Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Sierpień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
Google+

Wpisy z tagiem: EU8N

czwartek, 04 maja 2017
Krakowskie tramwaje online

W lutym 2014 opublikowałem wpis o radarze lotniczym, który pozwala określić dokładną lokalizację poszczególnych samolotów (tu link). Wspaniałe narzędzie szczególnie dla miłośników lotnictwa. Przyznam, że wówczas bardzo żałowałem, że nie ma podobnych stron pokazujących lokalizację innych środków transportu. Minęło kilka lat i takie www już funkcjonują.

Jedną z nich jest strona Krakowpodreka.pl, która prezentuje rzeczywistą lokalizację krakowskich tramwajów. Informacje bardzo przydatne dla pasażerów, a ponieważ podawany jest także numer taborowy danego wagonu, również dla miłośników komunikacji miejskiej, którzy teraz bez przeszkód mogą ustalić np. w której części miasta jest interesujący ich pojazd.

Po włączeniu dodatkowych opcji na stronie wyświetlą się również stacje roweru miejskiego Wavelo, z podaną liczbą dostępnych rowerów. Możemy także sprawdzić, gdzie zaparkowane są samochody z wypożyczalni Traficar.

 

Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

Screen ze strony Krakowpodreka.pl. Na Mapy Google naniesione przystanki tramwajowe oraz rzeczywiste lokalizacje tramwajów. W symbolu graficznym określającym typ taboru (kółko dla wagonu niskopodłogowego, kwadrat dla wysokopodłogowego, a czworościan z zaokrąglonymi rogami to pojazd z częściowo obniżoną podłogą, np. EU8N) numer linii obsługiwanej przez dany pojazd.

 

 Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

Po kliknięciu w symbol z numerem linii wyświetla się typ oraz numer taborowy wagonu obsługującego dany kurs, a także informacja o rodzaju taboru. W tym przypadku na linii nr 22 jedzie wysokopodłogowy E1 #HW114. Nie podano informacji, że prowadzi on doczepę C3 #HB514. Po prawej stronie zostaje pokazana dalsza trasa przejazdu wraz z rozkładem jazdy.

 

 Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

Czasami nie wyświetla się informacja o rozkładzie jazdy. Zamiast niej zobaczymy komunikat o treści: „Przepraszamy, nie udało się pobrać rozkładu jazdy”. W tym przypadku dotyczy to składu Konstal 105Na #HZ273+HZ274 na linii 1, która trasą objazdową jedzie przez ul. Ujastek. 

 

Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

 Strona Krakowpodreka.pl pokazuje także tramwaje zjeżdżające do zajezdni. Te jadące do Nowej Huty są oznakowane symbolem „NH”. Na screenie wagon EU8N #HL424 na al. Jana Pawła II, który kończy obsługę linii 19, zjeżdżając z pętli Krowodrza Górka. Cała trasa przejazdu zaznaczona jest grubą linią.

 

Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

Z kolei do zajezdni Podgórze zjeżdża Bombardier NGT8 #RY814, który obsługiwał linię nr 3.

 

Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

Oprócz tramwajów strona Krakowpodreka.pl pokazuje także lokalizację stacji rowerów Wavelo (wraz z ilością dostępnych rowerów) oraz miejsca postoju samochodów z wypożyczalni Traficar.



Niestety czasami trafiają się tramwaje, które nie nadają sygnału GPS. Są to jednak tylko sporadyczne przypadki. Gdzieś w Internecie wyczytałem, że dotyczy to wszystkich solowych E1, czyli „niewidzialne” są linie 16 (Mistrzejowice – Pleszów, część kursów skrócona do Kopca Wandy; trasa czasowo zmieniona) i 21 (Osiedle Piastów – Walcownia, trasa czasowo zmieniona), które te pojazdy obsługują.

Tu link do opisywanej strony.

 

Kalendarz imprez komunikacyjnych

sobota, 24 grudnia 2016
Najnowszy krakowski zabytek, czyli BT-1

W piątek, 23 grudnia 2016 na krakowskie torowiska wyruszył bardzo nietypowy pociąg tramwajowy. W sumie, można powiedzieć, że to skład towarowy. Jednocześnie nowość wśród odrestaurowanego zabytkowego taboru w stolicy Małopolski.

Sprowadzony wiele lat temu z Wrocławia holownik tramwajowy typu BT-1, którego historia sięga początku ubiegłego wieku oraz krakowski wagon towarowy – lora powstała na bazie wagonu typu N.

Historyczny skład ma bardzo nietypowe zadanie. Składa życzenia świąteczno-noworoczne. Tak codziennie od 23 grudnia do końca 2016 roku, po trasie wokół Plant, z wyłączeniem dni 25 i 26 grudnia. Ładunek wagonu towarowego stanowią udekorowane choinki, a na bokach wypisano treść życzeń.

 

Holownik tramwajowy BT-1

Niecodzienny gość na ul. Dominikańskiej, czyli holownik BT-1 ze świąteczną doczepką w trakcie kolejnego kursu wokół Plant. Częstotliwość przejazdów co około 10 - 15 minut. 24.12.2016.

 

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Kolejne ujęcia najnowszego krakowskiego zabytku na ul. Dominikańskiej. 24.12.2016.

 

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Tramwaj towarowy na dalszym odcinku. Wjazd z ul. Dominikańskiej w św. Gertrudy. Holownik został oznaczony jako #G-01, natomiast powstała na bazie wagonu typu N doczepka to #1110.

 

Holownik tramwajowy BT-1

Tramwaj towarowy wjeżdża z ul. św. Gertrudy w ul. Westerplatte. Widok niezwykły i nieznany wcześniej w Krakowie. Niestety mimo świątecznego okresu ruch pojazdów osobowych był dość spory, co utrudniało dokumentowanie tego niecodziennego przejazdu. 24.12.2016.

 

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Mijanka historycznego składu z wagonem EU8N #HL427 na linii 20. Ulica Westerplatte. 24.12.2016.

 

Tak BT-1 ze świątecznym wagonem prezentował się w ruchu. Skład jedzie ul. Dominikańską i przez św. Gertrudy wjeżdża w ul. Westerplatte. 24 grudnia 2016:



 

Holownik pojawił się na krakowskich torowiskach dość niespodziewanie. Jego remont nie był specjalnie nagłaśniany w mediach, czy na portalach związanych z transportem publicznym. Dlatego wyjazd tego niezwykłego pojazdu na trasę wokół Plant wzbudził spore zainteresowanie, jednocześnie stając się wielką niespodzianką.

 

Blog Transportowy na Twitterze

Tagi: EU8N n oldtimer
21:10, lukaszwoblog , tramwaje
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 18 lipca 2016
EU8N – więcej nie będzie

15 lipca 2016 krakowskie MPK ogłosiło, że został zakończony jeden z największych projektów modernizacji taboru tramwajowego w historii przedsiębiorstwa. Dokładnie chodzi o przerabianie wiedeńskich wagonów typu E6 na EU8N, których w latach 2010 – 2016 powstało łącznie 40 egzemplarzy. Na ich temat pisałem np. w październiku 2010 (link). 

Pierwotnie dwuczłonowe i dwukierunkowe, po przeprowadzanych pracach stawały się dłuższe o część środkową – niskopodłogową, fabrycznie nową (łącznie cały pojazd o długości ponad 26 metrów) – oraz jednokierunkowe. W każdym wagonie montowano także klimatyzację.

Wszystkie EU8N zgromadzono w zajezdni Nowa Huta, oznaczając je jako #30XX, a po wprowadzonej w czerwcu 2015 nowej numeracji jako #HL4XX. Obecnie kursują praktycznie po całym Krakowie, np. na takich liniach jak 1 (Wzgórza Krzesławickie – Salwator, tylko w soboty, niedziele i święta), 2 (Cmentarz Rakowicki – Salwator), 5 (Wzgórza Krzesławickie – Krowodrza Górka), czy 20 (Mały Płaszów – Cichy Kącik).

Poniżej kilka zdjęć prezentujących przykładowe wagony EU8N.

 

EU8N, MPK Kraków

EU8N #HL417 jako linia nr 6 w stronę pętli Salwator przejeżdża przez ul. Franciszkańską, zbliżając się do przystanku „Filharmonia”. Po lewej stronie budynek kurii krakowskiej ze słynnym, tzw. „oknem papieskim”.  31.01.2016.

 

EU8N, MPK Kraków

EU8N, MPK Kraków

Pierwszy wagon EU8N, czyli #HL401, ex #3012 powstały z dawnego E6 #4926 z 1981 roku. Linia nr 1 w stronę Wzgórz Krzesławickich. Postój na przystanku „Filharmonia” przy ul. Zwierzynieckiej oraz w trakcie przejazdu przez ul. Franciszkańską. 31.01.2016.

 

EU8N, MPK Kraków

EU8N #3025 (po zmianie oznaczeń #HL414) jako linia 24 w stronę Bronowic odjeżdża z przystanku „Basztowa LOT” przy ul. Basztowej. Obecnie zmieniono jego nazwę na „Stary Kleparz”. 10.05.2014.

 

EU8N, MPK Kraków

Wagon #3009, czyli obecny #HL429. Rocznik 1984. Do Krakowa nie trafił bezpośrednio z Wiednia. W latach 2008 - 2013 kursował po holenderskim mieście Utrecht. Na EU8N przerobiono go dopiero w 2014 roku. Na zdjęciu jako linia nr 1 do Wzgórz Krzesławickich opuszcza pl. Wszystkich Świętych. 15.06.2014.

 

EU8N, MPK Kraków

Dawny #3035, a obecny #HL424 powstał na bazie E6 #4903 z 1979 roku. Przebudowano go w 2011 roku. Na zdjęciu w trakcie obsługi linii 20 w stronę Małego Płaszowa. Ulica Basztowa. 14.12.2013.

 

EU8N, MPK Kraków

Wagon #3011 to obecny #HL427. Rocznik 1979, także z kilkuletnim epizodem w Holandii. Na EU8N przebudowany w roku 2012. Ulica św. Wawrzyńca, przystanek końcowo-początkowy „Dajwór” dla czasowej linii 79 do pętli Dworzec Towarowy. 13.08.2014.

 

EU8N, MPK Kraków

Na wagonach EU8N pojawiają się już reklamy. Zaczęło się od prezentowanego na zdjęciu #HL432, który promował 140-lecie istnienia komunikacji miejskiej w Krakowie oraz 50-lecie zajezdni tramwajowej Nowa Huta. Przejazd z ul. Zwierzynieckiej w Franciszkańską. 31.01.2016.

 

EU8N, MPK Kraków

Pętla Cmentarz Rakowicki i EU8N #3028 (obecny #HL417). Linia nr 5 docierała tu tylko czasowo. 14.12.2013.

 

EU8N, MPK Kraków

Pochmurny i bardzo nieprzyjemny dzień. Od strony ronda Grzegórzeckiego na rondo Mogilskie wjeżdżają EU8N #3015 (linia 20) i #3018 (czasowa linia 75). 1.02.2014.

 

Warto jeszcze dodać, że pierwszy sprowadzony z Wiednia do Krakowa wagon E6 zanim został przerobiony na EU8N kursował liniowo po stolicy Małopolski, w wersji oryginalnej. Film przedstawiający go w trakcie obsługi czasowej linii 72 dostępny pod tym linkiem.

 

Wpisy poświęcone autobusom

17:50, lukaszwoblog , tramwaje
Link Dodaj komentarz »
piątek, 17 lipca 2015
Tramwajowy 1 listopada

Okres 1 listopada nieoficjalnie nazywany jest Dniem Miłośnika Komunikacji Miejskiej. Powód tego jest bardzo prosty. Właśnie wtedy w wielu miastach uruchomiane są dodatkowe linie autobusowe, tramwajowe, czy trolejbusowe lub dość mocno wzmacnia się już istniejące połączenia, często także korygując ich trasy. Zajezdnie opuszcza nawet większość garażującego w nich taboru. Tak jest np. w Krakowie.

Na temat krakowskich dodatkowych linii cmentarnych już pisałem w Blogu Transportowym. Był np. artykuł o debiucie na nich Bombardierów NGT8 (link). Zamieściłem także materiał dotyczący okresu 1 listopada, choć bardziej poświęcony pięknej jesieni, a nie dodatkowym liniom (link).

Teraz zapraszam na krótki fotoreportaż z ostatniego Dnia Miłośnika Komunikacji Miejskiej. Materiał wykonałem 1 listopada 2014, w rejonie przystanków „Wiadukty” (przy ul. Kocmyrzowskiej), czyli przed cmentarzem Grębałów. Kursowało tam wówczas aż 5 linii tramwajowych. Stałe nr 1 (Salwator – Wzgórza Krzesławickie) i 4 (Bronowice Małe – Wzgórza Krzesławickie) oraz dodatkowe nr 85 (Cmentarz Rakowicki – Wzgórza Krzesławickie), 86 (Mistrzejowice – Kombinat – Wzgórza Krzesławickie) i 87 (Osiedle Piastów – ul. Kocmyrzowska – Wzgórza Krzesławickie). Wszystkie z częstotliwością co 10 minut, jedynie „czwórka” co 20 minut. Ruch był więc całkiem spory, dodatkowo spowalniany dwoma splotami szynowymi (od „Wiaduktów” w stronę pętli Wzgórza Krzesławickie). Wyjątkową atrakcją tego 1 listopada był powrót Bombardierów na Wzgórza Krzesławickie. Do kwietnia 2011 obsługiwały one linię nr 5, a później zastąpiono je „tworami” z niską podłogą tylko w części środkowej, czyli EU8N (tu artykuł na ten temat). W tym przypadku Bombardiery skierowano do obsługi trasy nr 85, dając mieszkańcom Wzgórz Krzesławickich dwudniową (trasa ta funkcjonowała także 2 listopada) możliwość poczucia, jak podróżuje się nowoczesnym tramwajem. Druga ciekawostka to obsługa linii nr 1 składami 3 x Konstal 105Na. To standard na linii 4, zastąpionej 1 i 2 listopada przez ex wiedeńskie E1+C3. Codzienna obsługa „jedynki” to E1+C3 i EU8N.

Planowałem zrobić tylko kilka zdjęć dokumentujących linie cmentarne. Jednak już po wykonaniu pierwszych fotografii coś zaczęło się dziać, czyli... tramwaje przestały jeździć. Ze Wzgórz Krzesławickich wracały, ale żaden wagon tam nie jechał. Dopiero po kilkunastu minutach pojawiły się pierwsze składy. Przy okazji w bardzo dziwnych relacjach, czyli np. jednocześnie od strony ul. Kocmyrzowskiej i Łowińskiego tramwaje tej samej linii. Przyjeżdżały także wagony obsługujące trasy, które w tym rejonie nie występują (np. 9, 14, 21, 52). Było więc co fotografować. Przyczyną tego tramwajowego zamieszania okazało się wykolejenie składu E1+C3 #133+593, o którym już pisałem wcześniej (link).

Zatem poniżej mały fotoreportaż.

 

E1+C3, MPK Kraków

W okresie 1 listopada na zdominowanej przez trójwagonowe składy 105Na linii nr 4 pojawiły się ex wiedeńskie E1+C3. W tym przypadku to wagony #162+561 i #156+556. Takie tramwaje na linii nr 4 nie były jakimś wyjątkowym przypadkiem, bo E1+C3 obsługują ją w każdą niedzielę i święta. Numer linii wyświetlony w tzw. negatywie informuje o zmianie trasy. W tym przypadku jest to związane z remontem torowiska w al. Jana Pawła II i na pl. Centralnym - przejazd przez Andersa i Bieńczycką.

 

Bombardier NGT6, MPK Kraków

Rzadki gość na Wzgórzach Krzesławickich, czyli Bombardier NGT6. Wagon #2050 jako linia 85 zmierza do Cmentarza Rakowickiego. Nie jedzie jednak wyznaczoną trasą, czyli wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej, tylko objazdowo skręca w torowisko przy ul. Łowińskiego. Przez Kombinat, al. Solidarności i plac Centralny dojedzie do ronda Kocmyrzowskiego i wróci na stałą trasę.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Trójwagonowy skład Konstali 105Na na linii nr 1 w kierunku pętli Salwator. To wagony o numerach 475+476+477.

 

Lohner E1, MPK Kraków

Lohner E1 #164 z 1969 roku. Wagon obsługuje jadącą objazdem (przez wspomniane powyżej wykolejenie) linię 21 (Pleszów - Osiedle Piastów). Po zmianie systemu numeracji krakowskiego taboru tramwajowego jego nowe oznaczenie to HW167.

 

Lohner E1+C3, MPK Kraków

Ten skład już prezentowałem na pierwszym zdjęciu. Teraz Lohner E1+C3 #156+556 na linii 4 wraca ze Wzgórz Krzesławickich. Wagon silnikowy to rocznik 1968, a doczepny 1961.

 

 EU8N, MPK Kraków

Kolejny objazdowy tramwaj przejeżdża przez węzeł „Wiadukty”. EU8N #3032 jako linia 14 w stronę Mistrzejowic. Wagony tego typu obsługiwały tę trasę tylko w okresie 1 listopada. Standardowo kursują na niej Bombardiery NGT8.

 

 SGP E1 + Lohner C3, MPK Kraków

Kolejny pełny tramwaj linii nr 4 zmierza na Wzgórza Krzesławickie. To skład SGP E1 + Lohner C3 #128+588. Wagony z lat 1967 i 1960.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na #433+434+435 (ex #847+848+851) na linii 87. Skład jedzie bez pasażerów od strony ul. Łowińskiego. 

 

Listopadowe tramwaje w wersji filmowej: 

 

 

Ciąg dalszy reportażu w następnym wpisie działu Tramwaje. Tu link.

 

 Kalendarz imprez komunikacyjnych

Blog Transportowy na Facebooku

piątek, 19 czerwca 2015
Nowe oznaczenia krakowskich tramwajów

Długi weekend 4–7 czerwca 2015 (w czwartek Boże Ciało) przyniósł sporą zmianę w oznaczeniach krakowskich tramwajów. Wówczas MPK przenumerowało swój cały tabor szynowy. Dzięki temu ujednolicono sposób znakowania pojazdów, które dotychczas woziły na sobie numery trójcyfrowe  lub czterocyfrowe.

Proces ten przeprowadzono wzorem zmiany numerów autobusowych z roku 1999. Wówczas wprowadzono prosty schemat, czyli dwie litery i trzy cyfry. Pierwsza litera to symbol zajezdni, druga model pojazdu, a za nimi kolejny numer taborowy. Dokładnie taką samą zasadę zastosowano względem tramwajów. Ich oznaczenia  zaczynają się teraz od litery H (zajezdnia Nowa Huta) lub R (zajezdnia Podgórze). Sporadycznie zobaczymy literę O, która oznacza ośrodek szkolenia lub T dla taboru technicznego. Na drugiej pozycji umieszczono symbole Z (dla wagonów 105Na i 105NaD), F (dla GT8S), W (dla E1), B (dla C3), L (dla EU8N), K (dla N8S i N8C), P (dla NGT6) i Y (dla NGT8). W oznaczeniach wagonów technicznych na drugiej pozycji występuje litera T.

 

EU8N i Konstal 105Na, MPK Kraków

W trakcie zmiany oznaczeń po Krakowie jednocześnie kursowały tramwaje ze starymi i nowymi numerami taborowymi. Po lewej EU8N #HL411 (ex 3022), a po prawej trójwagonowy Konstal 105Na #372+373+370, czyli obecny #HZ721+HZ722+HZ723. Pętla Wzgórza Krzesławickie, 5.06.2015.

 

E1, MPK Kraków

Pierwszy z krakowskich wagonów E1. Obecnie to #HW101, ex #101. Al. Andersa za rondem Kocmyrzowskim. Linia 16, kierunek Kopiec Wandy. 6.06.2015.

 

NGT8, MPK Kraków

Wagony NGT8 oznaczono jako RY8xx. Tu #RY813, czyli dotychczasowy 2063. Ulica Starowiślna, kurs linii 50 w stronę pętli Krowodrza Górka. 7.06.2015.

 

Duewag GT8S, MPK Kraków

Duewagi GT8S teraz oznaczone są jako RF3xx. Prezentowany wagon to #RF310, czyli dawny #3047. Obsługa linii 11 w stronę Czerwonych Maków. Ulica Kalwaryjska, 7.06.2015.

 

E1, MPK Kraków

Nie wszystkie wagony typu E1 przenumerowano na zasadzie dodawania do starego numeru liter HW lub RW. Prezentowany #HW166 to nie ex #166, lecz dawny #160. Tu jako linia 21 na pętli Pleszów. 10.06.2015.

 

C3, MPK Kraków

Wagony doczepne typu C3 oznakowano literami HB i RB. Tu pojazd #HB521, czyli dawny #581. Prowdzi go wagon silnikowy #HW121, ex #121. Przy okazji zmiany oznaczeń tabor otrzymał okolicznościowe naklejki związane z obchodami 140-lecia Komunikacji Miejskiej w Krakowie.

 

Duewag GT8S i Konstal 105Na, MPK Kraków

Po wyremontowanym torowisku na pl. Centralnym jedzie GT8S #RF325 (ex 3062) na linii 16 w kierunku Mistrzejowic. Mija się z nim trójskład 105Na #HZ718+HZ719+HZ720, czyli ex #492+432+431 jako linia nr 4 do Wzgórz Krzesławickich. 10.06.2015.

 

 Protram 405N-Kr i EU8N, MPK Kraków

Krakowski „rodzynek”, czyli Protram 405N-Kr. Tu jeszcze w dawnym oznaczeniu 4001. Jego obecny numer to HX999. Obok EU8N #3036, czyli teraz #HL425. Pętla Wzgórza Krzesławickie, 25.05.2015.

 

N8C-NF, MPK Kraków

Wagony N8C-NF oznakowano jako HK451-HK453 i HK462. Taki sam system znakowania (HK4xx) zastosowano dla N8S-NF. Na zdjęciu jeszcze w starym oznaczeniu N8C-NF #3072, czyli obecny #HK452 jako linia nr 2 do pętli Salwator. Końcowy odcinek trasy, ul. Kościuszki. 25.05.2015.

 

Duewag GT8C, MPK Kraków

Jedyny Krakowski wagon GT8C, czyli wzbogacony o niskopodłogowy środkowy człon GT8S #3050 to obecny #RF313. Linia nr 3 w stronę Nowego Bieżanowa, ul. Pawia. 20.12.2014.

 

Bombardier NGT6, MPK Kraków

Bombardier NGT6 #2022 jako jadąca objazdem linia 8 do Bronowic Małych. Teraz to #RP622. Ulica Basztowa, 30.05.2015.

 

 Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 29 listopada 2014
Tramwajowe objazdy na pl. Centralnym

 

 Blog Transportowy ma już 5 lat. 11 listopada 2009 - 11 listopada 2014

 

Krakowski remont ul. Mogilskiej i al. Jana Pawła II to temat, który już kilka razy gościł na łamach Bloga Transportowego. Pisałem chociażby o utworzonej w związku z nim linii czasowej 704 (link), czy o biorącym udział w pracach budowlanych dźwigu Praga (link). Kiedy w ramach kolejnego etapu prac zamknięto torowisko w relacji ul. Bieńczycka – rondo Czyżyńskie, wszystkie tramwaje jadące z (i do) Nowej Huty skierowano objazdem przez pl. Centralny. Zrobiło się więc tam dość tłoczno. Oprócz stałych linii nr 4, 16 i 22 pojawiły się także jadące zmienioną trasą nr 1, 14 i 52. Torowiskiem obok przejeżdża także linia 10. Ruch był więc bardzo spory. Przy okazji na pl. Centralnym pojawiły się wagony normalnie tam nie występujące, czyli NGT8 na linii 14, czy EU8N na 1 (w tym przypadku nie licząc codziennych wyjazdów z i do zajezdni, np. na linię 20).

Poniżej kilka zdjęć z placu Centralnego, a na końcu film wykonany 25 czerwca 2014. To już materiały historyczne. Obecnie miejsce to jest w całości rozkopane (jedynie zachowany przejazd Andersa – Solidarności) i zmienia swój wygląd.

 

EU8N, MPK Kraków

EU8N #3027 jako jadąca objazdem przez pl. Centralny linia nr 1. Wagon zmierzając w stronę pętli Salwator skręca w al. Jana Pawła II. 25.06.2014.

 

Konstal 3x105Na, MPK Kraków

 Konstal 3x105Na #460+360+361 na linii 4 do Bronowic Małych. Na tym odcinku tramwaj jedzie zgodnie ze swoją trasą, zmiana z żółtej tablicy dotyczyła przejazdu przez al. Pokoju. 25.06.2014.

 

Lohner E1, MPK Kraków

Lohner E1 #101 jako linia 21 do pętli Osiedle Piastów wjeżdża z al. Solidarności na pl. Centralny. To rocznik 1968, pierwszy krakowski „wiedeńczyk”, dlatego w czerwonym malowaniu. 25.06.2014.

 

Bombardier NGT8, MPK Kraków

Bombardier NGT8 #2062 jako jadąca objazdem linia nr 14. Wagon objeżdża pl. Centralny i przez al. Andersa przejedzie w stronę pętli Mistrzejowice. 25.06.2014.

 

 Lohner E1+C3, MPK Kraków

Skład Lohner E1+C3 #158+558 na linii nr 1 do pętli Salwator. Tramwaj objazdowo skręca z al. Andersa w pl. Centralny. Przed rozpoczęciem remontu ul. Mogilskiej i al. Jana Pawła II taki typ taboru obsługiwał wszystkie brygady „jedynki”. Jednak w związku z czasowym zawieszeniem linii 5 i pozbawieniem Wzgórz Krzesławickich niskiej podłogi, na trasę nr 1 skierowano EU8N, które w dzień roboczy jeżdżą z E1+C3 na przemian, a w soboty i święta całkowicie je wyparły. Rozwiązanie to jest bardzo krytykowane przez wielu pasażerów ze względu na mniejszą pojemność EU8N. 25.06.2014.

 

 Lohner E1+C3, MPK Kraków

Lohner E1+C3 #209+669 (ex #109+569) jako linia 52 w kierunku Czerwonych Maków. Skład wjeżdża na przystanek „Plac Centralny”. 25.06.2014.

 

 

 

Na remontowanym pl. Centralnym pojawiłem się z aparatem jeszcze w późniejszym czasie, zatem do tematu powrócę w kolejnych tramwajowych wpisach. 

 

 Blog Transportowy na Google +

Blog Transportowy na Facebooku

niedziela, 25 maja 2014
Jednotor w Krakowie

Krakowska sieć tramwajowa wciąż się rozbudowuje. Jakiś czas temu pisałem o nowej linii do pętli Czerwone Maki (link). Obecnie powstaje kolejne torowisko, czyli łącznik pomiędzy ulicą Wielicką, a linią do Małego Płaszowa. W związku z tą inwestycją odcinek między przystankami „Dworcowa” i „Kabel” na ul. Wielickiej czasowo stał się jednotorowy. Takie rozwiązanie w Krakowie nie pojawia się zbyt często. Cała sieć w mieście jest dwutorowa, a jednotor udają jedynie sploty torów w rejonie przystanku „Wiadukty” (okolice pętli Wzgórza Krzesławickie).

Jednotor zaczął funkcjonować od 17 marca 2014. Jego długość to jedynie kilkaset metrów. Wjazd na „zwężony” odcinek jest sterowany sygnalizacją świetlną. Na jednym „zielonym” jednocześnie przejeżdżają dwa pociągi, co wygląda bardzo ciekawie, bo zazwyczaj tramwaje nie jeżdżą tak blisko siebie. Poniżej kilka zdjęć wykonanych 22 marca 2014, a pod nimi nakręcony wówczas film. Materiał powstał w rejonie przystanku „Dworcowa”.

 

Odcinek jednotorowy. Kraków, ul. Wielicka.

 Odcinek jednotorowy. Kraków, ul. Wielicka.

Krakowski odcinek jednotorowy przy ul. Wielickiej. Widok na jego początek w rejonie przystanku „Dworcowa”.

 

 Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardier Flexity Classic NGT8 #2062 jako linia 50 do pętli Krowodrza Górka dojeżdża do końca odcinka jednotorowego.

 

Bombardier Flexity Classic NGT6, MPK Kraków

Bombardier Flexity Classic NGT6 #2002 na linii 6 do Kurdwanowa. Wagon wjeżdża na odcinek jednotorowy. W dali, po prawej stronie widać charakterystyczną dla okresu PRL-u przyczepę kempingową Niewiadów.

 

 Duewag GT8S i Bombardier NGT8, MPK Kraków

Duewag GT8S i Bombardier NGT8, MPK Kraków 

Duewag GT8S i Bombardier NGT8 jadą odcinkiem jednotorowym. Na wjazd czeka Bombardier NGT6-2 #2045.

 

Bombardier Flexity Classic NGT6-2, MPK Kraków

NGT6-2 #2045 na linii 13 do Bieżanowa Nowego rusza po zwolnieniu toru. Na wysokości wywrotki powstanie łącznik prowadzący do trasy na Mały Płaszów.

 

EU8N, MPK Kraków

EU8N #3016 na linii 24 w stronę Kurdwanowa wjechał na jednotorowy odcinek. W dali, pomiędzy koparką, a wywrotką widać fragment GT8S czekającego na możliwość przejazdu.

 

Duewag GT8S, MPK Kraków

Duewag GT8S #3062 jako linia 24 do Bronowic. Zjazd z jednotoru jest dość widowiskowy, bo tramwaje na bardzo krótkim odcinku wyginają się raz w lewo, raz w prawo. Zdjęcia wykonywałem w sobotę. W dzień roboczy na jednotorze ruch był znacznie większy, a pojedyncze tramwaje były rzadkim widokiem - najczęściej jeździły po dwa pociągi.

 

 Sygnalizator tramwajowy, Kraków

 Wjazd na odcinek jednotorowy jest sterowany sygnalizacją świetlną.

 

 Duewag GT8S i Bombardier NGT8, MPK Kraków

Od strony centrum jedzie kolejna para, czyli Duewag GT8S i Bombardier NGT8.

 

Wjazdy i zjazdy z jednotonu w wersji dynamicznej, czyli krótki film:

 

 

 

W dniu publikowania tego wpisu (25.05.14) plac budowy wyglądał inaczej. Jednotor nadal istniał, ale był to już nowy tor, ułożony w miejscu wcześniej rozebranego. Prezentowane w powyższym materiale torowisko zdemontowano.

 

 Blog Transportowy na Google +

 Blog Transportowy na Facebooku

poniedziałek, 24 grudnia 2012
Tramwajem na Czerwone Maki

Wracam do tematu nowej linii tramwajowej w Krakowie, czyli trasy do pętli Czerwone Maki. W lipcu pisałem, że planuje się jej otwarcie już we wrześniu 2012. Jednak termin ten „trochę” się przesunął. Oficjalne otwarcie nowego odcinka nastąpiło dopiero w piątek 16 listopada. Dzień później do Czerwonych Maków zaczęły docierać ogólnodostępne tramwaje. Łącznie cztery linie, czyli nr 11 (Czerwone Maki – Łagiewniki, częstotliwość kursów co 20 minut od poniedziałku do soboty), 18 (Czerwone Maki – Krowodrza Górka, co 10 minut w dni robocze i co 20 w soboty i święta), 23 (Czerwone Maki – Nowy Bieżanów, co 20 minut codziennie) i 52 (Czerwone Maki – Os. Piastów). Ta ostatnia to dość ciekawy przypadek, bo w godzinach szczytu dni roboczych kursuje co 5 minut. Takiej wysokiej częstotliwości w Krakowie nie było już od wielu lat (od 17 listopada tak często kursuje także linia nr 50), jeżeli kiedykolwiek była (obstawiam, że z taką częstotliwością jeździły krakowskie tramwaje w latach 70-tych i 80-tych, ale to tylko moje gdybanie, bo tu wówczas nie mieszkałem). Po szczycie obsługujące dodatkowe brygady tramwaje (ex wiedeńskie składy E1+C3) zjeżdżają na pętlę Bieńczyce, która już dawno nie była wykorzystywana w ruchu liniowym. Wtedy częstość spada do 10 minut. Tak linia 52 kursuje także przez kilka godzin w sobotę, a potem i w święta już co 20 minut.

Poniżej kilka zdjęć z Czerwonych Maków.

 

 Pętla autobusowo-tramwajowa Czerwone Maki

Ogólny widok na pętlę, na której trasę kończą i zaczynają także autobusy. Po lewej dwa tramwajowe perony dla wysiadających, a po prawej stanowiska autobusowe. 

 

Parking Park & Ride na pętli Czerwone Maki w Krakowie

Obok pętli autobusowo-tramwajowej zlokalizowano parking w systemie Park & Ride. Zdjęcie wykonane w sobotnie popołudnie - jak widać nie cieszył się on wówczas zbyt wielkim powodzeniem. Asfalt widoczny w prawej dolnej części zdjęcia to droga dojazdowa do stanowisk autobusowych.

 

Pętla autobusowo-tramwajowa Czerwone Maki w Krakowie 

 Pętla autobusowo-tramwajowa Czerwone Maki w Krakowie

Budynek dworcowy, w którym oprócz pomieszczeń dla kierowców i motorniczych zlokalizowano także poczekalnię dla pasażerów oraz ogólnodostępne toalety (płatne po 2 zł).

 

Duewag GT8S z MPK Kraków

 Na nową pętlę Czerwone Maki docierają różne typy wagonów. Linię 23 obsługują wagony Duewag GT8S sprowadzone z Dusseldorfu. Po prawej odjeżdża skład E1+C3 na linii 52.

 

 EU8N z MPK Kraków

 Linię nr 11 z Małego Płaszowa obsługują wagony EU8N, czyli zmodernizowany dawny tabor wiedeńskiego metra.

 

NGT6 z MPK Kraków

Na linii 18 do pętli Czerwone Maki przyjeżdżają wagony NGT6. Tu pojazd nr 2002 z 1999 roku.

 

NGT6, EU8N i E1+C3 na pętli Czerwone Maki

Perony dla wysiadających. Nawet w sobotę panuje tam dość spory ruch. Stoją EU8N i zmodernizowany E1+C3, a odjeżdża NGT6.

 

 E1+C3 na pętli Czerwone Maki

Zmodernizowany skład wiedeński E1+C3 nr 115+575. Ten typ wagonów to stała obsługa linii 52 z Osiedla Piastów.

 

E1+C3 i GT8S na pętli Czerwone Maki 

Niektóre z obsługujących linię nr 52 wagonów E1 jeździły kiedyś solo. Tak było z prezentowanym na zdjęciu #138, do którego w roku 2011 doczepiono C3 #598 (ex 577).

 

 Duewag GT8S z MPK Kraków

Duewag GT8S #3064 na linii 23 wjeżdża na pętlę Czerwone Maki. To screen z zamieszczonego poniżej filmu.

 

GT6 na pętli Czerwone Maki

 Obok przystanku dla wsiadających znajduje się tor odstawczy, czyli tzw. żeberko. Stoi na nim GT6 #188 w oznakowaniu linii 23. Nie był to jednak kurs liniowy, tylko specjalny przejazd związany z zakończeniem eksploatacji tego typu wagonów w Krakowie. Linia nr 23 była ostatnią, na której kursowały GT6. Pełna relacja z pożegnania tych wagonów w jednym z kolejnych wpisów.

Poniżej krótki filmik pokazujący dwa tramwaje wjeżdżające na pętlę Czerwone Maki:

 

 

 

Nazwa Czerwone Maki niestety niezbyt dobrze określa lokalizację tej pętli. Szczególnie w początkowym okresie jej funkcjonowania mieszkańcy nie wiedzieli, gdzie to jest. Często słyszałem dyskusje, wręcz narzekania, że pętla ta nie nazywa się np. Ruczaj, tylko tak dziwnie, bez kojarzenia z nazwą osiedla. Podobne głosy krytyki pewnie pojawiałyby się, gdyby pozostała pierwotnie planowana nazwa, czyli Kampus UJ.

Pisząc o otwarciu linii na Czerwone Maki warto jeszcze powrócić do wcześniej funkcjonującego fragmentu tej trasy. Kończył się on na końcówce Ruczaj, na którą ze względu na brak pętli docierały wyłącznie wagony dwukierunkowe. Kończyły tam trasę dwie linie: 12 (Ruczaj – Wieczysta) i 18 (Ruczaj – Cichy Kącik). Uruchomiono je 30 grudnia 2011 roku. Były to działania bardzo pospieszne, o czym świadczył teren wokół torowiska, czy samej końcówki. Wciąż plac budowy – niewykończone elementy i wszechobecne błoto. Tak to wyglądało:

 

N8S-NF #3011 na końcówce Ruczaj

 N8S-NF #3011 na końcówce Ruczaj

Końcówka Ruczaj. Wagon N8S-NF #3011 zmienia kierunek jazdy. Dalszego odcinka trasy - do Czerwonych Maków - jeszcze nie ma. Stoi tylko kilka słupów trakcyjnych. Obok torowiska i przystanków zalega błoto. 6.01.2012.

 

 Końcówka Ruczaj

Widok na przystanki dla wysiadających (po lewej) i wsiadających końcówki Ruczaj. 6.01.2012.

 

Końcówka Ruczaj

Końcówka Ruczaj - widok zza zwałów zalegającej obok ziemi. 21.01.2012.

 

 N8S-NF #3004 na końcówce Ruczaj

N8S-NF #3004 na końcówce Ruczaj

Obsługujący linię nr 12 wagon N8S-NF #3004. W trakcie zmiany kierunku jazdy i na przystanku dla wsiadających końcówki Ruczaj. Wagon wyróżnia się wśród innych krakowskich N8S charakterystycznymi ścianami czołowymi. 21.01.2012.

 

Blog Transportowy na Facebooku

 

sobota, 13 października 2012
Nowe Bombardiery Flexity Classic już na linii

W sobotę 6 października 2012 w Krakowie nastąpiła długo wyczekiwana premiera liniowa najnowszych Bombardierów. Na trasę wyjechały aż cztery wagony: 2051, 2052, 2053 i 2054. Wszystkie zostały skierowane na linię, na którą nie wysyła się najnowszych, premierowych pojazdów. Była to trasa nr 14, która łączy pętle Bronowice i Mistrzejowice przez al. Pokoju. Tak więc fabrycznie nowe, niskopodłogowe tramwaje pierwszego dnia swego kursowania trafiły do Nowej Huty, czyli do rejonu miasta, który pod względem taborowym jest wciąż skazany na najstarsze wagony. Ze względu na wysoką temperaturę nowe Flexity Classic miały włączoną klimatyzację, więc jazda nimi była wyjątkowo przyjemna.

Poniżej kilka zdjęć premierowych NGT8. Pojazdy te wyróżniały się wśród pozostałego taboru, choć odniosłem wrażenie, że ich pasażerowie jakoś nie zwracali uwagi na to, że jadą czymś nowym. Bardziej dziwiła ich spora ilość osób fotografujących tramwaje. Tak jednak było w rejonie centrum, po którym regularnie krąży 50 starszych Bombardierów. W Nowej Hucie obecność nowoczesnych tramwajów robiła wrażenie.

 Bombardier Flexity Classic NGT8 z MPK Kraków

 Bombardier Flexity Classic NGT8 z MPK Kraków 

Bombardier Flexity Classic NGT8 #2051 na pętli Bronowice.

 Bombardier Flexity Classic NGT8 i EU8N z MPK Kraków

Na pętli Bronowice trasę kończy także linia nr 20 z Małego Płaszowa. Tu obok NGT8 #2051 stoi EU8N #3019.

 Bombardier Flexity Classic - pulpit sterowniczy

Pulpit sterowniczy wagonu nr #2051. Uwagę zwracają ekrany dotykowe.

Bombardier Flexity Classic

Napisy na kabinach NGT8 podkreślają, że jest to efekt współpracy firm Bombardier i Vossloh Kiepe.

Bombardier Flexity Classic NGT8 z MPK Kraków

 Bombardier Flexity Classic NGT8 #2054 na ul. Karmelickiej. Przystanek „Teatr Bagatela”. 

 

 Bombardier Flexity Classic NGT8 z MPK Kraków

Bombardier Flexity Classic NGT8 z MPK Kraków

 Bombardier Flexity Classic NGT8 #2052 na pętli Bronowice. Na wyświetlaczach jeszcze nie pojawił się napis Mistrzejowice. Co ciekawe - nie zmieni go motorniczy. Nazwy końcówek w nowych Bombardierach przestawiają się automatycznie. 

 Bombardier Flexity Classic NGT8 i EU8N z MPK Kraków

 Na liniach 14 i 20 w soboty obowiązuje takt co 20 minut, więc spotkania tramwajów obu tras na tej małej pętli to nic wyjątkowego. Kiedy jednak w ruchu jest coś nowego, każdy pojawiający się obok pojazd staje się ciekawym dodatkowym motywem. Tu NGT8 #2052 i EU8N #3035.

Bombardier Flexity Classic NGT8 - wnętrze

Bombardier Flexity Classic - wnętrze, tył.

Widok na liczące prawie 33 metry długości wnętrze. Wyróżnia się w nim sufit i inna niż we wcześniejszych Bombardierach tapicerka siedzeń.

Bombardier Flexity Classic NGT8 z MPK Kraków

Niestety nowy materiał wygląda, jakby był brudny. Sam wzór też taki sobie - osobiście wolę wcześniejszą wersję lajkonika, tę znaną z innych pojazdów krakowskiego MPK.

Tablica Huger w krakowskim NGT8

 Firma Huger wyposażyła NGT8 w tablice informacyjne.

Bombardier Flexity Classic NGT8 - hamulec bezpieczeństwa i interkom

 Pod hamulcem zamontowano interkom. Teraz w razie zagrożenia lub innej sytuacji pasażer może bezpośrednio rozmawiać z motorniczym.

Bombardier Flexity Classic NGT8 z MPK Kraków - wnętrze, sufit

Zbliżenie na ciekawy sufit NGT8.

Tak nowe NGT8 prezentowały się w ruchu pierwszego dnia eksploatacji. NGT8 #2051 - odjazd z pętli Bronowice oraz NGT8 #2054 - odjazd z przystanku "Teatr Bagatela" na ul. Karmelickiej:

Blog Transportowy na Facebooku

czwartek, 03 listopada 2011
Piękna jesień w Krakowie

Przyznam, że nie pamiętam tak ciepłego końca października i początku listopada. Szczególnie rewelacyjny był wtorek, 1 listopada. Temperatura w słońcu przekroczyła +20 stopni, więc można powiedzieć, że mieliśmy wiosnę, a nie jesień. Pięknie było w całej Polsce. Ja ten świątecznie przedłużony weekend spędzałem w Krakowie. Miasto zyskało wówczas wielką atrakcję w postaci pięknie wybarwionych drzew. Żółte, brązowe, czerwone ... – prawdziwa „złota polska jesień”. To piękno przyrody należało obowiązkowo utrwalić. Razem z żoną wykonałem więc wiele zdjęć, powstały też jesienne filmy.

Dobrym miejscem do fotografowania piękna przyrody okazała się okolica pętli tramwajowej Wzgórza Krzesławickie, a dokładniej rejon wiaduktów. Zapraszam zatem na krótki fotoreportaż.

 Skład E1+C3 #106+566

Skład E1+C3 #106+566 na linii nr 1 w stronę pętli Salwator.

EU8N #3020

Wagon EU8N #3020 na linii nr 5 w stronę Krowodrzy Górki.

Skład 2x105Na #876+877

Skład 2x Konstal 105Na #876+877 na linii dodatkowej 87 w kierunku pętli Osiedle Piastów. To pociąg rezerwowy.

 Skład 3x105Na #489+490+499

Skład 3x Konstal 105Na #489+490+499 na linii nr 4 w stronę Bronowic Małych.

Skład E1+C3 #130+590

Skład E1+C3 #130+590 na linii nr 1 w stronę pętli Wzgórza Krzesławickie.

Skład E1+C3 #130+590

Skład E1+C3 #130+590 na linii nr 1 w stronę pętli Salwator.

Powstał także film – w całości autorstwa żony. W rolach głównych wystąpili:

1. Konstal 105Na: 416+419+420 na linii nr 4.
2. E1+C3: 142+542 na linii nr 1.
3. EU8N: 3019 na linii nr 5.

 

 

 
1 , 2