Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Czerwiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Google+

Wpisy z tagiem: Autosan

niedziela, 25 czerwca 2017
Autosan na dworcu w Łańcucie

Łańcut (województwo podkarpackie) przyciąga turystów pięknym Zamkiem Lubomirskich i Potockich  oraz jego bezpośrednią okolicą. Zdecydowanie warto odwiedzić to piękne miejsce. Osobiście trafiałem tam już kilka razy. Ostatnio w majowy długi weekend 2017. 

 

Zamek, Łańcut

Fragment zamku, czyli głównej turystycznej atrakcji miasta Łańcut.

 

Tuż obok zamku znajduje się dworzec autobusowy. Obiekt nowy, wybudowany w 2016 roku na miejscu wcześniejszego dworca. Tam również trafiłem. Mimo święta (3 maja), udało mi się na jego terenie utrwalić jeden pojazd, który odstawiony najprawdopodobniej oczekiwał na najbliższy dzień roboczy. Był to Autosan H9-20.32 o rejestracji RLE 19899. Własność PKS Leżajsk. Według portalu Bezpieczny Autobus to rocznik 1988.

Źródła internetowe podają, że autobus ten nie był od nowości eksploatowany przez PKS Leżajsk. Przewoźnik odkupił go od prywatnego właściciela. Najprawdopodobniej jeszcze u niego Autosan  przeszedł dość poważny remont, w trakcie którego wymieniono okna (pierwotnie z wąską częścią otwieralną) oraz zmieniono lokalizację drugich drzwi, które model H9-20.32 (z założenia sklep obwoźny) miał umieszczone w części środkowej, czyli pomiędzy osiami.

 

Autosan H9-20.32, PKS Leżajsk

Autosan H9-20.32, PKS Leżajsk

Piękny klasyk pozuje na placu postojowym dworca autobusowego w Łańcucie. Niestety obok stał zasłaniający pojazd śmietnik. 3.05.2017.

 

W trakcie tego krótkiego pobytu na dworcu w Łańcucie, pojawił się na nim jeszcze jeden autobus. Był to biały MAN realizujący jakiś kurs przelotowy. Pojazd także należał do PKS Leżajsk. Niestety nie udało mi się go sfotografować.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

Tagi: Autosan
17:46, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
piątek, 10 lutego 2017
Nowe Autosany w Borku Fałęckim

Wpis ten jest krótkim uzupełnieniem wcześniejszego materiału o nowym i najstarszym taborze autobusowym MPK Kraków. Pisałem w nim także o 15 niedawno kupionych Autosanach M09LE, których eksploatacja rozpoczęła się w połowie stycznia 2017 (tu link). Autobusy te najłatwiej jest zobaczyć na pętli Borek Fałęcki, gdzie 24 stycznia 2017 wykonałem poniższe zdjęcia.

Pierwsze fotografie to Autosan #DA115, który obsługiwał linię nr 175 w relacji Borek Fałęcki – Sidzina. Autobus stoi podstawiony na przystanku początkowym, z którego korzystają także linie 145 (do Golkowic) i 203  (podmiejska do pętli Czerwone Maki P+R przez Skawinę).

 

Autosan M09LE, MPK Kraków

Autosan M09LE, MPK Kraków

Autosan M09LE #DA115. Do pętli Sidzina dotrze po około 20 minutowej jeździe.

 

Kiedy #DA115 oczekiwał na odjazd, na pętlę przyjechał kolejny najnowszy Autosan M09LE. Był to #DA125. Właśnie zakończył on trwający ok. 15 minut kurs linii 151 z końcówki Judyma Szkoła.

 

Autosan M09LE, MPK Kraków

Autosan #DA125 na przystanku dla wysiadających pętli Borek Fałęcki.

 

Najnowsze krakowskie Autosany nie obsługują tylko tras w rejonie Borku Fałęckiego, czy innych pętli zlokalizowanych powiedzmy w zasięgu zajezdni Wola Duchacka, do której zostały przydzielone. Tak jest np. w przypadku linii 110. Jej trasa przebiega w dość sporej odległości od macierzystej bazy nowych Autosanów - po Nowej Hucie. Łączy  pętle Aleja Przyjaźni i Węgrzynowice (lub Wadów Tunel - w wersji skróconej).  

 

Wpisy poświęcone kolei

sobota, 14 stycznia 2017
Jest nowe, ale najstarszy tabor nadal w ruchu

W Krakowie regularnie przybywa nowego taboru autobusowego. Ostatnio np. rozpoczęła się eksploatacja dwunastu Solarisów Urbino 18 Hybrid zakupionych przez MPK. Ich prezentacja odbyła się 13 grudnia 2016 na pętli Czyżyny Dworzec. Następnie przegubowce rozpoczęły pracę liniową. Można je zobaczyć np. na trasach nr 139 (Mydlniki – Kombinat), 172 (Bronowice Małe – Aleja Przyjaźni), czy 501 (Chełmońskiego Osiedle – Bulwarowa).

Wszystkie hybrydy przydzielono do zajezdni Bieńczyce i oznaczono od numeru BH072 do BH083. Nowe Solarisy dołączyły do hybrydowego przegubowca, który jest własnością MPK Kraków od 2014 roku. To także Solaris Urbino 18 Hybrid. Do przewoźnika nie trafił on jednak jako fabrycznie nowy. To dawny egzemplarz testowy, rocznik 2010. Pierwotnie oznaczony jako #BH611, a obecnie przenumerowany na BH071.

 

Solaris Urbino 18 Hybrid, MPK Kraków

Solaris Urbino 18 Hybrid, MPK Kraków

Jeden z 12 nowych Solarisów Urbino 18 Hybrid, czyli #BH074. Postój i odjazd z przystanku „Politechnika” przy ul. Pawiej jako przyspieszona linia 501 w stronę pętli Chełmońskiego Osiedle. 23.12.2016.

 

Solaris Urbino 18 Hybrid, MPK Kraków 

Solaris Urbino 18 Hybrid, MPK Kraków

Pierwsza krakowska hybryda, czyli Solaris Urbino 18 Hybrid #BH611, obecnie pod oznaczeniem #BH071. Przystanek „Arka” przy ul. Obrońców Krzyża. Linia 139 w kierunku pętli Mydlniki. 13.07.2015.

 

Przydzielenie kilkunastu nowych autobusów do zajezdni Bieńczyce musiało wiązać się z likwidacją starszego taboru. Już od dłuższego czasu najbardziej zagrożone wycofaniem z ruchu były przypisane do tamtejszej bazy MAN-y NG313. Dziesięć sztuk z 2001 roku, oznaczone jako BM701 – BM710. Wszystkie wytrwały do 2016 roku. Pierwszy został zlikwidowany MAN #BM710. Jeszcze przed dostawą hybrydowych Solarisów, a „żywot” swój zakończył w dość spektakularny sposób – zdetonowano w nim ładunek wybuchowy. Był to eksperyment związany ze sprawą próby zamachu bombowego na autobus miejski we Wrocławiu. Obecnie w ruchu pozostała już tylko połowa NG313. Pojazdy te obsługują np. linię 139.

 

MAN NG313, MPK Kraków

Chłodny jesienny poranek. MAN NG313 #BM703 jako linia 139 w stronę pętli Kombinat. Przystanek „Os. Jagiellońskie” przy ul. Obrońców Krzyża. 8.11.2016.

 

MAN NG313, MPK Kraków

Pierwszy z wycofanych krakowskich MAN-ów NG313, czyli #BM710. Autobus po eksperymentalnej detonacji ładunku wybuchowego. Screen z portalu Onet.pl.

 

Spektakularny zakup aż 60 Solarisów Urbino 12 najnowszej generacji przez MPK Kraków (link) nie wyeliminował w całości najstarszego taboru z zajezdni, do których nowe pojazdy trafiły. To Jelcze M121MB z Woli Duchackiej (tam przydzielono 40 egzemplarzy najnowszych Solarisów) i krótkie Scanie (CN113CLL i OmniCity) z Płaszowa (tam przekazano 20 sztuk). Są to już ostatnie egzemplarze tych pojazdów, których pierwotnie jeździło po Krakowie kilkadziesiąt (Jelcze M121MB, Scanie CN113CLL).

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 #DU323 na pętli Borek Fałęcki. Przystanek dla wysiadających. Autobus właśnie zakończył kurs jako podmiejska linia 214 z miejscowości Grabówki. Ten model dość skutecznie wyeliminował z krakowskich ulic Jelcze M121MB i Scanie CN113CLL. Przez wiele lat były to autobusy charakterystyczne dla tej pętli. 13.12.2016.

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Jeden z 20 najnowszych Solarisów Urbino 12 przydzielonych do zajezdni Płaszów, czyli pojazd #PU989. Jako linia 124 do pętli o dość długiej nazwie TAURON Arena Kraków Wieczysta wjeżdża na przystanek „Cmentarz Rakowicki” przy al. Beliny-Prażmowskiego. 3.01.2017.

 

Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL #PS035. Rocznik 1997. Łącznie było ich aż 69 egzemplarzy. Pozostało tylko kilkanaście. Autobus obsługując linię 123 właśnie opuścił przystanek „Arka” przy ul. Obrońców Krzyża. Jego nazwa pochodzi od widocznego w tle kościoła Arka Pana. 8.12.2016.

 

 Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL #PS069. Rocznik 1999. Wraz z innym taborem autobus stoi odstawiony (na czas pomiędzy godzinami szczytu) przy nieużywanych liniowo peronach pętli Mistrzejowice. Pojazd ten przez wiele lat był eksploatowany jako autobus rezerwowy, a w związku z tym pojawiał się także na tych liniach, które nie były obsługiwane przez zajezdnię Płaszów. 23.12.2016.

 

Scania OmniCity Artic, Scania CL113CLL, MPK Kraków

Scania OmniCity Artic, MPK Kraków

Obok powyższej Scanii #PS069 stoi Scania OmniCity Artic #PE188 z 2001 roku. Jedna z pierwotnie 15 egzemplarzy. Nadal jest ich 13, ale najprawdopodobniej jeszcze w tym roku zmieni się to. 23.12.2016.

 

Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL, Autosan M09LE, MPK Kraków

Scanie CN113CLL na godziny szczytu oczekują także w innych miejscach - tu pętla Łagiewniki i dwa pojazdy. To #PS056 (rocznik 1998), a za nią pokazana wcześniej #PS069. Obok Autosan M09LE #DA113 (rocznik 2010) na linii 133. 25.10.2016.

 

Autosan M09LE, MPK Kraków

Autosan M09LE #DA113 był jeszcze niedawno najnowszym przedstawicielem tego modelu we flocie MPK Kraków. Warto także dodać, że to dawny egzemplarz testowy, który do przewoźnika trafił w 2011 roku. W czwartek 12.01.2017 na pętli Osiedle Podwawelskie odbyła się prezentacja kolejnych 15 sztuk Autosana M09LE, które oznaczono jako #DA114 - DA128.

 

Jelcz M081MB3, MPK Kraków

 Jelcz M081MB3 #DH380 z 2005 roku. Przystanek końcowo-początkowy linii 409 na pętli Przegorzały UJ. 25.09.2016. Jest dość prawdopodobne, że zakup 15 nowych Autosanów M09LE wiąże się z likwidacją pewnej ilości Jelczy M081MB3, ale biorąc pod uwagę ich obecną liczebność (blisko 50 egzemplarzy), raczej jeszcze na długo pozostaną one na krakowskich ulicach. 

 

 Scania OmniCity, MPK Kraków

Najstarszy krakowski tabor pozostający w ruchu to także Scanie OmniCity. Jest ich już tylko 5 egzemplarzy. Tu #PS151 z 2000 roku. Postój na pętli Mistrzejowice. Za Scanią Solaris Urbino 12 #BU818 z 2004 roku. 29.12.2016.

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Najnowsze Solarisy Urbino 12 z zajezdni Wola Duchacka szybko przejęły zadania wykonywane wcześniej przez Jelcze M121MB. Ostatnim bastionem tych wycofywanych pojazdów była linia 134 do pętli ZOO. Na trasę tę w sezonie letnim wysyłano wyłącznie autobusy z zamontowanymi bagażnikami rowerowymi, czyli właśnie Jelcze. Takie urządzenia również umieszczono na najnowszych Urbino, które także rozpoczęły obsługę trasy nr 134. Na zdjęciu wyposażony w bagażnik rowerowy Solaris #DU306. Pętla Cracovia Stadion przy ul. Kałuży, a w tle hotel Cracovia. 25.09.2016.

 

 Jelcz M121MB, MPK Kraków

Zabrane z linii 134 Jelcze M121MB znalazły zatrudnienie np. na trasie nr 124. To była chyba już ostatnia okazja do zobaczenia tych pojazdów w centrum miasta. Pozostało ich tylko kilkanaście egzemplarzy (z pierwotnie 78). Na zdjęciu Jelcz M121MB o najwyższym numerze taborowym, czyli DJ686 z 2002 roku. Kurs linii 124 do pętli TAURON Arena Kraków Wieczysta. Ulica Lubicz, 25.09.2016.

 

Jelcz M121MB, Solaris Urbino 12, Mercedes Citaro, MPK Kraków

Na pętli Borek Fałęcki. Przedstawiciel ostatnich Jelczy M121MB, czyli #DJ669 (rocznik 2000) jako linia 451 do końcówki Judyma Szkoła. Obok niego najnowszy Solaris Urbino 12 #DU332 na podmiejskiej trasie nr 245 do Skawiny, a na końcu Mercedes Citaro #DO214 (rocznik 2011) obsługujący podmiejską linię 265 do miejscowości Konary. 13.12.2016.

 

14 grudnia 2016 przedstawiciele MPK Kraków i Solarisa podpisali umowę na dostawę aż 77 przegubowców. Na ulicach stolicy Małopolski mają się one pojawić już w 2017 roku. To oczywiście będzie związane z wycofywaniem kolejnych starszych pojazdów. Można zatem wnioskować, że z linii znikną Scanie OmniCity Artic i wciąż jeszcze bardzo liczne przegubowe Jelcze, których jest ponad 50 egzemplarzy.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

środa, 13 lipca 2016
DAB z Żywca w Oświęcimiu

Powracam do tematu autobusów marki DAB kursujących po Oświęcimiu (przykładowy wcześniejszy tekst o tych duńskich autobusach). Pojazdy te mają się tam całkiem dobrze, a co ciekawe, wciąż ich przybywa.

Przekonałem się o tym osobiście 9 lipca 2016, spacerując ulicą Stanisławy Leszczyńskiej, przy której mieści się zajezdnia MZK Oświęcim. W bocznej uliczce wewnętrznej stał odstawiony przybysz z Żywca. Dokładniej DAB 1200B. Rocznik 1993. Jako fabrycznie nowy został zakupiony przez MZK Żywiec i oznaczony numerem taborowym 325.

Przez ponad 20 lat kursował po Żywcu, a w czerwcu 2016 został sprzedany do Oświęcimia. Jak podają źródła internetowe, jego nowy numer taborowy to 21.

 

DAB 1200B, MZK Oświęcim

Dawny żywiecki DAB 1200B #325 na terenie zajezdni MZK Oświęcim. Za nim ostatni dwudrzwiowy Autosan H6-20, czyli #40. Jeden z trzech takich. 9.07.2016.

 

DAB #325 nie jest jedynym pojazdem tej marki odkupionym z Żywca przez oświęcimskiego przewoźnika. W czerwcu 2016 do zajezdni przy ul. Leszczyńskiej dotarł także DAB 1200B #359. Rocznik 1994, ale w Polsce dopiero od 2005 roku. Wcześniej obsługiwał komunikację miejską w Kopenhadze. Jego nowy numer taborowy to 20.

Do Oświęcimia trafiły także używane DAB-y z PKM Gliwice. W roku 2015 tabor MZK wzbogacił się o cztery egzemplarze, to obecne numery 15, 16, 17 i 19.

Niestety ex gliwickich DAB-ów w Oświęcimiu nie udało mi się sfotografować. W trakcie spaceru przez ul. Leszczyńskiej utrwaliłem tylko inne, „miejscowe” autobusy tej marki.

 

DAB 1800B, MZK Oświęcim

Tuż przy bramie wyjazdowej z zajezdni, obok myjni stoją najciekawsze oświęcimskie DAB-y, czyli dwa przegubowce typu 1800B. To #58 (rocznik 1990, w Oświęcimiu od 2006 roku) i #66 (rocznik 1993, w Oświęcimiu od 2007). Obok nich Autosan H7-20 #54 (rocznik 2003, od nowości w MZK). 9.07.2016.

 

Solaris Urbino 8,9 LE i DAB 1200B, MZK Oświęcim

Przedstawiciel najmłodszego taboru MZK Oświęcim, czyli Solaris Urbino 8,9 LE #82 (rocznik 2011) w towarzystwie większego i starszego kolegi: DAB 1200B #74 (rocznik 1997, w Oświęcimiu od 2009 roku).

 

DAB 1200B, MZK Oświęcim

DAB-y 1200B odstawione na terenie zajezdni. Na końcu weteran, czyli model 6-3-TL11/3 #18 z 1982 roku. Nadal czynny.

 

Zatem ogólnie rzecz ujmując, Oświęcim to prawdziwe DAB-owe eldorado.

 Zamów bezpłatny newsletter

18:38, lukaszwoblog , autobusy
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 10 marca 2016
Autosan H6-20 na Rynku Głównym

Wracam do tematu Krakowskiej Linii Muzealnej. W kwietniu 2015 opublikowałem materiał o błękitnym Ikarusie 280 i innych historycznych autobusach, które wjeżdżały na Rynek Główny jako obsługa specjalnej trasy „C” w wakacje 2014 roku (link). W końcowej części tamtego wpisu podałem, że zabytkowe autobusy kursowały także we wrześniu 2014. Miałem o tym napisać w jednej z kolejnych notek. Od tej obietnicy minął już prawie rok, zatem nadrabiam zaległości.

W niedzielę 21 września 2014 po Krakowie kursowała specjalna linia „M”. Łączyła ona Muzeum Inżynierii Miejskiej z Rynkiem Głównym. Obsługiwały ją trzy pojazdy: Autosan H6-20.02, San H01B i Nysa N59M, która ze względu na awarię dość szybko zakończyła kursowanie. Niestety udokumentowałem tylko jeden z nich.

To Autosan H6-20.02 z 1996 roku. Najmłodszy eksponat należący do bogatej kolekcji zabytkowego taboru krakowskiego MPK. Obecnie z pierwotnym numerem taborowym 10108, a przez pewien czas (lata 1999 – 2010) oznaczony jako BA108. Tak „Melon” prezentował się na Rynku Głównym. Warto także zwrócić uwagę na stojący obok autobusu historyczny element. Stary słupek przystankowy z charakterystyczną literą „A”:

 

Autosan H6-20, MPK Kraków

 Autosan H6-20, MPK Kraków

 

Prezentowany Autosan #10108 to przedstawiciel wersji jednodrzwiowej (plus oddzielne drzwi do stanowiska pracy kierowcy). Takich pojazdów MPK Kraków eksploatowało 15. Były one przydzielone do zajezdni Wola Duchacka i Bieńczyce. W latach 1997 – 1998 przewoźnik zakupił kolejne Autosany H6-20, tym razem w wersji dwudrzwiowej. Siedem takich pojazdów trafiło do Woli Duchackiej.

Wraz z zakupem Jelczy M081MB3 małe Autosany zaczęto wycofywać z eksploatacji. Wszystkie „Melony” (taką nazwę nadał im producent) zgrupowano w zajezdni Bieńczyce, a ich ostatnim zadaniem była obsługa linii węzła Pleszów, np. trasy nr 161 (Pleszów – Wolica Most).

Jednodrzwiowe Autosany zniknęły z linii krakowskiej komunikacji miejskiej w 2008 roku. Dwudrzwiowe dotrwały do 2009 roku. Remont bohatera tego wpisu został zakończony w 2010 roku. Jego oficjalna prezentacja nastąpiła w czerwcu.

W swoich zbiorach mam różne zdjęcia i filmy przedstawiające te ciekawe pojazdy, zatem temat „Melonów” w Blogu Transportowym pojawi się jeszcze nie raz.

 

Zamów bezpłatny newsletter

piątek, 29 stycznia 2016
Kilka zdjęć z dworca autobusowego w Oświęcimiu

Temat PKSiS Oświęcim SA w Blogu Transportowym pojawiał się wielokrotnie, np. w tym wpisie o Heuliezie – link. W piątek 13 lutego 2015 Sąd Rejonowy dla Krakowa Śródmieścia wydał decyzję o ogłoszeniu upadłości tego przewoźnika. Po weekendzie syndyk zajął całe mienie firmy. Autobusy nie wyjechały w trasy. Zakończyła się historia kolejnego PKS-u. W zasadzie kilku PKS-ów, bo oświęcimska firma przejęła wcześniej PKS Kraków i PKS Nowy Sącz. Wielki „twór na glinianych nogach” padł. Autobusy zniknęły z pełniącego funkcję zajezdni oświęcimskiego dworca, a ich miejsce zajęły parkujące tam ciężarówki.

W tym wpisie prezentuję kilka już historycznych zdjęć, które wykonałem 21 listopada 2014 w Oświęcimiu. Dworzec autobusowy PKSiS Oświęcim SA, czyli ówczesnej firmy Trans-Vobis. Plac pełen autobusów.

 

Iveco TurboDaily, PKSiS Oświęcim SA

Obok budynku dworca stało Iveco TurboDaily 45-12 o rejestracji KOS 06648. To rocznik 1995. Autobus wcześniej miał zamontowany dodatkowy bagażnik na ścianie tylnej (link).

 

Kapena City, Irizar InterCentury, PKSiS Oświęcim SA

Sprowadzona z Nowego Sącza Kapena City 7,5 (#KN 40805) z roku 1998, pierwotnie w MZK Koszalin, a przed nią Irizar InterCentury (#KOS 24GF) z roku 2001.

 

Mercedes Citaro G, Renault R312, Jelcz 120M, PKSiS Oświęcim SA

Sprowadzony z PKS Kraków Mercedes Citaro G (rocznik 2001) po upadku oświęcimskiego przewoźnika trafił do PKM Świerklaniec i obecnie przemalowany na biało-czerwono obsługuje komunikację miejską. Obok przegubowca stoi Renault R312 o rejestracji KOS 2G10, rocznik 1991, ex Grenoble, Francja. Jelcz 120M o numerach BOC 1850 jest z 1997 roku, od nowości w Oświęcimiu.

 

 Renault R312, PKSiS Oświęcim SA

Renault R312 o rejestracji KOS 2G11. Rocznik 1991, w Oświęcimiu od 2006 roku. Za szybą tablica „Turystyczny”. 

 

Autosan H9-21, Jelcz 120M, PKSiS Oświęcim SA

Piękne okazy polskiej produkcji, czyli Autosan H9-21.41 z logo Škody (BLZ 5701) i Jelcz 120M (BOC 1851). Pierwszy to rocznik 1994, a drugi 1997. Autosan pod koniec maja 2015 brał udział w ćwiczeniach służb ratunkowych w miejscowości Włosienica pod Oświęcimiem, w trakcie których niestety został zniszczony, tu link do screenu materiału z Gazety Krakowskiej.

 

Autobusy na dworcu PKSiS Oświęcim SA

Ogólny widok na autobusy stojące na terenie dworca. Od lewej: Autosan H9-21, Jelcz 120M, Heuliez GX187, Renault R312, MAN SL283, Carrier Fast Scoler, MAN SL283, MAN SL283, Renault R312, Setra S215 UL, Mercedes Citaro G, Renault R312 i Jelcz 120M. Takiego zdjęcia już nie da się powtórzyć.

 

 Solbus C10,5, PKS Kłodzko

Na oświęcimskim dworcu autobusowym pojawiały się także pojazdy innych przewoźników. Tu uchwycony w trakcie wjazdu na plac manewrowy Solbus C10,5 z PKS Kłodzko (DKL 26WU), rocznik 2006. To kurs pospieszny relacji Kudowa Zdrój (6:15) - Polanica Zdrój (6:48) - Kłodzko (7:05) - Nysa (8:15) - Niemodlin (8:50) - Opole (9:35) - Strzelce Opolskie (10:14) - Bytom (11:45) - Katowice (12:05) - Oświęcim DA (12:55) - Kęty (13:15) - Andrychów (13:30) - Wadowice (13:50) - Sucha Beskidzka (14:19) - Nowy Targ (15:21) - Zakopane (15:50).

 

Autobusy PKSiS Oświęcim pojawią się w Blogu Transportowym jeszcze wiele razy. Szkoda, że będą to już tylko wpisy wspomnieniowe.

 

Zamów bezpłatny newsletter

sobota, 15 sierpnia 2015
BYD ponownie w Krakowie

W lipcu 2015 na krakowskie ulice powróciła chińska marka BYD. O testach takiego autobusu pisałem w 2013 roku (tu link). Tym razem do stolicy Małopolski trafiły aż dwa egzemplarze. Dwudrzwiowy i trójdrzwiowy, oba to modele eBus 12, wcześniej występujące pod nazwą K9. Jak wszystkie dotychczasowe elektryczne autobusy jeżdżące po Krakowie, również i te pojazdy są testerami. Tu warto dodać, że na pierwsze własne elektrobusy Krakowowi przyjdzie jeszcze poczekać. Ogłoszony w kwietniu 2015 przetarg na 4 takie pojazdy (+1 jako dodatkowa opcja) został unieważniony 6 lipca 2015. Przewoźnik podał, że „nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu”.

BYD-y zostały skierowane do obsługi „elektrycznej” linii 154. Tu artykuł na jej temat. Pojazdy oznaczono kolejnymi numerami taborowymi nadawanymi testowanym elektrobusom, czyli DK609 i DK610. Oprócz chińskich testerów na 154 zobaczymy także obsługujące ją od początku tego „ekologicznego eksperymentu” wozy nr DK601 (AMZ CS10E) i DK604 (Rampini Alé EL) oraz pojazd, o którym nie pisałem w Blogu Transportowym, czyli DK608, Solaris Urbino 12 electric. Zastąpił on niebieskiego Solarisa #DK602, który na początku 2015 roku opuścił Kraków i trafił na testy do innych miast, np. do Zielonej Góry i Polkowic.

 

BYD eBus 12, MPK Kraków

BYD eBus 12, MPK Kraków

Dwudrzwiowy BYD eBus 12 otrzymał numer DK609. Tu na przystanku początkowym pętli Dworzec Główny Zachód.

 

BYD eBus 12, MPK Kraków  BYD eBus 12, MPK Kraków

Wnętrze BYD-a #DK609 i logotyp z nazwą modelu.

 

BYD eBus 12, MPK Kraków

BYD eBus 12, MPK Kraków

BYD #DK609 rozpoczyna kolejny kurs na Prądnik Biały. 26.07.2015.

 

 BYD eBus 12, MPK Kraków

BYD eBus 12, MPK Kraków

Drugi, trójdrzwiowy BYD został oznaczony jako DK610. Pętla Dworzec Główny Zachód, oczekiwanie na kolejny kurs. W tle Solaris Urbino 12 #PU960 na linii 304. 26 lipca 2015.

 

 BYD eBus 12 i Solaris Urbino 12, MPK Kraków

BYD eBus 12 #DK609 i Solaris Urbino 12 #BU888 na linii 130. 26.07.2015.

 

 AMZ CS10E, MPK Kraków

Jeden z pierwszych kursujących regularnie po Krakowie elektrycznych autobusów, czyli AMZ CS10E #DK601 nadal obsługuje linię 154. Na zdjęciu w trakcie dość nietypowego zadania - eksponat z okazji Dni Ziemi na al. Róż. Autobus od kilku miesięcy jest oklejony logotypami promującymi 140 lat Komunikacji Miejskiej w Krakowie (link). 25.04.2015. 

 

 Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 electric #DK608 zastąpił innego „elektrycznego jamnika”, czyli autobus #DK602. Pętla Dworzec Główny Zachód. 25.04.2015.

 

Solaris Urbino 12 i Solaris Urbino 12 electric, MPK Kraków

Diesel i elektryczny obok siebie, czyli Solaris Urbino 12 #PU959 i Solaris Urbino 12 electric #DK608 na ul. Kurniki. 25.07.2015.

 

 Rampini Alé EL, MPK Kraków

Rampini Alé EL #DK604 nadal dzielnie jeździ po Krakowie. Ulica Pawia, 26.07.2015.

 

Rampini Alé EL i BYD eBus 12, MPK Kraków

Rampini Alé EL #DK604 i BYD eBus 12 #DK610 na ul. Kurniki. Pierwszy za chwilę rozpocznie kolejny kurs, drugi właśnie wrócił z Prądnika Białego. 26.07.2015.

 

Mercedesy Sprintery i Rampini Alé EL

Przystanek „Dworzec Główny Zachód” na ul. Pawiej jest często zajmowany przez busy. Tu dwie generacje Mercedesów Sprinterów (pierwszy do Myślenic, drugi do Bochni z przesiadką na Brzesko), za którymi w zatoce zmieścił się jeszcze Rampini Alé EL. 26.07.2015.

 

 Autosan Sancity M09LE, MPK Kraków

Mimo sprowadzenia do Krakowa dwóch BYD-ów, na linii 154 nadal pojawiają się tradycyjne Diesle. W tym przypadku to Autosan Sancity M09LE #DA112. Ulica Kurniki, 25.07.2015.

 

Elektryczne autobusy w ruchu. Pierwsza scena to BYD eBus 12 #DK609 odjeżdżający z pętli Dworzec Główny Zachód. Potem zobaczycie Solarisa Urbino 12 electric #DK608 na chwilę przesłoniętego przez obsługującego prywatną linię turystyczną MAN-a SD202 (rocznik 1987). Autobus kończy kolejny kurs z Prądnika Białego, a po wysadzeniu pasażerów na ul. Kurniki zjeżdża na przerwę. Bohaterem końcowej części filmu jest Rampini Alé EL. Jak w przypadku Solarisa, elektrobus kończy kurs i zjeżdża na przerwę do pobliskiej zatoki.

 

 

 

 

 Blog Transportowy na Google +

Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 01 lutego 2015
Kiedy jeszcze był PKS Jędrzejów

Od kilku lat regularnie przestają istnieć PKS-y. Ostatnio niestety dzieje się to coraz częściej. Znikają nawet wielkie przedsiębiorstwa. Nie ma już np. PKS-u w Cieszynie, czy w Zakopanem. Niektóre firmy jakoś „przeżyły”, zostając własnością innych przewoźników. Tak np. PKS-y w Mrągowie, Mławie, czy Piotrkowie Trybunalskim stały się oddziałami firmy Mobilis.

Na przełomie lat 2011 i 2012 powoli przestawał istnieć PKS Jędrzejów. Przewoźnik z 16-tysięcznego miasteczka w województwie świętokrzyskim. Obsługiwał on kursy lokalne i dalekobieżne (np. Jędrzejów – Kraków) oraz komunikację miejską w Jędrzejowie. Dzięki wygranej w kilku przetargach autobusy PKS-u wykonywały także przewozy szkolne. W oddalonej o ponad 40 km miejscowości Włoszczowa zlokalizowano Placówkę Terenową PKS Jędrzejów.

Na początku roku 2012 odwiedziłem Jędrzejów. Pisałem już o tym w dziale Kolej, zajmując się tamtejszą wąskotorówką. Tu link. Głównym celem tamtego wyjazdu był jednak postawiony w stan likwidacji PKS. Szczególnie interesowała mnie obsługiwana przez tego przewoźnika komunikacja miejska. Niestety mój sprzęt fotograficzny nie wytrzymał walki z wilgotnym i bardzo zimnym powietrzem – akumulatorki padły mi dość szybko (dużo prądu poszło na wąskotorówkę) i niestety dokumentacja jeszcze działającego PKS-u nie przebiegła tak, jak chciałem. W dodatku było bardzo duże zachmurzenie, więc zdjęcia są ciemne i niekiedy mocno zaszumione. Nie udało mi się też utrwalić pojazdów obsługujących już wtedy nieliczne kursy lokalne (nie tak, jak planowałem, bo dwa lokalne są udokumentowane w poniższym materiale). Z komunikacją miejską wyszło trochę lepiej, ale niestety akumulatorek padł, gdy bohaterem nagrywanego filmu był „gwóźdź programu”.

Do Jędrzejowa trafiłem 9 stycznia 2012. Tego dnia komunikację miejską (dokładnie dwie linie: 1 i 3) obsługiwały dwa Autosany A1010M, Kapena City i … Autosan H9-21, będący wspomnianym „gwoździem programu”. Poniżej krótki fotoreportaż.

 

Autosan A1010M, PKS Jędrzejów

 Jeden z Autosanów A1010M (#90003, rej. TJE R535) obsługiwał linię nr 1. Autobus w trakcie wjazdu na Rynek.

 

Autosan A1010M, PKS Jędrzejów

 Autosan A1010M, PKS Jędrzejów Autosan A1010M, PKS Jędrzejów Autosan A1010M, PKS Jędrzejów  

Autosan #90003 na pętli Rynek. W dni robocze linia nr 1 kursuje co 20 minut. Obsługują ją dwie brygady. Autobus jest z 1999 roku.

 

Autosan H9-21, PKS Jędrzejów

Prawdziwy hit tego wyjazdu, czyli Autosan H9-21 na linii miejskiej. Druga brygada „jedynki”. Niestety nie udało mi się nagrać filmu przedstawiającego ten pojazd w ruchu. Powód banalny - w ostatniej chwili rozładowała się bateria.

 

Autosan H9-21, PKS Jędrzejów

Autosan H9-21, PKS Jędrzejów  Autosan H9-21, PKS Jędrzejów

Autosan H9-21 jako linia nr 1 objeżdża jędrzejowski rynek (plac Kościuszki), zmierzając na usytuowany po drugiej stronie przystanek końcowo-początkowy. Autobus o rejestracji TJE 23FT (nr taborowy 40220), rocznik 1984. To były ostatnie dni jego eksploatacji. W lutym 2012 trafił do stacji demontażu pojazdów.

 

Autosan H9-21, PKS Jędrzejów

Na pl. Kościuszki przez krótki czas stał inny przedstawiciel modelu H9-21. Pojazd kończył jakiś podmiejski kurs, a ponieważ ostatni pasażerowie już wysiedli, kierowca wstąpił do pobliskiego sklepu. Niestety nie zdążyłem zrobić sensowniejszego zdjęcia. Rejestracja Autosana to TJE F709, rocznik 1989. Do stacji demontażu trafił w kwietniu 2013.

 

Autosan A1010M, PKS Jędrzejów

Linię nr 3 obsługiwał drugi Autosan A1010M. To pojazd o rejestracji TJE R511 i o numerze taborowym 90002. Także rocznik 1999. Po upadku PKS Jędrzejów autobus trafił do Przedsiębiorstwa Miejskiej Komunikacji Samochodowej (PMKS) z Tarnobrzegu. Na zdjęciu Autosan właśnie wjeżdża na końcowo-początkowy przystanek na pl. Kościuszki.

 

Autosan A1010M, PKS Jędrzejów

Autosan A1010M, PKS Jędrzejów  Autosan A1010M, PKS Jędrzejów

Ten sam autobus już na pętli Plac T. Kościuszki (Rynek) - taka nazwa widniała na rozkładach jazdy.

 

 Kapena City 7,5 z PKS Jędrzejów

 Na drugiej brygadzie linii nr 3 kursował najmniejszy tabor, czyli Kapena City 7,5. To rocznik 1999, od początku w PKS Jędrzejów. Odjazd z Rynku.

 

Kapena City 7,5 z PKS Jędrzejów

Kapena na pętli Plac T. Kościuszki (Rynek). Informacja pasażerska nie była zbyt bogata. Tylko wrzucony za szybę numer linii. 

 

Kapena City 7,5 z PKS Jędrzejów

Ostatnie autobusowe zdjęcie, które wykonałem w trakcie tego pobytu w Jędrzejowie. Niestety technicznie jest fatalne - mój aparat nie poradził sobie z zapadającym zmrokiem. Kapena na linii nr 3 ulicą Partyzantów dojeżdża do pl. Kościuszki.

 

Komunikacja miejska w Jędrzejowie, rozkład jazdy  Komunikacja miejska w Jędrzejowie, rozkład jazdy

Rozkład jazdy jędrzejowskiej komunikacji miejskiej. Pętla Plac T. Kościuszki (Rynek), z której korzystają wszystkie trasy. Linie nr 1 i 3 kursują w dni robocze i soboty. W niedziele i święta po Jędrzejowie jeździ linia C. Pod rozkładem cennik.

 

Jak już pisałem, nie udało mi się nagrać obsługującego komunikację miejską Autosana H9-21. Na szczęście materiał filmowy jednak powstał. Na poniższym nagraniu zobaczycie Autosana A1010M (TJE R535) objeżdżającego pl. Kościuszki jako linia nr 1. Na koniec wykonujący lokalny kurs Autosan H9-21 o rejestracji TJE 93UV (rocznik 1990):

 

 

 

W dniu mojej wizyty w Jędrzejowie nie istniał już dworzec autobusowy przy ul. Reymonta. Plac postojowy i stanowiska stały się ogólnodostępnym parkingiem. Przyznam, że byłem mocno zaskoczony takim widokiem. Kiedy ostatnio byłem w tym miejscu (jadąc jakimś kursem pospiesznym z Krakowa do Kielc), było ono zapełnione autobusami. W ramach oszczędności dworzec został przeniesiony na teren pobliskiej zajezdni PKS Jędrzejów. Tam już jednak nie dotarłem.

 

Dawny dworzec autobusowy PKS Jędrzejów

Dawny dworzec autobusowy PKS Jędrzejów

Dawne dworcowe stanowiska. Kiedyś było tu pełno autobusów. 

 

Dawny dworzec autobusowy PKS Jędrzejów

Przy pustych stanowiskach stał zamknięty budynek dawnego dworca autobusowego.

 

PKS Jędrzejów komunikację miejską obsługiwał jeszcze tylko przez kilka miesięcy. W czerwcu 2012 syndyk przewoźnika wstrzymał jakiekolwiek wyjazdy z zajezdni. Dotyczyło to także autobusów obsługujących szkoły i ruch lokalny. Tak zakończyła się działalność kolejnego przedsiębiorstwa PKS.

 

 Wpisy poświęcone autobusom

Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 18 stycznia 2015
Sprawdź autobus

Pod koniec czerwca 2014 polskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych uruchomiło bezpłatną usługę o nazwie Bezpieczny Autobus. Dzięki niej można sprawdzić, czy dany pojazd ma aktualne badania techniczne, jest ubezpieczony i czy z jakiś powodów nie został wycofany z ruchu (np. decyzją policji). Wystarczy wejść na stronę internetową (tu link) i wpisać numer rejestracyjny autobusu. Wówczas wyświetli się raport podający markę i model pojazdu, jego rok produkcji oraz dane dotyczące ubezpieczenia oraz ważności przeglądu technicznego. Podane są także podstawowe informacje o sprawdzanym autobusie: ilość miejsc, masa. W niektórych przypadkach wyświetli się także ostatni zarejestrowany stan licznika.

Bezpieczny Autobus powstał z myślą o rodzicach wysyłających swoje dzieci na wakacyjne wyjazdy. Nakręcono nawet specjalny animowany film, który zachęca do korzystania z tej nowej usługi. Można go oglądać w serwisie YouTube (tu link). Opinie o tym obrazie są jednak bardzo negatywne, a dzieci po obejrzeniu materiału niejednokrotnie reagowały przerażeniem, płaczem. Nie dziwię się. W końcu główny bohater filmu, stary, zniszczony autobus ginie, a scena śmierci to nie jest element humorystyczny.

Uruchamiając usługę Bezpieczny Autobus ministerstwo zrobiło ogromny prezent wszystkim miłośnikom autobusów. Otwarto ogromną bazę danych, obejmującą także pojazdy dawno wycofane z eksploatacji. Nie ma już teraz żadnego problemu z dokładnym określeniem, z którego roku jest dany autobus, czy kiedy go wyrejestrowano, przeznaczając do demontażu. Nieco gorzej jest z dokładnym ustaleniem typu. Dane zapisane w dowodach rejestracyjnych (i zgromadzone w bazie danych, z której korzysta usługa) nie zawsze pokrywają się ze stanem faktycznym. Np. zamiast hiszpańskiej marki Castrosua zobaczymy informację, że to Scania, bo takie autobus ma podwozie.

Poniżej kilka przykładowych autobusów i to, co na ich temat podaje opisywana strona ministerstwa.

 

Sunsundegui Sideral 2000, PKS Chełm

 

Ciekawy hiszpański autobus. Przedstawicieli tego modelu trochę jeździ po Polsce, co nie zmienia  faktu, że to bardzo oryginalny pojazd: ze względu na markę oraz wygląd. To Sunsundegui Sideral 2000. Własność PKS-u Chełm. Okolica ówczesnego Regionalnego Dworca Autobusowego w Krakowie, oczekiwanie na kurs pospieszny Kraków – Chełm przez Sandomierz i Lublin. 30.01.2010. Strona ministerstwa podaje, że to autobus turystyczny Volvo B12, czyli podwozie, na którym powstał ten pojazd. O marce Sunsundegui nie ma żadnej wzmianki. Na pasażera istotniejsza jest informacja o aktualnym badaniu technicznym (obecnie ważnym do 30.09.2015) i ważnej polisie OC. Rok produkcji 2002. Za opisywanym pojazdem Autosan Solina z PKS Myślenice (wówczas już PKS Grupa). Obecnie przewoźnik nie istnieje, a Soliny trafiły do różnych firm, np. do Małopolanina, który przejął trasy po słynnym CB (linie np. do Koszyc i Nowego Brzeska). Screen raportu.

 

Scania CN113CLB, CB Dobiesławice

 

To zdjęcie miało być tylko moją prywatną dokumentacją istnienia takiego autobusu. Wykonane pospiesznie, w ostatniej chwili wyjętym aparatem. Teraz ma już wielką wartość historyczną. Ta Scania CN113CLB należała do wspomnianej powyżej firmy CB z miejscowości Dobiesławice. Przewoźnik  obsługiwał kilka podmiejskich linii z Krakowa (np. do Chobotu przez Niepołomice), a w jego taborze przeważały starsze Scanie sprowadzone jako używane ze Skandynawii. To rocznik 1988. Autobus odjeżdża z przystanku „Plac Centralny” w Krakowie, realizując poranny kurs Czyżyny Dworzec – Gawłówek przez ul. Igołomską, Nowe Brzesko i Groblę. 26.08.2008. Od dobrych kilku lat autobus nie istnieje. CB swoje Scanie złomowało na terenie krakowskiej bazy przy ul. Łowińskiego. Najwidoczniej nie dopełniono wszystkich formalności, bo Bezpieczny Autobus podaje, że pojazd nadal jest zarejestrowany. Nie ma jednak ważnego badania oraz polisy OC. Dowód rejestracyjny wydano 20.12.2007. Screen raportu.

 

Scania CN113ALB, CB Dobiesławice

 

Jeszcze jeden autobus słynnej firmy CB. Tym razem przegubowiec. Linia Czyżyny Dworzec – Koszyce miała takie obłożenie, że konieczne było wykorzystywanie taboru mega. Kurs do Krakowa przed godziną 7:00 obsługiwały dwa jadące razem przegubowce. Tu Scania CN113ALB w wersji lokalnej (drzwi w układzie: 1-1-1-0), rocznik 1992. Na zdjęciu przystanek początkowy. Był wówczas wielki upał, a autobus nie miał otwieralnych okien. Nawiewy działały, ale i tak jazda nim była dość ekstremalnym przeżyciem (wysiadłem na krótko przed zrobieniem zdjęcia). 29.06.2009. Według bazy ministerstwa, pojazd nadal jest zarejestrowany, ale bez ważnego przeglądu i polisy OC. W rzeczywistości autobus złomowano w bazie przy ul. Łowińskiego. Screen raportu.

 

Irizar Century, PKS Zielona Góra

 

Irizar Century z roku 1997. Własność PKS Zielona Góra. Autobus podstawiony na górnej płycie ówczesnego RDA w Krakowie, jako kurs pospieszny z Zakopanego do Zielonej Góry. 18.01.2009. Baza ministerstwa podaje, że 15 lipca 2014 (wówczas wykonałem screen) nie miał on już ważnej polisy OC, a badania techniczne kończyły mu się 23 lipca 2014. Screen raportu. Pojazd nadal jest eksploatowany. Nowe badania techniczne wykonano 12 sierpnia i obowiązują do 12 lutego 2015.

 

DAB serii 6, PKS Namysłów

 

DAB serii 6 z roku 1981 (PKS Namysłów), a obok Autosan A1010T, rocznik 2003 (PKS Nysa). Jak podają źródła internetowe, ten piękny duński klasyk przestał istnieć już w roku 2010. Strona Bezpieczny Autobus twierdzi, że jest on nadal zarejestrowany, ale nie ma ważnego badania technicznego i ubezpieczenia. Autosan nadal istnieje, ma OC i przegląd (ważny do 18.06.2015), a na liczniku ponad 103 tys. pokonanych kilometrów, czyli dość mało jak na 2003 rocznik. Zdjęcie powstało na dworcu autobusowym w Opolu, 22.01.2009. Screen raportu (raport z lipca 2014). Warto jeszcze dodać, że raport podaje dość ciekawą masę własną DAB-a: 0 kg.

 

Ikarus 260.04, MZK Kędzierzyn-Koźle

 

W bazie znajdują się także autobusy skasowane dawno temu. Przykładem jest Ikarus 260.04 #201 z MZK Kędzierzyn-Koźle. Rocznik 1983, u przewoźnika od roku 1992 (odkupiony od Lubelskich Zakładów Naprawy Samochodów, gdzie przeszedł remont kapitalny). Na stronie Bezpieczny Autobus podano informację, że Ikarusa wyrejestrowano 3.04.1997 i zezłomowano. Nie jest to jednak data fizycznej likwidacji. Pojazd jeszcze jakiś czas stał na stanowisku kasacyjnym. Powyższe zdjęcie pochodzi z tygodnika ukazującego się w Kędzierzynie-Koźlu w połowie lat 90-tych („Jest Nasza Gazeta”). Wówczas kierowcy MZK protestowali, stąd dodatkowa tablica za przednią szybą. Kurs linii nr 5 w stronę pętli Pogorzelec, wtedy najprawdopodobniej zlokalizowanej jeszcze na ul. Żwirki i Wigury. Przystanek przy dworcu PKP w Kędzierzynie. Screen raportu.


Ikarus 280.26, MZK Kędzierzyn-Koźle

 

Inny historyczny już pojazd MZK Kędzierzyn-Koźle. Ikarus 280.26 #309 z 1985 roku. Pojazd obsługując linię nr 2 jedzie ul. Szymanowskiego w stronę pętli Rogi Stocznia. Około roku 1996. Widoczna na przyczepie reklama Opla była wówczas przyklejona na wielu autobusach kędzierzyńskiego przewoźnika. Opisywana baza podaje, iż przegubowiec został wyrejestrowany 24.05.2000 i złomowany. Screen raportu.


Renault Messenger

 

Bezpieczny Autobus to także źródło wiedzy o najmniejszym taborze. Tu dość nietypowy pojazd w polskim transporcie pasażerskim, czyli Renault Messenger z 1993 roku. Własność prywatnego przewoźnika kursującego po Zakopanem. Końcowy przystanek na Gubałówce. 2.03.2009. Screen raportu

 

 Blog Transportowy na Google +

Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 08 listopada 2014
Jeszcze o PKSiS Oświęcim SA

W lutym 2014 pisałem o zmianach taborowych w PKSiS Oświęcim SA (tu link). Materiał zakończyłem informacją o bardzo złej kondycji finansowej przewoźnika. Od tego czasu jego sytuacja znacznie się pogorszyła. Dowodem najbardziej odczuwalnym dla pasażerów jest zamknięcie strony internetowej. Ustalenie godzin odjazdów autobusów jest więc bardzo trudne. W dodatku nawet jeśli znamy godzinę, to nie mamy żadnej pewności, że dany kurs zostanie zrealizowany. W Internecie znajdziemy wiele artykułów opisujących problemy pasażerów oświęcimskiego PKS-u. Najwięcej materiałów dotyczy niezrealizowanych kursów linii 500 (Oświęcim – Tychy), 554 (Imielin – Tychy) i 586 (Oświęcim – Tychy, wydłużona wersja linii 500). To trasy, które przewoźnik obsługuje już od wielu lat, wygrywając przetargi ogłaszane przez poszczególne gminy. Teraz ich władze szukają ratunku u pobliskiego dużego organizatora transportu publicznego, czyli Miejskiego Zarządu Komunikacji w Tychach. Jak podają lokalne media, to właśnie MZK ma zająć się „pięćsetkami”. Stanie się to jednak dopiero 1 stycznia 2015.

 

Setra S215 UL, PKSiS Oświęcim SA, linia 500

Setra S215 UL, PKSiS Oświęcim SA, linia 500

 Mimo fatalnej sytuacji finansowej w taborze przewoźnika pojawiły się „nowe” autobusy. Tu Setra S215 UL o rejestracji KOS 63212. Rocznik 1992, data wydania dowodu rejestracyjnego (za CEP): 1.09.2014. Oświęcim dworzec kolejowy, kurs linii 500 z Tychów. 20.09.2014.

 

Próbą ratunku dla upadającego giganta jest utworzenie nowej firmy. Jak podał portal TwójSącz.pl oraz inne media, działalność przewozową PKSiS Oświęcim SA przejął nowy podmiot. Jego nazwa to Trans-Vobis. Firma zajęła się organizacją transportu we wszystkich oddziałach firmy, czyli w głównym oświęcimskim oraz w Nowym Sączu i w Krakowie. Wspomniany portal pisze, że w zarządzie Trans-Vobisu znajdziemy te same osoby, co w PKSiS Oświęcim SA. Zmieniła się zatem nazwa, a reszta pozostała bez zmian. Może za wyjątkiem nowego prezesa, którym według danych sądowych jest teraz Jan Popiołek, wcześniej związany z PKS Kraków, ale także działający w strukturach PKSiS Oświęcim.

 

Autosan H9-21, PKSiS Oświęcim SA

Na najbardziej prestiżowy kurs Oświęcim - Kraków PKSiS wysyła coraz gorszy tabor. Tu Autosan H9-21 z 1996 roku. To chyba już jedyny przewoźnik, którego „dziewiątki” wjeżdżają na teren dworca MDA w Krakowie. Kurs przez Zator, ul. Słowackiego w Oświęcimiu. 27.09.2014.

 

Autosan H10-10, PKSiS Oświęcim SA

Kurs Oświęcim Muzeum - Osiek Dom Ludowy realizuje Autosan H10-10 z 1996 roku (rej. BBT 9068). Według danych CEP autobus przejechał już ponad 416 tysięcy kilometrów. Oświęcim, ul. Dąbrowskiego przy pl. Kościuszki. 27.09.2014.

 

Jelcz 120M, PKSiS Oświęcim SA

Na terenie oświęcimskiego dworca autobusowego wciąż parkuje sporo autobusów. Ten Jelcz 120M (rej. BOF 2143) kiedyś miał elektroniczną (klapkową) tablicę kierunkową. To rocznik 1998 (na liczniku już ponad 540 tys. kilometrów). Obok fragment Jelcza T120 o rejestracji o numer mniejszej, czyli BOF 2142. Także 1998 rocznik (przebieg zbliżony do miejskiego kolegi: ponad 560 tys. km). Pojazd najprawdopodobniej oczekuje na kurs do Krakowa. 12.10.2014.

 

Heuliez GX187 i Jelcz 120M, PKSiS Oświęcim SA

Na dworcu odpoczywa inny Jelcz 120M. Starszy o rok BOC 1850 (przejechane ponad 585 tys. kilometrów), a obok niego Heuliez GX187 o numerach KOS 2G13. To już ostatni z trzech przedstawicieli tego modelu. Rocznik 1991, który według Centralnej Ewidencji Pojazdów przejechał tylko 197 tys. kilometrów, co biorąc pod uwagę jego wiek jest raczej mało realne. To jeden z dwóch ostatnich przegubowców w firmie. Oprócz niego jest jeszcze prezentowany w blogu (już jakiś czas temu) Mercedes Citaro G z Krakowa (według źródeł internetowych dawno już nie był widziany). Na tablicy kierunkowej Heulieza relacja Głębowice przez Polankę. 12.10.2014.

 

Heuliez GX187, PKSiS Oświęcim SA

Zbliżenie na ostatniego Heulieza w Oświecimiu. 27.09.2014.

 

 Carrier Fast Scoler, PKSiS Oświęcim SA

Przy budynku dworcowym odpoczywa Carrier Fast Scoler z 1999 roku. Co ciekawe, w CEP widnieje on jako Ponticelli LR210 (to nazwa podwozia, na którym zabudowano autobus). 12.10.2014.

 

 Renault R312, PKSiS Oświęcim

Renaulty R312 na płycie oświęcimskiego dworca. To wozy o rejestracjach KOS 2G11 i KOS 2G03. Oba z roku 1991, sprowadzone z francuskiego Grenoble. Ten tabor wykorzystywany był głównie do obsługi linii 5xx. 27.09.2014.

 

MAN SL283, PKSiS Oświęcim SA

MAN SL283 o rejestracji KOS 46ES. Jeden z 10 takich autobusów dostarczonych na początku 2003 roku. PKSiS Oświęcim SA kupił te fabrycznie nowe pojazdy w efekcie ogłoszonego w 2002 roku przetargu. Ich głównym zadaniem była obsługa linii 5xx, o czym świadczy umieszczony na każdym z autobusów napis informujący o zakupie przy użyciu środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Powiatu Bieruńsko-Lędzińskiego. W rzeczywistości MAN-y SL283 pojawiały się na praktycznie wszystkich trasach obsługiwanych przez oświęcimskiego przewoźnika, także w dalszych relacjach, np. do Krakowa. 27.09.2014.

 

 Autosan H7-20.02, MZK Oświęcim

Na oświęcimskim dworcu autobusowym zachował się jeszcze charakterystyczny duży logotyp PKS. Po tej stronie budynku królują autobusy MZK Oświęcim. Tu Autosan H7-20.02 #54 oczekujący na kolejny kurs, niestety nie ustaliłem, na jakiej linii. 27.09.2014.

 

Kapena City, PKSiS Oświęcim SA

W Oświęcimiu nadal garażuje przeniesiona z Nowego Sącza Kapena City. To rocznik 1998, który według CEP pokonał już ponad 573 tys. kilometrów. Badanie techniczne ma ważne do 1.03.2015. Zdjęcie wykonałem 27.09.2014.

 

Mercedes 815D Vario, PKSiS Oświęcim SA

W Oświęcimiu nadal pozostaje przeniesiony z Krakowa Mercedes 815D Vario (rocznik 2003) o rejestracji KR 380LT. Za szybą oznaczenie linii 574: Tychy Rynek - Bojszowy - Bieruń KWK Piast. 27.09.2014.

 

Wielkim problemem firmy Trans-Vobis są zaległości wobec pracowników przejętych po PKSiS Oświęcim. Jak pisała pod koniec sierpnia „Gazeta Krakowska”, zaczęły się już wypłaty zaległych pensji pracownikom z Nowego Sącza. Gorzej jest w Krakowie. Kiedy robiłem jedno z poniższych zdjęć podszedł do mnie pracownik obecnego Trans-Vobisu, żaląc się, że od stycznia on i koledzy nie otrzymali pensji. Było to we wrześniu. To właśnie zaległości wobec pracowników, a w związku z tym wobec ZUS-u sprawiły, że przewoźnik nie mógł uczestniczyć w ostatnich przetargach na obsługę przewozów szkolnych (wymóg potwierdzenia braku zaległości w płaceniu składek), które były bardzo dobrym i pewnym źródłem dochodu. Tak np. obsługę słynnego gimnazjum w Zaborzu przy Oświęcimiu przejął PKS Pszczyna. Użyłem określenia „słynne”, bo to właśnie obsługa gimnazjum na Zaborzu była „ostatnim bastionem” oświęcimskich Ikarusów IK160P. W pierwszym wpisie Bloga Transportowego zobaczycie zdjęcie jednego z tych autobusów wykonującego taki właśnie przewóz.

 

Autosan H9-21, Autosan A1010T, PKSiS Oświęcim SA

Kiedy sytuacja oświęcimskiego PKS-u nie była jeszcze aż tak tragiczna, gimnazjum w Niepołomicach i pobliską szkołę podstawową obsługiwały standardowo te same autobusy. Z krakowskiego oddziału Autosan H9-21 o rejestracji KR 92436 (rocznik 1994) i Autosan A1010T o numerach KR 8627A (rocznik 2002). O ile „dziewiątki” zmieniały się, to ich nowocześniejszy kolega niezmiennie od lat obsługiwał niepołomickie szkoły. Na końcu trzeci szkolny autobus, czyli gminny Jelcz L090M o rejestracji KWI C767 (rocznik 2000). Niepołomice, parking przy gimnazjum, 22.01.2014.

 

Autosan A1112T, PKS Nowy Sącz, PKSiS Oświęcim

Nowy rok szkolny 2014/2015 przyniósł wielkie rotacje taborowe na niepołomickich liniach szkolnych. Początkowo zmieniał się tylko trzeci autobus, a Autosan A1010T nadal towarzyszył gminnemu pomarańczowemu gimbusowi. Później został już tylko Jelcz, a pozostałe wozy regularnie wymieniano. Niekiedy trafiały się wielkie ciekawostki taborowe, jak ten Autosan A1112T z oddziału w Nowym Sączu (rej. KN 13654, rocznik 2002). 18.09.2014.

 

Solbus SN11M, PKS Kraków, PKSiS Oświęcim SA

Tu szczęka mi opadła :) Takiego pojazdu do obsługi niepołomickich szkół przenigdy nie spodziewałem się. To Solbus SN11M, czyli autobus miejski wykorzystywany pierwotnie przez PKS Kraków do obsługi krakowskiego lotniska (linia terminal - przystanek kolejowy), później kursował na darmobusie Carrefoura, a następnie na bezpłatnych liniach centrum handlowego Futura Park Kraków. Te ostatnie zostały przejęte przez PTS Kraków. Jak widać Solbus nie został pozbawiony charakterystycznej reklamy, zatem nadal nieodpłatnie reklamuje Futura Park. Poznańska rejestracja sugeruje, że autobus jest zastawem dla jakiegoś wielkopolskiego banku. Kierowcy, z którymi rozmawiałem wypowiadali się bardzo niekorzystnie na temat tego pojazdu. Twierdzili, że to stary grat, że dyrekcja podsyła im najgorze trupy, a najlepszy tabor jest sprzedawany. Jakiś czas później sprawę tę nagłośniła telewizja TVN (reportaż o schowanym autobusie). Parking przy niepołomickim gimnazjum, 2.10.2014.

 

Solbus SN11M, Solbus C10,5, Jelcz L090M, Niepołomice

Solbus SN11M, Solbus C10,5 i Jelcz L090M na parkingu przy gimnazjum w Niepołomicach. Środkowy pojazd zastąpił opisywanego powyżej Autosana A1010T o rej. KR 8627A. Nie widnieje on już w bazie CEP, więc został sprzedany lub przerejestrowany (nie skasowany - taka informacja byłaby podana). 29.09.2014.

 

Solbus SN11M, Jelcz L090M, Solbus C10,5, Niepołomice

Powyższe autobusy w innym ustawieniu i na nowszym zdjęciu. 21.10.2014.

 

Solbus C10,5, PKS Kraków, PKSiS Oświęcim

Zbliżenie na Solbusa C10,5. W PKS Kraków o numerze K00108, rocznik 2007. Autobus już nie obsługuje przewozów szkolnych. Został wystawiony na sprzedaż. Obecnie można go ogladać w jednym z krakowskich komisów. Jest ustawiony tuż przy płocie - Kreator przy ul. Igołomskiej. Cena 149600 zł netto. Trochę tańszy jest jego brat bliźniak nr K00107, którego cena to 144000 zł netto. 21.10.2014.

 


 Uzupełnienie

Powyższy artykuł napisałem na początku października. Wówczas PKSiS Oświęcim SA jeszcze starał się obsługiwać linie 500 i 586 z Oświęcimia oraz pozostałe trasy o numeracji 5xx. Obecnie (7.11.14) linie te zawieszono i uruchomiono komunikację zastępczą. Informację o niej znajdziemy np. na stronie MZK Oświęcim. Komunikat z dnia 21.10.2014 podaje, że w związku z zawieszeniem linii nr 500 i 586 z Oświęcimia do Tychów jest realizowana komunikacja zastępcza. To linia 0 (Oświęcim Miasto – Bieruń Pętla), którą obsługuje firma PTS Bus-Trans Tychy. W Bieruniu przesiadka do autobusów jadących do Tychów. Ten sam komunikat zawiera informację, że od 3.11.2014 do 31.12.2014 na odcinku Oświęcim Miasto – Bieruń Pętla komunikacja będzie realizowana przez MZK Oświęcim jako linia nr 46, zapewniająca połączenie z kursującą na trasie Bieruń Pętla – Tychy linią 0 obsługiwaną przez PKM Tychy. Od 1 stycznia 2015 będzie kursowała jedna linia nr 686 na trasie Oświęcim Miasto – Tychy Nexteer.  

Informację o kolejnych awaryjnych rozwiązaniach znalazłem na stronie Serwisu Lokalnego z powiatu bieruńsko-lędzińskiego. I tak linię 574 zastąpiła trasa nr 274 (Tychy Nexteer – Bieruń KWK Piast) obsługiwana przez PKM Tychy. Ten przewoźnik kursuje także na dotychczasowej linii 554 (Tychy dw. PKP – Imielin Most) zmienionej na 54. Trasy 551 (Wola Skrzyżowanie – Bieruń – Tychy Dw. PKP) i 581 (Pszczyna Dw. PKP – Bieruń Plac Autobusowy) przenumerowano na 51 i 81, a ich obsługę przejął PKS Pszczyna. Ponoć komunikacja zastępcza jest bezpłatna. W szczegóły jednak nie wnikałem.

Tak oto pada „gigant na glinianych nogach”. Do tego tematu na pewno powrócę za jakiś czas.

 

 Wpisy poświęcone autobusom

Blog Transportowy na Facebooku

 
1 , 2 , 3