Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Czerwiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Google+

Wpisy z tagiem: E1

czwartek, 04 maja 2017
Krakowskie tramwaje online

W lutym 2014 opublikowałem wpis o radarze lotniczym, który pozwala określić dokładną lokalizację poszczególnych samolotów (tu link). Wspaniałe narzędzie szczególnie dla miłośników lotnictwa. Przyznam, że wówczas bardzo żałowałem, że nie ma podobnych stron pokazujących lokalizację innych środków transportu. Minęło kilka lat i takie www już funkcjonują.

Jedną z nich jest strona Krakowpodreka.pl, która prezentuje rzeczywistą lokalizację krakowskich tramwajów. Informacje bardzo przydatne dla pasażerów, a ponieważ podawany jest także numer taborowy danego wagonu, również dla miłośników komunikacji miejskiej, którzy teraz bez przeszkód mogą ustalić np. w której części miasta jest interesujący ich pojazd.

Po włączeniu dodatkowych opcji na stronie wyświetlą się również stacje roweru miejskiego Wavelo, z podaną liczbą dostępnych rowerów. Możemy także sprawdzić, gdzie zaparkowane są samochody z wypożyczalni Traficar.

 

Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

Screen ze strony Krakowpodreka.pl. Na Mapy Google naniesione przystanki tramwajowe oraz rzeczywiste lokalizacje tramwajów. W symbolu graficznym określającym typ taboru (kółko dla wagonu niskopodłogowego, kwadrat dla wysokopodłogowego, a czworościan z zaokrąglonymi rogami to pojazd z częściowo obniżoną podłogą, np. EU8N) numer linii obsługiwanej przez dany pojazd.

 

 Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

Po kliknięciu w symbol z numerem linii wyświetla się typ oraz numer taborowy wagonu obsługującego dany kurs, a także informacja o rodzaju taboru. W tym przypadku na linii nr 22 jedzie wysokopodłogowy E1 #HW114. Nie podano informacji, że prowadzi on doczepę C3 #HB514. Po prawej stronie zostaje pokazana dalsza trasa przejazdu wraz z rozkładem jazdy.

 

 Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

Czasami nie wyświetla się informacja o rozkładzie jazdy. Zamiast niej zobaczymy komunikat o treści: „Przepraszamy, nie udało się pobrać rozkładu jazdy”. W tym przypadku dotyczy to składu Konstal 105Na #HZ273+HZ274 na linii 1, która trasą objazdową jedzie przez ul. Ujastek. 

 

Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

 Strona Krakowpodreka.pl pokazuje także tramwaje zjeżdżające do zajezdni. Te jadące do Nowej Huty są oznakowane symbolem „NH”. Na screenie wagon EU8N #HL424 na al. Jana Pawła II, który kończy obsługę linii 19, zjeżdżając z pętli Krowodrza Górka. Cała trasa przejazdu zaznaczona jest grubą linią.

 

Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

Z kolei do zajezdni Podgórze zjeżdża Bombardier NGT8 #RY814, który obsługiwał linię nr 3.

 

Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

Oprócz tramwajów strona Krakowpodreka.pl pokazuje także lokalizację stacji rowerów Wavelo (wraz z ilością dostępnych rowerów) oraz miejsca postoju samochodów z wypożyczalni Traficar.



Niestety czasami trafiają się tramwaje, które nie nadają sygnału GPS. Są to jednak tylko sporadyczne przypadki. Gdzieś w Internecie wyczytałem, że dotyczy to wszystkich solowych E1, czyli „niewidzialne” są linie 16 (Mistrzejowice – Pleszów, część kursów skrócona do Kopca Wandy; trasa czasowo zmieniona) i 21 (Osiedle Piastów – Walcownia, trasa czasowo zmieniona), które te pojazdy obsługują.

Tu link do opisywanej strony.

 

Kalendarz imprez komunikacyjnych

środa, 15 marca 2017
Kilka tramwajów na liniach dodatkowych

Niedawno pisałem o krakowskich wagonach NGT8, które w 2015 roku debiutowały na torowiskach prowadzących w stronę pętli Wzgórza Krzesławickie. Tu link do wpisu. Wówczas, czyli w okresie 1 listopada, utrwaliłem fotograficznie i filmowo także inne tramwaje przemieszczające się w tamtym rejonie.

Obecnie jest to materiał mocno historyczny, ponieważ przedstawione w nim składy 3x105Na już nie kursują po Krakowie (ostatni raz pojawiły się na liniach dodatkowych w okresie 1 listopada 2016), a „wiedeńczyki” E1+C3 nie docierają do Wzgórz Krzesławickich.

Poniżej kilka zdjęć i film.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Potrójny Konstal 105Na na linii 86 z Mistrzejowic dojeżdża do przystanku „Wiadukty”. To wagony #HZ718+HZ719+HZ720. 31.10.2015.

 

 E1+C3, MPK Kraków

Skład E1+C3 #HW148+HB548 na linii 1. Wówczas taki tabor był podstawową obsługą tej trasy. Obecnie kursują na niej dwuwagonowe Konstale 105Na i Bombardiery NGT6, a w soboty i święta także EU8N. 31.10.2015.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Trójwagonowe składy Konstali 105Na na przystanku „Wiadukty”. Na linii 87 do Osiedla Piastów stoją #278+HZ279+HZ280, a na 86 do Wzgórz Krzesławickich #HZ718+HZ719+HZ720. 31.10.2015.



Konstal 105Na, MPK Kraków

Skład #278+HZ279+HZ280 na linii dodatkowej 87 odjeżdża z przystanku „Wiadukty”. 31.10.2015.

 

E1+C3, MPK Kraków

Skład E1+C3 #HW148 +HB548 na linii 1 w trakcie postoju na przystanku „Wiadukty” w stronę Wzgórz Krzesławickich. 31.10.2015.

 

E1+C3, MPK Kraków

Przystanek „Wiadukty”. Spotkanie dwóch składów E1+C3. Po lewej #HW165+HB565 na linii 4 jako przykład wcześniejszego malowania tego typu taboru. Wagon silnikowy to rocznik 1969, w Krakowie od 2008 roku, pierwotnie jako #152. Pod koniec roku 2015 został wycofany z eksploatacji. Doczepka to rocznik 1961, w Krakowie od 2007 roku, również wycofana z eksploatacji pod koniec 2015 roku. Natomiast po prawej #HW148 +HB548 na linii 1, po przeprowadzonej modernizacji i w obecnie obowiązującym malowaniu dla tego typu taboru. Wagon silnikowy to rocznik 1966, w Krakowie od 2008 roku (pierwotnie jako #148), natomiast doczepka jest z roku 1960, w Krakowie od roku 2006 (pierwotnie jako #591, później jako #548). 31.10.2015.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Przystanek „Wiadukty”. Trójwagonowy skład 105Na #HZ252+HZ253+HZ254, obok Bombardier NGT8 #RY817. Na zwolnienie toru oczekuje zmodernizowany skład E1+C3. 31.10.2015.

 

 Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Spotkanie dwóch Bombardierów NGT8 obsługujących linię dodatkową 85 na przystanku „Wiadukty”. Ze splotu torowego zjeżdża wagon #RY817. Niestety oznaczenia pojazdu jadącego w stronę Wzgórz Krzesławickich nie jestem w stanie ustalić. 31.10.2015.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Nowe i stare na pętli Wzgórza Krzesławickie. Bombardier NGT8 #RY802 z 2012 roku, a obok skład E1+C3 #HW160+HB560. Wagon silnikowy z 1970 roku (w Krakowie od 2009 roku, pierwotnie jako #161), a doczepny z 1960 roku (w Krakowie od 2008 roku, pierwotnie jako #560). Skład wycofano z eksploatacji w 2016 roku. Co ciekawe, doczepka została sprzedana w czerwcu 2016 do miejscowości Kłaj za Niepołomicami, stając się lokalną atrakcją turystyczną. 31.10.2016.

 

 E1+C3, MPK Kraków

Jeszcze raz nowe i stare na pętli Wzgórza Krzesławickie. Tym razem NGT8 #RY801 i zmodernizowane E1+C3 #HW144+HB544. Wagon silnikowy to rocznik 1969 (w Krakowie od 2008 roku, pierwotnie jako #144),a doczepny z 1961 roku (w Krakowie od 2005 roku, pierwotnie jako #581, a później jako #544). 31.10.2015.

 

Teraz blisko cztery minuty materiału filmowego. Rejon przystanków „Wiadukty”. Jako pierwszy przejeżdża skład E1+C3 #HW151+HB551 na linii 87 do pętli Osiedle Piastów. Potem w kierunku zajezdni Nowa Huta awaryjnie zjeżdża potrójny Konstal #HZ284+HZ285+HZ286. Następnie zobaczycie kolejnego potrójniaka, tym razem na linii. To #HZ258+HZ259+HZ260 jako 86 do Mistrzejowic. Przy okazji warto zwrócić uwagę na fakt, że od 2015 roku zmodyfikowano trasę „cmentarnych” linii 86 i 87 – zamieniono ich przebieg pomiędzy „Wiaduktami”, a „Rondem Kocmyrzowskim”. Ta pierwsza została skierowana w całości wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej, a drugą wydłużono przez „Kombinat”. Wcześniej kursowały odwrotnie, czyli 86 przez „Kombinat”, a 87 wzdłuż Kocmyrzowskiej.

Kolejny kadr to #HZ718+HZ719+HZ720 na 86 w stronę Wzgórz Krzesławickich, w towarzystwie dwóch Bombardierów NGT8 na linii 85. Potem pojawia się następny trójskład, czyli #HZ278+HZ279+HZ280 na 87, po przejeździe którego rusza E1+C3 #HW148+HB548 na linii 1. W kierunku Bronowic Małych jedzie inny „wiedeńczyk”, jeszcze w starym układzie barw i przed modernizacją. To #HW165+HB565 na linii 4. Ostatni utrwalony tramwaj to 3x105Na #HZ252+HZ253+HZ254 na 86. Całe nagranie powstało 31 października 2015.

 

 

 

Kolejny film powstał w rejonie zajezdni Nowa Huta. To już jednak temat na inny wpis.



Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo 

sobota, 29 października 2016
NGT8 na Wzgórzach Krzesławickich

Tradycją już stało się, że w Blogu Transportowym przed 1 listopada zamieszczam materiały prezentujące krakowskie tramwajowe linie dodatkowe (tzw. „cmentarne”), kursujące po mieście rok wcześniej (przykładowy link). Tym razem robię to z dość dużym poślizgiem, bo dopiero pod koniec października. 

Zatem powróćmy do roku 2015. Wówczas krakowskie linie cmentarne były obsługiwane dość sporą ilością składów złożonych z trzech wagonów Konstal 105Na, na linii nr 4 pojawiły się premierowo „Krakowiaki” (link), a do Wzgórz Krzesławickich po raz pierwszy liniowo wyruszyły Bombardiery NGT8. To właśnie tym ostatnim wagonom poświęcę niniejszy wpis.

W okresie 1 listopada 2015 najnowsze i jednocześnie najdłuższe krakowskie Bombardiery obsługiwały wszystkie brygady dodatkowej linii 85 (Cmentarz Rakowicki – Lubicz – Mogilska – Jana Pawła II – Bieńczycka – Kocmyrzowska – Wzgórza Krzesławickie). Kursowała ona w dniach 31 października i 1 listopada (sobota i niedziela), z częstotliwością co 10 minut. Wówczas tramwaj w całości niskopodłogowy na odcinku rondo Kocmyrzowskie – Wzgórza Krzesławickie był rzadkim widokiem, więc nowoczesne NGT8 robiły wielkie wrażenie na pasażerach podróżujących codziennie na tym odcinku. W sumie ostatni raz niską podłogę mieli rok wcześniej, kiedy to także na linii 85 kursowały Bombardiery NGT6.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardier Flexity Classic NGT8 #RY821 jako linia 85 na przystanku dla wsiadających pętli Wzgórza Krzesławickie. 31.10.2015.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Ten sam NGT8 w innym miejscu, w którym tego typu tramwaje nie pojawiały się wcześniej. Przystanek „Wiadukty”. 31.10.2015.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

NGT8 #RY802 w trakcie przejazdu w stronę Wzgórz Krzesławickich przez węzeł „Wiadukty”. 31.10.2015.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

To samo miejsce, ale inne pojazdy. Do Cmentarza Rakowickiego jedzie NGT8 #RY801, a w stronę Wzgórz Krzesławickich na linii 1 skład E1+C3 #HW148+HB548. 31.10.2015.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Spotkanie dwóch NGT8 o najniższych numerach (#RY801 i #RY802) na przystanku „Wiadukty”. 31.10.2015.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardier #RY802 w trakcie postoju na przystanku „Wańkowicza” przy ul. Kocmyrzowskiej. 31.10.2016.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Torowisko wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej, przed przystankiem „Wańkowicza”.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

NGT8 na przystanku dla wysiadających pętli Wzgórza Krzesławickie. 31.10.2015.

 

Odcinek wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej, do Wzgórz Krzesławickich, nie był wówczas jedynym, na którym NGT8 pojawiły się premierowo z pasażerami na pokładzie. Doszło do jakiegoś zdarzenia (wykolejenie? – niestety nie ustaliłem tego) i cały ruch w stronę Wzgórz Krzesławickich został skierowany z ul. Kocmyrzowskiej przez al. Solidarności i ul. Ujastek. Tak więc najdłuższe krakowskie Bombardiery „zaliczyły” także rejony, w których nie miały pojawić się liniowo (i za wyjątkiem tamtego krótkiego objazdu do tej pory nie pojawiły się tam).

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardier #RY823 przejeżdża wzdłuż ul. Ujastek, obok zajezdni tramwajowej Nowa Huta. 1.11.2015.

 

 Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Wagon #RY823 wzdłuż płotu zajezdni Nowa Huta zmierza w stronę Wzgórz Krzesławickich. Ulica Ujastek. 1.11.2015.

 

Teraz zapraszam do obejrzenia krótkiego materiału filmowego. Sobota, 31 października 2015. W dość sporej mgle NGT8 #RY802 przejeżdża przez węzeł „Wiadukty” w stronę Wzgórz Krzesławickich. Przy okazji w kadr dystyngowanie wchodzą dwaj „miłośnicy komunikacji miejskiej” z wyraźnym syndromem „pępka świata”, którzy po wykonaniu swoich zdjęć mieli zdecydowanie gdzieś fakt, że obok ktoś jeszcze dokumentuje to, co oni już utrwalili. Co ciekawe, te dwa „osobniki” później jeszcze kilka razy psuły mi ujęcia, choć byłem doskonale widoczny. Słów brak.

Po przejeździe składu 3x105Na w ruchu zaprezentuje się Bombardier #RY801, obok którego przejedzie standardowa wówczas obsługa linii nr 1, czyli ex wiedeński skład E1+C3 (#HW148+HB548). Kolejne sprowadzone ze stolicy Austrii wagony pojawią się jako linia nr 4. Wtedy w niedziele i święta wszystkie brygady tej linii były zestawione właśnie z takich pojazdów. W dni robocze i soboty na trasie tej królowały potrójne Konstale 105Na. To już jednak historia. Obecnie codziennie „czwórka” jest obsługiwana „Krakowiakami”.

Po przejeździe „czwórki” zobaczycie kolejnego NGT8 w stronę Wzgórz Krzesławickich. Dalsza część nagrania to rejon przystanku „Wańkowicza” i najnowsze Bombardiery jadące w obu kierunkach. Potem na pętli Wzgórza Krzesławickie pojawi się #RY802, a po torowisku wzdłuż ul. Ujastek, czyli obok zajezdni Nowa Huta przejedzie #RY823.

  

 

 

Niedługo powrócę do tematu komunikacji miejskiej w Krakowie w dniach 31.10 – 1.11.2015, czyli do dodatkowych linii tramwajowych i autobusowych.

 

 Blog Transportowy na Google +

środa, 19 sierpnia 2015
Tramwajowy 1 listopada (2)

Wracam do tematu Dnia Miłośnika Komunikacji Miejskiej. Pierwsza część materiału pod tym linkiem. Poniżej kolejne zdjęcia i film.

 

Duewag GT8S, MPK Kraków

Duewag GT8S #3062 objazdowo jedzie na Wzgórza Krzesławickie. Niestety nie pamiętam, jaką później obsługiwał linię, najprawdopodobniej była to trasa nr 9.

 

GT8S i E1+C3, MPK Kraków

Prezentowany już powyżej GT8S i inna objazdowa „dziewiątka”, czyli E1+C3 w nowych barwach krakowskiej komunikacji miejskiej. To skład #146+596.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na #493 prowadzący wagony #432+431. Skład obsługuje linię dodatkową 86, kierunek Wzgórza Krzesławickie. Tramwaj powinien przyjechać od strony Kombinatu, jednak ze względu na opisane w pierwszej części wpisu wykolejenie przemieszczał się wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej.

 

 Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Skład #811+812+813 jako linia nr 1 w kierunku Wzgórz Krzesławickich.

 

 Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Tramwaje linii 1 przyjeżdżały na węzeł „Wiadukty” także od strony Kombinatu. W tym przypadku to wagony #415+418+417. Na dolnym zdjęciu pociąg rezerwowy, czyli #470+471 jako 86 do Mistrzejowic. Na wyświetlaczu zobaczymy jednak inną relację - Rondo Kocmyrzowskie.

 

Bombardier NGT6 i Konstal 105Na, MPK Kraków

Bombardier NGT6, MPK Kraków

Tym razem tramwaje jadą po swojej trasie. Bombardier NGT6 #2034 jako linia 85 w stronę Wzgórz Krzesławickich i Konstal 105Na #929+930+933 na „jedynce” do pętli Salwator.

 

 Bombardier NGT6, MPK Kraków

W tym samym czasie NGT6 na linii 85 nadjechał także od strony Kombinatu, czyli jadąc wydłużoną, objazdową trasą. Tu warto dodać, że nie było jeszcze w Krakowie regularnej linii tramwajowej, która przebiegając wzdłuż ul. Ujastek była obsługiwana przez Bombardiery. Przypadek stworzył zatem dość ciekawą sytuację.

 

 Bombardier NGT6, MPK Kraków

Spotkanie dwóch Bombardierów na linii 85. Jadący zgodnie z trasą #2034 przepuszcza objazdowego #2049.

 

NGT6 i E1, MPK Kraków

Powyższe Bombardiery linii 85 i E1+C3 #171+552 na 4.

 

Bombardier NGT6 i E1+C3, MPK Kraków

W okresie 1 listopada węzeł „Wiadukty” często korkuje się. W tym przypadku głównym powodem zatoru była „kumulacja” tramwajów jadących zgodnie z trasą i tych objazdowych.

 

 E1+C3, MPK Kraków

Kolejny skład linii 21 objazdowo jadący przez „Wiadukty”. To E1+C3 #105+565. Brygada linii nr 10 (10-09). Po lewej zmodernizowana doczepa C3 #552.

 

Druga część filmu nagranego na węźle „Wiadukty”:

 

 

Tematem krakowskiego Dnia Miłośnika Komunikacji Miejskiej 2014 zajmę się jeszcze w jednym z kolejnych tramwajowych wpisów. 

 

 Zamów bezpłatny newsletter

Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 17 lipca 2015
Tramwajowy 1 listopada

Okres 1 listopada nieoficjalnie nazywany jest Dniem Miłośnika Komunikacji Miejskiej. Powód tego jest bardzo prosty. Właśnie wtedy w wielu miastach uruchomiane są dodatkowe linie autobusowe, tramwajowe, czy trolejbusowe lub dość mocno wzmacnia się już istniejące połączenia, często także korygując ich trasy. Zajezdnie opuszcza nawet większość garażującego w nich taboru. Tak jest np. w Krakowie.

Na temat krakowskich dodatkowych linii cmentarnych już pisałem w Blogu Transportowym. Był np. artykuł o debiucie na nich Bombardierów NGT8 (link). Zamieściłem także materiał dotyczący okresu 1 listopada, choć bardziej poświęcony pięknej jesieni, a nie dodatkowym liniom (link).

Teraz zapraszam na krótki fotoreportaż z ostatniego Dnia Miłośnika Komunikacji Miejskiej. Materiał wykonałem 1 listopada 2014, w rejonie przystanków „Wiadukty” (przy ul. Kocmyrzowskiej), czyli przed cmentarzem Grębałów. Kursowało tam wówczas aż 5 linii tramwajowych. Stałe nr 1 (Salwator – Wzgórza Krzesławickie) i 4 (Bronowice Małe – Wzgórza Krzesławickie) oraz dodatkowe nr 85 (Cmentarz Rakowicki – Wzgórza Krzesławickie), 86 (Mistrzejowice – Kombinat – Wzgórza Krzesławickie) i 87 (Osiedle Piastów – ul. Kocmyrzowska – Wzgórza Krzesławickie). Wszystkie z częstotliwością co 10 minut, jedynie „czwórka” co 20 minut. Ruch był więc całkiem spory, dodatkowo spowalniany dwoma splotami szynowymi (od „Wiaduktów” w stronę pętli Wzgórza Krzesławickie). Wyjątkową atrakcją tego 1 listopada był powrót Bombardierów na Wzgórza Krzesławickie. Do kwietnia 2011 obsługiwały one linię nr 5, a później zastąpiono je „tworami” z niską podłogą tylko w części środkowej, czyli EU8N (tu artykuł na ten temat). W tym przypadku Bombardiery skierowano do obsługi trasy nr 85, dając mieszkańcom Wzgórz Krzesławickich dwudniową (trasa ta funkcjonowała także 2 listopada) możliwość poczucia, jak podróżuje się nowoczesnym tramwajem. Druga ciekawostka to obsługa linii nr 1 składami 3 x Konstal 105Na. To standard na linii 4, zastąpionej 1 i 2 listopada przez ex wiedeńskie E1+C3. Codzienna obsługa „jedynki” to E1+C3 i EU8N.

Planowałem zrobić tylko kilka zdjęć dokumentujących linie cmentarne. Jednak już po wykonaniu pierwszych fotografii coś zaczęło się dziać, czyli... tramwaje przestały jeździć. Ze Wzgórz Krzesławickich wracały, ale żaden wagon tam nie jechał. Dopiero po kilkunastu minutach pojawiły się pierwsze składy. Przy okazji w bardzo dziwnych relacjach, czyli np. jednocześnie od strony ul. Kocmyrzowskiej i Łowińskiego tramwaje tej samej linii. Przyjeżdżały także wagony obsługujące trasy, które w tym rejonie nie występują (np. 9, 14, 21, 52). Było więc co fotografować. Przyczyną tego tramwajowego zamieszania okazało się wykolejenie składu E1+C3 #133+593, o którym już pisałem wcześniej (link).

Zatem poniżej mały fotoreportaż.

 

E1+C3, MPK Kraków

W okresie 1 listopada na zdominowanej przez trójwagonowe składy 105Na linii nr 4 pojawiły się ex wiedeńskie E1+C3. W tym przypadku to wagony #162+561 i #156+556. Takie tramwaje na linii nr 4 nie były jakimś wyjątkowym przypadkiem, bo E1+C3 obsługują ją w każdą niedzielę i święta. Numer linii wyświetlony w tzw. negatywie informuje o zmianie trasy. W tym przypadku jest to związane z remontem torowiska w al. Jana Pawła II i na pl. Centralnym - przejazd przez Andersa i Bieńczycką.

 

Bombardier NGT6, MPK Kraków

Rzadki gość na Wzgórzach Krzesławickich, czyli Bombardier NGT6. Wagon #2050 jako linia 85 zmierza do Cmentarza Rakowickiego. Nie jedzie jednak wyznaczoną trasą, czyli wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej, tylko objazdowo skręca w torowisko przy ul. Łowińskiego. Przez Kombinat, al. Solidarności i plac Centralny dojedzie do ronda Kocmyrzowskiego i wróci na stałą trasę.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Trójwagonowy skład Konstali 105Na na linii nr 1 w kierunku pętli Salwator. To wagony o numerach 475+476+477.

 

Lohner E1, MPK Kraków

Lohner E1 #164 z 1969 roku. Wagon obsługuje jadącą objazdem (przez wspomniane powyżej wykolejenie) linię 21 (Pleszów - Osiedle Piastów). Po zmianie systemu numeracji krakowskiego taboru tramwajowego jego nowe oznaczenie to HW167.

 

Lohner E1+C3, MPK Kraków

Ten skład już prezentowałem na pierwszym zdjęciu. Teraz Lohner E1+C3 #156+556 na linii 4 wraca ze Wzgórz Krzesławickich. Wagon silnikowy to rocznik 1968, a doczepny 1961.

 

 EU8N, MPK Kraków

Kolejny objazdowy tramwaj przejeżdża przez węzeł „Wiadukty”. EU8N #3032 jako linia 14 w stronę Mistrzejowic. Wagony tego typu obsługiwały tę trasę tylko w okresie 1 listopada. Standardowo kursują na niej Bombardiery NGT8.

 

 SGP E1 + Lohner C3, MPK Kraków

Kolejny pełny tramwaj linii nr 4 zmierza na Wzgórza Krzesławickie. To skład SGP E1 + Lohner C3 #128+588. Wagony z lat 1967 i 1960.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na #433+434+435 (ex #847+848+851) na linii 87. Skład jedzie bez pasażerów od strony ul. Łowińskiego. 

 

Listopadowe tramwaje w wersji filmowej: 

 

 

Ciąg dalszy reportażu w następnym wpisie działu Tramwaje. Tu link.

 

 Kalendarz imprez komunikacyjnych

Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 19 czerwca 2015
Nowe oznaczenia krakowskich tramwajów

Długi weekend 4–7 czerwca 2015 (w czwartek Boże Ciało) przyniósł sporą zmianę w oznaczeniach krakowskich tramwajów. Wówczas MPK przenumerowało swój cały tabor szynowy. Dzięki temu ujednolicono sposób znakowania pojazdów, które dotychczas woziły na sobie numery trójcyfrowe  lub czterocyfrowe.

Proces ten przeprowadzono wzorem zmiany numerów autobusowych z roku 1999. Wówczas wprowadzono prosty schemat, czyli dwie litery i trzy cyfry. Pierwsza litera to symbol zajezdni, druga model pojazdu, a za nimi kolejny numer taborowy. Dokładnie taką samą zasadę zastosowano względem tramwajów. Ich oznaczenia  zaczynają się teraz od litery H (zajezdnia Nowa Huta) lub R (zajezdnia Podgórze). Sporadycznie zobaczymy literę O, która oznacza ośrodek szkolenia lub T dla taboru technicznego. Na drugiej pozycji umieszczono symbole Z (dla wagonów 105Na i 105NaD), F (dla GT8S), W (dla E1), B (dla C3), L (dla EU8N), K (dla N8S i N8C), P (dla NGT6) i Y (dla NGT8). W oznaczeniach wagonów technicznych na drugiej pozycji występuje litera T.

 

EU8N i Konstal 105Na, MPK Kraków

W trakcie zmiany oznaczeń po Krakowie jednocześnie kursowały tramwaje ze starymi i nowymi numerami taborowymi. Po lewej EU8N #HL411 (ex 3022), a po prawej trójwagonowy Konstal 105Na #372+373+370, czyli obecny #HZ721+HZ722+HZ723. Pętla Wzgórza Krzesławickie, 5.06.2015.

 

E1, MPK Kraków

Pierwszy z krakowskich wagonów E1. Obecnie to #HW101, ex #101. Al. Andersa za rondem Kocmyrzowskim. Linia 16, kierunek Kopiec Wandy. 6.06.2015.

 

NGT8, MPK Kraków

Wagony NGT8 oznaczono jako RY8xx. Tu #RY813, czyli dotychczasowy 2063. Ulica Starowiślna, kurs linii 50 w stronę pętli Krowodrza Górka. 7.06.2015.

 

Duewag GT8S, MPK Kraków

Duewagi GT8S teraz oznaczone są jako RF3xx. Prezentowany wagon to #RF310, czyli dawny #3047. Obsługa linii 11 w stronę Czerwonych Maków. Ulica Kalwaryjska, 7.06.2015.

 

E1, MPK Kraków

Nie wszystkie wagony typu E1 przenumerowano na zasadzie dodawania do starego numeru liter HW lub RW. Prezentowany #HW166 to nie ex #166, lecz dawny #160. Tu jako linia 21 na pętli Pleszów. 10.06.2015.

 

C3, MPK Kraków

Wagony doczepne typu C3 oznakowano literami HB i RB. Tu pojazd #HB521, czyli dawny #581. Prowdzi go wagon silnikowy #HW121, ex #121. Przy okazji zmiany oznaczeń tabor otrzymał okolicznościowe naklejki związane z obchodami 140-lecia Komunikacji Miejskiej w Krakowie.

 

Duewag GT8S i Konstal 105Na, MPK Kraków

Po wyremontowanym torowisku na pl. Centralnym jedzie GT8S #RF325 (ex 3062) na linii 16 w kierunku Mistrzejowic. Mija się z nim trójskład 105Na #HZ718+HZ719+HZ720, czyli ex #492+432+431 jako linia nr 4 do Wzgórz Krzesławickich. 10.06.2015.

 

 Protram 405N-Kr i EU8N, MPK Kraków

Krakowski „rodzynek”, czyli Protram 405N-Kr. Tu jeszcze w dawnym oznaczeniu 4001. Jego obecny numer to HX999. Obok EU8N #3036, czyli teraz #HL425. Pętla Wzgórza Krzesławickie, 25.05.2015.

 

N8C-NF, MPK Kraków

Wagony N8C-NF oznakowano jako HK451-HK453 i HK462. Taki sam system znakowania (HK4xx) zastosowano dla N8S-NF. Na zdjęciu jeszcze w starym oznaczeniu N8C-NF #3072, czyli obecny #HK452 jako linia nr 2 do pętli Salwator. Końcowy odcinek trasy, ul. Kościuszki. 25.05.2015.

 

Duewag GT8C, MPK Kraków

Jedyny Krakowski wagon GT8C, czyli wzbogacony o niskopodłogowy środkowy człon GT8S #3050 to obecny #RF313. Linia nr 3 w stronę Nowego Bieżanowa, ul. Pawia. 20.12.2014.

 

Bombardier NGT6, MPK Kraków

Bombardier NGT6 #2022 jako jadąca objazdem linia 8 do Bronowic Małych. Teraz to #RP622. Ulica Basztowa, 30.05.2015.

 

 Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 29 listopada 2014
Tramwajowe objazdy na pl. Centralnym

 

 Blog Transportowy ma już 5 lat. 11 listopada 2009 - 11 listopada 2014

 

Krakowski remont ul. Mogilskiej i al. Jana Pawła II to temat, który już kilka razy gościł na łamach Bloga Transportowego. Pisałem chociażby o utworzonej w związku z nim linii czasowej 704 (link), czy o biorącym udział w pracach budowlanych dźwigu Praga (link). Kiedy w ramach kolejnego etapu prac zamknięto torowisko w relacji ul. Bieńczycka – rondo Czyżyńskie, wszystkie tramwaje jadące z (i do) Nowej Huty skierowano objazdem przez pl. Centralny. Zrobiło się więc tam dość tłoczno. Oprócz stałych linii nr 4, 16 i 22 pojawiły się także jadące zmienioną trasą nr 1, 14 i 52. Torowiskiem obok przejeżdża także linia 10. Ruch był więc bardzo spory. Przy okazji na pl. Centralnym pojawiły się wagony normalnie tam nie występujące, czyli NGT8 na linii 14, czy EU8N na 1 (w tym przypadku nie licząc codziennych wyjazdów z i do zajezdni, np. na linię 20).

Poniżej kilka zdjęć z placu Centralnego, a na końcu film wykonany 25 czerwca 2014. To już materiały historyczne. Obecnie miejsce to jest w całości rozkopane (jedynie zachowany przejazd Andersa – Solidarności) i zmienia swój wygląd.

 

EU8N, MPK Kraków

EU8N #3027 jako jadąca objazdem przez pl. Centralny linia nr 1. Wagon zmierzając w stronę pętli Salwator skręca w al. Jana Pawła II. 25.06.2014.

 

Konstal 3x105Na, MPK Kraków

 Konstal 3x105Na #460+360+361 na linii 4 do Bronowic Małych. Na tym odcinku tramwaj jedzie zgodnie ze swoją trasą, zmiana z żółtej tablicy dotyczyła przejazdu przez al. Pokoju. 25.06.2014.

 

Lohner E1, MPK Kraków

Lohner E1 #101 jako linia 21 do pętli Osiedle Piastów wjeżdża z al. Solidarności na pl. Centralny. To rocznik 1968, pierwszy krakowski „wiedeńczyk”, dlatego w czerwonym malowaniu. 25.06.2014.

 

Bombardier NGT8, MPK Kraków

Bombardier NGT8 #2062 jako jadąca objazdem linia nr 14. Wagon objeżdża pl. Centralny i przez al. Andersa przejedzie w stronę pętli Mistrzejowice. 25.06.2014.

 

 Lohner E1+C3, MPK Kraków

Skład Lohner E1+C3 #158+558 na linii nr 1 do pętli Salwator. Tramwaj objazdowo skręca z al. Andersa w pl. Centralny. Przed rozpoczęciem remontu ul. Mogilskiej i al. Jana Pawła II taki typ taboru obsługiwał wszystkie brygady „jedynki”. Jednak w związku z czasowym zawieszeniem linii 5 i pozbawieniem Wzgórz Krzesławickich niskiej podłogi, na trasę nr 1 skierowano EU8N, które w dzień roboczy jeżdżą z E1+C3 na przemian, a w soboty i święta całkowicie je wyparły. Rozwiązanie to jest bardzo krytykowane przez wielu pasażerów ze względu na mniejszą pojemność EU8N. 25.06.2014.

 

 Lohner E1+C3, MPK Kraków

Lohner E1+C3 #209+669 (ex #109+569) jako linia 52 w kierunku Czerwonych Maków. Skład wjeżdża na przystanek „Plac Centralny”. 25.06.2014.

 

 

 

Na remontowanym pl. Centralnym pojawiłem się z aparatem jeszcze w późniejszym czasie, zatem do tematu powrócę w kolejnych tramwajowych wpisach. 

 

 Blog Transportowy na Google +

Blog Transportowy na Facebooku

środa, 19 listopada 2014
Doczepką do przodu

 

Blog Transportowy ma już 5 lat. 2009 - 2014

 

Okres 1 listopada to wzmożony ruch w rejonie cmentarzy, a w związku z tym uruchamianie dodatkowych linii komunikacyjnych dowożących pasażerów w rejon nekropolii. Nowe linie lub czasowe zmiany tras tych już istniejących wiążą się często z różnymi ciekawostkami taborowymi, np. z pojawianiem się danego typu pojazdu w miejscu, w którym wcześniej nie występował. Czasami rzeczywistość potrafi bardzo zaskoczyć i przyjeżdża coś, czego nigdy byśmy się nie spodziewali. Na taką „wyjątkową ciekawostkę” natrafiłem w Krakowie, w rejonie przystanków „Wiadukty”, czyli przed cmentarzem Grębałów.  

Wspomniane miejsce idealnie nadaje się na tzw. „tramwajową masówkę”. W krótkim czasie można sfotografować tam bardzo dużo tramwajów, bo w okresie Wszystkich Świętych przebiega tamtędy aż 5 linii (1, 4, 85, 86 i 87), większość z częstotliwością co 10 minut. Przed południem 1 listopada 2014 ta częstotliwość została mocno zakłócona. Na rondzie Kocmyrzowskim doszło do wykolejenia składu E1+C3 #133+593. Więcej na temat skutków tego zdarzenia już niedługo. Teraz kilka zdań o dość niecodziennym powrocie winowajcy tego zakłócenia do zajezdni Nowa Huta.

Aby nie blokować przejazdu przez rondo Kocmyrzowskie, zdecydowano się na rozdzielenie wykolejonego składu i wysłanie go do zajezdni w dwóch częściach. Czyli oddzielnie wagon silnikowy i doczepny. Na miejscu zdarzenia nie byłem, ale łatwo można się domyśleć, że z szyn wypadła doczepa (dość duży odstęp czasu pomiędzy przejazdem silnikowego, a doczepnego). Wagon #133 (rocznik 1968) z ronda Kocmyrzowskiego wyruszył wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej i przez węzeł przystankowy „Wiadukty” zmierzał do bazy. Była to więc swoista ciekawostka taborowa. Wprawdzie po Krakowie kursuje liniowo kilka solowych E1, ale #133 nigdy do nich nie należał. Zobaczenie go zatem bez doczepki było wielkim rarytasem.

 

E1 #133, MPK Kraków

E1 #133, MPK Kraków

 

Bez doczepki, czy z nią, to jednak nie jest jakiś mega nadzwyczajny widok. Taki miał miejsce dopiero kilkadziesiąt minut później. Po tej samej trasie co #133 przyjechała jego doczepka #593 (rocznik 1961). To dopiero było ciekawe zjawisko. Pozbawiony własnego napędu wagon nie mógł jednak jechać sam. Pchał go E1 #173 (rocznik 1967). Za przednią szybą doczepy stał pracownik MPK kontrolujący trasę przejazdu.

 

C3+E1 #593+173, MPK Kraków

 C3+E1 #593+173, MPK Kraków

 C3+E1 #593+173, MPK Kraków

C3+E1 #593+173, MPK Kraków

 C3+E1 #593+173, MPK Kraków

C3+E1 #593+173, MPK Kraków

 

Poniżej krótki film dokumentujący tę tramwajową ciekawostkę. Najpierw solo E1 #133, a później niecodzienny skład C3+E1 #593+173. 1 listopada 2014:

 

 

Przyznam, że takiej atrakcji się nie spodziewałem. Tego dnia w rejonie „Poczty Głównej” wykoleił się jeszcze skład 3x105Na, ale to już temat do działu Ciężarówki, bo związany głównie z interweniującym dźwigiem marki Star.

 

 Blog Transportowy na Twitterze

 Blog Transportowy na Facebooku

21:24, lukaszwoblog , tramwaje
Link Dodaj komentarz »
piątek, 14 listopada 2014
E1+C3 rozpoznawalne przez pasażerów

 

Blog Transportowy ma już 5 lat. 2009 - 2014

 

W lipcu 2014 pisałem o pierwszym krakowskim tramwaju, którego potencjalni pasażerowie nie pomylą już z „z szeregiem innych środków transportu”. Tu link. Był to wagon 105Na #445. Do grona rozpoznawalnych przez pasażerów (za Księgą Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie, str. nr 18) tramwajów dołączył także skład E1+C3 #146+596. To pierwszy „wiedeńczyk” w nowych barwach miejskich. Poniżej „koszmarek” sfotografowany 1 listopada 2014 w rejonie przystanku „Wiadukty”. Skład jako przejazd techniczny jedzie do pętli Wzgórza Krzesławickie. Wróci jako linia 9 do Nowego Bieżanowa (awaryjna zmiana trasy):

 

Skład E1+C3 #146+596, MPK Kraków, Księga Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie

 Skład E1+C3 #146+596, MPK Kraków, Księga Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie

 Skład E1+C3 #146+596, MPK Kraków, Księga Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie

 Skład E1+C3 #146+596, MPK Kraków, Księga Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie

 Skład E1+C3 #146+596, MPK Kraków, Księga Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie

 

Krótka wersja ruchoma:

 

 

Poniżej po raz kolejny mój ulubiony cytat z Księgi Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie, str. nr 18, czyli uzasadnienie, dlaczego likwiduje się dopasowane do danego typu taboru malowanie, zastępując je swoistym „wynaturzeniem plastyka”:

„Uwzględniając potrzeby osób starszych, osób niedowidzących i przeciętnych użytkowników, wprowadza się zunifikowany schemat malowania i oznakowania pozwalający na łatwą identyfikację i wyróżnienie pojazdów KMK spośród szeregu innych środków transportu”.

 

 Blog Transportowy na Google +

 Blog Transportowy na Facebooku

21:08, lukaszwoblog , tramwaje
Link Komentarze (2) »
poniedziałek, 15 września 2014
Tramwaje w Wiedniu (4)

Inne wysokopodłogowe wiedeńskie tramwaje to silnikowe E2. Do Wienner Linien trafiały w latach 1978 – 1990, łącznie 122 egzemplarze. Obecnie jeżdżą solo lub z doczepami C5 (z lat 1978 – 1995, łącznie dostarczono 117 egzemplarzy). Ich cechą charakterystyczną są wysuwane na przystankach stopnie (dotyczy to także doczep C5). We wnętrzu zastosowano takie same drewniane siedzenia jak w E1, ale ich układ nieco różni się. Debiut liniowy pierwszego składu E2+C5 nastąpił 28 sierpnia 1978, na linii 6. Poniżej kilka zdjęć przedstawiających te ciekawe pojazdy.

 

 E2+C5 #4033+1433, Wiener Linien

E2+C5 #4033+1433, Wiener Linien

Skład E2+C5 #4033+1433 jako linia D w stronę pętli Nußdorf. Tramwaj przeszedł małą modernizację - otrzymał diodowe tablice kierunkowe. Nie jest to jednak jakieś wyjątkowe rozwiązanie - tak unowocześniono także inne E2+C5. Na zdjęciach skład przejeżdża przez Universitätsring, czyli obok budynku austriackiego parlamentu. Wagony powstały w 1979 roku. 1.05.2012.

 

E2+C5 #4016+1416, Wiener Linien

E2+C5 #4016+1416, Wiener Linien

Wagony E2+C5 #4016+1416 także jako linia D, lecz w przeciwnym kierunku, do pętli Südbahnhof. Miejsce jak wyżej - Universitätsring. Oba pojazdy powstały w 1978 roku. Po prawej stronie skład E1+C3 #4536+1200 (rocznik 1974 i 1960) na linii nr 2. 30.04.2012.

 

E2+C5 #4324+1479, Wiener Linien

E2+C5 #4324+1479, Wiener Linien

Skład E2+C5 #4324+1479 na linii D. Przystanek „Rathausplatz/Burgtheater” (czyli „Plac Ratuszowy/Teatr Zamkowy”), postój i odjazd. Wagon silnikowy to rocznik 1990, a doczepa 1987. Z tego przystanku korzystają dwie linie tramwajowe, nr 1 i prezentowana D. 30.04.2012.

 

 E2+C5 #4324+1479, Wiener Linien

E2+C5 #4324+1479, Wiener Linien  E2+C5 #4324+1479, Wiener Linien

Powyższy skład E2+C5 #4324+1479 na dalszym odcinku, pomiędzy przystankami „Rathausplatz/Burgtheater”, a „Schottentor”.

 

E2+C5 #4066+1466, Wiener Linien

Wagony E2 #4066 i C5 #1466 (prawdopodobnie) na linii 71, kierunek Schwarzenbergplatz (obecnie trasa jest wydłużona do końcówki Börse). Strassenbahnhaltestelle (czyli przystanek) przy skrzyżowaniu Rennweg z Ungargasse. Wagon silnikowy to 1987 rocznik. Doczepa (przy założeniu, że to #1466) jest o rok młodsza. 2.05.2012.

 

 E2+C5 #4314+14??, Wiener Linien

Rennweg przed skrzyżowaniem z Ungargasse (widok w przeciwną stronę niż na wcześniejszym zdjęciu). Do pętli Kaiserebersdorf zmierza linia 71, czyli skład E2+C5. Wagon silnikowy to #4314 z 1986 roku. Numeru doczepnego niestety nie ustaliłem. Tramwaj przed chwilą przejechał obok Belwederegarten, czyli ogrodu zamku Belweder. Policjant chyba był przekonany, że to on jest celem zdjęcia. 2.05.2012.

 

E2+C5 #4316+14??, Wiener Linien

Dalszy odcinek Rennweg (przemieszczając się w stronę Ringu). Linia 71 do Kaiserebersdorfu, czyli skład E2+C5. Numeru doczepy nie ustaliłem, a wagon silnikowy to #4316 z roku 1989. Tramwaje tej trasy w dzień roboczy kursują co 5 - 8 minut. W soboty i święta też jeżdżą często, co 10 minut. 2.05.2012.

 

E2+C5 #4055+1455, Wiener Linien

Przez Wiedner Hauptstraße jedzie skład #4055+1455 na linii 62. Jest on już u celu swej podróży. Za chwilę dojedzie do pętli Kärntner Ring, Oper, czyli przy słynnej wiedeńskiej operze. 30.04.2012.

 

 E2+C5 #4064+1460, Wiener Linien; GT8 Wiener Lokalbahnen

Linia 62 w przeciwnym kierunku, do pętli Lainz Wolkersbergenstraße. Obsługuje ją skład #4064+1460. Początkowy odcinek trasy, czyli Wiedner Hauptstraße, przystanek „Resselgasse”. Obok przejeżdża lokalny pociąg z miejscowości Baden do centrum Wiednia.  Jak już wcześniej pisałem, temat Wiener Lokalbahnen omówię w późniejszym czasie. Linia 62 ma ciekawy przebieg - za kilka przystanków zjedzie do dość długiego podziemnego tunelu. 30.04.2012.

 

E2+C5 #4053+1453, Wiener Linien; GT8 Wiener Lokalbahnen

Prezentowana już wcześniej słynna pętla Kärntner Ring, Oper. Trasę kończy tu linia tramwajowa 62 oraz podmiejski pociąg do miejscowości Baden. Po oddzielnych torach biegnących wzdłuż niewidocznej na zdjęciu jezdni (na lewo od wagonów) jeżdżą także tramwaje linii D, 1 i 2, a obecnie także 71 (wówczas linia ta tędy nie jeździła). Obok składu E2+C5 #4053+1453 z Wiener Linien stoi pociąg GT8+GT8 #4-124+4-102 z Wiener Lokalbahnen. 2.05.2012.

 

 E2+C5 #4003+1403, Wiener Linien

Universitätsring, przystanek przy ratuszu. Mijanka dwóch składów E2+C5 na linii D. Wagony #4003+1403 jadą do pętli Südbahnhof, a #4015+1415 do końcówki Nußdorf. Elektroniczna tablica podaje ilość minut pozostałych do przyjazdu tramwaju danej linii. Rozwiązanie dość powszechne na wielu wiedeńskich przystankach. 30.04.2012.

 

 E2+C5 #4324+1479, Wiener Linien

Schwarzenbergplatz, czyli piękne, wysokie budynki i tramwaj objeżdżający pomnik Karla Philippa zu Schwarzenberga (austriacki książę, feldmarszałek, dyplomata). Prezentowany już wcześniej skład E2+C5 #4324+1479 na linii D do pętli Nußdorf. 30.04.2012.

 

Druga część filmu prezentującego wiedeńskie tramwaje:

 

 

Na tym kończę tramwajową relację z Wiednia. Temat szynowych pojazdów jeżdżących po austriackiej stolicy jeszcze powróci w Blogu Transportowym. To jednak już w dziale Kolej.

 

Linki do wcześniejszych tramwajowych wpisów z Wiednia:

Część pierwsza, część druga, część trzecia.

 

 Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

 Blog Transportowy na Facebooku

Tagi: Austria E1 GT8S
21:57, lukaszwoblog , tramwaje
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2