Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Czerwiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Google+

Wpisy z tagiem: oldtimer

środa, 07 czerwca 2017
Holownik znów jeździ po Krakowie

W czerwcu 2017 na krakowskie ulice ponownie wyjechał holownik tramwajowy BT-1. Pisałem o nim tutaj. Wówczas, czyli w grudniu 2016 kursował on wokół Plant, wożąc towarową doczepkę, na której ustawiono świąteczną dekorację. Teraz nietypowy skład dociera także w inne rejony miasta, reklamując zbliżające się transportowe wydarzenie. To zaplanowana na 11 czerwca 2017 Wielka Parada Autobusów z okazji 90-lecia krakowskiej komunikacji autobusowej.

Poniżej kilka zdjęć zabytkowego tramwaju wykonanych na pętli Wzgórza Krzesławickie w dniach 5 i 6 czerwca 2017.

 

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Na dużej pętli. W trakcie postoju i odjazdu. Za historycznym składem PESA 2014N #HG931. 5.06.2017.

 

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Następnego dnia - 6.06.2017. Holownik tym razem na małej pętli, obok „Krakowiak” #HG915.



Ze względu na trwający remont torowiska na rondzie Kocmyrzowskim, wszystkie tramwaje do Wzgórz Krzesławickich kursują objazdem przez al. Solidarności i ul. Ujastek. Zatem BT-1 z doczepką powstałą na bazie wagonu typu N również tamtędy przejeżdżał.

 

Blog Transportowy na Google +

poniedziałek, 08 maja 2017
Rajd Krak 2013 – czwarta część

Kolejna część relacji z niezwykłego pokazu pięknych, historycznych osobówek, czyli z Konkurs Elegancji Rajdu Krak 2013 na krakowskim Rynku Głównym. Wcześniejszy materiał pod tym linkiem. Samochody jechały w kolumnie, a obok nich przechodziło dość sporo osób, więc nie było łatwo fotografować.

Zaczynam od Citroëna DS20. Model ten produkowano w latach 1955 – 1975. W dniu jego premiery, na targach w Paryżu w 1955 roku, okrzyknięto go samochodem przyszłości. Prezentowany egzemplarz przyjechał do Krakowa z Wielkopolski, z powiatu poznańskiego:

 

Citroën DS20

 

Na żółtych tablicach rejestracyjnych z Katowic przyjechał Mercedes-Benz W108. Dokładnie model 250S, który był produkowany w latach 1965 – 1969:

 

Mercedes-Benz W108



Ten piękny kabriolet to brytyjski Morgan Plus 4. Samochód sportowy produkowany w latach 1950 – 1958 przez firmę Morgan Motor Company. Warto zwrócić uwagę na jego rejestrację, w której zawarto nazwę modelu: S1 PLUS4:

 

Morgan Plus 4

 

Fiat 127 powstawał w latach 1971 – 1983. Poniższy, krakowski egzemplarz to rocznik 1981:

 

Fiat 127

 

Citroëna Traction Avant produkowano w latach 1934 – 1957. Po II wojnie w Polsce kojarzono go niezbyt pozytywnie, po pojazdy te były używane przez UB, czyli Urzędy Bezpieczeństwa Publicznego. Poniższy egzemplarz to wersja nadwoziowa oznaczona jako BL, rocznik 1952:

 

Citroën Traction Avant

Citroën Traction Avant

 

Z Gliwic przyjechał Mercedes-Benz 190 z roku 1956. Żółte tablice rejestracyjne:

 

Mercedes-Benz 190



Za gliwickim Mercedesem jechał gość z Niemiec, przedstawiciel luksusowej rodziny Mercedes-Benz W180:

 

Mercedes-Benz W180



Historyczne już maleństwo, czyli brytyjski Austin A35. Samochód produkowany w latach 1956 – 1968. Pokazany w Krakowie egzemplarz to rocznik 1958:

 

Austin A35

Austin A35

 

Na tym kończę relację z 2013 roku. W kolejnej edycji rajdu także uczestniczyłem, więc za jakiś czas powrócę do tematu pięknych osobowych klasyków pokazanych w Krakowie.    



Zamów bezpłatny newsletter

niedziela, 23 kwietnia 2017
SilesiaKOMUNIKACJA 2016 – historyczne autobusy

W ostatniej części relacji z targów SilesiaKOMUNIKACJA 2016 w Sosnowcu (tu link) zapowiedziałem prezentację historycznego taboru pasażerskiego, zaprezentowanego w ramach projektu Autobus Czerwony, realizowanego przez firmę M Event.

Łącznie pokazano cztery autobusy. Był także historyczny tabor ciężarowy, ale to już temat na inny wpis.

Wśród zabytkowych autobusów przeważały Jelcze. Zacznę od modelu M-11. To własność PKM Sosnowiec. Przewoźnika, który stopniowo zwiększa swoją kolekcję historycznego taboru. Pojazdy te regularnie są prezentowane na targach w Sosnowcu.

Jelcz M-11 #2349 to rocznik 1988. Do roku 1991 jako własność komunikacyjnego kolosa – WPK Katowice. Po jego rozpadzie eksploatowany przez PKM Sosnowiec. W roku 2013 oficjalnie zaprezentowany po przeprowadzonej restauracji do stanu pierwotnego. Tu warto dodać, że pracownicy PKM Sosnowiec mieli trudne zadanie, bo autobus ten dość mocno odbiegał od wersji fabrycznej – poddano go modernizacji, w trakcie której zaingerowano w jego wygląd zewnętrzny, zmieniając np. ścianę przednią. Efekt końcowy piękny.

 

Jelcz M-11, PKM Sosnowiec

Jelcz M-11, PKM Sosnowiec

Jelcz M-11 #2349 z PKM Sosnowiec. Autobus odrestaurowany do stanu z początkowego okresu eksploatacji, z charakterystycznym logotypem WPK Katowice.

 

Jelcz M-11, PKM Sosnowiec

Jelcz M-11, PKM Sosnowiec

Wnętrze Jelcza M-11.

 

Jelcz M-11, PKM Sosnowiec

Stanowisko pracy kierowcy w Jelczu M-11.

 

Drugi z prezentowanych przez PKM Sosnowiec historycznych autobusów to Jelcz 120M o numerze 010. Pojazd premierowo pokazany na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2016. To rocznik 1993, od nowości eksploatowany przez PKM Sosnowiec. W roku 2004 przeprowadzono naprawę główną Jelcza, którą wykonano w Biskupicach, w tamtejszym Zakładzie Naprawy Autobusów. Pojazd został zmodernizowany, otrzymując nowszy silnik, plastikowe siedzenia i elektroniczne tablice kierunkowe.

W 2015 roku zakończono restaurację pojazdu. Prace, podobnie jak w przypadku Jelcza M-11, były przeprowadzane w warsztatach PKM Sosnowiec.

 

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Jelcz 120M #010. Jak w latach 90-tych.

 

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Wnętrze zachowanego Jelcza 120M.

 

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec  Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Zewnętrzne detale Jelcza 120M.

 

Jelcz 120M, PKM Sosnowiec

Stanowisko pracy kierowcy w Jelczu 120M.

 

Firma M Event sprowadziła do Sosnowca także dwa „ogórki”. Pierwszy z nich to Jelcz 043 DAL. Rocznik 1975. Jako fabrycznie nowy pojazd trafił do PKS Bielsko-Biała. Po 9 latach eksploatacji i trzech naprawach głównych, w 1984 roku zasilił tabor Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej z okolic Pszczyny. Jak podaje na swojej stronie jego obecny właściciel, Grzegorz Harmata, Jelcz ten później znalazł zatrudnienie w jednym z klubów sportowych w rejonie Żywca, aby ostatecznie zostać polowym magazynem. Uratowany w 2007 roku, stopniowo remontowany wracał do lat świetności. W 2015 roku restaurację zakończono. Autobus został nazwany „Beskidzkim Ogórkiem”.

 

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

„Beskidzki Ogórek”, czyli Jelcz 043, który swą pracę przewozową rozpoczął w PKS Bielsko-Biała.

 

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Wnętrze Jelcza 043.

 

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Jelcz 043, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Obok Jelcza 043 ustawiono archiwalne zdjęcia prezentujące wcześniejsze losy pojazdu, np. jego holowanie przez Stara 200 lub pełnienie funkcji szopy na siano.

 

 Bilet autobusowy

Na zwiedzających wnętrze Jelcze 043 czekała także oryginalna torba na bilety PKS. Korzystali z nich kierowcy mający do dyspozycji różne rodzaje bloczków. W tym przypadku bilety są jednocześnie reklamą - na odwrocie umieszczono kontakt do właściciela pojazdu.


Obok „Beskidzkiego Ogórka” ustawiono inny „obły” autobus . To Škoda 706 RTO CAR. Rocznik 1970. Obecnie własność Kazimierza Karasiewicza z miejscowości Prądy (gmina Koszęcin, powiat lubliniecki). Wcześniej ten ciekawy pojazd był eksploatowany przez PKS Nowy Sącz, który sprowadził go do Polski. Do tematu tego autobusu powrócę w czasie późniejszym.



Škoda 706 RTO CAR, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Škoda 706 RTO CAR, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Škoda 706 RTO CAR, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Škoda 706 RTO CAR stylizowana na pojazd czechosłowackiego odpowiednika polskiego PKS-u: ČSAD. W tym przypadku z fikcyjnego oddziału Koszęcin Prądy.

 

Kolejna możliwość zobaczenia wystawy historycznego taboru przygotowanej przez firmę M Event już za kilka dni. W trakcie targów SilesiaKOMUNIKACJA 2017, które odbędą się 26 i 27 kwietnia 2017.

 

Wpisy poświęcone ciężarówkom

poniedziałek, 23 stycznia 2017
Brno – tramwaje (2)

Brneńskie tramwaje prezentowałem już w rejonie głównego dworca kolejowego (tu link). Teraz zapraszam kawałek dalej. Na ładną i klimatyczną, wyłożoną brukiem i pełną turystów ulicę Masarykovą. Prowadzi ona na rynek, czyli náměstí Svobody (plac Wolności). Jadące w tamtą stronę tramwaje pokonują lekki wznios, który także dodaje uroku temu miejscu.

Niestety fotografowanie jest tam dość utrudnione. Powód standardowy w turystycznych rejonach, czyli ogrom ludzi dość intensywnie wchodzących w kadr.

Zatem poniżej kilka zdjęć wykonanych na ul. Masarykovej. Przebiega przez nią także trasa linii H4 obsługiwanej przez tabor zabytkowy.

 

Škoda 03T6, Dopravní podnik města Brna

Škoda 03T6 #1819 na linii 4 w stronę pętli Obrany Babická, czyli zmierza ul. Masarykovą w dół. To rocznik 2005. Dopravní podnik města Brna posiada 17 takich wagonów. 13.08.2016.

 

Škoda 13T5, Dopravní podnik města Brna

Škoda 13T5 #1927, czyli przedstawiciel najnowszego taboru. Rocznik 2011. Wagonów serii 13T jest już w Brnie 49. Ostatnie 20 egzemplarzy do przewoźnika trafiło w okresie sierpień - grudzień 2016. Co ciekawe, każdy z nich oprócz numeru taborowego otrzymał także imię. Prezentowany #1927 to Ivuška. 13.08.2016.

 

Tatra K2, Dopravní podnik města Brna

Tatra K2, Dopravní podnik města Brna

Tatra K2 #1125 na linii 9, kierunek Juliánov, gdzie dotrze za około 15 minut. Następny przystanek to „Hlavní nádraží”, któremu poświęciłem wcześniejszy wpis o tramwajach w Brnie. Prezentowany wagon to rocznik 1983, pierwotnie jako typ K2YU, a w roku 1987 przebudowany na K2MM. Od roku 2007 jako obecny K2. 13.08.2016.

 

 Tatra K2P, Dopravní podnik města Brna

Tatra K2P #1032 „wspina się” w stronę placu Wolności, skąd dalej pojedzie do pętli Lesna Čertova Rokle. Wagon powstał w 1973 roku jako typ K2. Na obecny K2P został przerobiony w 2001 roku. Po lewej stronie sklep firmowy słynnej czeskiej firmy Bohemia, której szklane wyroby popularne są także w Polsce. Co do wagonów K2 i wszelakich ich odmian - moim zdaniem to najciekawszy tabor kursujący obecnie po ulicach Brna. 13.08.2016.

 

 Škoda 13T3, Dopravní podnik města Brna

Również obok sklepu firmy Bohema jedzie kolejna Škoda 13T, a dokładniej 13T3 #1915 o imieniu Olinka. Rocznik 2009. Linia nr 12 do Parku Technologicznego. Z tej perspektywy wagon wygląda na niezbyt długi. 13.08.2016.

 

Tatra K2P, Dopravní podnik města Brna

W trakcie mojej wizyty w Brnie po mieście jeździło sporo różnych Tatr serii K2, ale niestety większość w reklamach lub podkładach po nich. Czasami jednak pojawiał się wagon w malowaniu zakładowym, jak ten, czyli Tatra K2P #1026. Rocznik 1973, pierwotnie jako Tatra K2, a od 2001 jako K2P. Linia nr 4. 13.08.2016.

 

KPS mv6.2, Technické muzeum v Brně

Historyczny wagon KPS mv6.2 #99 na muzealnej linii H4. To rocznik 1941, odrestaurowany w 2006 roku. Jego właścicielem jest Technické muzeum v Brně, czyli Muzeum Techniki w Brnie. Wagon stoi na przystanku „Hlavní nádraží”, który jest dość ciekawie oznakowany - brak słupka, znak przystankowy zawieszony nad drogą, a sam symbol tramwaju można powiedzieć, że jest dość dziwny. Tak oznakowane są także pozostałe przystanki na ul. Masarykovej. 13.08.2016.

  

KPS mv6.2, Technické muzeum v Brně

KPS mv6.2, Technické muzeum v Brně

KPS mv6.2, Technické muzeum v Brně

KPS mv6.2, Technické muzeum v Brně

Kolejne ujęcia historycznego wagonu #99. Pojazd zakończył obsługę przystanku „Hlavní nádraží” na ul. Masarykovej (korzysta z niego tylko linia H4) i zmierza w str. pl. Wolności. Warto jeszcze dodać pewną ciekawostkę - tramwaj ten wystąpił w filmie Rzeźnia nr 5 z 1972 roku, do którego zdjęcia powstawały między innymi w Pradze (miejsce akcji to Drezno). 13.08.2016.

 

Tatra K2P, Škoda 03T6 Anitra, Dopravní podnik města Brna

Tramwaje linii 4 mijają się przy placu Wolności. W dół, czyli w stronę dworca kolejowego jedzie Škoda 03T6 Anitra #1809 z 2003 roku. Natomiast na pl. Wolności za chwilę wjedzie Tatra K2P #1048 z 1974 roku (pierwotnie jako K2, a od 2002 już K2P). Wagony w obecnym malowaniu zakładowym DPMB. 13.08.2016.

 

Škoda 03T6, Dopravní podnik města Brna

Tak Anitra #1809 prezentuje się od tyłu. 13.08.2016.

 

 Tatra K2MM, Dopravní podnik města Brna

Tatra K2MM, Dopravní podnik města Brna

Tatra K2MM #1110 jako linia 9 opuszcza náměstí Svobody i zjeżdża w kierunku głównego dworca kolejowego. To rocznik 1977, z modelu K2 przebudowany w 1987 roku. 13.08.2016.

 

 Tatra K2MM, Dopravní podnik města Brna

Jeszcze jedno ujęcie Tatry #1110. Tym razem wagon w trakcie postoju na przystanku „Zelný trh”. Na tym zdjęciu lepiej widać dość oryginalne oznakowanie przystankowe, czyli wiszącą tabliczkę z bardzo charakterystycznym symbolem tramwaju. Jest na niej także informacja o liniach korzystających z przystanku (4 i 9, brak 12, bo przez ul. Masarykovą kursowała objazdem) i o strefie taryfowej, w której przystanek znajduje się (w tym wypadku to „zona 100”). Rozkłady jazdy umieszczono tradycyjnie, czyli na słupku pod ścianą budynku. 13.08.2016.

 

Škoda 13T1, Dopravní podnik města Brna

Škoda 13T1 #1906 na linii 12, która przez ul. Masarykovą kursowała trasą objazdową. Bardzo się z tej czasowej zmiany relacji cieszyłem, bo na przejeżdżających tamtędy na stałe liniach 4 i 9 taki tabor nie występował. Wagon #1906 to rocznik 2008. Nadano mu imię Fanynka. 13.08.2016.

 

Na ul. Masarykovej powstał także ponad 3 minutowy materiał filmowy. Zobaczycie w nim: Škodę 03T6 Anitra #1819 na linii 4; Škodę 13T5 #1927 na linii 12; Tatrę K2 #1125 na linii 9; Tatrę K2P #1032 także na linii 9; Škodę 13T3 #1915 na linii 12; Tatrę K2P #1026 na linii 4; historyczny wagon KPS mv6.2 #99 na muzealnej linii H4 i Tatrę K2P #1077 na linii 4 (rocznik 1975).

 

 

W dalszej części tramwajowej relacji z Brna kolejne zdjęcia z ul. Masarykovej. Tym razem tramwaj, którego nie spodziewałem się – polski Konstal 105Na.

 

Kalendarz imprez komunikacyjnych

sobota, 24 grudnia 2016
Najnowszy krakowski zabytek, czyli BT-1

W piątek, 23 grudnia 2016 na krakowskie torowiska wyruszył bardzo nietypowy pociąg tramwajowy. W sumie, można powiedzieć, że to skład towarowy. Jednocześnie nowość wśród odrestaurowanego zabytkowego taboru w stolicy Małopolski.

Sprowadzony wiele lat temu z Wrocławia holownik tramwajowy typu BT-1, którego historia sięga początku ubiegłego wieku oraz krakowski wagon towarowy – lora powstała na bazie wagonu typu N.

Historyczny skład ma bardzo nietypowe zadanie. Składa życzenia świąteczno-noworoczne. Tak codziennie od 23 grudnia do końca 2016 roku, po trasie wokół Plant, z wyłączeniem dni 25 i 26 grudnia. Ładunek wagonu towarowego stanowią udekorowane choinki, a na bokach wypisano treść życzeń.

 

Holownik tramwajowy BT-1

Niecodzienny gość na ul. Dominikańskiej, czyli holownik BT-1 ze świąteczną doczepką w trakcie kolejnego kursu wokół Plant. Częstotliwość przejazdów co około 10 - 15 minut. 24.12.2016.

 

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Kolejne ujęcia najnowszego krakowskiego zabytku na ul. Dominikańskiej. 24.12.2016.

 

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Tramwaj towarowy na dalszym odcinku. Wjazd z ul. Dominikańskiej w św. Gertrudy. Holownik został oznaczony jako #G-01, natomiast powstała na bazie wagonu typu N doczepka to #1110.

 

Holownik tramwajowy BT-1

Tramwaj towarowy wjeżdża z ul. św. Gertrudy w ul. Westerplatte. Widok niezwykły i nieznany wcześniej w Krakowie. Niestety mimo świątecznego okresu ruch pojazdów osobowych był dość spory, co utrudniało dokumentowanie tego niecodziennego przejazdu. 24.12.2016.

 

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Mijanka historycznego składu z wagonem EU8N #HL427 na linii 20. Ulica Westerplatte. 24.12.2016.

 

Tak BT-1 ze świątecznym wagonem prezentował się w ruchu. Skład jedzie ul. Dominikańską i przez św. Gertrudy wjeżdża w ul. Westerplatte. 24 grudnia 2016:



 

Holownik pojawił się na krakowskich torowiskach dość niespodziewanie. Jego remont nie był specjalnie nagłaśniany w mediach, czy na portalach związanych z transportem publicznym. Dlatego wyjazd tego niezwykłego pojazdu na trasę wokół Plant wzbudził spore zainteresowanie, jednocześnie stając się wielką niespodzianką.

 

Blog Transportowy na Twitterze

Tagi: EU8N n oldtimer
21:10, lukaszwoblog , tramwaje
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 21 kwietnia 2016
SilesiaKOMUNIKACJA 2016

W dniach 20 i 21 kwietnia 2016 w Sosnowcu odbyła się kolejna, ósma edycja Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA. Wydarzeniu temu towarzyszyły także trzy inne imprezy targowe, czyli Salon Wyposażenia Warsztatów Samochodowych MotoSerwis Expo 2016, Targi Branży Pocztowej i Kurierskiej SILPOSTEX 2016 oraz Targi Logistyki, Magazynowania i Transportu LOGISTEX 2016. Cała ekspozycja została połączona w jedną całość, bez szczególnego rozdzielania tematycznego poszczególnych stoisk.

Największą i najbardziej charakterystyczną częścią wystawy były zgromadzone w hali pojazdy. Przeważały autobusy, choć nie zabrakło także i ciężarówek. Zwiedzających szczególnie przyciągała ekspozycja taboru historycznego. To zasługa firmy M Event, która realizując projekt o nazwie „Autobus Czerwony” sprowadziła do Sosnowca przepiękne pojazdy sprzed lat. Niektóre goszczące tam już w trakcie wcześniejszych edycji targów, inne pojawiające się premierowo. Pierwszego dnia można także było odbyć przejażdżkę historycznym „ogórkiem” (szczegóły wycieczki).

Ustawione w hali stoiska prezentowały przeróżną ofertę. Były tam np. czasopisma branżowe, części do pojazdów, systemy informacji pasażerskiej. Przykładowo tematykę filtrów cząstek stałych można było dokładniej poznać na stoisku firmy Euro-Vat Consulting, o której w lutym 2014 pisałem w Blogu Transportowym (link). Natomiast o Śląskiej Karcie Usług Publicznych z chęcią informowano na ekspozycji KZK GOP (Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego). Bardzo ciekawy, jednocześnie innowacyjny system do kontroli jakości komunikacji miejskiej prezentowała mało znana, wrocławska firma IT Consulting. Rozwiązanie to bardzo zainteresowało mnie. Zwróciły na nie uwagę także inne osoby, bo przyznano mu targowe wyróżnienie. Do tego tematu powrócę w jednym z kolejnych wpisów.

 

Solaris Urbino 18 LE CNG i Mercedes-Benz Sprinter, PKM Tychy

Fragment ekspozycji PKM Tychy. Solaris Urbino 18 LE CNG i miejski Mercedes-Benz Sprinter, a dokładniej produkt firmy Auto-CUBY.

 

Europart, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

KZK GOP, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Przykładowe stoiska. Europart i KZK GOP.

 

Jelcz 043, Škoda 706 RTO, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Część wystawy przygotowanej przez firmę M Event. Jelcz 043 i Škoda 706 RTO.

 

Mercedes-Benz Sprinter, Mercus, targi SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Najmniejszy tabor autobusowy oferowała firma Mercus. Zabudowy Mercedes-Benz Sprinter.

 

Stopniowo zaprezentuję wszystkie pokazane w trakcie targów SilesiaKOMUNIKACJA 2016 autobusy oraz inne pojazdy. Zaczynam od krótkiej relacji filmowej. Tabor niestety wyłącznie w wersji statycznej:

 

 

Dodatkową atrakcję dla odwiedzających targi przygotowała straż pożarna. Obok terenów wystawienniczych odbywały się ćwiczenia, których główną „gwiazdą” była drabina Magirus. Natomiast na parkingu czekała ukryta atrakcja dla fanów starszych osobówek: niebieska Łada 1500s. Było także coś dla miłośników tuningu, czyli „bajkowy” Renault Master.

Ogólnie imprezę uważam za udaną. Nie spodziewałem się większej niż zawsze ekspozycji (czyli standardowo niepełna hala), nie liczyłem także na zdecydowany przyrost liczby wystawców. Taki już urok tych targów. Małych, ale jedynych takich w tym rejonie Polski. Mam nadzieję, że w przyszłym roku SilesiaKOMUNIKACJA znów odbędzie się.

 

Zamów bezpłatny newsletter

wtorek, 09 lutego 2016
Ring w Krakowie

Krakowskie MPK słynie z bogatej kolekcji historycznego taboru tramwajowego i autobusowego. Pojazdy odrestaurowane są wręcz idealnie. Dlatego też w sprawie remontów do tego przewoźnika zwracają się także firmy z innych miast. Tak było np. w przypadku wagonu Ring Tw269, którego odbudowę zlecił gdański Zakład Komunikacji Miejskiej.

Wagony Tw269 powstały zaledwie w ilości 6 sztuk. Wszystkie w roku 1930, w Waggonfabrik Danzig (Fabryka Wagonów Gdańsk) na terenie ówczesnego Wolnego Miasta Gdańsk (Freie Stadt Danzig). Przeznaczone były dla tamtejszego przewoźnika Danziger Elektrische Strassenbahn A.G., tłumacząc: Gdańskie Elektryczne Tramwaje. Nazwa Ring pochodzi od Ringstrasse, czyli ulicy, na której Tw269 kończyły i zaczynały kolejne kursy.

W styczniu 2016 restaurację zakończono. Oznaczony numerem taborowym 273 wagon nie powrócił jednak od razu do Gdańska. Przez trzy weekendy (30 i 31 stycznia, 6-7 i 13-14 lutego) kursował na specjalnej, bezpłatnej linii łączącej pętle Salwator i Wieczysta, przez ul. Dunajewskiego, Basztową, Lubicz i Mogilską. Odjazdy z końcówki Salwator o 11:10, 12:30, 13:45, 15:05 i 16:25, a z Wieczystej o 11:45, 13:05, 14:25, 15:45 i 17:05.

Poniżej zdjęcia wykonane drugiego dnia krakowskiej eksploatacji Ringa, czyli w niedzielę 31 stycznia 2016.

 

Ring Tw269, Kraków

Ring Tw269, Kraków

 Ring Tw269, Kraków

Ring wjeżdża z al. Jana Pawła II na niedawno zmodernizowaną i przebudowaną pętlę Wieczysta.

 

Ring Tw269, Kraków

Ring Tw269, Kraków

Ring Tw269, Kraków

Ring Tw269, Kraków

Ring Tw269, Kraków

Ring pozuje na pętli Wieczysta.

 

 Ring Tw269, Kraków  Ring Tw269, Kraków

 Ring Tw269, Kraków

Detale wagonu. Tabliczka firmowa producenta, gdańskie lwy umieszczone na bokach pojazdu i ozdobna klamka.

 

Ring Tw269, Kraków

Wnętrze Ringa ozdobiono balonami.

 

Ring Tw269, Kraków

Miejsce pracy motorniczego.

 

 Ring Tw269, Kraków

Ring Tw269, Kraków

Ring opuszcza Wieczystą i wyrusza w kierunku pętli Salwator.

 

Ring Tw269, Kraków

Aleja Jana Pawła II, oczekiwanie na przejazd przez skrzyżowanie z ul. Lema i Meissnera.

 

Ring Tw269, Kraków

Kolejny kurs Salwator - Wieczysta. Tw269 na ul. Zwierzynieckiej, przed przystankiem „Filharmonia”. 

 

Ring Tw269, Kraków

Ring Tw269, Kraków

Ring Tw269, Kraków

Na przystanku „Filharmonia” i w trakcie wjazdu w ul. Straszewskiego.

 

Ring Tw269, Kraków

Ring Tw269, Kraków

Tramwajowy oldtimer wjeżdża na rondo Mogilskie. Kierunek Salwator.

 

Ring Tw269, Kraków

Na przystanku „Rondo Mogilskie”.

 

PESA 2014N Krakowiak, MPK Kraków, Ring Tw269, ZKM Gdańsk

Spotkanie z PESĄ #HG920, która została wyprodukowana ponad 80 lat po Ringu. Rondo Mogilskie.

 

Tak Ring prezentował się w ruchu. Początek materiału to wjazd na pętlę Wieczysta. Warto zwrócić uwagę na komunikaty, które słychać w trakcie przejazdu wagonu. Potem przeniesiemy się pod filharmonię, a na koniec Tw269 zaprezentuje się na rondzie Mogilskim, przy okazji mijając się z „Krakowiakiem”. 31 stycznia 2016.

 

 

Piękny wagon. Gratuluję dobrego pomysłu zaprezentowania go na krakowskich torowiskach.


środa, 20 stycznia 2016
Barborka i brňák

120 let MHD v Ostravě

 

We wpisach poświęconych obchodom 120-lecia komunikacji miejskiej w Ostrawie (13.09.2014) przedstawiłem już uczestniczące w nich trolejbusy. Pora zatem na tramwaje. Te w przeciwieństwie do „autobusów na szelkach” nie jeździły tylko po terenie warsztatów, ale obsługiwały także linię do zajezdni Poruba. Była również ekspozycja statyczna. W Blogu Transportowym stopniowo zaprezentuję poszczególne pojazdy.

Zaczynam od Barborki i brňáka. Tak nazywają się tworzące skład wagony nr 21 i 219. Pierwszy niebieski, silnikowy, a drugi czerwony, doczepny.

Barborka, czyli Barbara (od patronki górników, bo Ostrawa to górnicze miasto) powstała w roku 1922 w warsztatach SMMD - Moravsko-ostravská místní dráha elektrická (tak wówczas nazywał się przewoźnik tramwajowy). Wyposażono ją w osprzęt elektryczny firmy Österreichische Union Elektrizitiäts-Gesellschaft z Wiednia. Od razu otrzymała obecny numer taborowy 21. Wagon ten w ruchu liniowym wytrwał aż do roku 1964. Wówczas uniknął kasacji, stając się pojazdem technicznym. Ówczesne władze przedsiębiorstwa wyznaczyły dla niego dość ciekawe zadanie. Został tramwajem dla dzieci. Przerobiono jego wnętrze i ozdobiono obrazkami postaci z bajek – wieczorynek znanych także w Polsce. Premiera „dziecięcego” tramwaju nastąpiła w 1965 roku, w trakcie pierwszomajowego pochodu. Wtedy też otrzymał imię Barborka.

Przez lata Barborka często pojawiała się na ulicach Ostrawy, sprawiając tamtejszym dzieciom ogromną radość. Pamiętają ją całe pokolenia mieszkańców miasta. Dość intensywna eksploatacja wagonu wpłynęła na jego stan techniczny. W latach 2000 – 2001 pojazd przeszedł remont kapitalny, w trakcie którego odrestaurowano także osprzęt elektryczny. Wprowadzono również pewne modernizacje, np. montując inny rodzaj pantografu.

Barborka posiada łącznie 62 miejsca pasażerskie, w tym 32 siedzące i 30 stojących.

 

Tramwaje Barborka i brňák #21+219, DP Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Tramwaje Barborka i brňák #21+219, DP Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Tramwaje Barborka i brňák #21+219, DP Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Barborka i brňák wyjeżdżają z terenu warsztatów na ul. Martinowską, realizując kolejny kurs do zajezdni (vozovni) Poruba. 13.09.2014.

 

Tramvajový vlečný vůz č. 219 „brňák”, czyli tramwajowy wagon doczepny to rocznik 1951. Produkt czechosłowacki, który powstał w firmie Národní podnik Gottwaldovy závody, Královopolská strojírna z Brna. Konstrukcja wzorowana na pojazdach dostarczanych do Brna w okresie przedwojennym. Wagon posiada 26 miejsc siedzących i 44 stojące.

Swoją liniową pracę wagon #219 zakończył w roku 1986. Dokładnie 22 lutego. Wówczas trójskład złożony z wagonu silnikowego i dwóch doczepnych (#55+202+219) obsługiwał linię nr 5 (Poruba smyčka – Budišovice – Kyjovice). Był to jednocześnie ostatni taki (czyli złożony z wagonów dwuosiowych) pociąg tramwajowy w całej Czechosłowacji. Potem „brňák” stał się pierwszym w Ostrawie historycznym wagonem doczepnym. Jego obecny wygląd odwzorowuje stan z lat 60-tych ubiegłego wieku.

 

Tramwaje Barborka i brňák #21+219, DP Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Tramwaje Barborka i brňák #21+219, DP Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Historyczny skład #21+219 w trakcie oczekiwania na kolejny kurs do pętli Poruba Vozownia. Warsztaty Martinov. Z tego miejsca wyruszały również tramwaje techniczne i trolejbusy, które bezpłatnie przewoziły pasażerów po terenie zakładu. Sporadycznie kurs zaczynał tu także autobus Ikarus 280.

 

Tramwaje Barborka i brňák #21+219, DP Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Brňák w całej okazałości. W oczekiwaniu na kolejny kurs do zajezdni Poruba.

 

Tramwaj Brňák #219, DP Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Wnętrze brňáka. Niestety do „bajkowej” Barborki nie udało mi się wejść.

 

Tramwaje Barborka i brňák #21+219, DP Ostrava, 120 let MHD v Ostravě

Barborka i brňák na terenie warsztatów Martinov, a obok trolejbus Tatra T400/IIIA, za którym widać fragment Škody 8Tr. 

 

Skład Barborka + brňák w wersji dynamicznej już prezentowałem w Blogu Transportowym, we wpisie będącym zwiastunem szczegółowych relacji z obchodów 120-lecia. Poniżej ponownie ten film. Wagony #21+219 pojawiają się na jego początku. Tramwaj wyjeżdża z zakładu Martinov na ul. Martinowską, którą zjedzie w dół i przez ul. Opawską i Sokołowską dojedzie do zajezdni Poruba, gdzie można było oglądać wystawę tramwajów i autobusów.

 

 

 

Oprócz Barborki i brňáka na tramwajowej linii specjalnej kursowały także inne pojazdy, które będę przedstawiał w kolejnych wpisach. Trasa Martinov – Poruba była obsługiwana w godzinach 9 – 16, z częstotliwością co 15 minut. Bilet jednorazowy kosztował 30 koron (około 4,90 zł). Dostępna była także opcja za 40 koron (około 6,50 zł), ważna przez cały dzień we wszystkich muzealnych pojazdach, także w autobusach. Dodatkowo po terenie wewnętrznym warsztatów Martinov bezpłatnie przewoziły gości tramwaje techniczne, kursując na przemian z trolejbusami.

 

Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 27 grudnia 2015
Rajd Krak 2013 – trzecia część

Piękne osobówki w Krakowie. Ponownie zapraszam na Rynek Główny. Zobaczcie trzecią część fotorelacji z Międzynarodowego Rajdu Pojazdów Zabytkowych Krak 2013. Tu link do wcześniejszego odcinka. 

Ten samochód już pojawił się w Blogu Transportowym, w relacji z Kraka 2012 (link). „Maszyna do szycia”, czyli Singer. Dokładnie Singer 9 Roadster, który przyjechał z Poznania:

 

Singer 9 Roadster, Rajd Krak 2013

 

Słynne Porsche 911 Carrera. W produkcji od 1964 roku. Auto przez lata przechodziło różne modyfikacje, ale jego charakterystyczne kształty nie ulegały zmianie. Model 911 Carrera nadal znajduje się w ofercie producenta. Swoisty ewenement. Niemcy pobili więc (pod względem długości produkcji) kultowe radzieckie ciężarówki ZiŁ i GAZ. Prezentowany egzemplarz niestety jest lekko uszkodzony. W jednej z relacji z rajdu przeczytałem, że dwa ze startujących samochodów miały wypadki. W jeden z nich jakiś „geniusz” wjechał cofając na oślep, a drugiego zniszczył taksówkarz nagle otwierając drzwi swojego auta. Carrera jest zatem jednym z tych pechowców:

 

Porsche 911 Carrera, Rajd Krak 2013

 

Piękny Wartburg 312 De-lux z roku 1963. Jak podaje strona internetowa Automobilklubu Krakowskiego, pojazd jest w stanie oryginalnym, nie był restaurowany:

 

Wartburg 312 De-lux, Rajd Krak 2013

 

Maleństwo, które prezentowałem już w relacji z rajdu Krak 2012. To Morris Mini z roku 1977:

 

Morris Mini, Rajd Krak 2013

 

Produkowana w latach 1963 – 1976 Lancia Fulvia także uczestniczyła w Kraku 2012 (link). Był to egzemplarz, który przyjechał z Włoch. W edycji 2013 zaprezentowano pojazd, który do Krakowa dotarł z Warszawy:

 

Lancia Fulvia, Rajd Krak 2013

 

Słynny Ford Mustang, tu w wersji kabriolet:

 

Ford Mustang kabriolet, Rajd Krak 2013

 

To jeszcze nie wszystkie piękne oldtimery, które udało mi się sfotografować w trakcie rajdu Krak 2013. Do tematu powrócę.

 

Blog Transportowy na Google +

Tagi: ford oldtimer
16:36, lukaszwoblog , osobówki
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 08 października 2015
Jelcz 315 z OSP Zembrzyce

W niedzielę 28 czerwca 2015 w małopolskiej miejscowości Lanckorona odbył się II Zlot Pojazdów Zabytkowych. Na tamtejszym rynku zgromadzono głównie osobówki, ale nie zabrakło także pojazdów większych gabarytowo. Wśród nich znalazł się bohater tego wpisu, czyli Jelcz 315 z Ochotniczej Straży Pożarnej w Zembrzycach. Rocznik 1977.

„Jelonek” ten nadal pełni czynną służbę. To dzięki różnym modernizacjom, które pojazd znacznie unowocześniły, choć nadal zachował on swój historyczny charakter. Obecną zabudowę pożarniczą wykonała firma Bonex z miejscowości Kamienica Polska w województwie śląskim.

Tak prezentował się ten piękny pojazd:

 

Jelcz 315, OSP Zembrzyce

Jelcz 315, OSP Zembrzyce

 Jelcz 315, OSP Zembrzyce

Jelcz 315, OSP Zembrzyce

 Jelcz 315, OSP Zembrzyce

 

Do tematu II Zlot Pojazdów Zabytkowych w Lanckoronie będę powracał wiele razy. Pięknych pojazdów było tam całkiem sporo. Warto jeszcze dodać, że do tej miejscowości warto wybrać się także wtedy, gdy nie ma w niej imprez transportowych. Na uwagę zasługuje przepiękna drewniana zabudowa centrum.

 

 Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

Blog Transportowy na Facebooku

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 6