Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Czerwiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Google+

Wpisy z tagiem: MPK Kraków

środa, 07 czerwca 2017
Holownik znów jeździ po Krakowie

W czerwcu 2017 na krakowskie ulice ponownie wyjechał holownik tramwajowy BT-1. Pisałem o nim tutaj. Wówczas, czyli w grudniu 2016 kursował on wokół Plant, wożąc towarową doczepkę, na której ustawiono świąteczną dekorację. Teraz nietypowy skład dociera także w inne rejony miasta, reklamując zbliżające się transportowe wydarzenie. To zaplanowana na 11 czerwca 2017 Wielka Parada Autobusów z okazji 90-lecia krakowskiej komunikacji autobusowej.

Poniżej kilka zdjęć zabytkowego tramwaju wykonanych na pętli Wzgórza Krzesławickie w dniach 5 i 6 czerwca 2017.

 

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Na dużej pętli. W trakcie postoju i odjazdu. Za historycznym składem PESA 2014N #HG931. 5.06.2017.

 

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Holownik tramwajowy BT-1

Następnego dnia - 6.06.2017. Holownik tym razem na małej pętli, obok „Krakowiak” #HG915.



Ze względu na trwający remont torowiska na rondzie Kocmyrzowskim, wszystkie tramwaje do Wzgórz Krzesławickich kursują objazdem przez al. Solidarności i ul. Ujastek. Zatem BT-1 z doczepką powstałą na bazie wagonu typu N również tamtędy przejeżdżał.

 

Blog Transportowy na Google +

sobota, 03 czerwca 2017
MAN Lion’s City CNG na testach w Krakowie

Krakowskie MPK co jakiś czas testuje różne autobusy. Rok 2017 ma być pod tym względem szczególnie obfity, co przewoźnik podał na swojej stronie internetowej. Zgodnie z tą zapowiedzią, po Krakowie jeździły już dwa demonstracyjne pojazdy. Każdy marki MAN. W kwietniu model Lion’s City, a w maju jego gazowa wersja, czyli Lion’s City CNG. Tym pierwszym niestety nie miałem okazji podróżować, ani go fotografować. Na szczęście testów gazowca nie przegapiłem.

MAN Lion’s City CNG był testowany dość długo, bo ponad dwa tygodnie. Jak podało MPK, był to okres od 5 do 22 maja 2017. Na ten czas przydzielono mu numer taborowy DM710. Podstawowym zadaniem testera była obsługa linii 503 łączącej pętle Nowy Bieżanów Południe – Górka Narodowa Wschód. Najprawdopodobniej na inne trasy nie wyjeżdżał.

Trafiłem na niego w sobotę, 13 maja. Dzień niestety niezbyt przyjemny – deszczowy. Sesję fotograficzną zaplanowałem na końcówce Górka Narodowa Wschód, ale korki na mieście spowodowały dość spore opóźnienie, a zatem postoju na pętli nie było. Realizacja zdjęć przeniosła się więc do Bieżanowa, a w związku z tym we wnętrzu gazowca spędziłem znacznie więcej czasu, niż planowałem. Jazda była przyjemna, wygodna, więc autobus oceniam pozytywnie. Tu jednak należy dodać, że nie było tłoku i całą drogę siedziałem. Klimatyzacja nie była włączona, ale ze względu na brak otwieralnych okien, przy odrobinę wyższej temperaturze jej użycie byłoby konieczne.

Jak na testowy pojazd reagowali pasażerowie? Warto przytoczyć dwie sytuacje. Pierwsza to starsze małżeństwo, które usiadło w części tylnej. W pewnym momencie usłyszałem taki komentarz: „Co za inżynier to zaprojektował. Chyba był pijany”. Dość dosadne stwierdzenie, które dotyczyło jednego z siedzeń zamontowanego znacznie wyżej niż sąsiednie. Wyglądało to dość dziwnie i na pewno zajęcie go lub opuszczenie nie było zbyt łatwe, szczególnie w trakcie jazdy i przy pełnym napełnieniu pojazdu.

Druga sytuacja to dwójka około 7-letnich chłopców, którzy razem z babcią wsiadali do MAN-a na ul. Wielickiej. Byli tak szczęśliwi, z możliwości przejażdżki testerem, że w trakcie wjazdu pojazdu na przystanek skakali z radości. Później, w trakcie jazdy cały czas tłumaczyli babci, jak niezwykły jest ten autobus.

 

MAN Lion’s City CNG

MAN Lion’s City CNG

MAN Lion’s City CNG

MAN Lion’s City CNG na pętli Nowy Bieżanów Południe. Silnik zgaszony - żadna informacja pasażerska nie jest podawana. Słyszałem, jak kierowca testera tłumaczył innemu prowadzącemu, że po wyjęciu kluczyka wszystko gaśnie.

 

MAN Lion’s City CNG

MAN Lion’s City CNG

MAN Lion’s City CNG

Wnętrze testowanego gazowca.

 

MAN Lion’s City CNG

Kontrowersyjne miejsca siedzące.  

 

Solaris Urbino 18, MPK Kraków

W trakcie dokumentowanego przeze mnie postoju gazowego MAN-a na pętli Nowy Bieżanów Południe, pojawiały się tam autobusy należące do MPK Kraków, obsługujące linię 173 z końcówki Azory. Tu Solaris Urbino 18 o numerze DR768, rocznik 2013.

 

MAN Lion’s City CNG

MAN Lion’s City CNG

Porównanie testowanego Lion'sa i Solarisa Urbino 18.

 

MAN Lion’s City CNG

Po odjeździe Solarisa jego miejsce zajął Mercedes Citaro G #DC519. Rocznik 2009.

 

MAN Lion’s City CNG

Kluczyk w stacyjce - wyświetlacze działają. Za chwilę zostanie podana relacja do Górki Narodowej Wschód.

 

MAN Lion’s City CNG

MAN Lion’s City CNG odjeżdża z przystanku „Prokocim Szpital” na ul. Wielickiej. Kierunek Górka Narodowa Wschód.



Warto jeszcze przypomnieć, że we flocie krakowskiego MPK marka MAN występuje dosłownie w śladowych ilościach. Kursują jeszcze ostatni przedstawiciele modelu NG313.

 

MAN NG313, MPK Kraków

Jedyne autobusy marki MAN we flocie MPK Kraków to przedstawiciele modelu NG313. Kilka ostatnich sztuk. Na zdjęciu autobus nr BM701 z 2001 roku w trakcie obsługi linii 139 w kierunku pętli Mydlniki. Przystanek „Os. Jagiellońskie” przy ul. Obrońców Krzyża, 30.05.2017.

 

Solowe autobusy marki MAN także jeżdżą liniowo po Krakowie. Dwaj przedstawiciele modelu NL263 obsługują bezpłatne linie do Centrum Handlowego Czyżyny. To własność firmy Małopolanin.

 

 Blog Transportowy na Facebooku

czwartek, 04 maja 2017
Krakowskie tramwaje online

W lutym 2014 opublikowałem wpis o radarze lotniczym, który pozwala określić dokładną lokalizację poszczególnych samolotów (tu link). Wspaniałe narzędzie szczególnie dla miłośników lotnictwa. Przyznam, że wówczas bardzo żałowałem, że nie ma podobnych stron pokazujących lokalizację innych środków transportu. Minęło kilka lat i takie www już funkcjonują.

Jedną z nich jest strona Krakowpodreka.pl, która prezentuje rzeczywistą lokalizację krakowskich tramwajów. Informacje bardzo przydatne dla pasażerów, a ponieważ podawany jest także numer taborowy danego wagonu, również dla miłośników komunikacji miejskiej, którzy teraz bez przeszkód mogą ustalić np. w której części miasta jest interesujący ich pojazd.

Po włączeniu dodatkowych opcji na stronie wyświetlą się również stacje roweru miejskiego Wavelo, z podaną liczbą dostępnych rowerów. Możemy także sprawdzić, gdzie zaparkowane są samochody z wypożyczalni Traficar.

 

Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

Screen ze strony Krakowpodreka.pl. Na Mapy Google naniesione przystanki tramwajowe oraz rzeczywiste lokalizacje tramwajów. W symbolu graficznym określającym typ taboru (kółko dla wagonu niskopodłogowego, kwadrat dla wysokopodłogowego, a czworościan z zaokrąglonymi rogami to pojazd z częściowo obniżoną podłogą, np. EU8N) numer linii obsługiwanej przez dany pojazd.

 

 Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

Po kliknięciu w symbol z numerem linii wyświetla się typ oraz numer taborowy wagonu obsługującego dany kurs, a także informacja o rodzaju taboru. W tym przypadku na linii nr 22 jedzie wysokopodłogowy E1 #HW114. Nie podano informacji, że prowadzi on doczepę C3 #HB514. Po prawej stronie zostaje pokazana dalsza trasa przejazdu wraz z rozkładem jazdy.

 

 Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

Czasami nie wyświetla się informacja o rozkładzie jazdy. Zamiast niej zobaczymy komunikat o treści: „Przepraszamy, nie udało się pobrać rozkładu jazdy”. W tym przypadku dotyczy to składu Konstal 105Na #HZ273+HZ274 na linii 1, która trasą objazdową jedzie przez ul. Ujastek. 

 

Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

 Strona Krakowpodreka.pl pokazuje także tramwaje zjeżdżające do zajezdni. Te jadące do Nowej Huty są oznakowane symbolem „NH”. Na screenie wagon EU8N #HL424 na al. Jana Pawła II, który kończy obsługę linii 19, zjeżdżając z pętli Krowodrza Górka. Cała trasa przejazdu zaznaczona jest grubą linią.

 

Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

Z kolei do zajezdni Podgórze zjeżdża Bombardier NGT8 #RY814, który obsługiwał linię nr 3.

 

Krakowskie tramwaje w rzeczywistej lokalizacji, mapa

Oprócz tramwajów strona Krakowpodreka.pl pokazuje także lokalizację stacji rowerów Wavelo (wraz z ilością dostępnych rowerów) oraz miejsca postoju samochodów z wypożyczalni Traficar.



Niestety czasami trafiają się tramwaje, które nie nadają sygnału GPS. Są to jednak tylko sporadyczne przypadki. Gdzieś w Internecie wyczytałem, że dotyczy to wszystkich solowych E1, czyli „niewidzialne” są linie 16 (Mistrzejowice – Pleszów, część kursów skrócona do Kopca Wandy; trasa czasowo zmieniona) i 21 (Osiedle Piastów – Walcownia, trasa czasowo zmieniona), które te pojazdy obsługują.

Tu link do opisywanej strony.

 

Kalendarz imprez komunikacyjnych

środa, 15 marca 2017
Kilka tramwajów na liniach dodatkowych

Niedawno pisałem o krakowskich wagonach NGT8, które w 2015 roku debiutowały na torowiskach prowadzących w stronę pętli Wzgórza Krzesławickie. Tu link do wpisu. Wówczas, czyli w okresie 1 listopada, utrwaliłem fotograficznie i filmowo także inne tramwaje przemieszczające się w tamtym rejonie.

Obecnie jest to materiał mocno historyczny, ponieważ przedstawione w nim składy 3x105Na już nie kursują po Krakowie (ostatni raz pojawiły się na liniach dodatkowych w okresie 1 listopada 2016), a „wiedeńczyki” E1+C3 nie docierają do Wzgórz Krzesławickich.

Poniżej kilka zdjęć i film.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Konstal 105Na, MPK Kraków

Potrójny Konstal 105Na na linii 86 z Mistrzejowic dojeżdża do przystanku „Wiadukty”. To wagony #HZ718+HZ719+HZ720. 31.10.2015.

 

 E1+C3, MPK Kraków

Skład E1+C3 #HW148+HB548 na linii 1. Wówczas taki tabor był podstawową obsługą tej trasy. Obecnie kursują na niej dwuwagonowe Konstale 105Na i Bombardiery NGT6, a w soboty i święta także EU8N. 31.10.2015.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Trójwagonowe składy Konstali 105Na na przystanku „Wiadukty”. Na linii 87 do Osiedla Piastów stoją #278+HZ279+HZ280, a na 86 do Wzgórz Krzesławickich #HZ718+HZ719+HZ720. 31.10.2015.



Konstal 105Na, MPK Kraków

Skład #278+HZ279+HZ280 na linii dodatkowej 87 odjeżdża z przystanku „Wiadukty”. 31.10.2015.

 

E1+C3, MPK Kraków

Skład E1+C3 #HW148 +HB548 na linii 1 w trakcie postoju na przystanku „Wiadukty” w stronę Wzgórz Krzesławickich. 31.10.2015.

 

E1+C3, MPK Kraków

Przystanek „Wiadukty”. Spotkanie dwóch składów E1+C3. Po lewej #HW165+HB565 na linii 4 jako przykład wcześniejszego malowania tego typu taboru. Wagon silnikowy to rocznik 1969, w Krakowie od 2008 roku, pierwotnie jako #152. Pod koniec roku 2015 został wycofany z eksploatacji. Doczepka to rocznik 1961, w Krakowie od 2007 roku, również wycofana z eksploatacji pod koniec 2015 roku. Natomiast po prawej #HW148 +HB548 na linii 1, po przeprowadzonej modernizacji i w obecnie obowiązującym malowaniu dla tego typu taboru. Wagon silnikowy to rocznik 1966, w Krakowie od 2008 roku (pierwotnie jako #148), natomiast doczepka jest z roku 1960, w Krakowie od roku 2006 (pierwotnie jako #591, później jako #548). 31.10.2015.

 

Konstal 105Na, MPK Kraków

Przystanek „Wiadukty”. Trójwagonowy skład 105Na #HZ252+HZ253+HZ254, obok Bombardier NGT8 #RY817. Na zwolnienie toru oczekuje zmodernizowany skład E1+C3. 31.10.2015.

 

 Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Spotkanie dwóch Bombardierów NGT8 obsługujących linię dodatkową 85 na przystanku „Wiadukty”. Ze splotu torowego zjeżdża wagon #RY817. Niestety oznaczenia pojazdu jadącego w stronę Wzgórz Krzesławickich nie jestem w stanie ustalić. 31.10.2015.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Nowe i stare na pętli Wzgórza Krzesławickie. Bombardier NGT8 #RY802 z 2012 roku, a obok skład E1+C3 #HW160+HB560. Wagon silnikowy z 1970 roku (w Krakowie od 2009 roku, pierwotnie jako #161), a doczepny z 1960 roku (w Krakowie od 2008 roku, pierwotnie jako #560). Skład wycofano z eksploatacji w 2016 roku. Co ciekawe, doczepka została sprzedana w czerwcu 2016 do miejscowości Kłaj za Niepołomicami, stając się lokalną atrakcją turystyczną. 31.10.2016.

 

 E1+C3, MPK Kraków

Jeszcze raz nowe i stare na pętli Wzgórza Krzesławickie. Tym razem NGT8 #RY801 i zmodernizowane E1+C3 #HW144+HB544. Wagon silnikowy to rocznik 1969 (w Krakowie od 2008 roku, pierwotnie jako #144),a doczepny z 1961 roku (w Krakowie od 2005 roku, pierwotnie jako #581, a później jako #544). 31.10.2015.

 

Teraz blisko cztery minuty materiału filmowego. Rejon przystanków „Wiadukty”. Jako pierwszy przejeżdża skład E1+C3 #HW151+HB551 na linii 87 do pętli Osiedle Piastów. Potem w kierunku zajezdni Nowa Huta awaryjnie zjeżdża potrójny Konstal #HZ284+HZ285+HZ286. Następnie zobaczycie kolejnego potrójniaka, tym razem na linii. To #HZ258+HZ259+HZ260 jako 86 do Mistrzejowic. Przy okazji warto zwrócić uwagę na fakt, że od 2015 roku zmodyfikowano trasę „cmentarnych” linii 86 i 87 – zamieniono ich przebieg pomiędzy „Wiaduktami”, a „Rondem Kocmyrzowskim”. Ta pierwsza została skierowana w całości wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej, a drugą wydłużono przez „Kombinat”. Wcześniej kursowały odwrotnie, czyli 86 przez „Kombinat”, a 87 wzdłuż Kocmyrzowskiej.

Kolejny kadr to #HZ718+HZ719+HZ720 na 86 w stronę Wzgórz Krzesławickich, w towarzystwie dwóch Bombardierów NGT8 na linii 85. Potem pojawia się następny trójskład, czyli #HZ278+HZ279+HZ280 na 87, po przejeździe którego rusza E1+C3 #HW148+HB548 na linii 1. W kierunku Bronowic Małych jedzie inny „wiedeńczyk”, jeszcze w starym układzie barw i przed modernizacją. To #HW165+HB565 na linii 4. Ostatni utrwalony tramwaj to 3x105Na #HZ252+HZ253+HZ254 na 86. Całe nagranie powstało 31 października 2015.

 

 

 

Kolejny film powstał w rejonie zajezdni Nowa Huta. To już jednak temat na inny wpis.



Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo 

sobota, 18 lutego 2017
Transportowe gadżety

Tym razem w Blogu Transportowym dość nietypowy temat. Gadżety transportowe. Dokładniej kubki, koszulki i inne produkty ze zdjęciami pojazdów. Doskonałe np. na prezent, także dla siebie.

Od połowy lutego 2017 funkcjonuje sklep internetowy sygnowany logiem Bloga Transportowego. Prowadzi go firma zewnętrzna, natomiast produkty, a dokładniej ich opracowanie graficzne są mojego autorstwa.

Obecnie w sklepie tym dostępnych jest 10 artykułów. Wszystkie „autobusowe”. Stopniowo będzie ich więcej, pojawią się także produkty związane z innymi działami bloga.

 

Gadżety transportowe - Blog Transportowy

Strona główna sklepu z gadżetami transportowymi sygnowanego logiem Bloga Transportowego. Przykładowe trzy produkty. Poduszka z Jelczem 272 MEX z przyczepą PO1 oraz koszulka i kubek z czarno-białym zdjęciem Ikarusa 280 i Scani OmniCity Artic wykonanym obok dawnego dworca PKS w Krakowie.

 

Asortyment sklepu to przede wszystkim kubki i koszulki. Są także inne gadżety, np. poduszki, czy podkładki pod komputerowe myszki.

 

Gadżety transportowe - Blog Transportowy

Jeden z elementów oferty sklepu. Kubek z czarno-białym zdjęciem Ikarusa 280 i Scani OmniCity Artic.



Produktów stopniowo będzie przybywać, więc warto co jakiś czas zaglądać na stronę sklepu. Tu bezpośredni link.



Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo 

piątek, 10 lutego 2017
Nowe Autosany w Borku Fałęckim

Wpis ten jest krótkim uzupełnieniem wcześniejszego materiału o nowym i najstarszym taborze autobusowym MPK Kraków. Pisałem w nim także o 15 niedawno kupionych Autosanach M09LE, których eksploatacja rozpoczęła się w połowie stycznia 2017 (tu link). Autobusy te najłatwiej jest zobaczyć na pętli Borek Fałęcki, gdzie 24 stycznia 2017 wykonałem poniższe zdjęcia.

Pierwsze fotografie to Autosan #DA115, który obsługiwał linię nr 175 w relacji Borek Fałęcki – Sidzina. Autobus stoi podstawiony na przystanku początkowym, z którego korzystają także linie 145 (do Golkowic) i 203  (podmiejska do pętli Czerwone Maki P+R przez Skawinę).

 

Autosan M09LE, MPK Kraków

Autosan M09LE, MPK Kraków

Autosan M09LE #DA115. Do pętli Sidzina dotrze po około 20 minutowej jeździe.

 

Kiedy #DA115 oczekiwał na odjazd, na pętlę przyjechał kolejny najnowszy Autosan M09LE. Był to #DA125. Właśnie zakończył on trwający ok. 15 minut kurs linii 151 z końcówki Judyma Szkoła.

 

Autosan M09LE, MPK Kraków

Autosan #DA125 na przystanku dla wysiadających pętli Borek Fałęcki.

 

Najnowsze krakowskie Autosany nie obsługują tylko tras w rejonie Borku Fałęckiego, czy innych pętli zlokalizowanych powiedzmy w zasięgu zajezdni Wola Duchacka, do której zostały przydzielone. Tak jest np. w przypadku linii 110. Jej trasa przebiega w dość sporej odległości od macierzystej bazy nowych Autosanów - po Nowej Hucie. Łączy  pętle Aleja Przyjaźni i Węgrzynowice (lub Wadów Tunel - w wersji skróconej).  

 

Wpisy poświęcone kolei

sobota, 14 stycznia 2017
Jest nowe, ale najstarszy tabor nadal w ruchu

W Krakowie regularnie przybywa nowego taboru autobusowego. Ostatnio np. rozpoczęła się eksploatacja dwunastu Solarisów Urbino 18 Hybrid zakupionych przez MPK. Ich prezentacja odbyła się 13 grudnia 2016 na pętli Czyżyny Dworzec. Następnie przegubowce rozpoczęły pracę liniową. Można je zobaczyć np. na trasach nr 139 (Mydlniki – Kombinat), 172 (Bronowice Małe – Aleja Przyjaźni), czy 501 (Chełmońskiego Osiedle – Bulwarowa).

Wszystkie hybrydy przydzielono do zajezdni Bieńczyce i oznaczono od numeru BH072 do BH083. Nowe Solarisy dołączyły do hybrydowego przegubowca, który jest własnością MPK Kraków od 2014 roku. To także Solaris Urbino 18 Hybrid. Do przewoźnika nie trafił on jednak jako fabrycznie nowy. To dawny egzemplarz testowy, rocznik 2010. Pierwotnie oznaczony jako #BH611, a obecnie przenumerowany na BH071.

 

Solaris Urbino 18 Hybrid, MPK Kraków

Solaris Urbino 18 Hybrid, MPK Kraków

Jeden z 12 nowych Solarisów Urbino 18 Hybrid, czyli #BH074. Postój i odjazd z przystanku „Politechnika” przy ul. Pawiej jako przyspieszona linia 501 w stronę pętli Chełmońskiego Osiedle. 23.12.2016.

 

Solaris Urbino 18 Hybrid, MPK Kraków 

Solaris Urbino 18 Hybrid, MPK Kraków

Pierwsza krakowska hybryda, czyli Solaris Urbino 18 Hybrid #BH611, obecnie pod oznaczeniem #BH071. Przystanek „Arka” przy ul. Obrońców Krzyża. Linia 139 w kierunku pętli Mydlniki. 13.07.2015.

 

Przydzielenie kilkunastu nowych autobusów do zajezdni Bieńczyce musiało wiązać się z likwidacją starszego taboru. Już od dłuższego czasu najbardziej zagrożone wycofaniem z ruchu były przypisane do tamtejszej bazy MAN-y NG313. Dziesięć sztuk z 2001 roku, oznaczone jako BM701 – BM710. Wszystkie wytrwały do 2016 roku. Pierwszy został zlikwidowany MAN #BM710. Jeszcze przed dostawą hybrydowych Solarisów, a „żywot” swój zakończył w dość spektakularny sposób – zdetonowano w nim ładunek wybuchowy. Był to eksperyment związany ze sprawą próby zamachu bombowego na autobus miejski we Wrocławiu. Obecnie w ruchu pozostała już tylko połowa NG313. Pojazdy te obsługują np. linię 139.

 

MAN NG313, MPK Kraków

Chłodny jesienny poranek. MAN NG313 #BM703 jako linia 139 w stronę pętli Kombinat. Przystanek „Os. Jagiellońskie” przy ul. Obrońców Krzyża. 8.11.2016.

 

MAN NG313, MPK Kraków

Pierwszy z wycofanych krakowskich MAN-ów NG313, czyli #BM710. Autobus po eksperymentalnej detonacji ładunku wybuchowego. Screen z portalu Onet.pl.

 

Spektakularny zakup aż 60 Solarisów Urbino 12 najnowszej generacji przez MPK Kraków (link) nie wyeliminował w całości najstarszego taboru z zajezdni, do których nowe pojazdy trafiły. To Jelcze M121MB z Woli Duchackiej (tam przydzielono 40 egzemplarzy najnowszych Solarisów) i krótkie Scanie (CN113CLL i OmniCity) z Płaszowa (tam przekazano 20 sztuk). Są to już ostatnie egzemplarze tych pojazdów, których pierwotnie jeździło po Krakowie kilkadziesiąt (Jelcze M121MB, Scanie CN113CLL).

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Solaris Urbino 12 #DU323 na pętli Borek Fałęcki. Przystanek dla wysiadających. Autobus właśnie zakończył kurs jako podmiejska linia 214 z miejscowości Grabówki. Ten model dość skutecznie wyeliminował z krakowskich ulic Jelcze M121MB i Scanie CN113CLL. Przez wiele lat były to autobusy charakterystyczne dla tej pętli. 13.12.2016.

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Jeden z 20 najnowszych Solarisów Urbino 12 przydzielonych do zajezdni Płaszów, czyli pojazd #PU989. Jako linia 124 do pętli o dość długiej nazwie TAURON Arena Kraków Wieczysta wjeżdża na przystanek „Cmentarz Rakowicki” przy al. Beliny-Prażmowskiego. 3.01.2017.

 

Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL #PS035. Rocznik 1997. Łącznie było ich aż 69 egzemplarzy. Pozostało tylko kilkanaście. Autobus obsługując linię 123 właśnie opuścił przystanek „Arka” przy ul. Obrońców Krzyża. Jego nazwa pochodzi od widocznego w tle kościoła Arka Pana. 8.12.2016.

 

 Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL #PS069. Rocznik 1999. Wraz z innym taborem autobus stoi odstawiony (na czas pomiędzy godzinami szczytu) przy nieużywanych liniowo peronach pętli Mistrzejowice. Pojazd ten przez wiele lat był eksploatowany jako autobus rezerwowy, a w związku z tym pojawiał się także na tych liniach, które nie były obsługiwane przez zajezdnię Płaszów. 23.12.2016.

 

Scania OmniCity Artic, Scania CL113CLL, MPK Kraków

Scania OmniCity Artic, MPK Kraków

Obok powyższej Scanii #PS069 stoi Scania OmniCity Artic #PE188 z 2001 roku. Jedna z pierwotnie 15 egzemplarzy. Nadal jest ich 13, ale najprawdopodobniej jeszcze w tym roku zmieni się to. 23.12.2016.

 

Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL, Autosan M09LE, MPK Kraków

Scanie CN113CLL na godziny szczytu oczekują także w innych miejscach - tu pętla Łagiewniki i dwa pojazdy. To #PS056 (rocznik 1998), a za nią pokazana wcześniej #PS069. Obok Autosan M09LE #DA113 (rocznik 2010) na linii 133. 25.10.2016.

 

Autosan M09LE, MPK Kraków

Autosan M09LE #DA113 był jeszcze niedawno najnowszym przedstawicielem tego modelu we flocie MPK Kraków. Warto także dodać, że to dawny egzemplarz testowy, który do przewoźnika trafił w 2011 roku. W czwartek 12.01.2017 na pętli Osiedle Podwawelskie odbyła się prezentacja kolejnych 15 sztuk Autosana M09LE, które oznaczono jako #DA114 - DA128.

 

Jelcz M081MB3, MPK Kraków

 Jelcz M081MB3 #DH380 z 2005 roku. Przystanek końcowo-początkowy linii 409 na pętli Przegorzały UJ. 25.09.2016. Jest dość prawdopodobne, że zakup 15 nowych Autosanów M09LE wiąże się z likwidacją pewnej ilości Jelczy M081MB3, ale biorąc pod uwagę ich obecną liczebność (blisko 50 egzemplarzy), raczej jeszcze na długo pozostaną one na krakowskich ulicach. 

 

 Scania OmniCity, MPK Kraków

Najstarszy krakowski tabor pozostający w ruchu to także Scanie OmniCity. Jest ich już tylko 5 egzemplarzy. Tu #PS151 z 2000 roku. Postój na pętli Mistrzejowice. Za Scanią Solaris Urbino 12 #BU818 z 2004 roku. 29.12.2016.

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Najnowsze Solarisy Urbino 12 z zajezdni Wola Duchacka szybko przejęły zadania wykonywane wcześniej przez Jelcze M121MB. Ostatnim bastionem tych wycofywanych pojazdów była linia 134 do pętli ZOO. Na trasę tę w sezonie letnim wysyłano wyłącznie autobusy z zamontowanymi bagażnikami rowerowymi, czyli właśnie Jelcze. Takie urządzenia również umieszczono na najnowszych Urbino, które także rozpoczęły obsługę trasy nr 134. Na zdjęciu wyposażony w bagażnik rowerowy Solaris #DU306. Pętla Cracovia Stadion przy ul. Kałuży, a w tle hotel Cracovia. 25.09.2016.

 

 Jelcz M121MB, MPK Kraków

Zabrane z linii 134 Jelcze M121MB znalazły zatrudnienie np. na trasie nr 124. To była chyba już ostatnia okazja do zobaczenia tych pojazdów w centrum miasta. Pozostało ich tylko kilkanaście egzemplarzy (z pierwotnie 78). Na zdjęciu Jelcz M121MB o najwyższym numerze taborowym, czyli DJ686 z 2002 roku. Kurs linii 124 do pętli TAURON Arena Kraków Wieczysta. Ulica Lubicz, 25.09.2016.

 

Jelcz M121MB, Solaris Urbino 12, Mercedes Citaro, MPK Kraków

Na pętli Borek Fałęcki. Przedstawiciel ostatnich Jelczy M121MB, czyli #DJ669 (rocznik 2000) jako linia 451 do końcówki Judyma Szkoła. Obok niego najnowszy Solaris Urbino 12 #DU332 na podmiejskiej trasie nr 245 do Skawiny, a na końcu Mercedes Citaro #DO214 (rocznik 2011) obsługujący podmiejską linię 265 do miejscowości Konary. 13.12.2016.

 

14 grudnia 2016 przedstawiciele MPK Kraków i Solarisa podpisali umowę na dostawę aż 77 przegubowców. Na ulicach stolicy Małopolski mają się one pojawić już w 2017 roku. To oczywiście będzie związane z wycofywaniem kolejnych starszych pojazdów. Można zatem wnioskować, że z linii znikną Scanie OmniCity Artic i wciąż jeszcze bardzo liczne przegubowe Jelcze, których jest ponad 50 egzemplarzy.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

sobota, 29 października 2016
NGT8 na Wzgórzach Krzesławickich

Tradycją już stało się, że w Blogu Transportowym przed 1 listopada zamieszczam materiały prezentujące krakowskie tramwajowe linie dodatkowe (tzw. „cmentarne”), kursujące po mieście rok wcześniej (przykładowy link). Tym razem robię to z dość dużym poślizgiem, bo dopiero pod koniec października. 

Zatem powróćmy do roku 2015. Wówczas krakowskie linie cmentarne były obsługiwane dość sporą ilością składów złożonych z trzech wagonów Konstal 105Na, na linii nr 4 pojawiły się premierowo „Krakowiaki” (link), a do Wzgórz Krzesławickich po raz pierwszy liniowo wyruszyły Bombardiery NGT8. To właśnie tym ostatnim wagonom poświęcę niniejszy wpis.

W okresie 1 listopada 2015 najnowsze i jednocześnie najdłuższe krakowskie Bombardiery obsługiwały wszystkie brygady dodatkowej linii 85 (Cmentarz Rakowicki – Lubicz – Mogilska – Jana Pawła II – Bieńczycka – Kocmyrzowska – Wzgórza Krzesławickie). Kursowała ona w dniach 31 października i 1 listopada (sobota i niedziela), z częstotliwością co 10 minut. Wówczas tramwaj w całości niskopodłogowy na odcinku rondo Kocmyrzowskie – Wzgórza Krzesławickie był rzadkim widokiem, więc nowoczesne NGT8 robiły wielkie wrażenie na pasażerach podróżujących codziennie na tym odcinku. W sumie ostatni raz niską podłogę mieli rok wcześniej, kiedy to także na linii 85 kursowały Bombardiery NGT6.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardier Flexity Classic NGT8 #RY821 jako linia 85 na przystanku dla wsiadających pętli Wzgórza Krzesławickie. 31.10.2015.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Ten sam NGT8 w innym miejscu, w którym tego typu tramwaje nie pojawiały się wcześniej. Przystanek „Wiadukty”. 31.10.2015.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

NGT8 #RY802 w trakcie przejazdu w stronę Wzgórz Krzesławickich przez węzeł „Wiadukty”. 31.10.2015.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

To samo miejsce, ale inne pojazdy. Do Cmentarza Rakowickiego jedzie NGT8 #RY801, a w stronę Wzgórz Krzesławickich na linii 1 skład E1+C3 #HW148+HB548. 31.10.2015.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Spotkanie dwóch NGT8 o najniższych numerach (#RY801 i #RY802) na przystanku „Wiadukty”. 31.10.2015.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardier #RY802 w trakcie postoju na przystanku „Wańkowicza” przy ul. Kocmyrzowskiej. 31.10.2016.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Torowisko wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej, przed przystankiem „Wańkowicza”.

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

NGT8 na przystanku dla wysiadających pętli Wzgórza Krzesławickie. 31.10.2015.

 

Odcinek wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej, do Wzgórz Krzesławickich, nie był wówczas jedynym, na którym NGT8 pojawiły się premierowo z pasażerami na pokładzie. Doszło do jakiegoś zdarzenia (wykolejenie? – niestety nie ustaliłem tego) i cały ruch w stronę Wzgórz Krzesławickich został skierowany z ul. Kocmyrzowskiej przez al. Solidarności i ul. Ujastek. Tak więc najdłuższe krakowskie Bombardiery „zaliczyły” także rejony, w których nie miały pojawić się liniowo (i za wyjątkiem tamtego krótkiego objazdu do tej pory nie pojawiły się tam).

 

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Bombardier #RY823 przejeżdża wzdłuż ul. Ujastek, obok zajezdni tramwajowej Nowa Huta. 1.11.2015.

 

 Bombardier Flexity Classic NGT8, MPK Kraków

Wagon #RY823 wzdłuż płotu zajezdni Nowa Huta zmierza w stronę Wzgórz Krzesławickich. Ulica Ujastek. 1.11.2015.

 

Teraz zapraszam do obejrzenia krótkiego materiału filmowego. Sobota, 31 października 2015. W dość sporej mgle NGT8 #RY802 przejeżdża przez węzeł „Wiadukty” w stronę Wzgórz Krzesławickich. Przy okazji w kadr dystyngowanie wchodzą dwaj „miłośnicy komunikacji miejskiej” z wyraźnym syndromem „pępka świata”, którzy po wykonaniu swoich zdjęć mieli zdecydowanie gdzieś fakt, że obok ktoś jeszcze dokumentuje to, co oni już utrwalili. Co ciekawe, te dwa „osobniki” później jeszcze kilka razy psuły mi ujęcia, choć byłem doskonale widoczny. Słów brak.

Po przejeździe składu 3x105Na w ruchu zaprezentuje się Bombardier #RY801, obok którego przejedzie standardowa wówczas obsługa linii nr 1, czyli ex wiedeński skład E1+C3 (#HW148+HB548). Kolejne sprowadzone ze stolicy Austrii wagony pojawią się jako linia nr 4. Wtedy w niedziele i święta wszystkie brygady tej linii były zestawione właśnie z takich pojazdów. W dni robocze i soboty na trasie tej królowały potrójne Konstale 105Na. To już jednak historia. Obecnie codziennie „czwórka” jest obsługiwana „Krakowiakami”.

Po przejeździe „czwórki” zobaczycie kolejnego NGT8 w stronę Wzgórz Krzesławickich. Dalsza część nagrania to rejon przystanku „Wańkowicza” i najnowsze Bombardiery jadące w obu kierunkach. Potem na pętli Wzgórza Krzesławickie pojawi się #RY802, a po torowisku wzdłuż ul. Ujastek, czyli obok zajezdni Nowa Huta przejedzie #RY823.

  

 

 

Niedługo powrócę do tematu komunikacji miejskiej w Krakowie w dniach 31.10 – 1.11.2015, czyli do dodatkowych linii tramwajowych i autobusowych.

 

 Blog Transportowy na Google +

poniedziałek, 25 lipca 2016
ŚDM - Solarisy z Kielc

W Krakowie właśnie rozpoczynają się Światowe Dni Młodzieży. Wprawdzie właściwe uroczystości zaczynają się dopiero 26 lipca, ale już kilka dni wcześniej na ulicach miasta można było zaobserwować wzmożony ruch autobusów. Przykładowo w sobotę i niedzielę komunikacja miejska kursowała zgodnie z rozkładami jazdy dni roboczych.

Transportowemu tematowi ŚDM na pewno poświęcę więcej miejsca, a teraz na szybko dodaję ciekawostkę z poniedziałku 25 lipca 2016. Są nią dwa Solarisy Urbino 18 z MPK Kielce. Autobusy nr 248 i 258, roczniki 2013.

Autobusy te będą obsługiwały podmiejską trasę dla pielgrzymów, która nie jest włączona do sieci krakowskiej komunikacji miejskiej. Jej relacja to Proszowice – Kraków (pętla Czyżyny Dworzec).

 

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solarisy z MPK Kielce w Krakowie. Pętla Czyżyny Dworzec. 25.07.2016.

 

Solaris Urbino 18, MPK Kielce i Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Krakowski Solaris Urbino 12 #BU897 (linia 212) pozuje na tle kieleckich Urbino 18. Pętla Czyżyny Dworzec, 25.07.2016.

 

„Autobusowe szaleństwo” związane z ŚDM zaczyna się 26 lipca. Wówczas autobusy, które przywiozą pielgrzymów do Krakowa będą ustawiane na czasowych parkingach zlokalizowanych na drogach dwujezdniowych. Ruszą także specjalne linie komunikacji miejskiej.

 

Blog Transportowy na Facebooku

środa, 20 lipca 2016
Nowe Urbino 12 już w Krakowie

Na początku stycznia 2016 zamieściłem wpis o kolejnych nowych Solarisach (link). Znalazła się w nim także informacja, że aż 60 egzemplarzy nowych Urbino 12 pojawi się w Krakowie. W lipcu stało się to faktem.

W środę, 20 lipca 2016 oficjalnie zaprezentowano dostarczone do stolicy Małopolski autobusy.

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Najnowsze Solarisy Urbino 12 prezentowane na terenie zajezdni autobusowej Płaszów. Pierwszy z prawej to #DU306, czyli pojazd przypisany do zajezdni Wola Duchacka. 20.07.2016.

 

Jak podaje producent, najnowsze krakowskie Urbino 12 są napędzane ekologicznymi silnikami firmy DAF, spełniającymi restrykcyjne normy emisji spalin Euro-6. Dodatkową nowością jest system rekuperacji energii. Odzyskiwana w procesie hamowania energia kinetyczna po przekształceniu na elektryczną jest gromadzona w specjalnych superkondensatorach. Można ją wykorzystać do zasilania instalacji elektrycznej autobusu, czyli np. do oświetlenia czy do eksploatacji automatu biletowego, co wpłynie na zmniejszenie zużycia paliwa.

Oto, co na temat najnowszego taboru powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie: „Wielokrotnie podkreślałem, że zamawiając autobusy chcemy poprawić komfort i bezpieczeństwo naszych pasażerów, mieszkańców Krakowa i turystów. Jednocześnie jednak chcemy mieć tabor przyjazny dla środowiska. Dostawa 60 nowych autobusów zbliża nas do celu jakim jest kierowanie do obsługi linii w centrum miasta, w rejonie II Obwodnicy, wyłącznie takich pojazdów, które są wyposażone w silniki spełniające normę powyżej Euro-5”.

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Wnętrze jednego z najnowszych krakowskich Solarisów Urbino 12.

 

Z ciekawszych elementów wyposażenia wszystkich nowych Solarisów warto wymienić zamontowane w drzwiach specjalne bramki liczące wsiadających i wysiadających pasażerów, uwzględniając lokalizację przystanków na trasie. Dane te zostaną później wykorzystywane w aktywnym zarządzaniu komunikacją, np. potwierdzając potrzebę zwiększenia częstotliwości kursowania danej linii. Na pokładzie każdego z autobusów zamontowane zostały także po trzy porty/ładowarki USB, dzięki którym będzie można uzupełnić baterie smartfonów lub tabletów.

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Port/ładowarka USB w jednym z 60 krakowskich Solarisów najnowszej generacji.

 

Po prezentacji nowe pojazdy wyruszyły w Kraków. Osobiście widziałem jednego z nich (z zajezdni Płaszów) w trakcie obsługi linii 123 łączącej pętle Mistrzejowice i Mały Płaszów. Równolegle do najnowszego taboru, po mieście nadal kursują najstarsze autobusy. Przykładowo tego dnia na linii 162 (Osiedle Podwawelskie – Podgórki Tynieckie) jeździła pierwsza Scania CN113CLL, czyli #PS001 z 1994 roku.

 

Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL, MPK Kraków

W dniu, w którym najnowsze Solarisy wyruszyły na linie, po sieci krakowskiej komunikacji miejskiej kursowały także najstarsze autobusy. Tu pierwsza Scania CN113CLL #PS001 na pętli linii 162 Podgórki Tynieckie. 20.07.2016.

 

Nowe pojazdy to oczywiście pożegnanie ze starymi. Po Światowych Dniach Młodzieży należy spodziewać się ich zmasowanych kasacji.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 9