Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Jedyny poprawny adres bloga to www.blogtransportowy.blox.pl - w Internecie funkcjonuje podróbka bloga, która jest nikczemnym wykorzystaniem wypracowanej marki.
| < Sierpień 2016 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
Google+
czwartek, 25 sierpnia 2016
Ikarusem 260 po Kędzierzynie-Koźlu

Niedawno pisałem o przegubowym Ikarusie z Budapesztu (link). Bohaterem tego wpisu jest inny przedstawiciel tej kultowej marki. Tym razem krótszy i eksploatowany w Polsce.

To Ikarus 260.73A z MZK Kędzierzyn-Koźle. Rocznik 1994, zakupiony w 1995 roku i oznaczony numerem taborowym 208. Wówczas przewoźnik numerację 2xx stosował dla krótkich Ikarusów. I tak #201 – 203 posiadały używane, odkupione po remoncie kapitalnym wykonanym w Lublinie Ikarusy 260.04., kolejne #204 – 207 przydzielono nabytym w 1994 roku Ikarusom 415. Dalsze oznaczenia wzwyż nadawano Ikarusom 412, aż do #222.

Obecnie z przedstawicieli numeracji 2xx pozostały tylko dwa pojazdy. Opisywany #208 i remontowany #204.

Do Ikarusa #208 przydzielono na stałe dwóch kierowców i rozpoczął on regularne kursowanie po mieście. Obsługiwał wszystkie linie, choć jego obecność na trasach kursujących tylko w godzinach szczytu była jedynie epizodami (np. linia nr 8, czy 14), bo na nich przede wszystkim pojawiał się „szczytowy tabor”. Gdzieś w swoich zapiskach posiadam wykazy autobusów jeżdżących tylko w szczycie, więc pewnie powstanie oddzielny wpis na ten temat. To jednak w późniejszym czasie. Wracając do #208, po kilku latach normalnej eksploatacji, wprowadzono pewne zmiany. Zmienili się eksploatujący go kierowcy i przydzielono go do obsługi tylko jednej linii. Kursującej w dni robocze trasy nr 4 łączącej dworce kolejowe w Koźlu i Kędzierzynie przez ul. Łukasiewicza (obok bazy paliw CPN – ten rejon obecnie nie jest obsługiwany komunikacją miejską), Koźle Port, Kłodnicę i Żabieniec. Tu warto dodać, że linia nr 4 była jedyną w mieście, którą obsługiwał cały czas ten sam pojazd, z tymi samymi kierowcami. Przed wprowadzeniem na nią opisywanego Ikarusa (w 1998 roku), na stałe kursował na niej Jelcz M-11 #418, a wcześniej krótki epizod miał inny „mig”, #415. Po godzinie 22:00 autobus wykonujący zadania linii 4 obsługiwał dodatkowy kurs linii 14 spod Spółdzielni Inparco do Koźla PKS, bez obsługi osiedla Żabieniec. Niestety nie pamiętam, czy z Koźla wracał liniowo, czy był to już przejazd na pusto do zajezdni.

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Przez dość długi czas #208 woził na sobie reklamę lokalnej firmy budowlanej MEC (tak samo oklejone były także Ikarusy 415 #205 i 207). Tu jeszcze przed kilkuletnim rozpoczęciem obsługi linii nr 4, czyli jako trasa nr 2 w stronę pętli Rogi Stocznia. Ulica Szymanowskiego, 17.04.1998.

 

Z wyłącznej obsługi linii 4 Ikarus #208 został wycofany około roku 2002. Niestety nie wiem, jakie było jego późniejsze wykorzystanie, czyli czy przydzielono mu dwóch kierowców, czy może tylko z jednym kursował w dni robocze, w godzinach szczytu. Obecnie jest eksploatowany właśnie w ten drugi sposób. Co ciekawe, na stałe ma go przypisanego kierowca, który lata temu jeździł innym kultowym kędzierzyńskim autobusem. Był to #169, ostatni Jelcz PR-110 w mieście. To jednak temat na inny artykuł.

Mimo wielu prób nie udawało mi się „upolować” #208. W końcu, 1 lipca 2016 stało się. Powstały zdjęcia i dokumentacja filmowa tego ciekawego pojazdu. Obsługiwał on wówczas linię nr 2 (Osiedle Piastów – Rogi Stocznia), także wydłużony wariant przez osiedle Żabieniec. Kiedy autobus ten na stałe był przydzielony do linii 4, trasa nr 2 miała tylko jeden kurs wariantowy przez Żabieniec, po godzinie 21 z Rogów. Teraz w dzień roboczy jest ich kilka.

Poniżej mały fotoreportaż z kursowania już ponad 20-letniego Ikarusa. 1 lipca 2016.

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Ikarus #208 na ul. Szymanowskiego. Kierunek Rogi Stocznia. To miejsce, w którym autobus ten utrwaliłem na powyższym zdjęciu, z 1998 roku. Warto zwrócić uwagę na tylną szybę, której powierzchnia została optycznie zmniejszona (zamalowana, zaklejona?) i wydzielono w niej świetlik na tablicę liniową. 

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Coraz bliżej pętli Rogi Stocznia - ul. Główna. W tle wiadukt, jaki tworzy linia kolejowa z Kędzierzyna do Nysy.

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Postój na pętli Rogi Stocznia. Za kilka minut, o 16:36 Ikarus rozpocznie kurs powrotny linii nr 2 na os. Piastów. To wariant przez Żabieniec. Pokonanie całej trasy (w tym objazd przez obwodnicę) zajmie mu prawie godzinę - rozkładowo do celu dotrze na 17:24.  


Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Wnętrze 208 w trakcie postoju na pętli Rogi Stocznia. Warto zwrócić uwagę, na charakterystyczne kasowniki firmy R&G z lat 90-tych.

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Tabliczki umieszczone w 208 wraz z „pachnącą saszetką do szafy”.

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Minęła 16:36. Ikarus właśnie ruszył z pętli Rogi Stocznia i wjeżdża na wał przeciwpowodziowy, który powstał po pamiętnej powodzi z 1997 roku.

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

W trakcie zjazdu z wału i jazdy w stronę osiedla Rogi. To ulica Stoczniowców. Klimaty bardzo niemiejskie, będące ciekawą scenerią dla miejskiego autobusu. 

 

Ikarus 260, MZK Kędzierzyn-Koźle

Na łączniku pomiędzy ul. Kozielską, a obwodnicą Kędzierzyna. To wciąż ten sam kurs, który wyruszył z Rogów o 16:36 (jest godzina 17:12).

 

Tak #208 prezentował się w ruchu. Dźwięk silnika bezcenny. Nagrania realizowane na ul. Szymanowskiego, kierunek Rogi. Potem przeniesiemy się na ul. Łukasiewicza obok parkingu przy Odrze (autobus nadal realizuje ten sam kurs, co wcześniej), a następnie na dalszy odcinek trasy, na ul. Główną, za wiaduktem kolejowym (wciąż to ten sam kurs). Jeszcze kilka lat temu znajdowało się tam wielkie złomowisko, a przez jezdnię przechodziły tory łączące jego dwie części. Było to jedyne miejsce, w którym autobusy MZK Kędzierzyn-Koźle przejeżdżały przez tory (w innych lokalizacjach jedynie pod lub nad nimi, wiaduktami).

Dalsza część filmu to już kurs powrotny linii 2 w relacji Rogi Stocznia – Osiedle Piastów, wariant wydłużony, przez osiedle Żabieniec, czyli możliwie najdłuższa forma podróżowania pomiędzy Koźlem, a Kędzierzynem. Najpierw #208 nagrałem bezpośrednio za pętlą, w trakcie jazdy przez wał przeciwpowodziowy. Na koniec Ikarus przejedzie przez tzw. łącznik do obwodnicy z ul. Kozielskiej. To trasa objazdowa ze względu na przebudowę al. Jana Pawła II za wiaduktem kolejowym.

 

 

Nie mam 100% pewności, ale Kędzierzyn-Koźle to już chyba ostatnie miasto w Polsce, po którym liniowo kursuje Ikarus 260.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

niedziela, 21 sierpnia 2016
Completo, czyli Van Hool w korku

Wracam do tematu trolejbusów we włoskim Rimini. Pisałem o nich tutaj. Jak wówczas podałem, pojazdy te jeżdżą bardzo zatłoczone, a kiedy już nie zabierają nowych pasażerów, zamiast numeru linii i relacji na tablicach kierunkowych pojawia się napis: „Completo”, czyli kompletny.

Ponieważ trolejbusy w Rimini kursują tylko na jednej linii (nr 11), brak oznakowania i zastąpienie go słowem „Completo” nie powoduje problemów z określeniem, dokąd jedzie dany pojazd. W dodatku zatrzymuje się on na każdym przystanku, więc jest to tylko taki „zabieg kosmetyczny” informujący pasażerów, że w trolejbusie panuje tłok, a w związku z tym warto poczekać na następny kurs.

Podróż zatłoczonym trolejbusem nie należy do przyjemności, szczególnie gdy taka jazda wydłuża się przez korki drogowe. Ze względu na szerokość drogi, którą pokonują Van Hoole wzdłuż Adriatyku i panujący na niej spory ruch pojazdów osobowych, takie utknięcia, czy znaczne spowolnienia są niestety dość częste. Czasami przyczyną zatrzymania trolejbusu jest beztroska (lub po prostu bezmyślność) innych uczestników ruchu drogowego. Świadkiem takiej sytuacji byłem na Viale Amerigo Vespucci. Wówczas Van Hool #36504 jadący do centrum Rimini musiał zatrzymać się przy zaparkowanym na środku drogi (po części na przeciwnym pasie ruchu) samochodem. Ze względu na korek stał za nim sznur aut. Pierwsze z nich blokowało przejazd, jeszcze bardziej niż „główny zawalidroga” wystając na przeciwny pas ruchu. Jego kierowca podjął jakieś próby manewrowania, przestawienia swojego pojazdu, ale dość szybko się to skończyło i niczego nie zmieniło. Prowadząca trolejbus nie wykazywała chęci wybrnięcia z tej patowej sytuacji. Być może była to obawa o możliwość uszkodzenia pojazdu (blisko drzewa i inne samochody), a może tylko zwykłe włoskie „lekkie podejście” do życia, czyli czekanie, aż sytuacja sama się rozwiąże. Generalnie przez kilka minut nic się nie działo, a jedynie nadjeżdżały motorki, które i tak nie mogły przejechać.

W końcu pojawił się kierowca blokującego ruch pojazdu. Bez pośpiechu po prostu przyszedł. Rozejrzał się i raczył uruchomić swój wehikuł.

 

Van Hool NewAG300T, Start Romagna

Van Hool NewAG300T #36504 jadący w stronę centrum Rimini właśnie utknął na Viale Amerigo Vespucci. 22.08.2015.

 

Van Hool NewAG300T, Start Romagna

Już po chwili nadjechało stado motorków - jest ich pełno w całym Rimini.

 

Van Hool NewAG300T, Start Romagna

W końcu kierowca blokującego ruch pojazdu przyszedł i zator zaczął się rozładowywać. Trolejbus ruszył.

 

Van Hool NewAG300T, Start Romagna

Czasami zamiast napisu „Completo” na trolejbusach pojawiało się słowo „Riservato”, czyli zarezerwowany. W rezerwację wątpię. Raczej to pomyłka kierowcy, który omyłkowo nie wybrał napisu „Completo”. Przegubowiec #36506 wzdłuż Adriatyku zmierza w stronę pętli Riccione Terme. 23.08.2015.

 

Poniżej opisywana sytuacja w wersji filmowej. Nagranie trwa około półtorej minuty, ale całe zdarzenie było o wiele dłuższe. Szczególnie ten okres, w którym nic się nie działo – pojazdy stały, trąbiły, a beztroski kierowca blokującego ruch samochodu gdzieś tam sobie spędzał czas.

Kiedy trolejbus już ruszył, okazało się, że jego wnętrze wcale nie jest takie „Completo”. Praktycznie nie było w nim tłoku. Być może wcześniej sporo osób wysiadło, a może prowadząca przegubowca profilaktycznie ustawiła taki napis, gdy na którymś z pierwszych przystanków czekała większa grupa osób. Kilka dni wcześniej z żoną wsiadaliśmy do innego Van Hoola z napisem „Completo” i także nie było w nim tłoku.

 

 

Na tym jeszcze nie kończę wpisów o trolejbusach z Rimini. W dalszej części Van Hoole pojadą z opuszczonymi odbierakami prądu.

 

Blog Transportowy na Twitterze

piątek, 19 sierpnia 2016
„Z podróży koleją” – konkurs fotograficzny

Do 31 sierpnia 2016 trwa konkurs fotograficzny o nazwie „Z podróży koleją”. Jego organizatorem jest firma Sandmix zajmującą się suszeniem oraz uszlachetnianiem piasków i żwirków kwarcowych, a współorganizatorzy to PKP Intercity i Polskie Koleje Państwowe. To już jego druga edycja. Oto, co napisano na ten temat w informacji prasowej przesłanej przez PKP Intercity:

PKP Intercity zachęca miłośników fotografii do wzięcia udziału w konkursie „Z podróży koleją”. Jeszcze do końca sierpnia można zgłaszać swoje prace. Do wygrania są atrakcyjne nagrody, a także udział w ogólnopolskiej wystawie, która odwiedzi największe dworce kolejowe w Polsce.

W konkursie może wziąć udział każdy, zarówno profesjonalny fotograf, jak i osoba, która fotografią zajmuje się wyłącznie amatorsko. Jedyny warunek, to zgłoszenie zdjęcia obrazującego podróż koleją.  Zgłoszenia przyjmowane są do 31 sierpnia za pomocą formularza zlokalizowanego na stronie www.zpodrozykoleja.pl. Do konkursu można zgłosić maksymalnie 3 prace. Dotychczas do organizatorów trafiło 500 zgłoszeń.

Nagrodą główną w konkursie jest aparat fotograficzny NIKON D7200 wraz z obiektywem 18-105 V. Dodatkowo, do zdobycia są dwie nagrody specjalne – aparaty NIKON 1J5 wraz z obiektywami 10-30mm VR PD-ZOOM i 30-110mm VR. Otrzymają je autorzy najlepszych prac, przedstawiających pociąg PKP Intercity oraz dworzec kolejowy. Na autorów 9 prac wyróżnionych przez konkursowe jury czekają vouchery na podróże pociągami PKP Intercity. Najlepsze fotografie zostaną zaprezentowane podczas wystawy, którą będzie można zobaczyć na dworcach kolejowych m. in. w Warszawie, Krakowie, Gdyni czy Wrocławiu.

Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi najpóźniej do 12 września 2016 r.

Takie zdjęcia zwyciężyły w roku 2015. Zdobywca pierwszej nagrody. Autor: Norbert Oksza Strzelecki. Tytuł: „Refleksje”:

 

Pierwsza nagroda. Autor: Norbert Oksza Strzelecki. Tytuł: „Refleksje”

 

Druga nagroda. Autor: Mateusz Pustuła. Tytuł: „Matka Polka”:

 

Druga nagroda. Autor: Mateusz Pustuła. Tytuł: „Matka Polka”

 

Trzecia nagroda. Autor: Grzegorz Bukalski. Tytuł: „Podróże i powroty”:

 

Trzecia nagroda. Autor: Grzegorz Bukalski. Tytuł: „Podróże i powroty”

 

Zwycięskie zdjęcia drugiej edycji konkursu można będzie oglądać na dworcach w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Bydgoszczy i Gdyni.

 

Zamów bezpłatny newsletter

20:47, lukaszwoblog , kolej
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 16 sierpnia 2016
Avia od Kubicy

Nazwisko Kubica wielu osobom kojarzy się z kierowcą wyścigowym i rajdowym – Robertem Kubicą. Nie tylko w Polsce, ale także za granicą.

W Czechach, a szczególnie w Brnie nazwisko Kubica częściej kojarzy się z transportem ciężarowym i z imieniem Richard. Dokładniej z firmą AUTODOPRAVA Richard Kubica.

Jeden z pojazdów tej firmy (na której nazwę trudno być obojętnym) utrwaliłem na rynku nazwanym Zelný trh. To bardzo popularne w Brnie miejsce, które słynie z tego, że od kilkuset lat funkcjonuje tam targ warzywny.

Samochód ten to swoisty symbol czeskiej motoryzacji, czyli Avia. Dokładnie model A31 hakowiec.

 

Avia A31, Kubica

 Avia A31, Kubica

Avia od Kubicy w trakcie postoju i odjazdu z kilkusetletniego „zieleniaka”, placu (rynku) o nazwie Zelný trh.

 

Avia A31, Kubica

Avia A31, Kubica

Za Avią piękny, czterogwiazdkowy hotel Grandezza Luxury Palace. Po lewej remontowana fontanna Parnas z końca XVII wieku.

 

Brneńska starówka to oczywiście nie tylko Zelný trh. W pobliżu jest sporo przepięknych uliczek, placów, które warto zobaczyć. Ponieważ pojawiają się tam także różne pojazdy, zamieszczę jeszcze kilka wpisów dotyczących tego rejonu Brna.


Blog Transportowy na Facebooku

Tagi: Avia Czechy
18:50, lukaszwoblog , ciężarówki
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 09 sierpnia 2016
ŚDM – pociągi (2)

Wracam do relacji z Krakowa Płaszowa - 29 lipca 2016, czyli w trakcie Światowych Dni Młodzieży. Tu link do pierwszego wpisu na ten temat. 

W trakcie mojego pobytu, ze stacji tej korzystały także pociągi Kolei Małopolskich, w relacjach Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Lotnisko, Kraków Lotnisko – Wieliczka Rynek-Kopalnia oraz dodatkowych – skróconych: Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Płaszów i Kraków Płaszów – Wieliczka Rynek-Kopalnia. Zestawiano je z różnych jednostek w trakcji podwójnej, np. EN99 + EN64.

Frekwencja była niekiedy bardzo duża i pasażerowie wsiadający w Płaszowie mieli poważny problem ze zmieszczeniem się. Tak było np. z pociągiem Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Lotnisko, złożonym z EN99-001 i EN64-002.

 

EN64-002, Koleje Małopolskie

EN64-002, Koleje Małopolskie

Pociąg Kolei Małopolskich w relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko złożony z EN99-001 i EN64-002. Przyjechał pełny, a zamierza do niego wsiąść dość spora grupa pielgrzymów.

 

Koleje Małopolskie

Koleje Małopolskie

Przy każdych drzwiach zgromadziła się spora grupka pielgrzymów. 

 

EN99-001+EN64-002, Koleje Małopolskie

Wsiadanie trwało dość długo, ale w końcu udało się. Po kilku minutach przepełniony skład EN99-001 + EN64-002 może ruszać w dalszą podróż. Obok przechodzi kolejna grupa pielgrzymów.

 

EN99-001+EN64-002, Koleje Małopolskie

Skład EN99-001 + EN64-002 odjeżdża z Krakowa Płaszowa. Na czas ŚDM dozwolone zostało korzystanie z naziemnego przejścia miedzy peronami.

 

ED72, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Skład ED72-002 + ED72-013 już bez napisu „Kraków Płaszczów”.  


Kiedy skład EN99-001 + EN64-002 odjeżdżał, stojące przy tym samym peronie ED72 zmieniły relację na powrotną: Kraków Płaszów – Wadowice. Odjazd o 13:16.

 

ED72, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Jednostki ED72-013 i ED72-002 gotowe do wyruszenia w drogę powrotną do Wadowic.

 

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Skład trzech EN71 w barwach województwa dolnośląskiego (#1038+????+970) przed podstawieniem się jako dodatkowy pociąg regio z Krakowa Płaszowa do Zakopanego.

 

Dwie minuty po nim odjeżdżał inny specjalny regio na ŚDM. Tarnów – Kraków Główny. Tworzyły go ezt EN71-016 i EN71-015. Pierwsza jednostka w nowym „tygryskowym” malowaniu Przewozów Regionalnych. Druga w dotychczasowym szaro-czarno-czerwonym. Skład idealnie pokazywał więc różnice między jedną, a drugą wersją barw. Przyznam, że ta „tygryskowa” bardzo podoba mi się. Nie przepadam natomiast za układem kolorów prezentowanym przez EN71-015.

 

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Skład EN71-016 + EN71-015 z Tarnowa do Krakowa Głównego powoli wjeżdża na wypełniony pielgrzymami peron.

 

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

„Tygrysek” z Tarnowa w trakcie postoju na stacji Kraków Płaszów.

 

EN77, Koleje Małopolskie

Dodatkowy pociąg Kolei Małopolskich w relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Płaszów kończy bieg. Tworzą go jednostki EN77-002 i EN77-003.

 

EN77, Koleje Małopolskie

Bezpośrednio po przyjeździe nastąpiła zmiana kierunku jazdy i skład EN77-003 + EN77-002 był już gotowy do drogi jako pociąg nr 33255 relacji Kraków Płaszów - Wieliczka Rynek-Kopalnia.

 

 EN64-003+EN99-003, Koleje Małopolskie

EN64-003+EN99-003, Koleje Małopolskie

Złożony z jednostek EN64-003 i EN99-003 pociąg osobowy Kolei Małopolskich relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Lotnisko w trakcie wjazdu i postoju w Krakowie Płaszowie.

 

Na koniec podstawił się InterCity 31112 „Korczak” relacji Kraków Płaszów (13:32) – Kraków Główny (13:38/47) – Tomaszów Mazowiecki (15:52/53) – Warszawa Centralna (17:16/18:05) – Siedlce (19:13/14) – Biała Podlaska (20:00/01) – Terespol (20:27). Tworzyły go jednostki ED74-014 i ED74-008 z lat 2007 i 2008. Temat tych ezt co jakiś czas pojawia się w mediach, ponieważ część z nich jest odstawiona i niszczeje, czekając na remont, który raczej nie nastąpi w najbliższym czasie. W dodatku z komfortu (a raczej jego braku) oferowanego przez jednostki serii ED74 pasażerowie nie są zbyt zadowoleni.

 

ED74, PKP Intercity

ED74, PKP Intercity

 ED74-014 + ED74-008 jako InterCity 31112 „Korczak” w trakcie wjazdu na stację początkową i postoju na niej. Górą jedzie inny produkt firmy PESA, czyli tramwaj „Krakowiak”.

 

W trakcie tego krótkiego pobytu na stacji Kraków Płaszów nagrałem także materiał filmowy. Zobaczycie w nim głównie przedstawione na powyższych zdjęciach pojazdy. Na początek odjazd dolnośląskich jednostek EN57-905 + EN57-1446 + EN57-1103. Później pojawia się EN99-003 + EN64-003 jako pociąg Kolei Małopolskich w relacji Kraków Lotnisko – Wieliczka Rynek-Kopalnia. Kolejna scena to odjazd EN71-021 + EN71-022 do Rzeszowa. W kadrze pojawia się także manewrująca EU07-085. Ostrzegając dźwiękowo na wypełniony pielgrzymami peron wjeżdża EN99-001 + EN64-002. Zobaczycie także odjazd tego składu.

Dalszy ciąg filmu to wjazd i odjazd „tygryska”, czyli EN71-016 i EN71-015 z Tarnowa do Krakowa Głównego. Później odjeżdżają ED72-013 i ED72-002 do Wadowic. Następnie podstawiają się ED74-014 i ED74-008 do Terespola. Potem zobaczycie odjazd EN64-006 + EN99-004 jako osobowy Kolei Małopolskich ze stacji Kraków Lotnisko do Wieliczki Rynku-Kopalni. Na koniec w przeciwnej relacji pojedzie EN64-003 z EN99-003.

 

 

Na temat ŚDM w Krakowie jeszcze zamieszczę kilka wpisów. Nie będzie jednak już materiałów kolejowych.

 

Blog Transportowy na Google +

wtorek, 02 sierpnia 2016
Teraz Setry S319 UL

Przewozy pracownicze Przedsiębiorstwa Budowlano-Handlowo-Transportowego „Edmund Leś” to nadal ciekawy temat, wciąż związany z marką Setra. Przegubowce, o których pisałem w grudniu 2015 (tu link do tego materiału) już nie przyjeżdżają do Krakowa. 

Według portalu Bezpieczny Autobus, zielona Setra SG221 UL o rejestracji KBR 73M1 obecnie nie ma ważnego badania technicznego i najprawdopodobniej zostanie skasowana (być może już to zrobiono).

 

Setra SG221 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”

Zielona Setra SG221 UL czeka na kurs powrotny do Brzeska. Ulica Galicyjska, 19.11.2015.

 

Natomiast biało-niebieska o numerach KBR 9P49 mimo aktualnego do 27.08.2016 badania technicznego, 7 czerwca 2016 została wyrejestrowana i później złomowana.

 

Setra SG221 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”

Biało-niebieska Setra już została skasowana. Tu udokumentowana przy ul. Galicyjskiej w Krakowie. 19.11.2015.

 

Setra SG221 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”

Setra SG221 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”

Wspólne ujęcie dwóch przegubowców. 19.11.2015.

 

Wycofanie z ruchu tych przegubowców nie oznacza, że firma „Leś” już nie działa na terenie Krakowa. Wręcz przeciwnie. Nadal prowadzi różne inwestycje, a w związku z tym wciąż dowozi pracowników z Brzeska. Do tego celu dalej wykorzystuje autobusy marki Setra. Teraz są to solówki, ale trójosiowe. Dokładnie model S319 UL, który produkowano w latach 1994 – 2006.

Pierwsza Setra S319 UL (o rejestracji KBR 6AY2) to rocznik 1998. Dawna własność niemieckiej firmy RIZOR z miejscowości Hildesheim w Dolnej Saksoni, na południe od Hanoweru. Przewoźnik ten obecnie obsługuje linię podmiejską w rejonie Hildesheim oraz świadczy inne usługi przewozowe.

 

Setra S319 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”

Setra S319 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”

Setra S319 UL o rejestracji KBR 6AY2 przy ul. Galicyjskiej. 13.05.2016.

 

Druga Setra S319 UL (o rejestracji KBR 1AW5) to także rocznik 1998. Również odkupiony od firmy RIZOR, której pełne oznakowanie (nazwa, logotyp) nadal posiada.

 

Setra S319 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”

Setra S319 UL, Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowo-Transportowe „Edmund Leś”

Druga Setra S319 UL (o rejestracji KBR 1AW5) przy ul. Galicyjskiej. 13.06.2016.


Obie Setry zarejestrowano w Polsce w maju 2016. Jak wcześniej przegubowce, „deskorolki” oczekują na kurs powrotny w rejonie ul. Centralnej (przy nowej ul. Galicyjskiej – w pobliżu głównej siedziby ZIKiT). Czasami stoją razem, czasami pojedynczo (drugi autobus czeka wówczas przy jednej z prowadzonych przez firmę „Leś” budów.

 

Blog Transportowy na Twitterze

Tagi: Setra
20:13, lukaszwoblog , autobusy
Link Komentarze (1) »
sobota, 30 lipca 2016
ŚDM – pociągi

W związku ze Światowymi Dniami Młodzieży do Krakowa przyjechało wiele dodatkowych pociągów, a te na stałe umieszczone w rozkładzie jazdy zostały odpowiednio wzmocnione. Na małopolskich torach zrobiło się więc bardzo ciekawie. Było np. podwójne Pendolino, EU07 z PKP Cargo ze składem pięciu wagonów piętrowych, czy pojazdy przewoźników regionalnych, np. Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Osobiście kolejowe ŚDM dokumentowałem w piątek, 29 lipca 2016, na terenie stacji Kraków Płaszów. Poniżej mały fotoreportaż.

Mimo, że Dni Młodzieży wówczas już trwały, nadal do miasta docierali kolejni pielgrzymi. Przywiózł ich np. pociąg dodatkowy Przewozów Regionalnych relacji Lublin – Puławy – Radom – Skarżysko-Kamienna – Kielce – Sędziszów – Kraków Płaszów. Jego zestawienie było bardzo ciekawe, bo tworzyły go aż trzy jednostki EN57. W przypadku ŚDM to standardowy zestaw. Tu jednak w malowaniu województwa dolnośląskiego, czyli rejonu przez który pociąg ten nie przejeżdżał. Były to jednostki o numerach 905 (rocznik 1972), 1446 (rocznik 1981) i 1103 (rocznik 1976).

 

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Pociąg dodatkowy Lublin - Kraków Płaszów złożony z trzech jednostek EN57 (905+1446+1103) w malowaniu województwa dolnośląskiego. Dekoracja przedniej szyby informuje, z jakiej okazji go uruchomiono.

 

 EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Składy złożone z trzech jednostek EN57 to codzienność Światowych Dni Młodzieży. Po prawej dolnośląskie EN57 (905+1446+1103), które przyjechały z Lublina. Po lewej potrójniaki szykujące się do odjazdu w relacji Kraków Płaszów - Zakopane. Pierwsze pojadą ezt w szaro-czarno-czerwonym malowaniu (jako pierwszy na zdjęciu EN57-1074 z 1975 roku). Później w stronę Tatr wyruszą jednostki w barwach dolnośląskich. Oznaczeń środkowej nie znam. Od strony budynku dworcowego stoi EN57-1038 (rocznik 1975), a od fotografującego EN57-970 (rocznik 1973).

 

Wcześniej z Lublina dotarł tu inny pociąg Przewozów Regionalnych złożony z trzech jednostek, tym razem zmodernizowanych, w biało-niebieskich barwach województwa lubelskiego. Były to EN57AL-3006 + dwa inne EN57AL, których numerów nie ustaliłem.

 

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

EN57AL-3006 + dwa inne EN57AL w barwach województwa lubelskiego odpoczywają za peronami stacji Kraków Płaszów.

 

EN57, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Obok EN57AL z województwa lubelskiego stał przybysz ze świętokrzyskiego, czyli ED72A-004 (rocznik 1994, modernizacja w 2011 r.). Nie wiem, jakie inne jednostki były do niego doczepione.

 

Około godziny 13:00 do Krakowa Płaszowa przyjechał dodatkowy pociąg regio z Wadowic. Zestawiono go z jednostek ED72-002 (rocznik 1994) i ED72-013 (rocznik 1995). W tym składzie na szczególną uwagę zasługiwała treść podawana na elektronicznym wyświetlaczu: Kraków Płaszczów. Literówka, która stworzyła nową stację.

 

ED72, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

ED72-002 i ED72-013 dotarły do „Krakowa Płaszczowa”.

 

Kiedy ED72 do „Krakowa Płaszczowa” opuszczali pasażerowie, na sąsiednim peronie stał już kolejny dodatkowy pociąg Przewozów Regionalnych na ŚDM. Regio nr 33157 relacji Kraków Główny (12:44) – Bochnia (13:34/37) – Tarnów (14:17/20) – Rzeszów Główny (15:49). Tworzyły go EN71-021 + EN71-022.

 

EN71, Przewozy Regionalne, Światowe Dni Młodzieży

Dodatkowe regio do Rzeszowa Głównego w postaci dwóch EN71 rusza ze stacji Kraków Płaszów.

 

Dalszy ciąg relacji z „Krakowa Płaszczowa” w następnym kolejowym wpisie. Tu link.


Kalendarz imprez komunikacyjnych

Tagi: ED7x EN57 EN71
11:54, lukaszwoblog , kolej
Link Dodaj komentarz »
środa, 27 lipca 2016
Pielgrzymi i wojsko – Rynek Główny

Kolorowo i bardzo międzynarodowo. Trwają Światowe Dni Młodzieży, a w związku z tym cały Kraków został dosłownie opanowany przez pielgrzymów. Są wszędzie, nawet w dzielnicach znacznie oddalonych od centrum miasta. Jednak najwięcej jest ich w rejonie Rynku Głównego. To wszakże obowiązkowy punkt wizyty.

We wtorek 26 lipca 2016 na pielgrzymów i inne osoby odwiedzające Rynek Główny czekała dość nietypowa atrakcja. Pojazdy wojskowe. Ich obecność była związana z działaniami armii w tamtym miejscu – pomoc pielgrzymom.

Przyznam, że nie spodziewałem się takiej ekspozycji. Najbardziej ucieszył mnie widok ciężarówki marki Jelcz. Obecnie pojazdy te powstają wyłącznie na zamówienia wojskowe. Oczywiście od razu zabrałem się za robienie zdjęć, choć z tym był dość spory problem w postaci tysięcy pielgrzymów.

 

Światowe Dni Młodzieży Kraków

Tłumy, tłumy i jeszcze raz tłumy. Nawet nie widać pojazdów, które mają być utrwalone na zdjęciach.

 

Jednak mimo obecności tak wielu osób, udało mi się sfotografować ten ciekawy tabor. O powodzeniu decydowały dosłownie kilkusekundowe przerwy w przemieszczaniu się pielgrzymów, na które niestety trzeba było dość długo czekać.

 

Star 944, Wojsko Polskie

Star 944, Wojsko Polskie

Wojskowy Star 944 na płycie Rynku Głównego w Krakowie. 26.07.2016. Ten model produkowano w latach 2000 - 2006. Jaki ma ładunek? Prawdopodobnie jest to agregat.

 

Iveco Eurocargo, Wojsko Polskie

Iveco Eurocargo, a w tle Sukiennice.

 

Jelcz 442.32, Wojsko Polskie

Jelcz 442.32, Wojsko Polskie

Jelcz 442.32, czyli moim zdaniem najciekawszy pojazd ciężarowy zaprezentowany na rynku. Obok Sukiennice i Wieża Ratuszowa.

 

 Jelcz 442 i Iveco Eurocargo, Wojsko Polskie

Jelcz 442 i Iveco Eurocargo, wspólne ujęcie z Wieżą Ratuszową w tle.

 

 Rosomak - wóz ewakuacji medycznej, Wojsko Polskie

Rosomak - wóz ewakuacji medycznej, Wojsko Polskie

 Rosomak - wóz ewakuacji medycznej, Wojsko Polskie

Kołowy transporter opancerzony Rosomak - wóz ewakuacji medycznej. Bardzo niecodzienny gość na Rynku Głównym.

 

 Czy to ekspozycja jednorazowa, czy stała na cały czas trwania ŚDM – niestety nie wiem.

 

Blog Transportowy na Twitterze

poniedziałek, 25 lipca 2016
ŚDM - Solarisy z Kielc

W Krakowie właśnie rozpoczynają się Światowe Dni Młodzieży. Wprawdzie właściwe uroczystości zaczynają się dopiero 26 lipca, ale już kilka dni wcześniej na ulicach miasta można było zaobserwować wzmożony ruch autobusów. Przykładowo w sobotę i niedzielę komunikacja miejska kursowała zgodnie z rozkładami jazdy dni roboczych.

Transportowemu tematowi ŚDM na pewno poświęcę więcej miejsca, a teraz na szybko dodaję ciekawostkę z poniedziałku 25 lipca 2016. Są nią dwa Solarisy Urbino 18 z MPK Kielce. Autobusy nr 248 i 258, roczniki 2013.

Autobusy te będą obsługiwały podmiejską trasę dla pielgrzymów, która nie jest włączona do sieci krakowskiej komunikacji miejskiej. Jej relacja to Proszowice – Kraków (pętla Czyżyny Dworzec).

 

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solaris Urbino 18, MPK Kielce

Solarisy z MPK Kielce w Krakowie. Pętla Czyżyny Dworzec. 25.07.2016.

 

Solaris Urbino 18, MPK Kielce i Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Krakowski Solaris Urbino 12 #BU897 (linia 212) pozuje na tle kieleckich Urbino 18. Pętla Czyżyny Dworzec, 25.07.2016.

 

„Autobusowe szaleństwo” związane z ŚDM zaczyna się 26 lipca. Wówczas autobusy, które przywiozą pielgrzymów do Krakowa będą ustawiane na czasowych parkingach zlokalizowanych na drogach dwujezdniowych. Ruszą także specjalne linie komunikacji miejskiej.

 

Blog Transportowy na Facebooku

sobota, 23 lipca 2016
Renault Trucks D WIDE NGV dla La Poste

Z pewnym opóźnieniem, w lipcu 2016 polski oddział Renault Trucks poinformował, że w kwietniu francuska poczta (La Poste) odebrała swój pierwszy samochód ciężarowy zasilany gazem ziemnym (CNG). Był to Renault Trucks D WIDE NGV. Jak podkreślono, jest to dowód zaangażowania francuskiej poczty w poprawę jakości powietrza w środowiskach miejskich oraz przykład udanej współpracy obydwu firm w dziedzinie proekologicznego transportu.

La Poste Group już od ponad 10 lat prowadzi kompleksową politykę zrównoważonego rozwoju, eksploatując obecnie jedną z największych na świecie flot pojazdów elektrycznych. Tworzy je łącznie ponad 30 tysięcy jednostek: ciężarówki, samochody osobowe, cztero i trójkołowce oraz rowery z dodatkowym napędem elektrycznym. Francuska poczta uczestniczy także w różnych programach badawczych, także współpracując z Renault Trucks. W tym przypadku są to testy eksploatacyjne eksperymentalnego Renaulta Maxity Electric, który został wyposażony w ogniwa paliwowe. Pisałem już o tym pojeździe w lutym 2016 (link). Jest to jedyna w Europie ciężarówka zasilana wodorem.

Kolejnym innowacyjnym działaniem La Poste jest wprowadzenie do eksploatacji na terenie całego kraju pojazdów zasilanych gazem ziemnym (CNG). Pierwszym z nich jest właśnie wspomniany Renault D WIDE NGV (gdzie NGV to skrót od: Natural Gas for Vehicles).

 

Renault Trucks D WIDE NGV, La Poste

Pierwszy Renault Trucks D WIDE NGV dla La Poste na stacji tankowania CNG. 18.04.2016.

 

Omawiany Renault Trucks D CNG jest wykorzystywany do dystrybucji listów i paczek na terenie Paryża oraz w jego okolicach. Garażuje on w bazie Rungis, której siedziba od końca 2015 roku znajduje się na terenie parku przemysłowego Sogaris. Zlokalizowano tam stację tankowania CNG, więc nie ma problemów z codziennym uzupełnianiem paliwa. Zasięg użyteczny D WIDE NGV wynosi 400 kilometrów.

 

Wpisy poświęcone ciężarówkom

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 59