Blog Transportowy działa od 2009 roku. Jest poświęcony środkom transportu. Przeważają autobusy, ale nie brakuje także pojazdów szynowych, ciężarówek i trolejbusów. Jest tu także miejsce na wyjątkowe osobówki oraz teksty o samolotach i pływających środkach transportu. Autor w niniejszym blogu nie reprezentuje żadnej firmy i instytucji. Notki są wzbogacane informacjami prasowymi nadsyłanymi przez producentów. Nowy adres, pod którym publikowane są najnowsze wpisy to: www.blogtransportowy.eu.
Google+
Blog > Komentarze do wpisu
MPK Częstochowa i PKM Tychy na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2016

Wracam do tematu sosnowieckich targów SilesiaKOMUNIKACJA 2016. Tu link do wcześniejszego wpisu. Rozpoczynam szczegółową prezentację wystawionych pojazdów. W tym materiale zobaczycie tabor miejski dwóch przewoźników: MPK Częstochowa i PKM Tychy. Łącznie cztery autobusy.

Miejski przewoźnik z Częstochowy pokazał jeden pojazd. Był to Solbus SM12 Hybrid CNG o numerze taborowym 034. Rocznik 2015. Autobus dość niezwykły. Hybrydowy, ale nie w tradycyjnym połączeniu napędu elektrycznego i silnika spalinowego zasilanego olejem napędowym. Tu „ropę” zastąpiono CNG, czyli sprężonym gazem ziemnym (z angielskiego Compressed Natural Gas).

Do Częstochowy łącznie trafiło 25 takich gazowo-elektrycznych Solbusów oraz 15 w wersji przegubowej. Na linie wyruszyły one na początku 2016 roku. Pojazdy zakupiono korzystając z dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, w ramach programu o nazwie „Gazela”.

 

Solbus SM12 Hybrid CNG, MPK Częstochowa

Solbus SM12 Hybrid CNG, MPK Częstochowa

Solbus SM12 Hybrid CNG, MPK Częstochowa

Solbus SM12 Hybrid CNG, MPK Częstochowa

Solbus SM12 Hybrid CNG, MPK Częstochowa  Solbus SM12 Hybrid CNG, MPK Częstochowa

Solbus SM12 Hybrid CNG z MPK Częstochowa. Przewoźnik informował odwiedzających targi o obchodzonym w tym roku 65-leciu swojego istnienia.

 

Solbus SM12 Hybrid CNG, MPK Częstochowa

Solbus SM12 Hybrid CNG, MPK Częstochowa

Solbus SM12 Hybrid CNG, MPK Częstochowa

Wnętrze częstochowskiego Solbusa wraz ze stanowiskiem pracy kierowcy.

 

Przy Solbusie z Częstochowy stały autobusy w barwach PKM Tychy. Solaris, Mercedes-Benz i MAN. Ten pierwszy to model Urbino 18 LE CNG, którego przewoźnik oznaczył numerem 021. Rocznik 2011. Pierwotnie w niebieskich barwach, pełniący funkcję pojazdu demonstracyjnego. Od roku 2015 jako własność PKM i już w nowym, żółto-zielonym malowaniu. Na szczególną uwagę zasługuje wnętrze tego trójdrzwiowego przegubowca (układ wejść: 2-2-2-0, gdzie dwa ostanie otwierane na zewnątrz). Umieszczono w nim charakterystyczne siedzenia z wysokimi oparciami, podłokietnikami i pasami bezpieczeństwa. Jak na pojazd komunikacji miejskiej można stwierdzić, że to wersja de Lux. Autobus taki nie nadaje się jednak do obsługi zwykłych linii miejskich. Wąski i ciasny korytarz, a przy tym brak czwartego wejścia znacznie utrudniają szybką wymianę pasażerów na licznych i zlokalizowanych blisko siebie przystankach. Dlatego PKM eksploatuje go na trasach o nieco innym charakterze. To linie międzymiastowe, łączące Tychy z Gliwicami przez Mikołów (przyspieszona E-2 kursująca tylko w dni robocze i zwykła, całotygodniowa nr 33).

 

Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy

Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy

Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy

Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy  Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy

Solaris Urbino 18 LE CNG z PKM Tychy.

 

Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy  Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy

Solaris Urbino 18 LE CNG. Stanowisko pracy kierowcy.

 

Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy

Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy

Wnętrze Solarisa Urbino 18 LE CNG. Pierwszy człon pojazdu. Niska podłoga jest dostępna tylko z pierwszych i drugich drzwi.


Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy

Solaris Urbino 18 LE CNG, PKM Tychy

 Wnętrze Solarisa Urbino 18 LE CNG. Przyczepa.

 

Obok nietypowego, gazowego, niskowejściowego Solarisa ustawiono Mercedesa Sprintera w wersji miejskiej, a w zasadzie CUBY City Line produkcji firmy Auto-CUBY z miejscowości Gościcino. Ten oznaczony numerem taborowym 3 pojazd jest zasilany CNG. Rocznik 2014. Przewoźnik wykorzystuje go np. do obsługi linii szkolnych.

 

Mercedes-Benz Sprinter, CUBY City Line, Auto-CUBY, PKM Tychy

Mercedes-Benz Sprinter, CUBY City Line, Auto-CUBY, PKM Tychy

Mercedes-Benz Sprinter, CUBY City Line, Auto-CUBY, PKM Tychy

Mercedes-Benz Sprinter, CUBY City Line, Auto-CUBY, PKM Tychy  Mercedes-Benz Sprinter, CUBY City Line, Auto-CUBY, PKM Tychy

Gazowy Mercedes-Benz Sprinter, czyli CUBY City Line produkcji firmy Auto-CUBY.

 

 Mercedes-Benz Sprinter, CUBY City Line, Auto-CUBY, PKM Tychy

Mercedes-Benz Sprinter, CUBY City Line, Auto-CUBY, PKM Tychy

Mercedes-Benz Sprinter, CUBY City Line, Auto-CUBY, PKM Tychy  Mercedes-Benz Sprinter, CUBY City Line, Auto-CUBY, PKM Tychy

Wnętrze CUBY City Line. Niska podłoga jest dostępna z obu wejść.

 

Za gazowym Sprinterem stał drugi zaprezentowany w trakcie targów przegubowiec. To MAN Lion’s City G CNG, którego PKM Tychy oznaczyło numerem 290. Rocznik 2015. To jeden z sześciu takich pojazdów we flocie przewoźnika.

 

MAN Lion’s City G CNG, PKM Tychy

 MAN Lion’s City G CNG, PKM Tychy

Kolejny gazowiec na targach, czyli MAN Lion’s City G CNG. Niestety nie utrwaliłem jego wnętrza.

 

W dalszej części relacji z targów SilesiaKOMUNIKACJA 2016 autobusy MAN i Scania. Link do tego materiału.

 

Blog Transportowy na Facebooku 

piątek, 29 kwietnia 2016, lukaszwoblog