stołecznego oznaczenia: A201.

 

Autosan H10-11, Arriva Kędzierzyn-Koźle

 Autosan H10-11.21 o rejestracji OK 13075. To rocznik 2000, który swój autobusowy żywot także rozpoczął w stolicy. Jako własność firmy Rapid-Bus (przekształconej później w Connex Warszawa) kursował na trasie Warszawa - Pruszków. Kilka razy miałem okazję jechać tym autobusem i spisałem wówczas jego kędzierzyński numer taborowy (umieszczony tylko wewnątrz): H20005. Drzwi o układzie 1-2-0. Pojazd trafił do Kędzierzyna bezpośrednio po przejęciu tamtejszego PKS-u przez Connex. Za jakiś czas dodam do bloga jego zdjęcie z tamtego okresu.

 

MAN SL222, Arriva Kędzierzyn-Koźle

 MAN SL222 o rejestracji OK 55862. Rocznik 1997. Początkowo autobus był eksploatowany w Czechach, jako własność ČSAD Ostrava. Później stał się własnością Veolii Transport Morava, a w roku 2011 został przekazany do oddziału Veolii w Kędzierzynie-Koźlu. Po lewej fragment prudnickiego Irisbusa Axera o rejestracji OPR 53ET.

 

 Autosan A1010T, Arriva Kędzierzyn-Koźle

 Autosan A1010T, Arriva Kędzierzyn-Koźle

Efekt niedawnych roszad taborowych, czyli Autosan A1010T o rejestracji OK 66292. Do Kędzierzyna oddelegowano go z oddziału w Łańcucie (miał tam rejestrację RLA U854). Autobus stoi przy drodze nr 425 w miejscowości Solarnia. To od lat stałe miejsce nocowania pojazdu Veolii. Tuż obok, na prywatnym podwórku zawsze parkuje drugi autobus.

 

Blog Transportowy na Facebooku

 Blog Transportowy na Twitterze

niedziela, 02 grudnia 2012
Przegubowy Mercedes w Oświęcimiu

Niedawno pisałem o ekspansji PKSiS Oświęcim i o związanym z tym przenoszeniem pojazdów do różnych oddziałów firmy. Jednym z ciekawszych przykładów takiego działania jest oddelegowanie przegubowego Mercedesa Citaro z Krakowa do Oświęcimia. Ten trójdrzwiowy (układ: 2-2-2-0) autobus to rocznik 2001, który do Polski trafił w roku 2007. Wówczas, w trakcie kieleckich targów TransExpo został zaprezentowany jako oferta importera używanego taboru – firmy Dafa z Bydgoszczy.

Mercedes Citaro G na targach TransExpo 2007

Mercedes Citaro G na targach TransExpo 2007.

Z tej oferty skorzystał PKS Kraków. Zakupiony Citaro G został skierowany do obsługi bezpłatnej linii w podkrakowskich Balicach. Jej zleceniodawca to Kraków Airport. Trasa ta jest dowozówką z lotniska do stacji kolejowej Kraków Balice. Po wygraniu przetargu na jej obsługę przez MPK Kraków, przegubowiec stracił zatrudnienie. Około września 2012 r. trafił do Oświęcimia. Fotograficznie upolowałem go dopiero w niedzielę 4 listopada. Stał wtedy odstawiony pośród innych pojazdów na oświęcimskim dworcu autobusowym. Nie miał wstawionej żadnej tablicy kierunkowej, więc trudno jest ustalić, na jakich trasach kursuje. Z relacji internetowych wynika, że jego stały przydział to Oświęcim Muzeum – Osiek Dom Ludowy (szkolny na 14:20). Często widywany był także jako obsługa gimnazjum w Zaborzu oraz kilka razy na linii 500 (Oświęcim DA – Tychy PKP).

 Mercedes Citaro G z PKSiS Oświęcim

 Mercedes Citaro G z PKSiS Oświęcim

 Mercedes Citaro G na dworcu w Oświęcimiu. Na bokach pojazdu wciąż widnieje napis: Linię obsługuje PKS w Krakowie SA.

Mercedes Citaro G zastąpił Heulieza GX187 o rejestracji KOS 2G12 (rocznik 1991, ex francuski TAG Grenoble), który stał się dawcą części dla dwóch innych pojazdów tego typu (KOS 2G13 i KOS 3G14).

Heuliez GX187 z PKSiS Oświęcim

Heuliez GX187 o rejestracji KOS 2G12 jeszcze w ruchu. Autobus po wykonaniu kursu Oświęcim Muzeum - Osiek Dom Ludowy zawraca w centrum Osieku. 5.02.2007.

 Heuliez GX187 z PKSiS Oświęcim

Ten sam Heuliez odstawiony na terenie zajezdni. W trasę już nie wyruszył. 24.04.2011.  

Sprawne Heuliezy także stały na dworcu. Oba otablicowane. W rozkładzie jazdy takich relacji nie znajdziemy, stąd wniosek, że obsługują zamknięte przewozy szkolne.

Heuliez GX187 z PKSiS Oświęcim

Heuliez o rejestracji KOS 2G13 miał tablicę z relacją: Oświęcim - Stawy Monowskie.

Heuliez GX187 z PKSiS Oświęcim

Natomiast Heuliez o rejestracji  KOS 3G14 miał wstawioną za szybę tablicę: Oświęcim - Łazy Sklep.

Zatem obecnie po Oświęcimiu na stałe kursuje pięć przegubowych autobusów. Wspomniane dwa Heuliezy GX187 i Mercedes 0530G (Citaro G) z PKSiS Oświęcim oraz dwa DAB-y 1800B z MZK Oświęcim (nr 58 i 66).

DAB 1800B #58 z MZK Oświęcim

DAB 1800B #58 z MZK, czyli jeden z pięciu oświęcimskich przegubowców. Autobus jedzie z zajezdni, aby rozpocząć kurs linii podmiejskiej 28 w relacji Oświęcim Miasto (13:55) - Łęki Zasole. 5.07.2007.

Warto jeszcze dodać, że po Oświęcimiu kiedyś kursowały także inne modele przegubowych autobusów. Dziś to już jednak historia. Były to: Ikarus IK160P, Ikarus 280 i Jelcz 021.

Ikarus IK160P z PKSiS Oświęcim

 Łącznie PKSiS Oświęcim posiadał 14 Ikarusów IK160P. W końcowym okresie eksploatacji obsługiwały kursy z Oświęcimia do Osieku Domu Ludowego. Wcześniej dominowały na numerowanych liniach (500 i 586) łączących Oświęcim z Tychami. Na zdjęciu pojazd o rejestracji KOS R699. Przystanek Osiek Dom Ludowy, 13.11.2006.

Ikarus 280 z MZK Oświęcim

Przez kilka lat Ikarusy 280 dominowały wśród taboru MZK Oświęcim. Potem zostały już tylko cztery najmłodsze egzemplarze (z roku 1990): 6, 7, 8 i 9. Najdłużej wytrwały (do roku 2007) pojazdy nr 6 i 7. Na zdjęciu Ikarus nr 8, a za nim nr 7. Teren zajezdni MZK, około czerwca 2003.

Jelcz 021 z MPK Kraków

Po Oświęcimiu kursowało łącznie 7 Jelczy 021. Niestety ich zdjęć nie posiadam, dlatego zastępczo pokazuję taki autobus z MPK Kraków, 2.09.2012. 

Do tematu autobusów przegubowych w Oświęcimiu jeszcze powrócę. To jednak dopiero za jakiś czas.

 Blog Transportowy na Facebooku

wtorek, 17 lipca 2012
Świąteczna godzina na koszalińskim dworcu PKS

Dzisiejszy wpis to krótki fotoreportaż z dworca autobusowego PKS Koszalin. Miejsce to bardzo często odwiedzałem w latach 80-tych i na początku 90-tych ubiegłego wieku. Wówczas plac postojowy był w całości wypełniony przeróżnymi pojazdami, głównie Autosanami H9-21 i Jelczami L-11, PR-110DL. Przeważał tabor miejscowy, czyli z PKS Koszalin i z Placówki Terenowej Darłowo. Oczywiście nie brakowało przedstawicieli innych PKS-ów, np. z niedalekiego Kołobrzegu. Generalnie plac postojowy cały czas był pełny, a dojeżdżające pojazdy miały problem ze znalezieniem wolnego miejsca. Co chwilę autobusy podstawiały się na stanowiska i odjeżdżały z nich pełne, niekiedy wręcz przepełnione. Pamiętam, że aby wsiąść do autobusu często należało zająć miejsce w kolejce już około godziny przed odjazdem. Potem oczywiście zaszły zmiany – ubyło pojazdów, kursów i pasażerów. Sam dworzec pozostał jednak nadal taki sam.

Po blisko pięcioletniej przerwie trafiłem na niego w czwartek 7 czerwca br. Dzień świąteczny – Boże Ciało. Miałem około godziny czekania na autobus relacji Kołobrzeg (15:10) – Koszalin (16:15/16:30) – Darłowo (17:25). Byłem przekonany, że plac postojowy zastanę pusty, bo wszakże w święto prawie nic nie jeździ (jedynie prywatna konkurencja, która odjeżdża z okolic dworca kolejowego). Na szczęście zdziwiłem się pozytywnie. Wprawdzie faktycznie prawie nic nie jeździ, ale kilka pojazdów stało – odstawione na weekend autobusy szkolne z PKS Koszalin.

 Dworzec autobusowy PKS Koszalin

Autobusy szkolne na pustym dworcu. Przed nimi stanowiska, a po prawej niewidoczny budynek dworca.

Setra S215 UL z PKS Koszalin

 Setra S215 UL z PKS Koszalin

Szkolna Setra S215 UL. Na końcu pojazdu dodatkowo zamontowano pomarańczowe "koguty".

Setra S215 UL z PKS Koszalin

Druga Setra S215 UL, także szkolna, ale jeszcze w barwach poprzedniego właściciela. Na przodzie widać dawny numer taborowy: 160. Obok Autosan A0909L.04S.

 Jelcz L090M/S z PKS Koszalin

Jelcz L090M/S. Za szybą zwykłe tablice kierunkowe, więc najprawdopodobniej po obsłużeniu szkoły wykonał kurs handlowy. Inna opcja to kilka autobusów szkolnych odjeżdżających z jednego miejsca, więc każdy musi być odpowiednio otablicowany.

Autosan A0909L.04S z PKS Koszalin

Prezentowana powyżej Setra S215 UL obok Autosana A0909L.04S. Kierowca tego drugiego pojazdu zadbał, by zapanowała w nim piłkarska atmosfera - następnego dnia zaczynało się Euro 2012, więc autobus został stosownie ozdobiony.

Jedynym „obcym” autobusem na dworcu, w dodatku jedynym nie szkolnym był MAN ÜL313 z PKS Szczecinek (rej. ZS 9495U). Pojazd czekał na kurs zwykły Koszalin (16:15) – Bobolice (17:05) – Szczecinek (17:45).

MAN ÜL313 z PKS Szczecinek

Potem dojechał jeszcze Autosan A0909L z PKS Wałcz (rej. ZWA 30AK), kończąc kurs z Wałcza przez Połczyn Zdrój i Białogard. Będzie czekał aż do 17:40.

 Autosan A0909L z PKS Wałcz i MAN MAN ÜL313 z PKS Szczecinek

Na dworcu pojawiła się też kolejna Setra z PKS Koszalin - model S215 HD, rocznik 1991. Autobus właśnie zakończył kurs pospieszny z Łodzi.

Setra S215 HD z PKS Koszalin

Kurs, na który czekałem (oprócz mnie jeszcze ok. 10 osób, więc dość mało) obsługiwał DAB 1200L. Dokładnie biało-niebieski pojazd o rejestracji ZK 55714, który od samego początku został przypisany do Placówki Terenowej w Darłowie (zakup w 1999 r., rok produkcji 1988). Tak wyglądał w trakcie około 15 minutowego postoju. Wnętrze puste i jest bardzo prawdopodobne, że bez pasażerów dotarł na dworzec. Dobrze, że choć dalej ktoś jechał.

 DAB 1200L z PKS Koszalin P.T. Darłowo

Temat PKS Koszalin jeszcze pojawi się w Blogu Transportowym. Głównie w historycznym znaczeniu, czyli starsze zdjęcia i trochę wspomnień.

Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 06 stycznia 2012
Grudzień bez śniegu, a w 2010 było biało

Grudzień 2011 przeszedł do historii jako miesiąc zimowy, ale bardzo ciepły i pozbawiony śniegu. W górach może trochę sypnęło, ale gdzie indziej było szaro i jesiennie (ze względu na temperaturę może nawet wiosennie – gdzieś w Polsce zakwitły róże). Tymczasem grudzień 2010 był dość zimowym miesiącem. Nie pamiętam temperatur, ale było biało, choć z pewnymi przerwami, co nie zmienia istotnego faktu – było biało. Zatem zapraszam na małą fotograficzną podróż w czasie w poszukiwaniu zimy.

Najpierw odwiedzimy podkrakowskie Niepołomice. Tam już 30 listopada było biało. Na poniższym zdjęciu przystanek „Niepołomice Rynek”. Po lewej Mercedes Sprinter z firmy MAT-BUS wykonujący kurs do Krakowa przez Wieliczkę, w środku kawał historii, czyli firma CB obsługująca trasę Kraków Czyżyny – Chobot. Przewoźnik jeszcze istnieje, ale już nie jeździ do Chobotu. Pomarańczowego Mercedesa Vario (815D) dawno już nie widziałem, więc może go sprzedano (skasowano) – firma CB będzie tematem oddzielnego wpisu. Po prawej śmieciarka Mitsubishi Fuso z krakowskiego MPO.

 Mercedes Sprinter, Mercedes 815D i śmieciarka Mitsubishi Fuso

Pozostajemy w Niepołomicach. Mamy już jednak 1 grudnia 2010. Zima w pełni. Właśnie trwa śnieżyca, która sparaliżowała okolicę. Mercedes Sprinter z MAT-BUSa za chwilę wyruszy do Krakowa:

 Mercedes Sprinter na przystanku

Mercedes Vario, także z firmy MAT-BUS - po kursie z Krakowa:

Mercedes Vario

Widoczny także na powyższym zdjęciu Mercedes Vario z firmy Transbus, który obsługuje trasę Kraków Rakowicka – Chobot:

 Mercedes Vario z firmy Transbus

Ta śnieżyca sparaliżowała Kraków, czego niestety osobiście doświadczyłem (miałem wtedy bardzo długą podróż). Tak wyglądała zaśnieżona jezdnia placu Centralnego. Przemieszcza się po niej Solaris Urbino 12  nr BU854 na linii 163, wówczas jeszcze w relacji do Bieżanowa Nowego:

Solaris Urbino 12

Pod koniec grudnia 2010 r. piękną zima trwała nadal. Tak było np. 26 grudnia w Oświęcimiu. Wówczas zdjęcia robiłem pod dworcem PKP. Tu przedstawiciel najmniejszego taboru MZK Oświęcim, czyli Autosan H6-20 nr 40, który właśnie kończy kurs linii 23 (Dwory II – Oświęcim PKP):

Autosan H6-20 z MZK Oświęcim

Autosan H7-20.02 #49 na linii 27 (Oświęcim Miasto – Jawiszowice Kółko). Jeden z pięciu takich pojazdów w taborze MZK Oświęcim (rocznik 2002):

Autosan H7-20.02 z MZK Oświęcim

Dwa dni później, 28 grudnia była dość mocna śnieżyca. Skrzyżowanie ulic Dąbrowskiego i Śniadeckiego. Na podmiejskiej linii 17 (Harmęże – Oświęcim Zakłady Chemiczne) jedzie Neoplan N4009 nr 62 (rocznik 1994, w MZK od 2007 r.):

 Neoplan N4009 nr 62 z MZK Oświęcim

W stronę Zakładów Chemicznych jedzie Jelcz 120M nr 44 na linii 1:

Jelcz 120M #44 z MZK Oświęcim

Z ul. Śniadeckiego wyjeżdżają dwa DAB-y 1200B. Jako pierwszy #57 na linii 1 do Dworca PKP, a za nim #67 na linii podmiejskiej 46 (Oświęcim Zakłady Chemiczne – Bieruń Zabrzeg):

DAB 1200B

Trzy powyższe pojazdy w ruchu. Film jakości HD:

 

I na koniec 30 grudnia 2010 w Kędzierzynie-Koźlu. Główne drogi były oczyszczone, ale na bocznych śniegu nie brakowało. Poniżej ul. Szymanowskiego i autobus MZK: Ikarus 412 nr 222 na linii 4, wówczas w skróconej relacji Koźle Wyspa - Kędzierzyn Dworzec PKP. Niestety już w Kędzierzynie nie ma Ikarusów 412.

Ikarus 412 #222 z MZK Kędzierzyn-Koźle

Ta sama ulica, a na niej MAN NL222 nr 106 na linii W, o której pisałem tutaj.

MAN NL222 #106 z MZK Kędzierzyn-Koźle

czwartek, 09 czerwca 2011
DAB-em na 65-lat, część 4

I tak imprezowy DAB 1200B dotarł do Rybnika. Najpierw zatrzymaliśmy się w dzielnicy o nazwie Stodoły. Tamtejszy główny przystanek zlokalizowano obok dość ciekawego budynku. Wielu osobom kojarzył się on z kultem religijnym – kapliczka. Nic jednak bardziej mylnego – to zabytkowa remiza strażacka, co wyjaśnił mi przypadkowy tubylec. Ciekawe.

 DAB 1200B

Następnie wjechaliśmy do Chwałęcic – także dzielnica Rybnika. Autobus tam zawrócił i pozował do zdjęć w bardzo ciekawej scenerii. Droga przecinała Jezioro Rybnickie, nad brzegiem którego położona jest widoczna w tle Elektrownia Rybnik.

 DAB 1200B w Rybniku

DAB 1200B w Rybniku

W trakcie fotostopu nadjechał biało-zielony gość z pobliskich Czech. To Irisbus Crossway 12M, rocznik 2008, a własność ČSAD Karviná.

 Irisbus Crossway 12M

Kolejna przerwa w jeździe odbyła się w Rudach. Tam DAB wjechał na teren stacji wąskotorowej. Motywów fotograficznych nie brakowało. Były pojazdy szynowe oraz zabytkowe ciężarówki. Będzie to tematem osobnych wpisów w działach Kolej i Ciężarówki.

 DAB 1200B w Rudach - skansen

Miejscowość Stanica – postój na przystanku PKS-u, z którego korzystają dwie firmy (rozkładów innych przewoźników brak), czyli PKS Gliwice i PKS Racibórz. Niestety planowo w najbliższym czasie nic nie miało jechać – dopiero za 40 minut do Raciborza.

 DAB 1200B w Stanicy

Dawna pętla KZK GOP, chyba w miejscowości Krywałd obok Knurowa:

 DAB 1200B

Przystanek „Wojska Polskiego” w Knurowie, już przy samych Gliwicach:

 DAB 1200B

Off-road w Gliwicach (dzielnica Bojków), czyli przejazd po gruntowej ulicy Glebowej – nazwa adekwatna do rzeczywistości. Obok stał budynek dawnej stacji Bojków Wąskotorowy.

 DAB 1200B off-road

Gliwice, przystanek przy ul. Bojkowskiej. W tle mały budynek dawnej stacji Gliwice Kopalnia na linii wąskotorowej z Gliwic do Raciborza (przez Rudy). Więcej o tej ciekawej wąskotorówce we wspomnianym powyżej wpisie działu Kolej.

 DAB 1200B w Gliwicach

Niezwykły fotostop przy ruinach Stadionu XX-lecia PRL. Obiekt nadal robi niesamowite wrażenie.

 DAB 1200B przy ruinach stadionu XX-lecia PRL

To był już ostatni fotostop. Kolejny postój nastąpił na gliwickim dworcu PKS, gdzie impreza zakończyła się. Zdecydowanie mogę stwierdzić, że było warto w niej uczestniczyć.

 
1 , 2