Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Nowy adres, pod którym publikowane są najnowsze wpisy to: www.blogtransportowy.eu.
Google+
Blog > Komentarze do wpisu
Nowe Urbino 12 już w Krakowie

Na początku stycznia 2016 zamieściłem wpis o kolejnych nowych Solarisach (link). Znalazła się w nim także informacja, że aż 60 egzemplarzy nowych Urbino 12 pojawi się w Krakowie. W lipcu stało się to faktem.

W środę, 20 lipca 2016 oficjalnie zaprezentowano dostarczone do stolicy Małopolski autobusy.

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Najnowsze Solarisy Urbino 12 prezentowane na terenie zajezdni autobusowej Płaszów. Pierwszy z prawej to #DU306, czyli pojazd przypisany do zajezdni Wola Duchacka. 20.07.2016.

 

Jak podaje producent, najnowsze krakowskie Urbino 12 są napędzane ekologicznymi silnikami firmy DAF, spełniającymi restrykcyjne normy emisji spalin Euro-6. Dodatkową nowością jest system rekuperacji energii. Odzyskiwana w procesie hamowania energia kinetyczna po przekształceniu na elektryczną jest gromadzona w specjalnych superkondensatorach. Można ją wykorzystać do zasilania instalacji elektrycznej autobusu, czyli np. do oświetlenia czy do eksploatacji automatu biletowego, co wpłynie na zmniejszenie zużycia paliwa.

Oto, co na temat najnowszego taboru powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie: „Wielokrotnie podkreślałem, że zamawiając autobusy chcemy poprawić komfort i bezpieczeństwo naszych pasażerów, mieszkańców Krakowa i turystów. Jednocześnie jednak chcemy mieć tabor przyjazny dla środowiska. Dostawa 60 nowych autobusów zbliża nas do celu jakim jest kierowanie do obsługi linii w centrum miasta, w rejonie II Obwodnicy, wyłącznie takich pojazdów, które są wyposażone w silniki spełniające normę powyżej Euro-5”.

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Wnętrze jednego z najnowszych krakowskich Solarisów Urbino 12.

 

Z ciekawszych elementów wyposażenia wszystkich nowych Solarisów warto wymienić zamontowane w drzwiach specjalne bramki liczące wsiadających i wysiadających pasażerów, uwzględniając lokalizację przystanków na trasie. Dane te zostaną później wykorzystywane w aktywnym zarządzaniu komunikacją, np. potwierdzając potrzebę zwiększenia częstotliwości kursowania danej linii. Na pokładzie każdego z autobusów zamontowane zostały także po trzy porty/ładowarki USB, dzięki którym będzie można uzupełnić baterie smartfonów lub tabletów.

 

Solaris Urbino 12, MPK Kraków

Port/ładowarka USB w jednym z 60 krakowskich Solarisów najnowszej generacji.

 

Po prezentacji nowe pojazdy wyruszyły w Kraków. Osobiście widziałem jednego z nich (z zajezdni Płaszów) w trakcie obsługi linii 123 łączącej pętle Mistrzejowice i Mały Płaszów. Równolegle do najnowszego taboru, po mieście nadal kursują najstarsze autobusy. Przykładowo tego dnia na linii 162 (Osiedle Podwawelskie – Podgórki Tynieckie) jeździła pierwsza Scania CN113CLL, czyli #PS001 z 1994 roku.

 

Scania CN113CLL, MPK Kraków

Scania CN113CLL, MPK Kraków

W dniu, w którym najnowsze Solarisy wyruszyły na linie, po sieci krakowskiej komunikacji miejskiej kursowały także najstarsze autobusy. Tu pierwsza Scania CN113CLL #PS001 na pętli linii 162 Podgórki Tynieckie. 20.07.2016.

 

Nowe pojazdy to oczywiście pożegnanie ze starymi. Po Światowych Dniach Młodzieży należy spodziewać się ich zmasowanych kasacji.

 

Blog Transportowy na YouTube, kanał Lukaszwo

środa, 20 lipca 2016, lukaszwoblog
TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu: