Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Październik 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Google+

Wpisy z tagiem: volkswagen

czwartek, 25 lutego 2016
Autobusem przez zamek

Hofburg. Zimowa siedziba władców Austrii, czyli rodu Habsburgów. Przepiękny, ogromny obiekt łączący różne style. Dominują barok i klasycyzm, choć zobaczymy także np. elementy renesansowe. Hofburg jest przede wszystkim kojarzony z najsłynniejszą parą władców Austrii, czyli cesarzem Franciszkiem Józefem I i cesarzową Elżbietą, znaną także jako Sisi.

Wiedeński Hofburg jeszcze do niedawna miał bardzo oryginalną, nietypową atrakcję turystyczną. Przez główny dziedziniec, czyli przez wnętrze zamku przebiegała regularna, codzienna linia autobusowa nr 2A. To trasa stricte turystyczna, łącząca końcówki Schwarzenbergplatz i Kirchengasse. Odjazdy co 10 minut. Czas przejazdu całej trasy około 15 minut. Niestety użyłem określenia „do niedawna”. Od 1 lipca 2013 autobusy miejskie już nie przejeżdżają przez Hofburg, a jedynie obok niego. Nie kończą trasy na Kirchengasse, a na Schwedenplatz. Bez zmian pozostała jedynie końcówka Schwarzenbergplatz i przebieg linii w jej rejonie.

Zmienił się także tabor obsługujący linię 2A. W trakcie mojej wizyty w Wiedniu w 2012 roku kursowały na niej wyłącznie należące do Wiener Linien dość charakterystyczne i oryginalne autobusy Kutsenits City. Teraz obsługują ją również oryginalne pojazdy, bo z napędem elektrycznym. To Rampini Alé EL, dla których na końcówkach wybudowano specjalną infrastrukturę – krótki odcinek sieci trakcyjnej. Rampini kończąc trasę podnosi pantograf i doładowuje baterie.

Poniżej kilka zdjęć autobusów Kutsenits City na starej trasie linii 2A, czyli przed 1 lipca 2013.

 

Kutsenits City IV, Wiener Linien

Podstawowa obsługa wiedeńskiej linii 2A w roku 2012, czyli zabudowany na podwoziu Volkswagena austriacki autobus Kutsenits City IV. Tu pojazd #8355. Kilka minut temu odjechał on z pętli Kirchengasse, a teraz skręcił z Burgringu i dojeżdża do przystanku „Heldenplatz”. Tuż za nim przejedzie przez Äußeres Burgtor (brama zewnętrzna zamku Hofburg, otwarta w roku 1824) i mijając pomnik arcyksięcia Karola wjedzie pod kolejną bramę (arkady), a potem do zamku. 30.04.2012.


Äußeres Burgtor (Wien)

Äußeres Burgtor od strony Burgringu. Niezwykły element ówczesnej trasy linii 2A. Przez tę piękną bramę przejeżdżają także dorożki i taksówki oraz kończące i zaczynające kursy na Heldenplatz autobusy turystyczne. 30.04.2012.

 

Äußeres Burgtor (Wien)

Äußeres Burgtor od środka. 30.04.2012.

 

Kutsenits City IV, Wiener Linien

Przez bramę zewnętrzną właśnie przejechał Kutsenits City IV #8362. To Heldenplatz, czyli plac Bohaterów. Tu zawracają autobusy turystyczne. Fragment jednego z nich po prawej stronie - prezentowany w Blogu Transportowym Steyr 380 Cabriolet. 30.04.2012.

 

Kutsenits City IV, Wiener Linien

Zbliżenie na drugi bok trójosiowego Kutsenitsa. To pojazd #8362, który jako linia 2A opuszcza Heldenplatz i wjeżdżając pod Äußeres Burgtor zmierza w stronę pętli Kirchengasse. 30.04.2012.

 

Kutsenits City IV, Wiener Linien

Kutsenits City IV, Wiener Linien

Hildenplatz. Kutsenits City IV #8362 w stronę pętli Schwarzenbergplatz przejeżdża obok turystycznych Steyrów i Temsy. 30.04.2012.

 

Dorożka na Hildenplatz. Wiedeń.

Na Hildenplatz oprócz autobusów turystycznych na pasażerów oczekują także dorożki. Szkoda, że obecnie już nie towarzyszą im przejeżdżające co 10 minut pojazdy linii 2A. W tle wiedeński ratusz. 30.04.2012.

 

Kutsenits City IV, Wiener Linien, Steyr 380 Cabriolet

Kutsenits #8362 przejeżdża obok oczekującego na turystów Steyra 380 Cabrio. Hildenplatz, kierunek Kirchengasse. 30.04.2012.

 

Kutsenits City IV, Wiener Linien

Powyższy #8362 na Hildenplatz, a w tle pomnik arcyksięcia Karola. 30.04.2012.

 

Arkady, Hofburg

Po przejechaniu przez Hildenplatz linia 2A dojeżdżała do kolejnej architektonicznej atrakcji. Arkady pod zabudową zamkową. Dalej zaczyna się In der Burg Strasse, czyli ulica W Zamku.

 

Arkady, Hofburg

 Kutsenits #8362 na linii 2A wjeżdża pod arkady. Kierunek Schwarzenbergplatz. 30.04.2012.

 

Kutsenits City IV, Wiener Linien

 Kutsenits City IV #8355 wyjeżdża spod arkad na Hildenplatz. To rocznik 2005. 30.04.2012.

 

Arkady, Hofburg

Wnętrze arkad. Tędy przejeżdżały autobusy linii 2A. W dali, w przepalonym tle widać Äußeres Burgtor. 30.04.2012.

 

Hofburg, Wiedeń

Po przejechaniu pod arkadami linia 2A przejeżdżała ulicą In der Burg i wjeżdżała... do zamku. Przez ten fakt śmiało można ją określić mianem jednej z najciekawszych linii komunikacji miejskiej na świecie. Niestety to już historia. 30.04.2012.

 

Kutsenits City IV, Wiener Linien, Hofburg

Do wnętrza zamku Hofburg wjeżdża Kutsenits City IV #8359. Kierunek Schwarzenbergplatz. 30.04.2012.

 

Kutsenits City IV, Wiener Linien, Hofburg

 Kutsenits #8359 w kierunku Kirchengasse we wnętrzu rezydencji Habsburgów. Po lewej stronie zdjęcia znajduje się (tu niewidoczne) wejście do Muzeum Sisi, najsłynniejszej mieszkanki Hofburga. 30.04.2012.

 

Kutsenits City IV, Wiener Linien, Hofburg

Także wnętrze zamku, ale wjazd od drugiej strony, od Burgringu. Tym razem to autobus #8361. Miejsce niezwykłe, ale niestety trudne do fotografowania ruchomych obiektów. W środku ciemno, a z zewnątrz bije blask. Niestety lepszymi zdjęciami nie dysponuję, a nowych już nie da się wykonać. 30.04.2012.

 

Kutsenits City IV, Wiener Linien, Hofburg

Zdjęcie fatalne, ale jakże historyczne. Kutsenits #8362 na linii 2A przejeżdża obok wejścia do Muzeum Sisi, w którym zgromadzono pamiątki po słynnej żonie cesarza Franciszka Józefa I. 6.08.2012.

 

Hofburg, Wiedeń

Hofburg, Wiedeń

Hofburg. Widok na siedzibę Habsburgów od strony Michaelerplatz. Trudno uwierzyć, że przez tę bramę kursowały autobusy komunikacji miejskiej. 06.08.2012.

 

Kutsenits City IV, Wiener Linien, Hofburg

Kutsenits City IV #8359 na linii 2A wjeżdża do Hofburga. W tle widać Michaelerplatz. 30.04.2012.

 

Teraz zapraszam na przejażdżkę Kutsenitsem #8362. Kierunek Kirchengasse. Całą trasę z żoną byliśmy jedynymi pasażerami tego pojazdu. Film rozpoczyna się w trakcie skręcania z Michaelerplatz wprost do zamku. Wjeżdżamy do środka Hofburgu. Potem wąski przejazd pod kolejnymi zabudowaniami i wielka brama, spod której wyjazd na Burgring. W końcowym fragmencie filmu słychać głosową informację o następnym przystanku. Mężczyzna o dość specyficznym głosie (moim zdaniem bardzo nieprzyjemnym) wymienia także numery linii, na które można się przesiąść. Tego lektora słychać we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej w Wiedniu. Niekiedy taka zapowiedź trwa bardzo długo, gdy z danego przystanku odjeżdża kilka linii:

 

 

Poniżej przykładowy autobus Rampini Alé EL w barwach Wiener Linien. Egzemplarz testowany w Krakowie. Przed zmianą trasy linii 2A pojazdy te także kursowały przez Hofburg.

 

Rampini Alé EL, Wiener Linien

Rampini Alé EL, Wiener Linien

Elektryczny Rampini Alé EL #8311 z 2013 roku. Ten model autobusu zastąpił prezentowane we wpisie Kutsenitsy City IV. Na zdjęciu jeden z dwóch egzemplarzy wypożyczonych do Krakowa. Ulica Pawia, linia 154. 12.11.2015.


 Do tematu wiedeńskich autobusów jeszcze powrócę.

 

wtorek, 07 stycznia 2014
Mikrusem do ślubu

W dziale Autobusy pisałem o wrześniowym ślubie Magdy i Karola, do którego obsługi wykorzystano dwa Jelcze 043. Tu link. „Ogórki” wiozły gości ślubnych, natomiast nowożeńcy jechali bardzo ciekawą osobówką. Swoistą miniaturą samochodu, czyli Mikrusem MR-300.

To polski pojazd produkowany w latach 1957 – 1960 przez WSK Mielec (we współpracy z WSK Rzeszów – silniki). Prosta konstrukcja, która powstała w ilości ponad 1700 egzemplarzy. Jak Mikrus jest mały dowodzi jedno z poniższych zdjęć, pokazujące stojącego przy nim mężczyznę. Nowożeńcy musieli więc mieć pewne problemy z zajęciem miejsc w tym niezwykłym samochodzie.

 

Mikrus MR-300

 Mikrus MR-300

 Mikrus MR-300

 

Na placu przy kościele stały także dwie inne ciekawe i historyczne osobówki. Być może należały do gości ślubnych. To kolorowy Trabant 601 i Volkswagen Garbus.

 

Trabant 601

 Volkswagen Garbus

 

 Zamów newsletter

 Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 04 marca 2013
Rajd Krak 2012, część 3

Wracam do fotograficznej relacji z niezwykłego zlotu oldtimerów, czyli z rajdu Krak 2012. Oto kolejne przepiękne osobówki.

 

Fiat 500L

Fiat 500L

 Fiat 500L, czyli kolejny zagraniczny uczestnik rajdu. Fiaty serii 500 powstawały w latach 1957 - 1975.

 

 Mercedes W115 (220D)

Mercedes W115 (220D)

Mercedes W115 (220D). Pierwsza seria, produkowana w latach 1968 - 1973.

 

Mercedes W108 (280S)

Mercedes W108 (280S)

Mercedes W108 (280S). Ten model produkowano od listopada 1967 do września 1972. Prezentowany pojazd powstał w 1969 roku. Jak podano na stronie Automobilklubu Krakowskiego, w roku 1983 samochód ten wystąpił w filmie „Ośmiorniczka”, czyli w kolejnej części przygód słynnego agenta 007. 

 

Jaguar E-Type

Jaguar E-Type

Jaguar E-Type. Przedstawiciel serii drugiej produkowanej w latach 1969 - 1971.

 

Volvo 144S

 Volvo 144S

Volvo 144S z 1969 roku.

 

BMW Neue Klasse

 BMW Neue Klasse, najprawdopodobniej typ 2002.

 

Lancia Fulvia

Lancia Fulvia. Produkowana w latach 1963 - 1976. W rajdzie brała udział także wersja sportowa tego modelu - zaprezentowana we wcześniejszym wpisie. 

 

Mercedes 230SL (W113)

Mercedes 230SL (W113) z 1966 r.

 

Volkswagen Karmann Ghia

Volkswagen Karmann Ghia  

Volkswagen Karmann Ghia. Samochód sportowy produkowany w latach 1955 - 1974 przez niemiecką firmę nadwoziową Karmann, wykorzystującą podzespoły Volkswagena. W roku 2009 Karmann zbankrutował i został przejęty przez Volkswagena. Firma ta produkowała także samochody na bazie Audi, BMW, Mercedesa, Forda i innych.

 

MG (Morris Garages) MGB

MG (Morris Garages) MGB

MG (Morris Garages) MGB. Kabriolet, który na rajd przyjechał ze swojej ojczyzny, czyli z Wielkiej Brytanii.

 

Fiat 128 Sport L

Fiat 128 Sport L

Fiat 128 Sport L. Produkowany w latach 1972 - 1975.

 

Fiat 128 Sport

Inny Fiat 128. Rocznik 1975.

 

Morris Mini

Morris Mini

Morris Mini z 1977 roku.

 

Fiat 126

Fiat 126

Oryginalny, włoski Fiat 126 (nie 126p). Podwójna rura wydechowa sugeruje jednak jakieś przeróbki. We włoszech ten model produkowano w latach 1972 - 1980.

 

MG (Morris Garages) Midget

MG Midget. Model ten produkowano w latach 1961 - 1979.

 

Fiat X1/9 Bertone

Fiat X1/9 Bertone

Fiat X1/9. To sportowe auto produkowano w latach 1972 - 1989. Nadwozie zostało zaprojektowane przez włoską firmę Bertone - współpracującą także z innymi producentami samochodów (np. Opel, BMW).

 

Fiat 125p LONG

Fiat 125p LONG

 Fiat 125p LONG

Fiat 125p LONG. Te niezwykłe pojazdy powstawały w dwóch wersjach: z dachem i kabriolet. Trafiały do biur podróży, a później do prywatnych właścicieli.

 

 VW Typ 166 Schwimmwagen

  VW Typ 166 Schwimmwagen

  VW Typ 166 Schwimmwagen

 VW Typ 166 Schwimmwagen. Niezwykły pojazd. Lekki samochód terenowy, a jednocześnie amfibia. Produkowany w latach 1941 - 1944 w Niemczech (wówczas w III Rzeszy). Powstało łącznie ponad 14 tysięcy egzemplarzy.

 

 VW typ 82 Kübelwagen

 VW typ 82 Kübelwagen

 VW typ 82 Kübelwagen. Samochód armii III Rzeszy, czyli wojskowa wersja VW Garbusa. Produkowany w latach 1940 - 1945.

 

 Triumph Roadster 2000

Triumph Roadster 2000. Rocznik 1949.

 

Mercedes W136 (170V)

 Mercedes W136 (170V)

Mercedes W136 (170V). Produkowany w latach 1936 - 1942 i 1946 - 1955.

 

Na tym kończę trzecią i ostatnią część fotograficznej relacji z rajdu Krak 2012.

 

Link do pierwszej części.         Link do drugiej części.

 

Blog Transportowy na Facebooku

 

wtorek, 29 listopada 2011
Volkswagen ma MAN-a

Zmieniają się właściciele różnych firm. Mniejszych, większych, niekiedy całych koncernów. I tak MAN został przejęty przez Volkswagena. Szczegóły w poniższej informacji prasowej.

Volkswagen większościowym udziałowcem MAN

  • Wydanie pozwoleń przez organy odpowiedzialne za ochronę konkurencji otwiera drogę do ścisłej współpracy firmy MAN ze spółkami Volkswagen i Scania
  • Spełniono wszystkie warunki i przekazano oferowane akcje
  • Wymierne efekty synergii dla działu zakupów, produkcji oraz badań i rozwoju
  • Jednoznaczne przyrzeczenie firmy Volkswagen dotyczące pracowników, lokalizacji, dywizji i integralności marek

Proces przejmowania przez firmę Volkswagen większości udziałów w spółce MAN SE został zakończony. W dniu 3 listopada 2011 roku wraz z zatwierdzeniem transakcji przez chiński urząd ochrony konkurencji spełniony został ostatni warunek wykonania wymaganej przepisami prawa publicznej oferty przejęcia, złożonej akcjonariuszom MAN SE przez spółkę Volkswagen AG. Wcześniej transakcja ta została już zatwierdzona przez Komisję UE oraz przez wiele innych właściwych organów.

Teraz przekazano nowemu właścicielowi większościowemu wszystkie akcje, które akcjonariusze MAN SE zaproponowali spółce Volkswagen AG w ofercie z 31 maja 2011. W wyniku tej transakcji Volkswagen posiada łącznie w firmie MAN 55,9 procent głosów i 53,71 procent udziału w kapitale podstawowym. W ten sposób otwarta została droga do ścisłej współpracy między spółkami MAN, Volkswagen i Scania.

Pogłębiona współpraca między spółkami MAN, Volkswagen i Scania powinna się przyczynić do dalszego rozwoju firmy MAN – monachijskiego specjalisty w dziedzinie budowy pojazdów użytkowych i maszyn – oraz do umocnienia pozycji spółki MAN w grupie wiodących na świecie koncernów przemysłowych sektora związanego z transportem oraz napędami. Trzy przedsiębiorstwa wspólnie zostaną wiodącym oferentem pojazdów użytkowych na świecie.

Dr. Georg Pachta-Reyhofen, prezes zarządu spółki MAN SE, powiedział na zakończenie realizacji procedury obowiązkowej oferty publicznej: „Dzisiaj otwieramy nowy rozdział liczącej 253 lata historii naszego przedsiębiorstwa, zachowując integralność firmy MAN oraz opierając się na sztuce inżynierskiej, innowacyjnych rozwiązaniach i współpracy międzynarodowej. Sukces spółek MAN, Volkswagen i Scania nawiązuje do tych samych wartości. Dlatego też podzielamy przekonanie o konieczności ścisłej współpracy, przystępując do nowego partnerstwa otwarcie i z pełnym zaangażowaniem.”

Ścisła współpraca stwarza przesłanki do wykorzystania bogatego potencjału efektów synergicznych. Uczestniczące w partnerstwie przedsiębiorstwa zakładają, że wymierne efekty synergii, dotyczące przede wszystkim działu zakupów, wyniosą w ciągu roku minimum 200 milionów euro. W dalszej perspektywie konkretne korzyści będą także odczuwalne w dziale produkcji oraz badań i rozwoju.

Partnerstwo z koncernem Volkswagena otwiera także atrakcyjne perspektywy przed pracownikami firmy MAN. Jasno określone przyrzeczenie złożone przez firmę Volkswagen, dotyczące zachowania marek, dywizji, lokalizacji i pracowników firmy MAN, jest wyraźnym sygnałem stabilizacji, trwałości i znaczenia współpracy. W ramach łączenia firm nie planuje się redukcji personelu. Siedzibą MAN pozostanie Monachium, wszystkie lokalizacje firmy mają być utrzymane oraz zachowana zostanie integralność marki MAN.

Tekst MAN - informacja prasowa.