Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Czerwiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Google+

Wpisy z tagiem: NGT6

środa, 16 grudnia 2015
„Krakowiaków” coraz więcej, „105-tki” odchodzą

Wracam do sprawy tramwajów „Krakowiak” kursujących po stolicy Małopolski. Wcześniejszy wpis na ten temat dostępny pod tym linkiem. Niskopodłogowych wagonów z Bydgoszczy stopniowo przybywa i w chwili pisania niniejszego tekstu było ich 28 (na 36 zamówionych). Dzięki temu stały się już codziennością na linii nr 4 łączącej Wzgórza Krzesławickie z Bronowicami Małymi. Również w dni robocze trasa ta jest w całości obsługiwana przez produkty firmy PESA. Trójwagonowe składy Konstal 105Na to już na niej tylko wyjątkowy przypadek, rezerwowe zastępstwo za „Krakowiaka”.

 

PESA 2014N Krakowiak, MPK Kraków

 PESA 2014N Krakowiak, MPK Kraków

PESA 2014N #RG906 na pętli Wzgórza Krzesławickie. Wagon pojedzie zmienioną trasą wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej i przez al. Andersa na pl. Centralny. Powód objazdu to weekendowe prace torowe przy węźle „Kombinat”. 28.11.2015.

 

 PESA 2014N Krakowiak, MPK Kraków

PESA 2014N #HG915 na linii 4. Ulica Lubicz, kierunek Bronowice Małe. Wagon stoi na tzw. przystanku wiedeńskim. Jezdnia jest na nim podniesiona do poziomu chodnika, co spowalnia samochody, a pasażerom ułatwia wsiadanie do tramwaju. 12.11.2015.

 

PESA 2014N Krakowiak, MPK Kraków

Ilość dostarczonych do Krakowa nowych tramwajów 2014N jest już wystarczająca do obsadzenia w dzień roboczy wszystkich brygad linii 4 oraz wybranych na innych trasach, np. 50 i 52. Tu wagon #HG922 na przystanku „Rondo Mogilskie”, linia 52 (Czerwone Maki - Osiedle Piastów). 16.12.2015.

 

To, że trójwagonowe Konstale 105Na zostały wyeliminowane z linii nr 4 nie znaczy, że już ich nie zobaczymy w Krakowie. Nadal doskonale sobie radzą np. na 24 (Kurdwanów – Bronowice Małe). Nie ulega jednak wątpliwości, że jest ich coraz mniej.

Idealną okazją do obejrzenia całkiem sporej ilości „stopiątek” był dzień otwarty zorganizowany na terenie zajezdni Nowa Huta. Ta ciekawa impreza odbyła się w sobotę 28 listopada 2015. Wówczas każdy mógł podziwiać rzędy tych stopniowo wycofywanych tramwajów, także w otablicowaniu linii nocnych. W Blogu Transportowym za jakiś czas zamieszczę reportaż z tego wydarzenia.

W trakcie wspomnianej imprezy w zajezdni Nowa Huta niektóre wagony można było zobaczyć już po raz ostatni. Za torami postojowymi, na betonie stały kasowane cztery „stopiątki”. To pojazdy o numerach HZ710 (ex 465, a wcześniej jako 808), HZ711 (ex 466, wcześniej 810), HZ712 (ex 493) i HZ714 (ex 495). Dwa ostatnie były częścią trójskładu, którego środkowy człon (#HZ713, ex 494) nadal jeździ, lecz już na końcu pociągu (#HZ292+HZ293+HZ713). Wagony te wyróżniały się malowaniem – jako nieliczne wytrwały w starych, kremowo-niebieskich barwach zakładowych przewoźnika, unikając przemalowania na biało-niebiesko.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

 Konstal 105Na, MPK Kraków

 Konstal 105Na, MPK Kraków

 Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Na placu pełniącym funkcje parkingu dla pracowników stoją kasowane Konstale 105Na. Te cztery wagony 24.11.2015 wystawiono na sprzedaż w ramach zapytania ofertowego. Dotyczyło ono odpadów o kodzie 16 01 06, zużytych i niekompletnych, nienadających się do użytkowania pudeł tramwajowych. Zdjęcia wykonałem 28.11.2015 na terenie zajezdni Nowa Huta, w trakcie dni otwartych.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Niektóre Konstale z dawnych trójskładów połączono w pociągi dwuwagonowe. Tu #HZ261+HZ269, czyli ex #416+417. Tramwaj obsługuje linię nr 1, która zdominowana była przez składy E1+C3 lub wagony EU8N. Podwójne Konstale 105Na powróciły na tę trasę po rozpoczęciu dostaw nowych „Krakowiaków”. Zdjęcie wykonane na ul. Franciszkańskiej, kierunek Wzgórza Krzesławickie. W związku z pracami na pętli Salwator skład jedzie z Cichego Kącika. 27.11.2015.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Mimo coraz intensywniejszej likwidacji Konstali 105Na, nadal szkoli się na nich przyszłych motorniczych. Tu skład #OZ050+OZ051, czyli ex #1519+1520. Przystanek „Poczta Główna” na ul. Starowiślnej. 8.12.2015.

 

Bombardier NGT6, MPK Kraków

Po rozpoczęciu eksploatacji „Krakowiaków” na linii 4, na trasie „jedynki” oprócz podwójnych Konstali pojawiły się także Bombardiery NGT6. Tu wagon #RP616 na pętli Wzgórza Krzesławickie. 6.12.2015.

 

 Kalendarz imprez komunikacyjnych

poniedziałek, 21 września 2015
Tramwajowy 1 listopada (3) – Konstale 105Na

Ostatnia część relacji z tramwajowego 1 listopada 2014 w Krakowie jest poświęcona głównie wagonom Konstal 105Na. Prezentowane zdjęcia niedługo będą już mocno historyczne. Wprawdzie z wielkim „poślizgiem czasowym”, ale już rozpoczęły się dostawy tramwajów „Krakowiak” firmy PESA, które mają zastąpić wysłużone trójwagonowe składy „stopiątek”. Zatem ponownie zapraszam w rejon przystanków „Wiadukty”. Tu link do wcześniejszego wpisu. 

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na #478+479+480 jako linia nr 1 do Wzgórz Krzesławickich.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Spotkanie dwóch trójwagonowych Konstali, czyli powyższego #478+479+480 i zmierzającego do pętli Salwator #489+490+491.

 

Teraz zapraszam do centrum Krakowa, w rejon przystanków „Poczta Główna”. Wykolejenie w Nowej Hucie nie było jedynym tego dnia. Na ul. św. Gertrudy z szyn wypadł skład linii nr 1 w stronę pętli Salwator. Były to wagony #472+473+474. Na poniższym zdjęciu już po ustawieniu na torze i tuż przed rozpoczęciem awaryjnego zjazdu do zajezdni:

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

 

Torowisko w Gertrudy odblokowane, więc Konstal 105Na #415+418+417 pojedzie na Salwator zgodnie z trasą. Przystanek „Poczta Główna” na ul. Starowiślnej:

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

 

Jak w roku 2013, również w 2014 na liniach dodatkowych kursowały Bombardiery NGT8. Tu wagon #2053 jako 84 (Cmentarz Rakowicki – Kurdwanów). Przystanek „Poczta Główna” na ul. Westerplatte:

 

Bombardier NGT8, MPK Kraków

 

Bombardiery NGT6 obsługiwały np. linię 81 (Borek Fałęcki – Cmentarz Rakowicki). Tu wagon #2031. Przystanek „Poczta Główna” na ul. Starowiślnej:

 

Bombardier NGT6, MPK Kraków

 

Kolejne zdjęcia powstały 2 listopada 2014. Wówczas dodatkowe linie cmentarne także kursowały. Na 83 (Cmentarz Rakowicki – Nowy Bieżanów) jedzie trójwagonowy skład „stopiątek”, czyli #802+794+795. Ulica Starowiślna:

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

 

Oprócz poczciwych Konstali na linii 83 kursowały także Bombardiery. NGT8 #2068 zmierzając w stronę pętli Cmentarz Rakowicki wjeżdża na most Powstańców Śląskich:

 

Bombardier NGT8, MPK Kraków

 

Teraz materiał filmowy. Same Konstale 105Na. Rejon przystanków „Wiadukty”, a na koniec „Poczta Główna” – przejazd z ul. Starowiślnej w św. Gertrudy:

 

 

Na większości przystanków były wywieszone takie informacje o trasach poszczególnych linii:

 

Trasy linii autobusowych i tramwajowych, ZIKiT Kraków

 

Prawdopodobnymi głównymi bohaterami krakowskiego Dnia Miłośnika Komunikacji Miejskiej 2015 będą wagony PESA 2014N „Krakowiak”. Poniżej pierwszy z nich, czyli #RG901 w trakcie wjazdu na przystanek początkowy pętli Krowodrza Górka:

 

PESA 2014N „Krakowiak”, MPK Kraków

 

 Wpisy poświęcone autobusom

Blog Transportowy na Facebooku

środa, 19 sierpnia 2015
Tramwajowy 1 listopada (2)

Wracam do tematu Dnia Miłośnika Komunikacji Miejskiej. Pierwsza część materiału pod tym linkiem. Poniżej kolejne zdjęcia i film.

 

Duewag GT8S, MPK Kraków

Duewag GT8S #3062 objazdowo jedzie na Wzgórza Krzesławickie. Niestety nie pamiętam, jaką później obsługiwał linię, najprawdopodobniej była to trasa nr 9.

 

GT8S i E1+C3, MPK Kraków

Prezentowany już powyżej GT8S i inna objazdowa „dziewiątka”, czyli E1+C3 w nowych barwach krakowskiej komunikacji miejskiej. To skład #146+596.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na #493 prowadzący wagony #432+431. Skład obsługuje linię dodatkową 86, kierunek Wzgórza Krzesławickie. Tramwaj powinien przyjechać od strony Kombinatu, jednak ze względu na opisane w pierwszej części wpisu wykolejenie przemieszczał się wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej.

 

 Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Skład #811+812+813 jako linia nr 1 w kierunku Wzgórz Krzesławickich.

 

 Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Tramwaje linii 1 przyjeżdżały na węzeł „Wiadukty” także od strony Kombinatu. W tym przypadku to wagony #415+418+417. Na dolnym zdjęciu pociąg rezerwowy, czyli #470+471 jako 86 do Mistrzejowic. Na wyświetlaczu zobaczymy jednak inną relację - Rondo Kocmyrzowskie.

 

Bombardier NGT6 i Konstal 105Na, MPK Kraków

Bombardier NGT6, MPK Kraków

Tym razem tramwaje jadą po swojej trasie. Bombardier NGT6 #2034 jako linia 85 w stronę Wzgórz Krzesławickich i Konstal 105Na #929+930+933 na „jedynce” do pętli Salwator.

 

 Bombardier NGT6, MPK Kraków

W tym samym czasie NGT6 na linii 85 nadjechał także od strony Kombinatu, czyli jadąc wydłużoną, objazdową trasą. Tu warto dodać, że nie było jeszcze w Krakowie regularnej linii tramwajowej, która przebiegając wzdłuż ul. Ujastek była obsługiwana przez Bombardiery. Przypadek stworzył zatem dość ciekawą sytuację.

 

 Bombardier NGT6, MPK Kraków

Spotkanie dwóch Bombardierów na linii 85. Jadący zgodnie z trasą #2034 przepuszcza objazdowego #2049.

 

NGT6 i E1, MPK Kraków

Powyższe Bombardiery linii 85 i E1+C3 #171+552 na 4.

 

Bombardier NGT6 i E1+C3, MPK Kraków

W okresie 1 listopada węzeł „Wiadukty” często korkuje się. W tym przypadku głównym powodem zatoru była „kumulacja” tramwajów jadących zgodnie z trasą i tych objazdowych.

 

 E1+C3, MPK Kraków

Kolejny skład linii 21 objazdowo jadący przez „Wiadukty”. To E1+C3 #105+565. Brygada linii nr 10 (10-09). Po lewej zmodernizowana doczepa C3 #552.

 

Druga część filmu nagranego na węźle „Wiadukty”:

 

 

Tematem krakowskiego Dnia Miłośnika Komunikacji Miejskiej 2014 zajmę się jeszcze w jednym z kolejnych tramwajowych wpisów. 

 

 Zamów bezpłatny newsletter

Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 17 lipca 2015
Tramwajowy 1 listopada

Okres 1 listopada nieoficjalnie nazywany jest Dniem Miłośnika Komunikacji Miejskiej. Powód tego jest bardzo prosty. Właśnie wtedy w wielu miastach uruchomiane są dodatkowe linie autobusowe, tramwajowe, czy trolejbusowe lub dość mocno wzmacnia się już istniejące połączenia, często także korygując ich trasy. Zajezdnie opuszcza nawet większość garażującego w nich taboru. Tak jest np. w Krakowie.

Na temat krakowskich dodatkowych linii cmentarnych już pisałem w Blogu Transportowym. Był np. artykuł o debiucie na nich Bombardierów NGT8 (link). Zamieściłem także materiał dotyczący okresu 1 listopada, choć bardziej poświęcony pięknej jesieni, a nie dodatkowym liniom (link).

Teraz zapraszam na krótki fotoreportaż z ostatniego Dnia Miłośnika Komunikacji Miejskiej. Materiał wykonałem 1 listopada 2014, w rejonie przystanków „Wiadukty” (przy ul. Kocmyrzowskiej), czyli przed cmentarzem Grębałów. Kursowało tam wówczas aż 5 linii tramwajowych. Stałe nr 1 (Salwator – Wzgórza Krzesławickie) i 4 (Bronowice Małe – Wzgórza Krzesławickie) oraz dodatkowe nr 85 (Cmentarz Rakowicki – Wzgórza Krzesławickie), 86 (Mistrzejowice – Kombinat – Wzgórza Krzesławickie) i 87 (Osiedle Piastów – ul. Kocmyrzowska – Wzgórza Krzesławickie). Wszystkie z częstotliwością co 10 minut, jedynie „czwórka” co 20 minut. Ruch był więc całkiem spory, dodatkowo spowalniany dwoma splotami szynowymi (od „Wiaduktów” w stronę pętli Wzgórza Krzesławickie). Wyjątkową atrakcją tego 1 listopada był powrót Bombardierów na Wzgórza Krzesławickie. Do kwietnia 2011 obsługiwały one linię nr 5, a później zastąpiono je „tworami” z niską podłogą tylko w części środkowej, czyli EU8N (tu artykuł na ten temat). W tym przypadku Bombardiery skierowano do obsługi trasy nr 85, dając mieszkańcom Wzgórz Krzesławickich dwudniową (trasa ta funkcjonowała także 2 listopada) możliwość poczucia, jak podróżuje się nowoczesnym tramwajem. Druga ciekawostka to obsługa linii nr 1 składami 3 x Konstal 105Na. To standard na linii 4, zastąpionej 1 i 2 listopada przez ex wiedeńskie E1+C3. Codzienna obsługa „jedynki” to E1+C3 i EU8N.

Planowałem zrobić tylko kilka zdjęć dokumentujących linie cmentarne. Jednak już po wykonaniu pierwszych fotografii coś zaczęło się dziać, czyli... tramwaje przestały jeździć. Ze Wzgórz Krzesławickich wracały, ale żaden wagon tam nie jechał. Dopiero po kilkunastu minutach pojawiły się pierwsze składy. Przy okazji w bardzo dziwnych relacjach, czyli np. jednocześnie od strony ul. Kocmyrzowskiej i Łowińskiego tramwaje tej samej linii. Przyjeżdżały także wagony obsługujące trasy, które w tym rejonie nie występują (np. 9, 14, 21, 52). Było więc co fotografować. Przyczyną tego tramwajowego zamieszania okazało się wykolejenie składu E1+C3 #133+593, o którym już pisałem wcześniej (link).

Zatem poniżej mały fotoreportaż.

 

E1+C3, MPK Kraków

W okresie 1 listopada na zdominowanej przez trójwagonowe składy 105Na linii nr 4 pojawiły się ex wiedeńskie E1+C3. W tym przypadku to wagony #162+561 i #156+556. Takie tramwaje na linii nr 4 nie były jakimś wyjątkowym przypadkiem, bo E1+C3 obsługują ją w każdą niedzielę i święta. Numer linii wyświetlony w tzw. negatywie informuje o zmianie trasy. W tym przypadku jest to związane z remontem torowiska w al. Jana Pawła II i na pl. Centralnym - przejazd przez Andersa i Bieńczycką.

 

Bombardier NGT6, MPK Kraków

Rzadki gość na Wzgórzach Krzesławickich, czyli Bombardier NGT6. Wagon #2050 jako linia 85 zmierza do Cmentarza Rakowickiego. Nie jedzie jednak wyznaczoną trasą, czyli wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej, tylko objazdowo skręca w torowisko przy ul. Łowińskiego. Przez Kombinat, al. Solidarności i plac Centralny dojedzie do ronda Kocmyrzowskiego i wróci na stałą trasę.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Trójwagonowy skład Konstali 105Na na linii nr 1 w kierunku pętli Salwator. To wagony o numerach 475+476+477.

 

Lohner E1, MPK Kraków

Lohner E1 #164 z 1969 roku. Wagon obsługuje jadącą objazdem (przez wspomniane powyżej wykolejenie) linię 21 (Pleszów - Osiedle Piastów). Po zmianie systemu numeracji krakowskiego taboru tramwajowego jego nowe oznaczenie to HW167.

 

Lohner E1+C3, MPK Kraków

Ten skład już prezentowałem na pierwszym zdjęciu. Teraz Lohner E1+C3 #156+556 na linii 4 wraca ze Wzgórz Krzesławickich. Wagon silnikowy to rocznik 1968, a doczepny 1961.

 

 EU8N, MPK Kraków

Kolejny objazdowy tramwaj przejeżdża przez węzeł „Wiadukty”. EU8N #3032 jako linia 14 w stronę Mistrzejowic. Wagony tego typu obsługiwały tę trasę tylko w okresie 1 listopada. Standardowo kursują na niej Bombardiery NGT8.

 

 SGP E1 + Lohner C3, MPK Kraków

Kolejny pełny tramwaj linii nr 4 zmierza na Wzgórza Krzesławickie. To skład SGP E1 + Lohner C3 #128+588. Wagony z lat 1967 i 1960.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na #433+434+435 (ex #847+848+851) na linii 87. Skład jedzie bez pasażerów od strony ul. Łowińskiego. 

 

Listopadowe tramwaje w wersji filmowej: 

 

 

Ciąg dalszy reportażu w następnym wpisie działu Tramwaje. Tu link.

 

 Kalendarz imprez komunikacyjnych

Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 25 maja 2014
Jednotor w Krakowie

Krakowska sieć tramwajowa wciąż się rozbudowuje. Jakiś czas temu pisałem o nowej linii do pętli Czerwone Maki (link). Obecnie powstaje kolejne torowisko, czyli łącznik pomiędzy ulicą Wielicką, a linią do Małego Płaszowa. W związku z tą inwestycją odcinek między przystankami „Dworcowa” i „Kabel” na ul. Wielickiej czasowo stał się jednotorowy. Takie rozwiązanie w Krakowie nie pojawia się zbyt często. Cała sieć w mieście jest dwutorowa, a jednotor udają jedynie sploty torów w rejonie przystanku „Wiadukty” (okolice pętli Wzgórza Krzesławickie).

Jednotor zaczął funkcjonować od 17 marca 2014. Jego długość to jedynie kilkaset metrów. Wjazd na „zwężony” odcinek jest sterowany sygnalizacją świetlną. Na jednym „zielonym” jednocześnie przejeżdżają dwa pociągi, co wygląda bardzo ciekawie, bo zazwyczaj tramwaje nie jeżdżą tak blisko siebie. Poniżej kilka zdjęć wykonanych 22 marca 2014, a pod nimi nakręcony wówczas film. Materiał powstał w rejonie przystanku „Dworcowa”.

 

Odcinek jednotorowy. Kraków, ul. Wielicka.

 Odcinek jednotorowy. Kraków, ul. Wielicka.

Krakowski odcinek jednotorowy przy ul. Wielickiej. Widok na jego początek w rejonie przystanku „Dworcowa”.

 

 Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardier Flexity Classic NGT8 #2062 jako linia 50 do pętli Krowodrza Górka dojeżdża do końca odcinka jednotorowego.

 

Bombardier Flexity Classic NGT6, MPK Kraków

Bombardier Flexity Classic NGT6 #2002 na linii 6 do Kurdwanowa. Wagon wjeżdża na odcinek jednotorowy. W dali, po prawej stronie widać charakterystyczną dla okresu PRL-u przyczepę kempingową Niewiadów.

 

 Duewag GT8S i Bombardier NGT8, MPK Kraków

Duewag GT8S i Bombardier NGT8, MPK Kraków 

Duewag GT8S i Bombardier NGT8 jadą odcinkiem jednotorowym. Na wjazd czeka Bombardier NGT6-2 #2045.

 

Bombardier Flexity Classic NGT6-2, MPK Kraków

NGT6-2 #2045 na linii 13 do Bieżanowa Nowego rusza po zwolnieniu toru. Na wysokości wywrotki powstanie łącznik prowadzący do trasy na Mały Płaszów.

 

EU8N, MPK Kraków

EU8N #3016 na linii 24 w stronę Kurdwanowa wjechał na jednotorowy odcinek. W dali, pomiędzy koparką, a wywrotką widać fragment GT8S czekającego na możliwość przejazdu.

 

Duewag GT8S, MPK Kraków

Duewag GT8S #3062 jako linia 24 do Bronowic. Zjazd z jednotoru jest dość widowiskowy, bo tramwaje na bardzo krótkim odcinku wyginają się raz w lewo, raz w prawo. Zdjęcia wykonywałem w sobotę. W dzień roboczy na jednotorze ruch był znacznie większy, a pojedyncze tramwaje były rzadkim widokiem - najczęściej jeździły po dwa pociągi.

 

 Sygnalizator tramwajowy, Kraków

 Wjazd na odcinek jednotorowy jest sterowany sygnalizacją świetlną.

 

 Duewag GT8S i Bombardier NGT8, MPK Kraków

Od strony centrum jedzie kolejna para, czyli Duewag GT8S i Bombardier NGT8.

 

Wjazdy i zjazdy z jednotonu w wersji dynamicznej, czyli krótki film:

 

 

 

W dniu publikowania tego wpisu (25.05.14) plac budowy wyglądał inaczej. Jednotor nadal istniał, ale był to już nowy tor, ułożony w miejscu wcześniej rozebranego. Prezentowane w powyższym materiale torowisko zdemontowano.

 

 Blog Transportowy na Google +

 Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 12 stycznia 2014
NGT8 na liniach dodatkowych

Już od ponad roku po Krakowie kursują liniowo Bombardiery Flexity Classic NGT8. Debiutowały 6 października 2012 na linii nr 14, o czym pisałem tutaj. Wówczas były to jedne z pierwszych egzemplarzy. Od kilku miesięcy MPK eksploatuje już wszystkie, 24 wagony tego typu. Nie zobaczymy ich już jednak na linii 14, z której przeniosły się np. na trasę nr 50. Nie to jednak jest tematem tego wpisu.

Okres 1 listopada to wzmożony ruch wokół cmentarzy, a w związku z tym dodatkowe zadania dla firm obsługujących komunikację miejską. W Krakowie standardowo uruchamia się dodatkowe linie autobusowe i tramwajowe. Te drugie mają za zadanie dowozić pasażerów do dwóch cmentarzy – rakowickiego i grębałowskiego. Od dawna podstawowym taborem do obsługi tras cmentarnych są składy złożone z trzech wagonów 105Na. Tak przynajmniej było przez ostatnie lata. „Stopiątki” są jednak sukcesywnie wycofywane, a w związku z tym w okresie 1 listopada na linie 8x (81, 82 ... tak w Krakowie oznacza się tramwajowe linie cmentarne) zaczęto wysyłać inny tabor: ex wiedeńskie E1+C3. W roku 2013 nastąpił precedens i „luksusalizacja” tras dodatkowych. Po raz pierwszy na linie cmentarne skierowano najnowsze Bombardiery. NGT8 pojawiły się na trasach nr 81 (Cmentarz Rakowicki – Westerplatte – Starowiślna – Dietla – Czerwone Maki), 82 (Cmentarz Rakowicki – Basztowa – Bronowice Małe) i 84 (Cmentarz Rakowicki – Westerplatte – Stradomska – Krakowska – Kurdwanów). Poniżej kilka zdjęć dokumentujących NGT8 na liniach 8x oraz inne wagony, czyli głównie składy 105Na. Wszystkie fotografie zostały wykonane na ulicy Rakowickiej w dniu 2 listopada 2013 (rejon pętli Cmentarz Rakowicki).

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

 Trójskład Konstal 105Na #932+939+940 jako linia 83. Kiedyś takie tramwaje były standardową obsługą krakowskich linii cmentarnych. Teraz jest ich coraz mniej, a ostateczna likwidacja tego typu wagonów zacznie się w roku 2015 - jeżeli zostaną pozyskane unijne fundusze na zakup nowych tramwajów. Zgodnie z rozstrzygniętym w grudniu 2013 przetargiem, 36 długich (prawie 43 metry każdy) wagonów (mających zastąpić składy 105Na) ma dostarczyć bydgoska PESA.

 

 Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardier Flexity Classic NGT8 #2072 jako linia 82. Przystanek początkowy pętli Cmentarz Rakowicki. Niska podłoga na trasach dodatkowych była miłą niespodzianką dla osób starszych. Na zdjęciu dwójce z nich wsiąść pomaga pracownik MPK.

 

 Konstal 105Na, MPK Kraków

Zaprezentowany powyżej trójskład #932+939+940. Wówczas jechał w stronę pętli Cmentarz Rakowicki, teraz stoi podstawiony na przystanku początkowym relacji powrotnej. Linii 83 do Nowego Bieżanowa nie obsługiwały Bombardiery.

 

 Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

 Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

 NGT8 #2071 jako linia 81 dojeżdża do pętli. Nad płynnym ruchem tramwajów czuwają pracownicy nadzoru ruchu - w pomarańczowych kamizelkach, które widać dość licznie na drugim zdjęciu.

 

Bombardier NGT6, MPK Kraków

Cmentarz Rakowicki obsługiwały także starsze, krótsze Bombardiery NGT6 - jako linia nr 2. W tym wypadku nie była to jednak żadna nowość.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

 Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

 NGT8 o najniższym numerze 2051 jako linia 82 z Bronowic Małych. W tle pokazany powyżej NGT6-2 #2030 na linii nr 2.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Trójwagonowy skład 3x105Na #493+494+495 na linii 85 do Wzgórz Krzesławickich. Warto zwrócić uwagę na kremowo-niebieskie malowanie wagonów. Kiedyś tak wyglądał cały krakowski tabor, a obecnie w starych barwach jest tylko kilka wagonów. Pozostałe 105Na są biało-niebieskie.

 

 Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

 Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardiery Flexity Classic NGT8 #2071 i #2051. Dzięki wyznaczeniu oddzielnych stanowisk dla poszczególnych linii, możliwe było jednoczesne wsiadanie do różnych wagonów, co znacznie przyspieszało obsługę tego zatłoczonego przystanku.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardier Flexity Classic NGT8 #2051 odjeżdża do Bronowic Małych. Początkowe przystanki Cmentarz Rakowicki są usytuowane na ul. Rakowickiej tylko w okresie 1 listopada. Całoroczny przystanek jest umieszczony przy niewidocznej na zdjęciu małej pętli, z której korzysta tylko jedna linia - nr 2.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardier #2062 jako linia 84 z Kurdwanowa dojeżdża do pętli.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Trójskład Konstal 105Na #433+434+435 (ex #847+848+851). Ulica Rakowicka za skrzyżowaniem z Lubomirskiego. Krakowskie linie cmentarne dodatkowo wyróżnia odmienne oznakowanie - na niebieskim tle. To jednak cecha tylko starego taboru. Pojazdy z elektronicznymi tablicami nie miały takiego wyróżnika.

 

Bombardier NGT8 i Konstal 105Na, MPK Kraków

 Konstal 105Na #802+794+795 na linii 83, za nim NGT8 #2062 na 84, a w tle EU8N na linii 2 i 3x105Na na 85.

 

Bombardier NGT8 i Konstal 105Na, MPK Kraków

Spotkanie starego z nowym, czyli pokazany powyżej Konstal 105Na #802+794+795 oraz Bombardier NGT8 #2067.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Dwa trójwagonowe składy Konstal 105Na na linii 83. W stronę pobliskiej pętli Cmentarz Rakowicki jedzie #839+840+844, a w kierunku Nowego Bieżanowa zmierza #802+794+795.

 

Na ulicy Rakowickiej nakręciłem także poniższy film:

 

 

 Blog Transportowy na Twitterze

 Blog Transportowy na Facebooku

czwartek, 27 czerwca 2013
Newag Nevelo

We wtorek, 25 czerwca 2013 w Krakowie rozpoczęły sie liniowe testy nowego polskiego tramwaju. To wagon 126N, bardziej znany jako Newag Nevelo. Prototypowy egzemplarz kursował wówczas na linii nr 8, łączącej Cichy Kącik z Borkiem Fałęckim (ze względu na prace torowe „ósemka” ma zmienioną trasę – przez Starowiślną i Plac Bohaterów Getta).

Newag, czyli następca Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Nowym Sączu to nowy gracz na rynku tramwajowym. Firma znana jest z produkcji i modernizacji taboru kolejowego. Opisywany Nevelo powstał w roku 2012. Jego budowa była współfinansowana ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (w ramach przedsięwzięcia o nazwie IniTech, przyznana kwota to 4924000 zł). Jest niskopodłogowy, jednokierunkowy i trójczłonowy. Ma długość 31,62 m, szerokość 2,4 m i wysokość 3,69 m. Przystosowano go do przewozu 235 pasażerów, w tym 60 na miejscach siedzących.

Nevelo swoje pierwsze miejskie jazdy odbył w Poznaniu. Były to jednak tylko przejazdy techniczne. Po raz pierwszy na linię wyjechał dopiero w Krakowie. Poniżej kilka zdjęć i film nakręcony 25 czerwca. Aleja 3 Maja, kierunek Borek Fałęcki. Niestety przejeżdżające obok samochody były strasznie głośne.

 

Newag Nevelo

Newag Nevelo pomiędzy przystankami Oleandry i Cracovia.

 

Newag Nevelo

Na przystanku Cracovia.

 

Newag Nevelo i Bombardier NGT6

Newag Nevelo i Bombardier NGT6 - ul. Piłsudskiego.

 

 

 

 

 Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 24 grudnia 2012
Tramwajem na Czerwone Maki

Wracam do tematu nowej linii tramwajowej w Krakowie, czyli trasy do pętli Czerwone Maki. W lipcu pisałem, że planuje się jej otwarcie już we wrześniu 2012. Jednak termin ten „trochę” się przesunął. Oficjalne otwarcie nowego odcinka nastąpiło dopiero w piątek 16 listopada. Dzień później do Czerwonych Maków zaczęły docierać ogólnodostępne tramwaje. Łącznie cztery linie, czyli nr 11 (Czerwone Maki – Łagiewniki, częstotliwość kursów co 20 minut od poniedziałku do soboty), 18 (Czerwone Maki – Krowodrza Górka, co 10 minut w dni robocze i co 20 w soboty i święta), 23 (Czerwone Maki – Nowy Bieżanów, co 20 minut codziennie) i 52 (Czerwone Maki – Os. Piastów). Ta ostatnia to dość ciekawy przypadek, bo w godzinach szczytu dni roboczych kursuje co 5 minut. Takiej wysokiej częstotliwości w Krakowie nie było już od wielu lat (od 17 listopada tak często kursuje także linia nr 50), jeżeli kiedykolwiek była (obstawiam, że z taką częstotliwością jeździły krakowskie tramwaje w latach 70-tych i 80-tych, ale to tylko moje gdybanie, bo tu wówczas nie mieszkałem). Po szczycie obsługujące dodatkowe brygady tramwaje (ex wiedeńskie składy E1+C3) zjeżdżają na pętlę Bieńczyce, która już dawno nie była wykorzystywana w ruchu liniowym. Wtedy częstość spada do 10 minut. Tak linia 52 kursuje także przez kilka godzin w sobotę, a potem i w święta już co 20 minut.

Poniżej kilka zdjęć z Czerwonych Maków.

 

 Pętla autobusowo-tramwajowa Czerwone Maki

Ogólny widok na pętlę, na której trasę kończą i zaczynają także autobusy. Po lewej dwa tramwajowe perony dla wysiadających, a po prawej stanowiska autobusowe. 

 

Parking Park & Ride na pętli Czerwone Maki w Krakowie

Obok pętli autobusowo-tramwajowej zlokalizowano parking w systemie Park & Ride. Zdjęcie wykonane w sobotnie popołudnie - jak widać nie cieszył się on wówczas zbyt wielkim powodzeniem. Asfalt widoczny w prawej dolnej części zdjęcia to droga dojazdowa do stanowisk autobusowych.

 

Pętla autobusowo-tramwajowa Czerwone Maki w Krakowie 

 Pętla autobusowo-tramwajowa Czerwone Maki w Krakowie

Budynek dworcowy, w którym oprócz pomieszczeń dla kierowców i motorniczych zlokalizowano także poczekalnię dla pasażerów oraz ogólnodostępne toalety (płatne po 2 zł).

 

Duewag GT8S z MPK Kraków

 Na nową pętlę Czerwone Maki docierają różne typy wagonów. Linię 23 obsługują wagony Duewag GT8S sprowadzone z Dusseldorfu. Po prawej odjeżdża skład E1+C3 na linii 52.

 

 EU8N z MPK Kraków

 Linię nr 11 z Małego Płaszowa obsługują wagony EU8N, czyli zmodernizowany dawny tabor wiedeńskiego metra.

 

NGT6 z MPK Kraków

Na linii 18 do pętli Czerwone Maki przyjeżdżają wagony NGT6. Tu pojazd nr 2002 z 1999 roku.

 

NGT6, EU8N i E1+C3 na pętli Czerwone Maki

Perony dla wysiadających. Nawet w sobotę panuje tam dość spory ruch. Stoją EU8N i zmodernizowany E1+C3, a odjeżdża NGT6.

 

 E1+C3 na pętli Czerwone Maki

Zmodernizowany skład wiedeński E1+C3 nr 115+575. Ten typ wagonów to stała obsługa linii 52 z Osiedla Piastów.

 

E1+C3 i GT8S na pętli Czerwone Maki 

Niektóre z obsługujących linię nr 52 wagonów E1 jeździły kiedyś solo. Tak było z prezentowanym na zdjęciu #138, do którego w roku 2011 doczepiono C3 #598 (ex 577).

 

 Duewag GT8S z MPK Kraków

Duewag GT8S #3064 na linii 23 wjeżdża na pętlę Czerwone Maki. To screen z zamieszczonego poniżej filmu.

 

GT6 na pętli Czerwone Maki

 Obok przystanku dla wsiadających znajduje się tor odstawczy, czyli tzw. żeberko. Stoi na nim GT6 #188 w oznakowaniu linii 23. Nie był to jednak kurs liniowy, tylko specjalny przejazd związany z zakończeniem eksploatacji tego typu wagonów w Krakowie. Linia nr 23 była ostatnią, na której kursowały GT6. Pełna relacja z pożegnania tych wagonów w jednym z kolejnych wpisów.

Poniżej krótki filmik pokazujący dwa tramwaje wjeżdżające na pętlę Czerwone Maki:

 

 

 

Nazwa Czerwone Maki niestety niezbyt dobrze określa lokalizację tej pętli. Szczególnie w początkowym okresie jej funkcjonowania mieszkańcy nie wiedzieli, gdzie to jest. Często słyszałem dyskusje, wręcz narzekania, że pętla ta nie nazywa się np. Ruczaj, tylko tak dziwnie, bez kojarzenia z nazwą osiedla. Podobne głosy krytyki pewnie pojawiałyby się, gdyby pozostała pierwotnie planowana nazwa, czyli Kampus UJ.

Pisząc o otwarciu linii na Czerwone Maki warto jeszcze powrócić do wcześniej funkcjonującego fragmentu tej trasy. Kończył się on na końcówce Ruczaj, na którą ze względu na brak pętli docierały wyłącznie wagony dwukierunkowe. Kończyły tam trasę dwie linie: 12 (Ruczaj – Wieczysta) i 18 (Ruczaj – Cichy Kącik). Uruchomiono je 30 grudnia 2011 roku. Były to działania bardzo pospieszne, o czym świadczył teren wokół torowiska, czy samej końcówki. Wciąż plac budowy – niewykończone elementy i wszechobecne błoto. Tak to wyglądało:

 

N8S-NF #3011 na końcówce Ruczaj

 N8S-NF #3011 na końcówce Ruczaj

Końcówka Ruczaj. Wagon N8S-NF #3011 zmienia kierunek jazdy. Dalszego odcinka trasy - do Czerwonych Maków - jeszcze nie ma. Stoi tylko kilka słupów trakcyjnych. Obok torowiska i przystanków zalega błoto. 6.01.2012.

 

 Końcówka Ruczaj

Widok na przystanki dla wysiadających (po lewej) i wsiadających końcówki Ruczaj. 6.01.2012.

 

Końcówka Ruczaj

Końcówka Ruczaj - widok zza zwałów zalegającej obok ziemi. 21.01.2012.

 

 N8S-NF #3004 na końcówce Ruczaj

N8S-NF #3004 na końcówce Ruczaj

Obsługujący linię nr 12 wagon N8S-NF #3004. W trakcie zmiany kierunku jazdy i na przystanku dla wsiadających końcówki Ruczaj. Wagon wyróżnia się wśród innych krakowskich N8S charakterystycznymi ścianami czołowymi. 21.01.2012.

 

Blog Transportowy na Facebooku

 

niedziela, 28 sierpnia 2011
Blokowanie torowiska

Samochody blokujące torowiska tramwajowe to niestety częsty problem. Są pewne miejsca, które kierowcy pojazdów osobowych szczególnie lubią i najczęściej właśnie tam dochodzi do zatrzymań ruchu. Tak jest np. w Krakowie. Dość szczególnym przypadkiem jest torowisko w ulicach Dajwór i Wawrzyńca. W roku szkolnym nieużywane liniowo, ale zapewniające dojazd do zabytkowej zajezdni na terenie Muzeum Inżynierii Miejskiej. Źle zaparkowane samochody to tam swoista plaga. Jej rozmiar dostrzegamy szczególnie wtedy, gdy na ten odcinek sieci tramwajowej zostaje skierowana regularna linia. Standardem jest trasa nr 0 obsługiwana taborem zabytkowym w wakacyjne niedziele i święta. Czasami jednak w ul. Wawrzyńca i Dajwór tramwaje wjeżdżają codziennie, z częstotliwością np. co 20 minut. Powodem tego są prace torowe w innych rejonach miasta, a w związku z tym konieczność zmian tras niektórych linii. Tak było np. w maju br. Wówczas na przystanku „Dajwór” kończyła i rozpoczynała trasę linia nr 7 (Dajwór – Dworzec Towarowy).

 Wagon NGT6 #2031 na przystanku

Spacerując po ul. Dajwór natrafiłem na jedno z zatrzymań, a właściwie na akcję usuwania blokującej torowisko osobówki. Tak to wyglądało. Wagon NGT6 #2031 na linii nr 7 nie może przejechać obok źle zaparkowanej Toyoty ze wschodniej części Polski:

 Kraków, ul. Dajwór. Wagon NGT6 #2031 na linii 7 został zablokowany przez źle zaparkowany samochód.

Na miejsce przybył inspektor MPK oraz pojawiła się straż miejska. Podjęto decyzję o usunięciu zawalidrogi. Tramwaj wycofał i po kilku minutach przyjechała laweta:

 Kraków, ul. Dajwór. Zablokowany przez samochód osobowy wagon NGT6 #2031 na linii 7.

Laweta gotowa do zabrania zawalidrogi

 

Torowisko było wolne i opóźniony tramwaj mógł ruszyć. Dojechał do końca ulicy i ... znów utknął. Zatrzymała go kolejna źle zaparkowana osobówka.

Wagon NGT #2031 znów został zatrzymany przez źle zaparkowaną osobówkę

Przeglądając strony internetowe Gazety Wyborczej znalazłem informację, że w pierwszej połowie 2011 roku w Krakowie doszło aż do około 130 zablokowań torowiska przez źle zaparkowane pojazdy. Zdarzenia te występowały najczęściej na ulicach Długiej, Rakowickiej i Zwierzynieckiej. Niefrasobliwi kierowcy za odholowanie swojego pojazdu muszą zapłacić ponad 300 zł.

21:06, lukaszwoblog , tramwaje
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 14 czerwca 2011
Zabrali NGT6 z Nowej Huty

Mieszkańcy krakowskiej Nowej Huty od lat narzekali, że są gorzej traktowani przez MPK. Kiedy już od dawna po innych częściach miasta kursowały niskopodłogowe Bombardiery, tam nadal królowała wysoka podłoga. Wielką zmianę przyniosło skierowanie linii nr 5 do tunelu pod Dworcem Głównym. Wówczas na trasę do Wzgórz Krzesławickich wysłano wagony NGT6. I tak wreszcie w Nowej Hucie zrobiło się nowocześnie. Wprawdzie tylko na jednej linii, ale był to „milowy krok” i zapowiedź dalszych zmian. Na „piątkę” wysyłano głównie wagony z pierwszej dostawy, czyli oznaczone od 2001 do 2014.

 NGT6 #2013 na linii 5 w stronę Wzgórz Krzesławickich

NGT6 #2013 na linii 5 w stronę Wzgórz Krzesławickich dojeżdża do tunelu pod Dworcem Głównym. 6.03.2010.

 NGT6 #2008 na pętli Wzgórza Krzesławickie

NGT6 #2008 jako linia 5 na pętli Wzgórza Krzesławickie. 30.03.2010.

Rzadziej linię tę obsługiwały pojazdy z drugiej serii, czyli nr 2015 – 2026.

 NGT6 #2024 jako linia 5 jedzie wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej

NGT6 #2024 jako linia 5 jedzie wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej, kierunek Krowodrza Górka. 4.12.2010.

Na trasie nr 5 gościły również najnowsze Bombardiery, czyli wagony o numeracji z zakresu od 2027 do 2050. Były to jednak tylko wyjątkowe i bardzo rzadkie sytuacje.

 NGT6 #2027 jako linia nr 5 na pętli Wzgórza Krzesławickie

NGT6 z najnowszej dostawy jako linia nr 5 na pętli Wzgórza Krzesławickie. 24.12.2010.

Jednak bez względu na rok dostawy, pasażerowie bardzo chwalili sobie te nowoczesne pojazdy. Nawet, gdy jazda NGT6 przez Nową Hutę była czymś codziennym, regularnie można było usłyszeć pozytywne komentarze wypowiadane przez starsze osoby, czy kobiety z małymi dziećmi. Równolegle z Bombardierami linię nr 5 obsługiwały wagony N8S-NF z zajezdni Nowa Huta, które nie były lubiane – niska podłoga tylko w małym, środkowym członie.

 N8S-NF na pętli Wzgórza Krzesławickie

N8S-NF #3004 na pętli Wzgórza Krzesławickie. Tak było i tak jest nadal. 2.04.2010.

I tak wszystko pięknie jeździło do kwietnia bieżącego roku. Wówczas MPK przeprowadziło zmianę w przydziale taboru. Wszystkie trzy wagony N8S-NF z zajezdni Podgórze przekazano do Nowej Huty (wagony nr 3006 – 3008). Trafił tam także jedyny N8S, czyli nr 3066, który wcześniej pod oznaczeniem 3004 był już na stanie tamtejszej zajezdni. Niby nic zwyczajnego – ot zwykłe przekazanie taboru, ale ....

No właśnie. W związku z tym przeprowadzono reorganizację przydziału taboru do poszczególnych linii i zabrano z „piątki” Bombardiery. Tak więc niskopodłogowe pojazdy znów zniknęły z torowisk Nowej Huty. Mieszkańcom pozostawiono nędzny „ochłap” niskiej podłogi, czyli małe niskopodłogowe środkowe człony wagonów N8S-NF, które na linii do Wzgórz Krzesławickich pozostały, zdobywając także inne trasy (nr 9, 10, 40). W zamian za NGT6 mieszkańców uszczęśliwiono najnowszymi wytworami MPK, czyli wagonami EU8N, o których pisałem w październiku. Wówczas jeszcze mało nimi jeździłem, a teraz niestety owej „przyjemności” mogę zażywać częściej. Jest ich już kilkanaście i stopniowo przybywa kolejnych egzemplarzy. Z punktu widzenia pasażera są one mówiąc delikatnie beznadziejne. Mało miejsc siedzących – można powiedzieć, że przecież to tramwaj, więc powinno być dużo stojących. Może i więc są stojące, ale jakoś poręczy brakuje, a bez nich dość ciężko się podróżuje. Dodatkowo część miejsc jest bokiem do jazdy, a ja osobiście czegoś takiego nie lubię. Może to i standard w metrze, z którego pojazdy te się wywodzą, ale przecież krakowskie MPK to nie metro. Dodatkowo wśród siedzeń zwróconych przodem do jazdy są tzw. półtoraki. Siedzenia dobre dla szczupłych małżeństw. W innych przypadkach nie jest ciekawie.

Sprawą zainteresowały się lokalne media, np. w „Dzienniku Polskim” pojawił się artykuł na ten temat. MPK tłumaczy zabranie NGT6 z linii nr 5 długą drogą dojazdu wagonów z zajezdni Podgórze na właściwą trasę. Faktycznie odległość spora, ale chyba podobną trasę muszą pokonywać wagony EU8N, które od niedawna z zajezdni Nowa Huta są wysyłane na linię nr 3. One mogą jechać tak daleko, a NGT6 nie. Bez komentarza.

 
1 , 2