Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Nowy adres, pod którym publikowane są najnowsze wpisy to: www.blogtransportowy.eu.
Google+
Blog > Komentarze do wpisu
Bus of the Year 2017, czyli elektryczne Solarisy na TransExpo 2016

Wracam do relacji z TransExpo 2016 (link do wcześniejszego materiału). Pora na prezentację ostatniego z Solarisów, czyli największej gwiazdy, zdobywcy tytułu „Bus of the Year 2017”. To Solaris Urbino 12 electric, którego premiera miała miejsce jesienią 2015 roku,  w trakcie targów Busworld w Kortrijk.

Wystawiony w Kielcach elektryczny Solaris posiada baterie o pojemności 240 kWh, które zostały podzielone na 6 pakietów. Każdy z nich po 40 kWh. Baterie o pojemności 160 kWh umieszczono z tyłu pojazdu, a pozostałych 80 kWh zainstalowano na dachu, nad pierwszą osią.

Ładowanie odbywa się przy użyciu umieszczonego na dachu pantografu, a także przez tradycyjne złącze plug-in. Ta pierwsza opcja, o mocy do 450 kW zapewnia szybkie doładowanie baterii na trasie. Z kolei „kabel z wtyczką” to pełne uzupełnienie energii w trakcie dłuższego postoju elektrobusu w zajezdni, np. w czasie nocnej przerwy.

 

Solaris Urbino 12 electric

Solaris Urbino 12 electric

Bus of the Year 2017, czyli Solaris Urbino 12 electric prezentowany na stoisku producenta. 11.10.2016.

 

Solaris Urbino 12 electric

 Zbliżenie na dach Autobusu Roku 2017.

 

Solaris Urbino 12 electric

Solaris Urbino 12 electric

Wnętrze Solarisa Urbino 12 electric. Materiały producenta.

 

Jak podaje producent, „w 12-metrowym elektrycznym Solarisie została zamontowana innowacyjna oś elektryczna, w którą wbudowane są dwa niezależne silniki elektryczne o maksymalnej mocy 2 x 125 kW. Rozwiązanie to pozwala na lepsze wykorzystanie wnętrza pojazdu, a także obniża jego masę. Najwyższej klasy osprzęt elektryczny oraz oś elektryczna zapewniają cichą, płynną i pozbawioną drgań jazdę, przez co autobus doskonale sprawdza się w warunkach miejskich, również przy dużej liczbie stojących pasażerów”.

 

Solaris Urbino 12 electric

Solaris Urbino 12 electric

Solaris Urbino 12 electric

Solaris Urbino 12 electric na zdjęciach producenta.

 

Pierwszego dnia TransExpo 2016 Solaris zorganizował konferencję prasową. Frekwencja jak zawsze była spora, tym razem nawet można stwierdzić, że zbyt duża – wiele osób miało problem z zajęciem miejsc stojących. Dominował temat autobusów elektrycznych, także w kontekście obchodzonego 20-lecia firmy. Słowa „Diesel umarł, niech żyje elektryczność” wypowiedziane 10 lat wcześniej przez właściciela Solarisa, Krzysztofa Olszewskiego, były wielokrotnie powtarzane. Wówczas, w 2006 roku, nikt nie przypuszczał, że autobusy elektryczne odniosą taki sukces. Jego potwierdzeniem było podpisanie umowy na 20 elektrobusów dla Krakowa (17 solowych, 12-metrowych i 3 przegubowce, o przetargu na nie pisałem tutaj). Rangę wydarzenia podkreślał fakt przyjazdu do Kielc Tadeusza Trzmiela, I Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa ds. Inwestycji i Infrastruktury, który także opatrzył swoim podpisem ten dokument. Obecny był również Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

 

Solaris - konferencja prasowa, TransExpo 2016

Konferencja prasowa Solarisa w trakcie TransExpo 2016. Od lewej strony: Zbigniew Palenica (członek zarządu firmy Solaris), Andreas Strecker (prezes zarządu firmy Solaris), Dariusz Michalak (wiceprezes zarządu firmy Solaris), Solange Olszewska (właścicielka Solarisa), Tadeusz Trzmiel (wiceprezydent Krakowa) i Rafał Świerczyński (prezes MPK Kraków).

 

 Solaris Urbino 12 electric

Wizualizacja elektrycznych Solarisów dla Krakowa zaprezentowana w trakcie konferencji prasowej. Układ barw od razu wywołał poruszenie wśród osób obecnych na sali, ponieważ nie jest zgodny z obowiązującą Księgą Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie.

 

Warto jeszcze dodać, że po Krakowie już kursują 4 fabrycznie nowe elektrobusy Solarisa, czyli przedstawiciele modelu Urbino 8,9 LE electric, które od 2 września 2016 rozpoczęły obsługę „elektrycznej” linii 154.

 

Solaris Urbino 8,9 LE electric, MPK Kraków

Solaris Urbino 8,9 LE electric #DE604 z MPK Kraków. Autobus w trakcie przerwy w obsłudze linii 154 ładuje baterie na przeznaczonym do tego celu stanowisku przy ul. Pawiej. Wcześniej doładowywały się tu sprowadzone z Wiednia Rampini Alé EL. 18.09.2016.

 

Jak podał w materiałach prasowych Solaris, w najbliższym czasie planowane są premiery kolejnych przegubowych modeli nowej generacji: bateryjne nowe Urbino 18 electric oraz gazowe Urbino 18 CNG. W dalszej kolejności zaprezentowane zostaną trolejbusy nowej generacji. W trakcie wspomnianej konferencji prasowej padło pytanie, kiedy można spodziewać się premiery nowej generacji Urbino 15, zadane przez fana „deskorolek”, kierowcę DP Ostrawa, który na co dzień prowadzi taki autobus. Odpowiedzią nie był on zbyt ucieszony – obecnie Solaris nie planuje poszerzania rodziny nowych Urbino o pojazdy 15-metrowe.

W dalszej części relacji z TransExpo 2016 trochę historii, czyli Ikarusy. Tu link.

 

Blog Transportowy na Facebooku 

sobota, 05 listopada 2016, lukaszwoblog
Tagi: Solaris
TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
2016/11/08 19:38:07
Byłem, widziałem - jedne z lepszych targów :) Bardzo dobry artykuł - pozdrawiam :)