Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Październik 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Google+

Wpisy z tagiem: EZT

niedziela, 30 lipca 2017
EN57 na murze

Graffiti pojawiające się na taborze to problem wielu przewoźników. Szczególnie na tego typu zniszczenia narażone są zespoły trakcyjne. Przez lata „lokalni twórcy” na swój cel wybierali ezt serii EN57. Niekiedy wręcz trudno było zobaczyć jednostkę w jej zakładowym malowaniu, bo przeważały pojazdy pobazgrane sprejami.

Czasami jednak dzieje się inaczej i graffiti nie pojawia się na ezt. To pojazd zostaje tematem grafiki. Tak np. stało się w Opolu. W miejscowości, której EN57 są wręcz kolejowym symbolem, obsługującym pierwotnie wszystkie zelektryfikowane linie wychodzące z miasta (np. w kierunku Kędzierzyna-Koźla, Strzelec Opolskich, czy Brzegu).

Takie kolejowe, w tym przypadku legalne graffiti możemy zobaczyć obok Wieży Piastowskiej, przy Narodowym Centrum Polskiej Piosenki.

 

EN57 graffiti

EN57 graffiti

Kolejowe graffiti w rejonie Wieży Piastowskiej. 4.03.2017.

 

Dlaczego piszę, że to EN57, a nie EN71? Zakładam, że autor (autorzy) malowidła wziął pod uwagę historyczne realia, czyli fakt, że EN57 było podstawowym ezt w Opolu. Dłuższe o jeden człon jednostki serii EN71 pojawiały się w tej miejscowości później (z Zakładu Taboru we Wrocławiu – od lat 80-tych lub po roku 2000 po przekazaniach z Krakowa).

 

Kalendarz imprez komunikacyjnych 

Tagi: EN57 EZT
17:41, lukaszwoblog , kolej
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 14 maja 2017
Czeskie w Kędzierzynie

Materiały na temat kolei czeskich pojawiały się w Blogu Transportowym wiele razy. Utworzyłem nawet specjalny tag „ĆD” pozwalający łatwo znaleźć te wpisy. Dotyczą one także czeskiego taboru jeżdżącego po Polsce, zarówno wagonów, jak i lokomotyw.

Na jeden z pojazdów czeskich kolei natrafiłem na stacji Kędzierzyn-Koźle. To elektrowóz ČD Cargo oddelegowany do Polski, posiadający napisy: „Koleje Czeskie”. Dokładnie maszyna o oznaczeniu 130 003-7.

To Škoda 79E z roku 1977. Łącznie powstały 54 takie maszyny. Wszystkie wyprodukowano w 1977 roku. Większość, czyli 40 egzemplarzy, trafiła do czechosłowackich kolei ČSD, a pozostałe do kolei przemysłowych.

Lokomotywy te potocznie określane są jako: hrbatá (garbata) i velbloud (wielbłąd) – ze względu charakterystyczny „garb” w części środkowej dachu.

 

Škoda 79E, 130 003-7, České dráhy

Škoda 79E, 130 003-7, České dráhy

Škoda 79E, 130 003-7, České dráhy

Škoda 79E oznaczona jako 130 003-7 stoi odstawiona przed peronami stacji Kędzierzyn-Koźle, pod nastawnią KKA. Lokomotywa w obecnie obowiązującym schemacie malowania ČD Cargo. Za elektrowozem podbijarka PR-C7-PLM-633.

 

Powyższe zdjęcia powstały 3 grudnia 2016. W trakcie tego krótkiego pobytu na stacji Kędzierzyn-Koźle nic się na niej niestety nie działo. Chodzi mi o ruch pociągów towarowych, bo na te głównie liczyłem. Natomiast w kwestii pasażerskiej, pojawiły się dwa ezt z Przewozów Regionalnych. Jeden z nich obsługiwał relację Kędzierzyn-Koźle (14:00) – Racibórz (14:49), czyli regio nr 99415. To EN57-992 z 1974 roku.

 

EN57, Przewozy Regionalne

Przy peronie czwartym stacji Kędzierzyn-Koźle stoi EN57-992 jako regio do Raciborza.

 

Druga jednostka to EN57-2077 obsługująca pociąg regio nr 64412 relacji Wrocław Główny (11:40) – Opole Główne (12:53/13:05) – Kędzierzyn-Koźle (13:55/14:06) – Gliwice (14:44). Wyprodukowano ją w roku 1980 i pierwotnie oznaczono jako EN57-1351. Jednostka na stałe była przydzielona do Katowic. W roku 2007 przeprowadzono modernizację połączoną ze zmianą oznaczeń na obecne EN57-2077 i zmieniono przydział pojazdu na Opole.

 

EN57, Przewozy Regionalne

EN57, Przewozy Regionalne

EN57-2077 jako regio do Gliwic w trakcie wjazdu i postoju przy peronie trzecim stacji Kędzierzyn-Koźle. Widok na dawniej zadaszony peron bagażowy i jego niszczejącą i nieużywaną infrastrukturę (oddzielny tunel podziemny, windy).

 

Do czeskich pociągów jeżdżących po Polsce niedługo powrócę, zapraszając do Głuchołaz.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

sobota, 18 marca 2017
Setny Impuls

Impuls to rodzina elektrycznych zespołów trakcyjnych oferowanych przez firmę NEWAG z Nowego Sącza. Jak podaje na swojej stronie internetowej producent, są one „pojazdami niskopodłogowymi z jednoprzestrzennym wnętrzem, wyposażonym m.in. w pełny monitoring wnętrza, klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, opcjonalnie w automaty do sprzedaży biletów oraz kasowniki biletowe. Wnętrze zostało dostosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się - przewidziano podjazdy (pochylnie), wysuwane stopnie, windy, szerokie przejazdy oraz miejsce do przewozu wózków  i rowerów. W pojeździe zastosowane zostały  klasyczne wózki napędowe oraz  wózki toczne Jacobsa (wspólne dla dwóch członów). Wózki te posiadają nowoczesny układ biegowy i dwustopniowe usprężynowanie z drugim stopniem pneumatycznym, które skutecznie tłumi drgania i zapewnia wysoki komfort podróżowania”.

Impulsy są oferowane w czterech wersjach. Najdłuższa, sześcioczłonowa została oznaczona jako typ 35WE. To właśnie od tego modelu wszystko się zaczęło. Był to pierwszy Impuls, który powstał w firmie NEWAG. Dokładnie w 2012 roku.

Krótszy, pięcioczłonowy Impuls to typ 45WE. Było o nim głośno w sierpniu 2015, gdy egzemplarz wyprodukowany dla Kolei Mazowieckich osiągnął prędkość 226 km/h, stając się rekordzistą wśród wyprodukowanych w Polsce pojazdów szynowych.

Czteroczłonowy Impuls to typ 31WE. O nim też było głośno. W lutym 2013 osiągnął on prędkość 211,6 km/h, stając się ówczesnym najszybszym polskim pojazdem szynowym.

Impuls 36WE to jednostka trójczłonowa, a 37WE dwuczłonowa, jednocześnie najkrótszy przedstawiciel tej rodziny pojazdów.

Impulsy stopniowo trafiają do nowych przewoźników, także do zagranicznych, np. do Ferrovie del Sud Est z Włoch. W ostatnich miesiącach nowe Impulsy zostały wyprodukowane także dla Kolei Małopolskich. W wersjach 45WE (pięć ezt oznaczonych jako seria EN79) i 31WE (osiem ezt oznaczonych jako seria EN78). Wśród nich znalazł się egzemplarz wyjątkowy. To setny Impuls. Dokładnie pojazd nr EN79-005.

Jego uroczysta prezentacja odbyła się na dworcu Kraków Główny w piątek, 24 lutego 2017. Niestety nie miałem okazji w niej uczestniczyć, ale jubileuszowego Impulsa oglądałem już następnego dnia. W sobotę, 25 lutego 2017 ten ezt był pokazywany na stacji Kraków Płaszów. Nie była to jednak ogólnodostępna ekspozycja. Po prostu jednostka oczekiwała za peronami na przydział pracy. W sumie na jednym torze stały cztery Impulsy, co wyglądało bardzo ciekawie. Były sprzęgnięte po dwa. Setnego EN79-005 połączono z EN79-002.

 

NEWAG 45WE, Impuls, Koleje Małopolskie

NEWAG 45WE, Impuls, Koleje Małopolskie

Impuls #100, czyli EN79-005 za peronami stacji Kraków Płaszów. 25.02.2017.

 

NEWAG 45WE, Impuls, Koleje Małopolskie

NEWAG 45WE, Impuls, Koleje Małopolskie

Setny Impuls został dodatkowo oklejony okolicznościowymi grafikami. 25.02.2017.

 

NEWAG 45WE, Impuls, Koleje Małopolskie

NEWAG 45WE, Impuls, Koleje Małopolskie

EN79-005 sprzęgnięto z innym Impulsem: EN79-002. 25.02.2017.

 

Powyższe zdjęcia powstały przed 13:00. Na stację Kraków Płaszów wróciłem za około dwie godziny. Setny Impuls nadal tam stał, ale już w innym miejscu i tylko z EN79-002.

 

NEWAG 45WE, Impuls, Koleje Małopolskie

EN79-005+EN79-002 już w innym miejscu, bez pozostałych dwóch Impulsów. 25.02.2017.

 

W trakcie mojego pobytu na stacji Kraków Płaszów Impulsy prezentowały się także w wersji dynamicznej. Jeden z nich manewrował, a dwa sprzęgnięte obsługiwały pociąg z Tarnowa.

 

NEWAG 31WE, Impuls, Koleje Małopolskie

EN78-004 wraz z innym Impulsem 31WE na początku w trakcie postoju na stacji Kraków Płaszów. Jednostki obsługują pociąg Kolei Małopolskich relacji Tarnów - Kraków Główny. 25.02.2017.

 

 NEWAG 31WE, Impuls, Koleje Małopolskie

Jeszcze raz powyższe Impulsy z Tarnowa do Krakowa Głównego. Tym razem widok z estakady tramwajowej. Obok EN78 właśnie zatrzymał się IC 6304 „Mehoffer” z Jeleniej Góry do Przemyśla Głównego (przez Wałbrzych Główny, Wrocław Główny, Opole Główne, Częstochowę Stradom, Tarnów). Skład prowadzi lokomotywa EP07-1043. Po lewej opóźniony pociąg TLK 31190 „Nosal” z Zakopanego do Warszawy Wschodniej. 25.02.2017.

 

NEWAG 31WE, Impuls, Koleje Małopolskie

 EN78-005 opuszcza perony stacji Kraków Płaszów. 25.02.2017.

 

Przyznam, że Impulsy w nowych barwach Kolei Małopolskich bardzo podobają mi się.

 

Kalendarz imprez komunikacyjnych

niedziela, 08 stycznia 2017
Dzień Kolejarza 2016 w Krakowie (2) - Przewozy Regionalne

W pierwszej części relacji z Dnia Kolejarza 2016 w Krakowie prezentowałem tabor pokazany przez spółki PKP Energetyka i Koleje Małopolskie (link). Teraz pora na Przewozy Regionalne.

Ta ekspozycja składała się z dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zaczynam od starszego. To ED72-014. Jednostka, która powstała w roku 1995, we wrocławskim Pafawagu. Przez lata eksploatacji kilka razy zmieniała barwy, aby ostatecznie zostać „tygryskiem”. W jej wnętrze zbytnio nie ingerowano, dlatego śmiało można stwierdzić, że to pojazd historyczny (przymykając oko na obecne malowanie oraz unowocześnienie w postaci ekranów pokazujących np. kolejne stacje).

Jednostka ED72-014 zawsze była związana z Małopolską, obsługując np. pociągi do Zakopanego. Miała także epizody międzynarodowe, czyli obsługiwała relację z Krakowa do słowackiej Żyliny. Natomiast dość sporą część Polski „zwiedzała” jako pociągi interREGIO.

 

ED72, Przewozy Regionalne

ED72, Przewozy Regionalne

ED72-014 jako ekspozycja Przewozów Regionalnych przy peronie pierwszym stacji Kraków Główny. Na wyświetlaczach relacja do Kielc. 27.11.2016.

 

ED72, Przewozy Regionalne

ED72, Przewozy Regionalne

ED72, Przewozy Regionalne

ED72, Przewozy Regionalne

ED72, Przewozy Regionalne

ED72, Przewozy Regionalne

Wnętrze ED72-014. Jak za dawnych lat. Brak tylko przedziału klasy pierwszej (wyznaczonego, bo układ i rodzaj siedzeń pozostał) i Warsu. Jeżeli dobrze pamiętam, to w korytarzu w początkowym okresie eksploatacji był rozłożony dywan.

 

ED72, Przewozy Regionalne

Stojak na narty, czyli charakterystyczny element wnętrza małopolskich elektrycznych zespołów trakcyjnych.



ED72, Przewozy Regionalne

ED72, Przewozy Regionalne

Jeden z monitorów zamontowanych wewnątrz ponad 20-letniego ezt. Wyświetlana relacja Kraków Główny - Kielce.

 

ED72, Przewozy Regionalne ED72, Przewozy Regionalne

 ED72, Przewozy Regionalne  ED72, Przewozy Regionalne  

Kilka detali wnętrza ED72-014, np. charakterystyczne otwarcie/zamknięcie wywietrznika (będące często powodem sporów między pasażerami - w której pozycji zamknięto, a w której otwarto), czy hamulec bezpieczeństwa.



Druga jednostka pokazana przez Przewozy Regionalne to Impuls. Pojazd oznaczony jako EN63A-001. Wyprodukowany w Nowym Sączu, w tamtejszej firmie NEWAG. Rocznik 2014. Dodatkowo otrzymał małopolską nazwę „Trzy Korony”.

 

EN63A-001, Przewozy Regionalne

EN63A-001, Przewozy Regionalne

EN63A-001 jako drugi pojazd zaprezentowany przez Przewozy Regionalne przy peronie pierwszym stacji Kraków Główny. Na wyświetlaczach relacja do Oświęcimia.

 

EN63A-001, Przewozy Regionalne EN63A-001, Przewozy Regionalne

Przy ścianach czołowych jednostki podano jej nazwę „Trzy Korony” wraz z symbolem graficznym.

 

EN63A-001, Przewozy Regionalne

EN63A-001, Przewozy Regionalne

EN63A-001, Przewozy Regionalne

Wnętrze EN63A-001. Dominuje kolor niebieski.

 

EN63A-001, Przewozy Regionalne

Równolegle do ekspozycji Przewozów Regionalnych swoje pojazdy prezentowała spółka PKP Intercity. Jako pierwszy stał elektrowóz EU07-380.

 

ED72, EN63A, Przewozy Regionalne

Porównanie sprzęgów obu zaprezentowanych przez Przewozy Regionalne jednostek.



ED72, Przewozy Regionalne

Porównanie sprzęgów ED72-014 i EN77-005 z Kolei Małopolskich.

 

W następnym wpisie o krakowskiej ekspozycji z okazji Dnia Kolejarza 2016 opiszę tabor zaprezentowany przez PKP Cargo. Tu link.

 

Blog Transportowy na Google +

Tagi: ED72 EU07 EZT
19:17, lukaszwoblog , kolej
Link Dodaj komentarz »
sobota, 17 grudnia 2016
Na stacji Opava východ

Po ponad sześciu latach ponownie zapraszam na stację Opava východ. Wcześniejszy materiał dotyczący tego czeskiego dworca do zobaczenia pod tym linkiem

Na stację Opava východ dotarłem w sobotę, 6 sierpnia 2016. Był to krótki pobyt na zasadzie przyjście, zrobienie zdjęć i ruszam w inne rejony miasta. Jak na czeską kolej przystało, nie zawiodła mnie. Na dworcu czekało kilka ciekawych pojazdów.

Zacznę od trójwagonowego składu pociągu InterCity 542 „Vladislav Vančura“ relacji Opava východ (15:50) - Ostrava-Svinov (16:10/19) - Olomouc hl.n. (17:08/10) - Pardubice hl.n. (18:20/21) - Praha hl.n. (19:15). Były to niestety tylko trzy odstawione bez lokomotywy wagony, ponieważ kursuje on wyłącznie w niedziele i święta. Szkoda, bo prowadząca go maszyna jest dość ciekawa. To elektrowóz serii 151, który na weekend prawdopodobnie zjechał do lokomotywowni w Ostrawie. Z Pragi wagony przyjechały do Opawy w piątek, o godzinie 16:33, jako IC 543 „Vladislav Vančura“ (kursuje wyłącznie w piątki).

Co ciekawe, trójwagonowy skład (dwie „dwójki” i jeden wagon łączony klasy „pierwszej” i „drugiej”) jedzie tylko w relacji Opava východ - Ostrava-Svinov. Na dalszym odcinku zostaje wydłużony o pięć wagonów w relacji Koszyce – Praga. Są to wagon barowy, trzy „dwójki” i na końcu dość nietypowy element dziennego pociągu pasażerskiego, a tym bardziej kategorii InterCity, czyli wagon towarowy – do przewozu samochodów osobowych (seria DDm915). Takie połączenia są popularne w przypadku połączeń nocnych, tzw. autokuszety. Tymczasem Czesi (i Słowacy) poszli dalej, dodając taki wagon do składu dziennego. Pomysł rewelacyjny. Jeżeli już musimy wziąć z sobą samochód, to po co męczyć się kilka godzin „za kółkiem”, skoro można beztrosko podróżować w wygodnym wagonie, a auto zabrać jako bagaż.

Bezpośrednie połączenie kolejowe łączące Opawę z Pragą to nowość funkcjonująca od czerwca 2015. Uruchomienie go było bardzo ważnym wydarzeniem dla mieszkańców Opawy i regionu. Pierwszy pociąg ze stolicy na dworcu Opava východ witały tłumy. Oprócz InterCity  „Vladislav Vančura“ w relacji tej kursuje także IC „Opava” (dni robocze oraz w niedziele i święta – tu w relacji z Pragi – a także w soboty – tu w relacji do Pragi), w którego składzie znajduje się między innymi wagon kinowy.

 

Wagony, České dráhy

Wagony, České dráhy

Skład pociągu InterCity 542 „Vladislav Vančura“, a w tle budynek opawskiego dworca.

 

Wagony, České dráhy

Przykładowe oznaczenie jednego z wagonów InterCity 542 „Vladislav Vančura“.

 

Na tym samym torze, co skład InterCity 542 „Vladislav Vančura“ stała także osobówka do Hlucina. Dokładnie osobni vlak 13427 relacji Opava východ (16:42) - Kravaře ve Slezsku (16:55/57) - Hlučín (17:19). Obsługiwała go Regionova, czyli autobus szynowy serii 814/914, a w tym przypadku 914 119-3/814 119-4. To dokładnie ten sam pojazd, który prezentowałem w 2010 roku. Wówczas również w relacji do Hlučína.

 

Regionova, České dráhy

Regionova, České dráhy

Regionova oczekuje na odjazd do Hlučína. Do pokonania ma 22 kilometry.

 

Po drugiej stronie oczekującego niedzieli składu pasażerskiego do Pragi, także na tym samym torze stał wagon towarowy - brankard. To bardzo charakterystyczny dla kolei byłej Czechosłowacji pojazd z lat 50-tych ubiegłego wieku (produkcja 1955 – 1957 w miejscowości Česká Lípa), serii Da-k. Takie wagony nadal są eksploatowane – dołącza się je do lokalnych pociągów towarowych. Przykładowe zdjęcie w składzie.

 

Wagony, České dráhy

Wagon brankard serii Da-k odstawiony na końcu stacji.

 

Wagony, České dráhy

Wagony, České dráhy  Wagony, České dráhy

Zbliżenie na detale dość wiekowego już wagonu.

 

Przy sąsiednim peronie stał CityElefant, czyli trójczłonowy, piętrowy elektryczny zespół trakcyjny. To linia S1 do Czeskiego Cieszyna, a dokładnie osobni vlak nr 3425 relacji Opava východ (16:42) - Ostrava-Svinov (17:12/22) - Havířov (17:48/49) - Český Těšín (18:11). Był to „miejski słoń” nr 035, nazwany „Adelka”. Takie piętrowe składy to stała obsługa linii S1 (w ramach systemu ODIS).

 

CityElefant, České dráhy

CityElefant, České dráhy

CityElefant, České dráhy

CityElefant, czyli jednostka 971/471 035 „Adelka” oczekuje na odjazd do Czeskiego Cieszyna.

 

CityElefant, České dráhy

Na stacji stał także inny CityElefant. Jednostka 971/471 054 „Petra”.

 

Za CityElefantem do Czeskiego Cieszyna, na tym samym torze, przy koźle oporowym stał odstawiony wagon doczepny serii Btax, dawne oznaczenie 010. Niestety nie wiem, jaki był jego pełny numer i na jaki pociąg oczekiwał. Najprawdopodobniej jego najbliższy kurs miał odbyć się za dwa dni, czyli w poniedziałek.

 

Wagony, České dráhy

Odstawiony na końcu peronu wagon doczepny serii Btax. Przed nim stoi CityElefant nr 035.

 

Przy tym samym peronie, co CityElefant stał skład spalinowy. Dokładnie wagon silnikowy 843 022-5 „Denisa” + wagon doczepny serii Btn753 nr 505429-29012-3 + wagon sterowniczy serii Bftn791 nr 505480-29006-1. Do Opawy przyjechał on jako rychlík nr 1122 relacji Ostrava střed (15:41) - Ostrava-Svinov (15:56/16:02) - Opava východ (16:22). Dalej miał jechać do Olomouca, ale w związku z remontem kapitalnym torowiska pomiędzy Opawą, a Krnowem, na dalszym odcinku funkcjonowała zastępcza komunikacja autobusowa. Od Krnowa pasażerowie jechali już pociągiem.

 

Wagon motorowy serii 843, České dráhy

Wagon silnikowy 843 022-5 „Denisa” w dawnym, biało-czerwonym malowaniu kolei czeskich.

 

Wagony, České dráhy

Środkowa część spalinowego pociągu z Ostravy střed, czyli wagon doczepny Btn753 nr 505429-29012-3. Również w starej wersji malowania.

 

Wagony, České dráhy

Trzeci element spalinowego składu, czyli wagon sterowniczy serii Bftn791 nr 505480-29006-1. W tle Regionova 914 120-1/814 120-2.



CityElefant i wagon sterowniczy serii Bftn, České dráhy

CityElefant nr 035 i wagon sterowniczy serii Bftn nr 505480-29006-1.

 

Wagony, České dráhy

Za peronami stał także inny wagon sterowniczy serii Bftn791, czyli nr 505480-29005-3, a za nim wagon doczepny.

 

W trakcie mojego krótkiego pobytu na stacji Opava východ udokumentowałem fotograficznie jeszcze jedną Regionovę. Tym razem nr 120. Obsługiwała ona pociąg osobowy nr 23473 w bardzo krótkiej relacji Hradec nad Moravicí (16:06) - Opava východ (16:20). Po wysadzeniu pasażerów autobus szynowy odjechał z terenu dworca, do miejscowej lokomotywowni.

 

Regionova, České dráhy

Regionova 914 120-1/814 120-2 przyjechała z miejscowości Hradec nad Moravicí. To bardzo krótka relacja, tylko 8 km, które pociąg pokonuje w 14 minut. Hradec nad Moravicí to tak samo jak Opava východ stacja krańcowa. 

 

Regionova, České dráhy

Regionova 914 120-1/814 120-2 i wagon sterowniczy Bftn nr 505480-29006-1.



Regionova, České dráhy

Regionova 914 120-1/814 120-2 opuszcza perony stacji Opava východ.

 

Głównym powodem mojej wizyty na stacji Opava východ był pociąg obsługiwany przez spółkę Railway Capital as. Przedstawię go w następnym kolejowym wpisie z Opawy. Tu link.

 

Wpisy poświęcone kolei

21:13, lukaszwoblog , kolej
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 04 grudnia 2016
Dzień Kolejarza 2016 w Krakowie

W niedzielę 27 listopada 2016 na terenie stacji Kraków Główny obchodzono Dzień Kolejarza. Tradycyjnie w związku z tym świętem przy peronie pierwszym zorganizowano wystawę taboru. W porównaniu z ostatnimi edycjami była ona bardzo bogata w prezentowane pojazdy (tu link do relacji z edycji 2014).

Eksploatowany tabor zaprezentowały następujące spółki: PKP Cargo, PKP Intercity, PKP Energetyka, Przewozy Regionalne i Koleje Małopolskie. Łącznie na odwiedzających peron pierwszy czekało aż 9 lokomotyw (w tym 4 elektrowozy i 5 spalinówek), 8 wagonów (po 4 pasażerskie i towarowe), 3 elektryczne zespoły trakcyjne i pociąg sieciowy. Było więc co oglądać.

Prezentację zaczynam od najmniejszej ekspozycji. Tylko jeden pojazd. To pociąg sieciowy należący do spółki PKP Energetyka. Dokładnie WM-15P.00-23.

 

Pociąg sieciowy WM-15P.00-23, PKP Energetyka

Pociąg sieciowy WM-15P.00-23, PKP Energetyka

Pociąg sieciowy WM-15P.00-23, PKP Energetyka

Pociąg sieciowy WM-15P.00-23, PKP Energetyka

Pociąg sieciowy WM-15P.00-23, PKP Energetyka.

 

Także jeden pojazd wystawiły Koleje Małopolskie. Rozmiarowo jednak większy niż ekspozycja PKP Energetyka. To EN77-005, nazwany „Tischner”. Rocznik 2011. Ten ezt był już prezentowany w ramach krakowskiego Dnia Kolejarza w 2012 roku (tu link). Wówczas była to wystawa Przewozów Regionalnych, a pojazd ten miał zupełnie inne barwy. Od niedawna wozi on na sobie nowe kolory Małopolski. Przyznam, że obecna szata graficzna o wiele bardziej przypadła mi do gustu.

 

EN77, Koleje Małopolskie

EN77, Koleje Małopolskie

EN77, Koleje Małopolskie

EN77, Koleje Małopolskie

EN77, Koleje Małopolskie

EN77-005 „Tischner” z Kolei Małopolskich w nowej wersji malowania.

 

EN77, Koleje Małopolskie

EN77, Koleje Małopolskie

EN77, Koleje Małopolskie

EN77, Koleje Małopolskie  EN77, Koleje Małopolskie

EN77, Koleje Małopolskie  EN77, Koleje Małopolskie

EN77, Koleje Małopolskie  EN77, Koleje Małopolskie

EN77, Koleje Małopolskie  EN77, Koleje Małopolskie

Wnętrze EN77-005.

  

W dalszej części relacji z krakowskiego Dnia Kolejarza 2016 ekspozycja Przewozów Regionalnych. Tu link.

 

Blog Transportowy na Facebooku

Tagi: EN7x EZT PESA
21:23, lukaszwoblog , kolej
Link Komentarze (1) »
wtorek, 09 sierpnia 2016
ŚDM – pociągi (2)

Wracam do relacji z Krakowa Płaszowa - 29 lipca 2016, czyli w trakcie Światowych Dni Młodzieży. Tu link do pierwszego wpisu na ten temat. 

W trakcie mojego pobytu, ze stacji tej korzystały także pociągi Kolei Małopolskich, w relacjach Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Lotnisko, Kraków Lotnisko – Wieliczka Rynek-Kopalnia oraz dodatkowych – skróconych: Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Płaszów i Kraków Płaszów – Wieliczka Rynek-Kopalnia. Zestawiano je z różnych jednostek w trakcji podwójnej, np. EN99 + EN64.

Frekwencja była niekiedy bardzo duża i pasażerowie wsiadający w Płaszowie mieli poważny problem ze zmieszczeniem się. Tak było np. z pociągiem Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Lotnisko, złożonym z EN99-001 i EN64-002.

 

EN64-002, Koleje Małopolskie

EN64-002, Koleje Małopolskie

Pociąg Kolei Małopolskich w relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko złożony z EN99-001 i EN64-002. Przyjechał pełny, a zamierza do niego wsiąść dość spora grupa pielgrzymów.

 

Koleje Małopolskie

Koleje Małopolskie

Przy każdych drzwiach zgromadziła się spora grupka pielgrzymów. 

 

EN99-001+EN64-002, Koleje Małopolskie

Wsiadanie trwało dość długo, ale w końcu udało się. Po kilku minutach przepełniony skład EN99-001 + EN64-002 może ruszać w dalszą podróż. Obok przechodzi kolejna grupa pielgrzymów.

 

EN99-001+EN64-002, Koleje Małopolskie

Skład EN99-001 + EN64-002 odjeżdża z Krakowa Płaszowa. Na czas ŚDM dozwolone zostało korzystanie z naziemnego przejścia miedzy peronami.

 

ED72, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Skład ED72-002 + ED72-013 już bez napisu „Kraków Płaszczów”.  


Kiedy skład EN99-001 + EN64-002 odjeżdżał, stojące przy tym samym peronie ED72 zmieniły relację na powrotną: Kraków Płaszów – Wadowice. Odjazd o 13:16.

 

ED72, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Jednostki ED72-013 i ED72-002 gotowe do wyruszenia w drogę powrotną do Wadowic.

 

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Skład trzech EN71 w barwach województwa dolnośląskiego (#1038+????+970) przed podstawieniem się jako dodatkowy pociąg regio z Krakowa Płaszowa do Zakopanego.

 

Dwie minuty po nim odjeżdżał inny specjalny regio na ŚDM. Tarnów – Kraków Główny. Tworzyły go ezt EN71-016 i EN71-015. Pierwsza jednostka w nowym „tygryskowym” malowaniu Przewozów Regionalnych. Druga w dotychczasowym szaro-czarno-czerwonym. Skład idealnie pokazywał więc różnice między jedną, a drugą wersją barw. Przyznam, że ta „tygryskowa” bardzo podoba mi się. Nie przepadam natomiast za układem kolorów prezentowanym przez EN71-015.

 

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Skład EN71-016 + EN71-015 z Tarnowa do Krakowa Głównego powoli wjeżdża na wypełniony pielgrzymami peron.

 

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

„Tygrysek” z Tarnowa w trakcie postoju na stacji Kraków Płaszów.

 

EN77, Koleje Małopolskie

Dodatkowy pociąg Kolei Małopolskich w relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Płaszów kończy bieg. Tworzą go jednostki EN77-002 i EN77-003.

 

EN77, Koleje Małopolskie

Bezpośrednio po przyjeździe nastąpiła zmiana kierunku jazdy i skład EN77-003 + EN77-002 był już gotowy do drogi jako pociąg nr 33255 relacji Kraków Płaszów - Wieliczka Rynek-Kopalnia.

 

 EN64-003+EN99-003, Koleje Małopolskie

EN64-003+EN99-003, Koleje Małopolskie

Złożony z jednostek EN64-003 i EN99-003 pociąg osobowy Kolei Małopolskich relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko w trakcie wjazdu i postoju w Krakowie Płaszowie.

 

Na koniec podstawił się InterCity 31112 „Korczak” relacji Kraków Płaszów (13:32) – Kraków Główny (13:38/47) – Tomaszów Mazowiecki (15:52/53) – Warszawa Centralna (17:16/18:05) – Siedlce (19:13/14) – Biała Podlaska (20:00/01) – Terespol (20:27). Tworzyły go jednostki ED74-014 i ED74-008 z lat 2007 i 2008. Temat tych ezt co jakiś czas pojawia się w mediach, ponieważ część z nich jest odstawiona i niszczeje, czekając na remont, który raczej nie nastąpi w najbliższym czasie. W dodatku z komfortu (a raczej jego braku) oferowanego przez jednostki serii ED74 pasażerowie nie są zbyt zadowoleni.

 

ED74, PKP Intercity

ED74, PKP Intercity

 ED74-014 + ED74-008 jako InterCity 31112 „Korczak” w trakcie wjazdu na stację początkową i postoju na niej. Górą jedzie inny produkt firmy PESA, czyli tramwaj „Krakowiak”.

 

W trakcie tego krótkiego pobytu na stacji Kraków Płaszów nagrałem także materiał filmowy. Zobaczycie w nim głównie przedstawione na powyższych zdjęciach pojazdy. Na początek odjazd dolnośląskich jednostek EN57-905 + EN57-1446 + EN57-1103. Później pojawia się EN99-003 + EN64-003 jako pociąg Kolei Małopolskich w relacji Kraków Lotnisko – Wieliczka Rynek-Kopalnia. Kolejna scena to odjazd EN71-021 + EN71-022 do Rzeszowa. W kadrze pojawia się także manewrująca EU07-085. Ostrzegając dźwiękowo na wypełniony pielgrzymami peron wjeżdża EN99-001 + EN64-002. Zobaczycie także odjazd tego składu.

Dalszy ciąg filmu to wjazd i odjazd „tygryska”, czyli EN71-016 i EN71-015 z Tarnowa do Krakowa Głównego. Później odjeżdżają ED72-013 i ED72-002 do Wadowic. Następnie podstawiają się ED74-014 i ED74-008 do Terespola. Potem zobaczycie odjazd EN64-006 + EN99-004 jako osobowy Kolei Małopolskich ze stacji Kraków Lotnisko do Wieliczki Rynku-Kopalni. Na koniec w przeciwnej relacji pojedzie EN64-003 z EN99-003.

 

 

Na temat ŚDM w Krakowie jeszcze zamieszczę kilka wpisów. Nie będzie jednak już materiałów kolejowych.

 

Blog Transportowy na Google +

sobota, 30 lipca 2016
ŚDM – pociągi

W związku ze Światowymi Dniami Młodzieży do Krakowa przyjechało wiele dodatkowych pociągów, a te na stałe umieszczone w rozkładzie jazdy zostały odpowiednio wzmocnione. Na małopolskich torach zrobiło się więc bardzo ciekawie. Było np. podwójne Pendolino, EU07 z PKP Cargo ze składem pięciu wagonów piętrowych, czy pojazdy przewoźników regionalnych, np. Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Osobiście kolejowe ŚDM dokumentowałem w piątek, 29 lipca 2016, na terenie stacji Kraków Płaszów. Poniżej mały fotoreportaż.

Mimo, że Dni Młodzieży wówczas już trwały, nadal do miasta docierali kolejni pielgrzymi. Przywiózł ich np. pociąg dodatkowy Przewozów Regionalnych relacji Lublin – Puławy – Radom – Skarżysko-Kamienna – Kielce – Sędziszów – Kraków Płaszów. Jego zestawienie było bardzo ciekawe, bo tworzyły go aż trzy jednostki EN57. W przypadku ŚDM to standardowy zestaw. Tu jednak w malowaniu województwa dolnośląskiego, czyli rejonu przez który pociąg ten nie przejeżdżał. Były to jednostki o numerach 905 (rocznik 1972), 1446 (rocznik 1981) i 1103 (rocznik 1976).

 

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Pociąg dodatkowy Lublin - Kraków Płaszów złożony z trzech jednostek EN57 (905+1446+1103) w malowaniu województwa dolnośląskiego. Dekoracja przedniej szyby informuje, z jakiej okazji go uruchomiono.

 

 EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Składy złożone z trzech jednostek EN57 to codzienność Światowych Dni Młodzieży. Po prawej dolnośląskie EN57 (905+1446+1103), które przyjechały z Lublina. Po lewej potrójniaki szykujące się do odjazdu w relacji Kraków Płaszów - Zakopane. Pierwsze pojadą ezt w szaro-czarno-czerwonym malowaniu (jako pierwszy na zdjęciu EN57-1074 z 1975 roku). Później w stronę Tatr wyruszą jednostki w barwach dolnośląskich. Oznaczeń środkowej nie znam. Od strony budynku dworcowego stoi EN57-1038 (rocznik 1975), a od fotografującego EN57-970 (rocznik 1973).

 

Wcześniej z Lublina dotarł tu inny pociąg Przewozów Regionalnych złożony z trzech jednostek, tym razem zmodernizowanych, w biało-niebieskich barwach województwa lubelskiego. Były to EN57AL-3006 + dwa inne EN57AL, których numerów nie ustaliłem.

 

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

EN57AL-3006 + dwa inne EN57AL w barwach województwa lubelskiego odpoczywają za peronami stacji Kraków Płaszów.

 

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Obok EN57AL z województwa lubelskiego stał przybysz ze świętokrzyskiego, czyli ED72A-004 (rocznik 1994, modernizacja w 2011 r.). Nie wiem, jakie inne jednostki były do niego doczepione.

 

Około godziny 13:00 do Krakowa Płaszowa przyjechał dodatkowy pociąg regio z Wadowic. Zestawiono go z jednostek ED72-002 (rocznik 1994) i ED72-013 (rocznik 1995). W tym składzie na szczególną uwagę zasługiwała treść podawana na elektronicznym wyświetlaczu: Kraków Płaszczów. Literówka, która stworzyła nową stację.

 

ED72, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

ED72-002 i ED72-013 dotarły do „Krakowa Płaszczowa”.

 

Kiedy ED72 do „Krakowa Płaszczowa” opuszczali pasażerowie, na sąsiednim peronie stał już kolejny dodatkowy pociąg Przewozów Regionalnych na ŚDM. Regio nr 33157 relacji Kraków Główny (12:44) – Bochnia (13:34/37) – Tarnów (14:17/20) – Rzeszów Główny (15:49). Tworzyły go EN71-021 + EN71-022.

 

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Dodatkowe regio do Rzeszowa Głównego w postaci dwóch EN71 rusza ze stacji Kraków Płaszów.

 

Dalszy ciąg relacji z „Krakowa Płaszczowa” w następnym kolejowym wpisie. Tu link.


Kalendarz imprez komunikacyjnych

Tagi: ED72 EN57 EN71 EZT
11:54, lukaszwoblog , kolej
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 09 czerwca 2016
Ekotrade, czyli zakaz fotografowania

Ponieważ minął już miesiąc od publikacji materiału o działaniach pracownika firmy Ekotrade na terenie peronów stacji Oświęcim, powracam do sprawy. Tu link do wpisu.

Nie dostałem jeszcze wszystkich odpowiedzi, więc do czasu ich uzyskania oraz zakończenia wszczętych postępowań nie będę zamieszczał treści które już są w moim posiadaniu. Nie ulega jednak wątpliwości, że będzie to materiał bardzo ciekawy i warty przekazania jak największej liczbie osób, do czego już teraz zachęcam Was drodzy Czytelnicy.

Smutny jest fakt, że tego typu wpisy muszą powstawać. Od tylu lat w Polsce można fotografować infrastrukturę kolejową, a okazuje się, że osoby, które powinny być o tym poinformowane już w pierwszym dniu pracy, nie mają nawet najmniejszego pojęcia, co można, czego nie. Nawet nie wiedzą na jakiej podstawie podejmują działania, bo jak powiedział pan XX z firmy Ekotrade, on „ma taką grubą książkę, w której jest to wszystko napisane" i że możemy to sobie sami znaleźć. Ręce opadają, słów brak. W dodatku człowiek ten próbował uciec. Ochroniarz, który przekracza swoje uprawnienia i ucieka na wieść o mającym przybyć patrolu policji. W późniejszej rozmowie podkreślał on, że jest licencjonowanym ochroniarzem.

 

EN71-010, Przewozy Regionalne, stacja Oświęcim

Stacja Oświęcim, czyli miejsce nieprzyjazne osobom, które w jakikolwiek sposób zainteresują się taborem, czy elementami infrastruktury kolejowej. Firma Ekotrade czuwa, aby skutecznie im to z głowy wybić. Po zdarzeniu z maja 2016 zastanawiam się, jakim cudem zrobiłem to zdjęcie i nie dopadł mnie ochroniarz XX. Na fotografii EN71-010 (rocznik 1976) jako regio nr 34408/9 relacji Tarnów - Kraków Główny - Trzebinia - Oświęcim. Pociąg właśnie skończył bieg. 14.01.2015.

 

Dzień przed tym niechcianym kontaktem z firmą Ekotrade miałem zupełnie inne przeżycie. W czeskiej Ostrawie poszukiwała mnie ochrona. Dlaczego? Bo w trakcie fotografowania infrastruktury kolejowej zgubiłem kartę pamięci do aparatu. Ludzie ci zadali sobie naprawdę sporo trudu by mnie znaleźć i oddać moją własność, o stracie której jeszcze wtedy nie wiedziałem. Różnica niesamowita.

 

Blog Transportowy na Facebooku

Tagi: EN71 EZT
21:22, lukaszwoblog , kolej
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 17 kwietnia 2016
Czeskie wagony w polskich pociągach

Niedawno w dziale Kolej zamieściłem artykuł o ciekawym czeskim pociągu z Ostrawy do Krakowa (link). Cały skład, czyli elektrowóz i wagony, należący do Českych dráh. Tamten pociąg to już niestety historia. Nie znaczy to jednak, że czeski tabor nie pojawia się na polskich torach.

Lokomotywy z Republiki Czeskiej prowadzą składy pasażerskie i towarowe. Wagony osobowe z logo ČD także jeżdżą po Polsce. Ich swoiste „apogeum ilościowe” miało miejsce w wakacje 2015. Wówczas PKP Intercity wypożyczyło 30 wagonów klasy 2 od tego przewoźnika. Były one głównie wykorzystywane do zestawiania sezonowych dodatkowych pociągów, które w związku z tym stały się wyjątkowo kolorowe (czeskie wagony biało-zielone i biało-niebieskie i różne malowanie polskiego taboru). Niestety jakoś przeoczyłem fakt kursowania tak ciekawych składów i w związku z tym nie mam zdjęć, ani filmów je dokumentujących. Jedynie 31.08.2015 na stacji Kraków Płaszów wykonałem kilka fotek. Był wtedy straszny upał, który zdecydowanie odstraszał mnie od „biegania” z aparatem wzdłuż składu. Oto, co wówczas utrwaliłem:

 

Wagony ĆD na sieci PKP

Widok ogólny na tory stacji Kraków Płaszów. Pośród przeróżnego taboru wagony ČD - w długim składzie TLK stojącym przy peronie. Niestety nie znam jego relacji. W dali, w tle kościół Mariacki. Warto także zwrócić uwagę na prawą stronę zdjęcia: dwa spalone wagony odstawione w tamtym miejscu już od dłuższego czasu.

 

Wagony ĆD na sieci PKP

Zbliżenie na kolorowy skład TLK stojący przy peronie. Co drugi wagon należy do kolei czeskich. W tym przypadku są one w nowych, biało-niebieskich barwach ČD.

 

Wagony ĆD na sieci PKP

Przykładowy przedziałowy wagon kolei ČD w pociągu PKP Intercity. Obecnie obowiązujące biało-niebieskie malowanie. To seria B249 nr 515420-41738-5 ze stacji Bohumin.

 

Wagony ĆD na sieci PKP

Wagony ĆD na sieci PKP

Do Polski trafiły także wagony w dawnym, biało-zielonym schemacie malowania. Tu pojazd o oznaczeniu serii B249 nr 515420-41717-9 ze stacji Bohumin. We wrześniu 2015, po zwrocie do Czech przeniesiono go do Brna.

 

Wagony ĆD na sieci PKP

W prezentowanym składzie pomiędzy czeskimi wagonami umieszczono polskie. Niestety nie utrwaliłem oznaczeń tego malowanego klasycznie pojazdu PKP Intercity.

 

Wagony ĆD na sieci PKP

Pośród licznego na stacji Kraków Płaszów taboru lokomotywa SM42-3003 manewruje z wagonami, jako pierwszy biało-niebieski należący do czeskich kolei ČD.

 

Jak podają źródła internetowe, w 2016 roku PKP Intercity zamierza wypożyczyć aż 150 wagonów. Ciekawe, czy znów będą to pojazdy z logo ČD. Warto jeszcze zwrócić uwagę na fakt, że wagony pasażerskie kolei czeskich regularnie jeżdżą po Polsce w składach pociągów międzynarodowych. Jest to jednak tabor wyższej klasy, niż ten wynajmowany w ubiegłym roku.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

 
1 , 2 , 3 , 4