Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Październik 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Google+

Wpisy z tagiem: Tedom

wtorek, 17 stycznia 2012
Tedom skończył z autobusami

W poszukiwaniu ciekawych, nowych informacji od czasu do czasu przeglądam strony internetowe różnych producentów. I tak trafiłem też na www Tedoma. Na stronie głównej tego czeskiego producenta autobusów pojawiła się dość szokująca wiadomość. Dnia 10 stycznia 2012 roku firma zakończyła produkcję autobusów. Powód to bardzo niekorzystne wyniki ekonomiczne z trzech ostatnich lat. Tedom zapewnia swoich klientów, że przez okres co najmniej 10 lat zapewni serwis autobusów oraz dostępność części zamiennych.

Warto dodać, że Tedom zajmował się autobusami można powiedzieć dodatkowo. Firma ma strukturę holdingu, działającego dość prężnie w branży energetycznej. Jej historia sięga 1991 roku, a „przygoda” z autobusami rozpoczęła się dopiero w 2004 r., kiedy to od włoskiej firmy Mauri kupiono licencję na produkcję autobusów Kronos. W Polsce autobusy Tedom były dobrze znane osobom odwiedzającym targi TransExpo w Kielcach, na których wystawiano je regularnie, począwszy od 2006 roku. Początkowo promowano niskopodłogowy model Kronos 123G – na CNG, paliwo będące podstawowym źródłem energii w autobusach marki Tedom.

Tedom Kronos 123G na targach TransExpo 2006

Tedom Kronos 123G na targach TransExpo 2006

Tedom Kronos 123G na targach TransExpo 2006.

W 2007 roku powstał nowy model autobusu - Tedom C12G. Mogliśmy go oglądać na TransExpo już we wrześniu tego samego roku.

 Tedom C12G na targach TransExpo 2007

Tedom C12G na targach TransExpo 2007

Tedom C12G na targach TransExpo 2007

Tedom stworzył także autobus przegubowy (oznaczony jako C18G). Był on jednak tylko w fazie testów i w dniu ogłoszenia decyzji o zaprzestaniu produkcji nie znajdował się w ofercie producenta. Były tam jedynie 12-metrowe miejskie modele C12G, C12D (czyli diesel) oraz lokalny gazowiec L12G.

 Tedom L12G

Tedom L12G.

Tedom C18G

Tedom C18G. Ten prototypowy egzemplarz został sprzedany w 2011 roku do czeskiego przewoźnika o nazwie Dopravní podnik města Ústí nad Labem, gdzie otrzymał numer taborowy 801.

W Polsce Tedomy nie zrobiły zawrotnej kariery. Choć testowane w wielu miastach, zostały kupione tylko przez jednego przewoźnika: MKS Mielec. Tam trafiły łącznie cztery egzemplarze. Dwa modelu Kronos 123G (otrzymały numery taborowe 207 i 206 – ex testowy, prezentowany powyżej, na zdjęciu z TransExpo 2006; oba z 2006 r., a kupione w 2008 r.) i dwa C12G (nr 209 i 210, rocznik 2010). Poniżej prezentowane już zdjęcie wozu nr 209:

Tedom C12G dla MKS Mielec na targach TransExpo 2010 

Tagi: Tedom
19:34, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 21 listopada 2010
TransExpo 2010, część 2

Trzy ciekawe pojazdy można było zobaczyć na stoisku firmy Wowo z Białegostoku. Jeden duży i dwa małe. Zaczynam od większego, czyli miejskiego Tedoma C12G sprzedanego do MKS Mielec i oznaczonego tam jako nr 209:

 Tedom C12G

Tedom C12G

Dwa małe to tureckie produkty. Na początek premierowe Isuzu Novo Ultra, które w trakcie targów jeszcze nie miało homologacji na Polskę:

 Isuzu Novo Ultra

Obok nowości stał pojazd dobrze znany już z polskich tras, czyli Isuzu Turquoise. W tym przypadku należący do firmy Transport Serwis Marek Misiorowski z Warszawy:

Isuzu Turquoise

Na stoisku czeskiego SOR-a niestety było dość ciasno. Pozastawiany model NB12 niestety musiałem sobie darować. Na szczęście trzy pozostałe pojazdy nie były aż tak zasłonięte. Poniżej SOR C10,5:

 SOR C10,5

SOR LH12:

SOR LH12

I miejski SOR BN9,5. Autobus testowany wcześniej przez kilku polskich przewoźników, np. MZK Puławy:

 SOR BN9,5

Na TransExpo 2010 pojawili się dwaj przedstawiciele upadłej już marki Jelcz. Zacznę od najstarszego, czyli Jelcza 043 z MPK Poznań. Był on formą promocji przewoźnika, który wystawiał się na targach w związku z obchodami 130-lecia komunikacji miejskiej w stolicy Wielkopolski:

 Jelcz 043

Drugi Jelcz przybył z Wrocławia. To model 120M/3 (nr 463), rocznik 2004. Własność Dolnośląskich Linii Autobusowych. Firma w ten sposób promowała swoją ofertę używanych autobusów. Omawiany Jelcz pierwotnie należał do PKS Grodzisk Mazowiecki:

Jelcz 120M/3

Wielką niespodzianką była dla mnie obecność na targach Solbusa. Producent tej marki przecież kilka miesięcy temu ogłosił upadłość. Nie przeszkadza to jednak w prowadzeniu dalszej działalności fabryki. Zaprezentowano dwa autobusy. W barwach MZK Wałbrzych model SM12 LNG, czyli napędzany paliwem, które miało być hitem w Krakowie i które pozwoliło wygrać firmie PTS przetarg na obsługę kilku linii autobusowych. Jednak jak wiemy, rzeczywistość okazała się dość bolesna dla technologii LNG, Solbusa i PTS-u. Prezentowany autobus w Wałbrzychu otrzymał nr 277:

 Solbus SM12 LNG

Obok LNG stał Solbus SC10. Co ciekawe, gościł on już w Kielcach – rok wcześniej i był wówczas prezentowany jako ... kratownica z zamontowanymi podzespołami:

Solbus SC10

piątek, 18 czerwca 2010
Stacja Paliw 2010

Zatem czas na drugi targowy wpis. Dzisiaj Stacja Paliw 2010 w Warszawie. Te targi trwały od 12 do 14 maja, a zorganizowała je Polska Izba Paliw Płynnych. Była to już ich 17 edycja.

Na targi trafiłem pierwszego dnia. Przyznam, że branża paliwowa nie interesuje mnie, więc mógłbym stwierdzić, że ekspozycja była mało ciekawa. Na szczęście tak nie było. No powiedzmy, że przynajmniej nie w 100%. To zasługa trzech firm: PGNiG (gazownia), Tedom (czeski producent autobusów) i Wowo (polski przedstawiciel Tedoma), na wspólnym stoisku których prezentowano napędzany CNG miejski autobus Tedom C12G. Pojazd miał czeską rejestrację, więc to egzemplarz testowy. Tak wyglądał:

 Tedom C12G.

Tedom C12G.

A tak wyglądała tylna część wnętrza:

Tedom C12G.

Dla osób chcących ustalić wcześniejsze/późniejsze losy wozu podaję VIN: TM9K23GA009TE6033.

Tagi: Tedom
19:04, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »