Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Nowy adres, pod którym publikowane są najnowsze wpisy to: www.blogtransportowy.eu.
| < Grudzień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Google+

Wpisy z tagiem: airbus

środa, 08 listopada 2017
Antalya – na lotnisku (2)

W maju 2017 zamieściłem pierwszą część materiału o lotnisku w tureckiej miejscowości Antalya (link). Wracam do tematu.

Wówczas prezentowałem samoloty, które udokumentowałem w drodze z Polski. Teraz pora na podróż powrotną Antalya – Kraków. Poniższe zdjęcia wykonałem 28 sierpnia 2013, z pokładu autobusu lotniskowego i Boeinga 737 linii Enter Air.

Zaczynam od Boeinga 757-200 z 1999 roku, który w swojej historii latał już w barwach wielu przewoźników. Jako fabrycznie nowy trafił do hiszpańskiej Iberii. Od września 2004 woził pasażerów nieistniejących już linii Varig z Brazylii. Dwa lata później trafił do Rosji, do przewoźnika o nazwie KrasAir, z siedzibą w Krasnojarsku. On także nie istnieje – działalność zawieszono w 2008 roku. Samolot ten pozostał u rosyjskiego przewoźnika. Tym razem były to linie iFly z siedzibą w Moskwie.

To właśnie w barwach iFly maszynę o rejestracji EI-DUC sfotografowałem w Antalyi. Najprawdopodobniej ten 757 obsługiwał rejs z i do Moskwy.

Opisywany Boeing nadal jest czynny. Ta mająca już ponad 18 lat maszyna od 2016 roku (pod rejestracją TF-ISR) lata dla linii Icelandair z Islandii (tamtejszy narodowy przewoźnik lotniczy). Jego podstawowe zadanie to obsługa około trzygodzinnych lotów ze stolicy (Reykjavík) do Niemiec, Szwajcarii i Francji oraz krótszych do Wielkiej Brytanii. Przykładowo w listopadzie 2017 samolot ten lądował w takich miejscowościach jak: Monachium, Paryż, Zurych, czy Londyn.

 

Boeing 757-200, EI-DUC, iFly

EI-DUC, czyli Boeing 757-200 linii iFly. Antalya, 28.08.2013.

 

Sfotografowałem także Boeinga 737-800 o rejestracji F-GZHA linii Transavia France z siedzibą w Paryżu. To tak zwane tanie linie lotnicze należące do grupy Air France-KLM. Obecnie przewoźnik ten użytkuje około 30 samolotów.

Przedmiotowa maszyna to rocznik 2007. Od nowości w Transavia France, z epizodami (wynajem) u dwóch innych przewoźników (CanJet i Air Transat – obie linie z Kanady).

Niestety nie wiem, jaką relację 28.08.2013 maszyna F-GZHA obsługiwała. Najprawdopodobniej z i do Paryża, gdyż to jej lotnisko bazowe (Paris Orly Airport). Na początku listopada 2017 Boeing ten latał z tego portu np. do Faro (Portugalia), Palermo (Włochy), Madrytu (Hiszpania), Agadiru (Maroko), czy Djerby (Tunezja).

 

Boeing 737-800, F-GZHA, Transavia France

Transavia France. Boeing 737-800 o rejestracji F-GZHA. 

 

Airbus A321-200 o rejestracji VQ-BOZ to maszyna rosyjskich linii Ural Airlines. U tego przewoźnika od listopada 2011. Niestety roku produkcji nie udało mi się ustalić. Wcześniej Airbus ten latał dla nieistniejących już linii MyTravel (Wielka Brytania), Cyprus Turkish Airlines (Cypr Północny), Atlasjet (Turcja) i Solaris Airlines (Rosja).

Kiedy fotografowałem ten samolot, najprawdopodobniej realizował on rejs z i do Moskwy (Moscow Domodedovo International Airport), ponieważ to jego bazowe lotnisko. Na przełomie października i listopada 2017 nadal latał z niego do Antalyi. Obsługiwał także rejsy do Włoch (Rimini), Kirgistanu (Osz), Jordanii (Akaba), czy Azerbejdżanu (Gandża) oraz łączył Moskwę z rosyjskimi miejscowościami (np. Ufa, Omsk).

 

Airbus A321-200, VQ-BOZ, Ural Airlines

Gość z Rosji, czyli Airbus A321-200 linii Ural Airlines (VQ-BOZ).

 

Ostatnia sfotografowana wówczas maszyna pojawiła się na płycie postojowej lotniska, kiedy już siedziałem w Boeingu 737 do Krakowa. To McDonnell Douglas MD-83 o rejestracji 4L-LUL z nieistniejących już gruzińskich linii Air Caucasus. Miały one siedzibę w Tbilisi i funkcjonowały tylko dwa lata (2013 – 2014), użytkując dwa samoloty (ten drugi to również McDonnell Douglas MD-83).

Najprawdopodobniej maszyna ta przyleciała do Antalyi jako czarter z Tbilisi. Zwykłe rejsy linie Air Caucasus realizowały do miast Aktau (Kazachstan), Tel Awiw (Izrael), Bagdad (Irak), Irbil (Irak), Teheran (Iran) i Kijów (Ukraina).

Obecnie opisywana, ponad 26-letnia maszyna czeka na nowego przewoźnika w firmie wypożyczającej samoloty - Jet Midwest Group. Flightradar nie podaje żadnych informacji na temat jej ostatnich lotów, więc najprawdopodobniej od dłuższego czasu jest uziemiona.

 

McDonnell Douglas MD-83, 4L-LUL, Air Caucasus

McDonnell Douglas MD-83 nr 4L-LUL linii Air Caucasus kołuje na lotnisku w Antalii. Ujęcie wykonane z pokładu SP-ENC (Boeing 737-400) z Enter Air.



McDonnell Douglas MD-83, 4L-LUL, Air Caucasus

Zbliżenie na przód MD-83 i logo Air Caucasus.



McDonnell Douglas MD-83, 4L-LUL, Air Caucasus

MD-83, a w tle wieża kontroli lotów.



Warto jeszcze dodać, że samoloty McDonnell Douglas MD-80 produkowano w latach 1979 – 1999. Maszyna o rejestracji 4L-LUL wcześniej należała do kolumbijskich linii Avianca.

Lotnisko w miejscowości Antalya jeszcze pojawi się w Blogu Transportowym. Tym razem tematem będą jeżdżące po nim autobusy.

 

Blog Transportowy na Facebooku

Ten wpis już został przeniesiony pod nowy adres - link.

niedziela, 28 maja 2017
Antalya – na lotnisku

Na temat lotniska w tureckim mieście Antalya pisałem już w 2015 roku. Był to krótki materiał o moim pierwszym spotkaniu z Boeingiem 747 (tu link). Teraz ponownie zapraszam do tego portu lotniczego, na spotkanie z innymi maszynami.

Prezentowany materiał powstał 21 sierpnia 2013, z kołującego samolotu oraz z  pokładu autobusu lotniskowego, wiozącego pasażerów lotu czarterowego Kraków – Antalya, obsłużonego maszyną polskich linii Enter Air o rejestracji SP-ENK (Boeing 737-400 z 1996 roku, nadal czynny, ale obecnie latający dla bułgarskiego przewoźnika Cargo Air).

Samolot zatrzymał się na oddalonym stanowisku postojowym, dzięki czemu trasa przejazdu autobusu była dość długa (około 10 minut) i wiodąca obok licznych maszyn różnych przewoźników. Kilka z nich udało mi się udokumentować. Na przykład rozpoczynającego rząd innych samolotów Airbusa A320-200 o rejestracji TC-FBH. Rocznik 2010, czyli wówczas trzyletnia maszyna, eksploatowana od nowości przez tureckiego przewoźnika Freebird Airlines. To czarterowe linie lotnicze, które pierwsze loty rozpoczęły w 2001 roku. Obecnie Freebird Airlines użytkuje osiem samolotów, wszystkie to Airbusy A320.

Omawiana maszynę o rejestracji TC-FBH w sierpniu 2013 przydzielono do lotniska w Antalii. Jej stałym zadaniem była obsługa rejsów do Finlandii, do miasta Turku. Kiedy ją fotografowałem, od kilku dni miała przerwę w lotach.

Ze względu na wielki kryzys tureckiej branży turystycznej, linie Freebird Airlines utraciły dość sporo pracy przewozowej. Ratunkiem okazało się wynajmowanie samolotów innym przewoźnikom. Obecnie Airbus TC-FBH lata dla linii VietJetAir z Wietnamu, obsługując połączenia krajowe w relacjach do i z Hanoi.

 

Airbus A320, TC-FBH, Freebird Airlines

Airbus A320 nr TC-FBH linii Freebird Airlines, a za nim rząd różnych maszyn wielu przewoźników.

 

Airbus A320, TC-FBH, Freebird Airlines

Zbliżenie na Airbusa z Freebird Airlines.



Za TC-FBH ustawiono Boeinga 737-800 z 1999 roku. To maszyna o rejestracji TC-TJG, należąca do tureckich linii Corendon Airlines z siedzibą w Antalyi. Początkowo samolot ten latał dla przewoźnika Air Berlin. W kwietniu 2010 trafił do Corendon Airlines, a od maja 2017 już z rejestracją 9H-TJG lata dla nowych linii Corendon Airlines Europe z siedzibą na Malcie.

Boeing TC-TJG otrzymał imię: „We ❤ Alanya”. W sierpniu 2013 z lotniska Antalya  latał on do Norwegii (miejscowość Sola) i Holandii (Amsterdam). Jednak przez większość dni nie był eksploatowany.

 

Boeing 737, TC-TJG, Corendon Airlines

Boeing 737 o rejestracji TC-TJG jako pierwszy od lewej strony. W tle budynek portu lotniczego - terminal pasażerski.

 

Boeing 737, TC-TJG, Corendon Airlines

Zbliżenie na TC-TJG z Corendon Airlines.

 

Pośród Airbusów i Boeingów stała niesamowita maszyna, która przyleciała z Rosji. Najprawdopodobniej z miejscowości Saratów, bo to własność linii Saratov Airlines. Najprawdziwszy Jak-42. Maszyna o rejestracji RA-42316. Niestety w Internecie nie ma zbyt wielu informacji na jej temat. Po dość długich poszukiwaniach natrafiłem na rosyjską stronę, która podała datę produkcji. Była dość szokująca: 10.06.1982. Tak więc w sierpniu 2013 samolot ten miał 31 lat. W roku 2016 nadal był czynny (na YouTubie są dostępne wówczas nagrane prezentujące tę maszynę filmy), ale obecnie wycofano go z eksploatacji.

Jak-42 był produkowany w latach 1979 – 2002 (niektóre źródła podają rok 2003). Łącznie powstało 188 egzemplarzy (niektóre źródła podają wartość 185). Polska wersja Wikipedii zawiera zapis, że według stanu na kwiecień 2017, w ruchu cywilnym pozostają już tylko 22 egzemplarze tego modelu. Wszystkie eksploatowane przez rosyjskich przewoźników, w tym 5 sztuk w posiadaniu Saratov Airlines. Czy te informacje są prawdziwe? W innych źródłach nie natrafiłem na taki zapis.

 

Jak-42, RA-42316, Saratov Airlines

Jak-42, RA-42316, Saratov Airlines

Jak-42 nr RA-42316, czyli ponad 30-letnia radziecka maszyna linii Saratov Airlines.

 

W dniu 21 sierpnia 2013 Antalya gościła także inne ciekawe i kultowe samoloty z Rosji. Niestety nie udało mi się ich dokładnie sfotografować. Utrwaliłem np. tylko ogon maszyny Ił-96 o rejestracji RA-96008 linii Aeroflot. To rocznik 1993, od nowości u tego przewoźnika. Wówczas obsłużył lot z i do Moskwy.

Samoloty Ił-96 wprowadzono do produkcji na początku lat 90-tych (wcześniej prototypy) i nadal są oferowane. Opisywana maszyna RA-96008 we wrześniu 2014 została sprzedana kubańskim liniom Cubana de Aviación i oznaczona jako CU-T1717. Iły-96 są eksploatowane tylko w Rosji i na Kubie.

 

Ił-96, RA-96008, Aeroflot

Niezwykły gość z Rosji, czyli Ił-96 nr RA-96008 linii Aeroflot, a w zasadzie tylko jego ogon. Maszynę zasłania żółty Boeing 737-800 nr D-ATUL niemieckiej linii TUIfly. Po lewej fragment Boeinga 737-300 nr UR-GBA z Ukrainy - Ukraine International Airlines.

 

Trasa przejazdu autobusu lotniskowego pozwoliła mi na dokładne udokumentowanie Boeinga 757-300 niemieckich linii Condor Flugdienst. Rocznik 2000 o rejestracji D-ABOK. Condor Flugdienst to obecnie (od 2009 roku) część grupy Thomas Cook Airlines, stąd charakterystyczny logotyp na ogonie.

Maszyna nadal jest własnością Condor Flugdienst i wciąż obsługuje wakacyjne kierunki z Niemiec. Przykładowo w maju 2017 maszyna D-ABOK latała w relacjach: Hamburg – Palma de Mallorca (Hiszpania), Frankfurt – Antalya, Frankfurt - Las Palmas (Hiszpania), Dusseldorf – Jerez (Hiszpania).

 

Boeing 757-300, D-ABOK, Condor Flugdienst

Boeing 757-300, D-ABOK, Condor Flugdienst  

Maszyna wakacyjnego przewoźnika, czyli Boeing 757-300 nr D-ABOK linii Condor Flugdienst.

 

Zdjęcia z pokładu autobusu lotniskowego robiłem także w dniu powrotu do Polski. Będzie to temat drugiej części relacji. Tu link.

 

Blog Transportowy na Twitterze 

Ten wpis już został przeniesiony pod nowy adres - link.

niedziela, 13 marca 2016
Thomas Cook w Balicach

Z urlopem mogą się nam kojarzyć różne rzeczy. Przede wszystkim te, które widzieliśmy, z którymi mieliśmy kontakt w trakcie tego tak oczekiwanego przez cały rok pracy wypoczywania. Dla mnie wręcz idealnym „przywoływaczem” wakacyjnych wspomnień są samoloty, czyli środek transportu niezbędny w drodze nad ciepłe morze. Tam, gdzie panują „urlopowe klimaty” nie brakuje maszyn przewoźników, którzy funkcjonują głównie dzięki obsłudze takich wakacyjnych relacji. Bardzo dobrym tego przykładem są samoloty czarterowej linii Thomas Cook Airlines.

Zobaczymy je praktycznie na wszystkich lotniskach w pobliżu popularnych nadmorskich kurortów. Ich obecność tam jest czymś normalnym, codziennym. Czasami zdarza się, że „wakacyjni przewoźnicy” obsługują inne, niekoniecznie plażowe relacje, np. do Krakowa. Tak było w niedzielę 10 maja 2015. Wtedy czarterowy rejs ze Sztokholmu do podkrakowskich Balic wykonał samolot linii Thomas Cook Airlines Scandinavia. Była to maszyna o rejestracji OY-VKD. Airbus A321-211 z 2003 roku.

Maszyny tego przewoźnika co jakiś czas wykonują loty do Krakowa. Są to jednak dość rzadkie przypadki. Niestety nigdy nie udawało mi się pojechać na lotnisko, kiedy gościł na nim Thomas Cook. Okazja ku temu nadarzyła się wspomnianego 10 maja. Przy okazji Airbusowi towarzyszył inny „czarterowiec”, ale to już materiał na kolejny wpis.

Airbus numer OY-VKD o godzinie 17:00 obsługiwał lot czarterowy DK7048 Kraków – Sztokholm Arlanda. Poniżej kilka zdjęć z kołowania i startu.

 

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

OY-VKD na płycie postojowej podkrakowskiego lotniska. Maszyna przysłonięta przez innego „czarterowego gościa”, czyli OK-TVS linii Travel Service.

 

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

Airbus rozpoczyna kołowanie. Najpierw cofanie, czyli wypychanie maszyny ze stanowiska postojowego.

 

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

Maszyna Thomas Cook Airlines Scandinavia w drodze na pas startowy i już na jego początku, przed startem.

 

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

Airbus A321-211, OY-VKD, Thomas Cook Airlines Scandinavia

W trakcie startu.

 

Prezentowany OY-VKD do Krakowa przyleciał z norweskiego miasta Stavanger. Tam z kolei trafił realizując lot ze słonecznej, tureckiej Antalii (Antalya). W maju 2015 obsługiwał także inne bardzo wakacyjne kurorty, np. Teneryfa (Hiszpania), Larnaka (Cypr), czy Heraklion (Grecja), do których latał z Finlandii, Danii, Norwegii i Szwecji.

Tak Airbus z Thomas Cook Airlines Scandinavia prezentował się w ruchu. Kołowanie i start. Niestety przejeżdżające obok samochody często zagłuszały dźwięki wydawane przez samolot:

 

 

Thomas Cook Airlines Scandinavia to skandynawski oddział brytyjskich linii Thomas Cook Airlines. Ma siedzibę w Danii i eksploatuje 12 maszyn. Wszystkie to Airbusy, w tym osiem egzemplarzy modelu A321 i cztery A330.

 

Blog Transportowy na Google +

Tagi: airbus
11:46, lukaszwoblog , lotnictwo
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 24 grudnia 2015
Airbus A350 XWB

Dawno już nie pisałem o najnowszym „dziecku” Airbusa, czyli o modelu A350 XWB. Ostatni wpis na jego temat zamieściłem w marcu 2014, a dotyczył on trwających testów tego nowoczesnego samolotu (link). Testy dawno zakończyły się, a maszyny już latają w barwach czterech przewoźników. W tym materiale prezentuję zdjęcia wszystkich „pierwszych maszyn” danych linii, zaczynając od końca.

Czwartym na świecie przewoźnikiem lotniczym i jednocześnie pierwszym z Ameryki, który rozpoczął eksploatację modelu A350 jest brazylijski TAM Linhas Aéreas. Te posiadające ponad 160 maszyn linie 17 grudnia 2015 odebrały swój pierwszy egzemplarz omawianej maszyny. Biało-czerwonego Airbusa A350-941 oznaczono jako PR-XTA.

 

Airbus A350-941, PR-XTA, TAM Linhas Aéreas

Airbus A350-941 o rejestracji PR-XTA w trakcie startu.

 

TAM Linhas Aéreas wraz z LAN Airlines z Chile tworzą grupę LATAM Airlines Group, która łącznie zamówiła aż 27 Airbusów A350 XWB. Maszyna nr PR-XTA w styczniu 2016 rozpocznie obsługę wewnętrznej brazylijskiej trasy Sao Paulo – Manaus. Później samolot przejdzie na obsługę rejsów międzynarodowych z Sao Paulo do Miami i Orlando w USA oraz do Madrytu.

 

Airbus A350-941, PR-XTA, TAM Linhas Aéreas

Airbus A350-941, PR-XTA, TAM Linhas Aéreas

Airbus A350-941 o rejestracji PR-XTA linii TAM Linhas Aéreas.

 

Trzecim na świecie, a jednocześnie pierwszym w Europie przewoźnikiem eksploatującym model A350 są fińskie linie Finnair. Uroczyste przekazanie egzemplarza oznaczonego rejestracją OH-LWA odbyło się 7 października 2015. Obecnie stałe zadanie tej maszyny to obsługa relacji Helsinki – Szanghaj.

Drugi Airbus A350-941 został dostarczony do Finnair w grudniu 2015. To maszyna o rejestracji OH-LWB.

 

Airbus A350-941, OH-LWA, Finnair

Airbus A350-941, OH-LWA, Finnair

Pierwszy dla Europy, fiński Airbus A350-941 o rejestracji OH-LWA rozpoczyna swój dziewiczy lot z lotniska we francuskiej Tuluzie. 17.09.2015.

 

Drugi w kolejności przewoźnik, który rozpoczął eksploatację najnowocześniejszego Airbusa to Vietnam Airlines z siedzibą w Hanoi. Oznaczony rejestracją VN-A886 samolot dostarczono tym liniom 30 czerwca 2015. Od tamtego czasu Vietnam Airlines eksploatują także trzy inne Airbusy A350-941, które przekazano we wrześniu, październiku i w grudniu. Opisywana maszyna nr VN-A886 ostatnio regularnie obsługuje międzynarodowe loty relacji Hanoi – Paryż oraz lokalne po terenie Wietnamu Hanoi - Ho Chi Minh (dawny Sajgon). Nowe Airbusy dla Vietnam Airlines leasinguje firma AerCap.

 

Airbus A350-941, VN-A886, Vietnam Airlines

Airbus A350-941, VN-A886, Vietnam Airlines

Maszyna o rejestracji VN-A886 linii Vietnam Airlines w trakcie lotu.

 

I tak dotarliśmy do pierwszego na świecie przewoźnika eksploatującego Airbusa A350 XWB. Dokładnie 22 grudnia 2014 producent poinformował, że taką maszynę odebrały linie Qatar Airways z Kataru. Samolot otrzymał rejestrację A7-ALA. Obecnie najczęściej lata on z miasta Doha (stolica Kataru) do Singapuru.

Linie Qatar Airways nie tylko są pierwszymi, które rozpoczęły eksploatację modelu A350. Mają go też najwięcej na świecie, bo łącznie aż 7 egzemplarzy.

 

Airbus A350-941, A7-ALA, Qatar Airways

Airbus A350-941, A7-ALA, Qatar Airways

Pierwszy na świecie eksploatowany liniowo Airbus A350-941, czyli A7-ALA z  Qatar Airways. Na zdjęciach jeszcze z próbną rejestracją F-WZFA.

 

Poniżej film nagrany przez Airbusa pokazujący, jak powstawał pierwszy na świecie liniowy A350 XWB, czyli A7-ALA z Qatar Airways.

 

 

 Film promocyjny linii Qatar Airways:

 

 

Materiał z oficjalnej prezentacji A7-ALA:

 

 

Jak podaje Airbus, złożono już ponad 580 zamówień na model A350 XWB serii 900. 

  

Blog Transportowy na Facebooku

środa, 04 listopada 2015
Pierwszy A321 dla Frontier Airlines

Amerykańskie linie lotnicze Frontier Airlines na początku  października 2015 odebrały pierwszego w swej flocie Airbusa A321 (dokładnie to wersja A321-211WL). To jeden z 19 przedstawicieli tego modelu zamówionych przez przewoźnika. Oznaczona rejestracją N701FR maszyna otrzymała imię Otto Sowa, a na jej ogonie namalowano sowę. To element, którym wyróżniają się maszyny tego przewoźnika. Większość z nich ma na ogonie grafiki przedstawiające różne zwierzęta.

 

Airbus A321-211(WL), N701FR, Frontier Airlines

Otto Sowa w trakcie startu. Jeszcze w trakcie testów przed dostarczeniem do przewoźnika. 28.09.2015.


Główne zadanie Otto Sowy to obsługa rejsów z Orlando do Filadelfii, Denver, Cleveland i Detroit. Obecnie nie jest to już jedyny Airbus A321 należący do Frontier Airlines. Od 29.10.2015 eksploatowana jest także druga taka maszyna: Courtney Kuguar o rejestracji N702FR, a na dostarczenie oczekuje Wirginia Wilk.

 

Airbus A321-211(WL), N701FR, Frontier Airlines

Lot testowy jeszcze z próbną rejestracją D-AZAA. 29.09.2015.

 

Airbus A321-211(WL), N701FR, Frontier Airlines

Tym samoloty linii Frontier Airlines wyróżniają się pośród innych maszyn - grafika ze zwierzęciem na ogonie. 

 

Linie Frontier Airlines zostały założone w 1994 roku. Ich główna siedziba mieści się w Denver. Podstawowym zadaniem przewoźnika jest obsługa połączeń wewnątrz USA. Firma obsługuje także loty do Meksyku, Jamajki i na Dominikanę. Jej tabor to 58 Airbusów, w tym 34 egzemplarze modelu A319, 22 szt. A320 i 2 opisywanego A321.

 

Blog Transportowy na Twitterze

Tagi: airbus USA
19:30, lukaszwoblog , lotnictwo
Link Komentarze (1) »
środa, 24 czerwca 2015
Embraer z KLM na krakowskim lotnisku

W poniedziałek 18 maja 2015 na lotnisku w podkrakowskich Balicach zainaugurowano  obsługiwane przez holenderskie linie KLM połączenie Amsterdam – Kraków. Trochę wcześniej, 1 maja swój debiut miały linie British Airways z relacją do Londynu Heathrow, a 6 maja do Balic powrócił szwajcarski przewoźnik Swiss International Air Lines z lotami do Zurychu. Pojawiły się zatem trzy nowe powody, dla których warto fotograficzno-filmowo odwiedzić ten port lotniczy. Najciekawiej oczywiście było w trakcie pierwszych lądowań, kiedy to samoloty witano salutem wodnym. Niestety wtedy nie udało mi się tam trafić.

Na „fotograficzne łowy” wybrałem się dopiero w niedzielę 31 maja 2015. Niestety nie mogłem sobie pozwolić na dokumentowanie maszyn wszystkich nowych przewoźników. Na początek wybrałem więc niebiesko-białe barwy KLM Royal Dutch Airlines. Samolot linii KLM Cityhopper (wyodrębniony z KLM przewoźnik obsługujący połączenia krótkodystansowe) rejsy do Krakowa realizuje codziennie, o stałych godzinach. Rozkładowy przylot na 16:20, a odlot o 16:55. Stały przydział to Embraer ERJ-190. Jak podaje portal Planespotters.net, takich maszyn KLM Cityhopper ma aż 28. W okresie od 6 czerwca do 24 października 2015 rozkład lotów zakłada małą odmianę, czyli obsługę lotu Fokkerem F70. To jednak tylko w soboty.

Maszyna, którą udokumentowałem to Embraer ERJ-190 o rejestracji PH-EZD. Samolot rozpoczyna lot nr KL1996 do Amsterdamu. Wspomniany portal Planespotters.net podaje, że do przewoźnika trafił on w roku 2009. Jego stałym lotniskiem jest Amsterdam, skąd pod koniec maja 2015 latał do takich miejscowości jak np. Nicea (Francja), Zurych (Szwajcaria), Newcastle (Wielka Brytania), Bordo (Francja), Oslo (Norwegia), Praga (Czechy), czy Zagrzeb (Chorwacja).

 

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Holenderski Embraer ERJ-190 w trakcie kołowania.

 

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

 Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

Embraer ERJ-190, PH-EZD, KLM Cityhopper

PH-EZD startuje.

 

Tak PH-EZD prezentował się w ruchu:

 

 

Przed niebiesko-białym Embraerem z Holandii startowała maszyna linii Lufthansa. Był to Airbus A319-100 o rejestracji D-AILW. Rocznik 1998. Samolot z około 10 minutowym opóźnieniem rozpoczynał lot nr LH1625 do Monachium. Według radaru lotniczego (Flightradar24) maszyna ta rozpoczęła loty po dłuższej przerwie, którą zakończyła 28 maja, lecąc do Oslo, a później do Londynu. Niestety miałem bardzo słaby akumulator w aparacie, więc powstały tylko zdjęcia.

 

Airbus A319-100 i Embraer ERJ-190, Lufthansa i KLM, Krakow Airport

Wspólne kołowanie - Airbus A319-100 i Embraer ERJ-190.

 

Airbus A319-100 i Embraer ERJ-190, Lufthansa i KLM, Krakow Airport

Airbus A319-100, D-AILW, Lufthansa, Krakow Airport

Airbus z Lufthansy rozpędza się na pasie startowym.


Po odlocie Lufthansy Embraer z KLM nie mógł od razu wystartować. Czekał jeszcze na lądujący samolot LOT-u. Był to Embraer ERJ-175 nr SP-LIK. Rocznik 2009. Obsługiwał on lot nr LO 3923 z Warszawy.

 

Embraer ERJ-175, SP-LIK, LOT

Embraer ERJ-175, SP-LIK, LOT

Embraer ERJ-175, SP-LIK, LOT

LOT z Warszawy ląduje w podkrakowskich Balicach.

 

 Wpisy poświęcone autobusom

Blog Transportowy na Facebooku

20:57, lukaszwoblog , lotnictwo
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 11 maja 2015
Zagłosuj na linię lotniczą

Na początku maja 2015 Centrum Prasowe PAP podało informację o trwającym konkursie na linię lotniczą zapewniającą największy poziom satysfakcji klienta. Jego organizatorem jest Airline Passenger Experience Association (APEX). To stowarzyszenie dbające o satysfakcję klientów korzystających z usług linii lotniczych. Sieć firm i niezrzeszonych ekspertów działających na całym świecie. APEX ocenia stopień zadowolenia klientów i wpływa na polepszenie każdego aspektu usług lotniczych. Ocenie podlegają np. takie elementy jak rozmieszczenie siedzeń w samolocie, system rozrywki i komunikacji pokładowej, czy posiłki serwowane w trakcie lotu. Celem tych działań jest umocnienie branży lotniczej i zwiększenie szans na rozwój przedsiębiorczości. Drogą do tego są: edukacja, innowacja, spotkania biznesowe i reputacja.

Konkurs polega na poznaniu opinii pasażerów, którzy w ostatnim czasie korzystali z usług linii lotniczych. Jest on uznany za najbardziej prestiżowy w branży, bo oparty na faktycznych ocenach klientów. Mogą oni podzielić się swoimi opiniami na temat usług świadczonych przez przewoźników lotniczych korzystając z udostępnionej w Internecie ankiety. Tu link. Ankieta jest aktywna tylko w okresie od 1 maja do 30 czerwca 2015. Można ją wypełniać dowolną ilość razy.

 

Airline Passenger Experience Association (APEX), ankieta

Screen jednej ze stron ankiety. Lista przewoźników lotniczych, także tych niskokosztowych, jak np. Ryanair.

 

Oto, co na temat konkursu powiedział Russ Lemieux, dyrektor wykonawczy organizacji APEX: „Każda ankieta przechodzi tabulację z zachowaniem naukowej precyzji, wykonywaną przez firmę Nielsen przodującą w dziedzinie badań konsumenckich. Dzięki temu możliwe jest dokonanie oceny linii lotniczych na całym świecie pod kątem osiągnięć. Przewoźnicy biorący udział w konkursie nie tylko mają dostęp do komentarzy klientów, ale także presja przyznawanych nagród zachęca linie do pracy nad zwiększeniem satysfakcji klienta ze świadczonych usług”.

Zwycięzcy plebiscytu zostaną ogłoszeni jesienią, w trakcie gali wręczenia nagród organizacji APEX. W roku 2015 tę uroczystość zaplanowano na 28 września, w Portland, stan Oregon w Stanach Zjednoczonych. Finaliści konkursu zostaną wyłonieni na podstawie opinii pasażerów, a członkowie organizacji APEX wybiorą zwycięzców.

 

Airbus A320-200, G-EZOL, EasyJet

Jeżeli latasz liniami EasyJet, możesz wyrazić swoją opinię na ich temat. Na zdjęciu jeden z najnowszych nabytków tego przewoźnika. Airbus A320-200 o rejestracji G-EZOL. Maszyna w swój pierwszy lot wzbiła się w kwietniu 2015. Jest to wyjątkowy samolot, już 250 Airbus kupiony przez EasyJet. O tym jubileuszu informuje specjalne malowanie maszyny. Co ciekawe, duża cyfra 250 powstała z 250 małych symboli samolotu.

 

 Profil APEX na Facebooku i Twitterze.

 

 Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

 Blog Transportowy na Facebooku

Tagi: airbus
20:32, lukaszwoblog , lotnictwo
Link Dodaj komentarz »
sobota, 16 sierpnia 2014
777 do Dubaju

W dziale Lotnictwo najwięcej wpisów dotyczy lotniska w podkrakowskich Balicach. To do tego portu mam najbliżej, więc właśnie tam najczęściej spędzam „samolotowy czas”. Niestety na Krakow Airport nie lądują regularnie wszystkie typy samolotów. Najbardziej brakuje tych największych. Aby móc je oglądać i fotografować konieczna jest wizyta na innym lotnisku. Największą do niedawna pasażerską maszynę świata, czyli Boeinga 747 „upolowałem” aż w Turcji (o tym już niedługo). Na nieco mniejszy, ale również konkretnych rozmiarów samolot wybrałem się bliżej, do Warszawy. Mowa o Boeingu 777.

Mój wyjazd do stolicy zbiegł się z przylotem najsłynniejszego Boeinga 747, czyli Air Force One, którym 3 czerwca 2014 przyleciał prezydent Barack Obama. Jednak nie lotnictwo było głównym celem wyjazdu, więc tę piękną, niebiesko-białą maszynę musiałem sobie odpuścić. Kiedy trafiłem na Okęcie, słynny gość z USA stał odstawiony na boku lotniska i nie było go widać z górki przy al. Krakowskiej. Szkoda. Bez przeszkód mogłem jednak podziwiać samolot udający się do Dubaju. Był to Boeing 777. Dokładniej 777-21H o rejestracji A6-EME, czyli własność Emirates Airline ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Maszyna już pełnoletnia, rocznik 1996. Od nowości u tego przewoźnika.

Tak 18-letni 777 prezentował się na warszawskim lotnisku. Już zabrał pasażerów lotu EK 180 Warszawa – Dubaj i wycofuje od rękawa:

 

Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 

Już w trakcie kołowania. Samolot niesamowicie wyglądał przejeżdżając obok innych, mniejszych maszyn, jak np. Boeinga 737 kanadyjskich linii Canjet wynajętego przez LOT do obsługi czarterów (to C-FYQN lub C-FYQO):

 

Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 

Start. Szkoda, że nie byłem bliżej, ale i tak wrażenia bezcenne:

 

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 Boeing 777-21H, A6-EME Emirates Airline, Warsaw Chopin Airport

 

Tak A6-EME prezentował się w ruchu:

 

 

Jak podaje Flightradar24.com, 3 czerwca A6-EME wykonał swój pierwszy lot do i z Warszawy (pierwszy w czerwcu 2014, wcześniej pojawiał się już w polskiej stolicy). Tę samą trasę obsługiwał także przez dwa kolejne dni, a następnie latał z Dubaju do takich miejscowości jak: Kozhikode (Indie), Ćennaj (Chennai, także Indie, aż 4,6 miliona mieszkańców), Thiruvananthapuram (Indie), Doha (Katar), Koczin (Cochin, Indie), Hajdarabad (Hyderabad, Indie), Amman (Jordania) i Peszawar (Pakistan). Jego stałym przydziałem są więc kierunki azjatyckie, głównie Indie.

Linie lotnicze Emirates obecnie eksploatują aż 222 samoloty (za portalem Planespotters.net). Średnia ich wieku to 6,3 lat. Dominującym modelem jest właśnie prezentowany Boeing 777. Przewoźnik posiada aż 137 egzemplarzy. Maszyna, którą fotografowałem w Warszawie jest jedną z najstarszych we flocie Emirates. Starszy od niej jest tylko inny Boeing 777, o rejestracji A6-EMD. Różnica wieku wynosi jeden miesiąc. Innych już pełnoletnich maszyn przewoźnik nie posiada, choć są juz egzemplarze 17-letnie. Boeing 777 cieszy się zaufaniem władz Emirates. Zamówionych jest kolejnych pięć egzemplarzy (stan na czerwiec 2014).

 

 Boeing 777-31H(ER), A6-ECZ Emirates Airline

Jeden z nowszych Boeingów 777, dokładniej obecnie 4-letni 777-31H(ER) o rejestracji A6-ECZ. Na zdjęciu jako „nówka”, 14.03.2010.

 

Na drugim miejscu biorąc pod uwagę ilość egzemplarzy we flocie jest największy samolot pasażerski świata, Airbus A380. Emirates posiadają aż 48 egzemplarzy, a kolejne 11 jest już zamówionych. Żaden inny przewoźnik na świecie nie posiada aż tylu maszyn tego typu.

 

Airbus A380-861, A6-EDA Emirates Airline

Jeden z 48 egzemplarzy największych samolotów pasażerskich świata należących do linii Emirates. Airbus A380-861 nr A6-EDA z 2007 roku. 9.07.2008.

 

Airbus A380-861, A6-EEM Emirates Airline

Kolejny gigant. A6-EEM z 2013 roku.

 

 Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

Blog Transportowy na Facebooku

wtorek, 11 marca 2014
Airbus A350 XWB – testy trwają

W lipcu 2013 pisałem o pierwszym locie Airbusa A350-941 (link). Europejski „super samolot” nadal jest testowany. Łącznie latają już cztery egzemplarze. Na szczególną uwagę zasługuje trzeci z nich, czyli maszyna o rejestracji F-WWCF (oznaczenie fabryczne: MSN2, czyli tak naprawdę to drugi wyprodukowany egzemplarz, ale w informacjach prasowych jest nazywany trzecim). W przeciwieństwie do innych testowych Airbusów, ten  nie jest biało-niebieski. Namalowane na kadłubie pasy symbolizują super lekką konstrukcję samolotu z włókna węglowego wzmocnionego polimerem (CFRP). Maszyna ta jest jednocześnie pierwszą, której zabudowano przedział pasażerski. Część pasażerską ma także czwarty z testerów. Omawiany Airbus nr F-WWCF po raz pierwszy został zaprezentowany na początku 2014 roku – dokładnie 2 stycznia opuścił hangar lakierni.

 

Airbus A350 XWB, F-WWCF, MSN2

 Airbus A350 XWB, F-WWCF, MSN2

Airbus A350 XWB, F-WWCF, MSN2

Airbus A350 XWB o rejestracji F-WWCF (MSN2) w charakterystycznym malowaniu nawiązującym do włókna węglowego. Samolot właśnie opuścił lakiernię.

 

Na początku stycznia 2014 jeden z testowych A350 XWB (rej. F-WZGG, oznaczenie fabryczne: MSN3) poleciał do Boliwii. Cel tej „delegacji” to sprawdzenie, jak maszyna będzie zachowywała się na wysoko położonych lotniskach. To właśnie porty lotnicze w Boliwii są umiejscowione najwyżej nad poziomem morza. Nowy Airbus wykonywał loty między lotniskami w Cochabamba (2600 m.n.p.m.), a La Paz  (4150 m.n.p.m.). Operacje lotnicze na takich wysokościach to wielkie wyzwanie dla wszystkich układów samolotu. Szczególnie obciążane są wówczas silniki. W tych ekstremalnych warunkach A350 został poddany całej serii testów, których elementem były także symulacje awarii.

 

Airbus A350 XWB, F-WZGG, MSN3, Cochabamba

 Airbus A350 XWB, F-WZGG, MSN3, Cochabamba

 Airbus A350 XWB o rejestracji F-WZGG (MSN3) na płycie lotniska Cochabamba w Boliwii. W tle górnego zdjęcia dwa Boeingi 737 miejscowych linii Boliviana de Aviación. Pierwszy to ponad 22-letni CP-2550, a obok niego 19-letni CP-2684. Warto zwrócić także uwagę na samochód-schody z dolnego zdjęcia. W Boliwii jest bardzo dużo dość wiekowych pojazdów. Dzięki usłudze Street View już niedługo w Blogu Transportowym zobaczycie kilka z nich.

 

Pod koniec stycznia F-WZGG poleciał na testy do Kanady, do miejscowości Iqaluit. Tam najważniejszym czynnikiem testującym była niska temperatura. Średnio -28 stopni Celsjusza. Sprawdzano np. zachowanie silników i wszystkich układów po dłuższym bezruchu w takich warunkach. Inne testy, to np. przeloty z małą prędkością.

 

 Airbus A350 XWB, F-WZGG, MSN3, Iqaluit

 Airbus A350 XWB, F-WZGG, MSN3, Iqaluit

Airbus A350 XWB o rejestracji F-WZGG (MSN3) na lotnisku w kanadyjskim Iqaluit.

 

4 lutego 2014 roku, fabrykę Airbusa w Tuluzie odwiedził Akbar Al Baker, prezes linii Qatar Airways. Celem tej wizyty było sprawdzenie postępów prac nad A350 XWB. Linie Qatar Airways będą pierwszym przewoźnikiem, który rozpocznie regularną eksploatację super samolotu. Zamówiły łącznie 80 egzemplarzy.

Prezesowi zaprezentowano kolejnego, najnowszego testera, czyli Airbusa A350-941 o rejestracji F-WZNW (oznaczenie fabryczne MSN4). Samolot ten podobnie jak opisany powyżej MSN2 wyróżnia się odmiennym malowaniem. To takie połączenie barw Airbusa (ogon) z malowaniem linii Qatar Airways (przód). Również i ta maszyna ma przystosowane do przewozu pasażerów wnętrze. Jej zadanie będzie trochę inne, niż  wcześniejszych testerów. Owszem, będzie także służyła do sprawdzania zachowań samolotu w różnych warunkach, ale później zostanie „nauką jazdy”, w której będą szkoleni piloci. Akbar Al Baker bardzo pozytywnie ocenił postępy prac. Stwierdził, że wszystko jest na dobrej drodze do planowej dostawy tych maszyn w 2014 roku.

 

Airbus A350 XWB, F-WZNW, MSN4

Airbus A350 XWB o rejestracji F-WZNW (MSN4) w hangarze. Tuluza, Francja.

 

Krótko po wizycie prezesa Qatar Airways w Tuluzie nastąpiła rewizyta. Na nowym lotnisku Hamad w katarskiej stolicy (Hamad International Airport) wylądował testowy MSN3. Był to postój w drodze do Singapuru (na tamtejsze targi lotnicze), a jednocześnie symboliczny gest podkreślający, że nowe lotnisko (otwarcie w kwietniu 2014) będzie bardzo nowoczesne także ze względu na lądujące na nim samoloty. Wydarzenie to było na tyle ważne, że oprócz Akbara Al Bakera, gościa z Francji witali również urzędnicy państwowi. Pierwsze Airbusy A350 rozpoczną regularne loty z Dohy już pod koniec 2014 roku (pierwsza dostawa w czwartym kwartale 2014). Na chwilę obecną na Airbusa A350 XWB wpłynęło już 812 zamówień od 39 klientów z całego świata.

 

Kabina Airbusa A350 XWB

Wnętrze kabiny Airbusa A350 XWB o rejestracji F-WZGG (MSN3) w trakcie prezentacji na lotnisku Hamad w Katarze. Po prawej prezes linii Qatar Airways, Akbar Al Baker. Obok niego szef zespołu pilotów testowych Airbusa, Peter Chandler. Po lewej Prezes Urzędu Turystyki Kataru, Issa Al Mohannadi.

 

Airbus A350 XWB, F-WZGG, MSN3, Doha

 Uroczyste powitanie Airbusa A350 XWB w Katarze.

 

Obie inaczej pomalowane maszyny, czyli MSN2 i MSN4 w swój pierwszy rejs wzbiły się 28 lutego 2014. Zatem latają już wszystkie testowe Airbusy 350 XWB.

 

Airbus A350 XWB, F-WZNW, MSN4

Airbus A350 XWB o rejestracji F-WZNW (MSN4). Pierwszy start.

 

Airbus A350 XWB, F-WWCF, MSN2

Airbus A350 XWB o rejestracji F-WWCF (MSN2). Pierwszy start. 

 

 

 Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

 Blog Transportowy na Facebooku

środa, 05 lutego 2014
Radar lotniczy

Od kilku lat w Internecie funkcjonuje strona http://www.flightradar24.com/, czyli radar lotniczy. Dzięki niej możemy np. sprawdzić jaki samolot właśnie przeleciał nam nad głową. Poznamy nazwę jego właściciela oraz relację lotu. Wyświetli się nam także zdjęcie samolotu, jego aktualna prędkość oraz wysokość. Bez żadnego rejestrowania, czy logowania możemy zobaczyć, co właśnie lata nad Europą, czy innymi kontynentami, bo radar swoim zasięgiem obejmuje cały świat. Nie wszystkie maszyny są jednak widoczne, ale to sporadyczne sytuacje, dotyczące głównie przewoźników z Afryki, czy z Azji, którzy nie stosują pewnych urządzeń. Generalnie Europa jest doskonale widoczna, dzięki temu przy okazji widać, jak bardzo zatłoczone jest niebo nad tą częścią świata.

Radar lotniczy do doskonała pomoc dla wszystkich miłośników lotnictwa, którzy np. planują sesje fotograficzne, wiedząc która maszyna zmierza w ich stronę. Dla osób, których bliscy, znajomi gdzieś lecą jest to doskonały informator o tym, gdzie te osoby teraz się znajdują, czy już bezpiecznie wylądowały. Pasażerom daje możliwość obejrzenia trasy przelotu, gdyż radar także zapisuje wszystkie dane. Wystarczy podać numer lotu i możemy go odtworzyć nawet długo po przelocie. Ta opcja jest szczególnie atrakcyjna np. gdy lecieliśmy turystycznie i chcemy sprawdzić, co podziwialiśmy, co to np. było za miasto pod nami.

Poniżej przedstawiam kilka screenów ze strony http://www.flightradar24.com/. Na początek zapraszam do Afryki, dokładnie do RPA. Z Johannesburga właśnie wystartował Airbus A340 miejscowych linii South Africa Airways. Rejestracja: ZS-SNA, rocznik 2002, od początku u tego przewoźnika. Samolot leci do Cape Town jako lot nr SAA 333. W chwili robienia screenu miał prędkość 763 km/h:

 

Radar lotniczy, Airbus A340 South Africa Airways, ZS-SNA

 

Temat Tupoleva w Polsce wciąż jest bardzo popularny. Poniżej młodszy przedstawiciel tej marki, model Tu-204-100 z lat 90-tych. Własność rosyjskiego przewoźnika Red Wings, rejestracja RA-64018. Red Wings posiada tylko 7 maszyn, wszystkie to Tu-204-100. Na screenie maszyna leci nad terytorium Rosji (okolice Kazania), a jej relacja nie jest znana:

 

Radar lotniczy, Tu-204-100 Red Wings, RA-64018

 

Inny Tupolev Tu-204-100 linii Red Wings. To RA-64019 z 2000 roku. Tym razem jego relacja nie jest ukryta. To lot WZ 105 z Moskwy do Jekaterynburga (Rosja):

 

Radar lotniczy, Tupolev Tu-204-100 Red Wings, RA-64019

 

Nowe Tupolevy latają także w barwach linii Vladivostok Air (Rosja). Maszyna Tu-204-300 o rejestracji RA-64044 (rocznik 2008) jako lot z Moskwy do Błagowieszczeńska:

 

Radar lotniczy, Tupolev Tu-204-300 Vladivostok Air, RA-64044

 

Teraz zapraszam do Kazachstanu. Boeing 757 linii Air Astana leci z miejscowości Ałmaty do Moskwy. Ta oznaczona jako P4-EAS maszyna to 1998 rocznik:

 

Radar lotniczy, Boeing 757 Air Astana, P4-EAS

 

Radar lotniczy pokazuje także małe, prywatne samoloty. Poniższy właśnie wystartował z największej miejscowości Kazachstanu – Ałmaty (Ałma-Ata) i leci w nieznane. To Bombardier Canadair CL605 Challenger:

 

Radar lotniczy, Bombardier Canadair CL605 Challenger

 

Radar pokazuje również samoloty, które obsługują ruch towarowy. Nad USA leci McDonnell Douglas MD-11F o rejestracji N623FE, należący do Federal Express (FedEx). To rocznik 1999. Podniebna ciężarówka przemieszcza się z Filadelfii do Memphis.  Na screenie widać jak ogromny jest ruch lotniczy nad USA:

 

Radar lotniczy, McDonnell Douglas MD-11F Federal Express (FedEx), N623FE

 

Główny bohater katastrofy w Smoleńsku, czyli Tu-154M. W tym przypadku własność białoruskich linii Belavia. Rejestracja EW-85703. Szczegółowych danych na jego temat w Internecie brak. Na radarze jego przelot też jest dość tajemniczy. Wiadomo tylko, że leci nad Rosją:

 

Radar lotniczy, Tu-154M Belavia, EW-85703

 

Inny Tu-154M. Rosyjskie linie UTair. Leci z Ufy do? Rocznik także nieustalony:

 

Radar lotniczy, Tu-154M UTair, RA-85821

 

Na radarze zobaczymy także produkt ukraińskiego przemysłu lotniczego. To Antonov An-148-100E o rejestracji RA-61710. Rocznik 2011, własność rosyjskich linii Polet Flight. Warto dodać, że ten przewoźnik posiada także cztery wielkie transportowce An-124:

 

Radar lotniczy, Antonov An-148-100E Polet Flight, RA-61710

 

Antonovy An-148 latają np. do Niemiec. Tu maszyna linii Ukraine International Airlines o rejestracji UR-NTD z roku 2011. Samolot podchodzi do lądowania w Berlinie, kończąc lot z Kijowa:

 

Radar lotniczy, An-148 Ukraine International Airlines, UR-NTD

 

Dzięki radarowi możemy zobaczyć, jacy egzotyczni przewoźnicy przelatują nad Polską. Poniżej Airbus A320 libijskich linii Libyan Airlines, który leci nad Wrocławiem:

 

Radar lotniczy, Airbus A320 Libyan Airlines, TS-INP

  

Nad Polską regularnie przelatują największe samoloty pasażerskie świata, czyli Airbusy A380. Nad Krakowem utrwaliłem taką maszynę tajlandzkich linii Thai Airways International. To rocznik 2012 w relacji Frankfurt nad Menem – Bangkok:

 

Radar lotniczy, Airbus A380 Thai Airways International, HS-TUB

  

Inny gigant dopiero leci w stronę Polski. To Airbus A380-841 singapurskich linii Singapore Airlines. Rocznik 2010 w relacji Londyn – Singapur. Przewoźnik posiada aż 19 takich maszyn:

 

Radar lotniczy, Airbus A380-841 Singapore Airlines, 9V-SKM

 

Na koniec jeszcze jeden gigant, czyli A380-861 z roku 2012. Własność linii Emirates. Maszyna już opuściła terytorium Polski, a leci z Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich do Londynu:

 

Radar lotniczy, Airbus A380-861 Emirates, A6-EEE

 

Blog Transportowy na Facebooku

 Wpisy poświęcone autobusom

 
1 , 2